ارگوتراپیست مهدی صابر

درمان اختلالات حسی از طریق بازی

درمان اختلالات حسی از طریق بازی| کاردرمانی حسی| اختلال پردازش حسی| کاردرمانی دکتر صابر

سر فصل مطالب

 در درمان اختلالات حسی از طریق بازی ،بدون توجه به اینکه کودک درمان را در اتاق حسی، خانه و یا مدرسه دریافت می کند و یا کاردرمانی حسی چقدر هیجان انگیز است و یا اینکه تکرار جلسات کاردرمانی حسی چگونه است، درمان، زندگی واقعی نمی باشد که ۲۴ ساعت در روز و هفت روز در هفته اتفاق می افتد. به این دلیل اعضای خانواده، مراقبین و کارکنان مدرسه نیاز دارند که با چیزی که کاردرمانگران حسی از قدیم آن را رژیم حسی نامیده‌اند درگیر شوند، درمان اختلال حسی باید به صورت پیوسته در محیط کلینیک و خانه انجام گیرد. متخصصین مرکز درمان اختلال پردازش حسی دکتر صابر در زمینه گفتاردرمانی اختلال حسی و درمان و آموزش والدین در جهت بهبود مشکلات حسی کودکان به صورت حرفه ای فعالیت می نمایند

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

درمان اختلال حسی از طریق بازی

کاردرمانی حسی از طریق بازی

همانند والدینی که نباید برای فراهم کردن نیاز های تغذیه روزانه کودک تا وقت شام صبر کنند، نباید برای نیازهای حسی هم تا زمان جلسه کاردرمانی حسی صبر کنند. برنامه حسی یک برنامه شخصی از فعالیت هایی است که به کودک کمک می کند تا در تمام طول روز احساس رضایت کند، بنابراین او به جستجوی حسی و یا اجتناب از حس ها نمی پردازد چون از نظر حسی تامین شده است. هدف دادن ورودی حسی نوع درست در یک مقدار کنترل شده و منظم است بنابراین نیاز ندارند که به رفتارهای ناخواسته روی بیاورند. به جای حمله کردن به خواهر و برادر های خود برای دریافت فشار عمیق کودک نمی‌تواند به طور ایمن به چیزی برخورد کند. ( تشک بادی)

به جای جویدن مداد، پایه ی صندلی و یا دست، دانش آموز می تواند در فعالیت های جدیدی مناسب باسن خود شرکت کند. درگیر کردن در یک برنامه مناسب و تغذیه حسی خوب در طول روز، به تعادل سطوح برانگیختگی و تقویت راه های جدید نورونی در مغز و بدن کمک می کند و کودک را یاری می کند تا زندگی روزمره راحت تر و عملکردی تر داشته باشد.

درمان اختلالات حسی از طریق بازی

علاوه بر تمرین ها و فعالیت های درمانی سودمند، برنامه حسی باید شامل تطابق بازی و محیط باشد تا کودک یا نوجوان را قادر سازد تا در فعالیت‌های روزمره اش مشارکت بهتری داشته باشد. این مورد ممکن است شامل روشهای زیادی شود مثل تغییر روشنایی، لباس پوشیدن، ابزار مراقبت از بدن و …

درمان اختلال حسی

درمان اختلالات حسی از طریق بازی باید متناسب با هر کودک طراحی شود توصیه های شخصی ممکن است شامل فعالیت ها و تطابق هات زیر باشد:

  • زمان بیدار شدن: آغوش گرفتن، ماساژ، فشار عمیق، پخش موسیقی هیجان انگیز، دوش گرفتن با یک ماده شستشوی خوشبو و تمیز و بازی در حمام، خوردن پروتئین برای صبحانه به جای کربوهیدرات خالص
  • قبل مدرسه: رقص، پریدن، استفاده از پله ها به جای آسانسور، استفاده از دوچرخه و یا تخته چرخدار برای رفتن به مدرسه
  • ورود به مدرسه: رسیدن زودتر به مدرسه برای جلوگیری از حضور در تجمعات شلوغ، خواندن کتاب برای داشتن بخت آرام، دویدن در حیاط و زمین تا حدی که عرق نکند.
  • زنگ های تفریح: میان وعده های حسی مثل پریدن در هوا یا بر روی ترامپولین، هل دادن دیوار، دویدن سریع، استراحت از تحریک زیاد با رفتن به یک مکان تاریک و ساکت.
  • زمان ناهار: شرکت در فعالیت های حرکتی قبل از نشستن برای غذا خوردن، مکیدن یک چیز ترش یا شیرین قبل از غذا خوردن
  • کلاس های ویژه مثل موسیقی هنر و ورزش: گذاشتن گوش گیرها برای کاهش صدا، استنشاق بوهای لذت بخش برای غلبه بر بوهای ناخوشایند، ماساژ دستها برای کاهش حساسیت قبل از گرفتن وسایل کثیف.
  • بعد از مدرسه: ارزیابی و انتخاب فعالیت‌هایی که نیازهای کودک را برآورده می کند برای زمان آرام شدن و تخلیه انرژی مانند بازی در حیاط مدرسه باید در نظر گرفته شود.
  • زمان انجام تکالیف: نشستن روی صندلی توپی یا سطح ناهموار، استفاده از اسباب بازی های دستی، جویدن آدامس، پاک کردن سطح میز از وسایل اضافی، استفاده از نور هایی که درخشش کمتری دارند.
  • زمان شام: شرکت در فعالیتهای وستیبولار شدید قبل از نشستن، کمک در حمل کردن بشقاب ها و ظروف روی میز، استفاده از وسایل با دسته بلند برای گرفتن راحت، گذاشتن قطعات کوچک غذا روی بشقاب ها برای جلوگیری از تحریکات زیاد بینایی.
  • زمان قبل خواب: شروع روال خواب یک ساعت از قبل، شروع با بازی خانه سازی، حمام آب گرم، ماساژ پشت و پا، مطالعه
  • زمان خواب: استفاده از پتوی سنگین، لباس زیر و ملحفه نرم ، دستگاهی که صدای طبیعی پخش میکند، تاریکی و نور شب ترجیح داده می شود.

دوباره به خاطر داشته باشید که این موارد تنها مساله‌ای کلی از درمان اختلالات حسی از طریق بازی هستند. اینکه چه بازی یا فعالیتی بهترین کارایی را خواهد داشت از فردی به فرد دیگر متفاوت است. یادآوری می کنیم زمانی که نیازهای دستگاه حسی کودک تغییر کرد، روش های رژیم حسی و بازی های حسی نیز تغییر خواهد کرد. مرکز درمان اختلال پردازش حسی با بررسی مشکلات حسی کودکان و تشخیص دقیق حواس درگیر و بیش حسی و کم حسی در کودک به طرح برنامه درمانی مناسب با هر بیمار می پردازد. سپس متخصصین بازی درمانی مرکز اختلال پردازش حسی دکتر صابر به ارائه بازی های درمانی مناسب و اجرای آنها می پردازند و نتای درمان را توسط تست های استاندارد و ارزیابی های ثانویه بررسی می کنند.

۲ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام من مامان طاها هستم ، به تازگی با مرکز دکتر صابر آشنا شدم اما در همین مدت کوتاه با کمک بازی درمانی و ماساژ هایی که روی طاها انجام میشه خیلی از مشکلات حسی طاها کم شده و خیلی آروم شده واقعا ازتون ممنونم

    پاسخ
  • پسر من چهار سالشه و تشخیص اختلال پردازش حسی گرفته بود خیلی بی قرار بود و توی مهد اصلا چیزی یاد نمیگرفت. از طریق یکی از مامان های مهد با کلینیک دکتر صابر آشنا شدم و کمتر از چهار ماه از درمان گذشته بود که معلم مهدش بهم گفت با صدرا چیکار کردین که انقدر تغییر کرده . خداروشکر

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!