ارگوتراپیست مهدی صابر

بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

بازی مناسب برای کودکان اوتیسم| بهترین بازی درمانی برای کودکان اتیسم |مرکز اوتیسم

سر فصل مطالب

وقتی پای انتخاب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم به زبان می‌ آید، برخلاف آن چه عموم مردم تصور می کنند، انتخاب های زیادی داریم. باید دنبال بازی هایی باشیم که در عین جذاب بودن برای کودک اوتیسم، فواید جسمی و روحی هم برای کودکان داشته باشند. از خانه‌سازی گرفته تا بازی‌ های روی میز، بازی های سرگرم‌ کننده و بازی‌ های آموزنده بسیاری هستند که به یادگیری، رشد و تفریح کودکان اوتیسم کمک می‌ کنند. این بازی‌ ها می‌ توانند بر بهبود توانایی های ارتباطی، رشد مهارت‌ های اجتماعی و تقویت هماهنگی حرکتی کودکان، تأثیرات بسیاری بگذارند. بهترین بازی مناسب برای کودکان اوتیسم آن‌ هایی می باشند که در کاهش اضطراب، ایجاد حس موفقیت و افزایش اعتماد به‌ نفس آن‌ ها هم نقش دارند. مرکز اوتیسم دکتر صابر با انجام بهترین بازی درمانی برای کودکان اتیسم و انتخاب بازی مناسب برای کودکان اوتیسم به تقویت توجه این کودکان کمک می کند.

بهبود بخشیدن توجه برای کودکان اوتیسم

داشتن توجه کوتاه مدت برای کودکان غیر معمول نیست. کارکردن بر روی توجه به کودکان اوتیسم کمک می­ کند تا بتواند مدت زمان بیشتری روی یک فعالیت متمرکز باشد و این بهبود تمرکز منجر به بهبود یادگیری خواهد شد. افزایش مدت زمان توجه کمک می­ کند تا کودک در زمان محدود تر، موارد بیشتری را بیاموزد. سطوح توجه کودکان با افزایش سن تغییر می­ کند، مثلاً یک کودک یک ساله به راحتی توجهش منحرف می­ شود ولی یک کودک دو ساله ممکن است خیلی خوب توجهش را به یک بازی معطوف کند ولی نمی ­تواند هم­زمان با بازی به بزرگسالش توجه کند. در سن سه سالگی کودک منعطف ­تر می­ شود و هم­زمان با بازی به فرد بزرگسال نیز توجه دارد. برخی کودکان ممکن است برای حرکت از یک مرحله توجه به مرحله ­ی بعدی به کمک احتیاج داشته باشند.

انواع بازی مناسب برای کودکان اوتیسم

1.وسایل مورد علاقه­ ی کودک را انتخاب کنید.

2.با آن اشیاء به شیوه ­های مختلفی بازی کنید. این کار به افزایش مدت زمان توجه کمک می ­کند.

3.هیجان را به بازی اضافه کنید. این موضوع باعث می­ شود کودک با علاقه بازی کند مثلا اشیاء را پنهان کنید.

4.از رهبری کودک پیروی کنید، نشان دهید به علاقه­ مندی­ هایش توجه دارید.

5.برای بهبود مدت زمان توجه او را به تماس چشمی تشویق کنید و به او زمان بدهید تا به شما پاسخ دهد.

6.با ظرف ­ها بازی کنید: آن­ ها را بشمارید، با آن ­ها برج بسازید ، مخفی کنید، بر اساس رنگ جدا کنید، آن­ ها را در حمام ببرید و از آب پر و خالی کنید، آن­ ها را بشورید و ….

7.مهره­ های رنگی: با آن­ ها گردن بند، دست بند یا مار بسازید، آن­ ها را بر اساس شکل، رنگ یا اندازه طبقه ­بندی کنید، داخل یک جعبه بیندازید و تکان دهید، با آن­ ها برج بسازید، آن ­ها را مخفی کنید و ……

8.جعبه­ ی احساس: اشیاء مورد علاقه­ ی کودک را در داخل یک جعبه بریزید و سپس به آهستگی آن را باز کنید و به کودک اجازه دهید دستش را داخل جعبه کند و اشیاء داخل جعبه را احساس کند، آن­ ها را بیرون بیاورد و با آن ­ها بازی کند.

9.اگر با عروسک ­های کوچک (پایت) بازی می­ کنید، به آن­ ها نوشیدنی دهید، آن­ ها را ببوسید، روی سرش کلاه بگذارید و …..

10.یا اگر با سیب بازی می ­کنید آن را بشورید، دو نیم کنید، روی آن برچسب بزنید و آن­ ها را بشمارید، آن را پوست بکنید، آن را هل دهید، دانه ­هایش را در بیاورید و بکارید و …..

11.اگر کودک با خمیر، بازی می­ کند با آن رول درست کنید، ببرید. توپ یا سوسیس، گربه، آدم برفی، شمع، آشیانه ­ی پرنده، دست بند و …. درست کنید.

12.اگر کودک مهره بر می­ دارد، آن ­ها را بگیرید و پرت کنید، آن­ ها را روی سر نگه دارید. داخل جعبه پرتاب کنید، آن ­ها را تکان دهید و یا آن ­ها را مخفی کنید.

13.اگر کودک پازل را بر می­ دارد، همه­ ی تکه­ های آن را خارج کنید و آن ­ها را کنار هم بگذارید و سپس با برداشتن هر تکه نام آن را بگویید و در مورد آن صحبت کنید، تکه­ ها را پنهان کنید و سپس از کودک بپرسید که کدام تکه گم شده و یا در داخل دستتان پنهان کنید و به کودک اجازه دهید آن را از داخل دست تان پیدا کند و بگوید در داخل کدام دست است، تکه­ ها را با اشیاء واقعی تطابق دهید، دور آن­ را خط بکشید و …

14.اگر کودک لگو بر می ­دارد، با آن­ ها برج بسازید و سپس آن ­ها را بریزید، قطار بسازید، با آن ­ها دالی بازی کنید، آن­ ها را به هم بکوبید، آن­ ها را مخفی کنید، آن­ ها را به لحاظ شکل، رنگ و یا اندازه طبقه ­بندی کنید، به آن­ ها الگوی خاصی بدهید: بزرگ، کوچک، بزرگ، کوچک.

15.کتاب­ ها و آواز: کتاب­ های برجسته و موزیکال می ­تواند توجه کودک را خیلی زیاد جلب کند، آواز خواندن به همراه انجام اعمال تکراری می­ تواند به کودک کمک کند تا اتفاقات را پیش ­بینی کند. می­ توانید با عروسک ­ها شروع به آواز خواندن کنید.

16.نقاشی کشیدن: تصویر بکشید، می ­توانید ابزار های مورد علاقه­ ی کودک را بکشید و در مورد آن­ ها صحبت کنید و آن­ ها را رنگ کنید مثلا: نقاشی خانه، ماشین، قطار، حیوانات و…

17.بادکنک را باد کنید و ناگهان آن را رها کنید احساس خروج هوا و ایجاد صدا باعث جلب توجه کودک می­ شود، بادکنک را پرتاب کنید، روی آن نقاشی بکشید، روی آن برچسب بچسبانید و یا روی آن با آبرنگ نقاشی بکشید و آن را فوت کنید تا خشک شود آن را بترکانید و …..

این ها تعداد کمی از انواع بازی مناسب برای کودکان اوتیسم می باشند.

 بهترین بازی درمانی برای کودکان اتیسم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!