ارگوتراپیست مهدی صابر

توجه پایدار در کودکان

توجه پایدار در کودکان | تمرینات توجه پایدار | دکتر خوب برای تمرکز کودک | دکتر صابر

سر فصل مطالب

توجه پایدار در کودکان به توانایی کودک در نگه داشتن توجه و تمرکز خود بر روی یک فعالیت بازی یا کاردستی گفته می شود. کودکان توسط بازی کردن می آموزند و نیاز این آموختن استفاده از توجه پایدار در آنان است. متاسفانه با پیشرفت تکنولوژی روزانه با کودکانی مواجه می شویم که به علت اختلال در توجه نمی توانند اطلاعات لازم را از محیط آموزشی دریافت نمایند و در آموزش دچار مشکل می شوند .استفاده زیاد از موبایل، تلویزیون و تبلت یکی از عوامل مهم در مشکلات کمبود توجه و بیش فعالی در کودکان می باشد. مرکز کاردرمانی دکتر صابر با استفاده از تجهیزات روز دنیا نظیر اتاق تاریک توجه بینایی، اتاق مهارتهای شنیداری و سنسوری روم در درمان توجه و تمرکز کودکان به صورت کاملا تخصصی فعالیت می نماید. تمرینات کاردرمانی ذهنی در تقویت توجه کودکان بسیار موثر می باشد و با ارائه برنامه دقیق درمانی می توان توانانیی های توجهی کودکان را بهبود بخشید.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

توجه پایدار چیست

طی سال­ های پیش­ دبستانی کودکان با موقعیت ­های متنوع­ تری مواجه می­ شوند در عین حال باید در وقایعی شرکت داشته باشند که غیر جذاب و خسته کننده­ اند، در این شرایط سطوح بالاتری از توجه پایدار را نیاز دارند. در این سن، توانایی برنامه ­ریزی و درگیر شدن در فعالیت­ های پیچیده گسترش می­ یابد. هنگامی­ که تقاضا های محیط بیرون از کودک بیشتر می­ شود، توجه پایدار بیشتری نیاز است، در طول سال ­های دبستان نیز این فرایند ادامه یافته و باعث تحول و گسترش توجه پایدار می­ شود .

یک آزمون بسیار معتبر در سنجش کارکرد توجه پایدار آزمون عملکرد مداوم است. این آزمون در سال ۱۹۵۶ توسط رازولد و همکاران طراحی شد. این آزمون نیازمند مهار پاسخ­ های ناخواسته و پایش مداوم پاسخ­ های هدف است. در این آزمون فرد باید به محرک هدف در یک رشته محرک ­های ارائه شدۀ هدف و غیر هدف، پاسخ دهد. خروجی­ های این آزمون عبارتند از؛ میانگین زمان پاسخ­ های صحیح، پاسخ غلط به محرک غیرهدف (خطای ارتکاب)، عدم پاسخ به محرک هدف (خطای در جاماندگی).

بر اساس مطالعه ترنر و استنفورد میانگین زمان واکنش در آزمون عملکرد مداوم بین 12-5 سال بهبود می­ یابد. کمترین عملکرد بین سنین ۵ و ۷ سال و عملکرد بهینه در سال­ های میانی کودکی گزارش شده است. گرینبرگ و کراسبی گزارش کردند که میزان خطاها و زمان واکنش برای گروه 4-5 ساله بالا است. بعد از ۵ سالگی میزان خطا و زمان واکنش با توجه به سن تا سال­ های میانی نوجوانی کاهش یافته و پس از آن تقریباً در سال­ های اولیه جوانی ثابت می­ ماند.

مطالعات نشان می دهند که تأثیرات سن بر آزمون عملکرد مداوم گنبدی شکل است. از کودکی تا نوجوانی عملکرد بهتر و بعد از ۴۵ سالگی عملکرد مقدار کمی کاهش یافته و در واقع زمان واکنش افزایش می ­یابد. بر اساس مطالعه پیگیری ترنر و استنفورد در نتیجه افزایش سن، بعد از بزرگسالی میانگین زمان واکنش و خطای حذف و خطای ارتکاب افزایش می ­یابد. این کاهش در عملکرد توسط سایر مطالعات نیز گزارش شده است .

دو مطالعه که با استفاده از آزمون عملکرد مداوم و آزمون ثبت توجه به بررسی سیر تحولی عملکرد توجه پایدار در دانش­ آموزان دبستانی ایرانی پرداخته­ اند نشان دادند که با افزایش سن، عملکرد توجه پایدار بهبود می ­یابد. این بهبود در زمان واکنش و خطای حذف معنی­ دار است و در خطای ارتکاب معنی­ دار نیست.

تمرینات توجه پایدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!