ارگوتراپیست مهدی صابر

تشخیص اوتیسم در کودکان

تشخیص اوتیسم در کودکان| علایم اوتیسم کودکان| مرکز تشخیص و درمان اوتیسم دکتر صابر

سر فصل مطالب

در نگاه اولیه، کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم احتمال دارد به دید افراد مبتلا به ناتوانی ذهنی یا اختلالات یکپارچگی حسی یا حتی مشکلات نابینایی یا ناشنوایی دیده شوند که البته احتمال دارد این موارد واقعا وجود داشته باشند و بعداً اختلال اوتیسم را شدید تر کنند. آنچه مهم است این است که تشخیص اوتیسم در کودکان و شناسایی به‌ موقع می‌ تواند پایه و اساسی به منظور انتخاب و ارائه حرفه ای ترین خدمات و تخصصی ترین برنامه‌ های درمانی باشد. برای تشخیص اوتیسم در کودکان از روش هایی همچون آزمایشات ژنتیکی، غربالگری های رشدی، ارزیابی و… استفاده می کنند. کودکی که غربالگری او مثبت شود، حتما مبتلا به اوتیسم نیست. علاوه بر غربالگری، آزمایش های گوناگون دیگری توسط یک تیم پزشکی که از دکتر اوتیسم، روان شناس کودک، گفتاردرمانگر و کاردرمانگر تشکیل شده، انجام می گیرد. دکتر مهدی صابر، بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در کودکان، با جمعی از متخصصین حرفه ای، در مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم در دو شعبه فعال در تهران با استفاده از روش هایی همچون کاردرمانی اوتیسم، گفتاردرمانی اوتیسم، رفتاردرمانی اوتیسم و… به درمان علایم اوتیسم کودکان می پردازد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

نقش گفتاردرمانگر ها در تشخیص اوتیسم در کودکان

هسته‌ های اصلی اختلالات طیف اوتیسم شامل موارد زیر می‌ باشد:

  • آسیب ارتباط کلامی و غیر کلامی
  • نقص در تعامل اجتماعی
  • رفتار ها و علایق محدود و تکراری

تشخیص اوتیسم بیشتر به صورت رفتاری می‌ باشد تا این که براساس خصوصیات فیزیولوژیکال باشد. به‌طور ایده‌ آل تشخیص اوتیسم در کودکان توسط تیم تشخیصی که شامل متخصصان مختلف است، صورت می‌ گیرد. تیم شامل: پزشک اطفال، نورولوژیست، روان پزشک، مربی آموزش استثنایی، آسیب‌ شناس گفتار و زبان و کاردرمانگر می‌ باشد. گفتاردرمانگر نقش مهمی را در تشخیص تیمی ایفا می‌ کند زیرا تخصص او در ۲ حیطه از حیطه‌ی اصلی اختلال اوتیسم می‌ باشد؛ یعنی ارتباط و تعامل اجتماعی. معمولاً گفتاردرمانگر ها اولین متخصصینی هستند که وارد عمل می‌ شوند زیرا در مورد مشکلات ارتباط، گفتار و زبان کودک نگرانند. گفتاردرمانگر ها دانش پایه و مهارت بالینی کافی جهت ارزیابی این هسته‌ های نقص را دارند.

علت دشوار بودن تشخیص اوتیسم در کودکان

تشخیص اوتیسم بسیار دشوار است، زیرا به صورت انواع ناتوانی‌ ها نشان داده می‌ شود. از ناتوانی‌ های شدید تا ناتوانی‌ های بسیار خفیف که کودکان مبتلا به آن‌ ها، تقریباً مانند کودکان سالم، مهارت‌ های بسیار بالایی دارند و در نتیجه شناسایی علائم اوتیسم کودکان بسیار دشوار است. آن چه تشخیص اوتیسم در کودکان را پیچیده‌ تر می‌ سازد این است که با تغییر سن، رفتار های این افراد نیز تغییر می‌ کند، علائم اوتیسم کودکان ممکن است با درجات مختلفی از معلولیت ذهنی نشان داده شود و اختلال اوتیسم معمولاً با سایر اختلالات هم رویدادی دارد مثلاً با نقص توجه و بیش‌فعالی و صرع. بیشتر ارزیابی‌ های تشخیص اوتیسم در کودکان از مقیاس‌ های ارزیابی، چک لیست‌ ها، مصاحبه، تکمیل پرسش نامه توسط والدین یا مراقبان کودک تشکیل شده است. افرادی که ممکن است در معرض خطر اوتیسم شناسایی شوند، جهت ارزیابی تشخیصی اوتیسم هدایت می‌ شوند. مقیاس‌ های ارزیابی هم مشابه غربالگری از سن ۱۸ ماهگی شروع می‌ شوند اما برخلاف آن‌ ها تا سنین بزرگسالی هم قابل استفاده هستند. ارزیابی تشخیصی اوتیسم کودکان شامل: مشاهده‌ی مستقیم کودک، چک لیست، مقیاس ارزیابی و گزارش والدین است که برای غربالگری هم استفاده می‌ شود.

علایم اوتیسم کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!