ارگوتراپیست مهدی صابر

گفتاردرمانی در منزل

گفتار درمانی کودکان دکتر مهدی صابر

سر فصل مطالب

گفتاردرمانی کودکان شامل بررسی اختلالات گفتار و زبان در کودکان و درمان آنان می شود .مشکلاتی نظیر سختی در تولید گفتار، گفتار نامفهوم، مشکلات تلفظی و مشکلات روانی گفتار و لکنت زبان از نمونه های بارز مشکلات گفتار و زبان در کودکان است که باید در مرکز گفتار درمانی کودکان شرق و غرب تهران دکتر صابر مورد بررسی و درمان قرار گیرد. یک متخصص گفتار درمان خوب با تشخیص علل اختلالات گفتاری می تواند در بهبود مشکلات گفتار کودکان نقش مهمی را ایفا کند. تجهیزات پیشرفته مرکز تخصصی گفتاردرمانی کودکان دکتر صابر شامل اتاق شنیداری با برنامه های طبقه بندی شده، اتاق سنسوری روم و بازی درمانی و گروه درمانی جهت بهبود ارتباط کلامی کودکان می باشد که در کنا گفتار درمانی فعالیت می نمایند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

گفتاردرمانی کودکان

مرکز گفتاردرمانی کودکان دکتر صابر در حیطه اختلالات بلع کودکان همچنین در زمینه گفتاردرمانی کودکان اوتیسم و کودکان با اختلالات تلفظی نظیر نوک زبانی حرف زدن و مشکلات تلفظ حروف مانند س، ز، ژ و لکنت زبان فعالیت می نماید. کودک با هر گونه مشکل گفتاری ابتدا باید توسط دکتر گفتاردرمان مورد ارزیابی قرار گیرد و تشخیص دقیق اختلال انجام گیرد. سپس بسته به مشکل گفتار کودک و علت آن گفتاردرمانی تخصصی و روش های درمانی مکمل مورد نیاز برای کودک انجام می گیرد. تیم متخصصین گفتاردرمانی مرکز دکتر صابر با تلاش فراوان در زمینه بهبود کودکان شما فعالیت می نمایند.

گفتار درمانی دکتر صابر شرق تهران- گفتار درمانی غرب تهران

کلینیک گفتاردرمانی غرب تهران در منطقه سعادت آباد و کلینیک  گفتار درمانی پایا در پاسداران دو شعبه مجهز به کاردرمانی خوب و گفتاردرمانی خوب و روانشناسی به بیماران می باشد. دکتر صابر با بیش از 15 سال سابقه در حیطه توانبخشی کودکان با تجربه و تخصص در زمینه گفتار درمانی کودکان اوتیسم، بیش فعالی و نقص توجه، اختلالات یادگیری، سندروم های ژنتیکی، درمان کودکان فلج مغزی، درمان اختلال بلع ، عقب مانده ذهنی،آسیب های نورولوژیک، بیماری های مادرزادی ، دیستروفی عضلانی و گفتار درمانی در تلفظ حروف و گفتار درمانی در تلفظ کلمات، همچنین گفتار درمانی در آفازی کودک و … در بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان پاسداران خدمات ارزیابی و مشاوره گفتار درمانی کودکان آنلاین جهت بیماران ساکن شهرستان ها و خارج از کشور را ارائه می نماید.امر گفتار درمانی در حیطه گفتار درمانی تلفظی و گفتار درمانی در تلفظ کلمات زیر نظر متخصص گفتار درمانی مرکز گفتار درمانی دکتر صابر انجام میگیرد.  کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل به مدیریت جناب آقای صابر از دیگر فعالیت های کلینیک گفتار درمانی تهران می باشد. بیماران عزیز می توانند با مشاوره با متخصصین بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان از خدمات درمانی داخل کلینیک گفتار درمانی پاسداران و سعادت آباد و خدمات گفتار درمانی در منزل ،همچنین خدمات گفتار درمانی آنلاین و مشاوره درمانی آنلاین بهرمند شوند.

گفتار درمانی کودکان

کلینیک گفتار درمانی غرب تهران- گفتار درمانی سعادت آباد

کلینیک گفتار درمانی غرب تهران واقع در منطقه سعادت آباد در شمال غربی استان تهران واقع شده است.کلینیک گفتار درمانی سعادت آباد با استفاده از امکانات روز دنیا یکی از مجهزترین مراکز گفتار درمانی در سعادت آباد به شمار می آید. مرکز گفتاردرمانی سعادت آباد با مساحت 390 متر در سه طبقه در منطقه سعادت آباد واقع شده است. امکان پارک خوب در نزدیکی کلینیک گفتار درمانی سعادت آباد و دسترسی سریع به اتوبان های یادگار امام، اتوبان همت و اتوبان چمران، اتوبان نیایش(آیت الله رفسنجانی)، اشرفی اصفهانی ، مرکز گفتار درمانی سعادت آباد را به انتخاب اول بیماران سعادت آباد و اطراف آن مانند شهرک غرب، پونک، ولنجک، اوین درکه، جنت آباد، خیابان مرزداران، حقانی،سئول، پل مدیریت، پارک وی، میدان ونک، گاندی،محله اکباتان، بلوار فردوس، ستارخان،میدان صادقیهمبدل کرده است.گسترش محله سعادت آباد و وجود مراکز گفتار درمانی در سعادت آباد باعث گردیده که انتخاب یک مرکز گفتار درمانی خوب در سعادت آباد کار دشواری باشد.به علت جامعیت مرکز گفتار درمانی سعادت آباد( توانبخشی غرب تهران) از نظر کاردرمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی همچنین درمان در زمینه تمام بیماری های کودکان، مرکز گفتار درمانی سعادت آباد را به یک مرکز جامع توانبخشی در سعادت آباد تبدیل کرده است.

آدرس کلینیک توانبخشی غرب تهران( گفتار درمانی سعادت آباد):سعادت آباد، بلوار پاکنژاد، خ سپیدار،خ شکوفه، کوچه نظری، پ47

تلفن کلینیک توانبخشی غرب تهران:09029123536

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی یکی از شاخه های علم توانبخشی به حساب می آید. یک آسیب شناس گفتار و زبان فردی است متخصص در حوضه سلامت که وظیفه غربالگری، شناسایی، ارزیابی، ارجاع و درمان افراد مبتلا یا در خطر ابتلا به مشکلات گفتاری (لکنت ، تولید صداهای گفتاری…)،صوت، زبان، ارتباط، بلع، مشکلات شنیداری، خواندن و نوشتن و دیگر مشکلات مربوط را برعهده دارد. گفتار درمان  با بررسی روند رشد گفتار و زبان کودک به تشخیص و درمان اختلالات گفتاری ، درکی، ارتباطی و… می پردازد.

گفتار درمانی کودکان
گفتاردرمانی

یافتن یک آسیب‌ شناس گفتار و زبان آسیب شناسان گفتار و زبان (گفتار درمانگرها )در مکان های مختلف از جمله موسسات و ادارات بهزیستی و توانبخشی، کلینیک ها، و بیمارستان ها، مدارس استثنائی، مراکز اختلال یادگیری مشغول به خدمت رسانی هستند. کلینیک های گفتار و شنوایی ممکن است در موارد زیر موجود باشند:

  • دانشکده ها و دانشگاه های علوم پزشکی
  • بیمارستان‌ها و مراکز درمانی وابسته به اداره بهزیستی و توانبخشی
  • مراکز توانبخشی در مرکز کلان شهرها

معیارهایی برای انتخاب مناسب گفتاردرمان یا متخصص آسیب شناسی گفتار و زبان، گفتاردرمان باید دارای مدرک دانشگاهی معتبر و شماره نظام پزشکی از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی باشد.

اختلالات گفتار و زبان(دیر حرف زدن کودک)

قبل ازبحث درباره دیر حرف زدن کودک بی مناسب نخواهد بود درباره سن حرف زدن کودکان که توسط روانشناسان ارائه شده است نکاتی را متذکر شویم.

اکثر روانشناسان برای رشد گفتار و سن حرف زدن کودک پنج مرحله قائل هستند.

مرحله اول در حرف زدن کودک ، مرحله فریاد کودک از بدو تولد که این فریادها در ماههای اول شکل گرفته و به صورت گریه ،آهنگدار و برای هدفهای مختلف بکار می رود.

مرحله دوم در سن حرف زدن کودک یا مرحله هجائی و سیلابی که از سه یا چهار ماهگی شروع شده و تا نه ماهگی ادامه دارد و به صورت آهنگهای هجایی ساده و زیر و بم صدا که حتی در کودکان ناشنوا نیز دیده می شود جلب توجه می کند. این مرحله از سن حرف زدن کودک  را زبان خود به خودی نیز می گویند و در همه افراد دیده می شود و آهنگ هجا به وسیله حرکات لبها و تارهای صوتی انجام می شود.

مرحله سوم یا مرحله تقلید که در آن کودک هرچه می شنود بدون اینکه به معنی و مفهوم آن پی ببرد آن را تکرار می کند. این مرحله ازسن حرف زدن کودک از نه ماهگی تا یک سالگی یا بیشتر ادامه داشته و تقلید و تکرار کلمات و جملات شنیده شده مانند بازتابهای شرطی روی کودک اثر می گذارد و کودک یاد می گیرد که کلمات را چه موقعی به کار ببرد تا مورد تشویق قرار گیرد. شنوایی کودک و فراوانی استفاده از واژه ها و گفتگو با والدین در پیشرفت گفتار کودک بسیار موثر است. مرحله تقلید در رشد حرف زدن کودک که اولین زبان کودک است زبان لیمبیک است چون در کودکان قشر مغز رشدی ندارد و سیستم لیمبیک فعال تر از کورتکس مغزی است.

مرحله چهارم در سن حرف زدن کودک یا مرحله درک معنی و مفهوم که از یک تا یک سال و نیم طول می کشد و کودک به درک معنای کلمات می پردازد. در این دوره از سن حرف زدن کودک ،کودک با جملات قابل فهم و درک صحبت می کند که ممکن است از لحاظ دستوری نواقصی داشته باشد دراین مرحله کودک ابتدا جملات کوچک و سپس جملات کامل تری بیان می کند.

مرحله پنجم یا مرحله گفتار که این دوره بعد از یک سال و نیم شروع می شود ، سن حرف زدن کودک ضمن رعایت نکات دستوری دربه کار بردن ضمایر دقیق تر می شود و از اشیاء تصاویر ذهنی صحیحی برقرار می کند و کم کم زبان کامل شده و ادامه می یابد.

بعضی از محققان مرحله ششمی نیز به مرحله پنجگانه فوق اضافه می کنند و به آن مرحله زبان اجتماعی می گویند که از پنج سالگی به بعد شروع می شود یعنی از مواقعی که کودک به مدرسه می رود و با دیگران صحبت می کند و به سوالات دیگران پاسخ می دهد.

بلوم عقیده دارد که محیط زندگی کودک و ارتباط کلامی با والدین در سال های اولیه زندگی مسئله اساسی و لازم برای یادگیری وتسهیل سن حرف زدن در کودک است. صحبت با کودک،خواندن کتاب برای او نشستن و گوش دادن به رادیو و تماشای برنامه های تلویزیونی و هم صحبت شدن با او نقش مهمی در تقویت و گسترش مهارتهای گویائی بازی می کند.

گفتار طبیعی باید آشکار،قابل فهم،خوشایند و مطابق قواعد دستوری باشد در غیر این صورت با اختلالات گفتاری(دیر حرف زدن کودک) مواجه هستیم. برای اینکه گفتار و بیان به طور طبیعی رشد کند باید سه مرحله فیزیولوژیک به وجود آید:

  • کودک صداها را ازراه گوش بشنود و به وسیله مغز احساس کند. این مرحله را مرحله دریافت صدا گویند.
  • صداهای شنیده شده توسط گوش به وسیله مغز شکل گرفته، تعبیر و تفسیر شده و معنی و مفهوم آن درک بشود. این مرحله را مرحله شکل پذیری یا مرحله درکی گویند. در انسان وجود قشرمغز مرکز این حالت است و چون در حیوانات قشرمغز وجود ندارد لذا این مرحله صورت نمی گیرد و حیوانات نمی توانند مانند انسان صحبت کنند.
  • آنچه به وسیله گوش شنیده و توسط مغز درک شده به وسیله دستگاه گویائی مانند حنجره و تارهای صوتی،لب،زبان ودهان و غیره بیان شود. این مرحله را مرحله بیانی گویند.

اشکالات و اختلالات شنوایی مادرزادی از اوایل کودکی تقریبا همیشه باعث دیر حرف زدن کودک، کر و لالی توأم با هم می شود. یکی از موارد دیر حرف زدن کودک،کری و لالی مادرزادی است که در پسران 15درصد بیشتر از دختران گزارش شده و علت آن را اختلالات مادرزادی در اعصاب گوش یا حنجره شنوایی می دانند.

کری و لالی ممکن است اکتسابی و در ماههای اول تولد اتفاق افتد که موجب دیر حرف زدن کودک می شود. در این موارد منژیت،انسفالیت،حصبه،مخملک و ضربه های زایمانی را دخیل می دانند. دراین افراد یادگیری و آموزش به طرق مختلفی انجام می گیرد.

کودکان مبتلا به مشکلات گفتاری و عقب ماندگی ذهنی حتما باید توسط متخصصان بیماری های گوش و حلق و بینی مورد معاینه قرار گیرند.

نکته قابل ذکر اینکه چون رشد بیانی در دوران کودکی بر کسب مهارت های دریافتی متکی است لذا درعمل هیچگاه با اختلال دریافتی خالص مواجه نمی شویم و اختلال به صورت مختلط دریافتی بیانی است. در صورتی که اختلال مختلط دریافتی بیانی در سنین 3 تا 9 سالگی با تشنج های صرعی توأم باشد آن را زبان پریشی صرعی اکتسابی گویند. پیش آگهی این نوع اختلال به مراتب بدتر از نوع بیانی است و بستگی به شدت ضایعه ، سن بروز و میزان رشد زبان قبل از زمان ابتلا دارد.

چنانچه اختلال در گفتار به علت ناراحتی در عمل دستگاه صوتی، زبان، لبها ، دهان و حنجره باشد آن را دیس ارتری (نارسا گویی) گویند در این جا شنوایی ، فهم ترکیب کلمات و حتی بیان فکر طبیعی و سالم است فقط اشکال و ضعف عمل در طرز گفتار است که به علت انقباض غیر عادی عضلانی در دستگاههای محیطی گفتار به وجود می آید. دیس ارتری یا اختلال در انقباض عضلات دستگاههای محیطی گفتار ممکن است به علت عضوی باشد مثلا در بیماری پارکینسون یا اسکلروزآنپلاک و بعضی از اختلالات مغزی و عقب ماندگی ها که در اینجا منظور ما نیست. آنچه مورد نظر است اختلال در انقباض عضلانی دستگاههای محیطی گفتار به علل عاطفی یا روانی است. مهمترین نوع دیس ارتری که به علت ناراحتی های عصبی روانی و عاطفی ظاهر می شود لکنت زبان است.

در خاتمه به چند نوع اختلال گویایی که در کودکان شیوع بیشتری دارد اشاره می کنیم.

  • نوک زبانی حرف زدن : این اختلال را غالبا جزء اختلالات بیانی می دانند ولی چون جمله بندی و فرهنگ لغات نقصی ندارد لذا این اختلال نباید جدی و مهم تلقی شود.
  • کوکانه حرف زدن : با آنکه کودک از نظر رشد جسمانی عادی و طبیعی است مغذالک حرف زدن او مانند کودکان 2 یا 3 ساله است. نحوه ی بیان و صحبت والدین نقش مهمی در این نوع اختلال گفتاری بازی می کند. دودسته فوق جزء اختلالات تولید گفتار ذکر می شود.
  • تاخیر در زبان یا دیر به حرف آمدن : از لحاظ تعریف هر کودکی که در 2 سالگی کمتر از 15 لغت بداند و در 3 سالگی نتواند جمله و عبارت ساده ای را بیان کند مبتلا به تاخیر در گفتار است.

تاخیر در گفتار ممکن است به علت اختلالات شنوایی، عقب ماندگی ذهنی ، ضایعه مغزی ، عدم درک مطلب و بالاخره اختلالات عضوی یا روانی دستگاه بیانی باشد. در بسیاری از موارد به علت عدم موقعیتهای مناسب در خانواده از این جهت که مادر فرصت مناسب برای گفتگو با کودک را ندارد و کودک همیشه مشغول بازی با اسباب بازی است تاخیر در گفتار زیاد به چشم می خورد. معمولا به این قبیل مادران توصیه می شود که وقت زیادی برای گفتگو با کودک خود صرف کنند و بهترین روش این است که مادر کودک را روی زانوهایش بنشاند و با او صحبت کند. اختلال در رشد گویائی یا گفتار ناواضح اغلب با کمک های اضافی از بین رفته و مشکلات تحصیلی در مدرسه ایجاد نمی کند.

  • عدم قدرت بیان یا لالی : قبلا در مورد این اختلال مطالبی آورده شد. این اختلال ممکن است به علت اختلالات شنوایی، ضربه مغزی، عدم رشد مغز، عقب ماندگی، فقدان موقعیت مساعد و محرک (مانندمادرناشنوا یا لال) علل روانی، عاطفی، اظطراب، هیستری و لالی انتخابی و اوتیسم کودکانو نظایر آن باشد.
  • اختلالات تولید صدا: که اختلال در زیر و بمی(شدت بلندی و کیفیت،آهنگ و طنین صداست) مانند تو دماغی حرف زدن، یکنواخت گویی و…اختلالات گفتار و زبان(دیر حرف زدن کودک)قبل ازبحث درباره دیر حرف زدن کودک بی مناسب نخواهد بود درباره سن حرف زدن کودکان که توسط روانشناسان ارائه شده است نکاتی را متذکر شویم.اکثر روانشناسان برای رشد گفتار و سن حرف زدن کودک پنج مرحله قائل هستند.مرحله اول در حرف زدن کودک ، مرحله فریاد کودک از بدو تولد که این فریادها در ماههای اول شکل گرفته و به صورت گریه ،آهنگدار و برای هدفهای مختلف بکار می رود.مرحله دوم در سن حرف زدن کودک یا مرحله هجائی و سیلابی که از سه یا چهار ماهگی شروع شده و تا نه ماهگی ادامه دارد و به صورت آهنگهای هجایی ساده و زیر و بم صدا که حتی در کودکان ناشنوا نیز دیده می شود جلب توجه می کند. این مرحله از سن حرف زدن کودک  را زبان خود به خودی نیز می گویند و در همه افراد دیده می شود و آهنگ هجا به وسیله حرکات لبها و تارهای صوتی انجام می شود.مرحله سوم یا مرحله تقلید که در آن کودک هرچه می شنود بدون اینکه به معنی و مفهوم آن پی ببرد آن را تکرار می کند. این مرحله ازسن حرف زدن کودک از نه ماهگی تا یک سالگی یا بیشتر ادامه داشته و تقلید و تکرار کلمات و جملات شنیده شده مانند بازتابهای شرطی روی کودک اثر می گذارد و کودک یاد می گیرد که کلمات را چه موقعی به کار ببرد تا مورد تشویق قرار گیرد. شنوایی کودک و فراوانی استفاده از واژه ها و گفتگو با والدین در پیشرفت گفتار کودک بسیار موثر است. مرحله تقلید در رشد حرف زدن کودک که اولین زبان کودک است زبان لیمبیک است چون در کودکان قشر مغز رشدی ندارد و سیستم لیمبیک فعال تر از کورتکس مغزی است.مرحله چهارم در سن حرف زدن کودک یا مرحله درک معنی و مفهوم که از یک تا یک سال و نیم طول می کشد و کودک به درک معنای کلمات می پردازد. در این دوره از سن حرف زدن کودک ،کودک با جملات قابل فهم و درک صحبت می کند که ممکن است از لحاظ دستوری نواقصی داشته باشد دراین مرحله کودک ابتدا جملات کوچک و سپس جملات کامل تری بیان می کند.مرحله پنجم یا مرحله گفتار که این دوره بعد از یک سال و نیم شروع می شود ، سن حرف زدن کودک ضمن رعایت نکات دستوری دربه کار بردن ضمایر دقیق تر می شود و از اشیاء تصاویر ذهنی صحیحی برقرار می کند و کم کم زبان کامل شده و ادامه می یابد.بعضی از محققان مرحله ششمی نیز به مرحله پنجگانه فوق اضافه می کنند و به آن مرحله زبان اجتماعی می گویند که از پنج سالگی به بعد شروع می شود یعنی از مواقعی که کودک به مدرسه می رود و با دیگران صحبت می کند و به سوالات دیگران پاسخ می دهد.بلوم عقیده دارد که محیط زندگی کودک و ارتباط کلامی با والدین در سال های اولیه زندگی مسئله اساسی و لازم برای یادگیری وتسهیل سن حرف زدن در کودک است. صحبت با کودک،خواندن کتاب برای او نشستن و گوش دادن به رادیو و تماشای برنامه های تلویزیونی و هم صحبت شدن با او نقش مهمی در تقویت و گسترش مهارتهای گویائی بازی می کند.گفتار طبیعی باید آشکار،قابل فهم،خوشایند و مطابق قواعد دستوری باشد در غیر این صورت با اختلالات گفتاری(دیر حرف زدن کودک) مواجه هستیم. برای اینکه گفتار و بیان به طور طبیعی رشد کند باید سه مرحله فیزیولوژیک به وجود آید:
    • کودک صداها را ازراه گوش بشنود و به وسیله مغز احساس کند. این مرحله را مرحله دریافت صدا گویند.
    • صداهای شنیده شده توسط گوش به وسیله مغز شکل گرفته، تعبیر و تفسیر شده و معنی و مفهوم آن درک بشود. این مرحله را مرحله شکل پذیری یا مرحله درکی گویند. در انسان وجود قشرمغز مرکز این حالت است و چون در حیوانات قشرمغز وجود ندارد لذا این مرحله صورت نمی گیرد و حیوانات نمی توانند مانند انسان صحبت کنند.
    • آنچه به وسیله گوش شنیده و توسط مغز درک شده به وسیله دستگاه گویائی مانند حنجره و تارهای صوتی،لب،زبان ودهان و غیره بیان شود. این مرحله را مرحله بیانی گویند.

    اشکالات و اختلالات شنوایی مادرزادی از اوایل کودکی تقریبا همیشه باعث دیر حرف زدن کودک، کر و لالی توأم با هم می شود. یکی از موارد دیر حرف زدن کودک،کری و لالی مادرزادی است که در پسران 15درصد بیشتر از دختران گزارش شده و علت آن را اختلالات مادرزادی در اعصاب گوش یا حنجره شنوایی می دانند.

    کری و لالی ممکن است اکتسابی و در ماههای اول تولد اتفاق افتد که موجب دیر حرف زدن کودک می شود. در این موارد منژیت،انسفالیت،حصبه،مخملک و ضربه های زایمانی را دخیل می دانند. دراین افراد یادگیری و آموزش به طرق مختلفی انجام می گیرد.

    کودکان مبتلا به مشکلات گفتاری و عقب ماندگی ذهنی حتما باید توسط متخصصان بیماری های گوش و حلق و بینی مورد معاینه قرار گیرند.

     

    چنانچه اختلال در گفتار به علت ناراحتی در عمل دستگاه صوتی، زبان، لبها ، دهان و حنجره باشد آن را دیس ارتری (نارسا گویی) گویند در این جا شنوایی ، فهم ترکیب کلمات و حتی بیان فکر طبیعی و سالم است فقط اشکال و ضعف عمل در طرز گفتار است که به علت انقباض غیر عادی عضلانی در دستگاههای محیطی گفتار به وجود می آید. دیس ارتری یا اختلال در انقباض عضلات دستگاههای محیطی گفتار ممکن است به علت عضوی باشد مثلا در بیماری پارکینسون یا اسکلروزآنپلاک و بعضی از اختلالات مغزی و عقب ماندگی ها که در اینجا منظور ما نیست. آنچه مورد نظر است اختلال در انقباض عضلانی دستگاههای محیطی گفتار به علل عاطفی یا روانی است. مهمترین نوع دیس ارتری که به علت ناراحتی های عصبی روانی و عاطفی ظاهر می شود لکنت زبان است.

    در خاتمه به چند نوع اختلال گویایی که در کودکان شیوع بیشتری دارد اشاره می کنیم.

    • نوک زبانی حرف زدن : این اختلال را غالبا جزء اختلالات بیانی می دانند ولی چون جمله بندی و فرهنگ لغات نقصی ندارد لذا این اختلال نباید جدی و مهم تلقی شود.
    • کوکانه حرف زدن : با آنکه کودک از نظر رشد جسمانی عادی و طبیعی است مغذالک حرف زدن او مانند کودکان 2 یا 3 ساله است. نحوه ی بیان و صحبت والدین نقش مهمی در این نوع اختلال گفتاری بازی می کند. دودسته فوق جزء اختلالات تولید گفتار ذکر می شود.
    • تاخیر در زبان یا دیر به حرف آمدن : از لحاظ تعریف هر کودکی که در 2 سالگی کمتر از 15 لغت بداند و در 3 سالگی نتواند جمله و عبارت ساده ای را بیان کند مبتلا به تاخیر در گفتار است.

    تاخیر در گفتار ممکن است به علت اختلالات شنوایی، عقب ماندگی ذهنی ، ضایعه مغزی ، عدم درک مطلب و بالاخره اختلالات عضوی یا روانی دستگاه بیانی باشد. در بسیاری از موارد به علت عدم موقعیتهای مناسب در خانواده از این جهت که مادر فرصت مناسب برای گفتگو با کودک را ندارد و کودک همیشه مشغول بازی با اسباب بازی است تاخیر در گفتار زیاد به چشم می خورد. معمولا به این قبیل مادران توصیه می شود که وقت زیادی برای گفتگو با کودک خود صرف کنند و بهترین روش این است که مادر کودک را روی زانوهایش بنشاند و با او صحبت کند. اختلال در رشد گویائی یا گفتار ناواضح اغلب با کمک های اضافی از بین رفته و مشکلات تحصیلی در مدرسه ایجاد نمی کند.

    • عدم قدرت بیان یا لالی : قبلا در مورد این اختلال مطالبی آورده شد. این اختلال ممکن است به علت اختلالات شنوایی، ضربه مغزی، عدم رشد مغز، عقب ماندگی، فقدان موقعیت مساعد و محرک (مانندمادرناشنوا یا لال) علل روانی، عاطفی، اظطراب، هیستری و لالی انتخابی و اوتیسم کودکانو نظایر آن باشد.
    • اختلالات تولید صدا: که اختلال در زیر و بمی(شدت بلندی و کیفیت،آهنگ و طنین صداست) مانند تو دماغی حرف زدن، یکنواخت گویی و…اختلالات گفتار و زبان(دیر حرف زدن کودک)قبل ازبحث درباره دیر حرف زدن کودک بی مناسب نخواهد بود درباره سن حرف زدن کودکان که توسط روانشناسان ارائه شده است نکاتی را متذکر شویم.اکثر روانشناسان برای رشد گفتار و سن حرف زدن کودک پنج مرحله قائل هستند.مرحله اول در حرف زدن کودک ، مرحله فریاد کودک از بدو تولد که این فریادها در ماههای اول شکل گرفته و به صورت گریه ،آهنگدار و برای هدفهای مختلف بکار می رود.مرحله دوم در سن حرف زدن کودک یا مرحله هجائی و سیلابی که از سه یا چهار ماهگی شروع شده و تا نه ماهگی ادامه دارد و به صورت آهنگهای هجایی ساده و زیر و بم صدا که حتی در کودکان ناشنوا نیز دیده می شود جلب توجه می کند. این مرحله از سن حرف زدن کودک  را زبان خود به خودی نیز می گویند و در همه افراد دیده می شود و آهنگ هجا به وسیله حرکات لبها و تارهای صوتی انجام می شود.مرحله سوم یا مرحله تقلید که در آن کودک هرچه می شنود بدون اینکه به معنی و مفهوم آن پی ببرد آن را تکرار می کند. این مرحله ازسن حرف زدن کودک از نه ماهگی تا یک سالگی یا بیشتر ادامه داشته و تقلید و تکرار کلمات و جملات شنیده شده مانند بازتابهای شرطی روی کودک اثر می گذارد و کودک یاد می گیرد که کلمات را چه موقعی به کار ببرد تا مورد تشویق قرار گیرد. شنوایی کودک و فراوانی استفاده از واژه ها و گفتگو با والدین در پیشرفت گفتار کودک بسیار موثر است. مرحله تقلید در رشد حرف زدن کودک که اولین زبان کودک است زبان لیمبیک است چون در کودکان قشر مغز رشدی ندارد و سیستم لیمبیک فعال تر از کورتکس مغزی است.مرحله چهارم در سن حرف زدن کودک یا مرحله درک معنی و مفهوم که از یک تا یک سال و نیم طول می کشد و کودک به درک معنای کلمات می پردازد. در این دوره از سن حرف زدن کودک ،کودک با جملات قابل فهم و درک صحبت می کند که ممکن است از لحاظ دستوری نواقصی داشته باشد دراین مرحله کودک ابتدا جملات کوچک و سپس جملات کامل تری بیان می کند.مرحله پنجم یا مرحله گفتار که این دوره بعد از یک سال و نیم شروع می شود ، سن حرف زدن کودک ضمن رعایت نکات دستوری دربه کار بردن ضمایر دقیق تر می شود و از اشیاء تصاویر ذهنی صحیحی برقرار می کند و کم کم زبان کامل شده و ادامه می یابد.بعضی از محققان مرحله ششمی نیز به مرحله پنجگانه فوق اضافه می کنند و به آن مرحله زبان اجتماعی می گویند که از پنج سالگی به بعد شروع می شود یعنی از مواقعی که کودک به مدرسه می رود و با دیگران صحبت می کند و به سوالات دیگران پاسخ می دهد.بلوم عقیده دارد که محیط زندگی کودک و ارتباط کلامی با والدین در سال های اولیه زندگی مسئله اساسی و لازم برای یادگیری وتسهیل سن حرف زدن در کودک است. صحبت با کودک،خواندن کتاب برای او نشستن و گوش دادن به رادیو و تماشای برنامه های تلویزیونی و هم صحبت شدن با او نقش مهمی در تقویت و گسترش مهارتهای گویائی بازی می کند.گفتار طبیعی باید آشکار،قابل فهم،خوشایند و مطابق قواعد دستوری باشد در غیر این صورت با اختلالات گفتاری(دیر حرف زدن کودک) مواجه هستیم. برای اینکه گفتار و بیان به طور طبیعی رشد کند باید سه مرحله فیزیولوژیک به وجود آید:
      • کودک صداها را ازراه گوش بشنود و به وسیله مغز احساس کند. این مرحله را مرحله دریافت صدا گویند.
      • صداهای شنیده شده توسط گوش به وسیله مغز شکل گرفته، تعبیر و تفسیر شده و معنی و مفهوم آن درک بشود. این مرحله را مرحله شکل پذیری یا مرحله درکی گویند. در انسان وجود قشرمغز مرکز این حالت است و چون در حیوانات قشرمغز وجود ندارد لذا این مرحله صورت نمی گیرد و حیوانات نمی توانند مانند انسان صحبت کنند.
      • آنچه به وسیله گوش شنیده و توسط مغز درک شده به وسیله دستگاه گویائی مانند حنجره و تارهای صوتی،لب،زبان ودهان و غیره بیان شود. این مرحله را مرحله بیانی گویند.

      اشکالات و اختلالات شنوایی مادرزادی از اوایل کودکی تقریبا همیشه باعث دیر حرف زدن کودک، کر و لالی توأم با هم می شود. یکی از موارد دیر حرف زدن کودک،کری و لالی مادرزادی است که در پسران 15درصد بیشتر از دختران گزارش شده و علت آن را اختلالات مادرزادی در اعصاب گوش یا حنجره شنوایی می دانند.

      کری و لالی ممکن است اکتسابی و در ماههای اول تولد اتفاق افتد که موجب دیر حرف زدن کودک می شود. در این موارد منژیت،انسفالیت،حصبه،مخملک و ضربه های زایمانی را دخیل می دانند. دراین افراد یادگیری و آموزش به طرق مختلفی انجام می گیرد.

      کودکان مبتلا به مشکلات گفتاری و عقب ماندگی ذهنی حتما باید توسط متخصصان بیماری های گوش و حلق و بینی مورد معاینه قرار گیرند.

      چنانچه اختلال در گفتار به علت ناراحتی در عمل دستگاه صوتی، زبان، لبها ، دهان و حنجره باشد آن را دیس ارتری (نارسا گویی) گویند در این جا شنوایی ، فهم ترکیب کلمات و حتی بیان فکر طبیعی و سالم است فقط اشکال و ضعف عمل در طرز گفتار است که به علت انقباض غیر عادی عضلانی در دستگاههای محیطی گفتار به وجود می آید. دیس ارتری یا اختلال در انقباض عضلات دستگاههای محیطی گفتار ممکن است به علت عضوی باشد مثلا در بیماری پارکینسون یا اسکلروزآنپلاک و بعضی از اختلالات مغزی و عقب ماندگی ها که در اینجا منظور ما نیست. آنچه مورد نظر است اختلال در انقباض عضلانی دستگاههای محیطی گفتار به علل عاطفی یا روانی است. مهمترین نوع دیس ارتری که به علت ناراحتی های عصبی روانی و عاطفی ظاهر می شود لکنت زبان است.

      در خاتمه به چند نوع اختلال گویایی که در کودکان شیوع بیشتری دارد اشاره می کنیم.

      • نوک زبانی حرف زدن : این اختلال را غالبا جزء اختلالات بیانی می دانند ولی چون جمله بندی و فرهنگ لغات نقصی ندارد لذا این اختلال نباید جدی و مهم تلقی شود.
      • کوکانه حرف زدن : با آنکه کودک از نظر رشد جسمانی عادی و طبیعی است مغذالک حرف زدن او مانند کودکان 2 یا 3 ساله است. نحوه ی بیان و صحبت والدین نقش مهمی در این نوع اختلال گفتاری بازی می کند. دودسته فوق جزء اختلالات تولید گفتار ذکر می شود.
      • تاخیر در زبان یا دیر به حرف آمدن : از لحاظ تعریف هر کودکی که در 2 سالگی کمتر از 15 لغت بداند و در 3 سالگی نتواند جمله و عبارت ساده ای را بیان کند مبتلا به تاخیر در گفتار است.

      تاخیر در گفتار ممکن است به علت اختلالات شنوایی، عقب ماندگی ذهنی ، ضایعه مغزی ، عدم درک مطلب و بالاخره اختلالات عضوی یا روانی دستگاه بیانی باشد. در بسیاری از موارد به علت عدم موقعیتهای مناسب در خانواده از این جهت که مادر فرصت مناسب برای گفتگو با کودک را ندارد و کودک همیشه مشغول بازی با اسباب بازی است تاخیر در گفتار زیاد به چشم می خورد. معمولا به این قبیل مادران توصیه می شود که وقت زیادی برای گفتگو با کودک خود صرف کنند و بهترین روش این است که مادر کودک را روی زانوهایش بنشاند و با او صحبت کند. اختلال در رشد گویائی یا گفتار ناواضح اغلب با کمک های اضافی از بین رفته و مشکلات تحصیلی در مدرسه ایجاد نمی کند.

      • عدم قدرت بیان یا لالی : قبلا در مورد این اختلال مطالبی آورده شد. این اختلال ممکن است به علت اختلالات شنوایی، ضربه مغزی، عدم رشد مغز، عقب ماندگی، فقدان موقعیت مساعد و محرک (مانندمادرناشنوا یا لال) علل روانی، عاطفی، اظطراب، هیستری و لالی انتخابی و اوتیسم کودکانو نظایر آن باشد.
      • اختلالات تولید صدا: که اختلال در زیر و بمی(شدت بلندی و کیفیت،آهنگ و طنین صداست) مانند تو دماغی حرف زدن، یکنواخت گویی و…

مرکز تحت نظر دکتر صابر

گفتار درمانی غرب تهران( کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد)

گفتار درمانی شرق تهران( کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران)

گفتار درمانی شمال تهران

چه زمانی باید از گفتاردرمانی استفاده کرد؟

هر فردی در هر سن و زمان ممکن است مشکلات گفتاری و زبانی داشته باشد. بهترین زمان برای شروع درمان زمانی است که مشکل شناسایی می‌شود

چه کسانی به گفتار درمانی نیاز دارند؟

رشد گفتار و زبان عملکردی جداگانه نیست بلکه دیگر از عملکردهای فرد مانند عملکردهای ذهنی، حرکتی، عاطفی، اجتماعی در این روند شرکت دارند؛ بنابراین مشکلات گفتار و زبان نه تنها به ارزیابی های گفتار و زبان بلکه همچنین به ارزیابی های پزشکی و فیزیولوژیکی نیاز دارد.

چگونه گفتار درمانی می‌تواند کمک کند؟

آسیب شناسان گفتار و زبان آموزش دیده اند که مشکلات گفتار و زبان را ارزیابی می‌کنند. آن‌ها درست کردن یا تصحیح اختلالات برنامه هایی را طراحی و اجرا می کنند و یا روش های ارتباطی جانشین و مکمل را استفاده می کنند. همچنین یک آسیب شناس گفتار و زبان به خانواده ها و افراد جهت مدیریت مشکلات گفتاری مشاوره می‌دهد.

وظیفه والدین کودک در گفتار درمانی چیست؟

والدین یا مراجعین برای همکاری با درمانگران بهتر است که:

  • همه سوالات مربوط به سلامت را کامل و دقیق پاسخ دهند.
  • برای فهم بهتر مشکلتان و روش درمان آن سوال بپرسند.
  • هر دستورالعملی که ممکن است آسیب شناس گفتار و زبانتان به آنها بدهد را پیگیری کنند
  • والدین گرامی توجه داشته باشند که سال‌های ۲ تا ۵ سالگی سنین حساس رشد زبانی و گفتاری هستند، در صورت مشاهده اختلالات گفتاری در کودک به متخصص مراجعه نمایید.

 گفتار درمانی کودک 2 ساله

حوزه‌های خدمات آسیب شناسی گفتار و زبان (گفتار درمانی) فهرست تمریناتی که توسط آسیب شناسان گفتار و زبان می تواند ارائه شود بر اساس اختلالات گوناگون و ویژگی‌هایی که وجود دارد طبقه‌ بندی می‌شود:

  1. روانی کلام(کنت -شتابان گویی)
  2. بیان گفتار(تولید- واج شناسی- برنامه ریزی و اجرا
  3. زبان(زبان نوشتاری و گفتاری- معنا شناسی-کاربردشناسی)
  4. صوت(کیفیت آواسازی، زیر و بمی)
  5. تشدید
  6. بلع(مرحله دهانی- حلقی)
  7.  توانبخشی شنیداری(مهارت های گفتار- زبان- ارتباطی)

همانطور که در قسمت بعدی مشاهده می کنید روند رشد گفتار در کودک از 2 سالگی اوج می گیرد.تفکر قدیمی نادرستی وجود دارد که در صورت مشکلات گفتاری در یک کودک 2 ساله این مشکلات با گذر زمان قابل حل می باشد و نیازی به درمان گفتاردرمانی وجود ندارد. اما گفتاردرمانی درکودک 2ساله موجب پیشگیری از مشکلاتی مختلف نظیر پرخاشگری و اضطراب در سنین بزرگسالی میشود. کودک 2 ساله ای که نمی تواند با گفتار مناسب منظور خود را به دیگران برساند با جیغ زدن و پرت کردن اشیاء به ایجاد ارتباط می پردازد. گفتاردرمانی با کمک به حرف زدن کودک 2 ساله  و کودک 3 ساله به رشد زبان همچنین درک و تقویت مهارت های هوشی در کودکان 2 و 3 ساله کمک می کند .همانطور که می دانید گفتار یک کودک 2 ساله باید در حد بیان یک جمله دو کلمه ای باشد ، اگر کودک شما قادر به بیان یک جمله دو کلمه ای در 2 سالگی نمی باشد یا کودک 3 ساله شما هنوز برای بیان نیازهایش از اشاره استفاده می کند حتما به گفتاردرمانی تخصصی در زمینه گفتار درمانی کودک 3 ساله نیاز دارد.

گفتاردرمانی کودکان

روند رشد گفتاردر کودکان (2ساله،3ساله، 4ساله،5ساله)

  1. کودک در سه ماهگی با لبخندزدن شروع به برقراری ارتباط میکند.
  2. از 4 تا 7 ماهگی قان وقون میکند
  3. از 7 تا 12 ماهگی شروع به تکرارو تقلید صداها و قان و قون آهنگین می کند و برای برقراری ارتباط  از اشاره و حرکات بدنی استفاده می کند .
  4. در 12 ماهگی حداقل 1 یا 2 کلمه دارد.
  5. تا 18 ماهگی صداها را با معنی و مفهوم استفاده می کند و حداقل 10 کلمه میگوید.
  6. از 1 تا2 سالگی هر ماه کلمات بیشتری می گوید و بعضی از کلمات پرسشی را بکار می برد.
  7. تا 3 سالگی کلمات را کنار هم میگذارد و جمله می سازد و گفتارش برای شنونده های آشنا قابل فهم است.
  8. از 4 تا 5 سالگی جملات طولانی با جزییات زیاد را می تواند بیان کند، می تواند داستان تعریف کند ،بیشتر حروف را به درستی تلفظ میکند ، دستور زبان کاملا فراگرفته میشود و گفتار کاملا قابل فهم است.

گفتاردرمانی کودک 5 ساله

کودکان 5 ساله در زمینه گفتار پیشرفت فراوانی دارند و تقریبا رشد گفتار کاملی را در این کودکان مشاهده می کنیم. کودکان در این سنین به راحتی تمام حروف را تلفظ می کند و مشکلی در تلفظ حرف خاصی ندارد. دایره لغات کودک جهش فراوانی کرده و تقریبا 2000 کلمه را استفاده می نماید این کلمات شامل قید ها، اسم ها و فعال هاو صفت ها می باشد. جملات پیچیده تر و طولانی تر می شود . درک گفتار بهتر می شود.

متخصص گفتار درمانی کودکان و رشد گفتار

گفتار از طریق عملکرد هماهنگ دستگاه های تنفسی،حنجره ای،و فوق حنجره ای تولید می شود. نخست،عضلات در جهت افزایش اندازه حفره قفسه سینه شروع به فعالیت می‌کنند تا هوا به درون ریه ها کشیده شود. حین عمل بازدم،هوا با فشار به داخل حنجره رانده می شود،و در آنجا به وسیله چین های صوتی برای ایجاد صداهای واکدار و واک تنظیم می گردد. همانطور که هوا از حنجره به حلق می رود،انرژی صدا متناسب با فعالیت ولوم (نرم کام) به حفره دهان یا حفره بینی (گاهی اوقات هر دو) هدایت می شود. در حین تنفس از بینی و هنگام تولید همخوان های خیشومی ( n,m ) ولوم پایین آورده می شود. بالا رفتن ولوم به طرف دیواره خلفی حلق (همراه با حرکت دیواره خلفی حلق به جلو و در برخی افراد با حرکت دیواره های جانبی حلق به سمت داخل) موجب انسداد دریچه نرم کامی- حلقی می‌گردد و مسیر حفره بینی را به خارج مسدود می کند. این انسداد،هوا را با فشار به طرف حفره دهان می‌فرستد که لازمه انجام فعالیت هایی مثل فوت کردن و تولید همخوان هایی است که نیازمند فشار هوای داخل دهانی زیاد هستند ( مثل سایشی ها،انسدادی ها،و انسدادی-سایشی ها) کسانی که قادر به بستن دریچه نرم کامی- حلقی نباشند،در تولید واکه ها و آواهای رسای دهانی،به طور مشخص تشدید خویشومی بیش از حد (پر خیشومی) نشان می‌دهند،و در تولید همخوانهای پرفشار نیز،جریان هوای خیشومی (قابل شنیدن) دارند(خروج خیشومی).

هنگامی که هوا از مجرای صوتی فوق حنجره ای می کند،حرکت اندام های تلفظی (زبان،لب ها،تک تحتانی،و حلق نرم کامی) ،شکل مجرای صوتی را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که صداهای متفاوتی تولید ‌شوند. در تولید واکه ها،مجرای صوتی نسبتاً باز است،و تولید هر واکه خاص بستگی به شکل «سه بعدی» مجرای صوتی دارد. همخوان ها به وسیله انسداد نسبی یا کامل مجرای صوتی تولید می‌شوند و به طور مشخص بر اساس جایگاه تولیدشان (جایگاه ایجاد تنگی در مجرا) شیوه تولید شان (درجه یا نوع تنگ شدن اندام های گفتاری)،و واکداری(ارتعاش یا عدم ارتعاش چین های صوتی) توصیف می‌شوند.

گفتار درمانی کودکان دوساله

رشد اولیه صوت و مجرای صوتی و گفتار درمانی کودکان زیر دو سال

در اولین سال زندگی،کودکان مجموعه‌ای از مراحل رشد صوت را پشت سر می‌گذارند که بخشی از آنها به سبب بروز تغییرات در دستگاه های عضلانی- اسکلتی و عصبی بوجود می آیند. در مجرای صوتی نوزاد، حنجره بالا قرار دارد و اپیگلوت به نرم کام نزدیک است. حفره دهان عریض تر بوده و جلوی آن به وسیله زبان پر شده است. عجیب نیست که نوزادان زندگی خود را در دنیای خارج اجباراً با تنفس از راه بینی آغاز می‌کنند. در این دوره از زندگی،صداسازی ها بدون تشدید دهانی اند و عموما محدود می‌شوند به تولید صداهای نباتی و همچنین صدا سازی هایی در وضعیت استراحت و آرامش. نخستین صدا های شبه گفتاری ای که تولید می شوند،عبارتند از: واکه های افراشته خیشومی شده ،همخوان های انسدادی نرم کامی،و همخوان های سایشی نرم کامی/ملازی.

در حدود سن 4 ماهگی،حنجره شروع به پایین آمدن در حلق میکند. این حرکت،بین نرم کام و اپیگلوت که قبلا«روی هم افتاده بودند» فاصله ایجاد می کند. همانطور که در روند رشد،شکل مجرای صوتی تغییر می‌یابد،حفره حلق دهانی نیز به زاویه تقریباً ۹۰ درجه خمیده می شود،و در نتیجه دو حفره تشدید کننده متفاوت به وجود می‌آیند: حفره دهان و حفره حلق. در این مرحله زبان متحرک تر شده،و به روز تغییرات هیجان انگیز در صداسازی های کودک آغاز می گردد.حالا کودک قادر است واکنش های کاملاً تشدید شده و نخستین توالی های همخوان- واکه را تولید کند. بازیهای صوتی کودک آشکار می شوند و با دامنه متنوعی از رفتارهای جدید،مثل صدای ( p ) کشیده و غرغر کردن مشخص می شوند. همانطور که کودک به کنترل بیشتری بر رفتار های صوتی خود دست می‌یابد،قان و قون آهنگین به تدریج پدیدار می شود که به وسیله تولید توالی های همخوان-واکه ( CV ) مشخص می گردد. زمانبندی این گفته ها،شبیه زمانبندی گفته‌های بزرگسالان است و به عنوان نخستین کلمات،مشخصات واج شناختی ای مشابه با کلمات بزرگسالان دارند. به دلیل این‌که زمانبندی تولید این آواها مشابه با گفتار بزرگسالان است،برخی از توالی‌های قان و قون خاص ( مثل «mama», « dada» ) را والدین غالباً به عنوان کلمات واقعی تفسیر و تعبیر می‌کنند،اگرچه این کلمات هنوز معنی ندارند.

اعتقاد بر این است که صداهایی که کودک هنگام قان و قون تولید می کند،نقش واحد های ساختمانی را برای تولید کلمات بعدی دارند. ساختار هجایی ( CV ) و دسته های همخوانی ای که مشخصه قان و قون های بعدی هستند (به طور مشخص همخوان های خیشومی، انسدادی، و غلتان) در واژگان اولیه نیز قالب و بارزند. بخشی از این پیوستگی و توالی ای که بین اشکال پیش زبانی اولیه و تولید کلمات اولیه وجود دارد،به تمرینات صوتی ای که کودک در دوره پیش زبانی با آنها سرگرم می شود و بازخوردی که دریافت می‌کند. نسبت داده شده است. تمرین صوتی به این دلیل مهم است که «اغلب اوقات کودک در این تمرینات،حرکاتی را خلق میکند که مجرای صوتی را برای تولید صداها و توالی های صوتی خاص شکل می‌دهد،به تدریج این حرکات خود به خودی تر می شوند و نهایتاً اجرای آنها برای تولید کلمات،آسان تر می گردد. به علاوه،تمرین صوتی از نظر ایجاد بازخورد نیز مهم است،زیرا هرچه کودک بیشتر قان و قون کند،فرصت های بیشتری برای بازبینی و کنترل گفتارش پیدا می کند. وقتی کودک یک صدا را بارها و بارها تولید میکند،نوعی پیوستگی و رابطه بین صدا و حرکات اندام های تلفظی ای که آنها را تولید کرده‌اند،به وجود می‌آید.این پیوستگی ممکن است کودک را به این جهت هدایت کند که به کلماتی که مشابه با اشکال قان و قون وی هستند،دقیق‌تر گوش دهد. در نتیجه،اولین کلمات،اغلب با صداهایی شروع می شوند که کودک آنها را حین قان و قون،تمرین و اصلاح کرده است.

گفتاردرمانگر در چه زمینه هایی می تواند به ما کمک کند ؟

تاخیر گفتاری یا زبانی

اگر کودک درهر کدام از مراحل گفته شده تاخیر دارد یا مشکلاتی در درک گفتار ، درک و پاسخ دادن درست به سوالات، شناخت اسامی اشیا ( زبان درکی)، نام بردن اشیا ، پرسیدن سوال و جمله سازی دارد و یا با گفتار تلگرافی ارتباط برقرار می کند و یا در کاربرد زبان اختلال دارد مثلا مشکلاتی در شروع مکالمه و ادامه ی آن و رعایت نوبت در مکالمه دارد و یا نمیتواند بر اساس موقعیت های اجتماعی روابط درستی با دیگران برقرار کند گفتاردرمانی می تواند در حیطه های زبان درکی و بیانی به این کودکان کمک کند.

ناروانی های گفتاری

اگر کودک علایم لکنت زبان از قبیل تکرار کلمات یا بخشی از کلمات، کشیده گویی یا مکث های طولانی و توقف ر روی صداها را نشان می دهد گفتاردرمانگر با ارایه ی تمرینات تنفسی و گفتاری و همچنین با دادن مشاوره به والدین در پیشگیری از تداوم لکنت زبان در کودکان و درمان آن و بهبود اعتماد بنفس کودک در برقراری ارتباط کلامی نقش اصلی را ایفا میکند.

اختلالات تلفظی ( گفتاردرمانی تلفظ حرف ر- گفتار درمانی تلفظ حرف سین)

زمانی که کودک صداها هجاها یا کلمات را به گونه ای نادرست تولید کند طوری که شنونده ها آنچه را که او می گوید به سختی درک کنند، فرد اختلال تولیدی دارد. صداهای گفتاری ممکن است به صورت نادرست تولید شوند که می تواند به علت حرکات نامناسب یا جایگاه نامناسب تولید کننده های گفتار باشد. اختلال تلفظ کلمات و حروف هم در کودکی و هم در بزرگسالی شایع است و با گفتار درمانی بهبود می یابد.

آیا مشکل در تلفظ حروف با گفتار درمانی بهبود می یابد؟

خوش بختانه مشکلات تلفظی کلمات و حروف قابل درمان می باشد و با گفتار درمانی بهبود می یابد، اما ابتدا باید علت بروز آن در کودک مشخص شود.

علل اختلالات تلفظ حروف و کلمات:

اشکالات عضوی: مانند شکاف کام، نظم دندانی غیر طبیعی، فلج مغزی، کم توانی ذهنی، کم شنوایی

آپراکسی گفتار: عموما همراه آسیب مغزی است که علائمی از جمله کندی و تقلا در تلفظ کلمات دارند.

اختلالات عملکردی: مانند داشتن دو یا چند زبان در خانه و یا تقلید کردن اشتباهات گفتاری کودک توسط والدین که سبب تثبیت آن می شود.

تاخیر رشدی: بیشترین علت اختلال تلفظی است که ممکن است مستقیما به علت کم شنوایی باشد.

انواع اختلالات تلفظ کلمات و حروف

چهار نوع اختلال تلفظی رایج وجود دارد:

  1. جانشینی: زمانی رخ می دهد که یک صدا جایگزین صدای دیگر شود. برای مثال کودک کلمه سیب را دیب تلفظ کند یعنی صدای د جانشین صدای س شده است.(اختلال تلفظ کلمات)
  2. حذف: زمانی رخ می دهد که یک صدا حذف می شود واصلا تولید نمی شود. برای مثال کودک کلمه خانه را (آنه) تلفظ می کند یعنی در این کلمه خ تلفظ نشده است.
  3. خراب گویی: زمانی رخ می دهد که یک صدا به صورت نادرست تلفظ شود یا به جای آن صدای دیگری تلفظ شود اما آن صدا درست نباشد. برای مثال کودکانی که صدای (س) را به صورت نوک زبانی تولید می کنند.( اختلال تلفظ حرف س)یا کودکانی که در تلفظ حرف ر مشکل دارند و آن را به صورت ی تلفظ می کنند
  4. اضافه گویی: زمانی رخ می دهد که یک صدا به صورت اضافی به یک کلمه اضافه می شود. برای مثال کلمه چید را چیند تلفظ می کنند که صدای (ن) در این کلمه اضافه شده است.

اگر کودک تا 3 سالگی آنقدر ناواضح صحبت می کند که فهم گفتارش مشکل است برای مثال در تلفظ حرف ر مشکل دارد کودک شما نیاز به گفتار درمانی تلفظ حرف ر توسط متخصص گفتاردرمانی دارد. یا بعلت مشکلاتی از قبیل شکاف کام یا لب و کم شنوایی و… در تلفظ حروف و کلمات مشکل دارد یا در صحبت کردن یک سری از حروف را حذف می کند یا با حروف دیگری جایگزین می کند دریافت خدمات گفتار درمانی ضروری است.

ارزیابی کودک یا بزرگسال دارای اختلالات تلفظ

گرفتن تاریخچه و شرح حال از مراجع

انجام یک آزمون تولیدی( هر یک از آزمون هایی که به طور سنتی برای تشخیص اختلالات تلفظ مورد استفاده قرار می گیرد.)

انجام آزمون دیپ برای تعیین میزان خطاها و میزان تاثیر ماهیت آوایی گفتاری

ارزیابی توانایی کودک در تمییز آواها و صداهای گفتاری

با این اطلاعات می توان ماهیت، نوع و شدت اختلال تلفظی کودک را معین کرد، پیش آگهی اختلال وی را منطقا پیشبینی نمود و خطوط کلی برنامه درمانی آزمایشی را طرح ریزی کرد.

 

اختلالات ارتباطی

گفتار درمانگربرای  بهبود برقراری ارتباط در کودکان اتیستیک می تواند نقش کلیدی را ایفا کند. درمان کودکان اوتیسم از طریق گفتاردرمانی چگونگی استفاده از زبان برای برقراری ارتباط را فرامیگیرند.

گفتاردرمانی برای برقراری ارتباط کلامی و غیرکلامی و درک آن ، پیشرفت مهارت های مکالمه مانند دانستن موقعیت زمانی و مکانی مناسب برای صحبت کردن  و رعایت نوبت در مکالمه فعالیت می کند همچنین برای بهبود تعامل و بازی کردن با همسالان به این کودکان کمک می کند.

اختلالات یادگیری

 اگر کودک در مهارتهای تحصیلی مانند خواندن و نوشتن و ریاضیات مشکل دارد گفتاردرمانگر با مداخله در زمینه ی توجه و تمرکز، حافظه ی بینایی و شنوایی و…می تواند در جهت رفع مشکلات اختلال یادگیری اقدام کند.

اختلالات بلع

اگر فرد به دلیل مشکلاتی مانند فلج مغزی ، سکته مغزی و یا اختلالات حس دهانی و… در گاز زدن ، جویدن ، نگه داری و هدایت غذا به سمت حلق و بلع آن مشکل دارد، آبریزش دهان دارد و یا در خوردن انواع مختلف غذاها ومزه ها مشکل دارد گفتار درمانی بلع با تعدیل حس دهانی و بهبود تون عضلانی عضلات مرتبط با بلع در رفع این مشکلات موثر است.

زبان پریشی یا آفازیا

گفتاردرمانگر می تواند درآسیب های ناشی از سکته مغزی، ضربه مغزی، تومورهای مغزی و عفونت هاو.. در جهت بهبود اختلالات شناختی و زبانی و گفتاری افراد مداخله کند.

اختلالات صوتی

صوت درمانی برای بیمارانی انجام می شود که بعلت استفاده ی نادرست از صدا و تار های صوتی  یا دلایل پزشکی کیفیت صوتی گفتارشان کاهش یافته است .

گفتاردرمانگر با رویکردهای صوت درمانی و مشاوره هایی برای بهداشت صوتی ، رفتارهای صوتی بیماران را اصلاح می کند.

اگر توانایی آمدن به کلینیک را ندارید می توانید از خدمات گفتار درمانی در منزل استفاده نمایید.

گفتاردرمانی در چه اختلالاتی در حیطه کودکان می تواند کمک کننده باشد؟

گفتاردرمانی کودکان

چه بیماری هایی به گفتاردرمانی نیاز دارند؟

گفتاردرمانی کودکان در بیش فعالی و نقص توجه

بیش فعالی و نقص توجه یک اختلال پیش رونده عصبی است که با علایم دامنه توجهی پایین، بیش فعالی و تکانشگری خود را نشان میدهد. روش های درمانی    ADHD   با پشتوانه علمی قوی از درمان با داروهای محرک ( ریتالین، آدرال، دکسدرین) حمایت می کنند. این داروها در (70-80%) موارد تاثیرگذار بوده است.

تحقیقات اخیر نشان داده است که استفاده از داروهای محرک ممکن است لکنت را افزایش دهد. اگر شیوع اختلال بیش فعالی در کودکان مدرسه ای (3-6%) باشد، شیوع این اختلال در کودکان مدرسه ای مبتلا به لکنت (4-26%) است.

بر طبق یافته های بالینی مشکلات توجه و رفتارهای تکانشی بر بازده لکنت تاثیرگذار هستند. تخمین زده شده است که 45% کودکان   ADHD   مشکلات گفتار و زبان مشابهی دارند. معمولا مشکلات زیر را دارند.

مشکل در مهارت های اجتماعی، کاهش توانایی حل مسئله، مشکلات پردازش شنیداری، مشکل در استخراج جزییات اطلاعات و سرگرم شدن با موضوعات خاص. گفتار درمانی می تواند در درمان همه این مشکلات کمک کننده باشد.

گفتاردرمانی در منزل لکنت زبان

از دیگر خدمات گفتاردرمانی مرکز گفتاردرمانی در منزل برای کودکان با لکنت زبان است. به علت اعتماد به نفس پایین کودک و طولانی بودن پروسه درمان در کودکان با لکنت زبان، گفتاردرمانی در منزل به صورت حضوی یا آنلاین راه مناسبی برا درمان است که توسط متخصصین مرکز انجام می شود.

گفتاردرمانی در لکنت زبان

گفتار درمانی کودکان و آپراکسی

آپراکسی گفتاری دوران کودکی یک اختلال حرکتی گفتار است. افراد دارای آپراکسی در گفتن صداها، هجا ها و کلمات مشکل دارند.

این اختلال به علت مشکل در برنامه ریزی و هماهنگی ماهیچه های لازم برای حرکت اندام های گفتاری می باشد.

تحقیقات نشان می دهد که کودکان دارای آپراکسی در صورت دریافت 3-5 جلسه در هفته گفتار درمانی مستمر و متمرکز پیشرفت چشمگیری نشان می دهند.

گفتاردرمانی کودک 5 ساله

گفتار درمانی در منزل برای کودکان اوتیسم

اوتیسم جزو اختلالات رشدی عصبی است که روی ارتباط و تعامل و رفتار فرد تاثیر می گذارد. تن صدای غیر معمولی، اختلال در گفتار و درک و بیان غیر کلامی، پژواک گویی، گفتار غیر هدف دار ، نارساخوانی، ناتوانی یادگیری و تاخیر در گفتار و تکرار بدون معنای گفتار از مواردیست که این کودکان تجربه می کنند. مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر با در اختیار داشتن تیم تخصصی گفتاردرمان با تجربه در حیطه کودکان اوتیسم و همچنین تجهیزات پیشرفته و روز دنیا نظیر اتاق شنیداری و سنسنوری روم و استفاده از تکنیک هایی مانند روش تیچ، PRT و … در زمینه درمان کودکان اوتیسم و بهبود روند گفتار آنان موثر می باشد. گفتاردرمانی کودکان در منزل به والدین کمک می کند تا با روند پیشرفت گفتار کودک آشنا شده و در حیطه درمان مشکلات کودکان فعال باشند. خدمات گفتار درمانی در درمان کودکان اوتیسم تأثیر بالایی دارد.

گفتار درمانی کودکان در اختلال پردازش شنیداری

اختلال پردازش شنیداری مرکزی یکی از انواع اختلالاتی است که در پردازش اطلاعات شنیداری درون ذهن خلل ایجاد می کند. افراد با این اختلال در پردازش اطلاعات کلامی ناتوان هستند.در حقیقت اطلاعات کلامی را می شنوند ولی قادر به درک محتوای آن نیستند. بهترین گفتار درمانی در تهران با توجه به مشکلات پردازشی این کودکان به ایجاد محیطی آرام با کمتریم مدالیته حسی پرداخته است.

گفتار درمانی کودکان در نارساخوانی

نارساخوانی و نارسانویسی یکی از اختلالات یادگیری است که با مشکل در پردازش صحیح نمادهای نوشتاری مشخص می شود. دیسلکسی ناشی از مشکل در ارتباط صداهای زبان با حروف نوشتاری است در نتیجه مشکل عمده ای را در توانایی خواندن ایجاد می کند.

مشکلات گفتاری این کودکان شامل تاخیر در گفتار، مشکل در جستجوی کلمات صحیح برای ساختن جمله، خزانه واژگان ناکافی برای درک کردن موضوع، عدم توانایی درک آنچه خوانده است.بهترین گفتاردرمانی در تهران با توجه به نیازهای خاص این کودکان به تجهیز اتاق شنیداری جهت تقویت و حل مشکلات آنان پرداخته است.

گفتار درمانی کودکان در ناتوانی های ذهنی

ناتوانی های ذهنی رایج ترین نوع ناتوانی رشدی است و حدود 7 درصد ناتوانی ها و معلولیت ها را به خود اختصاص میدهد. رشد طبیعی گفتار و زبان، نیازمند توانایی های ذهنی و اندام های گویایی و شنوایی سالم است. روانی گفتار تابع عواملی همچون سرعت، استمرار، سهولت در بیان و ریتم گفتار است.

اختلال تشدید به عدم کفایت دریچه ی کامی حلقی، اختلال در بسته شدن و باز شدن راه بینی به دهان یا عضله ی نرم کام در موقع مناسب است. به علت مشکل در این دریچه، هوای بازدمی هنگام ادای صداها به جای خروج از دهان به صورت اشتباه از بینی خارج می شود. گفتاردرمانی می تواند در اصلاح تلفظ نادرست کلمات به این افراد کمک کند.

گفتاردرمانی و کاردرمانی دکتر صابر شرق تهران با دارا بودن سابقه بالا در زمینه گفتار درمانی کودکان ناتوان ذهنی در این حیطه پیش قدم بوده است.

گفتار درمانی کودکان در اختلال پردازش حسی

اختلال پردازش حسی یک اختلال عصب زاد است که باعث اختلال در پنج حس اصلی به اضافه ی حس ح کتی و حس وضعیتی می شود. علایم این کودکان شامل تاخیر گفتاری، حساسیت به صداهای پیش بینی نشده، درک نادرست کلماتی که صدای مشابه دارند،ناتوانی تمایز بین صداهای گوناگون می باشد. بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران مرکزی است که با متخصصین مجرب خود بتواند با تشخیص به موقع این علایم به طرح درمان مناسب در زمینه گفتار درمانی کودکان بپردازد.

گفتار درمانی کودکان در آسیب مغزی(فلج مغزی)

بهترین کلینیک گفتار درمانی در تهران به ارائه خدمات در زمینه گفتاردرمانی در کودکان فلج مغزی می پردازد. آسیب مغزی هر نوع جراحت وارده به مغز را شامل می شود.( تورم مغز، فلج مغزی،صرع و تشنج ها) بعد از آسیب مغزی مانند فلج مغزی مشکلات جسمی نظیر از دست دادن شنوایی،صدای وزوز در گوش،سردرد،دید تار،کاهش قدرت و تعادل در بدن و… بروز می کند. همچنین مشکلات ارتباطی نظیر مشکلات شناختی که به طور چشمگیری به توانایی مستقل بودن آنها آسیب می زند.

فرد با فلج مغزی ممکن است مشکلات ارتباطی مانند رعایت نوبت در گفتگو، ادامه موضوع گفتگو و عدم استفاده از لحن صدای مناسب، عدم توانایی در تفسیر جزییات گفتگو( مثلا تفاوت بین شوخی و جدی را نمی داند.) عدم توانایی به پاسخ به هیجانات صورت افرادو ناتوانی در شرکت در گفتگو هایی که به سرعت بالای کلام نیاز دارد  را از خود نشان دهد.

مرکز گفتار درمانی و کاردرمانی دکتر صابر غرب تهران(گفتار درمانی سعادت آباد) در زمینه توانبخشی کودکان فلج مغزی تجربه بسیاری داشته و مجهز به امکانات فراوانی دارند.

گفتاردرمان خوب با ارزیابی مهارت های گفتار، دهانی- حرکتی، قدرت و هماهنگی ماهیچه های کنترل کننده گفتار، درک و استفاده از دستور زبان به ارائه تمرینات درمانی می پردازد. کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی غرب تهران و کلینیک توانبخشی پایا همچنین خدمات گفتار درمانی در منزل با بهره گیری از گفتاردرمانان مجرب به ارائه توانبخشی در زمینه مهارت های گفتاری و شنیداری می پردازد.

هزینه گفتار درمانی در بهترین مرکز گفتار درمانی در تهران

هزینه های گفتار درمانی در تهران نسبت به دیگر درمان های پزشکی بسیار ارزان تر و مفیدتر بوده است . در کلینیک گفتار درمانی جناب آقای صابر در دو شعبه شرق تهران( کلینیک پایا با 46 نفر پرسنل درمانی) و کلینیک غرب تهران( مرکز توانبخشی غرب تهران) 34 نفر گفتاردرمانی و 29 مربی در منزل توانسته است هزینه های گفتار درمانی را برای مراجعین محترم به حداقل رسانده و با کادر درمانی با سابقه خود بهترین نتیجه درمانی را برای بیماران با کمترین هزینه کاردرمانی و گفتار درمانی فراهم آورد. با توجه به اینکه مراکز ما جامع بوده و هر سه خدمت کاردرمانی، گفتاردرمانی و روانشناسی ارائه می گردد، هزینه های رفت و آمد بیماران به حداقل می رسد و می توانند از همه خدمات مرکز در یک روز بهرمند شوند.

گفتاردرمانی کودکان در منزل

گفتار درمانی کودکان در منزل

گفتاردرمانی در منزل شامل ارائه تمرینات و تکنیک های گفتار درمانی به کودکان در محیط منزل می باشد که با استفاده از تیم مجرب کلینیک گفتاردرمانی دکتر صابر به کودکانی که امکان مراجعه به کلینیک را ندارند یا به عنوان درمان مکمل در کنار جلسات درمانی کلینیک ارائه می گردد. گفتاردرمان کودکان در منزل ایت امکان را دارند که والدین کودک را نیز در روند درمان دخیل کرده و محیط منزل و استرس های داخل آن را ارزیابی و درمان دقیق تری ارائه دهند.

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
لکنت زبان در کودکان
فلج مغزی در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان
یکپارچگی حسی چیست؟
دیستروفی عضلانی چیست؟
بیش فعالی در کودکان چیست؟
نقص توجه  در کودکان چیست؟
متخصص کاردرمانی در منزل
مرکز کاردرمانی کودکان
بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران
متخصص گفتار درمانی در منزل
کلینیک گفتاردرمانی کودکان
بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

آخرین مطالب مرتبط با گفتار درمانی

بهترین مراکز گفتار درمانی در تهران

بهترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی در تهرانپارس

مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در نیاوران

مرکز گفتار درمانی سعادت آباد

بهترین مرکز گفتار درمانی در ستارخان

کلینیک کاردرمانی در پاسداران

بهترین کلینیک کاردرمانی در شمال تهران

مرکز گفتار درمانی در شرق تهران

بهترین کلینیک  گفتار درمانی در پونک

بهترین مرکز کاردرمانی در ولنجک

بهترین گفتار درمانی در فرمانیه

کلینیک گفتار درمانی در شهرک غرب

مرکز گفتار درمانی غرب تهران

کلینیک گفتاردرمانی در شریعتی

بهترین کاردرمانی در مرزداران

مراکز توانبخشی در سیدخندان 

کاردرمانی در جنت آباد

بهترین مرکز کاردرمانی دهکده المپیک

بهترین گفتار درمانی و کاردرمانی اسلام شهر

مرکز گفتار درمانی در تجریش

بهترین گفتاردرمانی در قلهک

کاردرمانی و گفتار درمانی خوب در تهرانسر

مرکز کاردرمانی و گفتار درمانی در ونک

کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی در نارمک

بهترین گفتار درمانی و کاردرمانی پیروزی

 گفتار درمانی سعادت آباد

بهترین مرکز گفتار درمانی ستارخان

گفتار درمانی ولنجک

گفتار درمانی پاسداران

بهترین مرکز گفتار درمانی در شرق تهران

گفتار درمانی غرب تهران

بهترین مرکز گفتار درمانی اتیسم در تهران

مراکز گفتار درمانی در مرزداران

توانبخشی نیاوران

گفتار درمانی در جنوب تهران

گفتار درمانی در جنوب تهران

کاردرمانی و گفتار درمانی در انقلاب

مرکز گفتار درمانی و کاردرمانی در یوسف آباد

گفتار درمانی خوب در منظریه

بهترین مرکز گفتار درمانی در ظفر

مرکز گفتار درمانی تهران نو

کلینیک گفتار درمانی خوب در افسریه

 

بهترین مراکز گفتار درمانی در شمال تهران

گفتار درمانی در تلفظ کلمات در شمال تهران-بهترین گفتاردرمانی در تلفظ کلمات در شمال تهران-بهترین گفتار درمانی در شمال تهران-بهترین گفتار درمانی در تلفظ کلمات در سعادت آبادبهترین گفتار درمانی تلفظ کلمات در شریعتیبهترین گفتار درمانی تلفظ کلمات در شهرک غرببهترین گفتاردرمانی تلفظ کلمات در فرمانیهبهترین گفتار درمانی تلفظ کلمات در نیاورانبهترین گفتار درمانی تلفظ کلمات در ولنجکبهترین گفتار درمانی تلفظ کلمات در پونکبهترین گفتار درمانی تلفظ کلمات در پاسدارانبهترین گفتار درمانی تلفظ کلمات در شمال تهرانبهترین گفتار درمانی تلفظ کلمات در تهرانپارسبهترین گفتار درمانی تلفظ کلمات در شرق تهرانبهترین گفتار درمانی تلفظ کلمات در غرب تهرانبهترین گفتاردرمانی اتیسم در تهرانگفتار درمانی تلفظ کلمات در مرزداران-گفتار درمانی در جنوب تهرانبهترین گفتار درمانی آفازی در قیطریه- بهترین دکتر گفتار درمانی در تهران -بهترین گفتار درمانی آفازی در منظریه-بهترین گفتار درمانی آفازی در آجودانیه- بهترین گفتار درمانی آفازی در میرداماد- بهترین گفتار درمانی آفازی در میدان محسنی- گفتار درمانی در تلفظ حرف ر -بهترین گفتار درمانی آفازی در ظفر- بهترین گفتار درمانی آفازی در خیابان نفت-بهترین گفتار درمانی آفازی در اختیاریه- بهترین گفتار درمانی آفازی در کامرانیه- بهترین دکتر گفتار درمانی در تهران -بهترین گفتار درمانی آفازی در خیابان دولت-بهترین گفتار درمانی آفازی در  دیباجی- بهترین گفتار درمانی آفازی در اقدسیه- بهترین گفتار درمانی آفازی در کودکان در مینی سیتی- بهترین گفتار درمانی آفازی در نوبنیاد- بهترین گفتار درمانی آفازی در بلوار ارتش- بهترین گفتار درمانی آفازی شمس آباد- بهترین گفتار درمانی آفازی در شمال تهران -بهترین گفتار درمانی آفازی در ازگل-بهترین گفتار درمانی آفازی در قلهک- بهترین گفتار درمانی آفازی در خیابان یاسر- بهترین گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در جماران- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در تجریش-گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در میدان قدس-بهترین دکتر گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در خیابان الهیه- گفتار درمانی در تلفظ حرف ر -بهترین دکتر گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در فرشته- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در جردن- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در دارآباد- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در سعدآباد-گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در جمشیدیه- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در دربند- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در گلابدره- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در امام زاده قاسم- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در چیذر-گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در دزاشیب- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در زعفرانیه- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در سوهانک- بهترین دکتر گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در شهرک محلاتی-  گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در شهرک نفت- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در کاشانک- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در محمودیه- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در خیابان دروس- بهترین دکتر گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در ونک- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در آرژانتین-گفتار درمانی در تلفظ حرف ر -گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در ساعی -گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در امیرآباد-گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در ایرانشهر- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در بهجت آباد- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در اندرزگو -گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در زرگنده- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در باغ فردوس- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در آفریقا- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در خیابان باهنر- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در بلوار کاوه- گفتار درمانی در مشکلات تلفظ حروف در اوین-بهترین دکتر گفتار درمانی در بام تهران-بهترین دکتر گفتار درمانی در پارک وی-بهترین دکتر گفتار درمانی در نمایشگاه-بهترین دکتر گفتار درمانی در فرحزاد-بهترین دکتر گفتار درمانی در امام زاده داوود-بهترین دکتر گفتار درمانی در کوهسار-گفتار درمانی در تلفظ حرف ر -بهترین دکتر گفتار درمانی در شهرک کلاهدوز-بهترین دکتر گفتار درمانی در خیابان کلاهدوز-بهترین دکتر گفتار درمانی در تهران -بهترین دکتر گفتار درمانی در شهرک شهید چمران-بهترین دکتر گفتار درمانی در صاحبقرانیه- بهترین دکتر گفتار درمانی در گل نبی-بهترین دکتر گفتار درمانی در میدان نیاوران-بهترین دکتر گفتار درمانی در چهار راه پاسداران- بهترین دکتر گفتار درمانی در چالهرز- بهترین دکتر گفتار درمانی در وفامنش-بهترین دکتر گفتار درمانی در پناهی نیا-بهترین دکتر گفتار درمانی در ایران -بهترین دکتر گفتار درمانی در افشاری-بهترین دکتر گفتار درمانی در حقانی- بهترین دکتر گفتار درمانی در خیابان گیلان-بهترین دکتر گفتار درمانی در خیابان یاسر- بهترین دکتر گفتار درمانی در مقدس اردبیلی- بهترین دکتر گفتار درمانی در ولیعصر-بهترین دکتر گفتار درمانی در موحد دانش-بهترین دکتر گفتار درمانی در صادقی قمی- بهترین دکتر گفتار درمانی در خیابان دستگردی- بهترین دکتر گفتار درمانی در رستم آباد- بهترین دکتر گفتار درمانی در نارنجستان-بهترین دکتر گفتار درمانی در  نیستان- بهترین دکتر گفتار درمانی در نگارستان-بهترین دکتر گفتار درمانی در ایران -بهترین دکتر گفتار درمانی در بوستان-بهترین دکتر گفتار درمانی در گلستان-بهترین دکتر گفتار درمانی در پورابتهاج-بهترین دکتر گفتار درمانی در دشتستان- بهترین دکتر گفتار درمانی در قبا-بهترین دکتر گفتار درمانی در گاندی -بهترین دکتر گفتار درمانی در نلسون ماندلا -بهترین دکتر گفتار درمانی در خیابان نفت -بهترین دکتر گفتار درمانی در میدان مادر -بهترین دکتر گفتار درمانی در ایران -بهترین دکتر گفتار درمانی در شیخ بهایی- بهترین دکتر گفتار درمانی در ملاصدرا- بهترین دکتر گفتار درمانی در جهان کودک-

بهترین مراکز گفتاردرمانی در غرب تهران

بهترین گفتار درمانی کودکان در باغ فیض- بهترین گفتار درمانی کودکان در شهرک اکباتان- بهترین گفتار درمانی کودکان در شهر زیبا- بهترین گفتار درمانی کودکان در گیشا- بهترین گفتار درمانی کودکان در طرشت- بهترین گفتار درمانی کودکان در حصارک- بهترین گفتار درمانی کودکان در آزادی- بهترین دکتر گفتار درمانی در ایران -بهترین گفتار درمانی کودکان در شاهین شمالی – بهترین گفتار درمانی کودکان در شاهین جنوبی – بهترین گفتار درمانی کودکان در چهار باغ – بهترین گفتار درمانی کودکان در بهنام – بهترین گفتار درمانی کودکان در وحدت اسلامی – بهترین دکتر گفتار درمانی در ایران -بهترین گفتار درمانی کودکان در سازمان آب – بهترین گفتار درمانی کودکان در کن- بهترین گفتار درمانی کودکان در ورداورد- بهترین گفتار درمانی کودکان در آریاشهر- بهترین گفتار درمانی کودکان در صادقیه- بهترین گفتار درمانی کودکان در شهرک آپادانا- بهترین گفتار درمانی کودکان در غرب تهران- بهترین گفتار درمانی کودکان در اشرفی اصفهانی- بهترین گفتار درمانی کودکان در تهران ویلا- بهترین گفتار درمانی کودکان در برق آلستوم- بهترین دکتر گفتار درمانی در ایران -بهترین گفتار درمانی کودکان در همایونشهر- بهترین گفتار درمانی کودکان در ونک- بهترین گفتار درمانی کودکان در آیت الله کاشانی- بهترین گفتار درمانی کودکان در سازمان برنامه- بهترین گفتار درمانی کودکان در غرب تهران- بهترین گفتار درمانی کودکان در عدل- بهترین دکتر گفتار درمانی در ایران -بهترین گفتار درمانی کودکان در شهرک اندیشه- بهترین گفتار درمانی کودکان در شهرک پرواز- بهترین گفتار درمانی کودکان در شهرک کوهسار- بهترین گفتار درمانی کودکان در شهرک نفت-گفتار درمانی در تلفظ حرف ر -بهترین گفتار درمانی کودکان در شهرک ولفجر- بهترین گفتار درمانی کودکان در غرب تهران- بهترین گفتار درمانی کودکان در بیمه- بهترین گفتار درمانی کودکان در غرب تهران- بهترین گفتار درمانی کودکان در کنکوری- بهترین دکتر گفتار درمانی در ایران -بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در آرژانتین- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در ساعی- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک غرب تهران- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در امیر آباد- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در ایرانشهر- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در یوسف آباد- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در بهجت آباد- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در جمالزاده- بهترین دکتر گفتار درمانی در ایران -بهترین مرکز گفتار درمانی کودک خوب در غرب تهران- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در خیابان شیراز- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در عباس آباد- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در فاطمی- بهترین دکتر گفتار درمانی در ایران -بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در قائم مقام- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در سنایی- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در غرب تهران- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در قزل قلعه – بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در بلوار کشاورز غربی- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در بلوار کشاورز شرقی- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در کریمخان- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در هفت تیر – بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در گاندی- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در میدان جهاد- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در غرب تهران- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در ولیعصر شمالی- بهترین دکتر گفتار درمانی در ایران -بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در ولیعصر جنوبی- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در هفت تیر- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در استاد معین –  بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در خیابان دکتر هوشیار- دکتر گفتار درمانی خوب در تهران -بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در منزل غرب تهران- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در شمشیری- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در دستغیب- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در فتح- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در مهرآباد جنوبی- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در مهر آباد شمالی- بهترین مرکز گفتار درمانی کودک در بریانک-دکتر گفتار درمانی خوب در تهران -بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان غرب تهران- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در سلسبیل- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در کارون- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در هاشمی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در خیابان زنجان- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در خیابان آذربایجان- دکتر گفتار درمانی خوب در تهران -بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در خیابان امام خمینی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در جیحون- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در خوش- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در دامپزشکی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در رودکی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در قصرالدشت- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در مالک اشتر- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در نواب -بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در کمیل- دکتر گفتار درمانی خوب در تهران -بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در انقلاب – بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در شیخ هادی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در امیریه-دکتر گفتار درمانی خوب در تهران -بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در منیریه- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در اسکندری- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در دخانیات- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در جمهوری- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در میدان حر- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در میدان راه آهن- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در هلال احمر- گفتار درمانی در تلفظ حرف ر -بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در پاستور- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در حسن آباد- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در گمرک- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در وحدت اسلامی- دکتر گفتار درمانی خوب در تهران -بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در کارگر شمالی و بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در کارگر جنوبی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در بهارستان- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در فردوسی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در پامنار-  بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در دروازه شمیران- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در امین حضور- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در پانزده خرداد-گفتار درمانی در تلفظ حرف ر -بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در سعدی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در لاله زار- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در یاخچی آباد- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در جوادیه- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در نازی آباد- دکتر گفتار درمانی خوب در تهران -بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در خزانه- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در شهرک راه آهن- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در شهرک گلستان- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در شهرک فرهنگیان- دکتر گفتار درمانی خوب در تهران -بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در رجایی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در علی آباد- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در سه راه آذری- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در امام زاده حسن- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در یافت آباد- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در جلیلی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در زهتابی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در زمزم- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در گلچین- دکتر گفتار درمانی خوب در تهران -بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در باغ خزانه- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در میدان قزوین- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در میدان بهاران- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در صاحب الزمان- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در تولیدارو- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در شاد آباد- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در ولیعصر- دکتر گفتار درمانی خوب در تهران -بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان درخلیج فارس شمالی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در خلیج فارس جنوبی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در شهرک ولیعصر- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در شهرک صاحب الزمان- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در خانی آباد- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در اسفندیاری- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در بهمنیار- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در میدان بهمن- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در نعمت آباد- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در اسماعیل آباد- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در دولت خواه- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهید کاظمی- گفتار درمانی در تلفظ حرف ر -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در عبدل آباد- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در دولت آباد- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در جوانمرد- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در 13آبان- دکتر گفتار درمانی خوب در تهران -بهترین مراکز گفتار درمانی تهران -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در باشگاه نفت- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در تهرانسر مرکزی- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهرک دریا- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهرک آزادی- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهرک استقلال- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهرک دانشگاه- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهرک 22 بهمن- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در ویلاشهر- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهرک غزالی- بهترین مراکز گفتار درمانی تهران -گفتار درمانی در تلفظ حرف ر – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهرک شهرداری- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهرک دانشگاه شریف- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در زیبا دشت بالا- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در زیبا دشت پایین- بهترین مراکز گفتار درمانی تهران -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در گلستان شرقی- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در گلستان غربی- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در دژبان- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهید باقری- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در آزادشهر – گفتار درمانی در تلفظ حرف س -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در پیکان شهر- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در دریاچه چیتگر- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در تهرانسر غربی- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در تهرانسر شرقی- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در اسلامشهر- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در اکباتان- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهران – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بلوار فردوس شرق- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بلوار فردوس غرب- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در دهکده المپیک – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در سیمون بولیوار – بهترین مراکز گفتار درمانی تهران -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در چیتگر شمالی-گفتار درمانی در تلفظ حرف س -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در چیتگر جنوبی – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در اسلام شهر – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهر آرا-بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در حقانی-  بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در خیابان جی- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بلوار سرو- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در خیابان پاکنژاد- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در میدان صنعت- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بلوار دریا- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بلوار شهرداری- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در میدان کتاب- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در ایران زمین- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در میدان کاج-بهترین مراکز گفتار درمانی تهران -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بلوار 24 متری- گفتار درمانی در تلفظ حرف س -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در صرافها- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در خیابان علامه- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بلوار فرهنگ- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بلوار فرحزادی- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در فرحزاد- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بلوار مطهری-بهترین مراکز گفتار درمانی تهران -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بلوار درختی- گفتار درمانی در تلفظ حرف س -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در خیابان زرافشان- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در هرمزان- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در میدان توحید- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در نصرت- بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در فرصت – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در انقلاب – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در ازادی -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شادمان – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بهبودی – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در حبیب الهی – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در دریان نو – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در دادمان – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهرک ژاندارمری – گفتار درمانی در تلفظ حرف س -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در خیابان حسن سیف – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهرک بوعلی -بهترین مراکز گفتار درمانی تهران بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در ایوانک – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بلوار حافظی – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در بلوار پیام – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در کوی فراز – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در شهرک قدس – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در قیصر امین پور – بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در سئول – بهترین مراکز گفتار درمانی تهران -بهترین مراکز گفتار درمانی کودکان در سیمای ایران –

 

بهترین مراکز گفتاردرمانی در شرق تهران

دکتر گفتار درمانی خوب در شریعتی –دکتر گفتار درمانی خوب در فرمانیه-دکتر گفتار درمانی خوب در نیاوران-دکتر گفتار درمانی خوب در پونک-دکتر گفتار درمانی خوب در پاسداران-دکتر گفتار درمانی خوب در شمال تهران-دکتر گفتار درمانی خوب در تهرانپارس-دکتر گفتار درمانی خوب در شرق تهران-دکتر گفتار درمانی خوب در تهران-دکتر گفتار درمانی خوب اتیسم در شرق تهران-  دکتر گفتار درمانی خوب کودکان شرق تهران -دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در هنگام- دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در رسالت- دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در میدان سپاه- بهترین مراکز گفتار درمانی تهران -دکتر گفتار درمانی خوب کودکان شرق تهران-دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در طالقانی- دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در مشیریه- دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در مسعودیه-گفتار درمانی در تلفظ حرف س -دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در نارمک- دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در مجیدیه- دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در سراج- دکتر گفتار درمانی خوب کودکان شرق تهران -دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در فرجام- دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در افسریه- بهترین مراکز گفتار درمانی تهران -دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در پاسدار گمنام- دکتر گفتار درمانی خوب کودکان در پیروزی- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در شرق تهران -بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در باقری-بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در  سیزده آبان- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در آهنگ- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در پرستار- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در چهارصد دستگاه- بهترین مراکز گفتار درمانی تهران -بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در خیابان کرمان- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان شرق تهران -گفتار درمانی در تلفظ حرف س -بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در وحیدیه- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در شرق تهران -بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در سرخه حصار-گفتار درمانی در تلفظ حرف س -بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در امامت- بهترین مراکز گفتار درمانی تهران -بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در امام حسین- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در سید خندان- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان شرق تهران بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در دردشت-بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در گلبرگ- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در خیابان اشراقی- گفتار درمانی در تلفظ حرف س -بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در زاهد گیلانی- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در صفا- بهترین گفتار درمان تهران -بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در مولوی- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان درسبلان-بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان شرق تهران -بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در هفت حوض- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در سعدی- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در خیابان تختی- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در سهروردی- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در بهشتی-بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در فردوسی- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در بهارستان- بهترین متخصص گفتار درمانی کودکان در مطهری-بهترین گفتار درمان تهران -بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در مفتح- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار خوب در شرق تهران – بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در دروازه شمیران- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در تختی- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در کریمخان- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در هفت تیر- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در هرندی- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در قیام- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در بلوار پروین-بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در اتحاد- بهترین گفتار درمان تهران -بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در خیابان ایران- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در هفده شهریور- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در نظام آباد -بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در شهدا-بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار شرق تهران – بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در نیرو هوایی- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در بلوار ابوذر-  بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در میدان خراسان- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در مدائن- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار درفدک- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در شمیران- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در تسلیحات-  بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در نبرد- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در محلاتی -بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در لواسان-بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در فشم-بهترین گفتار درمان تهران -بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در حکیمیه – بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در شرق تهران – بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در شمیرانات- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در  بنی هاشم- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در علم و صنعت-بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در  قنات کوثر- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در شهرک امید- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در شیان- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در لویزان- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در مهران- بهترین مرکز درمان تاخیر در گفتار در خاقانی- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در امجدیه- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در ارامنه- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در خیابان دبستان- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در عباس آباد- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در اندیشه- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در خیابان قصر- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار شرق تهران -بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در کاج- بهترین گفتار درمان تهران -بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در نامجو- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در شهید قندی- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در شرق تهران – بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در میدان فرخی یزدی- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در مسجد جامع- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در ساقدوش – بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در شرق تهران -بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار شرق -بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در شهید عراقی-بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار شرق تهران-بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در هروی- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در قلهک-بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در سه راه ضرابخانه-بهترین گفتار درمان تهران -بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در استاد حسن بنا-بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در میدان نبوت- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در بلوار دلاوران-بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در سمنگان-بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در شهید ثانی-بهترین گفتار درمان تهران -بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در جانبازان شرقی-بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در جانبازان غربی- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در مدائن- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در اتوبان رسالت- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در میدان هلال احمر-بهترین گفتار درمان تهران -بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در میدان الغدیر- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در نیروی دریایی-بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در آیت الله مدنی- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در خیابان گرگان-بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در سبلان جنوبی- بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در سبلان شمالی- بهترین گفتار درمان تهران -بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در گلشن دوست-بهترین گفتار درمانی برای تاخیر گفتار در خیابان اردیبهشت-

بهترین مراکز گفتار درمانی جنوب تهران

گفتار درمانی کودک 2 ساله در میدان بهارستان-بهترین گفتار درمان تهران -گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان فردوسی- گفتار درمانی کودک 2 ساله در امامزاده یحیی-گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان پامنار-گفتار درمانی کودک 2 ساله در میدان قیام- گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان ایران- گفتار درمانی کودک 2 ساله در دروازه شمیران- گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان امین حضور- گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان پانزده خرداد- گفتار درمانی کودک 2 ساله در پیچ شمیران- گفتار درمانی کودک 2 ساله در میدان خراسان- گفتار درمانی کودک 2 ساله در نیرو هوایی-گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان هفده شهریور جنوبی-گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان هفده شهریور شمالی- گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان ری-گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان سعدی-بهترین گفتار درمان تهران -گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان مولوی- گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان صفا-گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان زاهد گیلانی-گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان پیروزی-گفتار درمانی کودک 2 ساله در میدان امامت-گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان شورا-گفتار درمانی کودک 2 ساله در منطقه سرخه حصار-بهترین گفتار درمان تهران -گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان تهران نو- گفتار درمانی کودک 2 ساله در نیروی هوایی-گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان شکوفه- گفتار درمانی کودک 2 ساله در چهار صد دستگاه- گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان بروجردی- بهترین گفتار درمان تهران -گفتار درمانی کودک 2 ساله در صد دستگاه- گفتار درمانی کودک 2 ساله در سرآسیاب دولاب- گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان پرستار-گفتار درمانی کودک 2 ساله در خیابان سیزده آبان- گفتار درمانی کودک 2 ساله در بلوار ابوذر- گفتار درمانی کودک 2 ساله در بلوار نبرد-گفتار درمانی کودک سه ساله در خیابان خاوران- بهترین گفتار درمان تهران -گفتار درمانی کودک سه ساله در خیابان دولاب- گفتار درمانی کودک سه ساله در خیابان آهنگ -گفتار درمانی کودک سه ساله در خیابان قصر فیروزه- گفتار درمانی کودک سه ساله در اتوبان محلاتی- گفتار درمانی کودک سه ساله در خیابان پاسدار گمنام- بهترین گفتار درمان تهران -گفتار درمانی کودک سه ساله در شهید محلاتی- گفتار درمانی کودک سه ساله در خیابان فلاح-گفتار درمانی کودک سه ساله در خیابان هاشم آباد-گفتار درمانی کودک سه ساله در منطقه اتابک- گفتار درمانی کودک سه ساله در میدان شوش-گفتار درمانی کودک سه ساله در کیانشهر شمالی-گفتار درمانی کودک سه ساله در کیانشهر جنوبی- گفتار درمانی کودک سه ساله در رضویه- گفتار درمانی کودک سه ساله در خیابان مشیریه-بهترین گفتار درمان تهران -بهترین کلینیک گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی کودک سه ساله در خیابان افسریه شمالی -گفتار درمانی کودک سه ساله در افسریه جنوبی- گفتار درمانی کودک سه ساله در مسودیه- گفتار درمانی کودک سه ساله در قیام دشت- گفتار درمانی کودک سه ساله در خاورشهر-گفتار درمانی کودک سه ساله در بعثت- گفتار درمانی کودک سه ساله در جوادیه- گفتار درمانی کودک سه ساله در نازی آباد- گفتار درمانی کودک سه ساله در خزانه-بهترین کلینیک گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی کودک سه ساله در شهرک بعثت- گفتار درمانی کودک سه ساله در علی آباد- گفتار درمانی کودک سه ساله در یاخچی آباد- گفتار درمانی کودک سه ساله در باغ آذری- گفتار درمانی کودک سه ساله در میدان راه آهن- گفتار درمانی کودک سه ساله در خیابان رجایی-گفتار درمانی کودک سه ساله در هلال احمر- گفتار درمانی کودک سه ساله در خیابان آذری-بهترین کلینیک گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی کودک 3 ساله در امامزاده حسن- گفتار درمانی کودک سه ساله در یافت آباد شمالی- گفتار درمانی کودک 3ساله در ینی- گفتار درمانی کودک 3ساله در سعید آباد-گفتار درمانی کودک 3ساله در خانی آباد نو شمالی-گفتار درمانی کودک 3ساله در خیابان بهمنیار- گفتار درمانی کودک 3 ساله در نعمت آباد- بهترین کلینیک گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی کودک 4 ساله در اسماعیل آباد- گفتار درمانی کودک 3 ساله در شهید کاظمی-گفتار درمانی کودک 4 ساله در خانی آباد نو جنوبی- گفتار درمانی کودک 4 ساله در عبدل آباد- گفتار درمانی کودک 4 ساله در امین آباد- گفتار درمانی کودک 4 ساله در جوانمرد قصاب- گفتار درمانی کودک 4 ساله در کهریزک- گفتار درمانی کودک 4 ساله در تهرانسر غربی- گفتار درمانی کودک 4 ساله در تهرانسر شرقی-گفتار درمانی کودک 4 ساله در شهرک پاسداران- گفتار درمانی کودک 4 ساله در ورداورد- گفتار درمانی کودک 4 ساله در شهرک غزالی- گفتار درمانی کودک 4 ساله در تهرانسر مرکزی- گفتار درمانی کودک 4 ساله در کیانشهر- گفتار درمانی کودک 4 ساله در شهرک دانشگاه شریف- گفتار درمانی کودک 4 ساله در تهرانسر- گفتار درمانی کودک 4 ساله در شهرک 22 بهمن- گفتار درمانی کودک 4 ساله در شهر ری-بهترین کلینیک گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی کودک 4 ساله در شاه عبدالعظیم-گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان فردوسی- گفتار درمانی کودک 4 ساله در امامزاده یحیی-گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان پامنار-گفتار درمانی کودک 4 ساله در میدان قیام- گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان ایران- گفتار درمانی کودک 4 ساله در دروازه شمیران- گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان امین حضور- گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان پانزده خرداد- بهترین کلینیک گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی کودک 4 ساله در پیچ شمیران- گفتار درمانی کودک 4 ساله در میدان خراسان- گفتار درمانی کودک 4 ساله در نیرو هوایی-گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان هفده شهریور جنوبی-گفتار درمانی کودک 4 ساله در کاردرمانی در خیابان هفده شهریور شمالی- گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان ری- بهترین کلینیک گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان سعدی- گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان مولوی- گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان صفا-گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان زاهد گیلانی-گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان پیروزی-گفتار درمانی کودک 4 ساله در میدان امامت-گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان شورا-گفتار درمانی کودک 4 ساله در منطقه سرخه حصار- گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان تهران نو- گفتار درمانی کودک 4 ساله در نیروی هوایی-گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان شکوفه- گفتار درمانی کودک 4 ساله در چهار صد دستگاه- گفتار درمانی کودک 4 ساله در خیابان بروجردی- گفتار درمانی کودک 4 ساله در صد دستگاه- گفتار درمانی کودک 4 ساله در سرآسیاب دولاب- بهترین کلینیک گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی کودک 4 ساله در پرستار-گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان سیزده آبان- گفتار درمانی کودک 4 ساله در بلوار ابوذر- گفتار درمانی کودک 5 ساله در بلوار نبرد-گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان خاوران- گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان دولاب- گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان آهنگ -گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان قصر فیروزه- گفتار درمانی کودک 5 ساله در اتوبان محلاتی- گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان پاسدار گمنام- گفتار درمانی کودک 5 ساله در شهید محلاتی- گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان فلاح-بهترین کلینیک گفتار درمانی در تهران -گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان هاشم آباد- گفتار درمانی کودک 5 ساله در منطقه اتابک- گفتار درمانی کودک 5 ساله در میدان شوش- گفتار درمانی کودک 5 ساله در کیانشهر شمالی و جنوبی-گفتار درمانی کودک 5 ساله در رضویه- گفتار درمانی کودک 5 ساله در مشیریه-گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان افسریه شمالی -گفتار درمانی کودک 5 ساله در افسریه جنوبی- گفتار درمانی کودک 5 ساله در مسودیه- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در تهران -گفتار درمانی کودک 5 ساله در قیام دشت- گفتار درمانی کودک 5 ساله در خاورشهر- گفتار درمانی کودک 5 ساله در بعثت- گفتار درمانی کودک 5 ساله در جوادیه- گفتار درمانی کودک 5 ساله در نازی آباد- گفتار درمانی کودک 5 ساله در خزانه- گفتار درمانی کودک 5 ساله در شهرک بعثت- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در تهران -گفتار درمانی کودک 5 ساله در علی آباد- گفتار درمانی کودک 5 ساله در یاخچی آباد- گفتار درمانی کودک 5 ساله در باغ آذری- گفتار درمانی کودک 5 ساله در میدان راه آهن- گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان رجایی- گفتار درمانی کودک 5 ساله در هلال احمر- گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان آذری- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در تهران -گفتار درمانی کودک 5 ساله در امامزاده حسن- گفتار درمانی کودک 5 ساله در یافت آباد شمالی- گفتار درمانی کودک 5 ساله در قلعه مرغی- گفتار درمانی کودک 5 ساله در خلیج فارس شمالی -گفتار درمانی کودک 5 ساله در خلیج فارس جنوبی-گفتار درمانی کودک 5 ساله در مهرآباد- گفتار درمانی کودک 5 ساله در تولیدارو- گفتار درمانی کودک 5 ساله در یافت آباد جنوبی- گفتار درمانی کودک 5 ساله در شاد آباد- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در تهران -گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان امام خمینی- گفتار درمانی کودک 5 ساله در سعید آباد- گفتار درمانی کودک 5 ساله در خانی آباد نو شمالی- گفتار درمانی کودک 5 ساله در خیابان بهمنیار-گفتار درمانی کودک 5 ساله در نعمت آباد- گفتار درمانی کودک 5 ساله در اسماعیل آباد-گفتار درمانی کودک 5 ساله در شهید کاظمی- بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در تهران -گفتار درمانی کودک 5 ساله در خانی آباد نو جنوبی- گفتار درمانی کودک 5 ساله در عبدل آباد- گفتار درمانی کودک 5 ساله در امین آباد- گفتار درمانی کودک 2 ساله در جوانمرد قصاب- گفتار درمانی کودک 2 ساله در کهریزک- گفتار درمانی کودک 2 ساله در تهرانسر غربی- گفتار درمانی کودک 2 ساله در تهرانسر شرقی- گفتار درمانی کودک 2 ساله در شهرک پاسداران- گفتار درمانی کودک 2 ساله در ورداورد- گفتار درمانی کودک 3 ساله در شهرک غزالی- گفتار درمانی کودک 3 ساله در تهرانسر مرکزی- گفتار درمانی کودک 3 ساله در شهرک دانشگاه شریف-بهترین کلینیک گفتار درمانی کودکان در تهران -گفتار درمانی کودک 3 ساله در تهرانسر- گفتار درمانی کودک 3 ساله در شهرک 22 بهمن- گفتار درمانی کودک 3 ساله در شهر ری-گفتار درمانی کودک 3 ساله در شاه عبدالعظیم-

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • دخترم خیلی دیر به حرف افتاد با شروع کلاس هاش توی کلینیک الان چند وقته که توی خونه گوشی تلفن رو بر میداره و شروع به حرف زدن میکنه واقعا از آقای دکتر صابر کمال تشکر رو دارم

    پاسخ
  • یکی از دلایلی که من آقای دکتر صابر رو انتخاب کردم ارزیابی اولیه و همچنین ارزیابی هایی که در طول درمان برای بچه ام گذاشته میشه هست این کار باعث پیشرفت گفتار پسرم شده و همچنین درمانش زیر نظر آقای دکتر کاملا کنترل میشه از این همه پیگیری واقعا ممنونم

    پاسخ
  • دختر من ۳ سال و نیمه هست و الان یک هفته اس لکنت گرفته و اول حرف ها رو تکرار می کنه. خیلی خوب حرف میزد، الان من خیلی ناراحتم باید چیکار کنم؟

    پاسخ
  • سلام من برای پسرم که لکنت داشت پیش آقای دکتر رفتم. ایشون بسیار دقیق و حرفه ای هستن. من که نتیجه گرفتم. خدا بهشون سلامتی بده

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.