ارگوتراپیست مهدی صابر

مرکز گفتاردرمانی در تهران

بهترین مرکز توانبخشی اوتیسم (اتیسم) در تهران

سر فصل مطالب

بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران- مرکز توانبخشی اوتیسم در تهران

کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران و مرکز توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد از بهترین مراکز توانبخشی اوتیسم (اتیسم) در تهران می باشند. این دو مرکز درمان اتیسم در تهران تحت نظر جناب آقای دکتر صابر که یکی از بهترین متخصصان در زمینه تشخیص اوتیسم می باشند، اداره می شود.

در بهترین مرکز درمان اوتیسم تحت نظر جناب آقای دکتر صابر بالغ بر 43 نیروی کاردرمانی اوتیسم، گفتاردرمانی اوتیسم و روانشناسی در زمینه اوتیسم در کلینیک توانبخشی اوتیسم (اوتیسم) پایا در پاسداران و 36 کادر درمانی در زمینه کاردرمانی اتیسم، گفتار درمانی اوتیسم و روانشناسی اوتیسم در کلینیک توانبخشی اوتیسم غرب تهران به آموزش کودکان اتیسم می پردازد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

بهترین دکتر برای تشخیص اتیسم(اوتیسم)

بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران توسط جناب آقای دکتر صابر( دکتر اوتیسم)، به تشخیص کودکان اوتیسم و درمان تخصصی اتیسم که شامل بهترین روش های کاردرمانی اوتیسم و بهترین گفتار درمانی در اوتیسم در استان تهران می باشد، می پردازد. برای تشخیص اتیسم، جناب آقای دکتر صابر همه علایم اوتیسمو  علت اوتیسم، از جمله مشکلات حسی در کودکان اوتیسم ، رفتارهای کلیشه ای، ارتباط چشمی، گفتار کودکان اوتیسم، تغذیه کودک اوتیسم، مشکلات ارتباطی کودکان اوتیسم، میزان بی قراری کودک اوتیسم و … را بررسی نموده و بر اساس میزان علایم اوتیسم به تشخیص انواع اوتیسم که شامل اوتیسم خفیف – اوتیسم متوسط – اتیسم شدید، می پردازد.

 

 

آب درمانی کودکان اتیسم
آب درمانی در اتیسم

بهترین مرکز درمان اتیسم(اوتیسم) در تهران – بهترین کاردرمانی اتیسم(اوتیسم) -بهترین گفتار درمانی اتیسم(اوتیسم)

خدمات بهترین مرکز درمان اوتیسم غرب تهران و  مرکز اوتیسم شرق تهران شامل  کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم، کاردرمانی حسی – حرکتی(  SI  ) در اتیسم – ماساژ درمانی در کودکان اوتیسم – آب درمانی در اوتیسم – سنسوری روم در درمان اوتیسم – اتاق شنیداری برای درمان کودکان اوتیسم – اتاق تاریک برای بهبود ارتباط چشمی در کودکان اوتیسم – بازی درمانی در کودکان اوتیسم – کاردرمانی دست در کودکان اوتیسم – اتاق درمان اختلال یکپارچگی حسی در کودکان اوتیسم، روش ای بی ای در درمان اوتیسم می باشد. همچنین در زمینه گفتاری با بهترین گفتار درمانی اوتیسم و استفاده از تکنیک های تیچ  ،  پکس، ABA ،PRT، به درمان مشکلات گفتاری کودکان اوتیسم در بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران پرداخته می شود.

گفتاردرمانی در اوتیسم یکی از بهترین قسمت های درمان اتیسم در مرکز توانبخشی اوتیسم تهران،جهت ایجاد ارتباط مناسب کودکان اوتیسم و بهبود تغذیه کودک اتیسم توسط تکنیک های گفتار درمانی اوتیسم شامل تحریکات حسی و ماساژهای داخل دهانی می باشد.

جهت آشنایی با بخش های مختلف بهترین مرکز درمانی اتیسم تهران(اوتیسم) جناب آقای دکتر صابر به لینک زیر مراجعه فرمایید. (گفتار درمانی و کاردرمانی دکتر صابر شمال تهران)

کاردرمانی ذهنی در مرکز تخصصی تشخیص اوتیسم و درمان اوتیسم در تهران

کاردمانی ذهنی که به درمان در کودکان اوتیسم ، کم توانی مانی ذهنی در  بهترین مرکز کاردرمانی در تهران می پردازد. در مرکز درمان اوتیسم سعادت آباد و پاسداران پس از تشخیص مشکلات کودک توسط جناب آقای دکتر صابر،سطح کودک اوتیسم (خفیف- شدید و متوسط) مشخص می شود و بر همین اساس برنامه درمانی در بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران مشخص می شود. در مورد عقب مانده ذهنی نیز مطالعه کنید.

اهداف کاردرمانی ذهنی شامل

  • بهبود دستور پذیری کودک
  • بالا بردن مهارت های شناختی کودک شامل شناخت اشیا ،حیوانات، وسایل نقلیه و…. در کودک اوتیسم
  • بهبود درک کودکان اوتیسم در زمینه  بادی ایمیج، درک از محیط، درک روابط اشیاء و…
  •  بالا بردن تحمل کاری با انجام کاردرمانی ذهنی
  • تقویت مهارت های توجه و تمرکز کودکان اوتیسم

کاردرمانی ذهنی در اوتیسم

کاردرمانی جسمی در بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران

تکنیک های درمانی در زمینه کاردرمانی حرکتی و جسمی در کودکان اوتیسم در مرکز درمان اوتیسم تهران به شرح زیر است

  • ارزیابی قدرت عضلانی و بررسی کوتاهی عضلات ناشی از نوک پنجه ای راه رفتن کودکان اوتیسم
  • تقویت مهارت های تعادلی در وضعیت نشسته، چهار دست و پا، دو زانو، ایستاده و… در بیماران زیر نظر دکتر صابر
  • استفاده از ابزار های مختلف مکانوتراپی در جهت افزایش قدرت عضلانی
  • ارتقاع سطح عملکردهای حرکتی کودکان اوتیسم
  • افزایش دامنه حرکتی در اندامهای کودک اوتیسم با انجام تمرینات کششی
  • کنترل رفلکس های پاتولوژیک

کاردرمانی جسمی در اوتیسم

کاردرمانی  یکپارچگی حسی ( SI ) در مرکز تشخیص و درمان اوتیسم در تهران

در حیطه مشکلات هماهنگی حرکتی و یکپارچگی حسی در ابتدا ارزیابی های لازم توسط آقای دکتر صابر در کلینیک کاردرمانی انجام می شود و اهداف درمانی در زمینه یکپارچگی حسی مشخص می گردد.

  • تقویت حس وستیبولار در کودکان اوتیسم
  • بهبود هماهنگی چشم و دست در کودکان اوتیسم
  • تقویت هماهنگی دو اندام فوقانی و تحتانی کودکان اوتیسم با انجام تمرینات همزمان
  • انجام تمرینات کلامی و حرکتی همزمان برای تقویت سرعت پردازش ذهنی در کودکان واتیسم
  • ایجاد یکپارچگی حسی
  • بهبود نا امنی جاذبه ای و ترس از ارتفاع کودکان اوتیسم با تمرینات یکپارچگی حسی
  • افزایش حس عمقی در اندام های کودک
  • بهبود مهارت عبور از خط وسط بدن و تقویت ارتباط دو نیمکره مغز کودک اوتیسم

بهترین مرکز گفتار درمانی درمان کودکان اوتیسم

مرکز گفتار درمانی اوتیسم با تجربه بالا درمان های تخصصی کودکان اوتیسم مانند روش پکس، تیچ ، پی آر تی، داستان های اجتماعی و استفاده از تئوری ذهن در افزایش درک انتزاعی گفتار به تولید گفتار و اختلالات درک گفتار در کودکان اوتیسم می پردازد. در مرکز گفتار درمانی اوتیسم تهران تلاش می شود به گفتار درمانی کودکان اوتیسم از حیطه شناختی تا تولید و ایجاد ارتباط کلامی و اجتماعی کودکان اوتیسم مانند استفاده از تقلید حرکات صورت و درک حالات چهره و… پرداخته می شود.

گفتاردرمانی در درمان اوتیسم

بهترین مرکز گفتار درمانی در درمان اختلالات بلع

اختلال بلع از مشکلات گفتار و زبان می باشد. مشکلات بلع و میکدن کودک، مشکلات تنفسی و عدم تنفس در هنگام غذا خوردن کودک، عق زدن زیاد و سرفه در زمان غذا خوردن کودک، عدم وزن گیری کودک برای مدت دو تا سه ماه از علایم مشکلا بلع در کودکان است که نیازمند خدمات گفتار درمانی در مرکز گفتار درمانی کودکان اوتیسم می باشد. مرکز گفتار درمانی اوتیسم تهران به صورت تخصصی به درمان مشکلات بلع و افزایش قدرت عضلات حنجره و کاهش حساسیت داخل دهانی به درمان مشکلات بلع و تغذیه ای کودکان اوتیسم کمک می کند.

بهترین مرکز گفتار درمانی در درمان آبریزش دهان

کنترل آبریزش دهان در کودکان اوتیسم به علل مختلفی ایجاد نمی شود برای مثال کاهش حس لامسه در صورت، اختلال حس عمقی در فک، ناتوانی کودک در بسته نگه داشتن دهان ، مشکلات بلع و…

به علت حساسیت اعصاب و عروق در صورت به گفتار درمانی تخصصی در زمینه اصلاح مشکلات مربوط به آبریزش دهان پرداخته می شود.به همین منظور جناب آقای دکتر صابر با در اختیار داشتن گفتار درمانان مجرب در زمینه اختلالات بلع و آبریزش دهان به درمان مشکلات می پرازد.

بهترین مرکز گفتار درمانی در درمان تاخیر کلامی و گفتاری

از اختلالات گفتار که موجب اضطراب والدین می گردد، تاخیر در گفتار کودک یا دیر حرف زدن کودک می باشد. مشکلات تاخیر کلام موجب مشکلات رفتاری مختلفی نظیر بی قراری و عدم دستور پذیری و کاهش اعتماد به نفس کودکان اوتیسم می گردد.  رشد ذهنی کودک به علت تاخیر گفتار کند می شود. گفتار درمانی تاخیر گفتار کمک زیادی در کاهش مشکلات  کودکان با مشکلات تاخیر کلامی می کند. در گفتار درمانی کودکان اوتیسم ابتدا با ارزیابی دقیق جهت تعیین علل تاخیر گفتار انجام می شود و سپس درمان مناسب در حیطه تاخیر کلامی برنامه ریزی می شود.

بهترین کلینیک گفتار درمانی در ناروانی گفتار

ناروانی گفتار به ناتوانی کودک در تداوم کلام، سرعت گفتار ، تولید کلام ،مشکلات برنامه ریزی گفتار، اختلالات ریتم کلام و یا به صورت ترکیبی از این موارد دیده می شود.  آشفتگی در جریان گفتار و از هم گسیختگی گفتار موجب ایجاد ناروانی در کلام می شود. از انواع ناروانی در کلام می توان به ناروانی طبیعی، شتابان گویی و لکنت اکتسابی اشاره کرد. در مرکز گفتار درمانی دکتر صابر با در اختیار داشتن تجهیزات سنسوری روم در ارتقاع سرعت پردازش ذهنی و کلامی کودکان کمک می شود.

بهترین مرکز گفتار درمانی تهران در آپراکسی یا دیس پراکسی

آپراکسی کلامی در بزرگسالان و دیس پراکسیا در کودکان با اختلالات گفتار و زبان که به دلیل منشع عصبی اتفاق می افتد و مناطق مغزی مختلف مربوط به کنترل و برنامه ریزی حرکتی در کلام را دچار اختلال می کند. کودک به دلیل ناتوانی در به یاد آوردن الگو های حرکتی کلام توانایی تلفظ کلمات را به صورت صحیح ندارد و مدام دچار وقفه در صحبت کردن می شوند  کلمات را تکرار می کنند .این توقف در کلام باعث اختلال در گفتار طبیعی شده و جناب آقای دکتر صابر به عنوان مدیریت کلینیک گفتار درمانی اوتیسم تهران با نیرو های متخصص گفتار درمانی و کاردرمانی به درمان اختلال کودکان در مرکز گفتاردرمانی تهران مشغول می باشند.

سنسوری روم در درمان اوتیسم

تقویت ادراک بینایی در درمان اوتیسم در مرکز تخصصی درمان اوتیسم در تهران

ادراک بینایی و توجه دیداری با استفاده از تجهیزات بهترین مرکز تشخیص و درمان اوتیسم به ارائه خدمات زیر می پردازد.

  • تقویت ارتباط چشمی در کودکان اوتیسم
  • تقویت حرکات چشمی و کاهش حرکات اضافه در کودک اوتیسم
  • بهبود توجه کودک اوتیسم در زمینه توجه انتخابی، توجه پایدار و توجه انتقالی در زمینه بینایی
  • انجام تمرینات ادراک بینایی در تشخیص شکل از زمینه، تکمیل دیداری، ثبات شکل و…
  • ارتقاع سرعت پردازش بینایی کودکان اوتیسم
  • افزایش حافظه دیداری متناسب با سن تقویمی کودک اوتیسم
  • بهبود مهارت های هماهنگی چشم و دست در کودک اوتیسم
اتاق تاریک در درمان اوتیسم
اتاق تاریک

بهبود حساسیت شنیداری در اتیسم در بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران

  • بهبود درک شنیداری در کودکان اوتیسم
  • تقویت توجه و تمرکز شنیداری
  • بهبود تمییز شنیداری در کودک اوتیسم
  • بهبود حساسیت شنیداری
  • تقویت حافظه کوتاه مدت و تاخیری شنیداری در کودک
  • بهبود درک مطلب شنیداری در کودک اوتیسم
  • تقویت مهارت های هماهنگی بینایی و شنیداری
  • بالا بردن سرعت پردازش شنیداری با تمرینات اتاق شنیداری
مرکز توانبخشی اوتیسم
مرکز توانبخشی اوتیسم

سنسوری روم در کلینیک تخصصی تشخیص و درمان کودکان اوتیسم دکتر صابر

از بخش های کاردرمانی در کودکان اوتیسم که موجب تمایز مرکز تشخیص و درمان اوتیسم در تهران از دیگر مراکز اوتیسم تهران می شود اتاق سنسوری روم  می باشد. ابزار های مجهز و ابداعی در درمان کودکان مشکلات حسی نظیر اوتیسم،  اختلال پردازش حسی، بیش فعالی و نقص توجه در سنسوری روم مرکز کاردرمانی دکتر صابر با اهداف زیر استفاده می شوند:

  • بالا بردن سرعت پردازش ذهنی و کلامی در کودکان اوتیسم
  • بهبود تحمل کاری و دستورپذیری
  • افزایش سطح مهارت های توجه حرکتی در کودکان اوتیسم
  • آموزش کنترل هیجانات به کودکان اوتیسم
  • افزایش یکپارچگی حسی در اوتیسم

سنسوری روم در درمان اوتیسم

کاردرمانی حسی بهترین مرکز درمان اوتیسم دکتر صابر در تهران

ارزیابی اولیه توسط جناب آقای دکتر صابر انجام  و بیش حسی و کم حسی در کودک اوتیسم مشخص می گردد. اهداف کاردرمانی حسی مرکز اوتیسم شامل

  • افزایش سطح هوشیاری کودک اوتیسم
  • کنترل حرکات اضافه
  • تعدیل حساسیت لمسی و تدافع لمسی کودکان اوتیسم
  • تقویت حس عمقی اندام های کودکان اوتیسم
  • تعدیل حس بویایی کودکان اوتیسم

درمان حسی در اوتیسم

آب درمانی در  مرکز تشخیص و درمان اوتیسم در تهران

مرکز آب درمانی کلینیک تخصصی درمان اوتیسم  با تجهیزات تخصصی آب درمانی مانند تردمیل در آب و تخته تعادل داخل آب به بهبود مهارت های زیر می پردازد.

  • تمرینات حس عمقی
  • تقویت حس وستیبولار و تعادلی در آب
  • کاهش رفتار های کلیشه ای کودک اوتیسم به علت ایجاد ریلکسیشن در کودک اوتیسم
  • کنترل حرکات اضافه در کودک اوتیسم
  • ریلکسیشن و کاهش بیقراری کودک اوتیسم
  • بهبود آگاهی از بدن در کودک اوتیسم

آب درمانی در کودکان اوتیسم

ماساژ درمانی در بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران

ماساژ درمانی در کودکان اوتیسم با اهداف متفاوتی انجام می شود.

  • ریلکسیشن در کودکان اوتیسم
  • کاهش پرخاشگری و حرکات اضافه در کودک اوتیسم
  • افزایش شناخت از بدن و حس عمقی در کودکان اوتیسم
  • بهبود سطح هوشیاری و توجه و تمرکز کودک اوتیسم
  • تقویت حس لامسه و درمان مشکلات بیش حسی و کم حسی در حواس کودک اوتیسم

ماساژ کودک اوتیسم

بازی درمانی در مرکز تخصصی درمان اوتیسم در تهران

یکی از مجهز ترین مراکز بازی درمانی در تهران، کلینیک درمان اوتیسم تهران می باشد که به بازی درمانی در اختلالات کودکان مخصوصا در حیطه اوتیسم مشغول می باشد

  • ایجاد مهارت های ارتباطی و دوست یابی در کودک اوتیسم
  • ایجاد مهارت های اجتماعی
  • کنترل اضطراب و ترس های کودک
  • افزایش تحمل کاری در اختلالات رفتاری کودکان اوتیسم
  • کاهش خشم و پرخاشگری کودک اوتیسم
  • انجام  بازی های ساختار یافته برای کودکان اوتیسم
  • بازی های حسی جهت درمان رفتارهای وسواس گونه کودکان اوتیسم

بازی درمانی در درمان اوتیسم

کاردرمانی دست در بهترین مرکز درمان اوتیسم تهران

مرکز تخصصی درمان اوتیسم  به صورت تخصصی به کاردرمانی دست می پردازد. درمان در مرکز کاردرمانی در زمینه های زیر انجام می شود

  • تقویت حس عمقی در دست ها در کودک اوتیسم
  • تقویت عضلات در اندام فوقانی اوتیسم
  • بهبود هماهنگی دو دست در کودکان اوتیسم
  • تقویت مهارت های ریز انگشتی و دست ورزی در اوتیسم
  • بهبود مهارت های پیش نوشتاری و مهارت های نوشتن
  • انجام تمرینات آموزش فعالیت های روزمره مانند پوشیدن لباس و بهداشت فردی

درمان مشکلات دست کودک اوتیسم

تست های تخصصی هوش در مرکز تخصصی درمان اوتیسم در تهران

جهت آمادگی برای ورود به مدرسه و آموزش تحصیلی تست های تشخیصی شامل موارد زیر است

  • انجام تست هوش بینه که برای کودکان 3 سال به بالا
  • انجام آزمون هوش وکسلر جهت ارزیابی بهره هوش کلامی و غیر کلامی کودکان از 6 سال به بالا . همچنین ارزیابی و غربالگری زود هنگام مشکلات یادگیری
  • تست ادراک بینایی فراستیگ و  TVPS جهت تشخیص مشکلات ادراک بینایی
  • تست تشخیص شنیداری وبمن جهت سنجش تمییز شنیداری در کودکان اوتیسم

آزمون هوش در کودکان اوتیسم

 بخش آموزش در بهترین مرکز تشخیص و درمان اوتیسم در تهران

  • آموزش های خاص پیش دبستانی جهت پذیرش برای تست ورود دبستان
  • آموزش کمک درسی در حیطه کودکان اوتیسم

 

تشخیص اوتیسم به صورت آنلاین و درمان اوتیسم به صورت آنلاین

با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات امکان دسترسی به امکانات درمانی به صورت آنلاین در سرار دنیا فراهم آمده است. جستجو در وبسایت ها و شبکه های مجازی برای یافتن پاسخ سوالات والدین در مورد مشکلات کودکان و تشخیص اختلالات شایع نظیر اوتیسم همواره یکی از راه های اولیه مورد استفاده بوده است. اما نکته قابل توجه این است که نباید به هر مطلب یا تست تشخیصی غیر تخصصی در سایت های مختلف اعتماد نمود. مقوله تشخیص اختلال اوتیسم یکی از مهم ترین مسائل در روند درمان و پیشرفت این کودکان است که تنها با انجام یک پرسشنامه تشخیصی آنلاین امکان پذیر نمی باشد.

مرکز تشخیص و درمان اوتیسم دکتر صابر با دانش پیشرفته در زمینه تشخیص، درمان و اطلاع رسانی در زمینه کودکان اوتیسم، بخش ارزیابی تشخیصی اوتیسم به صورت آنلاین را زیر نظر جناب آقای دکتر صابر طراحی نموده اند. مراجعین محترم از سرار نقاط کشور و خارج از کشور با تماس با شماره تلفن 09029123536 می توانند جهت ویزیت تشخیصی توسط دکتر صابر به صورت ویدئو کال اقدام نمایند. شایان ذکر است حضور کودک و والدین در جلسه ارزیابی تصویری جهت برسی دقیق و تشخیصی کودک الزامی می باشد. همچنین خدمات درمانی آنلاین شامل کاردرمانی آنلاین اوتیسم و گفتار درمانی آنلاین اوتیسم در بهترین مرکز درمان اوتیسم تهران ارائه می گردد.

درمان آنلاین اوتیسم
درمان کودکان اوتیسم

ملاک های تشخیص اختلال اوتیسم و علائم اوتیسم در کودکان

وجود دست کم 8 مورد از 16مورد زیر به نحوی که دست کم دو مورد از ملاک (الف) و یکی از ملاک (ب) و یک مورد از ملاک (ج) را دربر گیرد :

الف) از بارزترین علائم اوتیسم نقص کیفی در تعامل اجتماعی دوطرفه:

  • فقدان آگاهی از حضور یا احساسات دیگران (با دیگران به نحوی رفتار می کند که گویی آنها یک ابزار و یا وسیله اند متوجه استرس دیگران نیست مشخصا هیچ مفهومی از نیاز دیگران به حریم خصوصی ندارد.)
  • جستجوی غیرعادی یا فقدان جستجوی تسلی و راحتی (دلداری) در زمان استرس و تنیدگی( حتی وقتی بیمار زخمی یا خسته است به دنبال تسلی نیست، به دنبال راحتی از طریق کلیشه‌ها ست مثلا وقتی صدمه دیده است می گوید پنیر پنیر پنیر
  • فقدان تقلید یا تقلید معیوب( با تکان دادن دست بای بای نمی‌کند از کارهای روزمره مادر تقلید نمی‌کند.)
  • فقدان یا بازی های اجتماعی معیوب( به طور فعال در بازی‌های ساده شرکت نمی‌کند ترجیح می‌دهد تنها بازی کند دیگران را فقط به عنوان یک ابزار مکانیکی در بازی‌ها تخیل می کند.)
  • نقص برجسته در برقراری ارتباط دوستانه( علی الرغم تمایل به داشتن دوست قادر به دوست یابی نیست درکی از آداب تعامل اجتماعی مثلاً علی الرغم تمایل نداشتن همسالان دفتر تلفن را برای آنها می خواند.)

ب)یکی از مهم ترین علایم کودکان اوتیسم نقص کیفی در ارتباط کلامی و غیرکلامی و فعالیت‌های تخیلی می باشد:

 

  • هیچ شکلی از ارتباط را ندارد مثل تان و تون، حالات چهره، اشارات، میمیک یا گفتار
  • ارتباط غیر کلامی غیر عادی آشکار، مثل استفاده از نگاه چشم به چشم، حالات چهره، حالات بدنی یا اشارات برای شروع یا تنظیم تعاملات اجتماعی (برای مثال بغل شدن را نمی‌تواند پیش‌بینی کند، وقتی بغل می شود خود را سفت میکند، هنگام تعامل اجتماعی به مخاطب نگاه نمی کند یا لبخند نمیزند، با والدین یا مهمانان خوش و بش و احوالپرسی نمی‌کند در موقعیت‌های اجتماعی، نگاه خیره ای دارد.
  • فقدان فعالیت های تخیلی مثل ایفای نقش بزرگسالان، شخصیت های تخیلی یا حیوانات، فقدان علاقه داستان‌هایی که در مورد رخدادهای تخیلی است.
  • نقص آشکار در تولید گفتار، اعم از بلندی، زیر و بمی و نوای سرعت گفتار (؟؟؟یکنواخت، آهنگ پرشی یا صدای زیر.)
  • نقص آشکار در شکل و محتوا گفتار مثل استفاده تکراری و کلیشه‌ای از گفتار (مثل پژواک گویی آنی، تکرار پیزود های تلویزیونی! معکوس سازی ضمایر (استفاده از تو به جای من به جای اینکه بگوید آب می خوام می گوید آب میخوای استفاده بی معنی از کلمات و عبارات (مثل به جای اینکه بگوید می خوام تاب بازی می کنم می گوید حرص سوار شو یا اظهار نظرهای بی ‌ربط فراوان (مثلاً در میانه صحبت درباره مسابقه فوتبال، در مورد جدول زمانی حرکت قطارها حرف می‌زند.)
  • نقص برجسته در شروع یا تداوم یک گفتگو با دیگران (مثل مونولوگ های طولانی در مورد یک موضوع غیر مرتبط(.

ج) علایق و فعالیتهای محدود و تکراری از دیگر علائم کودکان اوتیسم :

 

  • حرکات بدنی کلیشه‌ای (مثل تکان دادن دست، چرخاندن دست، چرخیدن، ضربه زدن با سر، حرکات کل بدن‌.)
  • اشتغال دائمی با اجزاء اشیا (چرخاندن چرخ های اسباب بازی ها، بوئیدن اشیاء و …) یا چسبیدن غیر عادی به اشیاء (مثلا اصرار بر همراه داشتن یک لوگو یا زنجیر.)
  • اضطراب آشکار هنگام بروز تغییرات جزئی در محیط (مثلاً جابجایی گلدان از جای همیشگی‌اش.)
  • اصرار غیرمنطقی بر پیروی از عادات با تکیه بر جزئیات امور (مثلاً اصرار بر اینکه هر روز از یک مسیر خاص به مغازه برود.)
  • محدود بودن گستره علائق و اشتغال با گستره باریکی از علائق (مثلاً علاقه به ردیف کردن اشیا، انبوهی از اطلاعات درباره یک موضوع خاص با یک شخصیت تخیلی.)

اختلال پردازش حسی چیست :

اختلال پردازش حسی یک اختلال عصب زاد است که باعث ایجاد اختلال در پنج حس بینایی ، لامسه ، شنیداری ، چشایی ، بویایی و به اضافه حس حرکت (جنبشی) و حس وضعیتی (عمیقی) می شود.

در مواردی مانند نابینایی کامل و ناشنوایی مطلق اطلاعات حسی بینایی و یا شنیداری توسط مغز دریافت نمی‌شوند ولی در اختلال پردازش حسی اطلاعات مختلف حسی توسط مغز دریافت می‌شوند اما بد پردازش می‌شوند که باعث ایجاد اضطراب ، نگرانی ، بی قراری ، مشکلات حسی حرکتی دهانی و… می‌شود

اختلال پردازش حسی و اتیسم

درصد زیادی از کودکان طیف اتیسم( بیشتر از ۹۰ درصد) ممکن است اختلال پردازش حسی داشته باشند. هر فردی که اختلال پردازش حسی دارد الزاماً طیف اتیسم نیست ممکن است افرادی خارج از طیف افراد دارای اتیسم باشد ولی در پردازش حس ها دچار مشکل باشند.

انسان‌ها با کمک حواسشان دنیا را می‌شناسند و با اطراف ارتباط برقرار می‌کنند از در افراد دارای اتیسم که در پردازش حواس خود دارای مشکل می باشند با مشکلاتی در زندگی خود مانند مشکل در ارتباط و تعامل آگاهی از خود محافظت از خود مواجه هستند.

علایم کودک اوتیسم  اختلال پردازش حسیمرکز توانبخشی کودکان اوتیسم

  • حساسیت بیش از حد
  • حساسیت کمتر از حد
  • ابتلا به حواس پرتی
  • مشکلات اجتماعی و هیجانی
  • سطح فعالیت خیلی کم یا زیاد
  • دست و پا چلفتی
  • تکانشگری
  • بی قراری
  • تاخیر گفتار

مشکلات پردازش حسی در نوزادان

  • آرام نمی شود.
  • نوزاد وقتی توسط مراقبین در آغوش گرفته می‌شود با کش و قوس دادن خود از آنها اجتناب می‌کند‌
  • هنگام تکان دادن کودک جیغ می زند.
  • تنهایی در گهواره را ترجیح می دهد
  • مشکلات مکیدن و تغذیه دارد
  • واکنش طبیعی به درد آمپول ندارند.
  • از لباس بیزار است.
  • از ماساژ بیزار است

علائم کودک اوتیسم در اختلال پردازش شنیداری

  • حساسیت به صدا های پیش بینی نشده
  • حساسیت به صداهای بلند
  • بی توجهی هنگام صحبت با او
  • نیاز به تکرار شوندگی
  • ناتوانی توجه هنگام وجود صدا زمینه
  • درک نادرست کلماتی که صدای مشابه دارند
  • ناتوانی تمایز بین صداهای گوناگون
  • قضاوت نادرست فاصله ی صدا

علائم کودکان اوتیسم در مشکلات بویایی و چشایی

  • ترجیح دادن غذا های خاص
  • حساسیت‌ زیاد به بوها
  • تمرکز زیاد روی بوها

یکپارچگی حسی در اوتیسم

یکارچگی حسی به عنوان یکی از روش های برگرفته از علوم اعصاب مطرح شده است. کاربرد علوم عصبی در چند دهه گذشته بسیار گسترده و وسیع بوده است. یکارچگی حسی عبارت است از سازمان دهی درون داد های حسی به منظور استفاده از آنها. این استفاده ممکن است شکل های مختلفی داشته باشد.

مواردی مانند ادراک از بدن و یا جهان پیرامون، فرایند یادگیری، رشد و ایجاد عملکردهای عصبی. از  طریق انسجام حسی است که بسیاری از اعصاب بدن با یکدیگر همکاری می کنند تا شخص بتواند با محیط به شیوه ای کارا ارتباط برقرار نماید و تجربه کسب کند.

در یک توصیف کلی از روش یکپارچگی حسی می توان چنین استدلال کرد، فرد در دوره نوزادی برای انجام عملکردهای خود از درون دادهای بسیار اولیه و پایه ای استفاده می کند. فعالیت های حسی وی در این دوره عبارت است از بوییدن، مزه کردن، لمس کردن، ادراک وضعیت بدن، احساس تقابل با جاذبه زمین( نا امنی جاذبه ای) و این روشی برای ادراک محیط پیرامون و زیستن است. با افزایش سن، این نظام ها( نظام لمس کردن، نظام ماهیچه های بدن، حرکات بدن، تاثیر بر جاذبه، سیستم وستیبولار)، بایستی به نظام های خود مختاری تبدیل شوند که سیستم عصبی را آزاد و رها کند تا بتواند انسجام یافته و عملکردهای بالاتر و برتر قشر مغز را برای یادگیری و انجام امور و فعالیت های شناختی ضروری است، ممکن سازد.

کودکی که به تازگی راه افتاده و به اصطلاح تاتی تاتی میکند، تمام انرژی و توان خود را صرف کسب مهارت بر این توانایی می کند. اما به زودی مهارت راه رفتن باید  به اندازه ای خودکار انجام شود که فرد نیازمند تمرکز بر روی آن نباشد. در اغلب افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم و افرادی که دارای مشکلات ذهنی هستند، این مهارت های حسی هیچگاه به مرحله خودمختار واتوماتیک نمی رسد. در درمان کودکان اوتیسم یکی از نکات قابل توجه مشکلات یکپارچگی حسی می باشد. کلینیک کاردرمانی جناب آقای دکتر صابر در زمینه درمان کودکان با مشکلات یکپارچگی حسی فعالیت می کند.

بنابر این در هر بار انجام این مهارت ها ی پایه ای باید بر روی آنها تمرکز کرده و انرژی مورد نیاز برای انجام  فعالیت های دیگر را صرف آن نمایند. فرایند یکپارچگی حسی فرایندی است که به شکل اتوماتیک انجام می شود و در افراد دارای مشکلات رشدی این فرایند به طور خودکار انجام  نمی شود و نیازمند مداخله و حمایت است. فرد دارای اتیسم به عنوان فردی که فاقد نظام منسجم و یکپارچه ای از حواس موجود است، نسبت به محرک های موجود در محیط واکنش های مختلف و متفاوتی از خود نشان می دهد. مثلا در برابر نام برده شدن و شنیدن اسم خود واکنشی از خود نشان نمی دهد اما نسبت به صدای خاصی مانند تهویه دستشویی و یا کولر و مخلوط کن واکنشی بسیار غیر معمول از خود بروز می دهد.

این امر می تواند دلیلی برای وجود نوعی ناهماهنگی حسی در حس شنوایی فرد باشد. در این اختلال نظام دریافت پیام ها و محرک های محیطی به روشی متفاوت از سایر افراد عمل می کند و محرک ها را متفاوت تر از آنچه که هستند دریافت میکند. یکپارچگی حسی نوعی توانمندی است که به فرد کمک می کند تا اطلاعات به دست آمده از حواس مختلف را به شیوه ای دریافت و پردازش کند تا در برابر آنها واکنش مناسب و معادل از خود نشان دهد. برای رسیدن به چنین یکپارچگی در حواس مختلف روش هایی وجود دارند که در قالب یک برنامه منسجم به فرد ارائه می شود.

روش یکپارچگی حسی را می توان به افراد دارای مشکلات حسی و رشدی مختلف از جمله افراد دارای اوتیسم ارائه کرد تا به بهبودی علایم اختلال آنها کمک کند. یکپارچگی حسی زیربخشی از علوم اعصاب است و برای تمامی درمانگران که قصد کمک به کودکان طیف اوتیسم را دارند لازم می باشد.

توانبخشی اوتیسم

در دیدگاه علوم اعصاب، اختلالات ایجاد شده در مغز فرد را می توان از طریق تغییر شرایط جسمانی مغز و گیرنده های آن تغییر داد، این تغییر شرایط را می توان از طریق روش یکپارچگی حسی که شیوه ای برگرفته از علوم اعصاب می باشد و در کاردرمانی کاربرد ویژه ای دارد، انجام داد.تحقیقات نشان داده است انجام بازی های خاص و فعالیت های جسمی و حرکتی می تواند اثر درمانی بسیار قابل توجهی در اختلالات مختلف روانی و جسمی داشته باشد. این فعالیت ها بخش هایی از سیستم اعصاب مرکزی را به فعالیت وامی دارد که اطلاعات حسی را مورد پردازش و سازماندهی قرار می دهند.

در روش یکپارچگی حسی ابتدا سطح عملکرد فعلی کودک را به صورت دقیق ارزیابی می شود سپس به طراحی فعالیت هایی پرداخته می شود تا با تعدیل سازی محیط،  کودک با استفاده از تعدیل ها تا آنجا که می تواند از خود فعالیت نشان دهد. کاردرمانگران متخصص در زمینه یکپارچگی حسی تحت نظر جناب آقای صابر، با تلاش در طراحی فعالیت های مختلف بر پایه روش یکپارچگی حسی به ایجاد تعدیلات حسی و انسجام حسی در کودکان طیف اوتیسم کمک می کنند.

برای اطلاع از اندازه و ساختار مغز کودک اوتیسم، ،تاریخچه اوتیسم بر روی لینک کلیک کنید

بهترین مرکز آموزش کودکان اتیسم(اوتیسم)

در بخش آموزش کودکان اتیسم مرکز توانبخشی اوتیسم جناب آقای دکتر صابر به آموزش کودکان اتیسم در زمینه آموزش پیش دبستانی و تست ورود به مدرسه، همچنین آموزش کودکان اوتیسم در زمینه اختلال یادگیری در سنین مدرسه و افزایش توجه و تمرکز کودکان اوتیسم پرداخته می شود.

درمان کودکان اتیسم

بهترین مرکز اتیسم(اوتیسم) در تهران

در مرکز اتیسم جناب آقای دکتر صابر علاوه بر خدمات کاردمانی اوتیسم و گفتاردرمانی اوتیسم به ارائه خدمات کاردرمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل توسط مربیان مرکز درمان اوتیسم تهران که تحت نظر جناب آقای دکتر صابر در زمینه اوتیسم آموزش داده شده و دوره های تکمیلی تخصصی درمان اتیسم را گذرانده اند مشغول می باشد.

خدمات توانبخشی اوتیسم در منزل موجب افزایش بازدهی و بهبود روند درمان کودکان اتیسم شده و خانواده های این عزیزان را در زمینه نحوه رفتار با کودک اوتیسم در محیط منزل یاری می رساند. 33 نیروی آقا و خانم از درمانگران مجرب با کمترین هزینه درمانی در طرح گفتار درمانی در منزل و کاردرمانی در منزل با مرکز توانبخشی اوتیسم جناب آقای صابر همکاری دارند.

ذهن های تک رشته ای

معمولا افرادی که دچار اوتیسم خفیف یا سندروم اسپرگر هستند، در بعضی زمینه ها توانایی خارق العاده ای را از خود نشان می‌دهند و در حین داشتن عملکرد بالا در این زمینه ها در موارد دیگر بسیار ضعیف عمل می‌کنند. والدین و مربیان باید کودکان را تشویق کنند تا از استعدادهای خود در مهارت های کاربردی در مشاغل و علائق خود بهره جویند. هدف اصلی، آموزش مهارت هایی است که علایق بر این کودکان را در بر گیرد و در طول زندگی شان نیز موجبات رضایت آنها را فراهم نماید. شاد ترین افراد این طیف آنهایی هستند که دوستانی با علایق مشترک دارند. بیشتر معاشران من از علاقمندان به بحث حیوانات و رفتارشان هستند. زندگی من با حرف ام پیوند خورده است و در حال حاضر استاد یار رشته علوم حیوانات در دانشگاه کلرادو هستم، و نیمی از گله های گاو موجود در ایالات متحده آمریکا و کانادا از طریق وسایلی که من طراحی کردم ام جابه جا میشوند.

انسان ها را از نظر شیوه اندیشیدن می‌توان در دو طبقه جای داد : تفکر بصری و تفکر تربیتی در سال‌های متمادی با افراد مختلف در مورد نحوه تفکرشان مصاحبه کردم و به این نتیجه رسیدم که انسان ها دارای است الگوی تفکرند : تفکر بصری، تفکر موسیقی و ریاضی و تفکر منطق کلامی و گاهی نیز ترکیبی از آن سه الگو متصور است. تفکر بصری در افراد اوتیستیک بسیار معمول است. تفکر منطق کلامی در افراد با اسپرگر خفیف (برخلاف نحوه تفکر من) که البته این موارد در خصوص کسانی صادق است که دچار تاخیر تکامل گفتار نیستند. آن هایی که دارای تفکر منطق کلامی هستند در ترسیم بسیار

ضعیف و در یادگیری زبانهای خارجی موفق اند. هر یک از الگوهای تفکر خواصی منحصر به خود دارد. بر این اساس، برخی از مهارت ها تقویت می‌شود، در حالی که برخی دیگر ضعیف اند یا حتی به مرحله ظهور نمی رسند. تغییر دادن این الگوها کاری بسیار دشوار است و وظیفه مربیان ایجاد انعطاف پذیری این الگوها از طریق آموزش‌های مستمر و پی گیر است. یکی از راههای استفاده از بازیهای خاصی است که مبنای آن ها دسته ‌بندی و جلب توجه کودک به نحوه تغییر این دو دسته بندی ها است. به طور مثال اگر شش مورد را روی یک میز بگذاریم (خودکار، چسب ، کلاه ، یا نوار ویدیویی) یک کودک اوتیستیک به راحتی اشیای قرمز را جدا میکند، اما نانی مینشو در تحقیقات خود در دانشگاه ملون نشان داده است که برای همین کودک بسیار سخت است که الگوی دسته بندی خود را تغییر دهد و اشیاء پلاستیکی را از دیگر اشیا جدا کند. همچنین باید به این کودکان آموزش داد که بعضی از طبقه بندی ها بر مبنای مصرف تعریف می‌شوند و بستگی به این دارد که مصرف کننده از وسیله ای به منظور کار یا بازی استفاده کند. یک کلاه می‌تواند در محل کار استفاده خاصی داشته باشد، در حالی که از همین کلاه توسط فرد دیگری در حین بازی استفاده می‌شود.

 

بهترین مرکز درمان اوتیسم

 سندروم اسپرگر

سندروم اسپرگر که گونه ای ضعیف تری از اوتیسم است، ناشناخته بود. پس از  تشخیص این سندروم اکنون کودکان طبیعی‌تری که فاقد علائم بارز معلولیت اند در طیف اوتیسم دیده می شوند. این کودکان ضمن داشتن مشکلات ارتباطی طیف اوتیسم دارای هوش خارق ‌العاده‌ای هستند. امروز این طیف از اوتیسم افراد فارغ گفتار تا دانشمندانی برجسته را شامل می‌شود، و این خود معضل بزرگی در تشخیص این سندروم به شمار می ‌رود. آلبرت اینشتین ، کارل سیگن ، ولفگانگ آمادئوس موتسارت ، ونسان ون گوگ و بسیاری از دانشمندان، محققان و هنرمندان نامی جهان نشانه‌هایی از این سندروم داشته ‌اند. از زمان شناسایی این سندروم در ایالات متحد، با افراد بسیاری در زندگی حرفه ای خود برخورد کرده‌ ام که به نوعی دچار سندروم اسپرگر نهفته اند. این افراد شامل مهندسان برجسته، طراحان ابزارهای مختلف، نقشه کش ها و تعمیرکاران وسایل مختلف می‌شوند و در صنعت دام کشور جزء افراد موفق و فعال اند. افراد زیادی را نیز با چنین علائمی در صنایع کامپیوتری دیده ام. هیچ مرز قابل تشخیصی بین نخبگان کامپیوتر و مبتلایان به سندروم اسپرگر نمی توان ترسیم کرد. سایمن بارون – کوهن محقق انگلیسی، در مطالعات خود درباره طیف اوتیسم اظهار می‌دارد در خانواده هایی که تاریخچه ابتلا به این سندرم وجود دارد، شمار فارغ التحصیلان رشته های مهندسی دو و نیم برابر بیشتر از خانواده‌های معمولی است.

دکتر اوتیسم

افراد موفق بسیاری را در صنعت دامی دیده‌ام که دارای سندرم اسپرگر بوده اند، اما این توفیق را داشته‌اند که استعدادهای خود را به مهارت هایی با ارزش و فراگیر تبدیل کنند. برای آنهایی که دارای تفکر بصری هستند، طراحی، هنرهای گرافیکی، عکاسی، مراقبت از حیوانات عیب زدایی، شبکه های کامپیوتری، تعمیرات کامپیوتر، تعمیرات وسائل نقلیه، طراحی ابزار آلات صنعتی و تحقیقات علمی، مشاغل مناسبی به شمار می روند. ذهن های ریاضی و موسیقی در موسیقی، ریاضی، مهندسی، فیزیک، شیمی و دیگر رشته های فنی فوق خواهند بود. کسانی که دارای تفکر منطق کلامی هستند. به عنوان روزنامه نگار، کتابدار، گفتاردرمان و مربیان آموزش‌های خاص فوق العاده خواهند بود.

اوتیسم را بهتر بشناسیم

مهارت های ارتباطی کودک اوتیسم

علایم اختلال اوتیسم
ارزیابی کودکان اوتیسم
تیچ در اوتیسم
رو پکس در درمان اوتیسم
روش های رفتار درمانی در درمان اوتیسم
مرکز تخصصی اوتیسم در تهران
تشخیص اوتیسم
تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم
درمان یکپارچگی حسی در اوتیسم
تئوری ذهن در درمان اوتیسم
درمان کودک اوتیسم
رفتار خود تحریکی
اتاق تعدیل حسی
اختلال پردازش حس لامسه
حس بینایی
هوش چندگانه
اختلال بینایی
حس عمقی
خود آگاهی و بادی ایمیج
حس تعادل یا وستیبولار
اختلالات مرتبط با یکپارچگی حسی
تدافع لمسی
درمان اختلال پردازش حسی
مهارت های تعادلی
اختلال تیک در کودکان
آب درمانی در اوتیسم
با کودک اوتیسم خود چه کنم
سنسوری روم
تعدیل شنیداری
کاردرمانی ذهنی
سنجش پیش دبستانی
بازی درمانی
درمان کودکان اوتیسم توسط داستان های اجتماعی
کاردرمانی جسمی
ماساژ درمانی
رشد مهارت های دستی
کاردرمانی دست کودکان
پیش نیاز های نوشتن
نقش بازی در رشد کودک
توانبخشی شناختی
مشکلات توجه در کودکان بیش فعال
اتاق تاریک
بهترین مرکز درمان بیش فعالی و نقص توجه
انواع توجه
توجه وهوشیاری
بازی درمانی در کودکان بیش فعال
مشکلات توجهی در کودکان بیش فعال
توانبخشی شناختی در درمان بیش فعالی
تقویت حافظه در کودکان با نقص توجه و بیش فعالی
درمان بیش فعالی
اختلال حافظه در بیش فعالی 
آب درمانی در کودکان
پیش نیاز های نوشتن
نقش بازی در رشد کودک
انواع حافظه 
اختلال یادگیری
اختلال رفتاری در کودکان اختلالات یادگیری
آموزش بالینی در درمان کودکان اختلال یادگیری
مهارت ادراک بینایی در اختلالات یادگیری
اختلال ریاضی
هوش چندگانه
ناتوانی یادگیری و سال های پیش دبستانی
پیش نیاز های نوشتن
مهارت های نوشتن
اختلال املا نویسی
علل اختلال ریاضی
رشد مهارت های ریز دست 
بازی درمانی در اختلال یادگیری
مقیاس هوش وکسلر
تست هوش کودکان
ناخن جویدن در کودکان
ارزیابی سیستم عصبی کودک
نقش بازی در رشد کودک
روانشناسی کودک
اختلال خواب در کودکان
ناروانی گفتار
آب ریزش دهان
آپراکسی چیست
دیزآرتری
زبان و گفتار
متد بازی درمانی در اختلالات یادگیری 
ارزیابی سیستم عصبی کودک      
ناخن جویدن در کودکان         
تست ورود به پیش دبستانی     
رژیم حسی چیست؟ 
سکته مغزی     
گفتاردرمانی در کم شنوایی     
گفتار درمانی در رشد مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم   
روانشناسی کودک        
اختلال تیک در کودکان     
آپراکسی چیست       
میکروسفالی- ماکروسفالی 
آسیب سیستم اجرایی مغز     
کاردرمانی در نابینایان           

بهترین مراکز درمان اوتیسم در شرق تهران

مرکز اوتیسم شرق تهران -مرکز اوتیسم در هنگام- مرکز اوتیسم در رسالت- مرکز اوتیسم در میدان سپاه- مرکز اوتیسم شرق تهران-مرکز اوتیسم در طالقانی- مرکز اوتیسم در مشیریه- مرکز اوتیسم در مسعودیه-مرکز اوتیسم در نارمک- مرکز اوتیسم در مجیدیه- مرکز اوتیسم در سراج- مرکز اوتیسم شرق تهران -مرکز اوتیسم در فرجام- مرکز اوتیسم در افسریه- مرکز اوتیسم در پاسدار گمنام- مرکز اوتیسم در پیروزی- بهترین مرکز اوتیسم تهران -مرکز اوتیسم در باقری-مرکز اوتیسم در  سیزده آبان- مرکز اوتیسم در آهنگ- مرکز اوتیسم در پرستار- مرکز اوتیسم در چهارصد دستگاه- مرکز اوتیسم در خیابان کرمان- مرکز اوتیسم در تهران -مرکز اوتیسم در وحیدیه- مرکز اوتیسم  تهران -مرکز اوتیسم در سرخه حصار-مرکز اوتیسم در امامت- مرکز اوتیسم در امام حسین- مرکز اوتیسم در سید خندان- بهترین مراکز اوتیسم در تهران مرکز اوتیسم در دردشت-بهترین مرکز درمان اوتیسم در گلبرگ- بهترین مرکز درمان اوتیسم در خیابان اشراقی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در زاهد گیلانی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در صفا- بهترین مرکز درمان اوتیسم در مولوی- بهترین مرکز درمان اوتیسم درسبلان-بهترین مرکز درمان اوتیسم تهران -بهترین مرکز درمان اوتیسم در هفت حوض- بهترین مرکز درمان اوتیسم در سعدی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در خیابان تختی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در سهروردی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در بهشتی-بهترین مرکز درمان اوتیسم در فردوسی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در بهارستان- بهترین مرکز درمان اوتیسم در مطهری- بهترین مرکز درمان اوتیسم در مفتح- بهترین مرکز درمان اوتیسم تهران – بهترین مرکز درمان اوتیسم در دروازه شمیران- بهترین مرکز درمان اوتیسم در تختی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در کریمخان- بهترین مرکز درمان اوتیسم در هفت تیر- بهترین مرکز درمان اوتیسم در هرندی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در قیام- بهترین مرکز درمان اوتیسم در بلوار پروین-بهترین مرکز درمان اوتیسم در اتحاد- بهترین مرکز درمان اوتیسم در خیابان ایران- بهترین مرکز درمان اوتیسم در هفده شهریور- بهترین مرکز درمان اوتیسم در نظام آباد -بهترین مرکز درمان اوتیسم در میدان شهدا-بهترین مرکز درمان اوتیسم تهران – بهترین مرکز درمان اوتیسم در نیرو هوایی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در بلوار ابوذر-  بهترین مرکز درمان اوتیسم در میدان خراسان- بهترین مرکز درمان اوتیسم در مدائن- بهترین مرکز درمان اوتیسم درفدک- بهترین مرکز درمان اوتیسم در شمیران- بهترین مرکز درمان اوتیسم در تسلیحات-  بهترین مرکز درمان اوتیسم در نبرد- بهترین مرکز درمان اوتیسم در محلاتی -کاردرمانی اوتیسم در لواسان-کاردرمانی اوتیسم در فشم- کاردرمانی اوتیسم در حکیمیه – کاردرمانی اوتیسم در تهران – کاردرمانی اوتیسم در شمیرانات- کاردرمانی اوتیسم در میدان بنی هاشم- کاردرمانی اوتیسم در علم و صنعت-کاردرمانی اوتیسم در  قنات کوثر- کاردرمانی اوتیسم در شهرک امید- کاردرمانی اوتیسم در شیان- کاردرمانی اوتیسم در لویزان- کاردرمانی اوتیسم در مهران- کاردرمانی اوتیسم در خاقانی- کاردرمانی اوتیسم در امجدیه- کاردرمانی اوتیسم در ارامنه- کاردرمانی اوتیسم در خیابان دبستان- کاردرمانی اوتیسم در عباس آباد- کاردرمانی اوتیسم در اندیشه- کاردرمانی اوتیسم در خیابان قصر- مرکز کاردرمانی اوتیسم در تهران -کاردرمانی اوتیسم در کاج-  کاردرمانی اوتیسم در نامجو- کاردرمانی اوتیسم در شهید قندی- بهترین کاردرمانی اوتیسم تهران – کاردرمانی اوتیسم در میدان فرخی یزدی- کاردرمانی اوتیسم در مسجد جامع- کاردرمانی اوتیسم در ساقدوش – مراکز کاردرمانی اوتیسم تهران -کاردرمانی اوتیسم شرق -کاردرمانی اوتیسم در شهید عراقی-بهترین کاردرمانی اوتیسم تهران-کاردرمانی اوتیسم در هروی- کاردرمانی اوتیسم در قلهک-کاردرمانی اوتیسم در سه راه ضرابخانه-کاردرمانی اوتیسم در استاد حسن بنا-کاردرمانی اوتیسم در میدان نبوت- کاردرمانی اوتیسم در بلوار دلاوران-کاردرمانی اوتیسم در سمنگان-کاردرمانی اوتیسم در شهید ثانی-کاردرمانی اوتیسم در جانبازان شرقی-کاردرمانی اوتیسم در جانبازان غربی- کاردرمانی اوتیسم در مدائن- کاردرمانی اوتیسم در اتوبان رسالت- کاردرمانی اوتیسم در میدان هلال احمر-کاردرمانی اوتیسم در میدان الغدیر- کاردرمانی اوتیسم در نیروی دریایی-کاردرمانی اوتیسم در آیت الله مدنی- کاردرمانی اوتیسم در خیابان گرگان-کاردرمانی اوتیسم در سبلان جنوبی- کاردرمانی اوتیسم در سبلان شمالی- کاردرمانی اوتیسم در گلشن دوست-کاردرمانی اوتیسم در خیابان اردیبهشت-

بهترین مراکز درمان اوتیسم در شمال تهران

گفتار درمانی اوتیسم در قیطریه- گفتار درمانی اوتیسم در منظریه-گفتار درمانی اوتیسم در آجودانیه- گفتار درمانی اوتیسم در میرداماد- گفتار درمانی اوتیسم در میدان محسنی- گفتار درمانی اوتیسم در ظفر- گفتار درمانی اوتیسم در خیابان نفت-گفتار درمانی اوتیسم در اختیاریه- گفتار درمانی اوتیسم در کامرانیه- گفتار درمانی اوتیسم در خیابان دولت-گفتار درمانی اوتیسم در  دیباجی- گفتار درمانی اوتیسم در اقدسیه- گفتار درمانی اوتیسم در کودکان در مینی سیتی- گفتار درمانی اوتیسم در نوبنیاد- گفتار درمانی اوتیسم در بلوار ارتش- گفتار درمانی اوتیسم شمس آباد- کاردرمانی حسی اوتیسم در تهران -کاردرمانی حسی اوتیسم در ازگل-کاردرمانی حسی اوتیسم در قلهک- کاردرمانی حسی اوتیسم در خیابان یاسر- کاردرمانی حسی اوتیسم در جماران- کاردرمانی حسی اوتیسم در تجریش-کاردرمانی حسی اوتیسم در میدان قدس- کاردرمانی حسی اوتیسم در خیابان الهیه- کاردرمانی حسی اوتیسم در فرشته- کاردرمانی حسی اوتیسم در جردن- کاردرمانی حسی اوتیسم در دارآباد- کاردرمانی حسی اوتیسم در سعدآباد-کاردرمانی حسی اوتیسم در جمشیدیه- کاردرمانی حسی اوتیسم در دربند- کاردرمانی حسی اوتیسم در گلابدره- کاردرمانی حسی اوتیسم در امام زاده قاسم- کاردرمانی حسی اوتیسم در چیذر-کاردرمانی حسی اوتیسم در دزاشیب- کاردرمانی حسی اوتیسم در زعفرانیه- کاردرمانی حسی اوتیسم در سوهانک- کاردرمانی حسی اوتیسم در شهرک محلاتی-  کاردرمانی حسی اوتیسم در شهرک نفت- کاردرمانی حسی اوتیسم در کاشانک- کاردرمانی حسی اوتیسم در محمودیه- کاردرمانی حسی اوتیسم در خیابان دروس- کاردرمانی حسی اوتیسم در ونک- کاردرمانی حسی اوتیسم در آرژانتین- کاردرمانی حسی اوتیسم در ساعی -کاردرمانی حسی اوتیسم در امیرآباد-کاردرمانی حسی اوتیسم در ایرانشهر- توانبخشی اوتیسم در بهجت آباد- توانبخشی اوتیسم در اندرزگو -توانبخشی اوتیسم در زرگنده- توانبخشی اوتیسم در باغ فردوس- توانبخشی اوتیسم درخیابان آفریقا- توانبخشی اوتیسم در خیابان باهنر- توانبخشی اوتیسم در بلوار کاوه- توانبخشی اوتیسم در اوین-توانبخشی اوتیسم در بام تهران-توانبخشی اوتیسم در پارک وی-توانبخشی اوتیسم در نمایشگاه-توانبخشی اوتیسم در فرحزاد-توانبخشی اوتیسم در امام زاده داوود-توانبخشی اوتیسم در کوهسار-توانبخشی اوتیسم در شهرک کلاهدوز-توانبخشی اوتیسم در خیابان کلاهدوز-توانبخشی اوتیسم در شهرک شهید چمران-توانبخشی اوتیسم در صاحبقرانیه- توانبخشی اوتیسم در گل نبی-توانبخشی اوتیسم در میدان نیاوران-توانبخشی اوتیسم در چهار راه پاسداران- توانبخشی اوتیسم چالهرز- توانبخشی اوتیسم در وفامنش-توانبخشی اوتیسم در پناهی نیا-توانبخشی اوتیسم در خیابان افشاری-توانبخشی اوتیسم در حقانی- توانبخشی اوتیسم در خیابان گیلان-توانبخشی اوتیسم در خیابان یاسر- توانبخشی اوتیسم در مقدس اردبیلی- توانبخشی اوتیسم ولیعصر-توانبخشی اوتیسم در موحد دانش-توانبخشی اوتیسم در صادقی قمی- توانبخشی اوتیسم در خیابان دستگردی- توانبخشی اوتیسم در رستم آباد- توانبخشی اوتیسم در نارنجستان-توانبخشی اوتیسم در  نیستان- توانبخشی اوتیسم در نگارستان-توانبخشی اوتیسم در بوستان-توانبخشی اوتیسم در گلستان-توانبخشی اوتیسم در پورابتهاج-توانبخشی اوتیسم در دشتستان- توانبخشی اوتیسم در قبا-توانبخشی اوتیسم در گاندی -توانبخشی اوتیسم در نلسون ماندلا -توانبخشی اوتیسم در خیابان نفت -توانبخشی اوتیسم در میدان مادر -توانبخشی اوتیسم در شیخ بهایی- توانبخشی اوتیسم در ملاصدرا- توانبخشی اوتیسم در جهان کودک- توانبخشی اوتیسم در تهران.

بهترین مراکز درمان اوتیسم در غرب تهران-کلینیک کاردرمانی غرب تهران

مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در باغ فیض- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در شهرک اکباتان- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در شهر زیبا- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در گیشا- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در طرشت- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در حصارک- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در آزادی- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در شاهین شمالی – مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در شاهین جنوبی – مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در چهار باغ – مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در بهنام – مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در وحدت اسلامی – مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در سازمان آب – مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در کن- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در ورداورد- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در آریاشهر- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در صادقیه- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در شهرک آپادانا- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در تهران- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در اشرفی اصفهانی- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در تهران ویلا- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در برق آلستوم- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در همایونشهر- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در ونک- مرکز درمان یکپارچگی حسی اوتیسم در آیت الله کاشانی- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در سازمان برنامه- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم تهران- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در عدل- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در شهرک اندیشه- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در شهرک پرواز- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در شهرک کوهسار- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در شهرک نفت- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در شهرک ولفجر- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در تهران- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم درخیابان بیمه- بهترین مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم تهران- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در کنکوری- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در آرژانتین- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در ساعی- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم تهران- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در امیر آباد- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در ایرانشهر- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در یوسف آباد- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در بهجت آباد- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در جمالزاده- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم تهران- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در خیابان شیراز- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در عباس آباد- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در فاطمی- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در قائم مقام- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در سنایی- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم تهران- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در قزل قلعه – مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در بلوار کشاورز غربی- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در بلوار کشاورز شرقی- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در کریمخان- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در هفت تیر – مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در گاندی- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در میدان جهاد- بهترین مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم تهران- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در ولیعصر شمالی- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در ولیعصر جنوبی- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در هفت تیر- مرکز یکپارچگی حسی اوتیسم در استاد معین –  درمان اختلال حسی اوتیسم در خیابان دکتر هوشیار- درمان اختلال حسی اوتیسم تهران- درمان اختلال حسی اوتیسم در شمشیری- درمان اختلال حسی اوتیسم در دستغیب- درمان اختلال حسی اوتیسم در فتح- درمان اختلال حسی اوتیسم در مهرآباد جنوبی- درمان اختلال حسی اوتیسم در مهر آباد شمالی- درمان اختلال حسی اوتیسم در بریانک- بهترین مراکز درمان اختلال حسی اوتیسم تهران- درمان اختلال حسی اوتیسم در سلسبیل- درمان اختلال حسی اوتیسم در کارون- درمان اختلال حسی اوتیسم در هاشمی- درمان اختلال حسی اوتیسم در خیابان زنجان- درمان اختلال حسی اوتیسم در خیابان آذربایجان- درمان اختلال حسی اوتیسم در خیابان امام خمینی- درمان اختلال حسی اوتیسم در جیحون- درمان اختلال حسی اوتیسم در خوش- درمان اختلال حسی اوتیسم در دامپزشکی- درمان اختلال حسی اوتیسم در رودکی- درمان اختلال حسی اوتیسم در قصرالدشت- درمان اختلال حسی اوتیسم در مالک اشتر- درمان اختلال حسی اوتیسم در نواب -درمان اختلال حسی اوتیسم در کمیل-  درمان اختلال حسی اوتیسم در انقلاب – درمان اختلال حسی اوتیسم در شیخ هادی- درمان اختلال حسی اوتیسم در امیریه- درمان اختلال حسی اوتیسم در منیریه- درمان اختلال حسی اوتیسم در اسکندری- درمان اختلال حسی اوتیسم در دخانیات- درمان اختلال حسی اوتیسم در جمهوری- درمان اختلال حسی اوتیسم در میدان حر- درمان اختلال حسی اوتیسم در میدان راه آهن- درمان اختلال حسی اوتیسم در هلال احمر-مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در پاستور- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در حسن آباد- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در گمرک- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در وحدت اسلامی- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در کارگر شمالی و کاردرمانی در کارگر جنوبی- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در بهارستان- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در فردوسی- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در پامنار-  مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در دروازه شمیران- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در امین حضور- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در پانزده خرداد- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در سعدی- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در لاله زار- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در یاخچی آباد- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در جوادیه- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در نازی آباد- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در خزانه- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در شهرک راه آهن- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در شهرک گلستان- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در شهرک فرهنگیان- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در رجایی- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در علی آباد- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در سه راه آذری- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در امام زاده حسن- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در یافت آباد- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در جلیلی- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در زهتابی- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در زمزم- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در گلچین- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در باغ خزانه- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در میدان قزوین- مرکز درمان اختلال حسی اوتیسم در میدان بهاران- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در صاحب الزمان- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در تولیدارو- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در شاد آباد- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در ولیعصر- درمان اوتیسم به صورت آنلاین درخلیج فارس شمالی- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در خلیج فارس جنوبی- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در شهرک ولیعصر- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در شهرک صاحب الزمان- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در خانی آباد- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در اسفندیاری- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در بهمنیار- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در میدان بهمن- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در نعمت آباد- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در اسماعیل آباد- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در دولت خواه- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در شهید کاظمی- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در عبدل آباد- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در دولت آباد- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در جوانمرد- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در 13آبان- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در باشگاه نفت- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در تهرانسر مرکزی- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در شهرک دریا- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در شهرک آزادی- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در شهرک استقلال- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در شهرک دانشگاه- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در شهرک 22 بهمن- درمان اوتیسم به صورت آنلاین در ویلاشهر- گفتار درمانی در اوتیسم در شهرک غزالی- گفتار درمانی در اوتیسم در شهرک شهرداری- گفتار درمانی در اوتیسم در شهرک دانشگاه شریف- گفتار درمانی در اوتیسم در زیبا دشت بالا- گفتار درمانی در اوتیسم در زیبا دشت پایین- گفتار درمانی در اوتیسم در گلستان شرقی- گفتار درمانی در اوتیسم در گلستان غربی- گفتار درمانی در اوتیسم در دژبان- گفتار درمانی در اوتیسم در شهید باقری- گفتار درمانی در اوتیسم در آزادشهر – گفتار درمانی در اوتیسم در پیکان شهر- گفتار درمانی در اوتیسم در دریاچه چیتگر- گفتار درمانی در اوتیسم در تهرانسر غربی- گفتار درمانی در اوتیسم در تهرانسر شرقی- گفتار درمانی در اوتیسم در اسلامشهر- گفتار درمانی در اوتیسم در اکباتان- گفتار درمانی در اوتیسم در شهران – گفتار درمانی در اوتیسم در بلوار فردوس شرق- گفتار درمانی در اوتیسم در بلوار فردوس غرب- گفتار درمانی در اوتیسم در دهکده المپیک – گفتار درمانی در اوتیسم در سیمون بولیوار – گفتار درمانی در اوتیسم در چیتگر شمالی- گفتار درمانی در اوتیسم در چیتگر جنوبی – گفتار درمانی در اوتیسم در اسلام شهر – گفتار درمانی در اوتیسم در شهر آرا-گفتار درمانی در اوتیسم در حقانی-  گفتار درمانی در اوتیسم در خیابان جی- گفتار درمانی در اوتیسم در بلوار سرو- گفتار درمانی در اوتیسم در خیابان پاکنژاد- گفتار درمانی در اوتیسم در میدان صنعت- گفتار درمانی در اوتیسم در بلوار دریا- گفتار درمانی در اوتیسم در بلوار شهرداری- گفتار درمانی در اوتیسم در میدان کتاب- گفتار درمانی در اوتیسم در ایران زمین- گفتار درمانی در اوتیسم در میدان کاج- گفتار درمانی در اوتیسم در بلوار 24 متری- گفتار درمانی در اوتیسم در صرافها- گفتار درمانی در اوتیسم در خیابان علامه- گفتار درمانی در اوتیسم در بلوار فرهنگ- گفتار درمانی در اوتیسم در بلوار فرحزادی- گفتار درمانی در اوتیسم در فرحزاد- گفتار درمانی در اوتیسم در بلوار مطهری- گفتار درمانی در اوتیسم در بلوار درختی- گفتار درمانی در اوتیسم در خیابان زرافشان- گفتار درمانی در اوتیسم در هرمزان- گفتار درمانی در اوتیسم در میدان توحید- گفتار درمانی در اوتیسم در نصرت- گفتار درمانی در اوتیسم در فرصت – گفتار درمانی در اوتیسم در انقلاب – گفتار درمانی در اوتیسم در ازادی -گفتار درمانی در اوتیسم در شادمان – گفتار درمانی در اوتیسم در بهبودی – گفتار درمانی در اوتیسم در حبیب الهی – گفتار درمانی در اوتیسم در دریان نو – گفتار درمانی در اوتیسم در دادمان – گفتار درمانی در اوتیسم در شهرک ژاندارمری – گفتار درمانی در اوتیسم در خیابان حسن سیف – گفتار درمانی در اوتیسم در شهرک بوعلی – گفتار درمانی در اوتیسم در ایوانک – گفتار درمانی در اوتیسم در بلوار حافظی – گفتار درمانی در اوتیسم در بلوار پیام – گفتار درمانی در اوتیسم در کوی فراز – گفتار درمانی در اوتیسم در شهرک قدس – گفتار درمانی در اوتیسم در قیصر امین پور – گفتار درمانی در اوتیسم در سئول – گفتار درمانی در اوتیسم در سیمای ایران –

 

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.