ارگوتراپیست مهدی صابر

بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در تهران

بهترین مرکز کاردرمانی برای کودکان اوتیسم در تهران| توانبخشی در درمان اوتیسم | دکتر صابر

سر فصل مطالب

مرکز کاردرمانی کودکان اوتیسم در تهران دکتر صابر-توانبخشی اوتیسم(شرق تهران- غرب تهران)

کلینیک درمان اوتیسم  دکتر صابر با بهره گیری از تمام امکانات تخصصی در زمینه درمان کودکان اوتیسم به تجهیز مرکز تخصصی توانبخشی اوتیسم در تهران پرداخته است. مرکز درمان کودکان اوتیسم با در نظر گرفتن روش های مختلف یادگیری در کودکان اوتیسم به طرح درمان منسجم و گروهی در حیطه اوتیسم نموده و با استفاده از متخصصان گفتار درمانی، دکتر کاردرمان برای اوتیسم و روانشناسان کودک به درمان همه جانبه کودکان اوتیسم می پردازد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

در فرایند انتخاب روش درمان برای کودک دارای اوتیسم والدین با انبوهی از پیشنهادات متفاوت از سوی متخصصین مختلف مواجه می شوند. شنوایی شناس بر نقص در پردازش حسی متمرکز می‌شود، از منظر گفتار درمانی هم کودک دچار اختلال زبانی کاربرد شناختی یا دیس فازی است. دغدغه مربی فلورتایم واکنش هیجانی و درک هیجانات کودک خواهد بود برعکس تحلیل گر رفتار بدون توجه به هیجانات و علائق کودک بر فرآیند شکل دهی رفتار متمرکز خواهد شد هر یک از آنها تا حدی درست می‌گویند اما هیچ یک از آنها به تنهایی قادر به برطرف کردن نیاز درمانی کودکتان نخواهند بود. یک متخصص توانبخشی باتجربه باید تمام مشکلات کودک را ببیند و اولویت بندی کند. به این ترتیب نیازهای کودکتان مشخص خواهد شد. ما در این بخش به معرفی روش های درمانی مختلف خواهیم پرداخت و شما را با آن آشنا خواهیم کرد.

جناب آقای دکتر صابر به عنوان یکی از مدرسین مجرب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وبا تجربه بالینی در زمینه کاردرمانی اوتیسم بالغ بر 15 سال، یکی از متخصصین توانمند توانبخشی اوتیسم در تهران می باشد. دکتر تشخیص اوتیسم در تهران پس از تشخیص دقیق اختلال به درمان مشکلات کودک می پردازد. دکتر صابر با احداث دو مجموعه بسیار قوی در زمینه کودک اوتیسم در شرق تهران( کلینیک توانبخشی پایا) و غرب تهران( کلینیک توانبخشی غرب تهران) به کاردرمانی، گفتار درمانی و روانشناسی کودک مشغول به کار هستند. هر مجموعه با فضایی حدود 400 متر مربع در سه طبقه مجزا می باشد که به تشخیص اوتیسم و کاردرمانی اوتیسم به صورت تخصصی می پردازد. بخش های مختلف بهترین مراکز کاردرمانی در اوتیسم شامل کاردرمانی ذهنی اوتیسم، کاردرمانی حسی اوتیسم، کاردرمانی برای کودکان اوتیسم در اتاق تاریک، کاردرمانی در کودک اوتیسم در بخش بهبود مهارت های شنیداری، کاردرمانی اوتیسم در آب درمانی، کاردرمانی برای اوتیسم در ماساژ درمانی، بخش بازی درمانی برای اوتیسم، کاردرمانی اوتیسم در بخش تخصصی سنسوری روم، رفتار درمانی برای اوتیسم، کاردرمانی جسمی در کودکان اوتیسم، کاردرمانی درکی حرکتی طیف اوتیسم، آموزش مفاهیم پایه و کاردرمانی اوتیسم در مهارت های دستی می باشد. که به صورت تیمی با بخش روانشناسی و گفتار درمانی در درمان کودکان اتیسم فعالیت می نماید.

جناب آقای صابر به دکتر اوتیسم در تهران به علت ارزیابی دقیق و تخصصی در زمینه طیف اوتیسم به عنوان بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در ایران معرفی شده است.پس از تعیین سطح کودک اوتیسم توسط جناب آقای دکتر صابر به عنوان بهترین دکتر اوتیسم در تهران، پروتکل درمانی کودک مشخص می گردد. و جلسات درمانی در حیطه های مختلف با توجه به سطح و نیاز کودک در بخش های مختلف از جمله، کاردرمانی کودکان اوتیسم  و گفتار درمانی اوتیسم برنامه ریزی می شود.

جناب آقای دکتر صابر به عنوان دکتر فوق تخصص به صورت دوره ای تمام مراجعین را ویزیت کرده و هر 2/5 ماه یکبار روند پیشرفت کودک را کاملا بررسی می نماید و در صورت لزوم در هر دوره پروتکل درمانی و جلسات کاردرمانی را با توجه به نیاز کودک اوتیسم تغییر می دهند.

خدمات مرکز کاردرمانی اوتیسم دکتر صابر

بخش آب درمانی کودکان در کاردرمانی کودکان اوتیستیک: این بخش تخصصی کاردرمانی اوتیسم موجب گردیده کلینیک کاردرمانی اوتیسم دکتر صابر به عنوانبهترین مرکز کاردرمانی اوتیسم در تهران از دیدگاه والدین معرفی نماید. بخش آب درمانی کودکان اوتیسم مجهز به تردمیل در آب، بالانس بیم در آب، تخته تعادل در آب، پلکان در آب، نودل های مختلف،وزنه های مخصوص و وسایل ارتباطی در داخل آب و… می باشد.

فواید کاردرمانی کودکان اتیستیک در داخل آب درمانی:

  • تعدیل حسی در حس وستیبولار، حس عمقی، حس لامسه و…
  • کاهش ناامنی جاذبه ای و ترس از ارتفاع توسط کاردرمان کودک اوتیسم
  • افزایش body image و طرحواره بدنی که باعث افزایش سطح هوشیاری و کاهش در خودماندگی کودکان اوتیسم می شود.
  • کاردرمانی اوتیسم در داخل آب موجب بهبود هماهنگی حرکتی و تخلیه انرژی و ایجاد حالت ریلکسیشن با توجه به خاصیت ویژه آب می گردد، که این امر به بهبود رفتار های کلیشه ای و کاهش حرکات اضافه کودکان اوتیستیک کمک می نماید.
  • افزایش تحمل عضلات در کودکان طیف اوتیسم توسط کاردرمان اوتیسم که باعث افزایش تحمل کاری در این کودکان می شود.
  • حفظ پوزیشن های مختلف در داخل آب که منجر به افزایش سطح توجه پایدار توسط کاردرمانی اوتیسم در داخل آب می شود.
  • انجام تمرینات مربوط به گفتار درمانی و حجم تنفسی از جمله فوت کردن در داخل آب با نی های مختلف جهت کمک به مهارت های کلامی کودک.
  • انجام تمرینات ریتمیک و تعادلی در داخل آب توسط کاردرمانی برای کودکان اوتیسم
  • انجام تمرینات کششی در داخل آب توسط کاردرمانگر اوتیسم جهت کنترل راه رفتن روی پنجه پا در کودکان طیف اوتیسم.

آب درمانی در مرکز کاردرمانی اوتیسم

درمان کاردرمانی در کودکان اوتیسم در آب درمانی به صورت انفرادی صورت گرفته و هر کودک اوتیسم توسط کاردرمان مجرب درمان می گردد، در نتیجه روند پیشرفت کودک را تسریع می بخشد.

اتاق تاریک کاردرمانی برای کودکان اوتیسم در بهترین مراکز کاردرمانی اوتیسم در تهران:

در این بخش کاردرمانگر اوتیسم با استفاده از برنامه های مختلف کامپیوتری که برای سطوح مختلف طیف اوتیسم طراحی شده است. با ارائه برنامه های مختلف توسط ویدئو پرژکتور به تقویت مهارت های مختلف در زمینه توجه و تمرکز کودکان اوتیسمی می پردازد. از جمله اهداف اتاق تاریک برای درمان کودکان اوتیسم شامل موارد زیر می باشد.

  • افزایش ارتباط چشمی با استفاده از ابزار های مختلف توسط بهترین کاردرمان اوتیسم
  • بهبود انواع توجه و تمرکز از جمله توجه پایدار، توجه انتخابی، توجه تقسیم شده و… با استفاده از پاورپوینت های مختلف توسط بهترین کاردرمانی در کودکان اوتیسم.
  • بهبود مهارت های ادراک بینایی از جمله تشخیص شکل از زمینه، ثبات شکل، اکمال بینایی، ادراک فضایی و دیداری با استفاده از تمرینات درجه بندی شده برای سنین مختلف توسط بهترین کاردرمانی اوتیسم.
  • تقویت حافظه دیداری در حیطه های مختلف و همچنین تمرینات حافظه کاربردی و حافظه تاخیری بینایی با استفاده از تمرینات مختلف کاردرمانی خوب برای کودکان اوتیسم
  • افزایش هماهنگی چشم و دست و ارتباط دو نیمکره مغز توسط کاردرمانی خوب اوتیسم به صورت طبقه بندی شده از ساده به پیشرفته
  • بهبود سرعت پردازش دیداری با کمک اسلاید هایی تایم بندی شده که توسط درمانگران مرکز کاردرمانی اوتیسم در تهران طراحی شده است.
  • بهبود مهارت های حرکات چشمی از جمله فیکسیشن حرکات چشمی، همگرایی و واگرایی حرکات چشمی و… در بهترین کلینیک کاردرمانی اوتیسم در تهران.
  • بهبود هماهنگی بینایی، شنیداری، حرکتی با برنامه های پیشرفته کامپیوتری در بهترین مرکز کاردرمانی برای کودکان اوتیسم در تهران
  • سنسور های داخل اتاق تاریک مراکز کاردرمانی کودکان اوتیسم امکان تنظیم نور اتاق را بسته به شرایط کودک فراهم می کند.
  • بهبود مهارت های حل مسئله در کودک اوتیسم توسط انجام تمرینات چند مرحله ای با ابزار های مختلف اتاق سنسوری به صورت همزمان
  • انجام تمرینات ذهنی مختلف جهت افزایش درک و شناخت کودکان اوتیسم مانند شناخت اشکال و تصاویر مختلف که به صورت نوری در مراکز کاردرمانی برای کودکان اتیسم در تهران پرداخته می شود.

اناق تاریک در مرکز کاردرمانی اوتیسم

بخش سنسوری روم بهترین کلینیک کاردرمانی اوتیسم در تهران:

بخش سنسوری روم یکی از بخش های نوین در درمان کودکان اوتیستیک در مراکز کاردرمانی اوتیسم دکتر صابر می باشد. این بخش با استفاده از ابزارهای دیجیتالی و نوآوری شده که برای کودکان اوتیسم بسیار جذاب می باشد به کاردرمانی اوتیسم با اهداف زیر پرداخته می شود.

  • انجام فعالیت های ساده تا پیچیده توسط ابزار نوری جهت بالا بردن تحمل کاری کودکان اوتیستیک توسط بهترین مرکز کاردرمانی در اوتیسم تهران
  • آموزش مهارت های سلف کنترل جهت بهبود مهارت های مهاری در کودکان اوتیسم که باعث کاهش بیقراری و رفتار های کلیشه ای کودک اوتیسم در مراکز کاردرمانی خوب اوتیسم در تهران می شود.
  • ایجاد تحریکات حسی مختلف به صورت مرحله به مرحله در حس های مختلف حرکتی، بینایی، شنوایی و…. توسط بهترین کاردرمانی برای کودکان اوتیسم
  • استفاده از ابزار sound switch که با استفاده از آن می توان جهت گفتار خود انگیخته کودک اوتیسم بسیار کارآمد باشد. این وسیله طوری طراحی شده که کودک با ایجاد ساده ترین آوا می تواند یک گوی بزرگ را به صدا در آورده و تغییر رنگ دهد. از این وسیله می توان برای بهبود مهارت های کلامی کودکان اوتیسم در مرکز کاردرمانی در اوتیسم بیشترین استفاده را نمود.
  • آموزش مفاهیم پایه مانند آموزش رنگ با استفاده از ابزار مکعب تعاملی در بهترین کلینیک کاردرمانی برای کودکان اوتیسم به نحوی که با پرتاب یک مکعب با وجوه رنگی بسته به رنگ مکعب به صورت اتوماتیک کل اتاق به رنگ وجه مشخص مکعب تغییر می کند.این ابزار در آموزش مفاهیم به کودک اوتیسم مفید می باشد.
  • بهبود سرعت پردازش ذهنی با استفاده از ابزارآلات ابداعی در سنسوری روم توسط بهترین کاردرمان اوتیسم در تهران
  • انجام تمرینات مختلف به صورت پلکانی توسط ابزار پیشرفته دیجیتالی جهت افزایش دستور پذیری و بهبود تقلید های حرکتی توسط بهترین کاردرمانی اوتیسم در تهران.
  • تقویت حس عمقی و حس وستیبولار با استفاده از تخته تعادل دیجیتالی که سرعت حرکت آن توسط سنسور های دیجیتالی قابل کنترل می باشد.و با توجه به شرایط کودک اوتیسم توسط کاردرمانی کودک اوتیسم تنظیم می شود.
  • بهبود توجه و تمرکز کودک اوتیسم توسط تخته وایت برد نوری که در کاردرمانی اوتیسم با استفاده از تمرینات مختلف به افزایش توجه و تمرکز در کودکان اوتیسم کمک می کند.

سنسور روم در کلینیک کاردرمانی اوتیسم

بخش ماساژ درمانی مراکز کاردرمانی اوتیسم در تهران

در بخش ماساژ درمانی کلینیک کاردرمانی اوتیسم دکتر صابر به انجام ماساژ درمانی با تکنیک های علمی و تخصصی به درمان مشکلات حسی کودکان اوتیسم ، آرام سازی و کاهش رفتار های کلیشه ای کودک اوتیسم کمک بسزایی می شود. از اهداف بخش ماساژ درمانی مرکز اوتیسم تهران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سطح هوشیاری کودک اوتیسم
  • آرام سازی و ریلکسیشن در کودک اوتیسم
  • کاهش رفتار های کلیشه ای
  • افزایش حس عمقی و آگاهی از بدن در کودک اوتیسم
  • تعدیل حسی در کودک اوتیسم
  • کاهش حساسیت های لمسی در کودکان اوتیسم

ماساژ درمانی درکودکان اوتیسم

بخش کاردرمانی حسی در مرکز کاردرمانی کودکان اوتیسم

در این بخش با ارائه مدالیته های مختلف حسی در حواس مختلف مانند بویایی، چشایی، لامسه، حس عمقی ، شنیداری و… به درمان مشکلات حسی کودکان اوتیسم پرداخته می شود.اهداف این بخش شامل:

  • کاهش حساسیت لمسی در کودک اوتیسم با مدالیته های حسی مختلف
  • تعدیل حس بویایی برای کاهش بی قراری های کودک اوتیسم در مکان های جدید
  • تعدیل مشکلات حس عمقی جهت بهبود راه رفتن روی پنجه پا در کودکان اوتیسم
  • کاهش حساسیت حس چشایی برای بهبود تغذیه کودک اوتیسم
  • تعدیل حس تعادل  در کودکان اوتیسم و بهبود نا امنی جاذبه ای در کودک اوتیسم

اتاق بهبود مهارت های شنیداری در مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم در تهران

بخش مهارت های شنیداری با طراحی دقیق و پیشرفته برنامه های شنیداری در جهت بهبود حس شنیداری و تمییز شنیداری در کودکان اوتیسم ساخته شده است. دکتر صابر در مرکز کاردرمانی کودکان اوتیسم با ایجاد اتاق شنیداری تلاش دارد حساسیت های شنیداری کودکان اوتیسم را تعدیل و با استفاده از ابزار های دیجیتالی و طبقه بندی شده مهارت های توجه شنیداری، تمییز شنیداری و حافظه شنیداری را در کودک اوتیسم تقویت نماید.

اتاق شنیداری گفتار درمانی اوتیسم

کاردرمانی ذهنی در مرکز درمان کودکان اوتیسم در تهران

کاردرمانی ذهنی یکی از مهم ترین بخش های کاردرمانی در کودکان اوتیسم می باشد. که به بهبود توجه و تمرکز ، افزایش سطح هوشیاری، تقویت مهارت های حافظه و شناخت در کودکان اوتیسم کمک بسزایی می کند. اهداف بخش کاردرمانی ذهنی مراکز کاردرمانی کودکان اوتیسم شامل:

  • بهبود توجه بینایی و شنیداری کودک اوتیسمکاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم
  • افزایش قدرت حل مسئله در کودکان اوتیسم
  • بهبود حافظه کوتاه مدت و تاخیری در کودک اوتیسم
  • بهبود درک و شناخت در کودک اوتیسم
  • آموزش مهارت های ارتباطی در کودکان اوتیسم
  • کاهش رفتار های کلیشه ای کودک اوتیسم
  • آموزش مفاهیم پیش دبستانی به کودکان اوتیسم

بخش بازی درمانی بهترین مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم تهران

در بخش بازی درمانی کودکان اوتسم تلاش شده است با انجام بای های مختلف متناسب با توانایی های کودک اوتیسم به اصلاح موارد زیر پرداخته شود:

  • آموزش مهارت های ایجاد ارتباط با دیگران در کودکان اوتیسم
  • بهبود مهارت های حل مسئله در کودکان اوتیسم
  • ایجاد تعمیم در آموزش های بدست آمده به کودک اوتیسم جهت استفاده از مهارت ها در محیط های مختلف
  • آموزش مهارت های دوست یابی و مراقبت از خود
  • انجام بازی های متناسب با مشکلات حسی کودک مانند بازی با گل رس جهت کاهش حساسیت های لمسی کودک
  • آموزش مفاهیم پایه در کودک اوتیسم در غالب بازی
  • اصلاح رفتار های غلط و ایجاد رفتار های اجتماعی مناسب در کود
  • تخلیه انرژی و کاهش بی قراری و پرخاشگری در کودکان

بازی درمانی کودکان اوتیسم

بخش تست های هوش و آموزش در کلینیک کاردرمانی کودکان اوتیسم

کلینیک کاردرمانی اوتیسم در تهران مجهز به بخش تست های تشخیصی می باشد که به صورت تخصصی به انجام تست های هوش مختلف مانند تست هوش وکسلر، بینه، تست های توجه بینایی، تست فراستیگ، تست های توجه شنیداری، تست مهارت های حرکتی و…. می باشد که توسط تستر متخصص مرکز انجام می شود.

همچنین بخش آموزش مرکز کاردرمانی دکتر صابر به ارائه آموزش های پیش دبستانی جهت آماده سازی کودکان اوتیسم برای تست ورود به دبستان و سنجش پیش دبستانی می باشد که توسط معلمین با سابقه آموزش و پرورش و تستر های آموزش و پرورش انجام می گیرد.

کلینیک کاردرمانی کودکان اوتیسم

 

کاردرمانی در منزل در مراکز کاردرمانی کودکان اوتیسم در تهران:

یکی دیگر از خدمات مرکز کاردرمانی کلینیک کاردرمانی دکتر صابر بخش کاردرمانی در منزل می باشد که برای مراجعینی که امکان حضور در کلینیک را ندارند ایجاد شده است کودکان اوتیسم می توانند خدمات درمانی مورد نیاز خود را به صورت کاملا تخصصی توسط کاردرمانگران خوب اوتیسم در محیط منزل دریافت نمایند.

رشد در مقابل یادگیری

واژگان رشد و یادگیری، واژگان در هم تنیده اند اما نمی‌خواهیم بین آنها تمایز قائل شویم. رشد پدیده‌ای با زیرساخت بیولوژیکی، بلندمدت و برگشت ناپذیر است. برای مثال راه رفتن یک فرایند رشدی است که وابسته به بلوغ سیستم عصبی نوزاد در ۱۲ ماهگی است. هر چقدر هم که تلاش کنید نمی توانید به یک کودک چهار ماهه راه رفتن بیاموزید. به علاوه نمی توان راه رفتن را از کودکی که راه رفتن را به دست آورده است گرفت. راه رفتن برگشت ناپذیر است.

اما یادگیری (رفتار) هم می‌تواند زیرساخت بیولوژیک داشته باشد و هم محیطی و برگشت پذیر هم هست . تصور کنید کودکی هر گاه چیزی می‌خواهد که کج خلقی می‌کند و قشقرق به راه می‌اندازد. اگر کج ‌خلقی او به ثمر برسد یعنی کودک به چیزی که می خواهد برسد کودک یاد خواهد گرفت که کج خلقی چطور کار می‌کند ! در این حالت می گوییم رفتار (کج‌خلقی) کودک توسط بزرگسالان تقویت شده است لذا کج خلقی ادامه خواهد یافت اما اطرافیان کودک می‌توانند رفتار کج خلقی را با متوقف کردن پاداش خاموش کنند. به این ترتیب به کودک کمک می‌کنند که کج خلقی را فراموش کند. اما رفتارهای دارای زیرساخت بیولوژیک مثل تیک را نمی‌توان از یاد برد هرچند فرد ممکن است برای مدتی آن را سرکوب کند. بعضی رفتار ها هم بیولوژیک هستند و هم محیطی مثل رفتار خود زنی، خود زنی یکی از مشکلات شدید برخی از کودکان  اوتیسم است. برخی از این کودکان اوتیسم ذاتاً بیش برانگیخته هستند. یعنی مکانیزم های حمله و گریز شان به مویی بند است ! با کمترین محرکی یا بدون محرک به بیرونی برافروخته شده و خشم شان را سر خودشان خالی می‌کنند مثلاً به صورتشان ضربه می‌زنند خود را گاز میگیرند پوستشان را خراش می دهند سرشان را به زمین می کوبند.

مرکز توانبخشی اوتیسم

خود زنی می تواند محیطی باشد. برای مثال کودک اوتیسم چیزی می‌خواهد و والدین او امتناع می‌کنند کودک کج خلقی می‌کند و والدین باز مقاومت می‌کنند کودک اوتیسم با کج خلقی بیشتری به صورتش سیلی می ‌زند. در اینجا والدین وحشت‌زده جا می‌زنند به این ترتیب والدین با ارائه خواسته‌های کودک اوتیسم ناخواسته خودزنی کودک را تقویت می‌کنند گاهی هم منشأ خودزنی هم بیولوژیک و هم محیطی است. بسیاری از بچه‌های اوتیسم آستانه ناکامی شان پایین تر از همسالان طبیعی شان می باشد. لذا با تجربه کوچکترین استرس به سمت خود زنی می روند هر چه شدت خودزنی کودک اوتیسم بیشتر باشد احتمال اینکه والدین با توجه کردن به وی رفتارش را تقویت کنند بیشتر است. چرا تمایز رشد و رفتار انقدر مهم است ؟ فرایند رشد بدون دریافت درمان هم آشکار می شود. کودک صرف نظر از میزان و نوع درمان به هرحال روند رشد خود را طی خواهد کرد چرا که مبنای رشد وی بیولوژیک است. لذا گاهی لازم نیست خود را به زمین و زمان بزنید‌. بسیاری از روشهای درمان بخشی از اعتبارشان را مدیون روند رشد طبیعی بچه ها هستند.

درمان های توانبخشی اوتیسم پایین به بالا و بالا به پایین

عصب شناسان فعالیت‌های سیستم عصبی را به دو دسته پایین به بالا و بالا به پایین تقسیم می‌کنند این رویکرد سیستم عصبی را همچون یک کیک لایه به لایه می‌بینند که قشر مغز در بالاترین سطح و عضلات و اندام های حسی در پایین ترین سطح قرار دارند منظور از اصطلاح پایین به بالا فعالیت هایی است که مستقیماً بر روی ورودی های حسی ( لامسه ، درد ، بینایی ، شنوایی ، بویایی وچشایی) در سطوح پایین سیستم عصبی استوار است. عملکرد هایی مثل استدلال، قضاوت، برنامه‌ ریزی برای آینده موسوم به روند بالا به پایین هستند این روند از درون ذهن و قشر مغز منشا می‌گیرد وقتی پزشک با چکش معاینه روی زانوی تان ضربه می‌زند و پای شما می ‌پرد یک محرک پایین به بالا باعث یک پاسخ سطح پایین سیستم عصبی شده است. در واقع رفلکس باعث پرش پا می‌شود و قشر مغز به لایه‌های بالای سیستم عصبی در آن دخیل نیستند این امر توسط حلقه رفلکسی که از پا به نخاع و از نخاع به پا بر می‌گردد کنترل می شود. و هیچ تفکر هوشیاری از آن دخیل نیست. رفلکس ها حتی در کسی که خواب است یا به کما رفته است نیز مشاهده می‌شود در مقابل پردازش‌های بالا به پایین مستلزم برخی فعالیت های ذهنی می باشد برنامه ریزی درخواست، تصور و تخیل وقتی شما در حال تکمیل یک پازل هستید قشر مغزتان فعال است. شما در حال تکمیل یک پازل هستید در این حالت ذهن شماست که حرکات دست تان را به شیوه بالا به پایین برای پر کردن جاهای خالی هدایت می‌کند. یا هنگامی که در حال بازی فوتبال هستید و می خواهید یک پنالتی بزنید این ذهن شماست که پایتان را به شیوه بالا به پایین برای گل زدن و پاس دادن هدایت می‌کند. در هر دو مثال پا حرکت می‌کند.

اما در اولی حرکت پا یک تحریک پایین به بالا می باشد (چکش معاینه) در حالی که در دومی یک فعالیت ذهنی بالا به پایین است که پا را هدایت می‌کند هم مانند حرکت پا ادراک حسی را هم می‌توان از این منظر دید. ادراک حسی پایین به بالا تنها مستلزم داده‌های حسی می باشد در مقابل ادراک بالا به پایین مستلزم فعالیت قشر است و علاوه بر داده های حسی خام مستلزم انتظارات نیز می باشد. زبان هم دارای جنبه های بالا به پایین و پایین به بالا است برای مثال اگر به شما بگوییم جوجه آماده خوردن است شما می توانید با پردازش کلمه به کلمه آن به روش پایین به بالا و استخراج معنی کلمات از فرهنگ لغت ذهنی تان معنی کلمات را پیدا کنید. اما درک معنای کلیه جمله منوط به در نظر گرفتن بافت مربوطه است. آیا در مورد جوجه داخل حیاط کنار ظرف دانه صحبت می شود که جوجه آماده خوردن دانه هاست یا سر میز ناهار درباره جوجه توی دیس که داغ و پخته آماده خورده شدن است ؟ است. درک لطیفه نیز حاصل تضاد بین انتظارات بالا به پایین (که ما فکر می‌کنیم قصه آنطور باید پیش برود) و محرک‌های پایین به بالاست ما طعنه را از طریق تعارض بین معنای ساده کلمات با بافتی که در آن گفته شده درک می‌کنیم. برای مثال هنگام کشیدن غذایی ضمن تف کردن آن با چندش می گوییم عجب غذای خوشمزه ای ؟

درمان ها توانبخشی هم یک تاریخ طبیعی دارند

کاردرمانی کودکان اوتیسم

کودک در حال سفر از رفتارهای پایین به بالا و سوی رفتارهای بالا به پایین است. بال بال زدن یک رفتار پایین به بالا ست که در کودکان اوتیسم دیده می شود. دوست گرفتن یک رفتار بالا به پایین . همانطور که پردازش های مغز و رفتارها را به بالا به پایین یا پایین به بالا تقسیم می‌کنیم. درمان‌های اوتیسم هم به درمان‌های بالا به پایین و بالا به پایین تقسیم بندی می شوند. این شیوه  سازماندهی به ما کمک می‌کند تا از میان آشوب روش‌های درمانی کودکان اوتیسم به سلامت عبور کنیم و از آنها به ترتیب خاصی بهره ببریم. به کارگیری روش‌های درمانی تابع یک توالی است که با روش‌ها و مداخلات شدیدن پایین به بالا

درمان های اوتیسم بالا به پایین در مقابل پایین به بالا

بالا به پایین

  • قشر مغز (به ویژه لبهای فرونتال و تمپورال)
  • پاسخ های پیچیده ( کشف و زبان )
  • انتظارات فرد و شرایط موقعیتی هدایتگر ادراک است

 

درمان در حوزه اوتیسم

  • مفهوم محور
  • کودک محور کودک نقشی فعال دارد
  • متمرکز بر مهارت‌های اجتماعی و زبانی پیچیده
  • هدف درمان درک آگاهانه موضوع است

پایین به بالا

  • ساقه مغز، مخچه و ورودی های حسی
  • پاسخ های ثابت ( مثل رفلکس زانو )
  • ویژگی های فیزیکی محرک هدایتگر ادراک

 

درمان در حوزه اوتیسم

  • محرک محور
  • درمانگر محور، میزان مشارکت کودک متغیر است
  • تمرکز بر مهارت های اجتماعی
  • درک آگاهانه از موضوع ، هدف درمان نیست

بالا به پایین در مقابل پایین به بالا در فعالیت های بالا به پایین  ( کشف و شهود ، زبان بیانی ، زبان ادراکی ، برنامه‌ ریزی ، همدلی و.. ) قشر مغز فعال است، در حالی که در شیوه پایین به بالا این سیستم های حسی هستند که خوراک اطلاعاتی را مهیا می کنند. آغاز و با بلوغ کودک به سمت روش‌های بالا به پایین حرکت به طور کلی کودکانی که از سن کمتری برخوردارند غیر عادی بودن آنها شدید تر است و با همبودی اختلالات رشدی مواجه هستند مثل (کم توانی ذهنی) به روش‌هایی نیازمند اند که ماهیت پایین به بالای بیشتری داشته باشد. در حالی که برای کودکان مسن تر با غیر عادی بودن خفیف تر و یا هوش نرمال روش های دارای ماهیت بالا به پایین بهتر است. اینجاست که تشخیص رشدی درست اهمیت می‌یابد چرا که تشخیص صحیح کلید انتخاب درمان‌های صحیح و مناسب با کودک است. یک کودک نوپا ( 2/5 تا ۳ ) ساله که نه تماس چشم دارد و گفتار و رفتار های خود تحریکی شدید ( جستجوی حسی) دارد نیازمند یک روش پایین به بالا است.

در حالی که کودک ۶ ساله دارای اوتیسم سطح یک اولین بار در پیش دبستانی تشخیص گرفته است به هیچ وجه نیازمند مداخله شدید نمی باشد چنین کودکی بیشتر یک برنامه بالا به پایین پاره وقت لازم دارد. این بدان معناست که نیازهای درمانی کودک اوتیسمتان  در طی زمان و با پیشرفت کودک تغییر می‌کند. درمان های اوتیسم پایین به بالا بر ( چی ) و ( چگونه ) متکی است در حالی که درمان‌های بالا به پایین اوتیسم بر بافت و عوامل اجتماعی متمرکز است کی کجا و مهمتر از آن چرا؟ ادراک بینایی بالا به پایین آیا یک مربع میبینید بسیاری از افراد ادعان می کنند که یک مربع سفید می بینند مربعی که حواشی اش سفیدتر است در حالی که واقعا مربعی ترسیم نشده است و تمام صفحه دارای رنگ سفید یکدستی است. اما مغز شما بر اساس تجربیات قبلی اش می خواهد که یک مربع ببیند در اینجا انتظارات مغز شماست که ادراک را هدایت می ‌کند و بر ورودی های حسی فائق می آید و شما چیزی می بینید که واقعا وجود خارجی ندارد. توهم های بینایی حاصل تضاد بین فرایند ادراکی بالا به پایین و پایین به بالاست.

درمان کودکان اوتیسم

آغاز کاردرمانی در اوتیسم

درمان کودکان اوتیسم پایین به بالا توسط کاردرمانگر هدایت می‌شود. کودک هدف درمان یا مفعول پذیرای درمان است. کاردرمانگر  اوتیسم روند جلسه را از قبل چیده و کار را انجام می‌دهد نمونه‌ای از یک مداخله پایین به بالای خالص جلسه کاردرمانی است که طی آن کاردرمان برای افزایش دامنه حرکت به کودک اوتیسم تمرین‌های کششی می‌دهد. در ادامه از استراتژی غیرفعال به سمت حرکات فعال می رود و کودک اوتیسم می‌خواهد مورد نظر را خم و راست کند. در قالب آموزش نیز یک روش پایین به بالا مثل ارائه دستورهای مستقیم به کودک است. متخصص کاردرمانی اوتیسم توپی را روی زمین می گذارد و می گوید (توپ را بردار) سپس کودک وقتی دستور را اجرا کرد به او پاداش می دهد. ممکن است طی ارائه دستور کاردرمانگر به نحوی کودک اوتیسم را ترغیب نماید.

فهم تمرین در کاردرمانی ذهنی اوتیسم

در درمان اوتیسم از پایین به بالا لزومی ندارد که کودک درمان را بفهمد و آن را بیان کند همین که کودک آن را اجرا کند کافی است. اما درمان های بالا به پایین در کاردرمانی کودکان اوتیسم طوری طراحی می شوند که کودک برای مهارت در تکلیف  باید آنها را بفهمد. تنها انجام حرکات و اجرای تکلیف مورد نظر کافی نمی باشد. هدف مداخله آن است که کودک به نقطه‌ای برسد که بگوید ( آها فهمیدم ! ) مثال قبلی که کاردرمانگر توپ را روی زمین می گذاشت و به کودک اوتیسم می گفت (آن را بردار) و در صورت موفقیت به او پاداش می داد را به خاطر بیاورید. این بار بدون جلب توجه کودک اوتیسم چند شی از جمله توپ را در جاهای مختلف می گذارد و سپس به کودک اوتیسم می گوید : ( میتونی یه توپ بیاری!) کودک باید بفهمد از میان وسایل اتاق کدام یک توپ است. اگر کودک اوتیسم شی دیگری را بیاورد کاردرمانگر با مزاح به کودک می‌گوید (این توپه ؟) دفعه بعد در صورتی که کودک اشتباه کند کاردرمانگر کمی جدی تر می گوید ( نه این توپ نیست؟) توپ کجاست؟ در اینجا کودک اوتیسم به جای اینکه فقط یک دستور ساده (توپ رو بیار) را اجرا کند درگیر یک حل مسئله می شود و باید بفهمد چه چیزی کاردرمان را راضی می‌کند. در مرحله بعد کاردرمان ذهنی اوتیسم ممکن است تکلیف را پیچیده تر کند. مثلاً به جای نام بردن از توپ (می تونی یه توپ بیاری؟) بگوید : (یه چیز گرد و آبی بیار) حل این مسئله قدری پیچیده تر است. هر بار که کودک موفق می‌شود موضوع را قدری انتزاعی می کنیم. برای مثال (یه چیزی بیار که شوتش می‌کنیم !) روند پیچیدگی از ادراک عینی به ادراک مفهومی پیش می ‌رود. یعنی از یک نام مستقیم توپ به سمت صفات (گرد آبی) و نهایتاً توصیف کارکردی (نحوه استفاده از شی) پیش می رویم. حال از حل مسئله در محیط اشیا به سمت حل مسئله در محیط اجتماعی می‌رویم. برای مثال اگر کودک اوتیسم عادت دارد که افراد غریبه یا بچه های دیگر را بغل کند راهکار پایین به بالا برای حل این مشکل ارائه پاداش و تنبیه برای خاموش کردن رفتار است. در این روش فقط باید بغل کردن را انجام ندهد. همین! اما در روش بالا به پایین کودک اوتیسم باید بفهمد که چرا نباید افراد غریبه را بغل کند. برای این منظور ممکن است در کاردرمانی ذهنی اوتیسم از تصاویر، داستان، ایفای نقش در گروه تعاملات اجتماعی و… استفاده کنیم.

 تقویت مهارت های کودک اوتیسم در مرکز اوتیسم

مدل های پایین به بالا عمدتاً در مهارت های پایه متمرکز اند. چراکه پیش‌فرض این روش ها آن است که کسب مهارت های پایه دروازه پیشرفت در کارکردهای سطح بالاست. برای مثال پیش فرض روش های پایین به بالا این است که مهارت های حرکتی ظریف از طریق کاردرمانی کودکان اوتیسم منجر به بهبود دست خط و مهارت های خود مراقبتی می‌شود. یا کار بر روی پردازش حسی پیش نیاز بهبود مهارت‌های زبانی و اجتماعی می باشد. در مقابل روش های بالا به پایین معمولا معطوف به هدف اند مثل وقتی که در کاردرمانی ذهنی کودک اوتیسم برای بهبود تعامل اجتماعی کودک او را وارد گروه مهارتهای اجتماعی می کنیم.

راه حل در کاردرمانی برای کودک اوتیسم

تکالیف پایین به بالا مستلزم راه حل یابی نیست. این تکالیف ،تکالیفی سر راست و مکانیکی هستند مثل حفظ جدول ضرب. اما تکلیف بالا به پایین مستلزم تحلیل یک موقعیت و انتخاب بهترین راه حل می باشد. برای مثال حل مسئله ای مثل (علی روزی دو شکلات می خورد، در یک هفته علی چند شکلات می خورد؟) برای حل این مسئله تنها دانستن ۱۴= ۷×۲ کافی نیست. کودک اوتیسم باید اول مسئله را بخواند آن را بفهمد، آن گاه سر وقت ریاضی برود. همین طور در مورد موقعیت‌های اجتماعی مثلاً درخواست بازی از یک کودک اوتیسم در کاردرمانی اوتیسم نیز مستلزم آن است که بر اساس مهارت‌های تئوری ذهن یک راهکار قابل استفاده پیدا کند. مسئله‌ای که اغلب کودکان اوتیسم در آن مشکل دارند.

کاردرمانی ذهنی اوتیسم

بسیاری از بچه های دارای اوتیسم  در مراکز توانبخشی کودکان اوتیسم یاد می گیرند که با رعایت قواعد استاندارد رفتاری، ارتباط را شروع کنند. مثلاً جلو بروند. تماس چشمی برقرار نمایند، دستشان را برای دست دادن جلو برده و به نام طرف مقابل را بپرسند و… چون این الگو را می‌توان از طریق روش های پایین به بالا در مرکز کاردرمانی اوتیسم  کودک آموزش داد. اما در تداوم ارتباط که رفتارهای اجتماعی سطح بالا محسوب می‌شود، تابع قوانین مشخص و تعریف شده ای نیست. شرکت کودک در گروه‌های مهارت‌های اجتماعی در مرکز توانبخشی اوتیسم در تهران این شانس را به کودک اوتیسم می دهد تا بسیاری از این قوانین نانوشته را تمرین کند. هرچه علائم توانمندی‌های کودک اوتیسم در گذر زمان تحول می یابد روشهای درمانی برای اوتیسم هم از روشهای پایین به بالا به سمت به روش های بالا به پایین تغییر می‌کند. در جدول پایین خلاصه روند پیشرفت مهارت های زبانی و اجتماعی کودکان اوتیسم آورده شده است. از این سر خط ها می توان به عنوان نشانه‌ای برای تغییر روش درمان برای کودک اوتیسم استفاده کرد.

کاهش غیر عادی بودن

 

حوزه

 

شدید

متوسط

خفیف

اجتماعی

 

فاقد تماس چشمی یا به ندرت

 

فاقد ارتباط اجتماعی دو سویه

 

تماس چشمی گاه و بیگاه

ارتباط اجتماعی دو سویه گاه و بیگاه

 

تعامل چشمی و دوسویه مطمئن مشکل در تکالیف تئوری ذهن فضای شخصی ،

فضای شخصی،محاوره اجتماعی

شدید

 

فاقد گفتار

یا گفتار بدون کارکرداجتماعی

پژواک گویی فوری و تاخیر

 

برچسب زدن اسامی ، درخواست ، فاقد آغاز گری یا به ندرت (دستور دادن یا پرسیدن) بر خی آغازگری ها

مشکل در تکالیف مستلزم تئوری ذهن (شوخی ، فریب)

 

برای مطالعه بیشتر در زمینه درمان های کودک اوتیسم به لینک های زیر مراجعه نمایید:

مهارت های ارتباطی کودک اوتیسم

علایم اختلال اوتیسم

ارزیابی کودکان اوتیسم

تیچ در اوتیسم

رو پکس در درمان اوتیسم

 

 

۱۰ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • خیلی ممنونم از آقای دکتر صابر که با ارزیابی خوبشون تشخیص دادند که بچم اوتیسم هست و خیلی سریع شروع به کلاس های کاردرمانی کرد و الان در طی ارزیابی هایی که در ماه آقای دکتر انجام میدن واقعا بهتر شده

    پاسخ
  • بچه من اصلا به اسمش واکنش نشون نمیداد و هر موقع صداش میکردن جواب نمیداد خیلی این موضوع منو ناراحت کرده بود تا اینکه توسط یکی از اقوام با آقای دکتر صابر آشنا شدم و برای معاینه پیش ایشون رفتم متوجه شدم که پسرم اوتیسم هست و باید درمان بشه بابت همه چیز ممنونم

    پاسخ
  • پسر من اصلا نمی تونست حرف بزنه بابت همین جاهای مختلفی بردم ولی نتونستن علتش رو بفهمند وقتی پیش آقای دکتر صابر اومدم خیلی خوب تونستن ارزیابی کنند و پسرم مشکل اوتیسم داشت الان پسرم کلاس های درمانی آقای دکتر رو میره و گفتاردرمانی هم باهاش کار میشه و خداروشکر خوبه

    پاسخ
  • من هرچی اسباب بازی واسه بچم میخریدم اصلا بلد نبود باهاشون بازی کنه با آقای دکتر صابر درمیون گذاشتم و فهمیدم این یکی از نشونه های بچه های اوتیسم هست و باید خیلی زود تحت کاردرمانی قرار بگیره خیلی از آقای دکتر صابر ممنونم خدا خیرشون بده خیلی کمکمون کردند

    پاسخ
  • دختر من مشکل اوتیسم داشت و بخاطر همین ارتباط خوبی با هم سن و سالانش نداشت. نمی تونست باهاشون بازی کنه، آقای دکتر صابر به موقع تشخیص دادند و کلاس های مفیدی در این باره گذاشتند و من هرروز شاهد پیشرفت دخترم هستم. خدا به ایشون سلامتی بده

    پاسخ
  • متشکرم از آقای دکتر صابر با وجود دو مرکز هم در غرب و هم در شرق تهران دسترسی رو برای ما خیلی راحت کردند و از خدمات مفید کلینیک مثل کاردرمانی و گفتاردرمانی و روانشناسی استفاده کرد

    پاسخ
  • داخل کلینیک های آقای دکتر صابر بخش های جدیدی وجود داره که خیلی هم موثر هست و کاردرمانگران باحوصله و صبوری دارند که زیر نظر دکتر صابر کار میکنند مرسی از اینکه به فکر ما و بچه هامون هستید

    پاسخ
  • هزینه ویزیت های توانبخشی در کلینیک های آقای دکتر صابر با توجه به خدمات خیلی خوبی که ارائه میدن نسبت به بقیه جاها خیلی قیمت مناسبی داره ممنون از زحماتتون

    پاسخ
  • سلام من بچم مشکل اوتیسم داره و کاردرمانی اوتیسم باهاش کار میشه توسط دکتر صابر خییلی سپاس گزارم از ایشون میتونم بپرسم طول درمان بچه های اوتیسم چه مدت ادامه دارد؟

    پاسخ
  • سلام من بسیار از آقای دکتر ممنونم که همه چیز در کلینیک هاشون محیا هست برای درمان کودکان دارای مشکل اوتیسم که نیاز به کلاس های متفاوتی دارند و دکتر صابر با نظارت و تخصص عالی که دارند بهترین هستند

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.