ارگوتراپیست مهدی صابر

گفتاردرمانی در اختلال پردازش حسی

گفتاردرمانی در اختلال پردازش حسی | اختلال حسی دهانی| گفتاردرمانی تخصصی دکتر صابر

سر فصل مطالب

 گفتار درمانگران زبان بیانی و دریافتی، گفتار، زبان عملی( اجتماعی)، مشکلات پردازش شنوایی، و مشکلات حرکتی دهانی مثل ضعف زبان، لب ها و فک که ممکن است با تولید گفتار و خوردن و بلع مشکل ایجاد کند را در نظر می گیرند. مرکز گفتاردرمانی کودکان دکتر صابر در زمینه گفتاردرمانی اختلال پردازش حسی و درمان اختلال حسی دهانی فعالیت می کند. با در اختیار داشتن گفتاردرمانان با تجربه در حیطه حس های داخل دهانی، مرکز گفتاردرمانی حسی دکتر صابر در حیطه رفع اختلالات بلع و حساسیت زدایی ناحیه دهان بسیار موفق می باشد.  بعضی از گفتار درمانگران همانند بعضی از کاردرمانگران در درمان خوردن متخصص می شوند و این مورد نیاز به تجربه و علم بالایی دارد. گفتاردرمانی در منزل از دیگر خدمات کلینیک گفتاردرمانی کودکان می باشد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

گفتاردرمانی اختلال پردازش حسی

این مسئله مهم است که گفتار درمانگران بدانند مشکل حسی چگونه مراجعین آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. کودکی که بیش حسی لمسی در دهان دارد ممکن است به حساسیت زدایی لامسه در ناحیه ی دهان با استفاده از وسایلی همچون برس های دهانی و ویبراتورهای دهانی در داخل دهان و اطراف آن نیاز داشته باشد. اگر کودک تون پایینی در عضلات دهان دارد و حس های دهانی را خوب پردازش نمی کند ممکن است از وسایل بالا برنده حس دهانی مثل بستنی یخی، طعم های ترش یا تند استفاده کند. افزایش آگاهی حسی دهانی به کودک کمک خواهد کرد که بسیاری از عضلات دهان را هماهنگ کند و هنگام آبریزش دهان بتواند پردازش کند، در داخل گونه هایش غذا قرار بدهد و…

 

گفتاردرمانی اختلال حسی دهانی

البته گفتاردرمانگر مرکز گفتاردرمانی اختلال بلع نیاز دارد که بداند که کودک مشکل شنوایی دارد. چون این مسئله مستقیما در چگونگی ارائه خدمات گفتار درمانی تاثیر خواهد گذاشت. گفتار درمانگر حسی ممکن است نیاز باشد برای یک مراجع با کم حسی و آگاهی پایین از تون صدای رسا و با زیر و بم کمتر را برای مراجعی که بیش حساس است مورد استفاده قرار دهد. برای کودکی با مشکل پردازش حسی، کارکردن در یک گروه و روی مشکلات گفتار و زبان در مدرسه ممکن است مغایرت داشته باشد.

توصیه گفتار درمانی در پردازش حسی و شنوایی شناسی

  • شنوایی شناسی که در خصوص اختلال حسی آگاهی دارد می داند که یک کودک ممکن است یک تست استاندارد شنوایی را با نمرات عالی قبول شود ولی هنوز مشکلات شنوایی داشته باشد. مشکلات با بیش حساسیتی شنوایی یا کم حساسیتی نسبت به فرکانس صداهای خاص تمایز بین صداهای مناسب و صداهای اضافی محیطی و سایر مشکلات پردازش شنوایی ممکن است شنیدن را در بسیاری از محیط ها دچار مشکل کند. شنوایی شناس ممکن است مداخلات و روش های شنیداری را توصیه کند مثل نشستن دانش آموز نزدیک معلم، فراهم کردن جهت های نوشتاری برای جایگزین کردن دستور العمل های شنیداری و استفاده از ( FM unit ) در مدرسه و یا محل کار. این وسیله شامل یک بخش انتقال دهنده که گوینده آن را می پوشد یا نزدیک او قرار می گیرد ( معمولا معلم) و یک بخش گیرنده که گیرنده آن را می پوشد یا نزدیک وی قرار می گیرد، که صدای گوینده را به بالاتر از صداهای محیط افزایش می دهد.

تست شنوایی باید شامل موارد زیر باشد:

  • ارزیابی برای حساسیت به طیف گسترده ای از فرکانس های مختلف.
  • کمترین سطح ممکن شنیداری، شروع با میزان سطحی که معمولا توسط گوش انسان تشخیص داده نمی شود مثل 15 دسی بل منفی.
  • تیمپانو گرام برای بررسی مایع در گوش ها.
  • مهارت هایی تمییز گفتاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.