ارگوتراپیست مهدی صابر

اوتیسم و مشکلات دانش آموزان اوتیسم| علائم اوتیسم| درمان اوتیسم| مرکز اوتیسم تهران دکتر صابر

سر فصل مطالب

مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم در زمینه درمان مشکلات دانش آموزان اوتیسم به صورت حرفه ای فعالیت می نماید. نحوه آموزش اوتیسم در زمینه مفاهیم آکادمیک با کودکان عادی متفاوت است. درک اصطلاحات، مفاهیم انتزاعی برای کودکان اوتیسم دشوار می باشد. مرکز درمان اوتیسم دکتر صابر در حیطه کاردرمانی اوتیسم ، گفتاردرمانی اوتیسم، بازی درمانی و رفتاردرمانی کودکان اوتیسم، آموزش مفاهیم پیش دبستانی و دبستان فعالیت می نماید. استفاده از تکنیک های برتر آموزشی و تجربه بالای کادر درمانی مرکز بهترین نتایج درمانی را برای کودکان در پی دارد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

مشکلات دانش آموزان اوتیسم

در آموزش کودکان برای کلاسهای نهم تا دهم ، از دانش آموزان انتظار می رود کتابهای سطح علمی کلاس را بفهمند و اصطلاحات را به منظور مقایسه آن ها با سایر اصطلاحات علمی درک کنند. این الزامات تأکید می‌کند که چقدر دانش لغوی در یادگیری کلاسی مهم است. معلمان می‌توانند از کامپیوتر برای تایپ و فرستادن دایره لغوی خودشان در اتاق درس استفاده کنند و دانش آموزان هم می‌توانند مبتنی بر آن دایره لغوی جملات خودشان را خلق کنند، وب سایت های زیادی نیز برای جستجوی دانش آموزان وجود برای مثال، quizlet.com که به دانش آموزان امکان می‌دهد فلش کارتهای لغوی مخصوص به خودشان را بسازند و پیشرفت اشان را بررسی کنند. آن ها حتی می‌توانند خودشان را با سایر همکلاسیها مقایسه کنند. نمونه دیگر studyblue.com است که دانش آموز می تواند کارتهای لغوی خودش را بسازد و از کتابخانه وب سایت برای اضافه کردن تصویر به کارتهای اش استفاده کند.

مشکلات دانش آموزان اوتیسم

روش آموزش به کودکان اوتیسم

برنامه های مختلفی نیز بر روی آی پد و آی فون در دسترس می باشند. ساخت فلش کارت را برای دانش آموز هنگام ایجاد دسته های مختلف بسته به نوع کلاس آسان می کند. همچنین با کمک به دانش آموز در دسترسی به هزاران کارت لغت موجود یادگیری لغات را تقویت می کند.
همان طور که قبلا ذکر شد، نقص در کارکرد اجرایی می تواند توانایی فرد را برای حفظ بخش‌های اطلاعاتی به عنوان یک استراتژی یادگیری تحت تأثیر قرار دهد. حتی اگر فرد دارای ظرفیت فوق العاده ای جهت حفظ فیلمنامه، چهره ها و صحنه های فیلم باشد این مسئله تأثیرگذار است. به همین دلیل دانش آموزان دارای اوتیسم نمی‌توانند بر حفظ کردن برای تسلط بر اصطلاحات لغوی تکیه کنند. حفظ کردن نمی تواند به آن ها کمک کند تا کلمات را در بافتهای بزرگتر یا در استراتژیهای درک مطلب بکار ببرند. به منظور درک مطلب، آن ها نیاز به ایجاد رابطه بین کلمات وکاربرد آن ها در شکلهای مختلف متن دارند. اتکاء قوی هسته مرکزی بر واژگان، یادگیری را برای کسانیکه در طیف اوتیسم قرار دارند سخت می کند. توانایی ایجاد روابط بافتی بین کلمات مختلف به منظور درک یک متن برای آن هایی که در طیف اوتیسم قرار دارند نقطه قوتی محسوب نمی شود و برای آن ها معایب بیشتری دارد. برای مقابله با این مسئله، از واژگان دیداری می توان برای کمک به دانش آموزان دارای کم توانی جهت افزایش تسلط بر لغات جدید استفاده کرد. لغات مورد نظر پرینت شده و بر روی دیوار کلاس مقابل چشمان دانش آموزان نصب می‌شوند . در روش دستورالعمل دایره لغوی که توسط اولوین ایجاد شد، دانش آموزان دارای سندرم داون و دارای تأخیر رشدی، قادر به یادگیری بهتر لغات از طریق تصویرسازی بودند و در نتیجه توانایی جمله سازی با استفاده از کلمات را داشتند.
حمایت از کارکرد اجرایی از طریق تکنولوژی برنامه های بینایی روزانه هدف برنامه های بینایی روزانه کمک به دانش آموزان دارای اختلالات طیف اتیسم جهت بهبود کارکرد اجرایی و استقلال است. از برنامه های فعالیت بینایی ، که به روشهای مختلفی تولید می‌شوند ، می توان برای کمک به افراد دارای اوتیسم جهت تکمیل تکالیف مختلف ، درک آنچه که یک پروژه لازم دارد و کمک به یادگیری برنامه های روزمره استفاده کرد. با ارائه مراحل پی در پی به روشی قابل دسترس، فرد می تواند در تکمیل تکالیفی که هنوز اتوماتیک وار یا از حفظ نمی تواند انجام دهد، موفق و مستقل باشد ، حتی اگر این تکلیف بخشی از برنامه معمول روزانه باشد.

درمان مشکلات دانش آموزان اوتیسمی
از لحاظ رفتاری، برنامه فعالیت های بینایی ابزار مهمی برای کمک به کاهش اضطراب و رفتار مخرب هستند. این برنامه باعث کاهش اضطرابی می شود که فرد دارای اوتیسم، ممکن است در مورد اتفاق یا برنامه بعدی داشته باشد . اضطراب کاهش یافته رفتارهای چالش بر انگیزی را که منجر به صرف وقت بیشتر برای یادگیری در کلاس درس می شود، کاهش می دهد. فرایند تکمیل هر گام، “چک کردن” و سپس حرکت به سمت گام بعدی به یادگیرنده کمک می‌کند روی تکلیف متمرکز بماند و مشغول باشد . در زمان اتمام تکلیف دانستن اینکه گامهای بعدی چه هستند ، و اینکه آیا در برنامه زمان استراحت وجود دارد قابلیت پیش بینی را افزایش می‌دهد.
برنامه های دیداری در زمینه های آموزشی نیز می‌توانند مفید باشد. به خصوص در کلاسهای تاریخ ، برنامه های دیداری را می توان برای ایجاد جدول زمان استفاده کرد . استاندارد اصلی مشترک تاریخ برای کلاسهای نهم از دانش آموزان می خواهد تا بفهمند چگونه رویدادهای مختلف بر رویدادهای بعدی تأثیر می گذارند. جدولهای زمانی به دانش آموز کمک می‌کند تا رخدادها را با ترتیب صحیح جهت درک بهتر علت و معلول مرتب کند. وب سایتهایی همچون dipidity.com به دانش آموزان کمک می‌کنند تا جدول زمانی خودشان را برای رویدادهای تاریخی مختلف خلق کنند. دانش آموزان نه تنها می‌توانند آن ها را بسازند بلکه می‌توانند آن ها برای مراجعات بعدی پرینت کنند.
منابع در دسترس زیادی برای ایجاد جدول زمان وجود دارد. نرم افزارهای متفاوتی به معلم این امکان را می‌دهد تا تصاویر را از بانک تصاویر استخراج یا انتخاب کند و توالیهای مختلف بسازد. تصاویر را می توان مانند گذشته چاپ کرد یا روی کامپیوتر و آی پد استفاده کرد. خوشبختانه، برنامه های متعدد برای آی پد و آی فون، گوشیهای هوشمند، کامپیوترها و تبلتها وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهد تا فعالیت های روز خود را برنامه ریزی کنند (۷٬۱ table ) چندین برنامه به کاربران امکان می‌دهد تا برنامه های روزانه یا تکالیف شان را خودشان درست کنند. سایر برنامه ها، روزمرگی های رفتاری مختلف را تقسیم بندی، تجزیه و تحلیل می‌کنند . این کار برای روشهای مختلف مانند انتقال بین کلاسها می تواند مفید باشد . از عکسها و تصاویر می توان برای ارائه مطالب مختلفی استفاده کرد ، و چنانچه ویدیو بهترین روش برای یادگیری فرد است ، ویدیویی از تک تک مراحل کار می توان تهیه کرد، همراه مکثهایی بین مراحل تا فرد بتواند آن ها را دنبال کند.
سازماندهنده های بینایی-گرافیکی سازمان دهندگان بینایی چندین کاربرد پشتیبانی آموزشی دارند هدف اولیه ممکن است این باشد که به دانش آموز نشان دهد چگونه اطلاعات مختلف به هم مرتبط می‌شوند. همانطور که دانش آموزان از سازمان دهه های ترسیمی علت – معلولی، قیاس – تضادا ، و فرایند – زنجیره در علم استفاده می‌کنند ارتباطات ساخته می‌شوند. مفاهیمی مانند فرایند فتوسنتز را که ممکن است برای افراد طیف بسیار انتزاعی باشد ، در حالیکه به مراحل کوچک در یک سازمان دهنده فرایند – زنجیره ای تبدیل می شود، این مفهوم را خاص تر می‌کند . سازمان دهنده های ترسیمی به درک نیز کمک می‌کنند زیرا آن ها دانش قبلی فرد را فعال می‌کنند و آن را با آموزش فعلی مقایسه می‌کنند.

مشکلات اوتیسم در آموزشدر تدریس ادبیات، سازمان دهنده های ترسیمی و تصاویر داستانی ابزارهای قابل اعتمادی برای کمک به افراد دارای اوتیسم هستند تا بخشهای مختلف داستان را تشخیص دهند . هسته مرکزی نیاز دارد که دانش آموزان پایه ششم بدانند چگونه رویدادها از هم متفاوتند و مردم چگونه در ابعاد مختلف یک داستان شرکت می‌کنند . تصاویر به دانش آموز کمک می‌کند تا از طریق جستجو و پر کردن بخشهای مختلف تصویر، شامل زمینه، اشخاص و طرح به این هدف دست یابد . درک زنجیره ای داستان به دانش آموز اجازه می‌دهد تا ادبیاتی را که خطوط داستانی پیچیده تر و طولانی تری دارد بتواند دنبال کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.