ارگوتراپیست مهدی صابر

علائم پارکینسون و تاثیر آن در مهارت های روزمره زندگی

علائم پارکینسون و تاثیر آن برمهارت­های روزمره زندگی| کاردرمانی پارکینسون دکتر صابر

سر فصل مطالب

بیماری پارکینسون با علائمی نظیر لرزش در دست ها، اختلال در تعادل و عدم هماهنگی حرکتی خود را نشان می دهد. در مراحل اولیه بیماری عادت کردن و پذیرش پارکینسون احساس خود کارآمدی و داشتن کنترل بر روی خود پر اهمیت می باشد. علایم پارکینسون، در بیمار موجب کاهش اعتماد به نفس و اختلال در انجام مهارت های زندگی در فرد می گردد. بیمار به مرور منزوی شده و ارتباط اجتماعی او کاهش می یابد. درمان های کاردرمانی پارکینسون و گفتاردرمانی پارکینسون زیر نظر دکتر پارکینسون موجب بهبود عملکرد بیمار و خود کارآمدی فرد می شود.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

تاثیر علائم پارکینسون بر مهارت های زندگی

در مراحل اولیه عادت کردن و پذیرش پارکینسون احساس خود کارآمدی و داشتن کنترل بر روی خود بسیار است. بیماران ممکن است به درمان­های دارویی اعتماد نکنند، و به جای تمرکز بر تطابق خود با شرایط موجود، زمان خود را صرف یافتن درمان قطعی بیماری نمایند. مشاوره و آموزش افراد مبتلا به پارکینسون و خانواده و مراقبین آن­ها کمک بسیار مهمی در روشن شدن موضوع می­کند.

توضیح اینکه در مراحل اولیه تشخیص این بیماری چه کاری می­توانند انجام دهند تا در آینده بتوانند کنترل تناسب بدن و همچنین کنترل فعالیت­های اجتماعی خود را داشته باشند. یاد گرفتن اینکه به جای مقابله با شرایط چگونه با شرایط کنار بیایند و همچنین اجرای فعالیت­هایی که به بهبود فیزیک آن­ها کمک می­کند یک روش مثبت مقابله با این بیماری است. حفظ و ادامه دادن کار تا زمان ممکن باعث افزایش استقلال مالی، خود ارزشی و همچنین ارتباط اجتماعی می­شود.

 

دستور العمل­ها

برای کار درمانگرها با هدف افزایش خودکارآمدی و روش مقابله مثبت با افراد دارای پارکینسون، توصیه می­شود که آن­ها:

  • ارزیابی محدویت­های مشارکتی تاثیرگذار بر خانواده، کار و نقش­های اجتماعی
  • در نظر گرفتن برنامه سبک زندگی و روش­های مقابله برای افزایش مشارکت نقش ها و فعالیت­های معنی دار.
  • پیشنهاد آموزش مراجع محور و پیشنهاد برای افزایش مشارکت و خود مدیریتی
  • ثبت نام در خدمات محلی و حمایت­های همراه ها شامل آموزش، ارتقای سلامتی و برنامه­های خود باری.

مهارت­های روزمره زندگی بیمار پارکینسون و تحرک در فضای باز

فعال کردن افراد مبتلا به پارکینسون برای انجام فعالیت­های خارج از خانه مزایای مثبتی در سلامت جسمی و روانی دارد. با این حال، بررسی یک عضو ملی “انجمن بیماری پارکینسون که در ۲۰۰۸ (PDS 2008) منتشر سله نشان می­دهد که نیمی از پاسخ دهندگان متقاضی انجام فعالیت­های خارج بودند اما نمی­توانستند.

دلایل ارائه شده شامل: احساس بیش از حد ناخوشی، خستگی، تعداد کم توالت­های عمومی، مشکلات مقابله با خیابان­های شلوغ، حمل و نقل عمومی ضعیف و مشکلات با دسترسی به ساختمان­ها بود.

انجماد راه رفتن (freezing) در مکان­های شلوغ مانند سوپر مارکت­ها و مراکز شهر ممکن است افراد مثلا به پارکینسون را از شرکت در مکانی که سابقا بصورت منظم در آنجا بودند، منصرف کند. اگر قدم زدن در اطراف مغازه­ها دشوار و یا با تلاش بسیار است، بیشتر مراکز خرید بزرگ یک سرویس Shopmobility” دارند. که اسکوتر آن ممکن است اجاره داده شود. یک ویلچر دستی آماده به کار برای مسافتهای طولانی­تر در خارج از منزل و همچنین هنگام تلاش برای نقل و انتقالات خودرو برای کسانی که به عنوان یک مسافر در یک ماشین سفر می­کنند، باید درنظر گرفته شود.

مهارت های روزمره زندگی بیماران پارکینسون

دستورالعمل­ها برای بهبود مهارت های روزمره زندگی

برای کاردرمانگران با هدف ترویج فرصت­های مشارکت در زندگی اجتماعی و تحرک در فضای باز برای افراد مبتلا به پارکینسون، توصیه می­شود که آنها:

  • به بیمار پیشنهاد دهید زمانی را برای ترک منزل انتخاب کنند که تاثیر داروهایشان مؤثرتر است.
  • به دنبال بهینه سازی تحرک در فضای باز باشید و پیشنهاد اجتناب از خرید کردن در زمان­های شلوغ را بدهید.
  • اطمینان حاصل شود که ریلهای گیرنده (grab rails) خارجی و ریل­های راه (path rails) در مکان­های مورد نیاز، میان خانه و راهروهای عمومی موجود است.
  • تشویق برنامه ریزی حمایت شده به هنگام راه رفتن فعال از مسیر دقیق در فضای آزاد انجام شود. هنگامی که مکث به طور منظم استفاده شود، باید مسیر فوری پیش رو برای عبور موانع مجددا ارزیابی شود. (به عنوان مثال PAUSE – LOOK – PLAN – WALK، تکرار در صورت لزوم).
  • پیشنهاد راه رفتن در کنار پیاده رو در نزدیکی shopfronts و پرهیز از راه رفتن نزدیک تیر برق­ها (lamp – post) و دیگر وسایل خیابان و در نتیجه کمک به جریان راه رفتن.
  • تشویق برنامه­ریزی فعال با توجه به فاصله بین توالت و محل مورد نظر، که در آن مغازه­ها هستند و همچنین در رابطه با محل پارک ماشین، ایستگاه اتوبوس، و غیره
  • در مورد استفاده از صندلی چرخدار دستی برای استفاده در فضای باز خارج از منزل، در هنگامی که راه رفتن به طور فزاینده مشکل ساز می­شود، بحث کنید.
  • هنگامی که فرد مبتلا به پارکینسون حاضر به پذیرش یک ویلچر دستی در فضای باز است، به یک خدمات صندلی چرخدار محلی ارجاع دهید.
  • معرفی طرح­های Shop mobility و انجام تمرین تحت نظارت در صورت نیاز.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!