ارگوتراپیست مهدی صابر

اختلال یادگیری در بزرگسالان

اختلال یادگیری در بزرگسالان | کاردرمانی اختلالات یادگیری| درمان اختلال یادگیری دکتر صابر

سر فصل مطالب

مشکلات ناشی از ناتوانی‌های یادگیری تا زمانی که فرد مدرسه را ترک کند همچنان ادامه می‌یابد. این مشکلات در موارد بسیاری در سرتاسر عمر نیز ادامه می‌یابد. مرکز اختلال یادگیری دکتر صابر در زمینه درمان اختلالات یادگیری به صورت تخصصی فعالیت می نماید. کاردرمانی اختلال یادگیری، گفتاردرمانی اختلال یادگیری و بازی درمانی اختلالات یادگیری  از خدمات ویژه مرکز درمان اختلال یادگیری می باشد که موجب بهبود توانایی های فرد در زمینه فردی و اجتماعی می گردد. تشخیص اختلال یادگیری و درمان به موقع آن باعث پیشرفت تحصیلی و اجتماعی کودکان می شود.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

اختلال یادگیری در بزرگسالان

مشکلات ناشی از ناتوانی‌های یادگیری تا زمانی که فرد مدرسه را ترک کند همچنان ادامه می‌یابد. این مشکلات در موارد بسیاری در سرتاسر عمر نیز ادامه می‌یابد. به علت تلاش‌هایی که برای بالا بردن آگاهی عامه مردم نسبت به ناتوانی‌های یادگیری از طریق برنامه‌های تلویزیونی و مقاله‌های مختلف صورت گرفته است، بسیاری از جوانان متوجه شده‌اند که مشکلات آنها ناتوانی در یادگیری بوده است (انجمن ناتوانی‌های یادگیری آمریکا، ۱۹۹۵؛ اسمیت،۱۹۹۱؛ آدلمان و فوگل، ۱۹۹۱؛ مینسکوف، هاوکس، استایدل و هافمان،۱۹۸۹؛ جی.اسمیت، ۱۹۸۸؛ جانسون و بالاک، ۱۹۸۷).

بزرگسال دچار ناتوانی‌های یادگیری چگونه زندگی می‌کند؟ این بزرگسالان گاهی در پیدا کردن مقام و شغل مناسب و رضایت‌بخش با مشکلات بزرگی مواجه می‌شوند. آنان برای پیدا کردن و حفظ شغل، رضایت از زندگی اجتماعی و حتی اداره کارهای روزانه به طور انفرادی با مشکل مواجه می‌شوند. بسیاری از بزرگسالان دچار ناتوانی‌های یادگیری از راهبردهای عجیبی برای اجتناب از مشکلات خود، مخفی کردن یا حل و فصل آن استفاده می‌کنند.

نظرسنجی‌هایی از بزرگسالان دچار ناتوانی یادگیری نشان می‌دهد که نیازهای اصلی آنها در قلمروهای زیر است: ارتباط و مهارت‌های اجتماعی، مشاوره شغلی، پرورش عزت‌نفس و اعتماد به نفس، غلبه بر وابستگی، مهارت‌های بقا، آموزش حرفه‌ای، اکتساب و حفظ شغل، خواندن، نوشتن، تنظیم هزینه‌های شخصی و مهارت‌های سازماندهی. وقتی این بزرگسالان شغل خود را از دست می‌دهند، نمی‌دانند چه اشتباهی از آنها سر زده است (جی.اسمیت،۱۹۸۸).

درمان اختلال یادگیری

بزرگسالان دچار ناتوانی‌های یادگیری چه ویژگی‌های منحصر به فردی دارند؟ این بزرگسالان معمولاً خودشناس و خودمرجع‌اند. برای موفقیت باید آنها را به معنی واقعی کلمه هم در تشخیص و هم در فرایند درمان درگیر کرد. به احتمال زیاد آنها وقتی بدانند زندگی نیاز به مهارت‌های خاصی دارد، انگیزه زیادی برای یادگیری پیدا خواهند کرد. آنان می‌خواهند بدانند نتایج آزمون‌ها چیست و برنامه درمانی چه هدف و مقصودی را دنبال می‌کند. این افراد برنامه‌های درمانی را می‌پذیرند به شرطی که قادرشان سازد موفق شوند.

از آنجا که بزرگسالان در مدارس حضور نمی‌یابند معمولاً باید در جستجوی سایر مؤسسه‌ها برای دریافت خدمات برآیند. بیشتر درمانگاه‌ها فاقد تجهیزات لازم برای کمک به بزرگسالان دچار ناتوانی‌های یادگیری هستند. بنابراین متخصصان ناتوانی‌های یادگیری باید میدان ارائه خدمات خویش را برای این بزرگسالان که درموردشان غفلت شده است توسعه بخشند. انجمن ناتوانی‌های یادگیری کمیته‌ای به حل و فصل این مسئله اختصاص داده است. پرسش‌های مربوط به چگونگی پیوستن به کمیته فوق را می‌توان به آدرس زیر فرستاد:

LDA, 4156 library road, Pittsburgh, PA 15234.

تحصیل در دانشگاه مشکلات متعددی دارد که دانش­آموز در خلال سال­های تحصیلی در دبیرستان با آن­ها مواجه نشده است. در دانشگاه تماس دانشجو- استاد کم است و به جای نظارت روزانه در دبیرستان، در دانشگاه تکالیف و ارزیابی طولانی مدت است. دیگر دانشجو، همانند مقطع دبیرستان، از شبکه­ی حمایت خانواده و دوستان برخوردار نیست. افزون بر این، دانشجویان ساعات سازمان نایافته­تری در اختیار دارند که باید آن را تنظیم کنند و باید یاد بگیرند به طور مطلوبی از آن استفاده کنند.

افزون بر این، فضای دانشگاه خیلی با دبیرستان متفاوت است: کلاس­ها ساخت متفاوتی دارند و سازگاری با هم اتاقی­ها و عادات مربوط به الگوهای خواب و خوراک خوابگاه­ها با دبیرستان تفاوت دارد. برای اینکه دانشجویان بتوانند از عهده اقتضائات جدید برآیند شاید لازم باشد دوره­ای انتقالی را قبل از آغاز سال تحصیلی دانشگاهی بگذرانند. بعضی از دانشگاه­ها برنامه­ی انتقالی فشرده­ای برای آماده­سازی دانشجویان برای برخورد با چالش­های دانشگاه ارائه می­کنند. دالکه (1993) برنامه­ی انتقالی وایت واتر دانشگاه ویسکانسین را، که در تابستان و بیش از پنج هفته اجرا می­شود، توصیف کرده است. طرح انتقالی ناتوانی­های یادگیری را نیز، که دانشکده­ی عمومی دانشگاه مینه­سوتا پیشنهاد کرده آون (1991) توصیف کرده است.

مشکل دیگری که بسیاری از دانشجویان در دانشگاه با آن مواجه می­شوند نیاز به یادگیری زبان خارجی است. برای بسیاری از دانشجویان دچار ناتوانی­های یادگیری نیاز به فراگرفتن زبان خارجی مانع اصلی پیشرفت آن­هاست که حتی ممکن است جلو ادامه­ی تحصیل آن­ها را در دانشگاه بگیرد (لرنر، گانشو و اسپارکس، 1991). دانشگاه باید سیاست­هایی خاص دانشجویان دچار ناتوانی­های یادگیری در پیش بگیرد تا آن­ها بتوانند زبان خارجی را به طور کامل یاد بگیرند. این سیاست­ها ممکن است شامل روش­هایی نظیر نظرخواهی از دانشجویان برای جانشین­سازی درس­ها، حذف زبان خارجی یا ایجاد انطباق­هایی در کلاس­های زبان خارجی باشد (گانشو و اسپارکس، 1993).

یکی از بزرگ­ترین چالش­هایی که دانشجویان دچار ناتوانی­های یادگیری با آن مواجه می­شوند عبارت است از کسب و حفظ پذیرش و همکاری هیئت علمی دانشکده. پژوهش­ها نشان می­دهد که هیئت علمی دانشکده غالباً از مفهوم ایجاد انطباق­های لازم برای دانشجویان دچار ناتوانی­های یادگیری حمایت می­کنند. آموزش ضمن خدمت هیئت علمی دانشکده باعث می­شود آن­ها نیازهای دانشجویان دچار ناتوانی­های یادگیری را بهتر درک کنند و با انطباق­های لازم آشناتر شوند (رز، 1993). در جدول 7.9 راه­های کمک هیئت علمی دانشکده به دانشجویان دچار ناتوانی فهرست شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!