ارگوتراپیست مهدی صابر

انواع شیر خشک نوزادان

انواع شیر خشک نوزادان| بهترین روانشناس کودکان در سعادت آباد و پاسداران| دکتر صابر

سر فصل مطالب

تغذیه نوزاد یکی از مسائل مهم پس از تولد نوزاد است که مادر را با چالش های فراوانی مواجه می نماید. انتخاب تغذیه با شیر مادر بهتربن انتخاب علمی و مناسب ترین پیشنهاد متخصصین اطفال می باشد. اما در بعضی موارد شیر مادر کافی نیست یا به دلایل پزشکی، نوزاد امکان استفاده از شیر مادر را ندارد. در این موارد باید شیر خشک را انتخاب نمود. برند های متفاوت شیر خشک در بازار وجود دارد و انواع شیر خشک نوزادان توسط شرکت های مختلف تبلیغ می شود و تشخیص این موضوع که کدام مناسب ترین است برای والدین دشوار می باشد. حتما از متخصص کوذکان فرزند خود سوال کنید که چه نوع شیر خشکی مناسب کودک شماست. در این مطلب به ارائه توضیحاتی در زمینه انواع شیر خشک نوزادان پرداخته می شود تا شما را در انتخاب بهترین شیر خشک راهنمایی نماید. مرکز روانشناسی کودک تهران در حیطه مشاوره والدین و همچنین ارائه خدمات روانشناسی کودک و بازی درمانی در منزل همراه همیشگی والدین در تربیت و رشد کودکان می باشد. کلینیک کاردرمانی دکتر صابر با بهترین روانشناس کودکان در ساعدت آباد و پاسداران به کاردرمانی نوزادان و کودکان می پردازد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

شیر خشک نوزادان چیست؟

پرسش مهم در مورد ماده ای است که وارد شیشه شیر نوزاد می‌ شود. اگر شیر خود را می‌ دوشید و ذخیره ای از شیر خود دارید، کاملاً آماده اید. در غیر این صورت باید نوع شیر خشک را انتخاب کنید. دو نوع شیر خشک وجود دارد. یکی با منشا شیر و دیگری با منشأ سویا بر اساس تحقیقات جدید، شیر های سویا خطر آلرژی‌ ها و قولنج را کاهش نمی‌ دهند و ممکن است مشکلات خاص خود را داشته باشند. همچنین شیر خشک‌ هایی تهیه شده است که پروتئین‌ های شیر را تجزیه کرده، هضم آن را آسان‌ تر و احتمال ایجاد حساسیت و آلرژی را کاهش می‌ دهند. این شیر خشک‌ های و دارای واکنش تجزیه پروتئین بسیار بد طعم بوده و دو برابر شیر خشک‌ های استاندارد قیمت دارند اما برای بعضی نوزادان موهبتی به شمار می‌ روند. بیش از آنچه فکر می‌ کنید نیاز دارید شیشه شیر و سرپستانک تهیه کنید، در غیر این صورت تمام روز خود را به شستن و تمیز کردن آن ها خواهید گذراند. چنانچه نوزاد شیری را پس بزند و اغلب پس از خوردن آن را بالا بیاورد و استفراغ کند دچار اسهال مزمن باشد یا به کهیر ها و حساسیت پوستی روی صورت و باسن مبتلا شود باید انواع شیر خشک‌ های متفاوتی را آزمایش کنید. هیچ دو نوع شیر خشکی دقیقاً یکسان نیستند، بنابراین خودتان مزه آن ها را بچشید هر نوع شیر خشکی که مورد استفاده قرار می‌ دهید باید دارای آهن مکمل باشد. شیر خشک‌ هایی با آهن ناچیز که زمانی به نظر می‌ آمد از قولنج و یبوست پیشگیری می‌ کنند از نظر مواد مغذی کامل نیستند. بعضی سازمان‌ ها تلاش می‌ کنند این نوع شیر خشک‌ ها را از بازار مصرف جمع آوری کنند. مصرف انواع شیر خشک استاندارد تا جایی که نوزاد آن را با علاقه مصرف می‌ کند و به نظر می‌ رسد به خوبی هضم و جذب می‌ نماید بلامانع است. انواع شیر خشک نوزادان به صورت پودر محلول غلیظ یا محلول آماده مصرف در بازار وجود دارد. ارزان‌ترین فشرده‌ ترین و قابل حمل ترین آن ها نوع پودری است، ولی تهیه آن از آماده سازی نوع غلیظ شیر خشک کمی مشکل‌ تر است.

روش های استفاده از شیر خشک نوزادان

1.پیش از اولین استفاده و شیردهی سرپستانک‌ ها و سایر اجزای شیشه شیر را بجوشانید (این جوشاندن آن ها را استرلیزه می‌ کند و طعم پلاستیک آن ها را نیز از بین می‌ برد.) برای یک نوزاد سالم و به موقع متولد شده، بعد از هر بار مصرف نیازی به استرلیزه کردن مجدد آن ها نیست به ویژه که آب مصرفی هنگام تصفیه کلرزنی شده باشد آب چاه قابل اطمینان نیست. پیش از هر بار استفاده بطری‌ ها و سرپستانک‌ ها را به مدت پنج دقیقه بجوشانید. می‌ دانم که مادرتان ساعت‌ ها وقت خود را برای استرلیزه کردن پستانک‌ های شما صرف می‌ کرد اما می‌ دانید؛ او تمام این کارها را بیهوده انجام می‌ داد! درحالی‌ که به جای آن همه شستن یک بار شسته شدن در ماشین ظرفشویی با شستن با دست با آب جوش و آب صابون آن ها را به اندازه کافی تمیز می‌ کند. به تجربه در خواهید یافت که شستن یا خیساندن بطری‌ ها بلافاصله بعد از هر بار مصرف بهترین روش ممکن است؛ زیرا شیر لخته شده به سختی از سطح داخلی پستانک تمیز می‌ شود.

2. دست های خود را بشویید در قوطی شیر خشک را با پارچه‌ ای تمیز کنید، میزان دقیق شیر خشک را طبق دستور با آب مخلوط کنید (مگر در مواردی که از شیر های آماده استفاده می‌ کنید.) کمبود آب می‌ تواند موجب کم آبی بدن نوزاد شود و افزودن آب بیش از حد توصیه شده بدان معنی است که نوزاد کالری کافی دریافت نخواهد کرد. چنانچه درباره میزان کلر در آب مصرفی منزل تان نگرانید، از آب معدنی استفاده کنید. جوشاندن آب لزومی ندارد مگر اینکه آبی که در اختیار دارید دارای مشکل بارز و شناخته شده ای باشد.

3.شیر را در شیشه بریزید. احتمالاً فکر می‌ کنید آن طور که در پیام بازرگانی تلویزیون مشاهده کرده اید مرحله بعدی گرم کردن بطری و سپس چکاندن چند قطره روی مچ دست برای آزمایش کردن دمای شیر است. نه اشتباه نکنید مگر اینکه کودک شما به شیر گرم عادت کرده باشد، برای او احتمالاً بین شیر با دمای عادی و پستانکی که از یخچال بیرون آورده شده باشد تفاوتی وجود ندارد. اگرچه ممکن است به دمایی که معمولاً شیرش دارد عادت کند یا آن را ترجیح دهد. به امتیازات نوزادی که شیر سرد می‌ نوشد بیندیشید ضمن در بغل داشتن کودک گرسنه و گریان و به طور فزاینده ای عصبی هیچ نیازی به گرم کردن پستانک حاوی شیر نیست و یا در سفر به دنبال آب جوش نخواهید گشت و برای تغذیه شبانه کودک می‌ توانید بطری شیر را در جایخی کنار تخت خود قرار دهید.

4.اگر کودک خوش اشتهای شما به خوردن شیر گرم اصرار دارد. آستین‌ ها را بالا بزنید و دست به کار شوید. اگر شیر را داغ کرده اید، حالا خیلی داغ است. در صورت استفاده از مایکروفر، آن را خوب به هم بزنید تا ذرات داغی در آن باقی نماند تا آنجا که اطلاع دارم اغلب افراد با تجربه استفاده از مایکروفر را به علت خطر قطرات داغ موجود در محلول توصیه نمی‌ کنند. اما من هیچ مادری که کودکش را با شیر خشک تغذیه می‌ کند نمی‌ شناسم که از مایکروفر استفاده نکند. در هر صورت اگر شما نیز از مایکروفرو استفاده می‌ کنید پستانک‌ های پلاستیکی را مورد استفاده قرار دهید؛ کیسه‌ های یکبار مصرف داخل شیشه ممکن است. منفجر شوند و در نتیجه بطری‌ های شیشه ای ترک بردارند. شیر دو شیده شده مادر را به علت وجود پادتن‌ های بی ثبات و شکننده در مایکروفر قرار ندهید. اگر مایل به گرم کردن آن هستید، آن را در فنجانی از آب گرم قرار دهید.

بهترین روانشناس کودکان در سعادت آباد و پاسداران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!