ارگوتراپیست مهدی صابر

لکنت زبان و روش های اصلاح آن- لکنت در کودکان

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

کاهش آسیب لکنت زبان در کودکان

کاهش آسیب لکنت شامل کمک به کودک نوجوان در یادگیری این است که روانتر صحبت کند. همان طور که قبلاً ذکر شد بیشتر روشهایی که برای رسیدن به این هدف طراحی شده اند، شامل تغییراتی در زمان بندی و تنش تولید گفتار میباشند.

علاوه بر این، کاهش آسیب، شامل کمک به کودک در تغییر رفتارهای لکنتش است تا جایی که در برقراری ارتباط کمتر مخرب باشند.

به یاد داشته باشیم، قبل از اینکه ما راهکارهای بهبود روانی را ارائه دهیم ، باید از اینکه کودک به ابزارهایی برای تغییر لحظات لکنت زبان مجهز است ، مطمئن شویم. چرا که بدون چنین ابزارهایی ، اگر کودک با ناروانی های موقعیتی  که به واسطه ی پیش بینی و ترس از لکنت به وجود می آید راحت نباشد. در معرض خطر بازگشت قرار خواهد گرفت.

تغییر لکنت

زمانی که کودکان / نوجوانان لکنت می کنند می توانند به شیوه های متفاوتی این کار را  انجام دهند. آنها می‌توانند میزان زیادی تنش فیزیکی را نشان دهند، یا می توانند با تنش کمتری لکنت کنند.

هر چه تنش بیشتری در حین لکنت نشان می دهند وقفه های بیشتری را در ارتباط با تجربه می‌کنند. لکنت (آسان‌تر) ارتباط را کمتر تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین علاوه بر این که درمانگران به کودکان / نوجوانان کمک می‌کنند که یاد بگیرند راحت تر صحبت کنند، می توانند به آنها کمک می کنند تا با  راحت تر لکنت کردن، ارتباطشان را بهبود بخشند.

تغییر تنش فیزیکی می تواند دشوار باشد. حتی اگر کودکان / نوجوانان از این که در حین لکنت زبان به صورت فیزیکی تنش دارند آگاه باشند (به خصوص در حین کشیده گویی یا قفل ها) ، ممکن است متوجه نشوند که چگونه تنش به وجود می‌آید (مثلاً کدام یک از عضلات درگیر هستند). و چگونه آنها می‌توانند تنش را در حین صحبت کردن کاهش دهند.

والدین و درمانگران ممکن است به آنها گفته باشند که عضلات شان را (آرام) سازند. اما ممکن است کودکان / نوجوانان علیرغم فهم این موضوع در عمل نتوانند این کار را انجام دهند بنابراین اولین گام مهم در کمک به کودکان / نوجوانان در یادگیری تغییر تنش در حین لکنت، کمک به آنهاست که درست یاد بگیرند در لحظه چه کاری باید انجام دهند.

بعضی از کودکان / نوجوانان عضلات فک را منقبض می کنند در حالی که سایرین عضلات حنجره را منقبض می‌کنند و عده‌ای از عضلات تنفسی شان را منقبض می کنند. آنها ممکن است سایر رفتارهایی نظیره حرکات چشم، جمع کردن لب ها و سایر حرکات تنش فیزیکی را بروز دهند. مسلماً هرچه بیشتر بفهمند که چگونه این عضلات را منقبض می کنند بیشتر قادر به تغییر آن تنش خواهد بود.

یک راه برای یادگیری اینکه  کودک چگونه لکنت می کنند (شناسایی) لحظه ی لکنت و توضیح آنچه با دهان، گلو و مکانیزم تنفسی وقتی لکنت می کنند انجام می‌دهند است.

برای کمک به آنها برای انجام این کار، کودکان / نوجوانان می توانند خودشان را در حین لکنت کردن با استفاده از آینه یا ضبط ویدیویی ببینند.

یا می‌توانند لکنت زبانشان را با استفاده از (لکنت کاذب) تقلید کنند. بعد از یادگیری در مورد (ماشین گفتار) بخش هایی از بدنشان که در صحبت کردن درگیر می شوند.

کودکان / نوجوانان می توانند بحث کنند که چگونه بخش‌های ماشین گفتار در حین گفتار روان با یکدیگر کار می کنند چگونه در حین گفتار دارای لکنت در تقابل با یکدیگر منقبض میشوند.

از دیرباز ابزارهای کاهش تنس بدنی در طول لکنت راهکارهای «اصلاح لکنت» نامیده میشدند. در مقابل راهکارهای اصلاح لکنت راهکارهایی هستند که «اصلاح گفتار» نامیده میشوند که به صورت مستقیم برای بهبود روانی گفتار مورد استفاده قرار میگیرند.

در درمان جامع از ترکیب روشهای اصلاح گفتار و اصلاح لکنت برای کمک به بهبودی لکنت کودکان / نوجوانان در برقراری ارتباط استفاده میشود.

آموزش دادن راهکارهایی برای تغییر لکنت به کودکان/ نوجوانان مانند ایجاد یک تور ایمنی برای کمک به آنها در مواردی است که راهکارهای روانی آنها شکست می خورده یا آنها خود را در موقعیتی می یابند که استفاده از راهکارهای روانی سخت تر است، یا اینکه با لکنتشان راحت هستند و از راهکارهای روان تر صحبت کردن استفاده نمی کنند.

ایجاد جعبه ابزارلکنت

سال‌های متمادی درمانگران و افراد دارای لکنت به روش های اصلاح لکنت ون رایپر متکی بودند.

ابزار های اصلاح لکنت

  • ابطال (حذف ، کنسل کردن ، اصلاح بعد از وقفه )
  • رهایی (خروج آسان ، اصلاح حین وقفه )
  • آماده سازی (ورود آسان ، اصلاح قبل از وقفه )

این راهکارهای اصلاح لکنت برای کمک به کاهش تنش یا تقلای افراد دارای لکنت هنگام صحبت کردن طراحی شده اند. در واقع این روش ها نه تنها به افراد کمک می کنند که راحت تر صحبت کنند بلکه به آنها کمک می کنند تا مهارت های مانیتورینگ / نظارت بر خود را بهبود ببخشند و به توانایی خود در مدیریت لکنت پی ببرند و از همه مهمتر راهکارهایی هستند که به افراد دارای لکنت در زندگی کمک می کنند تا بعد از اتمام درمان به صورت دراز مدت بتوانند با واقعیت های جدید روبرو شوند.

منطق جعبه ابزار

برای اطمینان از موفقیت ابزارهای ارائه شده درمانگران و کودکان / نوجوانان باید از منطق پشت آن آگاه شوند برای کمک به کودکان / نوجوانان برای فهم این منطق، توضیحاتی در مورد هر شیوه داده می شود که به این پرسش ها پیرامون هر روش پاسخ میدهند :

  • این روش چیست ؟
  • چه زمان میتوانم از آن استفاده کنم؟
  • چگونه باید آن را انجام دهم ؟
  • چه مزایایی در این روش برای من وجود دارد ؟
  • چه چیزهایی دیگری باید بدانم ؟

فهمیدن منطق درمان به کودکان کمک می‌کند تا مهارت های فرا گرفته شده را در موقعیت های دیگر تعمیم دهند. این توضیحات همچنین به ما گفتاردرمانان برای آموزش دادن والدین ، معلمان و دیگران در مورد روش های درمان کمک می‌کند .

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
لکنت زبان در کودکان
فلج مغزی در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان
یکپارچگی حسی چیست؟
دیستروفی عضلانی چیست؟
بیش فعالی در کودکان چیست؟
نقص توجه  در کودکان چیست؟
متخصص کاردرمانی در منزل
مرکز کاردرمانی کودکان
بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران
متخصص گفتار درمانی در منزل
کلینیک گفتاردرمانی کودکان
بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

بهترین مراکز لکنت زبان

بهترین کلینیک لکنت زبان در تهرانپارس

مرکز لکنت زبان در نیاوران

مرکز لکنت زبان سعادت آباد

بهترین مرکز لکنت زبان در ستارخان

کلینیک لکنت زبان در پاسداران

بهترین کلینیک لکنت زبان در شمال تهران

مرکز لکنت زبان در شرق تهران

بهترین کلینیک  لکنت زبان در پونک

بهترین مرکز لکنت زبان در ولنجک

بهترین لکنت زبان در فرمانیه

کلینیک لکنت زبان در شهرک غرب

مرکز لکنت زبان غرب تهران

کلینیک لکنت زبان در شریعتی

بهترین لکنت زبان در مرزداران

مراکز لکنت زبان در سیدخندان 

لکنت زبان در جنت آباد

بهترین مرکز لکنت زبان دهکده المپیک

بهترین مرکز لکنت زبان اسلام شهر

کلینیک لکنت زبان در تجریش

بهترین مرکز لکنت زبان در قلهک

بهترین کلینیک لکنت زبان در تهرانسر

مرکز لکنت زبان در ونک

کلینیک لکنت زبان در نارمک

بهترین کلینیک لکنت زبان پیروزی

مرکز لکنت زبان در سعادت آباد

بهترین مرکز لکنت زبان ستارخان

کلینیک لکنت زبان ولنجک

بهترین مرکز لکنت زبان در پاسداران

بهترین مرکز لکنت زبان در شرق تهران

کلینیک لکنت زبان غرب تهران

بهترین مرکز لکنت زبان در تهران

مراکزلکنت زبان در مرزداران

بهترین مرکز لکنت زبان نیاوران

مرکز لکنت زبان در جنوب تهران

کلینیک لکنت زبان در جنوب تهران

بهترین کلینیک لکنت زبان در انقلاب

مرکز لکنت زبان در یوسف آباد

بهترین مرکز لکنت زبان در منظریه

بهترین کلینیک لکنت زبان در ظفر

مرکز لکنت زبان تهران نو

بهترین مرکز لکنت زبان در افسریه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.