ارگوتراپیست مهدی صابر

علت اوتیسم در کودکان

علت اوتیسم در کودکان- علل اوتیسم- اوتیسم در بارداری و جنین – شیوع اوتیسم | دکتر مهدی صابر

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

علت اوتیسم چیست؟

بیماری اوتیسم یک اختلال پیچیده با گستره ای از علائم نظیر تعاملات اجتماعی محدود، رفتار های تکراری و اختلالات تکلمی و…. می باشد. در دهه های گذشته تئوری های زیادی درباره علل اوتیسم در کودکان مطرح شده است که در بسیاری از موارد توسط علم به تایید نرسیده است. علت اوتیسم در کودکان به درستی شناخته نشده است اما علت اوتیسم در جنین را مرتبط با رشد مغزی، ژنتیک، سموم، سن والدین و شرایط مادر در دوران بارداری می دانند. جهت بررسی علت اوتیسم در بارداری نیاز به تحقیقات بیشتری می باشد اما نشانه هایی در ارتباط بین اوتیسم و لقاح مصنوعی در جنین دیده شده است. گمانه زنی های متعددی در مورد علت اوتیسم شدن کودک شما وجود دارد که نیاز به بحث و بررسی های بیشتری دارد.

 واکسیناسیون و علت اوتیسم در کودکان

بدون شک عامل دیگری بیش از واکسیناسیون ذهن مردم را به عنوان علت اوتیسم به خود مشغول نکرده است. دو متغیر در این حوزه دخیل بوده است یکی واکسن ام ام ار ( سرخک ، اوریون ، سرخچه) و دیگری استفاده از جیوه به عنوان نگهدارنده  واکسن ها !

واکسن ام ام ار (سرخک، اوریون ، سرخچه) و علت اوتیسم در نوزادان

آیا ممکن است واکسن سه گانه باعث علت اوتیسم شود ؟ ترس از این موضوع از سال ۱۹۹۸ پس از آنکه مقاله‌ای در مجله لانست توسط آندرو واکفیلد به چاپ رسید مطرح شد‌. واکفیلد و همکارانش گزارش کردند که ۱۲ کودک به بخش بیماری‌های معده و روده کودکان ارجاع شدند که دارای سابقه رشدی طبیعی بودند. اما طبق گفته والدین پس از تزریق واکسن سرخک ، اوریون ، سرخچه دچار مشکل شده‌اند. ۸ نفر از آنها مهارت های زبانی خود را به تدریج از دست داده و دچار اسهال و دردهای شکمی شده بودند و ۴ نفر دیگر فقط دچار ناهنجاری های روده ای شده بودند آنها معتقد بودند که واکسن ام ام آر علت اوتیسم و اختلالات روده ای کودکان شده بود.

این مقاله امنیت واکسن سه ‌گانه را زیر سوال برد. آیا کودکانی که واکسن ام ام ار دریافت می کنند در مقایسه با آنان که این واکسن را نمی زنند بیشتر دچار اوتیسم می شوند آیا استفاده از واکسن ام ام ار نرخ شیوع اوتیسم پیشرفتی را تغییر داده است؟ آیا اوتیسم پیشرفتی پس از واکسن سه‌ گانه شایع تر از سایر اوقات است ؟ برای پاسخ به این سوالات باید نمونه گیری های بزرگی انجام می شد. در کشورهای پیشرفته پایگاه داده هایی وجود دارد که داده های مربوط به تولد واکسن ها ، سلامتی و رشد همه شهروندان ثبت می شود. با بررسی این پایگاه های داده پاسخ سوالات فوق به این ترتیب بود : هیچ تغییری در شروع اوتیسم پس از واکسن ام ام آر رخ نداده است به علاوه نرخ شیوع اوتیسم پسرفتی نیز پس از تزریق واکسن ام ام آر شتاب نگرفته است از سویی متوقف کردن واکسن ام ام ار در برخی کشورها منجر به کاهش نرخ شیوع اوتیسم نشده است‌.  در سال ۲۰۰۴ ده تن از همکاران واکفیلد که در مقاله ۱۹۹۸ با وی مشارکت داشتند با پس گرفتن ادعایشان نوشتند که شواهد کافی برای اثبات ارتباط علت – معلولی واکسن ام ام آر و اوتیسم وجود ندارد در سال ۲۰۰۹ واکفیلد و دو تن از همکارانش توسط شورای عمومی پزشکی انگلیسی به واسطه عدم صداقت و رفتار غیر مسئولانه در عدم افشای روش به کار گیری بیماران در پژوهشی که منجر به گمراهی جامعه شده است جریمه شدند. اما متاسفانه علیرغم اینکار همکاران واکفیلد و عدم وجود شواهد کافی داستان واکسن ام ام ار و علت اوتیسم همچنان در ذهن جامعه ادامه دارد.

علت اوتیسم

جیوه : تهدید قرمز یا شاه کلید قرمز علت اوتیسم

جیوه فلزی است که در دمای اتاق مایع است. میزان سمی بدون جیوه بسته به شکل شیمیایی آن متغیر است. جیوه از نیروگاه‌های با سوخت زغال سنگ، کوره های سوزاندن ضایعات پزشکی و کوره های سوزاندن زباله، به محیط منتشر می شود. پس از انتشار در هوا از طریق باران به صورت متیل جیوه به زمین بازگشته و وارد آب‌های جاری و زمین می‌شو.د متیل جیوه موجود در آب توسط میکروارگانیسم هایی که خود توسط پلانکتون ها مصرف می شوند جذب می شود. پلانکتون هم توسط ماهی ها خورده می‌شود. به این ترتیب جیوه وارد زنجیره غذایی می‌شود

و هر چه در زنجیره غذایی بالاتر می آید غلظت آن بیشتر می‌شود در بالاترین حلقه غذاهای دریایی شکارچیان بزرگ مثل کوسه، نیزه ماهی و ماهی تن بیشترین غلظت جیوه را دارند. سازمان غذا و داروی آمریکا به واسطه غلظت بالای جیوه در این ماهی ها توصیه کرده است مصرف این ماهی ها به ویژه از سوی کودکان و زنان باردار محدود گردد. از سال ۱۹۳۰ اتیل جیوه (یک جیوه و دو کربن) در تیمروزال به عنوان افزودنی و نگهدارنده در واکسن استفاده شد. در سال ۲۰۰۱ تیمروزال از تقریباً همه واکسن های آمریکا حذف شد اما مطالعات حاکی از آن است که با حذف آن شیوع اوتیسم همچنان رو به افزایش است. این موضوع که تیمروزال علت اوتیسم باشد هرچه در قلب مباحث عمومی مردم همچنان وجود دارد اما امری ثابت شده نیست. این امر خود را به صورت یک درمان ثابت نشده اوتیسم به نام سم زدایی نشان می‌ دهد. سم زدایی مدعی است که فلزات سمی را از بدن بیرون می کشد تا باعث درمان اوتیسم می‌شود.

کمبود ویتامین‌ها و مواد آلی و علت اوتیسم در کودکان

هیچ شاهدی مبنی بر اینکه کمبود ویتامین ها و مواد آلی می باشد، وجود ندارد. اما امگا ویتامین و مگا مینرال درمانی سال هاست که به عنوان یک روش درمان اوتیسم استفاده می شود. جالب است که نه تنها شاهد قانع‌کننده‌ای از آثار درمان اوتیسم با این روش وجود ندارد بلکه گاهی گزارش‌هایی از صدمات عصبی و مرگ ناشی از استفاده بیش از حد ویتامین ها و مواد آلی گزارش می شود.

روده چکه کن و رژیم درمان اوتیسم

فرضیه روده چکه کن یکی از انشعابات پژوهش‌های واکفیلد است. در این تئوری فرد فرض بر آن است که سموم ناشناخته ‌ای از سیستم عصبی به واسطه نفوذ پذیری غیر طبیعی روده از آن عبور کرده و وارد جریان خون شده و متعاقباً به مغز وارد و باعث علت اوتیسم( autism) می‌شود. درباره علت نفوذ پذیری غیر طبیعی روده نیز نظریات متفاوتی وجود دارد. واکفیلد معتقد بود که واکسن ام ام آر به پرزهای روده و نفوذ پذیری آن آسیب می‌زند. تئوری دیگری معتقد است گلوتن (پروتئین موجود در گندم ، چاودار و جو) موجود در رژیم غذایی باعث صدمه به پرزهای روده شده و سموم از روده وارد خون و به مغز می ‌رسند. هرچند این تئوری هنوز ثابت نشده است اما شواهدی به نفع آن موجود است. تحمل ناپذیری گلوتن یک اختلال رایج محسوب می شود. بدن این افراد علیه گلیادین که یکی از اجزای گلوتن است آنتی بادی می سازد. این آنتی بادی به پرز‌های روده حمله ور شده و به دیواره روده آسیب می ‌زنند این امر باعث اسهال، گرفتگی عضلات، سوء جذب و رشد ضعیف می‌شود. نام پزشکی این وضعیت بیماری سلیاک می‌باشد. تنها درمان بیماری سلیاک حذف همه فرآورده‌های گندمی از رژیم غذایی می باشد. سطح آنتی بادی ضد گلیادین یا با بدون بیماری سلیاک در برخی از بزرگسالان دارای اختلالات مغزی از قبیل اسکیزوفرنی، افسردگی، آتاکسی مخچه ای و بیماری های هانتینگتون بالا می باشد. اما هنوز نمی‌دانیم بیماری سلیاک باعث بیماری‌های نورولوژیک می شود یا اینکه خود مشکلات روده و مغز حاصل یک عامل زیرساختی تر میباشد. رژیم های فاقد گلوتن نتایج متناقضی در بزرگسالان داشته است. مطالعات در مورد اثر رژیم های فاقد گلوتن بر درمان کودکان اوتیسم در جریان است و هنوز نتیجه قطعی حاصل نگردیده است. اگر واقعاً حساسیت به گلوتن علت اوتیسم باشد باید شیوع اوتیسم در میان کودکان مبتلا به بیماری سلیاک بیشتر باشد. یا اینکه شیوع  بیماری سلیاک در میان کودکان دارای اوتیسم بیشتر از کودکان بدون اوتیسم باشد. اما چنین روابطی هنوز گزارش نشده است بعلاوه هنوز هیچ شاهدی از اثر بخشی رژیم‌های بدون گلوتن در درمان کودک اوتیسم هم گزارش نشده است.

علت اوتیسم کودک

 بیماری های خود ایمنی و اوتیسم

بیماری های خود ایمن حالتی است که بدن توسط سیستم ایمنی خودش مورد حمله قرار می گیرد‌. بیماری سلیاک، دیابت ها، لوپوس و آرتریت روماتوئید از این جمله اند. گزارش هایی از ناهنجاری های خود ایمن در کودکان دارای اوتیسم وجود دارد که اندیشیدن به رابطه بین بیماری های خود ایمنی و علت اوتیسم را تحریک می کند. اما تاکنون شواهد قابل توجهی برای این رابطه ارائه نشده است.

جهت اطلاع از مطالعات جدید و مطالب مرتبط با علت اوتیسم در جنین همچنین روش های درمان اوتیسم و شناخت علائم اوتیسم می توانید مطالب زیر را مطالعه نمایید.

درباره اوتیسم بیشتر بدانید

مهارت های ارتباطی کودک اوتیسم
علایم اختلال اوتیسم
تست هوش در کودکان اوتیسم
تیچ در اوتیسم
رو پکس در درمان اوتیسم
روش های رفتار درمانی در درمان اوتیسم
مرکز تخصصی اوتیسم در تهران
تشخیص اوتیسم
کلینیک تشخیص و درمان اوتیسم
تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم
درمان یکپارچگی حسی در اوتیسم
تئوری ذهن در درمان اوتیسم
درمان کودک اوتیسم
رفتار خود تحریکی
اتاق تعدیل حسی
اختلال پردازش حس لامسه
حس بینایی
هوش چندگانه
اختلال بینایی
حس عمقی
خود آگاهی و بادی ایمیج
حس تعادل یا وستیبولار
اختلالات مرتبط با یکپارچگی حسی
تدافع لمسی
درمان اختلال پردازش حسی
توانبخشی شناختی
مهارت های تعادلی
اختلال تیک در کودکان
آب درمانی در اوتیسم
آب درمانی در کودکان
با کودک اوتیسم خود چه کنم
سنسوری روم
تعدیل شنیداری
کاردرمانی ذهنی
سنجش پیش دبستانی
بازی درمانی
درمان کودکان اوتیسم توسط داستان های اجتماعی
کاردرمانی جسمی
ماساژ درمانی
رشد مهارت های دستی
کاردرمانی دست کودکان
پیش نیاز های نوشتن
نقش بازی در رشد کودک
توانبخشی شناختی
مقیاس هوش وکسلر
تست هوش کودکان

بهترین مرکز درمان اوتیسم

بهترین کلینیک درمان اوتیسم در تهرانپارس

مرکز درمان اوتیسم در نیاوران

مرکز درمان اوتیسم سعادت آباد

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در ستارخان

کلینیک درمان اوتیسم در پاسداران

بهترین کلینیک درمان اوتیسم در شمال تهران

مرکز درمان اوتیسم در شرق تهران

بهترین کلینیک تشخیص علل اوتیسم در پونک

بهترین مرکز درمان اوتیسم در ولنجک

بهترین مرکز تشخیص علل اوتیسم در فرمانیه

کلینیک درمان اوتیسم در شهرک غرب

مرکز درمان اوتیسم غرب تهران

کلینیک تشخیص علت  اوتیسم در شریعتی

بهترین مرکز تشخیص علت اوتیسم در مرزداران

مراکز درمان اوتیسم در سیدخندان 

بهترین کلینیک تشخیص علل اوتیسم در جنت آباد

بهترین مرکز درمان کودکان اوتیسم دهکده المپیک

بهترین کلینیک درمان اوتیسم اسلام شهر

مرکز تشخیص علت اوتیسم در تجریش

بهترین کلینیک درمان کودک اوتیسم در قلهک

کلینیک تشخیص علل اوتیسم در تهرانسر

مرکز درمان اوتیسم در ونک

کلینیک درمان کودک اوتیسم در نارمک

بهترین کلینیک درمان کودکان اوتیسم پیروزی

 گفتار درمانی سعادت آباد

بهترین مرکز درمان اوتیسم ستارخان

گفتار درمانی ولنجک

گفتار درمانی پاسداران

بهترین مرکز درمان کودک اوتیسم در شرق تهران

گفتار درمانی غرب تهران

بهترین مرکز تشخیص علل اوتیسم در تهران

مراکز تشخیص اوتیسم در مرزداران

مرکز درمان اوتیسم نیاوران

کلینیک درمان اوتیسم در جنوب تهران

گفتار درمانی در جنوب تهران

بهترین کلینیک درمان اوتیسم  در انقلاب

مرکز درمان اوتیسم در یوسف آباد

مرکز گفتار درمانی در قیطریه

کلینیک تشخیص علت اوتیسم در منظریه

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم در ظفر

مرکز درمان اوتیسم تهران نو

بهترین مرکز درمان اوتیسم در افسریه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.