ارگوتراپیست مهدی صابر

دکتر تشخیص پارکینسون در تهران

بهترین دکتر تشخیص پارکینسون در تهران- علت و علایم بیماری پارکینسون- مرکز پارکینسون|دکتر صابر

سر فصل مطالب

تشخیص پارکینسون- دکتر برای پارکینسون

در حال حاضر اسکن قطعی یا آزمایش بیوشیمیایی در دسترس برای تشخیص پارکینسون نیست. از این رو تشخیص پارکینسون بر اساس ارزیابی های کلینیکی توسط دکتر پارکینسون از طریق گرفتن تاریخچه گیری دقیق و معاینات فیزیکی با هم به دست می آید. علائم سه گانه حرکتی کلاسیک در پارکینسون دیده می شود که طیف وسیعی را مربوط می شود. اما از اختلالات پارکینسونی متمایز است که برخی از آنها پیش آگهی کاملاً متفاوت داشته و نیاز به رویکردهای مختلف مدیریت دکتر برای تشخیص پارکینسون دارد. در انجمن مغزی بیماری پارکینسون انگلستان علائم پارکینسون و شاخص هایی برای تشخیص آن توصیه شده که به تشخیص افتراقی پارکینسون توسط دکتر متخصص پارکینسون کمک می کند. این علائم پارکینسون و شاخص‌ها به طور معمول در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده است. بیماری پارکینسون یک بیماری بسیار پیچیده،خاص،متناقض و متنوع است. که در مرحله اول باید توسط دکتر فوق تخصص پارکینسون تشخیص داده شده و سپس در مرکز کاردرمانی پارکینسون تهران به صورت تخصصی مورد درمان قرار گیرد. مرکز تشخیص پارکینسون دکتر صابر در دو شعبه غرب و شرق تهران به تشخیص علایم بیماری پارکینسون توسط بهترین دکتر پارکینسون در تهران و گفتار درمانی در پارکینسون و کاردرمانی می پردازد. کار درمانی در منزل و گفتاردرمانی در منزل از دیگر خدمات مرکز درمان پارکینسون است.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

علایم پارکینسون حرکتی- غیر حرکتی

علائم حرکتی پارکینسون

آکاینزیا: از علایم پاکینسون نبود حرکات، برادیکاینزیا: کندی حرکت، هیپو کاینزیا: کاهش گرید حرکات، موثر بر بسیاری از فعالیت های حرکتی که شامل تعادل،هماهنگی،گفتار،بلع،دست نویس و حالات چهره‌ای است.

ریجیدیتی ( سختی) : بالا رفتن و ماندن در تون عضلانی بالا و سفتی که ممکن ابتدا به صورت نامتقارن باشد یا به گروه عضلانی خاصی محدود شود از دیگر علائم پارکینسون است

لرزش در حالت استراحت: حرکات ریز غیر ارادی که معمولاً در یک دست یا پا شروع می شود. این علائم تنها در حدود ۷۰% افراد مبتلا به بیماری پارکینسون وجود دارد.

و نیز در نهایت بی ثباتی پوسچر: مشکلات تعادل و راه رفتن که با پیشرفت بیماری پارکینسون در طول زمان بیشتر می شود. بعد از گذشت ۱۰ سال یا بیشتر،بیش از ۴۰ علامت غیر حرکتی نیز در ترکیب با علائم حرکتی معمول و شناخته شده پارکینسون ممکن است بروز پیدا کند و به دست آورده اند که توجه و شناخت در حال رشد هم در علائم پارکینسون تحت تأثیر قرار می‌گیرد.استرس با کاهش کیفیت زندگی در افراد مبتلا به بیماری پارکینسون اغلب به عنوان تجربه علائم غیر حرکتی است که نسبت به مشکلات مربوط به علائم حرکتی به صورت بارزتر به دکتر متخصص پارکینسون گزارش شده است. بنابراین وجود،تاثیر و مدیریت علائم غیر حرکتی پارکینسون،در کنار پرداختن به علائم حرکتی بارز آن مهم و حیاتی به نظر می‌رسد. این پیچیدگی های زیادی که در علایم پارکینسون وجود دارد نشانگر این است که به یک رویکرد چند رشته ای برای مدیریت افراد مبتلا به بیماری پارکینسون و حمایت مراقبین آنها زیر نظر مرکز تشخیص پارکینسون نیاز است. یک جفت از ابزارهای غربالگری ساده و مفید ساخته شده‌اند تا کمک به شناسایی علائم غیر حرکتی پارکینسون کند. پرسشنامه علائم پارکینسون که طراحی شده به وسیله خود فرد مبتلا به بیماری پارکینسون یا افراد خانواده یا مراقبین قبل از بررسی های پزشکی پرستاری و یا درمان توسط دکتر پارکینسون پر می شود.

اختلال در حرکت ارادی ( Vouluntary movement disorder ) در بیماری پارکینسون

در این بیماران فقر حرکتی ( hypokinesia ) ، اشکال در شروع حرکت ( Akinesia ) و یا کندی حرکتی ( bradykinesia )  به عنوان یک علامت بارز پارکینسون و شایع دیده می شود. تاخیر در الگوهای شروع در حرکت و کاهش در اجرای حرکت به کارکردهای معمول زندگی فرد مانند دوختن،خوردن و رانندگی آسیب جدی می زند.گاها علائم پارکینسون (Akinesia   ) و یا ( Restless Leg Syndrom ) در بیماران پارکینسونی ظاهر می گردد که بایستی درمان گردد.

علائم اصلی پارکینسون شامل،ترمور،ریجیدیتی، برادی کاینستزیا و همچنین اختلال در راه رفتن،پاسخ های پوسچرال و چهره ماسکه و کاهش بیانات چهره‌ای و افسردگی است.

علایم پارکینسون

توضیح علائم پارکینسون توسط دکتر متخصص پارکینسون

اختلال در وضعیت ( GAIT ) : در ابتدا ممکن است راه رفتن بیمار پارکینسون کاملا طبیعی باشد،اما وقتی پیشرفت می کند تغییر در طول گام ها و سرعت ( Gait ) رخ می‌دهد. اختلال در وضعیت در سرتاسر دوره بیماری دیده می‌شود. نوع راه رفتن در بیمار پارکینسون به فرم ( Festinating Gait ) می باشد. خصوصیات آن عبارتند از:

  • در حین راه رفتن طول گامها کاسته میشود.
  • در حین راه رفتن سرعت اندکی افزایش می یابد.
  • کاهش حرکات نوسانی بازوها در طی راه رفتن قابل توجه است. فقدان ( Reciprocal Movement )
  • عدم حرکات چرخشی در تنه
  • اختلال دیگر حرکتی مرتبط با ( Gait ) پدیده ( Freezing ) است.
  • مشکل در شروع راه رفتن

واکنش های عکس العمل پوسچرال : پوسچر این بیماران عمدتاً پوسچر خمیده ( Flexed posture ) است که اختلالات پوسچرال در این بیماران تمام بدن را درگیر می‌کند،تمایل بیمار پارکینسون به ایستادن در حالت خمیده ( Flex ) بر روی زانو و هیپ، سر و تنه جلو خم،پشت حالت کیفوتیک می شود،دستها در جلو بدن و آرنج و هیپ و زانوها خم می گردد. علاوه بر آن ممکن است بدشکلی ها (دفورمیتی ها ) در دست‌ها و پاها ظاهر گردد. بدشکلی ها در دستها ( Striatal hand ) است که شامل انحراف دست ها به سمت اولنار با دورسی فلکسیون شست می باشد که ( Stratal ) نامیده می شود.

علاوه بر وضعیت خمیده،عکس العمل های تعادلی هم آسیب می بینند. عکس العمل های تعادلی و ایستایی به طور موثر کاهش می یابد و بیمار پارکینسون ممکن است افتادن های متوالی را تجربه کند. در از بین  رفتن رفلکس های پوسچرال بیمار تمایل به سقوط دارد و ایستادن بدون کمک مشکل می شود. جهت ارزیابی رفلکس پوسچرال می‌توان از ( Pull test ) توسط دکتر تشخیص پارکینسون استفاده کرد. به این ترتیب که معاینه کننده در پشت بیمار پارکینسون قرار می گیرد و سپس بیمار را به طور ناگهانی به جلو هل می دهد و سپس میزان ( Retropulasion ) را چک میکند.البته در انجام این تست در بیماران پارکینسونی بایستی احتیاط کرد،چون این عمل ممکن است باعث سقوط بیمار شود. به علت پارکینسون کندی حرکت در واکنشهای ایستادن ( Righting ) بیماران پارکینسون قادر به ( postural fixation )  نبوده و اگر در وضعیت ۲۰ تا ۳۰ درجه فلکشن تنه قرار گیرند، پس از یک دقیقه دیگر قادر به حفظ وضعیت فوق نبوده و کاملاً خم شده و تنه موازی با زمین قرار می گیرد. به علت پارکینسون ثبات مکانیزم پوسچرال و نقص واکنش های تعادلی و حفاظتی معمولاً وضعیت سر ( Drooping )  (خم شدن سر و گردن) است،که از علائم پارکینسون محسوب می شود و باز آموزی صحیح ایستادن و راه رفتن همراه با نگه‌داشتن پوسچر مستقیم سر و گردن و عقب بردن شانه ها را ضروری می‌سازد.

( Freezing Phenomenon  ) یا ( Motor Block ) : بنا به تعریف این پدیده،به عدم توانایی در انجام حرکات و فعالیت ها به طور گذرا اطلاق می‌شود که گاهاً در بیماران پارکینسونی مشاهده میگردد. این حالت در پاها در هنگام راه رفتن ظاهر می شود، به طوری که بیمار به مدت چند لحظه قادر به ادامه نیست مانند این که به زمین چسبیده باشد. این حالت می تواند در پلک ها به صورت ناتوانی در باز کردن پلک ها و یا مهار عضله لواتور پلک ها  ظاهر گردد. این علائم پارکینسون حتی در هنگام سخن گفتن به صورت ( Palilalia )  دیده می شود.حالت( freezing ) به طور ناگهانی اتفاق می افتد و گذرا است و معمولاً پیش از چند ثانیه طول نمی کشد. ( freezing )  وقتی رخ می دهد،فرد از حرکت باز می ایستد الگوی حرکتی را  تغییر می‌دهد. ( Freezing gait ) می تواند در تلاش بیمار برای تغییر یا نزدیک شدن به یک راهرو یا یک نردبان دیده می شود. در طی کارهای حرکتی چون نوشتن،مسواک زدن، و صحبت کردن نیز رخ می دهد.

علت آن،ترکیبی از اختلالات رفلکسی پوسچرال و فنومن ( freezing )  در بیماران پارکینسون بسیار ناتوان کننده است،به طوری که وقتی این بیماران به طور ناگهانی در هنگام راه رفتن متوقف می شوند،ممکن است سقوط نمایند و موجب شکستگی استخوان لگن و یا حتی ضربه به سر و هماتوم ساب دورال شوند.

افسردگی: به گزارش دکتر متخصص پارکینسون تقریباً نیمی از بیماران پارکینسون افسردگی را نشان میدهند . که منحصراً واکنش بشدت علایم پارکینسون یا ماهیت مزمن  بیماری نیست و بایستی بطور مجزا درمان گردند. افسردگی در پارکینسون به نظر می رسد به نقص ( Serotonergic ) مرتبط شود که مشابه با بیماران افسرده بدون پارکینسون است. خصوصیت پیچیده افسردگی کاهش در بیانات چهره‌ایی صورت است که به دلیل ( akinesia ) است. اختلالات روانپزشکی دیگر شامل سایکوز، توهمات متعدد است که علائم بیانی را بدتر می کند و باید در مرکز پارکینسون تهران درمان گردد..

ماسکه شدن صورت و کاهش بیانات چهره ای: کاهش ( expression ) و ( depression )   صورت ،صورت ماسکه و کاهش در بیان خود به خودی صوت از علایم پارکینسون است. ابتدا کاهش در حرکات صورت یک طرفه است. اما با پیشرفت بیماری،این علامت در هر دو طرف صورت مشاهده میگردد. کاهش تعداد پلک زدن در دقیقه و صورت ماسکه می‌تواند به عنوان علائم اولیه پارکینسون جلب توجه کند. این بیماران به دلیل خجالت از ماسکه بودن صورت و کاهش بیانات چهره‌ای حضور اجتماعی خود را محدود می کنند. علاوه بر علائم اصلی یا کاردینال ،علائم دیگری نیز در درمان پارکینسون بررسی می‌شود که می‌تواند در تشخیص پارکینسون کمک کننده باشد.

وضعیت ذهنی و اختلالات شناختی: توانایی های ذهنی و شناختی تقریباً در طی مراحل اولیه پارکینسون طبیعی است، اما درک بینایی فضایی اغلب دچار اختلال می گردد. آسیب های شناختی به عنوان اختلالی شایع بیشتر شامل مهارت های سطوح بالاتر است که توسط فوق تخصص پارکینسون در مرکز پارکینسون بررسی می شود،به طوری که بیمار قادر به انتقال توجه به محرکات مختلف نمی باشد. و کارهایی که نیاز به پروسه متوالی دارد تا حدودی اجرایشان آسان تر است. از علائم دیگر پارکینسون زوال عقل با دمانس است،که در ۱۵ تا ۲۰ درصد بیماران به وجود می آید،و شیوع آن در بیماری پارکینسون ۱۰ برابر بیشتر از گروه همسالان است. گرچه طبق نظر دکتر پارکینسون در بیمارانی که شروع بیماری در آنها زودتر بوده مشاهده نمی شود،اما در یک سوم بیماران بالای ۷۰ سال گزارش شده است.

دیس آرتری: حجم گفتار اغلب کاهش، گفتار ( monotonic ) ،پیوستگی غیردقیق به نظر می رسد که نجوا ( Whlspring ) می کنند . اختلالات تکلم به فرم مونوتن یا ( Rigid dysatheria ) می باشد.

دیسفاژی: دیسفاژی در مراحل آخر بیماری پارکینسون ظاهر می‌شود. افراد ممکن است در معرض خطر خفگی و پنومونی تنفسی ناشی از ( dysphasia ) قرار بگیرند.

اختلالات اتونومیک : اختلال در فشار خون ارتواستاتیک ( orthstatic hypotension ) در این بیماران وجود دارد ولی سنکوپ (به دلیل ارتباط دژنرسانس سلولی در گانگلیون های سمپاتیک) نادر است. اغلب دچار دوره‌هایی از تعریق زیاد و تحمل غیرطبیعی به گرما و سرما،پوست چرب،احتباس مدفوع،ادم اندام های تحتانی و بی اشتهایی می گردد.

اختلالات ادرار و مدفوع: این بیماران اغلب دچار یبوست و تکرار در ادرار هستند. یکی از علایم پارکینسون داروهای حاوی دوپامین،یبوست است که درمان سنتی در این رابطه موثر می باشد.

( Kinesia Paeadoxia ) : پدیده جالب دیگری که در بیماران پارکینسون است که در این حالت بیمار علی رغم برادی کاینستزیا و بی حرکتی شدید،برای زمانی کوتاه به طور ناگهانی بلند می‌شود و به طور طبیعی حرکت می کند که باعث تعجب اطرافیان میشود.

بیماران عمدتاً علائم پیرامیدال ندارند،رفلکس های تاندونی معمولا طبیعی است. ظهور بعضی از رفلکس های اولیه مثل رفلکس گالابلا یا ( Myerson sing ) نیز وجود دارد.

حرکات دیس تونیک و کره اتتوز: عمدتاً در بیماران پارکینسونی دیده می شود که عمدتاً ناشی از عوارض داروهای آنتی بیوتیک است.

نکته: حداقل دو تا از این علائم پارکینسون که یکی از آن ها بایستی ترمور با برادی کاینستزیا باشد،باید وجود داشته باشد تا بتوان تشخیص بیماری پارکینسون را داد.

 علائم پارکینسون دربزرگسالان

علائم غیر حرکتی پارکینسون

علائم غیر حرکتی اغلب هم راستا و گاهی اوقات قبل از علائم حرکتی پارکینسون زیاد می ‌شوند علائم غیر حرکتی اغلب به صورت جداگانه و همراه با نوسان تجربه می شود.

زیر مجموعه ای از علائم پارکینسون شامل: اختلال در سیستم خودمختار: برای مثال احساس گرمی و سردی زیاد یا افت فشار خون وضعیتی (افت ناگهانی فشار خون در بلند شدن یا نشستن و در نتیجه فاکتور خطر برای افتادن).

مشکلات خویشتن داری: که در ارتباط با اختلال کنترل اتفاق می‌افتد و شامل یبوست،بی اختیاری ادرار و یا زیاد ادرار کردن،تاخیر در پاسخ اسفنگتری هنگامی که تلاش برای استفاده از توالت میشود،تخلیه ناقص مثانه (که خطر عفونت مثانه افزایش می یابد) ،شب ادراری (بی اختیاری ادرار در شب) ،وریتم معکوس روزانه مثانه (ادرار بیشتر در شب به جای روز) ،همه به طور معمول تجربه می شوند. مشکلات سلامت جنسی: برای مثال اختلال در نعوظ و کاهش شهوت جنسی. تمایلات جنسی بیش از حد نیاز ممکن است به عنوان عارضه جانبی داروهای ضد پارکینسون ای مطرح شود.

خستگی زودرس بعد از شروع دوره نسبتاً کوتاه از فعالیت و یا استفاده پایدار از یک گروه عضلانی خاص یا اندام وجود دارد. بعضی از مبتلایان همچنین احساس خستگی عمومی و ذهنی را در علائم تشخیص پارکینسون گزارش می کنند.

دردی که نمی تواند به غیر از پارکینسون مربوط به دیگر مسائل باشد نیز نسبت ممکن است نسبت داده شود. درد ممکن است شدید و طولانی مدت و مربوط به سفتی عضلانی باشد و ممکن است شامل گرفتگی دیستونیک بر بخشی از بدن مثل پا،کمر،یا یک سمت گردن (دیستونی گردنی) باشد. درد بیماری پارکینسون در هر قسمتی از بدن،به طور خاص در اواخر شب اتفاق می‌افتد که ممکن است مرتبط به مرحله خاموشی ( off ) داروهای ضد پارکینسون می باشد و از این رو داروهای ضد پارکینسونی همراه مسکن تجویز می شوند.

مشکلات خواب و شب: برای مثال بی خوابی،خواب پریدگی،رویاهای واضح یا نگران کننده،رم (حرکات سریع چشم) اختلال خواب،و نیز به عنوان اختلال رفتاری خواب ( RBD ) شناخته شده اند که باعث عملی شدن رویاها از نظر فیزیکی می‌شود که در نتیجه آن آسیب به خود شخص بیمار و یا دیگر مراقبان نزدیک او غیر معمول نیست. ( RBD ) در نتیجه تغییراتی در ساقه مغز اتفاق می افتد و چرخه خواب نرمال نیز مختل می شود که در طول رویا اتفاق می افتد. بیقراری و شب ادراری هم معمول است. عدم تحرک در شب ممکن است مشکلاتی را در داخل و بیرون تخت به همراه داشته باشد و توانایی برای چرخیدن حرکت در تخت کاهش یابد.

تغییرات شناختی ممکن است شامل مشکلات از نوع اجرایی مثل مشکلات حل مسئله،برنامه ریزی،سازماندهی و تصمیم‌گیری باشد. تمرکز ضعیف،مشکلات نگهداری ذهنی و رفتن از یک موضوع به دیگر موضوعات،معمول است. به علاوه خواندن ساعت نیز به علت اختلال در حافظه ( Visuspatial ) نیز وجود دارد. این علائم پارکینسون در بهترین مرکز پارکینسون تهران مورد بررسی و درمان قرار می گیرند. احساس وجود کسی یا چیزی پشت سر خود نیز گاهی اوقات گزارش می شود. تغییرات شناختی به نظر میرسد تقریباً در ۷۵ درصد افراد مبتلا در زمان تشخیص پارکینسون وجود داشته باشد. اختلالات بینایی فضایی،شامل مشکلاتی در درک عمق و پهنا نیز گاهی اتفاق می افتد.

مشکلات هیجانی و روانپزشکی: برای مثال اضطراب،افسردگی،کج خلقی،بی علاقگی و عدم انگیزه و نوسانات خلقی،به همراه احساس اضطراب در طول مرحله خاموش وجود دارد. توهمات بینایی ممکن است خوش خیم یا بدخیم و یا بدون باورهای هذیانی سایکوتیک اتفاق بیفتد. توهمات، معمول بینایی اندو ممکن است مربوط به خود بیماری پارکینسون یا عوارض جانبی داروهای ضد پارکینسونی  باشد.

تشخیص پارکینسون

دمانس : دیگر مشکل عصبی-روانپزشکی که ممکن است دیده شود اختلال در حافظه کوتاه مدت و مشکلات به یاد آوردن نام هاست،به طور عمومی دمانس از خفیف به سمت متوسط است و تنها در مراحل انتهایی بیماری پارکینسون اتفاق می افتد.

با در نظر گرفتن ماهیت بسیار پیچیده علائم پارکینسون و علت پارکینسون،یک رویکرد چند رشته ای که سودمند است در نظر گرفته می شود تا هم افراد مبتلا و هم مراقبان آنها کیفیت زندگی مطلوبی را داشته باشند،علائم را مدیریت کنند و عدم تأثیر درمانی این بیماری بسیار پیچیده را به حداقل برساند.

واژه های استفاده شده توسط دکتر متخصص پارکینسون

بیماری پارکینسون (پارکینسونیسم): علائم اصلی پارکینسون می تواند علائم دیگر اختلالات نیز باشد.بیماری هایی که این علائم را تولید می کنند به صورت کلی با عنوان بیماری پارکینسون شکل گرفته و سایر موارد هم هست ولی کمتر رایج می باشد. بیماری هایی مثل دمانس ( lewybody ) ، آتروفی چند سیستمی ( MSA ) و فلج سوپرانوکلئار پیشرونده.

بیماری ایدیوپاتیک پارکینسون: بیماری پارکینسون بیشتر از پارکینسونیسم معمول است و گاهی اوقات بیماری ایدیوپاتیک پارکینسون هم گفته می‌شود. ( IPD ) که به معنی ناشناخته بودن علت پارکینسون است. بیماری پارکینسون همچنین به صورت ( Parkinson,s )   هم گفته می‌شود،پس باید از تصور غلط مسری بودن آن اجتناب شود.

سندروم روشن /خاموش: واژه ( on ) و ( off ) برای توصیف تغییرات ناگهانی در تحرک افراد مبتلا به مدت طولانی  داروی لوودوپا مصرف می کنند استفاده می شود. سندروم روشن/خاموش می‌تواند بهترین توصیف برای یک تغییر غیر قابل پیش بینی از سلامتی و تحرک باشد. برای ناتوانی ناگهانی در حرکت،رفتن از روشنی به خاموشی بیان می شود. اگر چه خاموش به روشن می تواند به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد و سرعت این تغییر می تواند بسیار سریع باشد که در بعضی از افراد پارکینسون آن را شبیه روشن و خاموش شدن لامپ تشبیه کرده اند. با این حال سندروم روشن/خاموش فقط حرکت افراد را تحت تاثیر قرار نمی دهد و اغلب همراه با تغییرات در دیگر علائم پارکینسون مثل افزایش اضطراب،مشکلات بینایی،تعریق یا گاهی اوقات درد است. در بعضی از افراد نوسانات بسیار مخربی می تواند یافت شود،وقتی که به طور ناگهانی و غیر قابل انتظار اتفاق می افتد،بهتر است مراقبان این وضعیت را یاد بگیرند تا در مورد اتفاقاتی که رخ می دهد پیش از زمان اتفاق افتادن آن قضاوت کنند.

شروع تردید و انجماد: شروع تردید نیز یک علامت پارکینسون است که به معنی بلاک حرکتی است که در شروع یک عمل اتفاق می‌افتد. برای مثال هنگامی که بیمار پارکینسون شروع به صحبت یا شروع به راه رفتن می ‌کند. انجماد واژه‌ای است که برای توصیف تجربه طبقه ناگهانی و بدون قصد در حین اجرای عمل توسط دکتر پارکینسون  استفاده می شود که ممکن است به طور معمول در هنگام راه رفتن اتفاق بیفتد. هر دو منجر به ناتوانی در پردازش برای چند ثانیه یا دقیقه می شوند. انجماد راه رفتن به صورت احساسی مثل یخ زدن پا یا گیر کردن پا به زمین گزارش می‌شود،در حالی که اغلب نیمه بالایی بدن هنوز توانایی برای ادامه حرکت رو به جلو را دارد (اگر این اتفاق بیفتد منجر به خطر افتادن میشود) در حالی که تمایل به انجماد تنها برای چند ثانیه آخر است،نوسانات روشن/خاموش می تواند برای چند دقیقه یا حتی چند ساعت ادامه یابد. فرض بر این است که پردازش های مختلفی در مغز برای هر پدیده،درگیر است.

دیسکنزیا

علت دقیق آن ناشناخته است ولی نظرات رایجی توسط دکتر متخصص پارکینسون پیشنهاد شده که ممکن است به وسیله تحریکات دوپامینرژیک ضربانی که به دلیل استفاده طولانی مدت از داروهای متنوع ضد پارکینسونی است ایجاد شده باشد.

دیسکنزیا یک واژه پزشکی برای حرکات غیر عادی به غیر لرزش است که به وسیله شخص مضطرب انجام میشود. این حرکات غیر ارادی که گاهی اوقات بی‌قرارانه  است،ممکن است شامل پرش چشم،حرکات تند و سریع،پیچش یا حرکات نوشتن یا یک بی قراری ساده باشد.دیسکنزیا ممکن است با شکل ها و فرکانس ها و زمان های متفاوتی از شخصی به شخص دیگر ظاهر شود. بعضی از بیماران پارکینسون ممکن است دیسکنزیا را برای مدت زیادی از روز داشته باشند اما برای دیگران ممکن است تنها بعد از مصرف قرص ضد پارکینسونی یا فقط قبل از هر علامتی ظاهر شود. بعضی از بیماران پارکینسون ممکن است به سختی به دیسکنزیای خود پی ببرند در حالی که برای دیگران شاید منبعی از یک نگرانی بزرگ باشد. اغلب حرکات غیر ارادی می تواند بیشتر ناراحت کننده برای یک مشاهده گر باشد نسبت به شخصی که واقعاً آن را تجربه می‌کند.

علائم پارکینسون پیشرفته

مرکز توانبخشی پارکینسون

مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی پارکینسون با استفاده از متخصصین با تجربه در حیطه بیماری های نورولوژیک بزرگسالان( بیش از 47 نیروی کاردرمان  و گفتار درمان) به درمان تکنیکی و پیوسته بیماران پارکینسون می پردازد. کلینیک توانبخشی پارکینسون دکتر صابر تلاش دارد با ارائه خدمات کاردرمانی جسمی و گفتار درمانی در کنار تمرینات ذهنی و مشاوره روانشناسی بهترین سطح زندگی ممکن را برای بیماران پارکینسون فراهم نماید. کاردرمانی و گفتار درمانی در منزل به بیماران کمک می کند در کنار تمرینات داخل کلینیک مداخلات لازم در منزل را دریافت نموده و با محیط تطابق پیدا کنند. بررسی و ارزیابی های دوره ای دقیق توسط جناب آقای دکتر صابر موجب تسهیل در پیشبرد اهداف درمانی و بهبود روند درمان بیمار می گردد. در صورت نیاز به وسایل کمکی بیماران به متخصص ارتوپد فنی مرکز ارجاع و زیر نظر دکتر صابر ارتوز های کمکی لازم را دریافت می نمایند و در صورت نیاز به متخصصین دیگر جهت درمان های جراحی ارجاعات مختلف توسط کلینیک انجام می پذیرد. لازم به ذکر است در صورت مشکلات تغذیه ای به علت اختلالات بلع، بیمار به متخصص تغذیه مرکز جهت دریافت رژیم های تغذیه ای مناسب با شرایط خود پیشنهاد داده می شود. مشاوران مرکز توانبخشی دکتر صابر به صورت تمام وقت از ساعت 9 صبح تا 10 شب پاسخگوی مشکلات و سوالات بیماران عزیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.