ارگوتراپیست مهدی صابر

مرکز گفتاردرمانی در تهران

بهترین مرکز گفتار درمانی در تهران دکتر صابر – بهترین کلینیک گفتاردرمانی در تهران

سر فصل مطالب

کلینیک گفتار درمانی غرب تهران(کلینیک توانبخشی غرب تهران)- کلینیک گفتاردرمانی شرق تهران(کلینیک توانبخشی پایا) دکتر صابر

یکی از بهترین کلینیک های گفتار درمانی در تهران، کلینیک گفتار درمانی دکتر صابر شامل مرکز گفتاردرمانی پایا (کلینیک توانبخشی پایا)در پاسداران و مرکز گفتار درمانی غرب تهران (کلینیک توانبخشی غرب تهران)در سعادت آباد می باشد. یک مرکز گفتار درمانی خوب مرکزیست که مجهز به تجهیزات روز دنیا در زمینه گفتار درمانی کودکان نظیر استفاده از اتاق شنیداری جهت بهبود درک از کلام، افزایش قدرت حافظه کوتاه مدت و بلند مدت، بهبود تمییز شنیداری، تقویت توجه شنیداری و تحلیل شنیداری است. استفاده از تکنیک های حسی و ماساژهای داخل دهانی جهت کاهش مشکلات تدافع حسی و استفاده از تکنیک های درمانی پکس، تیچ، prt، این مرکز را به عنوان بهترین مرکز گفتاردرمانی در اوتیسم مطرح می نماید.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

استفاده از ماساژهای دهانی ، تقویت عضلات فک و صورت و درمان اختلالات بلع و آب ریزش دهان، کلینیک گفتار درمانی تهران را به بهترین مرکز گفتار درمانی پاسداران در کودکان فلج مغزی مبدل ساخته است. شایان ذکر است، خدمات تخصصی گفتار درمانی در مرکز گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر در زمینه کودکان با مشکلات یادگیری شامل استفاده از تجهیزات اتاق شنیداری برای اولین بار در ایران و بخش آموزش مکمل در کنار متخصص گفتار درمانی خوب در کودکان اختلال یادگیری بخش گفتاردرمانی پاسداران را به گفتار درمانی خوب در پاسداران در اختلالات یادگیری تبدیل نموده است.

گفتاردرمانی در سعادت آباد                     گفتاردرمانی در شرق تهران

بهترین مرکز گفتار درمانی در لکنت زبان در تهران

با توجه به افزایش مشکلات گفتاری، تاخیر گفتار و لکنت زبان در کودکان در ده های اخیر، کلینیک گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر در تهران (گفتار درمانی پاسداران) در لکنت زبان با استفاده از اتاق سنسوری روم و تجهیزات کامپیوتری توانسته است به افزایش سرعت پردازش ذهنی و کلامی کودکان و بهبود اختلال لکنت به صورت پایه ای در بهترین مرکز گفتار درمانی در لکنت زبان در پاسداران و سعادت آباد بپردازد. گفتار درمانی و کاردرمانی دکتر صابر شرق و غرب تهران در زمینه لکنت زبان از تیم روانشناسی جهت کمک به پیش برد روند درمان لکنت زبان استفاده می نماید.

بهترین مرکز گفتار درمانی در تهران در درمان کودکان اوتیسم

مرکز گفتار درمانی تهران در درمان های تخصصی کودکان اوتیسم تجربه و سابقه ی فراوانی دارد. استفاده از روش هایی مانند روش پکس، تیچ ، پی آر تی، داستان های اجتماعی و تئوری ذهن در بالا بردن درک انتزاعی در کودکان اوتیسم و درمان مشکلات تولید گفتار وهمچنین درک گفتار کودکان اوتیسم کمک بسزایی می کند. در مرکز گفتار درمانی دکتر صابر در تهران با استفاده از گفتار درمانان خوب و مجرب به گفتار درمانی کودکان اوتیسم در حیطه شناختی ، تولید و ایجاد ارتباط کلامی و اجتماعی مناسب در کودکان اوتیسم همچنین کاربرد اشاره، تقلید حرکات صورت و درک حالات چهره و… پرداخته می شود.

 

بهترین مرکز گفتار درمانی تهران در درمان فلج مغزی

یکی از اختلالات جسمی در کودکان فلج مغزی می باشد که با مشکلات گفتاری نیز همراه می باشد.این اختلالات گفتار ناشی از مشکلات کودکان فلج مغزی در استفاده از عضلات فک و صورت ، همچنین اختلالات بلع و حنجره و اختلالاتی در جویدن غذا  و تولید گفتار می باشد. اختلال در جویدن غذا و بلع موجب می شود مواد غذایی به میزان کافی به بدن کودک نرسد، همچنین اختلالات بلع در کودکان فلج مزی باعث عفونت های ریوی پیاپی در کودک می شود.گفتار درمانی در کودکان فلج مغزی با استفاده از تکنیک های ماساژ های داخل دهانی و تمرینات تقویت حرکات زبان ، صورت و فک موجب بهبود روند جویدن، بلعیدن و تولید گفتار در کودکان فلج مغزی می گردد.

بهترین مرکز گفتار درمانی در درمان کودکان کم شنوا

کودکان کم شنوا و ناشنوا به علت عدم توانایی در شنیدن اصوات و کلمات در روند رشد گفتار و تولید صحیح کلمات دچار مشکل هستند. آسیب در روند انتقال پیام های عصبی به کورتکس مغز باعث آسیب در سیستم شنیداری کودک و کم شنوایی می شود. استفاده از خدمات گفتار درمانی برای کودکان کم شنوا حتی در موارد کاشت حلزون و استفاده از سمعک یکی از درمان های مهم برای کودکان کم شنوا است که به آموزش لبخوانی، تولید صحیح اصوات و کلمات و… می پردازد.

بهترین مرکز گفتار درمانی در درمان اختلال یادگیری تهران

گفتار درمانی در اختلالات یادگیری از درمان های شایع می باشد. مشکلات پردازش شنیداری و توجه و تمرکز شنیداری و اختلال حافظه شنیداری از عوامل ایجاد اختلالات یادگیری در کودکان است که با گفتار درمانی تخصصی قابل اصلاح می باشد.مرکز گفتار درمانی تهران با در اختیار داشتن گفتار درمانان با تجربه در زمینه اختلال یادگیری و ایجاد بخش تخصصی بهبود مهارت های شنیداری به درمان کودکان اختلال یادگیری در زمینه مشکلات درک مطلب کلامی و نوشتاری می پردازد.

بهترین مرکز گفتار درمانی تهران در درمان اختلالات بلع

 اختلال بلع  از دیگر مشکلات در زمینه مشکلات گفتار و زبان می باشد. مشکلات بلع و تغذیه ای در کودکان نظیر شیر مکیدن ضعیف در کودکان، اختلالات تنفسی و حبس کردن نفس در هنگام غذا خوردن، عدم توانایی در بلع غذا و عق زدن و سرفه های زیاد در زمان خوردن غذا ، کاهش وزن کودک برای مدت چند ماه به صورت متوالی از علایمی است که کودک را کاندید استفاده از خدمات گفتار درمانی در مرکز گفتار درمانی دکتر صابر در تهران قرار می دهد. مرکز گفتار درمانی تهران با درمان به موقع و تخصصی مشکلات بلع و تقویت عضلات حنجره و دهان و کاهش حساسیت داخل دهانی کمک شایانی را به تغذیه صحیح و رشد کودکان با اختلالات بلع می کند.

بهترین مرکز گفتار درمانی تهران در درمان آبریزش دهان

آب ریزش دهان در کودکان فلج مغزی، سندروم های ژنتیک مانند سندروم داون، آسیب های اعصاب محیطی و فلج صورت، بیماری های بزرگسالان نظیر سکته مغزی، ام اس ،  ALS دیده می شود. علت عدم کنترل آبریزش دهان در اختلالات مختلف متفاوت است و ممکن است به علت مشکلات حس عمقی در عضلات فک، عدم توانایی کودک در بسته نگه داشتن دهان، کاهش حس لامسه در صورت، بزرگی بیش از حد زبان و مشکلات بلع ایجاد شود. با وجود حساسیت اعصاب و عضلات صورت گفتار درمانی در بهبود مشکلات آبریزش دهان نقش مهمی را ایفا می کند. جناب آقای دکتر صابر با استفاده از گفتار درمانان متخصص در زمینه اختلالات بلع و آبریزش دهان در مرکز گفتار درمانی تهران به درمان اختلالات آبریزش دهان می پردازد.

بهترین مرکز گفتار درمانی تهران در درمان عقب ماندگی ذهنی

عقب ماندگی ذهنی یا کم توانی ذهنی به کودکانی گفته می شود که بهره هوشی کمتر از 70 را در تست های هوش استاندارد بدست می آورند و در مهارتهای یادگیری و آموزشی ، مهارتهای گفتار و زبان ، ارتباط  اجتماعی ، درک کلامی استدلال و… دچار مشکل هستند.در مرکز گفتار درمانی دکتر صابر  با کار تیمی گقتار درمانی ، کاردرمانی و روانشناسی کودکان به صورت تخصصی به درمان مشکلات کودکان عقب مانده ذهنی پرداخته می شود. کلینیک گفتار درمانی تهران  به تجهیزات مختلفی نظیر اتاق شنیداری، بازی درمانی و گفتار درمانی تخصصی مجهز میباشد .

بهترین مرکز گفتار درمانی در درمان تاخیر کلامی و گفتاری

یکی از اختلالات گفتار که موجب اضطراب والدین می گردد، تاخیر درگفتار کودک یا دیر حرف زدن کودک می باشد. تاخیر کلامی باعث بروز مشکلات رفتاری مختلفی مانند پرخاشگری، بی قراری و کاهش اعتماد به نفس کودکان می شود. تاخیر کلامی روند رشد ذهنی کودک را کند کرده و مشکلات آموزشی بعدی را در پی دارد. گفتار درمانی در تاخیر گفتار کمک بسزایی در کاهش مشکلات کودکان با تاخیر کلامی دارد. مرکز گفتار درمانی دکتر صابر در تهران پس از ارزیابی دقیق و بررسی علل تاخیر کلامی کودکان به گفتار درمانی مناسب در زمینه تاخیر کلامی می پردازند.

مرکز گفتار درمانی در تهران
مرکز گفتار درمانی در تهران

بهترین کلینیک گفتار درمانی در دیزارتری

به دسته اختلالاتی که به علت آسیب های عصبی عضلانی ایجاد می شود، دیزارتری گفته می شود. دیزارتری در چهار بعد اصلی گفتار ( تولید، تنفس ، آواسازی و تشدید) را دچار اختلال می کند. در کودکان مبتلا به دیزارتری سرعت گفتار کودک کند می شود به صورتی که توانایی بیان کلمات با سرعت و دقیق  را ندارند. مرکز گفتار درمانی تهران به صورت تخصصی توسط متخصصین گفتار درمانی مرکز گفتار درمانی دکتر صابر به درمان دیزارتری می پردازند.

بهترین کلینیک گفتار درمانی تهران در ناروانی گفتار

ناروانی گفتار به ناتوانایی فرد در ادامه کلام، سرعت گفتار ، تسهیل در تولید کلام ،مشکلات برنامه ریزی گفتاری و اختلالات ریتم کلام دیده می شود. ناروانی گفتار انواع مختلفی دارد و شامل ناروانی طبیعی، لکنت دوران رشد، شتابان گویی و کلنت اکتسابی می باشد. در مرکز گفتار درمانی تهران دکتر صابر با تجهیزات خاص سنسوری روم به افزایش سرعت پردازش ذهنی و کلامی کودکان کمک می شود، همچنین گفتار درمانان مجرب مرکز به درمان آشفتگی در جریان طبیعی گفتار و ناروانی در کودکان با استفاده از تکنیک های تخصصی در کلینیک گفتار درمانی تهران می پردازند.

بهترین مرکز گفتار درمانی در آپراکسی یا دیس پراکسی

آپراکسی کلامی در بزرگسالان و دیس پراکسیا در کودکان به اختلالات گفتار و زبانی گفته می شود که منشع عصبی دارند. آپراکسی مناطق مختلف مغزی مربوط به برنامه ریزی حرکتی در کلام را دچار آسیب می کند. کودکان و بزرگسالانی که به این اختلال مبتلا هستند به دلیل ناتوانی در به یاد آوردن الگو های حرکتی کلام ، نمی توانند کلمات را با دقت و به شکل درست تلفظ کنند و دچار وقفه در صحبت کردن می شوند و یا به صورت مداوم قسمت هایی از کلمات را تکرار می کنند.توقف در کلام، جریان طبیعی گفتار را مختل می کند. جناب آقای دکتر صابر ،مدیریت کلینیک گفتار درمانی تهران با استفاده از گفتار درمانی و کاردرمانی متخصص به درمان اختلال آپراکسی و دیسپراکسی در مرکز گفتاردرمانی تهران مشغول می باشند.

بهترین مرکز گفتار درمانی در آفازی در تهران

آفازی یا زبان پریشی در اثر آسیب به قسمت های مختلف مغزی مربوط به مهارت های زبانی ایجاد می شود. در آفازیا بیان کلامی،درک کلامی و توانایی های نامیدن، خواندن و مهارت های نوشتاری دچار آسیب می شود. بسته به محل آسیب مغزی علایم فرد در آفازی متفاوت است و روند درمان آن نیز تغییر می کند. مانند آفازی بروکا که در آن درک بیمار آسیب ندیده اما در روانی گفتار دچار مشکل می باشد. تشخیص درست نوع آفازی در مرکز گفتار درمانی تهران به صورت تخصصی انجام شده و درمان های مناسب با اختلال ارائه می گردد.

بهترین مرکز گفتار درمانی در اختلالات تلفظی یا اختلالات صداهای گفتار

مشکلات تلفظی و تولیدی صداها و کلام شامل موارد مختلفی می شود که شایع ترین آن ها نوک زبانی حرف زدن و اضافه گویی می باشد.به نظر می رسد کودک بچگانه صحبت می کند و گفتارش متناسب با سنش نمی باشد.حذف یک صدا یا واج از کلمه مانند حذف ر از کلمه مار، جایگزین کردن صدا ها در کلمه مانند تلفظ کلمه سیب به صورت <دیب> از دیگر موارد اختلالات تلفظی است. اختلالات تلفظی باعث کاهش وضوح کلام در کودک و مشکلات مهارت های ارتباطی با همسالان می شود. در صورت عدم درمان اختلال تلفظی کودکان دچار اختلالات رفتاری، کاهش اعتماد به نفس و… می شود. کلینیک گفتار درمانی تهران با در اختیار داشتن گفتار درمانان با سابقه در اختلالات تلفظی و استفاده از ابزارهای تخصصی تولید اصوات به درمان مشکلات تلفظی می پردازد.

بهترین مرکز گفتار درمانی در شکاف کام

اختلال شکاف کام در کودکان از اختلالاتی محسوب می شود که موجب مشکلات صدا سازی فراوانی در طول رشد گفتار و زبان کودک می گردد.با توجه به این نکته که جراحی شکاف کام در سنین دو سالگی انجام می شود کودک تا دو سالگی نمی تواند از حفره های بینی و دهانش به صورت جداگانه در تولید گفتار استفاده نماید. در نتیجه کودک با مشکلات شکاف کام در رشد مهارت های زبان و گفتار دچار تاخیر می گردد. گفتار درمانی در اختلالات شکاف کام نیاز به تخصص ویژه ای و تبحر دارد. مرکز گفتار درمانی تهران به درمان تخصصی کودکان با این اختلال می پردازد.

مزایای گفتار درمانی دکتر صابر در تهران

یکی از فاکتور های اساسی که موجب تبدیل یک مرکز گفتار درمانی خوب به بهترین مرکز گفتار درمانی در تهران می شود، جامعیت خدمات ارائه شده در آن مرکز و پوشش دادن تمام بیماری های مرتبط با کلینیک گفتاردرمانی است. بهترین مرکز گفتار درمانی تهران یعنی گفتاردرمانی و کاردرمانی دکتر صابر شمال تهران آماده خدمت رسانی به عزیزان با اختلالات کودکان نظیر اتیسم، بیش فعالی، لکنت زبان، فلج مغزی، عقب مانده ذهنی تاخیر گفتاری، اختلال بلع، مشکلات گفتاری پس از سکته مغزی و ضربه مغزی، تاخیر گفتار، اختلال تلفظی، گفتار درمانی در اختلالات یادگیری، گفتار درمانی در یکپارچگی حسی و…. و در حیطه بزرگسالان در زمینه اختلال بلع ، مشکلات گفتاری در  ام اس، درمان سکته مغزی ،درمان پارکینسون و ضربه مغزی،تمورهای ناحیه حنجره و لکنت در بزرگسالی و…. می باشد.

گفتار درمانی و کاردرمانی دکتر صابر شرق تهران برای مراجعین شرق تهران کلینیک گفتار درمانی پایا در شرق تهران و جهت مراجعین غرب مرکز گفتار درمانی در غرب تهران واقع در سعادت آباد را تاسیس نموده اند. کلینیک توانبخشی پایا واقع در پاسداران با 43 نیروی کاردرمان خوب، گفتار درمان خوب و روانشناس ، و مرکز گفتاردرمانی غرب تهران با 34 نیروی متخصص از بهترین گفتاردرمانان و بهترین کاردرمانان مشغول به ارائه خدمات گفتار درمانی به صورت تیمی و تخصصی در بهترین کلینیک گفتار درمانی در تهران می باشد.

بهترین گفتار درمانی در منزل تهران

گفتار درمانی در منزل برای بیماران با مشکلات جسمی مانند بیماران ضربه مغزی، سکته مغزی ، فلج مغزی و کودکان با مشکلات گفتاری که دسترسی به کلینیک گفتاردرمانی تهران دکتر صابر برای آنان دشوار می باشد، ارائه می شود. جناب آقای دکتر صابر با استفاده از گفتاردرمانان مجرب مرکز، خدمات گفتاردرمانی را به تمام نقاط تهران( غرب و شرق تهران) گفتار درمانی درمنزل ارائه می کنند. ارزیابی دوره ای تمام مراجعین توسط دکتر صابر و بررسی نحوه پیشرفت بیماران موجب پیشرفت خدمات گفتار درمانی در منزل در تهران می گردد.

خدمات آنلاین مرکز گفتار درمانی تهران دکتر صابر

مرکز گفتار درمانی در تهران، خدمات کاردمانی و گفتار درمانی آنلاین را برای مراجعین بزرگسال و کودکان ارائه می دهد. جهت رفاه حال بیماران شهرستانی، خارج از کشور و مراجعینی که توانایی حضور در کلینیک را ندارند مرکز گفتار درمانی تهران دکتر صابر به ارزیابی و درمان به صورت آنلاین می پردازد.شما می توانید با تماس با شماره 09029123536 یا مراجعه به پیج اینستاگرام مرکز گفتار درمانی تهران به آدرس    goftardarmani_kardarmani@  با ما تماس گرفته از خدمات آنلاین و تعیین نوبت ویزیت آنلاین آگاهی پیدا نمده و مشاوره رایگان دریافت کنید.

مشاوره رایگان کلینیک گفتار درمانی تهران

کلینیک گفتار درمانی در تهران دکتر صابر با در نظر گرفتن نیاز مراجعین به کسب اطلاعات در زمینه مشکلات کودکان خود و طرح سوالات خود در زمینه درمان و توانبخشی کودکان به ارائه مشاوره رایگان تلفنی پرداخته اند. جهت مشاوره در زمینه اختلالات کودکان و بزرگسالان می توانید با مشاورین متخصص گفتار درمانی و کاردرمانی مرکز گفتار درمانی تهران در زمینه توانبخشی کودکان تماس حاصل کرده و سوالات خود را مطرح نمایید.

بهترین گفتاردرمانی در شرق تهران

از دیگر خدمات مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر شرق تهران و غرب تهران، گفتار درمانی در پاسداران می باشد. به علت تراکم بالای جمعیت تهران و مشکلات ترافیکی و هزینه های بالای رفت و آمد به مراکز درمانی ، کلینیک گفتاردرمانی پاسداران دکتر صابر طرح بهترین گفتاردرمانی در منزل را جهت سهولت دسترسی بیماران به خدمات گفتار درمانی در پاسداران تخصصی ارائه می دهد. مراجعین محترم می توانند بخشی از خدمات گفتار درمانی خود را توسط نیروهای مجرب و آموزش دیده کلینیک گفتار درمانی پاسداران در گفتاردرمانی در منزل را دریافت نموده و پروسه درمان خود را تسریع بخشند.

گفتاردرمانی در منزل در غرب، شرق و شمال تهران

گفتاردرمانی در منزل از خدمات مهم و با ارزش مرکز گفتاردرمانی تهران دکتر صابر می باشد که به صورت اختصاصی توسط متخصصین با تجربه مرکز در حیطه کودکان و بزرگسالان ارائه می گردد. به علت همکاری 45 نیروی متخصص در این حیطه با مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر امکان ارائه خدمات گفتاردرمانی در منزل در سرار تهران بزرگ با کمترین هزینه درمانی در مرکز دکتر صابر مهیا گشته است. همچنین نظارت و ارزیابی های دوره ای تمام بیماران توسط دکتر صابر و گزارشات هفته ای درمانگران مرکز، موجب پیشرفت روند درمان و تسهیل بهبودی در بیماران گشته است.

مرکز گفتاردرمانی کودکان

اختلال ویژه زبانی چیست

اختلال ویژه زبانی یک اختلال تحولی است. این اختلال تاخیرغیرقابل توضیح در یادگیری زبان در کودکانی با شنوایی طبیعی است. کودکان دارای اختلال ویژه زبانی معمولاً دانش واژگانی محدود دانش نحوه ی غیر عادی یا رشد نیافته و ساختار دستور زبانی ناقص دارند. معلولیت زبانی می‌تواند اولیه باشد و در بافت تحولی عادی اتفاق بیفتد و یا ثانویه و به علت عقب ماندگی ذهنی اوتیسم و یا دیگر اختلالات به وجود آمده باشد. در بافت تحقیقی کودکان دارای اختلال ویژه زبانی آنهایی هستند که با وجود اینکه مشکل جدی در زبان غیر شفاهی ندارند ضعف‌هایی را در زبان بیانی و درکی دارند. راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی ویرایش چهارم سه نوع اختلال ویژه زبانی را مشخص کرده است که عبارتند از : اختلال زبانی بیانی شایع ترین نوع اختلال ویژه زبانی در بین کودکان است و مشخصه آن توانایی محدود کودک برای یادگیری کلمات جدید و محدودیت در استفاده از جنبه های نحوی زبان است. کودکان دارای اختلال زبانی درکی  نه تنها کلمات محدودی را استفاده می کنند بلکه مشکلاتی در درک هم دارند. ظرف های درکی مربوط به ضعف های حافظه کوتاه مدت کلامی و مشکلات پردازش آوایی است. در اختلال آوایی، کودک در تولید صداهای مناسب سن خود توان است. این ضعف های زبانی ناتوانی کودک برای اکتساب کلمات جدید را به تاخیر می‌اندازد و منجر به مشکلات زبانی کلی و تحصیلی می‌شوند در بافت عصب شناسی و عصب روانشناسی اختلالات زبانی به نوع اکتسابی (آفازی) یا تحولی (دیفازی) تقسیم می‌شوند. صرف نظر از اکتسابی یا تحولی بودن اختلالات زبانی سطوح متفاوت دارند. در مورد کودکان برخی از این اختلالات اکتسابی هستند و به تأخیر در تحول زبان می انجامند. دیفازیا یک نوع اختلال زبانی است که به وسیله صدمه اولیه به مناطق مغزی درگیر در این عملکردها به وجود می‌آید دیفازیا بر اساس عملکرد مختل شده به انواع مختلفی تقسیم می گردد. در بسیاری از موارد صرف نظر از انواع اختلالی زبانی، کودکان واجد شرایط دریافت خدمات آموزشی خاص در گروه دچار اختلال زبان قرار می گیرند

 انواع اختلال ویژه زبانی

یکی از انواع اختلالات ویژه زبانی اختلالات پردازش شنیداری است. در اختلال پردازش شنیداری با وجود توانایی شنیداری طبیعی نقص ادراکی شنیداری در جمع ‌بندی، تمایز و تشخیص الگوها، ذخیره‌ سازی، فیلتر سازی و جور کردن یا چسباندن معنی به نشانه های شنیداری وجود دارد. در اختلالات پردازشی شنیداری نقص کمی در حساسیت به تغییرات فرکانس یا شدت صدا وجود دارد ولیکن فرد در تشخیص صدا ها به میزان مشخص و یا در تشخیص زمانی صداها و یا  ترتیب صداها مشکل دارد. در آسیب یک طرفه قطعه گیجگاهی، پردازش دچار مشکل می‌شود، به نحوی که شکایت فرد این است که دیگران سریعتر از توانایی او برای تمایز بین اصوات صحبت می‌کنند. این مشکل در آسیب به قطعه گیجگاهی چپ شدیدتر است. چرا که قطعه گیجگاهی چپ در تشخیص اصوات گفتاری نقش دارد.

عقیده بر این است که پردازش شنیداری ماهیتی عصب تحولی دارد و تأخیر و انحراف در فرایند تحول به نتایجی مشابه کری قشری یا آسیب یک طرفه قطعه گیجگاهی می‌انجامد. در کل همبودی گسترده ای بین مشکلات پردازش شنیداری و اختلالات زبانی و ناتوانی خواندن وجود دارد. علاوه بر اختلالات زبانی و شنیداری اختلالات چندگانه گفتاری دیگر وجود دارد که شامل اختلالات فیزیکی گفتاری برای مثال دیس آرتری و پراکسی گفتاری است که مربوط به عدم هماهنگی یا اختلال حرکتی ماهیچه های دهان یا دستگاه صوتی هستند.

اختلال زبانی تعریف
دیس آرتری اختلال در هماهنگی ماهیچه های

تلفظی دهان

پارافازی تولید بدون قصد هجا کلمات و عبارات در طول صحبت کردن صدا ها به طور صحیح اما نابه جا به کار می روند برای مثال پسن به جای حسن
زبان پریشی ورنیکه / دریافتی صحبت کردن روان است اما درک شنیداری کلمات یا تکرار کلمات عبارات و جملات گفته شده توسط دیگران مشکل است
زبان پریشی بروکا / بیانی مشکل در تولید اما درک کلامی شنیداری نسبتا خوب
زبان پریشی میان قشری (سندروم انزوا) افراد قادر به درک و تکرار کلمات و اسامی و اشیا هستند اما نمی توانند به طور همزمان صحبت کنند یا کلمات / جمله ها را بفهمند حتی اگر آنها را تکرار کنند
زبان پریشی هدایتی افراد می‌توانند به راحتی صحبت کنند اسامی را نام ببرند و صحبت را بفهمند اما نمی توانند کلمات را تکرار کنند بر سر این مسئله که آیا این نارسایی یک نوع آفازی است با مشکل حافظه بحث وجود دارد.
زبان پریشی اسمی نامی (فراموشی جزئی) درک تولید معنادار و تکرار دست نخورده است. افراد در به یاد سپردن اسامی واقعی اشیا مشکل دارند. دائماً در حاشیه اسم شی صحبت می کنند و این حاشیه پراکنی نشان دهنده علم آنها به موضوع است (طول و تفصیل دادن به کلام) در صحبت کردن روان افراد ممکن است اسم آن شی را استفاده کنند که نشان میدهد مشکل بیمار دانستن آن کلمه نیست
 ادراک پریشی ناتوانی برای نام بردن یک شی علیرغم توانایی تشخیص آن
 نوا پریشی اختلال (بیانی یا دریافتی) در نوای گفتار (لحن و آهنگ هیجانی گفتار)
اختلال پردازش شنیداری توانایی ضعیف فرد در جمع کردن مشخص کردن و تشخیص الگو ها و یا ذخیره فیلتر، جور کردن یا چسباندن معنی ها به اطلاعات شنیداری علی‌رغم شنیدن عادی
دیس آرتری آتا کسیک تولید آهسته تر هجاها، الگوهای عروضی غیرعادی، عدم تضاد های آوایی مجزا مثلاً دا به جای تا

بروز مشکلات گفتاری در کودکان و بزرگسالان همراه با مشکلات حرکات ظریف معمول است عکس این قضیه هم امکان دارد. زمانی که تمام جوانب اختلال ویژه زبانی در نظر گرفته شوند توجه به تفاوتهای فردی ضروری است. تشخیص افتراقی اختلال ویژه زبانی در برابر اختلال شنوایی، عقب ماندگی ذهنی کلی و اختلال اوتیسم یکی از مشکل ‌ترین تکلیف روبه روی متخصصان است. این مسئله به خصوص در مورد اوتیسم که شکایت اصلی والدین اختلالات زبانی و ارتباطی است صادق است. تشخیص اولیه اختلال ویژه زبانی غالبا مشکل است زیرا به نظر می رسد کودک از نظر هوشی  ناتوان است. علاوه بر این تاخیر زبانی در بین کودکان مبتلا به سندروم داون نیز شایع است. رفتار انطباقی یکی از راه‌های شایع تشخیص بین کودکانی با معلولیت کلی هوشی و کودکانی با اختلالات ویژه زبانی است. مطالعات نشان داده است که کودکان دارای اختلال ویژه زبانی، که نمرات معادلی در طول تمام حوزه‌های انطباقی به دست نیاورده‌اند ضعف بیشتری در حوزه ارتباط و نه حوزه رفتارهای ساز شی نشان می‌دهند.

گفتار درمانی در تاخیر کلامی-اختلالات زبانی

اختلالات زبانی بدون منشاء شناخته شده علاوه بر سندروم های متعددی که اختلالات زبانی یکی از علایم آنهاست ، مواردی از تاخیر کلامی و مشکلات همراه آن ها هم وجود دارند که کم و بیش خاص هستند. این اختلالات علائم دیگر ندارند و شرایط به وجود آورنده آنها مشخص نیست. این نوع اختلال را غیر سندرومی نامید. زیرا علائم کمی دارند و علائم سبب ساز متعددی می توانند اثرات مشابهی را ایجاد کنند اعمال و حوادث مستقیم می توانند علت بسیاری از موارد اختلالات خاص یادگیری و زبان، هر دو با هم باشند این موضوع موجب می‌شود که به اینها اختلالات بدون منشاء شناخته شده اطلاق کنیم.

سه نوع اختلالات ارتباطی در این طبقه قرار می‌گیرند اختلالات ویژه رشد زبان (آفازی رشدی- تاخیر رشدی) ناتوانی‌های خواص یادگیری و اتیسم، سندروم لاندوکلفنر هم که سندرومی شناخته شده است تا اندازه ای در بر دارنده اختلالات زبانی خاص است.

سندروم لاندوکلفنر سندرومی  از نقایص زبان درکی و بیانی را شناسایی کردند که با تشنج هایی همراه بوده و آغاز آن معمولاً بین سن ۴ و ۷ سالگی یعنی بعد از یک دوره رشد طبیعی است.

به دلیل صرع هایی که همراه آن دیده می شوند به آن عنوان سندروم اطلاق می گردد، صرع هایی که موجب زوال عملکرد زبانی می شوند و یا به این انحطاط مربوط هستند و معمولاً این دو زوال منجر به آفازی پایداری می‌شود که بی دستوری و نقایص درکی از علائم آن هستند.

عملکرد شناختی هم اغلب آسیب دیده است. این سندروم علت مشخصی ندارد و خوشبختانه بسیار نادراست. از داروهای ضد تشنج برای کنترل سرع می توان استفاده کرد اما به نظر می‌رسد که به بهبود علائم مربوط به زبان کمک کننده معمولاً آموزش ویژه و مداخله ارتباطی لازم و ضروری است.

اختلال ویژه رشد کلامی در گذشته به اختلالات ویژه رشد زبان SDLDs آفازی مادرزادی یا روشدی و یا دیسفازی اطلاق می‌شد.(تاخیر کلامی)

این اختلال از اوایل قرن نوزدهم شناخته شد زمانی که کودکان بخصوصی مبتلا به اختلالات خاص یادگیری زبان، بدون هیچگونه عقب ماندگی ذهنی، آسیب شنوایی، ناهنجاری های ساختمانی یا هر علامت مشخصه دیگری دیده شدند اصطلاح شناسایی اولیه، به این فرض اشاره می‌کند که این اختلالات از ضایعات مغزی مشابه آنچه در آفازی بزرگسالان می‌بینیم ناشی می شوند.

در هر حال تحقیقات گسترده راجع به پایه زیستی اختلالات ویژه رشد زبان، توانسته یافته های عصب شناختی ثابتی را در این موارد کشف کند.

به همین دلیل اکنون اختلالات بیشتر به صورت توصیفی نام گذاری می شوند تا با توجه به اتیولوژی فرضی آنها، اختلالات می توانند پیشینه های متعددی داشته باشد به نظر می رسد تعدادی از آنها به مشکلات حین تولد نظیر اتوکسی مربوط باشند و بعضی از آنها ژنتیکی بوده و در خانواده به ارث برسند. هر چند در بعضی موارد هیچ عامل ایجاد کننده ای مشخص نیست.

بسیاری از پیش دبستانی هایی که توسط آسیب شناسان زبان معاینه شده‌اند از این الگو پیروی می کنند به دست آوردن سطوح شیوع مشکل است اما طبق گزارش تمبلین و همکارانش در یک مطالعه شیوع شناسی مشخص شد که ۴/۷ درصد از کودکستانی ها دچار اختلالات زبانی هستند.

این مقدار، تا اندازه‌ای در پیش دبستانی ها بیشتر بود. به این نتیجه رسید که به طور متوسط ۱۰ درصد از نوپایان نمی توانند مراحل رشد زبانی را پشت سر گذارند و در کودکان بزرگتر تا حدی کمتر است. ناتوانی های خاص یادگیری (نارساخوانی) در بین انواع آن اختلالاتی که به رشد زبان شفاهی نزدیک هستند و SLP ها عموما با آنها درگیر می‌شوند، اختلالات زبان نوشتاری هستند که اغلب به آنها نارساخوانی گفته می‌شود.

هرچند این اختلالات همیشه به عنوان مشکل زبانی یا ارتباطی در نظر گرفته نمی شوند اما تمایل فراینده ای برای قرار دادن این اختلالات در محدوده مشکلات زبان بیانی اولیه و دخالت دادن SLP در تلاش های مداخله ای آنها وجود دارد.

بسیاری از بچه های مبتلا به ناتوانی های یادگیری، هرچند نه همه آنها تاریخچه ای از مشکلات زبان – یادگیری را دارند. همانندSDLDs  برای ناتوانی های خاص یادگیری نیز منشاء عصب شناختی قاطعی که اکنون بتوانیم آن را مشخص کنیم وجود ندارد، هر چند بعضی از کارهای مقدماتی برای شناسایی ژن مربوطه شروع شده است.

همچنین بچه های مبتلا به ناتوانی های خاص یادگیری با بچه های مبتلا به SDLDs گاهی از این جهت که تاریخچه ای از آنوکسی و سایر مشکلات حین تولد را دارند دارند مشابهند، گاهی اوقات تاریخچه ای خانوادگی از اختلالات یادگیری یا زبانی موجود است و نقایص توجه، بیش فعالی، برتری طرفی آمیخته و سایر نشانه هایی از عصبی جزئی معمولا وجود دارند.

در کل شیوع ناتوانی های یادگیری با تخمین هایی از ۵ تا ۱۰ درصد در کودکان مدرسه رو نسبتاً زیاد است.

در نمونه ای از کلاس دومی ها شیوع ۶/۷ درصد را برای اختلالات خواندن به دست آوردند. ناتوانی های یادگیری نیز همانند SDLDs در مردان شایع تر از اکثریت زیادی از موارد ناتاختلال زبانیوانی یادگیری، شامل اختلالات زبان نوشتاری است.

هنگامی که ناتوانی های زبان در جمعیت مدرسه رو و نوجوانان را مطرح می‌کنم بیشتر در مورد این اختلالات بحث خواهیم کرد.

اوتیسم اختلالی است که فقط مربوط به زبان نمی شود بلکه اساساً اختلالی در برقراری ارتباط است این اختلال شامل نقص در عملکرد های بیانی ارتباط و رفتار اجتماعی طبیعی است این اختلال از طریق کاهش زبان شفاهی پاموتیسم آشکار می شود. این اختلال در افرادی که صحبت می کنند اما استفاده آنها از زبان به صورت غیر عادی است نیز دیده می شود.

همانند سایر اختلالات زبانی(تاخیر کلامی)، اتیسم هم به عنوان نشانه‌ای در سندرم های مختلف نظیر سندروم ایکس شکننده و اشکال دیگر عقب ماندگی ذهنی و هم به عنوان پیامد سرخجه مادرزادی، به همراه عواقب دیگر می‌تواند ظاهر شود.

اتیسم نیز همانند سایر اختلالات بدون منشأ شناخته شده که درباره آنها بحث شد، بدون هیچ پیشینه واضحی و بدون هیچ ناهنجاری و یا نشانه عصبی شدیدی می تواند پدیدار شود.

در برخی موارد که اتیسم بدون ویژگی‌های دیگری ظاهر می‌شود شواهدی از تاریخچه خانوادگی، همانطور که در اختلالات ویژه زبانی دیدیم وجود دارد هر چند این موضوع در تعداد نسبتا کمی از آنها صدق می کند.

اکثر افراد مبتلا به اتیسم شاید ۸۰ درصد در ارزیابی شناختی در دوران مدرسه ، عقب ماندگی ذهنی نشان می دهند در این دوران حدود ۴۰ درصد از آنها مهارت های زبان بیانی رشد نمی کند و پیش آگهی برای زندگی مستقل در بزرگسالی ضعف است.

در آن گروهی که گفتار رشد می‌کند و در ۱۵ تا ۲۰ درصد از افراد مبتلا به اتیسم که تست هوششان در دامنه طبیعی است، نتایج بهتر است.

به نظر می رسد در تعداد کمی از این افراد اوتیسم در اواسط دوران کودکی رفع شود اما اکثر آنها باقی می‌مانند و یا حداقل، بزرگسالانی تنها در خود مانده می شوند. آنها ممکن است بتوانند به تنهایی زندگی کنند مهارت های عملکردی مربوط به کار را فرا گیرند و تعدادی نیز می‌توانند در دانشگاه در زمینه کامپیوتر یا ریاضیات آموزش ببینند.

اما حتی این افراد مبتلا به اتیسم نیز که بسیار باهوشند مشکلاتی را در ارتباطات انسانی با دیگران، قضاوت اجتماعی و استفاده مناسب از زبان خواهند داشت.

پیشگیری از اختلالات بدون منشا شناخته شده هنگامی که علت چیزی را نمی دانیم، پیشگیری از وقوع آن دشوار است این مشکلی است که ما هنگام تفکر راجع به پیشگیری از اختلالاتی نظیر SDLDs ناتوانی های یادگیری و اتیسم با آن مواجهیم.

اکنون اکثر شیوه های پیشگیری عبارتند از تحقیق راجع به علل اصلی این اختلالات و تشویق برای مراقبت کافی پیش از تولد در جهت کاهش عفونت های پیش از تولد، پیش رس بودن ، کمبود وزن در بدو تولد و زجر تنفسی که در تعدادی از بیماران به همراه این اختلالات دیده شده است. در مواردی که اطلاعاتی راجع به علت سندروم های همراه با نقایص ارتباطی داریم، انواع مستقیم تر پیشگیری میسر است.

بررسی اختلالات زبان در دوران رشد کودک در مرکز گفتار درمانی تهران

این اختلالات به طور مشخص در دوران رشد کودک و در حوزه توانایی های زبانی کودکان دیده می شوند. کودکانی که دچار اختلال زبانی هستند در درک گفتار دیگران و صحبت کردن یا در هر یک از جنبه های زبانی مانند،توانایی های واج شناختی،دستور زبان،معناشناسی و کاربرد شناسی،ممکن است دچار مشکل باشند.این کودکان متناسب با انتظارات محیط و آزمونهای زبانی واکنش نشان نمی دهند.به عبارتی سطح زبانی آنها با دیگر کودکان متفاوت بوده و رشد زبان درجاتی از نقص و آسیب را نشان می دهد.

دسته اول این اختلالات دارای منشاء شناخته شده هستند،مانند اختلالات زبانی ناشی از مشکلات ذهنی (عقب ماندگی ذهنی)،نقایص حسی (مانند افت شنوایی)،کمبود محرکات محیطی،زمینه ارثی،اختلالات روانشناختی (مانند اوتیسم ،آسپرگر،و به طور کلی اختلالات نافذ رشدی) و اختلالات عصبی ناشی از ضربه (یکی از علتهای فلج مغزی).

دکتر گفتار درمانی

عقب‌ماندگی ذهنی ( Mental Retardation )

برای عقب ماندگی ذهنی نامگذاری های مختلفی مانند نقیصه عقلی،کند ذهنی،کم توانی ذهنی و نیز اصطلاحات آموزشی مانند نا آموز و یا دیر آموز به کار رفته است. عملکرد ذهنی افراد عقب مانده ذهنی پایین‌تر از حد متوسط است ( IQ تقریبا 70 یا کمتر ) شروع عقب ماندگی ذهنی پیش از ۱۸ سالگی است.این افراد در عملکرد های مربوط به سازگاری مشکل دارند و بر حسب سن و طبقه فرهنگی خود حداقل در دو مورد از موارد زیر مشکل دارند.

ارتباط،مراقبت از خود،زندگی در خانه و خانواده،مهارت های اجتماعی،استفاده از امکانات جامعه،هدایت خود،مهارت های آموزشگاهی،کار،فراغت،سلامت و امنیت.

مهارت های گفتار و زبان این افراد (ویژگی‌های ارتباطی و زبان شناختی،صرف و نحو،توانایی‌های واج شناسی،معناشناسی و کاربردشناسی) متناسب با سطح عقب ماندگی ذهنی (خفیف،متوسط،شدید) دچار آسیب می‌شود.

آسیب شنوایی ( Hearing Impairment )

به منظور شنیدن صداهای گوناگون امواج صوتی از طریق لاله و مجرای گوش جمع‌آوری شده و پس از عبور از گوش میانی و داخلی به مغز فرستاده می شوند. این اطلاعات در کرتکس شنیداری  مغز پردازش می‌شوند.آسیب شنوایی با هر نوع علت شناسی منجر به اختلال یا تأخیر در رشد زبان کودک می‌شود.ممکن است آسیب شنوایی یکی از مهمترین علل تاخیر زبان در کودکان می باشد که معمولاً به گفتاردرمانگر یا نورولوژیست و یا پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه می‌کنند. عفونت های داخل گوش،هایپر بیلی روبین یا زردی ، آنوکسی پیش از تولد و مننژیت از علل شناخته شده کم شنوایی هستند که به شدت روی دستگاه اعصاب اثر می گذارند. اگر افت شنوایی شدید باشد اثر معنی داری روی گفتار خواهد گذاشت و اختلال تولیدی شدیدی نیز دیده می شود و در برخی موارد به طور کلی مهارت تولیدی وجود ندارد.

کودکان دچار آسیب شنوایی دو طرف و پایدار با هر شدتی از افت شنوایی (خفیف،متوسط،شدید و گاهی عمیق)،با پیامد هایی نظیر تاخیر شدید در رشد زبان،ناتوانی یا تاخیر در مهارتهای تحصیلی،مشکل در یادگیری دستور زبان،کمبود واژگان و تأخیر یا فقدان مهارت‌های زبانی و کاربرد شناختی روبه‌رو می‌شوند. مواردی مانند نپرسیدن سوالات مناسب،ناتوانی در شروع کردن،حفظ و پایان دادن یک مکالمه از نشانه های این آسیب به شمار می روند.

این کودکان هم چنین مشکلاتی در نواخت و آهنگ گفتار دارند. مانند اختلال در ایجاد آهنگ جملات پرسشی،خبری،امری و تعجبی،و یا ناتوانی در انتقال احساس خود به دیگران از طریق گفتار.

افراد مبتلا به افت شنوایی،به علت ناتوانی در تولید صحیح صداها،خطاهای تولیدی شامل حذف و جانشینی را در گفتارشان نشان می‌دهند. از ویژگی‌های بارز گفتار این افراد،حذف همخوان آخر است. زیرا در گفتار افراد با شنوایی طبیعی معمولاً صداهای آخر با بلندی پایین و ضعیف تولید می شود.همین موضوع عامل حذف این صداها در افراد با افت شنوایی است مانند، حذف ( d ) در کلمه ( mard ) همچنین در این افراد معمولاً همخوان های واکدار جایگزین همخوان های بیواک می‌شوند مانند جانشینی ( z ) به جای ( s ) در کلمه ( ?asb ) اشکال در هماهنگی تولیدی منجر به من قطع شدن گفتار شده،در واقع فرد در وصل کردن واژه ها به هم و دسته بندی آنها در یک واحد تنفسی ناتوان است و نمی داند چه موقع مکث نماید،به همین دلیل گفتار از آهنگ طبیعی برخوردار نیست.

از دیگر ویژگی‌های گفتار کودک،تشدید پر خیشومی صداهاست. این کودکان برای بهتر حس کردن صداهای تولیدی،زبان را به عقب حرکت می‌دهند و تشدید صدا به جای حفره دهان در حفره بینی صورت میگیرد. تشدید پر خیشومی در کلمات ( mizanam )  و ( zamin )  در صدای ( m ) و ( n ) به خوبی شنیده می شود. در نهایت نیز تمام موارد گفته شده،منجر به کاهش میزان مفهوم بودن گفتار شده است.

گفتار درمانی در اوتیسم ( Autism) در کلینیک گفتاردرمانی تهران

اوتیسم را می‌توان اساساً یک اختلال ارتباطی دانست. این کودکان حتی اگر به طور غیر فعال تعامل را بپذیرند،به ندرت خود آغاز کننده آن هستند. حداقل در نیمی از کودکان دچار اوتیسم هرگز گفتار تکامل نمی یابد و وقتی گفتار وجود ندارد،اشارات ارتباطی خود به خود جایگزین نمی شوند.در گروهی از کودکان اوتیسم که گفتار تکامل می‌یابد،اقتصاد و سیر تکامل زبان دچار تاخیر است. مشکلات در جنبه‌هایی از زبان مانند واج شناختی و صرف و نحو ممکن است خفیف باشد اما در جنبه‌های کاربرد زبان مشکلات جدی و اساسی وجود دارد. این کودکان در ارتباط با همسالان خود مشکل دارند،از برخی مواردی که ترس ندارد،می پرسند و به چیزهایی که دیگران علاقه ندارند،علاقه نشان می دهند و یا به چیزهای بی ارزش علاقه مند می شوند.

از جمله ویژگی های کودکان اوتیسم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تماس چشمی مناسب ندارند.
  2. بیشتر در خود و عالم خودش سیر می کنند.
  3. در درک زبان ضعف دارند و یا ناتوان هستند.
  4. در استفاده از ضمایر و حروف اضافه مشکل دارند.

برخی تکرار یا ( echolalia ) چه به صورت تکرار بلافاصله و چه با تأخیر دارند.

ویژگیهای نمونه صوتی:

  1. خزانه (تعداد) واژگان محدود و کلیشه‌ای
  2. ضعف قابل توجه در توانمندی های درکی
  3. تکرارهای (اکو) کلیشه ای
  4. درک نکردن پرسشها
  5. جملات ساده و دو کلمه ای

توانمندی‌های درکی و بیانی این کودک بسیار عقب تر از از سن تقویمی اش می باشد،در درک پرسش ها ناتوان است ولی با راهنمایی درمانگر تا حدودی می تواند پاسخ دهد (خواندن شعر و نام بردن چند میوه).کودک کلمات درمانگر را بدون توجه به معنی و کاربرد آنها تکرار می کند.

آسپرگر ( Asperger Syndrome ) ( نمونه ی صوتی ندارد)

اختلالی است که در طبقه اختلالات فراگیر دوران رشد قرار می‌گیرد. آسپرگر در برخی موارد شبیه اوتیسم است. در تعاملات اجتماعی،به طور مشخص همانند اوتیسم آسیب دیده می باشد اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. ارتباط و مهارت های شناختی در آسپرگر نسبتاً بهتر از اوتیسم است و تأخیر معناداری در رشد زبان دیده نمی‌شود،مهارتهای حرکتی اولیه طبیعی است. اغلب در کاربرد زبان نقایص  جزئی وجود دارد. استفاده از گفتار محدود،فرعی،حاشیه‌ای است.

چند معیار تشخیص اختلال آسپرگر طبق ( DSM-IV )

الف)آسیب کیفی در تعامل اجتماعی نظیر:

  1. آسیب قابل ملاحظه در رفتارهای غیر کلامی
  2. ناتوانی در ایجاد ارتباط با همسالان
  3. فقدان تلاش خود انگیخته برای مشارکت دادن دیگران در لذات ، علایق و فعالیت ها.

ب) الگوهای تکراری و کلیشه ای رفتار،علایق و فعالیت ها نظیر:

  1. پیروی انعطاف ناپذیر از عادات روزمره
  2. تظاهرات کلیشه‌ای و تکراری
  3. مشغولیت مداوم با بخش‌هایی از اشیا
  • این اختلال در پسران شایع تر است.

سندروم رت ( Rett Syndrom ) ( نمونه صوتی ندارد)

شروع اختلال تا قبل از ۴ سالگی (معمولاً بین 2-1سالگی)؛می‌باشد و روند سیر آن مداوم و پیشرونده است. این اختلال در بین دختران شایعتر است.

چند معیار تشخیص اختلال رت طبق ( DSM-IV )

وجود همه موارد زیر:

  1. سابقه به ظاهر به هنجار قبل از تولد و زمان تولد
  2. رشد روانی-حرکتی به ظاهر به هنجار در پنج ماه اول زندگی.
  3. اندازه بهنجار دور سر در بدو تولد.

بروز همه موارد زیر پس از یک دوره به هنجار رشد:

  1. کاهش رشد سر بین ۵ تا ۴۸ ماهگی.
  2. از دست دادن مهارت های هدفمند دست ها در پی ظهور حرکات کلیشه ای دست ها (مانند چرخش دستها در حرکت شستن دستها) در ۵ تا ۳۰ ماهگی.
  3. ظهور حرکات ناهماهنگ در تنه و پاها.
  4. آسیب شدید در تحول زبان درکی و بیانی همراه با تاخیر شدید روانی-حرکتی.
  5. عقب ماندگی ذهنی شدید.

جدیدترین اخبار گفتار درمانی

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
لکنت زبان در کودکان
فلج مغزی در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان
یکپارچگی حسی چیست؟
دیستروفی عضلانی چیست؟
بیش فعالی در کودکان چیست؟
نقص توجه  در کودکان چیست؟
متخصص کاردرمانی در منزل
مرکز کاردرمانی کودکان
بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران
متخصص گفتار درمانی در منزل
کلینیک گفتاردرمانی کودکان
بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

بهترین مراکز توانبخشی

بهترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی در تهرانپارس

مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در نیاوران

مرکز کاردرمانی سعادت آباد

بهترین مرکز کاردرمانی در ستارخان

کلینیک کاردرمانی در پاسداران

بهترین کلینیک کاردرمانی در شمال تهران

مرکز کاردرمانی در شرق تهران

بهترین کلینیک  کاردرمانی در پونک

بهترین مرکز کاردرمانی در ولنجک

بهترین کاردرمانی در فرمانیه

کلینیک کاردرمانی در شهرک غرب

مرکز کاردرمانی غرب تهران

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی در شریعتی

بهترین کاردرمانی در مرزداران

مراکز توانبخشی در سیدخندان 

کاردرمانی در جنت آباد

بهترین مرکز کاردرمانی دهکده المپیک

بهترین گفتار درمانی و کاردرمانی اسلام شهر

کاردرمانی  و گفتار درمانی در تجریش

بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی در قلهک

کاردرمانی و گفتار درمانی خوب در تهرانسر

مرکز کاردرمانی و گفتار درمانی در ونک

کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی در نارمک

بهترین گفتار درمانی و کاردرمانی پیروزی

 گفتار درمانی سعادت آباد

بهترین مرکز گفتار درمانی ستارخان

گفتار درمانی ولنجک

گفتار درمانی پاسداران

بهترین مرکز گفتار درمانی در شرق تهران

گفتار درمانی غرب تهران

بهترین مرکز گفتار درمانی اتیسم در تهران

مراکز گفتار درمانی در مرزداران

توانبخشی نیاوران

کاردرمانی در جنوب تهران

گفتار درمانی در جنوب تهران

کاردرمانی و گفتار درمانی در انقلاب

مرکز گفتار درمانی و کاردرمانی در یوسف آباد

کاردرمانی خوب در منظریه

بهترین کاردرمانی در ظفر

مرکز کاردرمانی تهران نو

کاردرمانی در افسریه

مرکز گفتار درمانی در قیطریه

بهترین کلینیک گفتار درمانی در تهران نو

 

 

بهترین مراکز گفتار درمانی در شمال تهران

گفتار درمانی خوب در شمال تهران-مرکز گفتاردرمانی در شمال تهران-بهترین گفتار درمانی در شمال تهران-کلینیک گفتار درمانی در سعادت آبادمرکز گفتار درمانی در شریعتیمرکزگفتار درمانی در شهرک غربمرکز گفتاردرمانی در فرمانیهمرکز گفتار درمانی در نیاورانمرکز گفتار درمانی در ولنجکمرکز گفتار درمانی در پونکمرکز گفتار درمانی در پاسدارانمرکز گفتار درمانی در شمال تهرانمرکز گفتار درمانی در تهرانپارسمرکز گفتار درمانی در شرق تهرانمرکز گفتار درمانی در غرب تهرانبهترین مرکز گفتاردرمانی اتیسم در تهرانگفتار درمانی مرزدارانگفتار درمانی در قیطریه- بهترین گفتار درمانی در تهران-گفتار درمانی در منظریه-گفتار درمانی در آجودانیه- گفتار درمانی در میرداماد- گفتار درمانی در میدان محسنی- گفتار درمانی در ظفر- گفتار درمانی در خیابان نفت-گفتار درمانی در اختیاریه- گفتار درمانی در کامرانیه- گفتار درمانی در خیابان دولت-بهترین مرکز گفتار درمانی در تهران-گفتار درمانی در  دیباجی- گفتار درمانی در اقدسیه- گفتار درمانی در مینی سیتی- گفتار درمانی در نوبنیاد- گفتار درمانی در بلوار ارتش-بهترین مرکز گفتار درمانی در لکنت زبان -گفتار درمانی شمس آباد- گفتار درمانی در شمال تهران -گفتار درمانی در ازگل-گفتار درمانی در قلهک- گفتار درمانی در خیابان یاسر- گفتار درمانی در جماران- گفتار درمانی در تجریش-گفتار درمانی در میدان قدس- گفتار درمانی در خیابان الهیه- گفتار درمانی در فرشته- گفتار درمانی در تاخیر کلامی -گفتار درمانی در جردن- گفتار درمانی در دارآباد- گفتار درمانی در سعدآباد-گفتار درمانی در جمشیدیه- گفتار درمانی در دربند- گفتار درمانی در گلابدره- گفتار درمانی در امام زاده قاسم- گفتار درمانی در چیذر-بهترین مراکز گفتار درمانی در تهران- گفتار درمانی در دزاشیب- گفتار درمانی در زعفرانیه- گفتار درمانی در سوهانک- گفتار درمانی در شهرک محلاتی-  گفتار درمانی در شهرک نفت- گفتار درمانی در کاشانک- گفتار درمانی در محمودیه- مراکز گفتار درمانی  در تهران -گفتار درمانی در خیابان دروس- گفتار درمانی در ونک- گفتار درمانی در آرژانتین- گفتار درمانی در ساعی -گفتار درمانی در امیرآباد-گفتار درمانی در ایرانشهر- گفتار درمانی در بهجت آباد- بهترین کلینیک گفتار درمانی  در تهران -گفتار درمانی در اندرزگو -گفتار درمانی در زرگنده- گفتار درمانی در باغ فردوس- گفتار درمانی در آفریقا- گفتار درمانی در خیابان باهنر- بهترین مرکز گفتار درمانی  در ایران -گفتار درمانی در بلوار کاوه- گفتار درمانی در اوین-گفتار درمانی در بام تهران-گفتار درمانی در پارک وی-گفتار درمانی در نمایشگاه- گفتار درمانی در فرحزاد- گفتار درمانی در امام زاده داوود- گفتار درمانی  در پاسداران -گفتار درمانی در کوهسار- گفتار درمانی در شهرک کلاهدوز-گفتار درمانی در خیابان کلاهدوز-گفتار درمانی در شهرک شهید چمران-گفتار درمانی در صاحبقرانیه- گفتار درمانی در گل نبی- گفتار درمانی  پاسداران -گفتار درمانی در میدان نیاوران-گفتار درمانی در چهار راه پاسداران- گفتار درمانی در چالهرز- گفتار درمانی در وفامنش- مرکز گفتار درمانی  پاسداران -گفتار درمانی در پناهی نیا- گفتار درمانی در افشاری- گفتار درمانی در حقانی- گفتار درمانی در خیابان گیلان- گفتار درمانی در خیابان یاسر- گفتار درمانی در مقدس اردبیلی- گفتار درمانی در ولیعصر- گفتار درمانی در موحد دانش- گفتار درمانی در صادقی قمی- بهترین گفتار درمانی  در پاسداران -گفتار درمانی در خیابان دستگردی- گفتار درمانی در رستم آباد- گفتار درمانی در نارنجستان- گفتار درمانی در  نیستان- گفتار درمانی در نگارستان-گفتار درمانی در بوستان- بهترین کلینیک گفتار درمانی  در پاسداران -گفتار درمانی در گلستان- گفتار درمانی در پورابتهاج- بهترین مراکز گفتار درمانی پاسداران -گفتار درمانی در دشتستان- گفتار درمانی در قبا- گفتار درمانی در گاندی – گفتار درمانی در نلسون ماندلا – مرکز گفتار درمانی  در پاسداران -گفتار درمانی در خیابان نفت -گفتار درمانی در میدان مادر –گفتار درمانی در شیخ بهایی- گفتار درمانی در ملاصدرا- گفتار درمانی در جهان کودک-گفتار درمانی  شمال تهران –

بهترین مراکز گفتاردرمانی در غرب تهران

گفتار درمانی در باغ فیض- گفتار درمانی در شهرک اکباتان- گفتار درمانی در شهر زیبا- گفتار درمانی در گیشا- گفتار درمانی در طرشت- گفتار درمانی در حصارک- گفتار درمانی در آزادی- بهترین گفتار درمان در تهران -گفتار درمانی در شاهین شمالی – گفتار درمانی در شاهین جنوبی – گفتار درمانی در چهار باغ – گفتار درمانی در بهنام – گفتار درمانی در وحدت اسلامی – گفتار درمانی در سازمان آب – کلینیک گفتار درمانی  خوب در تهران -گفتار درمانی در کن- گفتار درمانی در ورداورد- گفتار درمانی در آریاشهر- گفتار درمانی در صادقیه- گفتار درمانی در شهرک آپادانا- کلینیک گفتار درمانی در غرب تهران- گفتار درمانی در اشرفی اصفهانی- گفتار درمانی در تهران ویلا- مراکز گفتار درمانی  خوب در تهران -گفتار درمانی در برق آلستوم- گفتار درمانی در همایون شهر- گفتار درمانی در ونک- گفتار درمانی در آیت الله کاشانی- گفتار درمانی در سازمان برنامه- مرکز گفتار درمانی در غرب تهران- گفتار درمانی در عدل- گفتار درمانی در شهرک اندیشه- مرکز گفتار درمانی  خوب در تهران -گفتار درمانی در شهرک پرواز- گفتار درمانی در شهرک کوهسار-گفتار درمانی در شهرک نفت- گفتار درمانی در شهرک ولفجر- مرکز توانبخشی در غرب تهران- گفتار درمانی در بیمه- بهترین گفتار درمانی در غرب تهران- بهترین گفتار درمان -گفتار درمانی در کنکوری- گفتار درمانی در آرژانتین- گفتار درمانی در ساعی- گفتار درمانی غرب تهران-گفتار درمانی در امیر آباد- گفتار درمانی در ایرانشهر- گفتار درمانی در یوسف آباد- گفتار درمانی در بهجت آباد- بهترین گفتار درمانی  -گفتار درمانی در جمالزاده- گفتار درمانی خوب در غرب تهران- گفتار درمانی در خیابان شیراز- گفتار درمانی در عباس آباد- گفتار درمانی در فاطمی- گفتار درمانی در قائم مقام- بهترین مرکز گفتار درمانی  -گفتار درمانی در سنایی- گفتار درمانی در غرب تهران- گفتار درمانی در قزل قلعه – گفتار درمانی در بلوار کشاورز غربی-گفتار درمانی در بلوار کشاورز شرقی- گفتار درمانی  در اوتیسم -گفتار درمانی در کریمخان- گفتار درمانی در گاندی- گفتار درمانی در میدان جهاد- بهترین مرکز گفتار درمانی در غرب تهران- گفتار درمانی در ولیعصر شمالی-گفتار درمانی در ولیعصر جنوبی- گفتار درمانی در هفت تیر- بهترین گفتار درمانی  در فلج مغزی -گفتار درمانی در استاد معین -گفتار درمانی در دکتر هوشیار- گفتار درمانی در منزل غرب تهران- گفتار درمانی در شمشیری- گفتار درمانی در دستغیب- گفتار درمانی در فتح- گفتار درمانی در مهرآباد جنوبی- بهترین گفتار درمانی  در اختلال یادگیری -گفتار درمانی در مهر آباد شمالی- گفتار درمانی در بریانک- بهترین مراکز گفتار درمانی غرب تهران- گفتار درمانی در سلسبیل- گفتار درمانی در کارون-گفتار درمانی در هاشمی- گفتار درمانی  اوتیسم -گفتار درمانی  در تهران -گفتار درمانی در خیابان زنجان- گفتار درمانی در خیابان آذربایجان- گفتار درمانی در امام خمینی- گفتار درمانی در جیحون- گفتار درمانی در خوش- گفتار درمانی در دامپزشکی- مرکز گفتار درمانی  -گفتار درمانی در رودکی- گفتار درمانی در قصرالدشت- گفتار درمانی در مالک اشتر- گفتار درمانی در نواب -گفتار درمانی در کمیل- گفتار درمانی در انقلاب – گفتار درمانی در شیخ هادی- گفتار درمانی در امیریه- گفتار درمانی در منیریه- گفتار درمانی در اسکندری- گفتار درمانی در دخانیات- گفتار درمانی در جمهوری- گفتار درمانی در حر- گفتار درمانی در راه آهن- گفتار درمانی در هلال احمر- گفتار درمانی در پاستور- گفتار درمانی در حسن آباد- گفتار درمانی در گمرک- گفتار درمانی در وحدت اسلامی- گفتار درمانی در کارگر شمالی و گفتار درمانی در کارگر جنوبی- گفتار درمانی در بهارستان- گفتار درمانی در فردوسی-گفتار درمانی در پامنار-  گفتار درمانی در دروازه شمیران- گفتار درمانی در امین حضور- گفتار درمانی در پانزده خرداد- گفتار درمانی در سعدی- گفتار درمانی در لاله زار- گفتار درمانی در یاخچی آباد- گفتار درمانی در جوادیه- گفتار درمانی در نازی آباد- گفتار درمانی در خزانه- گفتار درمانی در شهرک راه آهن-گفتار درمانی در شهرک گلستان- گفتار درمانی در شهرک فرهنگیان- گفتار درمانی در رجایی- گفتار درمانی در علی آباد- گفتار درمانی در سه راه آذری- گفتار درمانی در امام زاده حسن- گفتار درمانی در یافت آباد- گفتار درمانی در جلیلی- گفتار درمانی در زهتابی- گفتار درمانی در زمزم- گفتار درمانی در گلچین- گفتار درمانی در باغ خزانه- گفتار درمانی در میدان قزوین- گفتار درمانی در میدان بهاران- گفتار درمانی در صاحب الزمان- گفتار درمانی در تولیدارو- گفتار درمانی در شاد آباد- گفتار درمانی در ولیعصر- گفتار درمانی درخلیج فارس شمالی- گفتار درمانی در خلیج فارس جنوبی- گفتار درمانی در شهرک ولیعصر- گفتار درمانی در شهرک صاحب الزمان- گفتار درمانی در خانی آباد- گفتار درمانی در اسفندیاری- گفتار درمانی در بهمنیار- گفتار درمانی در میدان بهمن- گفتار درمانی در نعمت آباد- گفتار درمانی در اسماعیل آباد- گفتار درمانی در دولت خواه- گفتار درمانی در شهید کاظمی- گفتار درمانی در عبدل آباد- گفتار درمانی در دولت آباد- گفتار درمانی در جوانمرد- گفتار درمانی در 13آبان- گفتار درمانی در باشگاه نفت- گفتار درمانی در تهرانسر مرکزی- گفتار درمانی در شهرک دریا- گفتار درمانی در شهرک آزادی- گفتار درمانی در شهرک استقلال- گفتار درمانی در شهرک دانشگاه- گفتار درمانی در شهرک 22 بهمن- گفتار درمانی در ویلاشهر- گفتار درمانی در شهرک غزالی-گفتار درمانی در شهرک شهرداری- گفتار درمانی در شهرک دانشگاه شریف- گفتار درمانی در زیبا دشت بالا- گفتار درمانی در زیبا دشت پایین-گفتار درمانی در گلستان شرقی- گفتار درمانی در گلستان غربی- گفتار درمانی در دژبان- گفتار درمانی در شهید باقری- گفتار درمانی در آزادشهر -گفتار درمانی در پیکان شهر- گفتار درمانی در دریاچه چیتگر- گفتار درمانی در تهرانسر غربی-گفتار درمانی در تهرانسر شرقی- گفتار درمانی در اسلامشهر- گفتار درمانی در اکباتان- گفتار درمانی در شهران -گفتار درمانی در بلوار فردوس شرق- گفتار درمانی در بلوار فردوس غرب- گفتار درمانی در دهکده المپیک -گفتار درمانی در سیمون بولیوار -گفتار درمانی در چیتگر شمالی-گفتار درمانی در چیتگر جنوبی -گفتار درمانی در اسلام شهر-گفتار درمانی در حقانی-  گفتار درمانی در خیابان جی- گفتار درمانی در بلوار سرو- گفتار درمانی در خیابان پاکنژاد- گفتار درمانی در میدان صنعت- گفتار درمانی در بلوار دریا- گفتار درمانی در بلوار شهرداری- گفتار درمانی در میدان کتاب- گفتار درمانی در ایران زمین- گفتار درمانی در میدان کاج- گفتار درمانی در بلوار 24 متری- گفتار درمانی در صرافها- گفتار درمانی در خیابان علامه- گفتار درمانی در بلوار فرهنگ- گفتار درمانی در بلوار فرحزادی- گفتار درمانی در فرحزاد- گفتار درمانی در بلوار مطهری- گفتار درمانی در بلوار درختی- گفتار درمانی در خیابان زرافشان- گفتار درمانی در هرمزان- گفتار درمانی در میدان توحید- گفتار درمانی در نصرت- گفتار درمانی در فرصت – گفتار درمانی در انقلاب – گفتار درمانی در آزادی -گفتار درمانی در شادمان – گفتار درمانی در بهبودی – گفتار درمانی در حبیب الهی – گفتار درمانی در دریان نو – گفتار درمانی در دادمان – گفتار درمانی در شهرک ژاندارمری – گفتار درمانی در خیابان حسن سیف – گفتار درمانی در شهرک بوعلی – گفتار درمانی در ایوانک – گفتار درمانی در بلوار حافظی – گفتار درمانی در بلوار پیام – گفتار درمانی در کوی فراز – گفتار درمانی در شهرک قدس – گفتار درمانی در قیصر امین پور – گفتار درمانی در سئول – گفتار درمانی در سیمای ایران –

بهترین مراکز گفتاردرمانی در شرق تهران

مرکز گفتاردرمانی در شریعتی –مرکز گفتار درمانی در فرمانیه-مرکز گفتار درمانی در نیاوران-مرکز گفتاردرمانی در پونک-مرکزگفتاردرمانی در پاسداران-مرکز گفتار درمانی در شمال تهران-مرکز گفتار درمانی در تهرانپارس-مرکز گفتاردرمانی در شرق تهران-مرکز گفتار درمانی در تهران-بهترین مرکز گفتار درمانی اتیسم در شرق تهران–کلینیک گفتار درمانی شرق تهران -گفتار درمانی در هنگام- گفتار درمانی در رسالت- گفتار درمانی در میدان سپاه- مرکز گفتار درمانی شرق تهران-گفتار درمانی در طالقانی- گفتار درمانی در مشیریه- گفتار درمانی در مسعودیه-گفتار درمانی در نارمک- گفتار درمانی در مجیدیه- گفتار درمانی در سراج- گفتار درمانی شرق تهران -گفتار درمانی در فرجام- گفتار درمانی در افسریه- گفتار درمانی در پاسدار گمنام- گفتار درمانی در پیروزی- بهترین مرکز گفتار درمانی در شرق تهران -گفتار درمانی در باقری-گفتار درمانی در  سیزده آبان- گفتار درمانی در آهنگ- گفتار درمانی در پرستار- گفتار درمانی در چهارصد دستگاه- گفتار درمانی در خیابان کرمان- گفتار درمانی شرق تهران -گفتار درمانی در وحیدیه- گفتار درمانی در شرق تهران -گفتار درمانی در سرخه حصار-گفتار درمانی در امامت- گفتار درمانی در امام حسین- گفتار درمانی در سید خندان- بهترین مراکز گفتار درمانی شرق تهران -گفتار درمانی در دردشت-گفتار درمانی در گلبرگ- گفتار درمانی در خیابان اشراقی- گفتار درمانی در زاهد گیلانی- گفتار درمانی در صفا- گفتار درمانی در مولوی- گفتار درمانی درسبلان-کلینیک توانبخشی شرق تهران -گفتار درمانی در هفت حوض- گفتار درمانی در سعدی- گفتار درمانی در خیابان تختی- گفتار درمانی در سهره وردی- گفتار درمانی دربهشتی-گفتار درمانی در فردوسی- گفتار درمانی در بهارستان- گفتار درمانی در مطهری- گفتار درمانی در مفتح- گفتار درمانی خوب در شرق تهران – گفتار درمانی در دروازه شمیران- گفتار درمانی در تختی- گفتار درمانی در کریمخان- گفتار درمانی در هفت تیر- گفتار درمانی در هرندی- گفتار درمانی در قیام- گفتار درمانی در بلوار پروین-گفتار درمانی در اتحاد- گفتار درمانی در خیابان ایران- گفتار درمانی در هفده شهریور- گفتار درمانی در نظام آباد -گفتار درمانی در شهدا-بهترین مرکز گفتار درمانی شرق تهران – گفتار درمانی در نیرو هوایی- گفتار درمانی در بلوار ابوذر-  گفتار درمانی در میدان خراسان- گفتار درمانی در مدائن- گفتار درمانی درفدک- گفتار درمانی در شمیران- گفتار درمانی در تسلیحات-  گفتار درمانی در نبرد- گفتار درمانی در محلاتی -گفتار درمانی در لواسان-گفتار درمانی در فشم- گفتار درمانی در حکیمیه – بهترین کلینیک توانبخشی در شرق تهران – گفتار درمانی در شمیرانات- گفتار درمانی در  بنی هاشم- گفتار درمانی در علم و صنعت-گفتار درمانی در  قنات کوثر- گفتار درمانی در شهرک امید- گفتار درمانی در شیان- گفتار درمانی در لویزان- گفتار درمانی در مهران- گفتار درمانی در خاقانی- کاردرمانی در امجدیه- کاردرمانی در ارامنه- کاردرمانی در خیابان دبستان- کاردرمانی در عباس آباد- کاردرمانی در اندیشه- کاردرمانی در خیابان قصر- مرکز توانبخشی شرق تهران -گفتار درمانی در کاج-  گفتار درمانی در نامجو- گفتار درمانی در شهید قندی- بهترین مرکز توانبخشی در شرق تهران – گفتار درمانی در میدان فرخی یزدی- گفتار درمانی در مسجد جامع- گفتار درمانی در ساقدوش – مراکز گفتار درمانی در شرق تهران -گفتار درمانی شرق -گفتار درمانی در شهید عراقی-بهترین گفتار درمانی شرق تهران -گفتار درمانی در بوستان -گفتار درمانی در هروی- گفتار درمانی در قلهک-گفتار درمانی در سه راه ضرابخانه-گفتار درمانی در استاد حسن بنا-گفتار درمانی در میدان نبوت- گفتار درمانی در بلوار دلاوران-گفتار درمانی در سمنگان-گفتار درمانی در شهید ثانی-گفتار درمانی در جانبازان شرقی-گفتار درمانی در جانبازان غربی- گفتار درمانی در مدائن- گفتار درمانی در اتوبان رسالت- گفتار درمانی در میدان هلال احمر-گفتار درمانی در میدان الغدیر- گفتار درمانی در نیروی دریایی-گفتار درمانی در آیت الله مدنی- گفتار درمانی در خیابان گرگان-گفتار درمانی در سبلان جنوبی- گفتار درمانی در سبلان شمالی- گفتار درمانی در گلشن دوست-گفتار درمانی در خیابان اردیبهشت-کلینیک گفتار درمانی  شرق تهران – گفتار درمانی  شرق تهران –

بهترین مراکز گفتار درمانی جنوب تهران

کلینیک گفتار درمانی در میدان بهارستان-مرکز گفتار درمانی در خیابان فردوسی- مرکز گفتار درمانی در امامزاده یحیی-مرکز گفتار درمانی در خیابان پامنار-مرکز گفتار درمانی در میدان قیام- مرکز گفتار درمانی در خیابان ایران- مرکز گفتار درمانی در دروازه شمیران- مرکز گفتار درمانی در خیابان امین حضور- مرکز گفتار درمانی در خیابان پانزده خرداد- مرکز گفتار درمانی در پیچ شمیران- مرکز گفتار درمانی در میدان خراسان- مرکز گفتار درمانی در نیرو هوایی-مرکز گفتار درمانی در خیابان هفده شهریور جنوبی-مرکز گفتار درمانی در خیابان هفده شهریور شمالی- مرکز گفتار درمانی در خیابان ری-مرکز گفتار درمانی در خیابان سعدی- مرکز گفتار درمانی در خیابان مولوی- مرکز گفتار درمانی در خیابان صفا-مرکز گفتار درمانی در خیابان زاهد گیلانی-مرکز گفتار درمانی در خیابان پیروزی-مرکز گفتار درمانی در میدان امامت-مرکز گفتار درمانی در خیابان شورا-مرکز گفتار درمانی در منطقه سرخه حصار- مرکز گفتار درمانی در خیابان تهران نو- مرکز گفتار درمانی در نیروی هوایی-مرکز گفتار درمانی در خیابان شکوفه- مرکز گفتار درمانی در چهار صد دستگاه- مرکز گفتار درمانی در خیابان بروجردی- مرکز گفتار درمانی در صد دستگاه- مرکز گفتار درمانی در سرآسیاب دولاب- مرکز گفتار درمانی در پرستار-مرکز گفتار درمانی در خیابان سیزده آبان- مرکز گفتار درمانی در بلوار ابوذر- مرکز گفتار درمانی در بلوار نبرد-مرکز گفتار درمانی در خیابان خاوران- مرکز گفتار درمانی در خیابان دولاب- مرکز گفتار درمانی در خیابان آهنگ -مرکز گفتار درمانی در خیابان قصر فیروزه- مرکز گفتار درمانی در اتوبان محلاتی- مرکز گفتار درمانی در خیابان پاسدار گمنام- مرکز گفتار درمانی در شهید محلاتی- مرکز گفتار درمانی در خیابان فلاح-مرکز گفتار درمانی در خیابان هاشم آباد-مرکز گفتار درمانی در منطقه اتابک- مرکز گفتار درمانی در میدان شوش-مرکز گفتار درمانی در کیانشهر شمالی-مرکز گفتار درمانی در کیانشهر جنوبی- مرکز گفتار درمانی در رضویه- مرکز گفتار درمانی در خیابان مشیریه-مرکز گفتار درمانی در خیابان افسریه شمالی -مرکز گفتار درمانی در افسریه جنوبی- مرکز گفتار درمانی در مسودیه- مرکز گفتار درمانی در قیام دشت- مرکز گفتار درمانی در خاورشهر-مرکز گفتار درمانی در بعثت- مرکز گفتار درمانی در جوادیه- مرکز گفتار درمانی در نازی آباد- مرکز گفتار درمانی در خزانه- مرکز گفتار درمانی در شهرک بعثت- مرکز گفتار درمانی در علی آباد- مرکز گفتار درمانی در یاخچی آباد- مرکز گفتار درمانی در باغ آذری- مرکز گفتار درمانی در میدان راه آهن- مرکز گفتار درمانی در خیابان رجایی-مرکز گفتار درمانی در هلال احمر- مرکز گفتار درمانی در خیابان آذری-مرکز گفتار درمانی در امامزاده حسن- مرکز گفتار درمانی در یافت آباد شمالی-  مرکز گفتار درمانی در سعید آباد-مرکز گفتار درمانی در خانی آباد نو شمالی-مرکز گفتار درمانی در خیابان بهمنیار- کلینیک گفتار درمانی در نعمت آباد- کلینیک گفتار درمانی در اسماعیل آباد- کلینیک گفتار درمانی در شهید کاظمی-کلینیک گفتار درمانی در خانی آباد نو جنوبی- کلینیک گفتار درمانی در عبدل آباد- کلینیک گفتار درمانی در امین آباد- کلینیک گفتار درمانی در جوانمرد قصاب- کلینیک گفتار درمانی در کهریزک- کلینیک گفتار درمانی در تهرانسر غربی- کلینیک گفتار درمانی در تهرانسر شرقی-کلینیک گفتار درمانی در شهرک پاسداران- کلینیک گفتار درمانی در ورداورد- کلینیک گفتار درمانی در شهرک غزالی- کلینیک گفتار درمانی در تهرانسر مرکزی- کلینیک گفتار درمانی در کیانشهر- کلینیک گفتار درمانی در شهرک دانشگاه شریف- کلینیک گفتار درمانی در تهرانسر- کلینیک گفتار درمانی در شهرک 22 بهمن- کلینیک گفتار درمانی در شهر ری-کلینیک گفتار درمانی در شاه عبدالعظیم-کلینیک گفتار درمانی در خیابان فردوسی- کلینیک گفتار درمانی در امامزاده یحیی-کلینیک گفتار درمانی در خیابان پامنار-کلینیک گفتار درمانی در میدان قیام- کلینیک گفتار درمانی در خیابان ایران- کلینیک گفتار درمانی در دروازه شمیران- کلینیک گفتار درمانی در خیابان امین حضور- کلینیک گفتار درمانی در خیابان پانزده خرداد- کلینیک گفتار درمانی در پیچ شمیران- کلینیک گفتار درمانی در میدان خراسان- کلینیک گفتار درمانی در نیرو هوایی-کلینیک گفتار درمانی در خیابان هفده شهریور جنوبی-کلینیک گفتار درمانی در کاردرمانی در خیابان هفده شهریور شمالی- کلینیک گفتار درمانی در خیابان ری- کلینیک گفتار درمانی در خیابان سعدی- کلینیک گفتار درمانی در خیابان مولوی- کلینیک گفتار درمانی در خیابان صفا-کلینیک گفتار درمانی در خیابان زاهد گیلانی-کلینیک گفتار درمانی در خیابان پیروزی-کلینیک گفتار درمانی در میدان امامت-کلینیک گفتار درمانی در خیابان شورا-کلینیک گفتار درمانی در منطقه سرخه حصار- کلینیک گفتار درمانی در خیابان تهران نو- کلینیک گفتار درمانی در نیروی هوایی-کلینیک گفتار درمانی در خیابان شکوفه- کلینیک گفتار درمانی در چهار صد دستگاه- کلینیک گفتار درمانی در خیابان بروجردی- کلینیک گفتار درمانی در صد دستگاه- کلینیک گفتار درمانی در سرآسیاب دولاب- کلینیک گفتار درمانی در خیابان پرستار-کلینیک گفتار درمانی در خیابان سیزده آبان- کلینیک گفتار درمانی در بلوار ابوذر- کلینیک گفتار درمانی در بلوار نبرد-کلینیک گفتار درمانی در خیابان خاوران- کلینیک گفتار درمانی در خیابان دولاب- کلینیک گفتار درمانی در خیابان آهنگ -کلینیک گفتار درمانی در خیابان قصر فیروزه- کلینیک گفتار درمانی در اتوبان محلاتی- کلینیک گفتار درمانی در خیابان پاسدار گمنام- کلینیک گفتار درمانی در شهید محلاتی- کلینیک گفتار درمانی در خیابان فلاح-کلینیک گفتار درمانی در خیابان هاشم آباد- کلینیک گفتار درمانی در منطقه اتابک- کلینیک گفتار درمانی در میدان شوش- کلینیک گفتار درمانی در کیانشهر شمالی و جنوبی-کلینیک گفتار درمانی در رضویه- کلینیک گفتار درمانی در خیابان مشیریه-کلینیک گفتار درمانی در خیابان افسریه شمالی -کلینیک گفتار درمانی در افسریه جنوبی- کلینیک گفتار درمانی در مسودیه- کلینیک گفتار درمانی در قیام دشت- کلینیک گفتار درمانی در خاورشهر- کلینیک گفتار درمانی در بعثت- کلینیک گفتار درمانی در جوادیه- کلینیک گفتار درمانی در نازی آباد- کلینیک گفتار درمانی در خزانه- کلینیک گفتار درمانی در شهرک بعثت- کلینیک گفتار درمانی در علی آباد- کلینیک گفتار درمانی در یاخچی آباد- کلینیک گفتار درمانی در باغ آذری- کلینیک گفتار درمانی در میدان راه آهن- کلینیک گفتار درمانی در خیابان رجایی- کلینیک گفتار درمانی در هلال احمر- کلینیک گفتار درمانی در خیابان آذری- کلینیک گفتار درمانی در امامزاده حسن- کلینیک گفتار درمانی در یافت آباد شمالی- کلینیک گفتار درمانی در قلعه مرغی- کلینیک گفتار درمانی در خلیج فارس شمالی -کلینیک گفتار درمانی در خلیج فارس جنوبی-کلینیک گفتار درمانی در مهرآباد- کلینیک گفتار درمانی در تولیدارو- کلینیک گفتار درمانی در یافت آباد جنوبی- کلینیک گفتار درمانی در شاد آباد- کلینیک گفتار درمانی در خیابان امام خمینی- کلینیک گفتار درمانی در سعید آباد- کلینیک گفتار درمانی در خانی آباد نو شمالی- کلینیک گفتار درمانی در خیابان بهمنیار-کلینیک گفتار درمانی در نعمت آباد- کلینیک گفتار درمانی در اسماعیل آباد-کلینیک گفتار درمانی در شهید کاظمی- کلینیک گفتار درمانی در خانی آباد نو جنوبی- کلینیک گفتار درمانی در عبدل آباد- کلینیک گفتار درمانی در امین آباد- کلینیک گفتار درمانی در جوانمرد قصاب- کلینیک گفتار درمانی در کهریزک- کلینیک گفتار درمانی در تهرانسر غربی- کلینیک گفتار درمانی در تهرانسر شرقی- کلینیک گفتار درمانی در شهرک پاسداران- کلینیک گفتار درمانی در ورداورد- کلینیک گفتار درمانی در شهرک غزالی- کلینیک گفتار درمانی در تهرانسر مرکزی- کلینیک گفتار درمانی در شهرک دانشگاه شریف- کلینیک گفتار درمانی در تهرانسر- کلینیک گفتار درمانی در شهرک 22 بهمن- کلینیک گفتار درمانی در شهر ری-کلینیک گفتار درمانی در شاه عبدالعظیم-

۶ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام بچه من خیلی دیر شروع به حرف زدن کرد حتی زمانی هم که به حرف افتاد خیلی سخت متوجه میشدیم که چی میگه برای همین به کلینیک آقای دکتر صابر اومدیم و خیلی هم راضی هستیم ازشون متشکرم

    پاسخ
  • من واقعا از آقای دکتر صابر و گفتاردرمانگرانشان نهایت تشکر رو دارم روز اولی که پسرم رو بردم توی تلفظ خیلی از حروف مشکل داشت یا اشتباهی میگفت اما الان خیلی راحت تر و درست تر کلمات رو بیان میکنه ممنونم

    پاسخ
  • من یه پسر سه ساله داشتم که حرف نمی زد و الان آوردمش کلینیک دکتر صابر ، باهاش گفتار درمانی کار میشه و الان خیلی بهتر شده واقعا ممنونم.

    پاسخ
  • درمانگران کلینیک دکتر صابر خیلی باحوصله صبور با بچه ها کار میکنن همچنین در بخش گفتاردرمانی که بچم ارتباط خوبی با گفتاردرمانش گرفته واقعا ممنون از لطفتون

    پاسخ
  • بچه من وقتی از مهد بر می گشت اصلا نمی تونست داستان یا جریانی رو برای من توضیح بده پیگیر شدم تا اینکه با آقای دکتر صابر و کلینیکشون آشنا شدم و بچم توی کلاسای مختلفی آموزش دید الان بعد از ۴ ماه دست و پا شکسته توضیح میده و من متوجه میشم بسیار ممنونم آقای دکتر خیلی لطف میکنید

    پاسخ
  • بچه ام تا قبل از اینکه بیارمش پیش آقای دکتر صابر چندتا کلمه بیشتر نمی گفت ولی از زمانی که میبرمش کلینیک خداروشکر الان دایره کلماتش خیلی بیشتر شده خیلی ممنون آقای دکتر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.