ارگوتراپیست مهدی صابر

انواع شیشه شیر نوزادان

انواع شیشه شیر نوزادان| بهترین روانشناسی برای کودکان| کاردرمانی نوزادان دکتر صابر

سر فصل مطالب

انتخاب لوازم و وسایل تغذیه نوزاد یکی از دقدقه ها و سردرگمی های مادران قبل از تولد نوزاد می باشد. این موضوع که نوزاد چه نوع سرشیشه ای را راحت تر قبول می کند و چه شیشه ای مناسب تغذیه نوزاد است نکته مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در بازار انواع شیشه شیر نوزادان با قیمت ها و برند های متفاوت وجود دارد. اما بهترین شیشه شیر نوزاد کدام است؟ در این مطلب به توضیح چند نکته مهم که شما را برای خرید شیشه شیر و انتخاب درست آن کمک می کند می پردازیم. مرکز روانشناسی کودک دکتر صابر با در اختیار داشتن مشاورین و روانشناسان کودک با تجربه در زمینه مشاوره تربیتی و آموزشهای لازم پیش از تولد و پس از تولد نوزاد به شما والدین گرامی خدمت رسانی می نماید.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

شیشه شیر

اولین مسئله خود شیشه شیر است. سه نوع شیشه شیر (شیشه ای، پلاستیکی ساده و پلاستیکی با کیسه داخلی یکبار مصرف) در دو اندازه کوچک (به ظرفیت ۱۰۰ گرم) و بزرگ (به ظرفیت ۲۰۰ گرم) در بازار وجود دارد اینجاست که سادگی پایان می‌پذیرد از آنجا که هر تولید کننده ای تلاش می‌کند تا محصول خود را از دیگر محصولات متمایز سازد در هر زمینه تنوع بی شماری وجود دارد شما در بازار شیشه شیرهای پهن و چاق با دراز و باریک خواهید یافت نوع خم شده در وسط و نیز نوع دسته دار آن را هم مشاهده خواهید کرد.

ایده کلی در پشت انواع طرح‌های شیشه شیر ممانعت از ورود هوا به درون معده نوزاد است شیشه شیرهای با کیسه داخلی یک بار مصرف در ضمن مکیدن کودک جمع می‌شوند در دست گرفتن شیشه شیرهای خمیده در محل زاویه از ورود حباب‌های هوا به داخل معده نوزاد آسان‌تر پیشگیری می‌کند ولی شستن و نظافت آنها سخت‌تر است. شکل انواع شیشه شیر نوزادان جز در مورد راحتی نظافت و شستن آن و نیز علاقه کودک به آن اهمیت زیادی ندارد.

انواع سرپستانک نوزادان

انتخاب سرپستانک  در شیر دهی نوزاد از اهمیت زیادی برخوردار است. سرپستانک به شکل و اندازه و با انعطاف پذیری متفاوت وجود دارد. سرپستانکی با بیشترین شباهت به نوک پستان طبیعی مادر بهترین است. اگر از ابتدا نوزاد را با پستانک شیر داده‌اید – انتخاب‌های متفاوت و زیادی دارید – یک سرپستانک شبیه به نوک پستان مناسب است ولی چنانچه پس از شیر دادن با پستان به تغذیه با پستانک روی آورده اید لازم است دقت بیشتری به عمل آورید و در این صورت شکل سرپستانک باید به نوک سینه مادر شبیه باشد. مثلاً اگر سینه‌های بزرگ و نوک پستان نسبتاً مسطح داشته اید کودک از نوشیدن شیر با یک سرپستانک نوک دراز و پایه کوچک ناراحت می‌شود. شاید آزمایش چند نوع از آنها و یافتن نوع مورد علاقه فرزندتان لازم باشد و البته تنوع این وسیله بیش از آن است که در فروشگاه‌های سر محله مشاهده می‌کنید در این مورد از پزشک خود راهنمایی بخواهید. هنگام خرید سرپستانک دو نوع قهوه ای و شفاف آن را مشاهده خواهید کرد. سرپستانک‌های قهوه ای معمولاً از لاتکس و نوع شفاف آن از سیلیکون ساخته شده‌اند. چنانچه بتوانید به اندازه و شکل لازم و مورد نیاز سرپستانکی از جنس سیلیکون بیابید توصیه من استفاده از آن و رجحان آن بر نوع لاستیکی است که طعم محسوس‌تری دارد و با مرور زمان حالت چسبناکی به خود می‌گیرد. به علت مات و کدر بودن نوع لاستیکی سرپستانک‌ها اطمینان یافتن از نظافت آنها نیز مشکل‌تر است. یکی از متغیرهای اصلی دیگر سوراخ سرپستانک است. بعضی سرپستانک‌ها دارای چندین منفذ و بعضی دیگر تنها دارای یک سوراخ هستند. منافذ بعضی ریز و پاره ای درشت است بعضی منافذ دایره ای و بعضی به شکل X بریده شده‌اند بر اساس برچسب‌های تولید کنندگان سرپستانک‌های دارای منافذ ریز با جریان آهسته شیر برای نوزادان و سرپستانک‌های دارای منافذ درشت‌تر با جریان بیشتر شیر برای کودکان بزرگ‌تر مناسب هستند. اما تولید کنندگان همیشه از بهترین کاربری‌ها آگاهی ندارند – کودک شما ممکن است نظر دیگری داشته باشد.

فرزندان من – به علت جریان سریع شیرم – به قلب قلب خوردن شیر عادت داشتند و سرپستانک‌های دارای منافذ ریز و جریان آهسته شیر فریاد آنها را به آسمان بلند می‌کرد. سرانجام سعی کردم با استفاده از یک سوزن داغ منفذ سرپستانک را به گونه ای که شیر تقریباً از آن فرو بریزد گشاد کنم هنگامی که این بهینه سازی موجب آرامش و بهتر شیر خوردن فرزندم گردید به جای استفاده از سرپستانک مناسب نوزاد تازه متولد شده سرپستانکی با بزرگ‌ترین منفذ ممکن را به کار گرفتم.

بهترین روانشناسی برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!