ارگوتراپیست مهدی صابر

اوتیسم و تمرینات توجه و تمرکز

اوتیسم و تمرینات توجه و تمرکز کودکان| مرکز اوتیسم تهران | درمان اوتیسم| کاردرمانی اوتیسم

سر فصل مطالب

بسیاری از کودکان اوتیسم در روند یادگیری دچار مشکل هستند و این امر موجب پسرفت تحصیلی یا به اجبار توقف در تحصیل آنان می گردد. یکی از دقدقه های مهم والدین بهبود روند یادگیی در کودکان اوتیسم می باشد. بسیاری از این مشکلات یادگیری به علت اختلالات توجه در این کودکان رخ می دهد. مشکلات توجه و تمرکز در کودکان اوتیسم با استفاده از تکنیک های مختلف کاردرمانی قابل درمان می باشد. مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی دکتر صابر در زمینه درمان کودکان اوتیسم به صورت کاملا تخصصی فعالیت می نماید. تمرینات توجه و تمرکز برای کودکان اوتیسم در بخش های مختلف مرکز اوتیسم تهران نظیر اتاق تاریک دیداری، اتاق توجه شنیداری، سنسوری روم، کاردرمانی یکپارچگی حسی، گفتاردرمانی و… موجب بهبود توانایی های کودکان اوتیسم می گردد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

تمرینات توجه و تمرکز در کودکان اوتیسم

جشن غذای مورد علاقه

مهم نیست ناگت مرغ داشته باشید یا انگور را برای جشن انتخاب کرده باشید، اغلب کودکان از غذاهای انگشتی استقبال می­کنند. از کودک بخواهید سر میز مقابل شما بنشیند. یک بشقاب را جلوی او بگذارید و غذای مورد علاقه­ی او را در یک ردیف یا به صورت دایره در بشقاب بچینید. کودک خودبخود دستش را به سمت غذا دراز کرده و از آن خواهد خورد. در حالی­که به آرامی با کودک صحبت می­کنید، دست غیرغالب او را نگه دارید و او را ترغیب به لذت بردن از غذا نمایید. همچنین می­توانید ساکت باشید و فقط از بودن در کنار هم لذت ببرید. اگر از این که دست کودک را گرفته­اید احساس خوبی ندارید، می­توانید اسباب بازی (ماشین یا کامیون) مورد علاقه­اش را به دست غیرغالب او بدهید تا نگه دارد. مشاهده خواهید کرد که کودک برای برداشتن غذاها در سمت دیگر بشقاب دست خود را دراز خواهد کرد. توجه کنید که کودک بدنش را در زمان برداشتن غذا می­چرخاند یا خیر. اگر بدن کودک چرخید یعنی او در برابر عبور از خط وسط بدن مقاومت می­کند. او را دوباره به وضعیت اولیه برگردانید و در جهت مستقیم بنشانید. درست کردن وضعیت نشستن کودک و نگه داشتن دست غیرغالب را در روز اول، بیش از پنج دقیقه انجام ندهید. در زمان­های صرف غذا در روز، چند بار این کار را انجام دهید. این مهارت در طول زمان و با تشویق و کمک اندکی رشد خواهد کرد.

درست کردن پازل و بهبود توجه

پازل­های جورچین مورد علاقه ­ی خانواده­ ها هستند و به رشد مهارت­های زیادی کمک می­کنند. این فعالیت بسیار کمک کننده است و تفاوتی ندارد تکه­ های پازل پنج یا حتی پانصد عدد باشد. پازل­ها راه بسیار مناسبی برای رشد قابلیت­های بینایی و وضعیتی هستند و کودک را به استفاده از دست غالب تشویق می­کنند. این پازل­ها راهی برای پرورش اجتماعی شدن کودک می­باشند و در واقع الگویی برای یک کار دشوار عینی و مداوم هستند. برای تشویق کودک جهت عبور دستش از خط وسط بدن در زمان درست کردن پازل، بالا، پایین و چپ و راست تصویر را مشخص نمایید. زمانی­که کودک روی پازل کار می­کند از او بخواهید یک جا ثابت بماند. کودک انتخاب می­کند که روی کدام سمت پازل کار کند. او ممکن است حتی از کار کردن روی پازل در حالی­که قسمت بالای آن به سمت پایین قرار دارد لذت ببرد.

آنچه مهم است این است که زمانی­که کودک تصمیم گرفت هر وضعیتی برای جلسه­ی تکمیل پازل داشته باشد، در تمام جلسه در همان نقطه باقی خواهد ماند. او نباید دور میز حرکت کند تا تکه­ی مورد­نظرش را پیدا کند. دراز کردن دست به سمت دیگر، عبور از خط وسط را در کودک تشویق می­کند. همانند تمام تمرین­ها این تمرین را نیز آهسته و گام به گام پیش بروید. کودک را تشویق نمایید که به مدت یک یا دو دقیقه­ی اول در سرجای اولش بماند. بعد از گذشت این زمان اگر کودک تمایل داشت می­تواند دور میز حرکت کند و تکه­های پازل را سرجای خودشان بگذارد. آخرین چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که کودک از چنین فعالیت­های سرگرم کننده­ای حوصله­اش سر برود. دلزدگی و کسل­کننده بودن می­تواند، کاری را که کودک از آن لذت می­برد به یک فعالیت کسل­کننده تبدیل نماید. نشانه­های سر رفتن حوصله کودک را بشناسید و قبل از آنکه کودک در برابر ساخت پازل مقاومت نشان دهد، چالش را متوقف نمایید. اگر کودک از ایستادن در یک نقطه دلزده و کلافه شد، به او اجازه دهید تا چند جلسه را بدون تمرکز بر عبور از خط وسط بدن بگذراند و سپس دوباره تلاش کنید.

زمانی برای خواندن

خواندن کتاب از فعالیت­های مورد علاقه­ ی والدین و کودکان در هر سنی است. این کار هر روز فرصت مناسبی برای تشویق کودک جهت انجام عبور از خط وسط بدن با انگشت­ها و چشم­ها را فراهم می­آورد. فعالیتی که در ادامه ذکر می­شود را می­توانید هر روز با کودک انجام دهید. انگشت اشاره ­ی دست غالب کودک را بگیرید و تا زمانی که با شما همکاری می­کند این کار را انجام دهید. انگشت او را از راست به چپ و همزمان با خواندن خود حرکت دهید. همچنین زمانی که به بخش­هایی از تصاویر در تمام نقاط صفحه اشاره می­کنید، انگشت کودک را همچنان نگه دارید. سعی کنید که محل­هایی را که نشان می­دهید در تمام جهات و در بالا و پایین صفحه باشد. اگر کودک اوتیسم جهات را می­داند از او بخواهید به تمام جهات اشاره کند. هر زمان که کودک فعالانه در فعالیت شرکت نماید یادگیری بهتری در او رخ خواهد داد. پس از آنکه انگشت کودک را حرکت دادید کلمات یا بخش­های مختلف تصویر را نگاه کنید و نوبت را به او بدهید. ببینید که کودک به تنهایی، انگشتش را در عرض صفحه حرکت خواهد داد یا خیر. یادگیری و رشدی که پایدار باشد و همراه با کودک بماند زمانی رخ می­دهد که او در انجام دادن کار فعال باشد و به صورت منفعلانه عمل نکند.

زمان حمام کردن

زمان حمام کردن یک فرصت مناسب دیگر برای یادگیری و رشد مهارت­ها است. از کرم­های اصلاح­ بر روی دیوار بمالید طوری­که در محدوده­ی دسترسی کودک باشد. یک شکل مستطیلی با کرم بسازید تا زمانی که کودک انگشتش را داخل آن حرکت می­دهد، شکل کاملاً مشخص باشد. به کودک اجازه دهید بازی کند تا بتواند ببیند و حس کند چگونه می­تواند علائمی را با انگشتش با استفاده از کرم ایجاد کند. بعد از اینکه کودک کرم را لمس کرد و فهمید چگونه علائم را بسازد، یادگیری می­تواند آغاز شود. یک شکل x بزرگ بکشید و از کودک بخواهید آن را کپی کند. پس از آنکه کودک قادر به کپی این شکل شد، شکل هشت انگلیسی را تمرین کنید.

اوتیسم و افزایش تمرکز

 

شکل هشت انگلیسی: مسیری برای سازماندهی

مسیر کلاسیک مسابقات اتومبیل­رانی یک شکل هشت انگلیسی است. ماشین مسابقه در میانه­ی مسیر از شکل   X  می­گذرد و در طول مسیرهای هر سمت بالا و پایین می­رود. کودک معمولاً از یک بر روی زمین مسیر مسابقه

بر روی زمین استفاده می­کند. ماشین را دنبال می­کند و اگر ترغیب شود که از یک دستش استفاده نماید مثلاً در دست دیگرش یک ماشین دیگر نگه دارد، در واقع در حال تمرین کردن و عبور از خط وسط بدن خواهد بود. هر چه چشم­ها و دست­های کودک برای عبور از خط وسط میدان بینایی و خط وسط بدن بیشتر با هم کار کنند، به همان اندازه مغز او بیشتر سازماندهی خواهد شد. این به این معنی است که اطلاعات از محیط به صورت کارآمدتر درک خواهد شد. اگر مسیر مسابقه در دسترس نباشد، هر مسیر که به شکل هشت باشد کافی خواهد بود.

راه رفتن در مسیری به شکل هشت انگلیسی

شکل هشت در فضای بسیار کوچک خواه با انگشت، خواه با کل بدن، یک تمرین ایده­آل است. این تمرین می­تواند داخل منزل باشد یا در بیرون. وقتی در داخل خانه انجام شود تنها نیاز به دو شی مثل دو بالشت یا دو اسباب بازی دارید. اشیا را بر روی زمین با فاصله­ی سه متر از هم قرار دهید. از وسط دو شی شروع کنید و به سمت بالا و چپ بروید و سپس از بالای بالشت دور بزنید. راه رفتن دور بالشت را تا جایی که دوباره به مرکز برسید، ادامه دهید. زمانی که به مرکز رسیدید از آن بگذرید و از بالای بالشت دیگر در سمت راست گام برداشتن را ادامه دهید. نباید تمرین به گونه­ای انجام شود که دو دایره در کنار هم شکل گیرد. بلکه باید از مرکز بگذرید. اگر کودک در طول مسیر شما را همراهی نمی­کند می­توانید به آرامی او را از ناحیه­ی لگن با دستهایتان به پیش برانید که اگر این کار نیز مقدور نباشد، می­توان کودک را در طول مسیر در آغوش گرفت. در این حالت کودک احساس عبور از خط وسط را خواهد داشت و چشم­های او فرصت تمرین­ تعقیب بینایی در طول مسیر را به دست خواهد آورد. وقتی کودکی می­تواند بزرگتری را که در یک مسیر هشت شکل راه می­رود، دنبال کند راه­های زیادی برای جذاب­تر کردن تمرین وجود دارد. از کودک بخواهید شبیه رژه رفتن راه برود و با راه رفتن او کلمات راست و چپ را با صدای بلند اعلام کنید. این کار به شناسایی دو سمت بدن نیز کمک خواهد کرد. برای ارائه­ی اطلاعات بیشتر از کودک بخواهید بر روی هر کدام از زانوهای خود که در طول رژه بالا می­آید، با دست ضربه بزند. حرکات آهسته و ریتمیک به مغز کودک فرصت توجه به اطلاعات جدید را می­دهد. این حرکات پیش از حرکات تند و سریع که در زمان اجرا نیازی به فکر کردن ندارند، برای کودک چالش به وجود می­آورند. به عبارت دیگر انجام صحیح حرکات هرچند برای زمان کوتاه بهتر از حرکات بیشتر ولی نادرست است. اگر تمرین راه رفتن در الکوی هشت را در بیرون از خانه انجام دادید می­توانید گرد دو درخت یا صخره­ی بزرگ تمرین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!