ارگوتراپیست مهدی صابر

بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در تهران

بهترین دکتر اوتیسم در تهران- بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در تهران

سر فصل مطالب

بهترین دکتر اوتیسم در ایران- دکتر خوب برای تشخیص اوتیسم

جناب آقای دکتر صابر مدرس دانشگاه شهید بهشتی و یکی از بهترین متخصصین اوتیسم در زمینه تشخیص کودکان اوتیسم می باشد. در بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در تهران به مدیریت دکتر مهدی صابر( دکتر متخصص اوتیسم) به تشخیص کودکان اوتیسم پرداخته می شود. کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران و کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد جزو بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم در تهران محسوب می شود .در این مراکز دکتر فوق تخصص اوتیسم با انجام تست های مختلف از جمله پرسشنامه های مختلف، بررسی علایم اوتیسم از جمله ارتباط چشمی، رفتارهای کلیشه ای، ارزیابی اختلالات حسی و سطح هوشیاری کودک و همچنین بررسی تعاملات اجتماعی ایشان، سطح عملکردی کودک اوتیسم را از اوتیسم خفیف، اوتیسم متوسط ، اوتیسم شدید مشخص می نماید. یک دکتر خوب برای تشخیص اوتیسم باید حداقل کودک را در حیطه های مختلف رشدی بررسی نموده و مشخص نماید آیا کودک در طیف کودکان اوتیستیک قرار می گیرد یا خیر؟ جناب آقای دکتر صابر با ارزیابی دقیق به عنوان بهترین دکتر اوتیسم در ایران، تشخیص اوتیسم را به صورت کاملا علمی در کودکان در کمترین سن ممکن(حتی در سن یکسالگی) بررسی می نماید. تجربه دانشگاهی و بالینی ایشان در طی سالیان فعالیت در زمینه کودکان اوتیسم ، ایشان را به عنوان  بهترین دکتر اوتیسم در تهران مبدل ساخته است. با توجه به این نکته که اختلالات دیگری نظیر بیش فعالی و نقص توجه، یا اختلال پردازش حسی با اختلال اوتیسم همپوشانی داشته ، تشخیص اوتیسم را به کاری دقیق و علمی تبدیل کرده است که والدین محترم  می توانند با مراجعه به بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در تهران و بررسی جامع توسط دکتر اوتیسم به بهترین نتیجه تشخیصی برسند. متخصص اوتیسم با تشخیص علائم کودک اوتیسم در مرکز تشخیص خوب برای اوتیسم به صورت کاملا تخصصی کودک را ارزیابی و نتیجه را به والدین توضیح می دهد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی در اوتیسم جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

مرکز تشخیص اوتیسم
مرکز تشخیص اوتیسم

بررسی علائم اختلالات طیف اوتیسم در مرکز تشخیص اوتیسم

افراد دارای اوتیسم علائم مختلف و گوناگونی از خود نشان می دهند اما همه این علائم در یک طبقه بندی جامع در سه حیطه قرار می گیرند. که کلیت و چارچوب اصلی این دسته از اختلالات را تشکیل می دهد. این سه حیطه عبارتند از

  • رشد اجتماعی
  • زبان و ارتباط
  • تفکر و تخیل

لازم به ذکر است که هر سه حیطه با یکدیگر همپوشی دارند و افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم تنوع گسترده ای از ناتوانی ها و علایم را که در نهایت خارج از این سه حیطه نیست از خود نشان می دهند .تفاوت های موجود میان افراد دارای اوتیسم نیز اغلب ناشی از وجود نقصی با درجه های متفاوت شدت در یکی از این سه حیطه است.

بررسی رشد اجتماعی در کودکان اوتیسم توسط دکتر خوب اوتیسم

یکی از علایم اوتیسم رشد اجتماعی می باشد. فرد دارای اوتیسم تاخیر شدید و قابل ملاحظه ای در زمینه رشد اجتماعی، به ویژه رشد ارتباطات میان فردی از خود نشان می دهد. این افراد دشواری ویژه و قابل مشاهده ای در برقراری ارتباطات اجتماعی و تعامل های معمول بین افراد دارند و فرایند طبیعی مانند دوست یابی برای آنان سخت و گاه غیر ممکن است، تفسیر جنبه غیر کلامی تعامل اجتماعی ( درک نگاه و احساسات دیگران از طریق حالت های صورت، درک زبان بدن و حرکت های آن ) برای این افراد دشوار و اغلب غیر ممکن است.

از مراحل بسیار ابتدایی رشد، فرد دارای اوتیسم علائم نقص و یا تاخیر در توسعه زمینه های اجتماعی را آشکار می سازد. کودکانی که در مراحل بعدی رشد تشخیص اوتیسم دریافت می کنند در مقایسه با افرادی که در زمینه اجتماعی دارای رشد طبیعی اند دارای شیوه های تعاملی متفاوتی هستند. از جمله اینکه:

  • کمتر به دیگران نگاه می کنند
  • کمتر به نام خود واکنش نشان می دهند
  • لبخند متقابل کمتر مورد استفاده آنان قرار می گیرد
  • بازی ها اجتماعی ( مثلا بازی دالی یا قایم باشک ) را انجام نمی دهند و یا به طور یک جانبه با خودشان انجام می دهند.

کودکان بزرگتر دارای اوتیسم، ممکن است علائمی حاکی از ناتوانی در ادراک اصول اولیه تعامل اجتماعی از خودشان نشان دهند. مشکل این است که این افراد جایگاه رفتارها و مناسبت های مربوط به آن را درک نمی کنند.

در کل، کودکان دارای اوتیسم در درک احساسات دیگران مشکل دارند و قادر به همدلی با دیگران و قرار دادن خود به جای آنان نیستند. بنابراین نقص در توانایی همدلی کردن با دیگران سد بزرگی بر سر راه دوست یابی و رشد فرایند های مربوط به آن است. این امر باعث انزوا و ناتوانی این افراد در برقراری ارتباط در وضعیت های اجتماعی می شود.

بررسی زبان و ارتباط در کودکان اوتیسم توسط متخصص اوتیسم

از علایم افراد دارای اوتیسم مشکل در تفاوت رشد زبان، گفتار و ارتباط می باشد. تاخیر عمده در کاربرد اجتماعی زبان ( که معنی یا سمنتیک نامیده می شود ) وجود دارد.

هر چند تمامی افرادی که برچسب تشخیصی اختلالات طیف اوتیسم دریافت می کنند، در این حیطه دشواری ویا تاخیر دارند، اما این افراد توانایی های گوناگون و متفاوتی در زمینه عملکرد های گفتاری از خود نشان می دهند. در این گروه کودکانی وجود دارند که از نظر دایره واژگان، دستور زبان مورد استفاده و مهارت های گفتاری در حد همسالان فاقد مشکل خود، قرار دارند از سوی دیگر گروه قابل توجهی از این افراد که اغلب به عنوان افراد دارای اوتیسم کلاسیک شناخته می شوند فاقد توانایی زبان و گفتار هستند.

شیوه های متفاوت تفکر و توانایی محدود تخیل در کودکان اوتیسم

یکی از ویژگی های تعیین کننده اختلالات طیف اوتیسم و آسپرگر وجود خشکی و عدم انعطاف در تغییرات ایجاد شده در محیط و امور روزمره است.

این عدم انعطاف می تواند عاملی برای احساس دستپاچگی و به هم ریختگی آنان در زمان بروز تغییر در محیط در نظر گرفته شود. تعداد زیادی از کودکان دارای اوتیسم از تغییرات ایجاد شده در محیط و نحوه اجرای امور روزمره دچار ترس شده و مایل به حفظ همسانی ها و عدم تغییر آنها هستند. این امر باعث می شودتا در برابر گیجی و درماندگان ناشی از تغییر از خود حفاظت کنند. تفکر منعطف وسیال نیازمند استفاده از نشانگان و استعاره ها است. یعنی توانایی درک این موضوع که یک نشانه و یا علامت می تواند معنی خاصی را به ذهن القاء کند، (مثلا تصویر بشقاب می تواند به عنوان علامت غذا در نظر گرفته شود). انجام بازی های اسعاره ای و برقراری ارتباط هر دو به نحوی توانایی فرد را در استفاده از نشانگان و استعاره ها را نشان می دهد. هر دو حیطه در افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم دیده می شوند.

از دیگر علائم کودکان طیف اوتیسم می توان به گستره وسیعی از رفتارهای وسواسی و تکراری که به صورت کلیشه ای از خود نشان می دهند اشاره کرد. این رفتارها می توانند به شدت مخرب بوده و مانعی برسر راه رشد همه جانبه فرد باشند، زیرا الزام فرد به انجام این فعالیت ها باعث می شود که انجام بسیاری دیگر از فعالیت های مورد نیاز را به تاخیر اندازد. رفتارهای کلیشه ای و تکراری این افراد اغلب بسیار محدود و فاقد تنوع است، ممکن است ساعت ها به بخشی از یک شیء خیره شوند( مثلا فرمان و یا چرخ ماشین و یا ماشین لباسشویی در حال چرخش) و یا شیفته شیء خاص (مثلا دکمه یک لباس ) باشند. اغلب از نقش شیء و یا کاربرد و عملکرد آن دو کلیت سیستم( مثلا نقش چرخ یا فرمان در کلیت ماشین) اطلاعی ندارند. وجود چنین علایقی ، مهارت های مربوط به بازی کردن کودک را تحت تاثیر خود قرار می دهد و مانعی وجود برای رشد این حیطه به شمار می آید. به دلیل تفاوت الگوهای مورد استفاده برای بازی در این گروه از کودکان، سایر کودکان نیز میلی به بازی کردن با این افراد از خود نشان نمی دهند و بنابراین بازی های مشترک و تعاملی نیز زمینه رشد و توسعه نمی یابد. توجه به جزئیات امور روزمره نیز از ویژگی های این افراد به شمار می رود. رفتار های وسواسی شامل فعالیت هایی مانند چیدن و سازماندهی و یا عملکرد های تکراری مانند خاموش و روشن کردن چراغ و یا اصرار بر بسته بودن در است. یک فعالیت کلیشه ای عملکردی است که به طور مکرر تکرار می شود و تغییرات بسیار کمی در نحوه اجرای آن داده می شود. این فعالیت گاه با سرعت زیاد انجام می شود ( مثلا بال بال زدن و تکان دادن دست ها، چرخاندن خود، ضربه زدن، تکان دادن خود یا تکان دادن سر به طرفین ) تعدادی از این  رفتار ها می تواند به فرد آسیب برسانند. وجود چنین رفتارهایی باعث تفاوت میان فرد دارای اوتیسم و خواهر و برادر وی و یا گروه همسالانش می شود و عاملی برای منزوی شدن اجتماعی این افراد به شمار می رود. دشواری های حسی نیز در این گروه از کودکان مشاهده می شود که به نوعی خود     می تواند بر رفتارهای آنان و نوع تعامل با محیط تاثیر بگذارد.

علایم اوتیسم

 

جدیدترین ملاک های تشخیصی اوتیسم توسط بهترین دکتر برای تشخیص اوتیسم

در آخرین ویرایش از کتاب راهنمای تشخیصی و آماری بیماریهای روان( DSMV)  تغییراتی در علایم، ملاک ها و معیارهای تشخیص اوتیسم ایجاد شده است که که باعث نگرانی تعدادی از والدین این افراد و متخصصان فعال در زمینه اختلالات رشدی شده است. آنان نگران هستند که با تغییرات ایجاد شده دیگر افرادی که تا پیش از این در این ردیف تشخیصی قرار داشتند، از زیر چتر این تشخیص بیرون آیند و خدمات مناسب و مورد نیاز خود را دریافت نکنند. اما به نظر می رسد که تغییرات ایجاد شده در علائم تشخیصی اوتیسم به منظور رفع مشکلات تشخیصی پیشین ایجاد شده است و در نهایت باعث می شود تا استفاده از این طبقه تشخیصی با دقت و اعتماد بیشتری انجام شود. اوتیسم اختلالی است که افراد دارای ناتوانی های ارتباطی و اجتماعی را با درجه های متفاوتی از شدت دربر می گیرد. این موضوع باعث می شود که کودکی با اختلال واحد برچسب های تشخیصی متفاوتی دریافت کند که در نهایت دریافت مداخله و خدمات مورد نیاز فرد را دچار مشکل می کند. اغلب این کودکان با برچسب های تشخیصی مانند افسردگی، کمی توجه و بیش فعالی و اسکیزوفرنی کودکی روبه رو می شوند و والدین و سایر ارائه کنندگان خدمات مورد نیاز این دسته از کودکان را با سردرگمی و شک رو به رو می کنند. نظام تشخیصی جدید سعی کرده است این ابهام ها و تردیدها را کنار بگذارد. به جای استفاده از چندین نام در کتاب جدید تنها یک طبقه تشخیصی اختلالات طیف اوتیسم پیشنهاد شده است. این کار تشخیص را ساده تر و مشخص تر کرده است. افراد دیگری که علائم جدید پیشنهادی را ندارند این تشخیص را دریافت نمی کنند و با دریافت یک طبقه تشخیصی جدید امیدواری دریافت خدمات مورد نیاز برای آنان افزایش می یابد.

یکی از مشخص ترین تغییرات در ویرایش پنجم کتاب این است که سندروم رت از دسته اختلالات طیف اوتیسم کنار گذاشته شده است، چهار طبقه تشخیصی آسپرگر، اختلالات گسترده رشد مشخص نشده اختلال غیر منسجم دوران کودکی و اختلال اتستیک با هم ادغام شده اند و تحت عنوان اختلالات طیف اوتیسم برچسب تشخیصی دریافت می کنند. تفاوت میان این سه طبقه گذشته تشخیصیدر نظام تشخیصی جدید براساس شدت درجه اختلال مشخص می شود. منظور از شدت درجه اختلال میزان تخریب توانایی برقراری ارتباط و میل به اجتماعی شدن فرد دریافت کننده تشخیص و نیز شدت علائم رفتاری وی است. بنابراین براساس کتاب جدید، یک فرد می تواند براساس شدت علائم تشخیصی برچسب اختلالات طیف اوتیسم را در سه سطح 1 و 2 و 3 دریافت کند. توجه متخصصان پیشنهاد کننده این تغییرات این است که نظام تشخیصی پیشین فاقد کارایی لازم برای تشخیص بود و با اینکه علائم اوتیسم دارای مختلفی از شدت است اما تمام افراد دریافت کننده این برچسب تشخیصی در زمینه های مشخصی دارای اختلال هستند. بنابراین به جای استفاده از نام های مختلف باید با یک نام واحد از دیگر اختلالات تفکیک شوند.

تجدید نظر در معیارهای ویژه و مورد نیاز برای تشخیص اختلالات طیف اوتیسم به ویرایش پنجم کتاب اضافه شده است. در مقایسه با علایم قدیمی معیارهای جدید کامل تر و دقیق تر هستند. برای مثال در بخشی از علائق تثبیت شده و رفتارهای تکراری نشانه های بیشتری برای تشخیص مورد نیاز است. تغییرات دیگر ایجاد شده در معیار های تشخیصی نیازمند نوعی سازماندهی مجدد است. در حال حاضر حیطه های مورد بررسی برای تشخیص اختلالات اوتیسم شامل اختلال ارتباط، تعامل اجتماعی، و علائق محدود و رفتارهای تکراری است. در نسخه جدید، حوزه ارتباطات و تعامل اجتماعی با یکدیگر ترکیب شده و یک طبقه واحد تحت عنوان حیطه نقص اجتماعی / ارتباطی را تشکیل می دهد.علاوه بر این دیگر برای دریافت تشخیص اختلالات طیف اوتیسم نیازی به وجود ملاک تشخیصی تاخیر در رشد زبان نیست.

این تغییرات پیشنهادی در نتیجه تجزیه و تحلیل داده های حاصل از تحقیقات و نظر کارشناسان مختلف ایجاد شده است. تجدید نظرهای ایجاد شده در علائم تشخیصی با این امید انجام شده است که تشخیص اختلالات طیف اوتیسم دقیق تر و با توجه به علائم مشخص تری انجام گیرد تا برچسب دریافت شده مشخص تر، قابل اعتماد و معتبر باشد. با وجود این امیدهای مثبت، نگرانی های مشروع و منطقی در مورد میزان دقت و صحت و نیز چگونگی این تغییرات مطرح شده است. یکی از بزرگترین نگرانی ها این است که افراد دارای عملکردهای سطح بالاتر دیگر ضوابط تشخیص سخت تر مشخص شده تر را دریافت نمی کنند و در نتیجه برای دسترسی به خدمات مورد نیاز و مناسبت خود مشکل خواهند داشت. سوالات مطرح شده بیشتر درمورد کسانی است که تا پیش از این تحت عنوان آسپرگر و اختلالات پیش رونده رشد مشخص نشده (PDD NOS) جدا شده بودند. نگرانی دیگر وجود مشکلاتی برسر راه دولت، سیستم های آموزشی و شرکت های بیمه برای سازگاری با تغییرات ایجاد شده است. واضح است که تغییرات ایجاد شده بر خانواده ها و افرادی که در حال حاضر یکی از اختلالات قرار گرفته در زیر چتر اختلالات طیف اوتیسم دریافت کرده اند، تاثیر خواهد داشت. بایستی منتظر ماند و دید که این تغییرات چه تاثیری برمتخصصان تشخیص دهنده و پزشکان خواهد داشت و نیز معیارهای جدید چه تاثیری در ارزیابی کودکان و میزان دسترسی آنان به خدمات مورد نیاز خواهد داشت. لذا، این نکته دارای اهمیت است که متخصصان و پزشکان از ملاک های جدید برای تشخیص استفاده کنند و اطلاعات خود را بروز و تازه نگه دارند.

شاید مثالی مشخص بتواند تغییرات ایجاد شده برای تشخیص را در ویرایش شماره 5 کتاب راهنمای آماری و تشخیصی بیماری های روانی بهتر نشان دهد.براساس این تغییرات کودکی که فاقد ارتباط چشمی است و با معلمان یا سایر افراد در مدرسه ارتباط برقرار نمی کند، صحبت نمی کند، مادرش را وادار می کند تا هر روز صبح عبارات مشابهی را در زمینه های مشخص و زمان های معین تکرار کند و در صورت عدم انجام این کار توسط مادر پریشان می شود و به هم می ریزد، به دشواری می تواند تشخیص اوتیسم دریافت کند. به عبارت دیگر ممکن است به نظر برسد که او هم دارای نقص ارتباطی است و هم تمایل به برقراری ارتباط اجتماعی دارد و علائم زبانی و گفتاریحاکی از تمایل به عدم تغییر و خشکی از خود نشان دهد. رفتار و کردارش به گونه ای است که تا پیش از این اغلب به عنوان فرد دارای اوتیسم تشخیص داده می شد، اما در حال حاضر به عنوان فرد دارای لالی انتخابی تشخیص داده می شود. این اختلال نوعی اختلال اضطرابی است و از نشانه های اختلال وسواسی جبری به شمار    می رود. برای این کودکان صحبت کردن با افراد خارج از خانواده خود و برقراری تماس چشمی با آنان می تواند وحشتناک و غیر قابل تحمل باشد. آنها همچنین خواهان تکرار هستند زیرا که به آنان احساس امنیت و آرامش می دهد. این اختلال یک تشخیص کاملا متفاوت از اوتیسم است و نیازمند خدمات و مداخلات خاص خود است. تغییرات DSM V یک حرکت در مسیر تلاش برای حصول اطمینان از تشخیص صحیح کودکان و انتخاب درمان و مداخلات درست و به موقع برای آنان است. همانطور که پیش از این توضیح داده شد، در ویرایش قبلی کتاب، سه دسته از نشانه های مرتبط  با اختلالات طیف اوتیسم وجود داشت، مشکلات زبان، مشکلات اجتماعی، و رفتارها محدود و تکراری. یکی از برجسته ترین تغییرات ادغام طبقه مشکلات اجتماعی و ارتباط و زبان با هم است. در حال حاضر این دو طبقه با هم ترکیب شده اند، و در واقع این دو را نمی توان از هم جدا کرد. مثلا اگر کودک در انجام یک بازی ساده با والدین یا کودک دیگری دچار مشکل است، مشکل وی ارتباطی است و یا اجتماعی. در ویرایش جدید سه دسته مشکلات اجتماعی و ارتباطی  وجود دارند که برای دریافت تشخیص اوتیسم لازم است. برای دریافت تشخیص باید فرد در هر سه دسته دچارمشکل باشد. در هر یک از این بخش ها رفتارهای مختلفی وجود دارند که براساس درجه و شدتشان از ملایم تا شدید تفکیک شده اند. نخستین بخش تعامل اجتماعی و تبادل و بده بستان ارتباط میان کودک و یک شریک ارتباطی است. کودکان قرار گرفته در این دسته در تنوع گسترده ای قرار دارند و شامل کسانی هستند که این تبادل توجه را به خوبی نشان   می دهند تا کسانی که ادراکی از آن ندارند و در تعامل های این چنینی درگیر نمی شوند.

پس از آن ارتباط غیر کلامی است. در این بخش بر وجود رفتارهایی مانند توانایی برقراری ارتباط چشمی و حالت های عاطفی چهره و ادراک زبان بدن تمرکز وجود دارد. کودکی که قادر به برقراری ارتباط در سطح پیشین باشد ممکن است در این بخش دچار ناتوانی باشد به عنوان مثال در زمان صحبت از یک موضوع غم انگیز لبخند بزند. کودکانی که در انتهای سر این طیف قرار دارند ممکن است هیچ ارتباط چشمی برقرار نکنند و یا هیچ حالت چهره ای از خود نشان ندهند در صورتی که این افراد سایر ویژگی های مورد نیاز را کسب کنند دریافت تشخیص اوتیسم برای آنان امری طبیعی است.

سومین دسته علائم موجود در طبقه ارتباطی اجتماعی،  دسته علائم مراوده است. در اینجا کودکی که در یک سر طیف قرار دارد ممکن است سلسله مراتب ارتباط و مراوده را درک نکند یعنی نمی تواند   تفاوت های موجود در نحوه برخورد با مادر و فرد دیگری مانند همسایه و یا یک رهگذر را درک کند و فرد دیگری که در طرف مقابل قرار دارد هم مایل به برقراری ارتباط است و هم این تفاوت ها را درک می کند.

در حیطه رفتارهای محدود و تکراری نیز یک طیف وجود دارد. کودک نیاز به نمایش برخی از معیارهای ذکر شده در این طبقه دارد تا تشخیص اوتیسم را دریافت کند. به عنوان مثال، بعضی از     بچه ها و بزرگسالان دارای اوتیسم رفتارهای حرکتی تکراری مانند بال بال زدن و یا تکان دادن دست را از خود نشان می دهند. فرد دارای اختلالات طیف اوتیسم ممکن است علاقه محدود شده و وسواس    گونه ای نسبت به موضوع مشخصی داشته باشد. در انتهای دیگر طیف، ممکن است فرد قادر به صحبت کردن درمورد موضوع خاص و یا تمرکز بر روی هر چیز دیگری باشد. این رده شامل مشکلات حسی به عنوان یکی از علائم تشخیصی است و در اینجا ممکن است از حساسیت بیش از اندازه نسبت به صداهای خاص، بافت، یا محرک دیگر صحبت شود، این مشکلات حسی به گونه ای است که فرد     نمی تواند در یک زمان مشخص این محرک ها را تحمل کند. با توجه به مثال ذکر شده پیشین درمورد لالی انتخابی معیارهای جدید پیشنهاد شده در ویرایش پنجم کتاب راهنمای تشخیصی و آماری بیماری ها راه را برای تشخیص عینی تر و قابل اعتمادتری هموار می کند و در نتیجه اشتباهات ایجاد شده در روش های درمانی و مداخله ای را کمتر و محدود تر می کند.

اوتیسم در ویرایش 5 کتاب راهنمای تشخیصی و آماری بیماری های روانی

از تاریخ ماه می 2013 برابر با اردیبهشت 1392  برابر تشخیص اوتیسم ملاک ها و معیارهایی ارائه شد که روانشناسان و روانپزشکان از این به بعد براساس این ملاک ها اختلالات طیف اوتیسم را تشخیص خواهند داد.

دکتر تشخیص اوتیسم در کودکان

معیارهای تشخیصی اوتیسم در بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در تهران

وجود دشواری و مشکلات مداوم در استفاده اجتماعی از ارتباطات کلامی و غیرکلامی به نحوی که  A

در تمامی موارد زیر خود را آشکار می سازد:

  1. نقص در ادراک کاربرد مهارت های ارتباطی برای اهداف اجتماعی، مانند احوال پرسی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات، به شیوه ای مناسب در زمینه فعالیت های اجتماعی.
  2. اختلال در انعطاف و توانایی تغییر ارتباطات برای مطابقت با زمینه مورد نظر و یا نیازهای شنونده، مانند تفاوت در شیوه ی مورد استفاده برای سخن گفتن در کلاس درس نسبت به بازی، صحبت کردن متفاوت با یک کودک نسبت به یک فرد بزرگسال و اجتناب از کاربرد زبان بیش از حد رسمی.
  3. مشکلات مربوط به پیروی از قوانین و اصول مربوط به گفتگو و شرح وقایع و داستانسرایی، از جمله رعایت نوبت در مکالمه، اصلاح عبارت و جمله ها در زمانی که اشتباهی در بیان روی می دهد و ممکن است سوءتفاهم ایجاد کند و توانایی استفاده از سیگنال های کلامی و غیرکلامی برای تنظیم تعامل.
  4. دشواری در درک مواردی که به صراحت بیان نشده اند ( به عنوان مثال استنتاج کردن ) و ناتوانی درک معانی پنهان و یا مبهم زبان ( به عنوان مثال اصطلاحات، طنز، استعاره، معانی متعددی دارند که وابسته به زمینه ای هستند که در آنها مورد کاربرد و تفسیر قرار می گیرند).

B . این نقص عاملی برای ایجاد محدودیت های عملکردی در انجام ارتباطات موثر ، مشارکت اجتماعی، کسب مهارت های تحصیلی یا فعالیت های شغلی و حرفه ای به شکل انفرادی ( یعنی در یکی از موارد بالا) و یا در تمامی آنها می شود.

  1. C. شروع علائم در اوایل دوره رشد ( اما این نقصان ها ممکن است تا زمانی که خواسته های اجتماعی و ارتباطی از محدوده توانایی های فرد بیشتر نشود خود را به طور کامل آشکار نسازد.)
  2. D. علائم مربوط به شرایط پزشکی و یا عصبی شناختی دیگری نیستند و یا در اثر وجود توانایی های محدود در حیطه و یا ساختار کلمه و دستور زبان ایجاد نشده اند و با استفاده استفاده از اختلالات دیگری مانند ناتوانی هوشی ( اختلالات رشد هوشی) تاخیر همه جانبه رشد و سایر اختلالات روانی قابل تفسیر نیستند.
  • وجود نقصی پایدار در برقراری ارتباطات اجتماعی و تعاملات اجتماعی در زمینه های مختلف، که در زمان ارزیابی و یا در تاریخچه رشدی فرد در زمینه های زیر خود را آشکار می سازد ( نمونه های بیان شده هر چند که گویا هستند اما جامع نیستند.)
  1. وجود نقص در روابط متقابل اجتماعی، عاطفی در گسترده ای بسیار وسیع، به عنوان مثال وجود نقص در تعامل های عاطفی اجتماعی دو جانبه و نشان دادن ناتوانی در انجام مکالمه عادی و تبادل گفتار و کاهش اشتراک گذاری منافع و علایق، احساسات و یا اثر گذاری تا ناتوانی در شروع کردن و یا پاسخ دهی به تعاملات اجتماعی.
  2. وجود نقص در رفتارهای ارتباطی غیرشفاهی مورد استفاده برای تعامل اجتماعی به عنوان مثال مواردی مانند ضعف یکپارچگی ارتباطات کلامی و غیرکلامی، اختلال در برقراری تماس چشمی، زبانی و بدنی، نقص در درک و استفاده از حرکات، فقدان حالت چهره و ارتباطات غیرشفاهی.
  3. نقص در رشد و توسعه برقراری و نگهداری و حفظ ارتباطات، حفظ و درک روابط، به عنوان مثال مواردی مانند وجود ناتوانی و مشکل در تنظیم رفتار با توجه به زمینه های مختلف اجتماعی، مشکل در انجام اشتراکی بازی های تخیلی و یا دوست یابی یا فقدان علاقه به گروه همسالان.

تشخیص میزان شدت اختلال طیف اوتیسم توسط دکتر فوق تخصص اوتیسم(اوتیسم خفیف ، اوتیسم متوسط، اوتیسم شدید

متخصص تشخیص اوتیسم

شدت اختلال بر پایه میزان نقص در ارتباطات اجتماعی و محدودیت الگوهای رفتار تکراری تعیین می شود.

  • وجود الگوهای محدود تکراری رفتار، علائق، و یا فعالیت، که توسط حداقل دو مورد از موارد زیر براساس وضعیت فعلی و یا تاریخچه رشدی نشان داده می شود ( نمونه های بیان شده هرچند گویا هستند اما جامع نیستند)
  1. فعالیت های کلیشه ای یا تکراری حرکتی، استفاده از اشیاء و یا گفتار ( به عنوان مثال کلیشه های ساده حرکتی، ردیف کردن اسباب بازی ها و یا تکان دادن اشیاء تکرار کلام، استفاده از عبارات منحصربه فرد)
  2. اصرار بر همسانی انعطاف ناپذیری، پایبندی به روال، یا الگوهای آداب و رسوم و یا رفتار کلامی غیرشفاهی ( به عنوان مثال ناراحتی شدید در برابر تغییرات کوچک و محدود، مشکل در انتقال ( از فعالیتی به فعالیت دیگر) الگوهای خشک و غیرقابل انعطاف تفکر، آیین ها و مراسم خاص، نیاز به تکرار مسیرهای مشخص و یا خوردن مواد غذایی خاص در هر روز).
  3. علائق بسیار تکراری و محدود شده که از نظر شدت و یا میزان تمرکز غیرطبیعی هستند ( به عنوان مثال وجود دلبستگی قوی و یا اشتغال ذهنی به اشیاء غیرمعمول و یا وجود علایق بیش از حد محدود شده و یا تکراری و تثبیت شده.
  4. واکنش بیشتر از حد معمول ویا کمتر از حد معمول نسبت به جنبه های حسی محیط ( به عنوان مثال بی اعتنایی آشکار نسبت به درد/ درجه حرارت، پاسخ نامطلوب به صداهای خاص و یا بافتی مشخص، بو کردن و یا دست زدن بیش از حد به اشیاء، شیفتگی بصری نسبت به چراغ یا حرکت).

تشخیص سطح اختلالات طیف اوتیسم توسط متخصص اوتیسم

سطح 1 :تشخیص اوتیسم خفیف( نیازمندی به حمایت)

ارتباط اجتماعی: در صورت فقدان حمایت پشتیبانی در زمان برقراری ارتباطات اجتماعی شدیدا ناتوان است و با اختلالی قابل توجه رو به رو می شود. از آغازگری تعاملات اجتماعی ناتوان است. و نمونه های روشنی از پاسخ های غیر معمول و یا ناموفق به پیشنهادهای برقراری ارتباط اجتماعی دیگران دارد به نظر می رسد که به برقراری تعاملات اجتماعی علاقه ای ندارد. برای مثال فردی که قادر به صحبت کردن است و در هنگام صحبت از جملات کامل استفاده می کند، اما وارد گفتگوی کامل ( بیان کردن و شنیدن) نمی شود و تلاشش برای دوست یابی ناموفق و عجیب و غریب است.

رفتارهای تکراری و محدود شده: عدم انعطاف رفتار باعث تداخل قابل توجهی درعملکرد فردی در یک یا چند زمینه می شود. دشواری تغییر از فعالیتی به فعالیت دیگر وجود دارد. وجود مشکلاتی در توان سازماندهی و برنامه ریزی مانع کسب استقلال می شود.

سطح 2 :تشخیص اوتیسم متوسط(نیازمندی به نظارت و حمایت قابل توجه)

ارتباط اجتماعی: وجود نقایص مشخص در مهارت های مربوط به ارتباطات اجتماعی کلامی و غیرکلامی، اختلالات اجتماعی آشکار حتی با پشتیبانی در محل انجام تعامل، آغازگری محدود تعاملات اجتماعی وجود پاسخ کاهش یافته و یا غیرطبیعی به پیشنهادهای مربوط به برقراری ارتباطات اجتماعی از جانب دیگران. برای مثال فردی که در حد استفاده از جملات ساده سخن     می گوید دارای تعامل محدود اجتماعی است و در حد منافع خاص و محدود خود صحبت می کند و دارای رفتارهای غیرکلامی عجیب و خاص است.

رفتارهای تکراری و محدود شده: عدم انعطاف رفتار، مقابله با تغییر و یا وجود سایر رفتارهای محدود شده و یا تکراری که برای مشاهده گران عادی غریب و ناآشنا به نظر می رسند و در زمینه های مختلفی با عملکرد فرد تداخل ایجاد می کنند. در زمان درخواست برای تغییر عملکرد و یا تمرکز دچار به هم ریختگی و پریشانی می شوند.

سطح 3 :تشخیص اوتیسم شدید(نیازمندی به نظارت و حمایت بسیار زیاد و قابل توجه) در کلینیک تشخیص اوتیسم

ارتباط اجتماعی: وجود ناتوانی و نقص شدید در مهارت های مربوط به ارتباطات اجتماعی کلامی و غیرکلامی که باعث ایجاد اختلال شدید در عملکردهای ارتباطی، آغازگری بسیار محدود تعاملات اجتماعی و حداقل پاسخ دهی به پیشنهاد برقراری ارتباطات اجتماعی از جانب دیگران می شود. به عنوان مثال فردی با توان بیان چند کلمه قابل فهم که به ندرت آغاز تعامل با دیگران است و در صورت انجام این کار از روش های غیر معمول برای رفع نیازهایش استفاده می کند و تنها به درخواست های بسیار صریح و مشخص اجتماعی پاسخ می دهد.

رفتارهای تکراری و محدود شده: عدم انعطاف رفتار مقابله شدید با تغییر و یا سایر رفتارهای محدود/ تکراری که به طور قابل توجهی با عملکردهای فرد در تمامی زمینه ها تداخل داشته باشد. به هم ریختگی همه جانبه و قابل توجه/ در زمان درخواست برای تغییر تمرکز و یا عملکرد.

تعیین شدت در حال حاضر

شدتاختلال براساس میزان نقص در ارتباطات اجتماعی و وجود الگو های تکراری و محدود شده رفتار تعیین می شود.

  1. C. شروع علائم در اوایل دوره رشد پیش می آید ( اما این نقصان ها ممکن است تا زمانی که خواسته های اجتماعی و روابط از محدوده توانایی های فرد بیشتر نشود خود را به طور کامل آشکار نسازد و یا ممکن است که توسط آموخته های کسب کرده فرد در طول زندگی پنهان و استتار شده باشد.)
  2. D. علائم باعث وجود اختلال بالینی معنی دار و قابل توجه در زمینه های مهم اجتماعی، شغلی، و یا سایر عملکرد فعلی فرد می شود.
  3. E. این اختلالات با استفاده از شرایطی مانند ناتوانی هوشی ( اختلال رشد هوشی ) و با اختلال رشد همه جانبه توضیح داده نمی شود. کم توانی ذهنی و اختلال طیف اوتیسم اغلب به طور هم زمان روی می دهند: به طور جداسازی تشخیص های همراه از طیف اختلال اوتیسم و ناتوانی هوشی، توجه به وجود نقص در ارتباطات اجتماعی و توانایی ارتباط اجتماعی پایین تر از سطح رشد عمومی ضروری است.

توجه: افرادی که با استفاده از کتاب راهنمای تشخیص و آماری بیماری های روانی ویرایش چهارم (DSM- IV) تشخیص اختلالات اوتیسم کلاسیک آسپرگر و یا اختلال رشدی گسترده مشخص نشده است، دریافت کرده اند باید براساس معیار های جدیدی در ویرایش 5 کتاب تشخیص اختلالات طیف اوتیسم دریافت کنند. افرادی که دارای اختلالات مشخص ارتباطی هستند اما سایر ملاک های تشخیصی اختلالات طیف اوتیسم را ندارند، باید برای احتمال وجود اختلال ارتباطات اجتماعی(عملی) ارزیابی شوند.

در زمان تشخیص موارد زیر باید مشخص شوند :

همراهی یا عدم همراهی اختلالات و آسیب های هوشی

همراهی و یا عدم همراهی اختلال زبان

همراه با یک بیماری شناخته شده پزشکی و یا ژنتیکی و یا عوامل محیطی

( توجه در کد گذاری: استفاده از کدهای اضافی برای شناسایی شرایط پزشکی و یا ژنتیکی مرتبط توصیه می شود.)

همراهی با اختلال تکاملی ، روانی و یا رفتاری دیگر

( توجه در کد گذاری: برای شناسایی اختلال تکاملی، روانی و یا رفتاری مرتبط از کد یا کد های اضافی استفاده کنید.)

در مورد کاتاتونی ( به معیارهای کاتاتونی مرتبط با سایر اختلالات روانی اشاره کنید. استفاده از کدهای اضافی 29389 ( Fo6.1) کاتاتونی مرتبط با اختلال طیف اوتیسم نشان می دهد که کاتاتونی نیز به عنوان یک اختلال همراه حضور دارد.)

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
مهارت های ارتباطی کودک اوتیسم
علایم اختلال اوتیسم
تست هوش در کودکان اوتیسم
تیچ در اوتیسم
رو پکس در درمان اوتیسم
روش های رفتار درمانی در درمان اوتیسم
مرکز تخصصی اوتیسم در تهران
تشخیص اوتیسم
کلینیک تشخیص و درمان اوتیسم
تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم
درمان یکپارچگی حسی در اوتیسم
تئوری ذهن در درمان اوتیسم
درمان اختلال پردازش حسی
آب درمانی در اوتیسم
با کودک اوتیسم خود چه کنم
درمان کودکان اوتیسم توسط داستان های اجتماعی

بهترین مراکز اوتیسم

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در تهرانپارس

بهترین دکتر اوتیسم در نیاوران

بهترین دکتر تشخیص اوتیسم سعادت آباد

دکتر خوب برای تشخیص  اوتیسم در ستارخان

دکتر متخصص  اوتیسم در پاسداران

دکتر فوق تخصص  اوتیسم در شمال تهران

مرکز تشخیص اوتیسم در شرق تهران

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در پونک

دکتر اوتیسم خوب در ولنجک

بهترین دکتر برای تشخیص اوتیسم در فرمانیه

دکتر فوق تخصص اوتیسم در شهرک غرب

بهترین دکتر اوتیسم غرب تهران

بهترین مرکز برای تشخیص اوتیسم در شریعتی

بهترین دکتر اوتیسم در مرزداران

مراکز تشخیص اوتیسم در سیدخندان 

دکتر خوب برای تشخیص اوتیسم در جنت آباد

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم دهکده المپیک

بهترین دکتر اوتیسم اسلام شهر

دکتر خوب اوتیسم در تجریش

بهترین دکتراوتیسم در قلهک

مرکز تشخیص خوب اوتیسم در تهرانسر

مرکز تشخیص اوتیسم در ونک

بهترین دکتر برای اوتیسم در نارمک

بهترین دکتر اوتیسم پیروزی

مرکز تشخیص اوتیسم سعادت آباد

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در ستارخان

مرکز تشخیص اوتیسم در ولنجک

گفتار درمانی اوتیسم پاسداران

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در شرق تهران

کلینیک تشخیص اوتیسم در غرب تهران

بهترین مرکز گفتار درمانی اوتیسم در تهران

مراکز گفتار درمانی اوتیسم در مرزداران

کلینیک تشخیص اوتیسم در نیاوران

کلینیک تشخیص و درمان اوتیسم در جنوب تهران

گفتار درمانی اوتیسم در جنوب تهران

مرکز اوتیسم در انقلاب

مرکز تشخیص اوتیسم در یوسف آباد

کلینیک تشخیص اوتیسم خوب در منظریه

بهترین کلینیک اوتیسم در ظفر

۸ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • متشکرم از آقای دکتر صابر که تشخیصشون در بخش اوتیسم عالی هست و با گذاشتن کلاس های مفید برای درمان بچم خیلی به ما کمک کردنند خدا حفظشون کنه

    پاسخ
    • سلام ببخشید بچه شما اوتیسم داشت؟درمان شد؟ بچه منم اوتیسم داره میخوام بدونم امیدی به درمان قطعی هست؟خییلی ممنون میشم جواب بدین

      پاسخ
  • الان که اوضاع کرونا هست و شرایط خیلی سخت شده کلینیک آقای دکتر صابر پروتکل های بهداشتی رو رعایت می کنند و خیلی ممنونم از مدیریت صحیح آقای صابر و همچنین تلاش درمانگران

    پاسخ
  • سلام . من مامان آدرین هستم . بچه اوتیسم داشتن واقعا سخته. ولی خدا خودش عوضش رو به آقای دکتر بده به ما خیلی کمک کردن. من از اصفهان اومدم تهران و تو ۹ ماه چند برابر دو سالی که اصفهان بودم و کاردرمانی می رفتم تغییر کرد بچم.

    پاسخ
  • کاردرمانی غرب دکتر صابر که من اونجا رفتم خیلی مجهز هست و امکاناتی که برای درمان داره هیچ جا من ندیدم . حساسیت شنوایی پسر من با تمرینات اتاق شنیداری خیلی خوب شد. دیگه مشکلی تو جاهای پر سر وصدا نداریم خداروشکر

    پاسخ
  • من از آقای دکتر و درمانگرای با وجدانشون خیلی متشکرم . با تلاش آقای دکتر صابر پسرم سنجش قبول شد و امسال رفت مدرسه. خدا قوت

    پاسخ
  • من از آلمان اومدم برای درمان پسرم که تشخیص اوتیسم گرفته بود. اینجا درمان هایی که دیدم اصلا تو آلمان نبود. پسر من اصلا حرف نمیزد ولی با درمان حسی و ماساژ دکتر صابر حرف زدنش شروع شده و الان بعد یک سال و نیم تست هوش پسرم نرمال شد و دارم برمیگردم آلمان. چنتا از خانواده های بچه های اوتیسم رو تو آلمان با آقای دکتر آشنا کردم که اون ها هم برا درمان دارن میان. بهتون پیشنهاد میکنم حتما برای ارزیابی پیش آقای دکتر صابر بیاین

    پاسخ
  • بسیار متشکرم از آقای دکتر صابر که با تشخیص دقیقشون و همچنین کلاس های درمانی بجا و درست خیلی به ما کمک کردنند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.