ارگوتراپیست مهدی صابر

لکنت زبان و عوامل ایجاد کننده آن

لکنت زبان و عوامل ایجاد کننده آن| لکنت زبان در کودکان | مرکز گفتاردرمانی لکنت زبان دکتر صابر

سر فصل مطالب

لکنت زبان  از اختلالات شایع در کودکان 3تا 7 سال می باشد. در مطالعات متعددی عوامل ایجاد و تشدید  لکنت مورد بررسی قرار گرفته است. مرکز گفتاردرمانی لکنت در زمینه تشخیص لکنت و روش های اصلاح آن  همچنین گفتاردرمانی لکنت زبان توسط دکتر لکنت زبان فعالیت می نماید. استفاده از تکنیک ها و تجهیزات پیشرفته مرکز دکتر صابر موجب تسریع در روند درمان کودکان با لکنت زبان می گردد. در مقاله زیر به بررسی رابطه هفت عامل زبانی در بروز لکنت زبان پرداخته می شود.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

عوامل ایجاد لکنت زبان

اسپنسر براون، یکی از محققان آیووا، بررسی­هایی را در زمینه قابل پیش بینی بودن لکنت در حیطه زبانی انجام داد. در هفت مطالعه انجام شده طی یک دوره 10 ساله، براون روابطی را بین لکنت و هفت عامل دستوری در خواندن با صدای بلند یافت. این یافته­ ها که در یک مجموعه بی نظیر از اوراق گزارش شدند از سال 1935 تا 1945 توسط براون انتشار یافتند. براون نشان داد. اکثر بزرگسالانی که لکنت می کنند معمولا بر روی این موارد بیش­تر لکنت می­کنند:

  • بر روی همخوان­ها
  • بر روی صداهای قرار گرفته در موقعیت آغازین کلمه
  • در گفتار بافتی (در مقابل کلمات منفرد)
  • بر روی اسامی، افعال، صفت­ها و قیدها (در مقابل حروف تعریف، حروف اضافه، ضمایر و حروف ربط)
  • بر روی کلمات طولانی تر
  • بر روی کلماتی که در شروع جملات هستند
  • بر روی هجا­های دارای تکیه

این یافته­ ها قویا اظهار می­کنند که لکنت به مقدار بسیار زیادی تحت تاثیر این عوامل زبانی قرار می­گیرد.

محققان بعدی فرضیات براون را برای گفتار کودکانی که لکنت می­کردند به کار بردند. مزیت مطالعه عوامل زبانی در لکنت کودکان این است که موقعیت­ها (مکان­هایی که لکنت در گفتار اتفاق می­افتد) و بسامد لکنت ممکن است کم تر تحت تاثیر پاسخ های یاد گرفته شده از سال­های لکنت قرار گیرند و بیش­تر تحت تاثیر مشکلات ذاتی پردازش زبانی باشند. در واقع، محققان کشف کردند که هر چند لکنت در کودکان مدرسه ابتدایی از همان الگوهای زبانی لکنت بزرگسالان پیروی می­کند، موقعیت ها و بسامد لکنت در کودکان پیش دبستانی متفاوت هستند. لکنت در این کودکان بسیار خردسال اغلب بر روی ضمایر و حروف ربط اتفاق می­افتد و نه بر روی اسامی، افعال، صفات و قیدها. لکنت به صورت تکرارها، کشیده گویی­ ها یا قفل­های صداهای قرار گرفته در موقعیت آغازین کلمه اتفاق نمی­افتد اما به صورت تکرارهای بخشی از کلمات و کلمات تک هجایی در موقعیت آغازین جمله اتفاق می­افتد. این موضوع محققان را به سمت فرضیه­ای سوق داد که در سطح اولیه آن، لکنت در آغاز واحدهای نحوی قرار گرفته است (جملات، بندها و عبارات) همان طور که تکلیف آماده سازی و طرح ریزی زبانی یک عنصر کلیدی در دستورالعمل ناروانی می­باشد.

کانچر و سایرین توجه خاصی را بر بخش انتخاب واج یا صدای طرح ریزی زبانی در افرادی که لکنت می­کنند متمرکز کردند. یافته­ ها در مورد اینکه ممکن است بهبود یافتن از لکنت با خوب بودن مهارت­های واج شناختی، سرعت کم تر در تولید گفتار، و سیستم حرکتی گفتاری با ثبات در ارتباط باشد، پیشنهاد می­دهند که ممکن است برخی از افرادی که لکنت می­کنند با اتکا به قدرت­های موجود در مناطق زبانی مرتبط یا با کم کردن سرعت تولید گفتارشان به منظور جبران نقص­های این چنینی، بر تاخیر در طرح ریزی زبانی غلبه کنند.

به طور خلاصه ارتباطات محکمی بین زبان و لکنت وجود دارد. همان طور که در بخش توضیح در مورد آغاز لکنت گفته شد، معمولا لکنت ابتدا زمانی ظاهر می­شود که کودکان وارد حساس ترین دوره اکتساب زبان می­شوند. همچنین واضح است که نقص­ها در زبان (شامل واج شناسی) اغلب همراه با لکنت هستند و ممکن است با ثبات شدنش را پیش بینی کنند همچنین ممکن است مطالعات آینده آنچه که چند تن از محققان پیشنهاد داده بودند را تایید کنند، مبنی بر اینکه حتی لکنتی­هایی که اختلالات زبانی بالینی مهمی را نشان نمی­دهند ممکن است نقص­های زبانی یا واج شناختی محسوسی داشته باشند که بر لکنت آن­ها تاثیر می­گذارند.

عوامل ایجاد لکنت زبان

شرایط ایجاد کننده روانی

اولیور بلاداستین در مطالعه گفتار لکنتی­ها در 115 حالت، بلاداستین دریافت که لکنت به طور چشم گیری در بسیاری از این شرایط کاهش می­یابد. برخی از این شرایط صحبت کردن در هنگام تنهایی، در زمان آرامش، در هم آوایی با یک گوینده دیگر، با یک حیوان یا یک نوزاد، در هنگام ارائه یک محرک ریتم دار یا هنگام آواز خواندن، با یک لهجه دیگر، هم زمان با نوشتن، و هنگام قسم خوردن، هستند. در مطالعات بعدی، بازبینی شده در مطالعات آندروز، هووی، دوسزا و گیتار (1982)، شرایط دیگری برای کاهش لکنت یافت شد. این شرایط شامل صحبت کردن به شیوه آرام و کشیده، صحبت کردن در حالی که پارازیت بلندی در گوش پخش شود، صحبت کردن در حالی که به بازخورد شنیداری با تاخیر گوش می دهد، سایه گوینده دیگری بودن (تکرار کردن آنچه آن­ها می­گویند به سرعت پس از آن)، و صحبت کردن زمانی که برای گفتار روان تقویت شود، هستند. توضیحات گوناگونی برای بررسی تاثیر این شرایط پیشنهاد شده اند. اغلب آن­ها با این دیدگاه که لکنت یک جزء یادگیری عظیم دارد و با محرک خارجی مانند فشار ارتباطی تحت تاثیر قرار می­گیرد، سازگار هستند. مطالعات جدید تصویر برداری مغز نشان می دهند که ساختارها و عملکردهای گفتار و زبان نیمکره چپ در افرادی که لکنت می­کنند، آسیب دیده­ اند. ممکن است این موضوع، تنظیم تولید هماهنگ شده و سریع آیتم­ های واج شناسی و واژگانی، نحو، آهنگ، و سایر زیر مجموعه­ های زبان بیانی را برای یک گوینده دشوار سازد. بنابراین، حالت­های زیادی ممکن است با ارائه سر نخ های زمان بندی شده، کاهش سرعت، پایین آوردن استرس بر روی مسیرهای حساس (آسیب پذیر)، یا هدایت کردن منابع مراقبت کننده جهت غلبه بر محدودیت­های یک سیستم عصب شناختی آسیب دیده روانی را ایجاد کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!