ارگوتراپیست مهدی صابر

علائم اختلال یادگیری

علائم اختلال یادگیری چیست| اختلالات یادگیری | مرکز اختلال یادگیری| کلینیک پایا دکتر صابر

سر فصل مطالب

 اختلال یادگیری که به عنوان اختلالات یادگیری خاص نیز نامیده می شوند، یک اصطلاح کلی است که گروهی از مشکلات یادگیری را توصیف می کند. علائم اختلال یادگیری عبارت است از یک یا چند مشکل در خواندن، نوشتن، محاسبه (حساب کردن)، گوش دادن، استدلال، صحبت کردن، انشا و هجی کردن در افرادی که هوش عمومی متوسط یا بالاتر از متوسط دارند. عوامل ارثی، طبی، نواقص مادرزادی، اختلالات و مشکلات عصب شناختی، علل محیطی و یا بدون علت مشخص ممکن است در ایجاد اختلالات یادگیری نقش داشته باشند. این افراد ظاهری طبیعی دارند. مرکز اختلال یادگیری دکتر صابر با در اختیار داشتن امکانات ویژه درمانی در حیطه تشخیص اختلال یادگیری نظیر اتاق تاریک،اتاق شنیداری، سنسوری روم و بخش کاردرمانی ذهنی و گفتاردرمانی به درمان کودکان اختلال یادگیری می پردازد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

معمولا گفته می شود که معلولیت های بینایی، شنوایی، فیزیکی و حرکتی، محرومیت های محیطی، اقتصادی و فرهنگی، اختلالات عاطفی-هیجانی و عقب ماندگی ذهنی جزء اختلالات یادگیری محسوب نمی شوند. در اختلالات یادگیری، افراد در فرایندهای ذهنی چون ادراک، توجه، حافظه، زبان و محاسبات ریاضی اختلال دارند. کودکانی که در گروه اختلالات یادگیری قرار می گیرند در مقایسه با کودکان دیرآموز، فقط در یک یا چند زمینه درسی ضعیف هستند ولی هوش طبیعی یا بالاتر از طبیعی دارند.

علایم اختلالات یادگیری

علائم اختلالات یادگیری

اختلال یادگیری در کودکان که یک اختلال عصبی-رشدی با منشاء زیستی است و باعث ایجاد مشکلات شناختی می‌گردد معمولاً علائم اختلال تا قبل از ورود به مدرسه شناخته نمی شوند.

علائم اختلالات یادگیری در کودکان ممکن است در ارتباط با موارد زیر باشند:

  • مشکلات خواندن
  • مشکلات محاسبه یا ریاضی
  • مشکلات نوشتن
  • مشکلات زبان
  • مشکلات حرکتی
  • مشکلات پردازش بینایی
  • مشکلات پردازش شنوایی

خوانش پریشی یا دیسلکسی ( نارسا خوانی یا اختلال رشدی در خواندن) یکی از موارد شایع اختلالات یادگیری است که فرد در خواندن و نوشتن دچار مشکل می گردد. خوانش پریشی  ممکن است به علت مشکلات ادراک دیداری  و شنیداری، مشکلات مراحل زبان و آموزش های نامناسب خواندن  ایجاد گردد. دانش‌آموزانی که دارای اختلالات خواندن و نوشتن هستند در مقایسه با دانش آموزان عادی، مشکلات رفتاری بیشتری داشته و از رشد اجتماعی، خودپنداره ( مجموعه ای از عقاید و باورهای مثبت و منفی در مورد خود) و عزت نفس کمتری برخوردارند.

آموزش مهارت های اجتماعی در افزایش خودپنداره و کاهش حساسیت اضطرابی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری موثر است که این خود می‌تواند باعث بهبود یادگیری در این افراد گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!