ارگوتراپیست مهدی صابر

کاردرمانی اوتیسم در منزل

کاردرمانی اوتیسم در منزل| کاردرمانی در منزل| تشخیص اوتیسم| مرکز اوتیسم تهران دکتر صابر

سر فصل مطالب

اختلالات طیف اوتیسم گروهی از اختلالات رشدی است که دارای چند ویژگی اصلی آسیب در تعاملات اجتماعی، اختلال در ارتباطات کلامی و غیر کلامی و نیز رفتارها، علائق و فعالیت‌های کلیشه‌ای می‌باشد. کودکان با اختلالات طیف اوتیسم برخی دیگر از مشکلات همانند کژکاری‌های حسی، مشکلات مربوط به خواب و نیز مشکلات رفتاری را از خود نشان می‌دهند. مرکز تخصصی توانبخشی اوتیسم در حیطه گفتاردرمانی اوتیسم و کاردرمانی اوتیسم فعالیت می نماید. از دیگر خدمات مرکز اوتیسم دکتر صابر بازی درمانی و رفتاردرمانی اوتیسم و ماساژ درمانی، سنسوری روم و…. است. پس از تشخیص اوتیسم بهترین روش درمان خدمات توانبخشی می باشد که در مرکز اوتیسم دکتر صابر به صورت تخصصی انجام می گیرد.

 جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید. 

تشخیص اوتیسم

اختلالات طیف اوتیسم گروهی از اختلالات رشدی است که دارای چند ویژگی اصلی آسیب در تعاملات اجتماعی، اختلال در ارتباطات کلامی و غیر کلامی و نیز رفتارها، علائق و فعالیت‌های کلیشه‌ای می‌باشد. کودکان با اختلالات طیف اوتیسم برخی دیگر از مشکلات همانند کژکاری‌های حسی، مشکلات مربوط به خواب و نیز مشکلات رفتاری را از خود نشان می‌دهند. این اختلالات،‌ اختلالات روانی نیستند بلکه اختلالات پزشکی هستند که بر رشد جسمانی و اجتماعی تأثیر می‌گذارند و مواد شیمیایی و عصبی – شیمیایی درون مغز و ارتباطات آنها را تغییر می‌دهند. تا کنون دلیل اصلی این اختلالات و نیز درمان قطعی برای آنها پیدا نشده است. داروها در کاهش برخی از علائم اختلالات طیف اوتیسم کمک کننده هستند،‌ همانطور که کاردرمانگران، فیزیوتراپیست‌ها، گفتار درمانگران و سایر متخصصان مرتبط، می‌توانند به کاهش علائم کمک می‌نمایند. رویکردهای درمانی زیادی برای کمک به رشد جسمانی و اجتماعی این کودکان مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

اختلالات طیف اوتیسم

کاردرمانی اوتیسم در منزل

کاردرمانی در کاهش علائم و بهبود فرایندهای رشدی کودکان دچار اختلالات مختلف پزشکی و نیز ناتوانی‌های رشدی موفقیت‌های زیادی داشته است. در اغلب موارد افراد مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم، همزمان ناتوانی‌های مربوط به رشد جسمانی را نیز تجربه می‌کنند. خواهر و برادرهای افراد مبتلا به این اختلالات نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا قرار دارند. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که شناسایی زود هنگام اختلالات طیف اوتیسم در کودکان، هنوز یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. والدین اغلب مسائلی را در کودکان خود، وقتی حتی آنها کمتر از دو سال دارند، گزارش می‌کنند. برخی از این مشکلات شامل تأخیر در رشد زبان و گفتار، نبود پاسخ دهی مناسب، مشکلات رفتاری در ارتباطات اجتماعی و مشکل در خوابیدن و غذا خوردن است. اختلالات زیادی وجود دارد که رشد جسمانی رادرگیر کرده و بر کودکان تأثیر می‌گذارند و می‌توانند بر رشد کودکان با اختلالات طیف اوتیسم نیز به شدت تأثیر بگذارند. کار درمانگران عضو کلیدی در تیم درمان هستند و خدماتی را برای کودکان و بزرگسالان فراهم می‌آورند. هدف این کتاب، فراهم آوردن اطلاعات جامع و در دسترس درباره تکنیک‌های کار درمانی جهت کمک به والدین، مراقبان، متخصصان و سایر اعضای تیم درمان است. در واقع این کتاب یک راهنمای شخصی است. خواننده می‌تواند موضوع خاصی را انتخاب کرده و مطالعه نماید. امیدواریم این کتاب برخی پرسش‌های بیشمار افراد را پاسخ دهد.

کاردرمانی

کاردرمانی اوتیسم از فعالیت‌ها برای بهبود کیفیت زندگی افراد بهره می‌گیرد. کودکان با اختلالات طیف اوتیسم اغلب دچار تأخیرات رشدی در حوزه مهارت‌های جسمانی، یادگیری و رشد اجتماعی هستند. فعالیت‌های ارائه شده در این کتاب، منطبق با زندگی خانوادگی است که کودکان با اختلالات طیف اوتیسم، اعضای خانواده و سایرین می‌توانند از آنها بهره‌مند گردند. وقتی شخصی در کاری فعال باشد، مغز بر آن کار توجه نشان می‌دهد و فرصت برای نمو مهیاتر می‌گردد.

سنجش کارکردی

توصیه‌های ارائه شده در کتاب بر الزامات جسمانی،‌ اجتماعی، حرکتی و شناختی هر فعالیت، تعامل اجتماعی و یا محیطی متمرکز است. کودکان با اختلالات طیف اوتیسم  ممکن است در کسب مهارت‌های روزمره زندگی با مشکل مواجه شوند. هر مهارت به اجزای آن تفکیک می‌شود تا کودک متناسب با توانایی خود آن را به تدریج به دست آورد.

سنجش مهارت

برخی از فعالیت‌های متناسب با سن کودک پیشنهاد شده‌اند که البته تنها در حد پیشنهاد هستند. مهارت‌ها باید هماهنگ با مرحله رشدی کودک ارائه شوند و هر کودک می‌تواند پس از آن، به مرحله بعدی برود و لذا سن او چندان اهمیتی در طرح یک فعالیت خاص ندارد.

پردازش حسی

کاردرمانی حسی

در کنار حواس پنجگانه، یعنی لامسه، چشایی، بویایی، شنوایی و بینایی دریافت‌های دیگری شامل فضای شخصی، حرکت، آگاهی در فضا و حرکت کل یا بخشی از بدن نیز وجود دارد. بیشتر کودکان با اختلالات طیف اوتیسم، اطلاعاتی را که از بدن با محیط‌شان می‌آید، به درستی تفسیر نمی‌کنند و یا آنها را نادیده گرفته و از دست می‌دهند. این کودکان و برخی اختلالات پردازش حسی همچنین ممکن است به برخی اطلاعات کم اهمیت مانند رنگ تخته پاک‌کن، توجه بیش از حد نشان دهند و لذا اطلاعات مهم همانند تکلیف در کلاس را از دست بدهند.

مهارت‌های بینایی / حرکتی

این مهارت‌ها چشم‌ها و دست‌ها را قادر می‌سازند تا در تفسیر اطلاعات و سرنخ‌های بینایی و اجیاد کنش مناسب نسبت به آنها، به صورت هماهنگ کار کنند. این توانایی در خواندن و نوشتن اهمیت زیادی دارد. مهارت‌های بینایی / حرکتی همچنین در زمان قرار دادن ظروف بر روی میز،‌ انجام تکالیف منزل و نیز شوت کردن توپ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهارت‌های مراقبت از خود

این مهارت‌ها همچنین با نام فعالیت‌های روزمره زندگی یا مهارت‌های انطباقی نیز خوانده می‌شوند. این فعالیت‌ها در واقع تکالیفی هستند که به ما کمک می‌کنند تا از خودمان مراقبت کرده و با جهان پیرامونمان ارتباط برقرار کنیم. بادگیری مهارت‌های مراقبت‌ از خود در کودکان با اختلالات طیف اوتیسم نیاز به توجهات ویژه‌ای دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!