ارگوتراپیست مهدی صابر

رژیم غذایی اوتیسم

رژیم غذایی اوتیسم| غذاهای مضر برای اوتیسم| درمان کودکان اوتیسم| مرکز دکتر صابر

سر فصل مطالب

یکی از مسائل با اهمیت در درمان اوتیسم، توجه به رژیم غذایی اوتیسم است. چرا که مشکلات این کودکان فقط مربوط به رفتار های آن‌ ها نبوده و احتمال دارد درگیر عوارض هایی شوند. رژیم غذایی اوتیسم باید فاقد غذاهای مضر مانند کازئین و گلوتین باشد. به این دلیل که ترکیبات قندی سبب به وجود آمدن حواس‌ پرتی کودکان و رفتار های بیش فعالانه در آن ها می‌شود. همچنین رژیم غذایی اوتیسم باید حاوی مقادیر مناسبی از اسید های چرب امگا ۳ باشد، به این علت که بدن کودک برای رشد طبیعی اش به اسید های چرب احتیاج دارد. در رژیم غذایی اوتیسم باید مواد غذایی حاوی قزل‌آلا، ماهی سالمون و… باشد. کلینیک توانبخشی اوتیسم دکتر صابر، بهترین مرکز تشخیص و درمان کودکان اوتیسم در تهران، تحت نظر دکتر متخصص اوتیسم علاوه بر کاردرمانی اوتیسم و گفتاردرمانی اوتیسم در حیطه رژیم غذایی اوتیسم، آموزش غذاهای مضر برای اوتیسم و غذاهای مفید برای اوتیسم فعالیت می کند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

غذاهای مضر برای کودکان اوتیسم

رژیم غذایی فاقد گلوتن و کازئین هر گونه غذایی را که حاوی این دو نوع پروتئین است، در رژیم غذایی کودک مبتلا به اوتیسم به شدت حذف یا محدود می ­کند. گلوتن مشتق از گندم و سایر فرآورده ­های غلات است و کازئین از فرآورده­ های لبنی به دست می­ آید. تصور بر این است بسیاری از کودکان مبتلا به اختلالات رشدی، اختلالی دارند که برخی متخصصان آن را با واژه «روده نشت دهنده» توصیف می­ کنند؛ به این معنی که پوشش روده، آسیب دیده است و با منافذ کوچکی سوراخ شده است که مانع از جذب غذای هضم شده می­ شود. دیگران آن را یک آلرژی می ­دانند. وقتی کودکی غذایی حاوی گلوتن و کازئین را می­ خورد، ظاهراً این مواد به پروتئین­ ها تجزیه شده، از منافذ موجود در روده وارد جریان خون می ­شوند و سبب ناراحتی فرد و شروع مشکلات رفتاری می­ شوند. برخی مطالعات از این نظریه حمایت می ­کنند و نشان می ­دهند که تعدادی از کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم بیش از حد معمول در ادرار خود پروتئین دارند. با توجه به این مکانیسم، منطقی است که وقتی کودک مبتلا به اوتیسم احساس راحتی می­ کند – در این مورد اگر در واقع، به گلوتن و کازئین حساسیت داشته باشد، وقتی رژیم غذایی­ کودک اوتیسم از این موارد عاری شود – دوره ­های رفتار نابهنجار او کاهش خواهد یافت. اصولاً، وقتی شخص احساس خوبی ندارد، نمی ­تواند حداکثر کارایی خود را داشته باشد. به هر حال، اگرچه برخی از والدین گزارش کرده ­اند که با اعمال رژیم فاقد گلوتن و کازئین، کودک شان در رفتارش پیشرفت داشته و روند رشد وی افزایش یافته است، کارایی آن به عنوان یک روش مداخله ­ای برای تمام کودکان مبتلا به اوتیسم، طبق مطالعه ­ای که در شماره ۲۰۰۲ مجله نورولوژی به چاپ رسیده، تأیید نشده است. به طور خلاصه، رژیم غذایی فاقد گلوتن و کازئین یک روش مداخله ­ای غیر علمی است.

حذف گلوتن و کازئین از رژیم غذایی

حذف گلوتن و کازئین از رژیم غذایی اوتیسم خطر بزرگی برای او دربر دارد. این کار، رژیم غذایی او را به شدت محدود ساخته و باعث می­ شود او نتواند بسیاری از انواع غذا ها را بخورد. این کار حذف شدیدی در رژیم غذایی کودک ایجاد می­ کند به خصوص برای آن­ هایی که به علت اختلالات حسی قبلاً هم نمی­ توانستند بسیاری از انواع غذا ها را تجربه کنند و این موضوع می­ تواند سبب شود کودک با کمبود تغذیه مواجه شود که نمی­ توان آن را با تجویز ویتامین جبران کرد و اساساً هم نباید چنین کاری را انجام داد. هنگامی­ که کودک در حال رشد است، به انواع مختلفی از غذا ها نیاز دارد، تا تندرست و قوی و بزرگ شود و متخصصان تغذیه مخالف اعمال آن دسته از رژیم­ های غذایی که مصرف مواد غذایی الزامی و گروه ­های مهم غذایی را محدود می ­سازند. کربوهیدارت­ ها که منبع اصلی گلوتن هستند، برای انرژی ضروری بوده، به عملکرد خوب مغز کمک می ­کنند. فرآورده ­های لبنی بهترین منبع کلسیم هستند و سلامت استخوان­ ها را تضمین می­ کنند. حذف این گروه­ های غذایی، به ویژه از رژیم غذایی کودکان مطلوب نیست. در حقیقت، معتقدان به رژیم فاقد گلوتن و کازئین، حذف تدریجی این غذا ها را توصیه می­ کنند، زیرا حذف یک­باره غذا ها ممکن است سبب نوسان شدید در رفتار کودک اوتیسم شود.

غذاهای مضر برای اوتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!