ارگوتراپیست مهدی صابر

مهارت های ادراک بینایی در کودکان اختلال یادگیری

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

مهارت‌های ادراک بینایی

ادراک دیداری نقش عمده‌ای در یادگیری تحصیلی، به ویژه در خواندن، دارد. دانش‌آموزان  با مشکلات یادگیری در انجام دادن تکالیفی که مستلزم تمایز دیداری حروف و واژه‌هاست دچار مشکل می‌شوند، همان‌طور که در انجام دادن تکالیفی که شامل اعداد، طرح‌های هندسی و تصاویر است.کودکان دچار اختلال یادگیری در پردازش یک یا چند مورد از موارد شکل، رنگ، اندازه، چرخش در فضا و… که همگی از مهارت های ادراک بینایی هستند دچار ضعف هستند. مهارت‌های ادراک بینایی می‌تواند به حیطه‌های زیر طبقه‌بندی شود:

تمیز بینایی یا visual discriminatio

توانایی تعیین کردن دقیق ویژگی‌ها و مشخصات ترکیب‌ها از میان اشیاء یکسان یا یک فرم. در خواندن این مهارت به کودک کمک می‌کند تا بین کلماتی که املاء یکسان و شبیه به هم دارند تمیز و تمایز قائل شود و یا اینکه برای مثال کودک می‌تواند 10 تفاوت بین دو تصویر را پیدا کند؟ مهارت در جورکردن حروف، واژه‌ها، اعداد، تصاویر، طرح‌ها و شکل‌ها نمونه دیگری از تکالیف تمایز دیداری است.

حافظه بیناییvisual memory

توانایی به یاد داشتن برای بخاطر آوردن فوری ویژگی‌های اشیاء داده شده یا فرم‌ها. این مهارت ادراک بینایی به کودک اختلال یادگیری کمک می‌کند به یاد بیاورد که چه چیزی خوانده و توسط یک پردازش اطلاعات خوب به حافظه کوتاه مدت وی منتقل شود که از آن‌جا به حافظه بلند مدت منتقل می‌گردد. کودکان اختلال یادگیری با حافظه بینایی ضعیف ممکن است با درک مطلب مشکل داشته باشند. آن‌ها اغلب بلند خواندن دارند یا به طور آرام در حین خواندن با خود زمزمه می‌کنند تا به وسیله شنوایی مشکل را جبران کنند. کودکان اختلال یادگیری ممکن است به سختی به یاد بیاورند که کلمه چه شکلی بوده یا در تشخیص مشابه در صفحه بعدی شکست بخورند. آن‌ها همچنین احتمالاً تکالیف کپی‌برداری طولانی مدت‌تری دارند چرا که می‌بایست بارها متن را به یاد بیاورند.

 

حافظه توالی بیناییvisual sequential memory

توانایی به یاد آوردن حالت‌ها و ویژگی‌ها (خصوصیات) در شکل صحیح آن. این مهارت ادراک بینایی به طور عمده و ویژه‌ای در هجی کردن مطرح می‌گردد. جا انداختن حروف، اضافه کردن یا پس و پیش کردن کلمات اغلب در کودکان اختلال یادگیری دچار نقص در این مهارت متداول است. آن‌ها معمولاً زمزمه کردن یا بلند گفتنsubvocalize را در حین نوشتن به همراه دارند. بازشناسی و به یاد آوردن الگوها و طرح‌ها هم ممکن است در کودکان اختلال یادگیری نقص داشته باشد.

روابط فضایی بیناییvisual spatial relations

روابط فضایی به ادراک حالت شیء در فضا اطلاق می‌شود. کودک باید مکان شیء یا یک نماد (حروف، واژه‌ها، اعداد یا تصاویر) و رابطه فضایی آن شیء را با اشیایی که آن را احاطه کرده‌اند بازشناسی کند. این مهارت ادراک بینایی کودکان را در فهم روابط و تشخیص دادن مفاهیم کلی کمک می‌کند. این حیطه به طور نزدیکی با توانایی حل مسئله و مهارت‌های مفهومی لازم برای سطوح و مراحل بالاتر علم و ریاضی، در ارتباط است که در کودکان دچار اختلال ریاضیات آسیب دیده است

جهت‌یابی فضایی

تفاوت عمده‌ای بین جهان ادراکی اشیاء و جهان ادراکی حروف و کلمات وجود دارد. طی مرحله رشد پیش از خواندن، کودکان به تعمیم‌های ادراکی دیداری می‌پردازند که در آن یک شیء به رغم تغییر وضعیت یا جهت نگاه کردن به آن، یا تغییر افزایشی یا کاهشی جزئی همان نام یا مفهوم را دارد. هنگامی که کودک با حروف و واژه‌ها سروکار پیدا می‌کند درمی‌یابد که این تعمیم ادراکی دیگر نمی‌تواند ادامه یابد اضافه کردن یک خط کوچک c را به e تبدیل می‌کند(گاردنر،1996،  لرنر، 1997).

بسیاری از والدین و معلمان واژگونی کلمات را بعد از سن 7 سالگی به عنوان علامتی از نارساخوانی مطرح می‌سازند. اگرچه این می‌تواند درست باشد، اما متداول‌ترین دلیل واژگونی در کودکان اختلال یادگیری، نبود رشد و تکامل دید فضایی سازگار با فهمیدن چپ از راست، و همچنین در ارتباط آن‌ها با بدنشان یا دنیای اطرافشان می‌باشد. کودکان دارای پردازش بینایی ضعیف مهارت‌های ادراک دیداری لازم را در درک بینایی و جهت‌یابی فضایی ایجاد نکرده‌اند، مثل برتری جانبی یا جهت‌یابی. همچنین کودکانی که دید دوتایی متداول را تجربه می‌کنند با چنین سردرگمی بینایی مواجه می‌گردند که مغز آنها اغلب درون داده‌های بینایی‌شان را به غلط تفسیر میکند.

ادراک بیناییثبات شییء بیناییvisual form constancy

توانایی آن که به طور ذهنی اشکال و طرح‌ها را دستکاری کرده و نتیجه حاصل را تصور کنیم. این مهارت ادراک بینایی به کودکان کمک می‌کند تفاوت‌های در اندازه، حالت و موقعیت را تمیز دهند. کودکان اختلال یادگیری با ثبات شییء ضعیف ممکن است متداولاً حروف و ارقام را معکوس فرض کند.

اکمال بینایی یا بندش بیناییvisual closure

توانایی تجسم کردن کل وقتی اطلاعات به صورت غیر کامل یا جزئی از شکل داده می‌شود. این مهارت ادراک بینایی به کودک کمک می‌کند که به سرعت مطالعه کند و درک کند. چشمان آن‌ها مجبور نیستند که به طور انفرادی هر حرف را در هر لغت و کلمه ارزیابی کنند تا سریعاً کلمه توسط بینایی شناخته شود این مهارت همچنین می‌تواند به کودکان کمک کند تا استنتاج‌ها را شناسایی کنند و نتایج را پیش‌بینی کنند. کودکان اختلال یادگیری دارای اکمال بینایی ضعیف ممکن است مشکلاتی در کامل کردن افکار و استدلال داشته باشند. آن‌ها همچنین ممکن است اشکال مشابه یا لغات، بویژه لغات دارای شروع یا پایان مشابه را با هم اشتباه کنند.

تشخیص شکل از زمینه بیناییvisual figure grand

توانایی درک کردن و مشخص ساختن یک شکل یا طرح در داخل یک زمینه شلوغ بدون گیج شدن توسط پس‌زمینه یا اشکال احاطه کننده می‌باشد.

درمان اختلال یادگیری

تشخیص شکل و فضا به‌طور طبیعی در حدود 18-12 ماهگی به وجود می‌آید. این توانایی  ادراک دیداری کودکان را از گم شدن در جزئیات حفظ می‌کند. کودکان اختلال یادگیری با تشخیص شکل از زمینه ضعیف به سادگی با متن‌های زیاد در صفحه گیج می‌شوند و تمرکز و توجه‌شان متاثر می‌شود. آن‌ها همچنین ممکن است مشکلاتی در تجسس متن برای پیدا کردن اطلاعات مشخص داشته باشند.

درمان مشکلات ادراک بینایی در کودکان با اختلالات یادگیری موجب بهبود توانایی های یادگیری و تحصیلی این کودکان میشود. تمرینات کاردرمانی در زمینه اتاق تاریک یکی از درمان های موثر در زمینه کودکان اختلال یادگیری به حساب می آید. استفاده از مدالیته های درمانی دیجیتالی و کامپیوتری در جلب همکاری کودک و تسریع روند درمان موثر است. کلینیک جامع توانبخشی غرب تهران تحت نظر جناب آقای دکتر صابر در این زمینه مشغول به فعالیت و خدمت رسانی به کودکان اختلال یادگیری می باشد.

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
لکنت زبان در کودکان
فلج مغزی در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان
یکپارچگی حسی چیست؟
دیستروفی عضلانی چیست؟
بیش فعالی در کودکان چیست؟
نقص توجه  در کودکان چیست؟
متخصص کاردرمانی در منزل
مرکز کاردرمانی کودکان
بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران
متخصص گفتار درمانی در منزل
کلینیک گفتاردرمانی کودکان
بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

مرکز اختلال یادگیری

بهترین کلینیک اختلال یادگیری در تهرانپارس

مرکز اختلال یادگیری در نیاوران

مرکز اختلال یادگیری سعادت آباد

بهترین مرکز اختلال یادگیری در ستارخان

کلینیک اختلال یادگیری در پاسداران

بهترین کلینیک اختلال یادگیری در شمال تهران

مرکز اختلال یادگیری در شرق تهران

بهترین کلینیک  اختلال یادگیری در پونک

بهترین مرکز اختلال یادگیری در ولنجک

بهترین اختلال یادگیری در فرمانیه

کلینیک اختلال یادگیری در شهرک غرب

مرکز اختلال یادگیری غرب تهران

کلینیک اختلال یادگیری در شریعتی

بهترین اختلال یادگیری در مرزداران

مراکز اختلال یادگیری در سیدخندان 

کلینیک اختلال یادگیری در جنت آباد

بهترین مرکز اختلال یادگیری دهکده المپیک

بهترین مرکز اختلال یادگیری اسلام شهر

کلینیک اختلال یادگیری در تجریش

بهترین مرکز  اختلال یادگیری در قلهک

کلینیک  اختلال یادگیری در تهرانسر

مرکز اختلال یادگیری در ونک

کلینیک اختلال یادگیری در نارمک

بهترین مرکز اختلال یادگیری پیروزی

مرکز اختلال یادگیری سعادت آباد

بهترین مرکز اختلال یادگیری ستارخان

کلینیک اختلال یادگیری ولنجک

مرکز اختلال یادگیری پاسداران

بهترین مرکز اختلال یادگیری در شرق تهران

کلینیک اختلال یادگیری غرب تهران

بهترین مرکز اختلال یادگیری در تهران

مراکز اختلال یادگیری در مرزداران

کلینیک اختلال یادگیری نیاوران

مرکز اختلال یادگیری در جنوب تهران

کلینیک اختلال یادگیری در جنوب تهران

بهترین مرکز اختلال یادگیری در انقلاب

مرکزاختلال یادگیری در یوسف آباد

مرکز اختلال یادگیری در منظریه

بهترین کلینیک اختلال یادگیری در ظفر

مرکز اختلال یادگیری تهران نو

کلینیک اختلال یادگیری در افسریه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.