ارگوتراپیست مهدی صابر

اوتیسم در دانش آموزان

اوتیسم در دانش آموزان| کاردرمانی و گفتار درمانی اوتیسم | مرکز اوتیسم تهران دکتر صابر

سر فصل مطالب

مرکز توانبخشی اوتیسم دکتر صابر با تجهیزات کامل نظیر اتاق شنیداری، سنسوری روم، اتاق تاریک، ماساژ درمانی، بازی درمانی و رفتاردرمانی، گفتاردرمانی و کاردرمانی در حیطه درمان کودکان اوتیسم پیشرو می باشد. متخصصین مجرب مرکز با تجربه بالا در حیطه اوتیسم و با استفاده از جدیدترین درمان های روز دنیا به توانبخشی و درمان کودکان اوتیسم می پردازند. همچنین دانش آموزان اوتیسم با مشکلات یادگیری می توانند از خدمات درمانی اوتیسم در دانش آموزان و آموزش اوتیسم استفاده نمایند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

اوتیسم در دانش آموزان

ک.ای دانش آموز پایه اول دارای اوتیسم با سطح 2، “نیاز به حمایت اساسی” شناسایی شده است. او نیاز به حمایت بینایی برای افزایش مهارتهای ارتباطی اش و همچنین نیاز به حداکثر تحریک برای تعامل با همسالان دارد.ک.ای در تمام نواحی آموزشی زیر سطح پایه عمل می کند.نمونه عملکردش شامل خواندن تقریبا بیست کلمه دیداری و شمردن طوطی وار تا پنجاه بود. ک.ای با سطح 1,0 در تمام شش حوزه محتوایی وارد برنامه درسی اصول تیچ تاون شد. طی دوازده هفته استفاده از برنامه، برنامه سطح او را طبق عملکردش در دروس در هر شش حوزه تنظیم کرده بود. تا انتهای دوازده هفته، ک.ای بین یک دهم و نیم از یک سطح در چهار حوزه از شش حوزه پیشرفت کرده بود

اختلال اوتیسم در دانش آموزان

به مدت ۱۲ هفته، ک.ای از برنامه کامپیوتری تقریباً به مدت سه جلسه دوازده دقیقه‌ای در هفته جمعه به مدت7 ساعت در این زمان استفاده کرد، او بر روی سیزده درس کار کرد. اغلب درسها بین دو تا چهار مفهوم را هدف قرار می‌دادند. در ماه سپتامبر، او بر و درس تسلط یافت که قبلا در پیش آزمون آن شکست خورده بود و متعاقبا تمرینات آموزشی و پس آزمون را گذراند. یکی از درسهای تسلط یافته تطابق و ادراک بینایی اسباب‌ بازیها بودن(یعنی: توپ، تاب، سرسره، حباب، عروسک، جورچین، کتاب و تدی خرس عروسکی) و درس دیگر شناسایی شخصیتها در برنامه؛ هم در حوزه اجتماعی و عاطفی بود. در این درسها به طور متوسط به اندازه سه تمرین آموزشی، ارائه ۴۵ آزمون، برای ارتقاء از نمره پیش‌ آزمون شکست خورده تا نمره پس آزمون موفق تولید کشید.

ک.ای در حال حاضر بر روی ۱۱ درسی کار می‌کند که در پیش آزمون شکست خورده بود و بر روی تمرینات آموزشی یا پس آزمون های این درسها کار می کند. عنوان هر درس در حال پیشرفت و همچنین داده های درسی که آخرین بار کار شده بود در گزارش پیشرفت فردی نشان داده می‌شود. برای ک.ای همه درسهای در حال پیشرفت به جز دو تا طی یک تا دو هفته گذشته کار شده بود، به علاوه درسی به رنگ قرمز که نشان می‌داد او ظاهراً در این درس مشکل داشته و احتمالا نیاز به کمک اضافی به منظور تسلط بر موضوع دارد. نمودار پیشرفت درسی به معلم اجازه می‌دهد تا محتوایی را که ک. ای با آن در این درس مشکل داشت دقیقا مشخص کند. این نشان می‌دهد که ک.ای در درک شناخت اسباب‌بازیهای توپ و تاب، بعد از تکمیل ۳۱ تمرین آموزشی که او برای ۱۶ تا از آنها انگیزش دریافت کرده بود، مسلط نشده است. درکل ک.ای 64 دقیقه یا بیست جلسه کامپیوتری را در حال کار بر روی این تکلیف بدون کسب مهارت گذراند. نمودار پیشرفت درسی همچنین نشان می دهد کدام‌ درس تعمیم دهی را که معلم می‌تواند برای تقویت آموزش در رابطه با مهارتی که ک.ای با آن مشکل دارد به کار ببرد.

دانش آموز دوم

ال.دی دانش آموز پایه اول با اوتیسم سطح یک، در دسته “نیاز به حمایت” قرار داشت. بدقلقی های شدید باعث دخالت شدید در کلاس درس شده بود، اما به مرور بهبود یافت. او هم اکنون نزدیک به سطح پایه در تمامی نواحی آموزشی عمل می کند. ال.دی با سطح 1,0 در هنر های زبانی، رشد زبان، و حوزه های عاطفی و اجتماعی، سطح 2,0 در حوزه مهارت‌های شناختی، و سطح 3,0 در ریاضیات و حوزه‌های مهارت‌های سازگاری وارد برنامه شد. در انتهای دوازده هفته ال.دی در تمام شش حوزه پیشرفت کرده بود با افزایش بین یک دهم و چهارپنجم از یک سطح طی دوازده هفته او به طور متوسط در معرض 4 جلسه تقریبا 13 دقیقه ای و در مجموع ۱۲ ساعت بود که در کل شامل 31 درس می شد. از 31 درس کار شده او بر 7 تای آنها در هر شش حوزه تسلط یافت. او حداقل مشکل را در تسلط به دروس تشخیص اعداد در ریاضی و تطبیق اعداد با مقادیر داشت، و بیشترین مشکل را در حوزه ادراک موقعیت های عاطفی مانند ترس و بیماری و ارتباط سگ و گربه داشت؛تعداد تمرینات برای یادگیری کامل موضوع نشان داده شده است.

مشکلات دانش آموزان اوتیسمی

ال.دی در حال حاضر بر روی ۲۴ درس کار می کند. گزارش پیشرفت شخصی درس درحال پیشرفتی را نشان می دهد که ال.دی ظاهراً برای تسلط بر مطالب آن در حال تلاش است و احتمالاً نیاز به پشتیبانی دارد_هدف این درس شناسایی احساسات شادی، غم، عصبانیت و تعجب است. تکالیف دیگری که بر اساس تعداد جلسات سپری شده نسبتاً زیاد بر روی مطلب به نظر می‌رسد وی در حال تلاش بر روی آن ها است شامل شناسایی پدرها و مادرها، تطابق تصاویر غیردقیق دلفینها، نهنگ ها و ماهی ها و شناسایی منظومات لباس پوشیدن همانند پیراهن و کت می باشد گزارش پیشرفت شخصی درس(های) تعمیم دهی خارج از رایانه را نشان می دهد که با هر کدام از این درس های در حال پیشرفت هماهنگی دارد.

دانش آموز اوتیسم سوم

جی.ال دانش آموز پایه اول داراب اوتیسم است و توسط معلم در سطح یک طبقه بندی شده است و “نیازمند پشتیبانی” است. گرچه از تعامل با همتایان اش لذت می‌برد، در مهارت‌های ارتباطی اجتماعی مشکل داشت. او به راحتی آشفته می شد و انجام تکالیف به خاطر حضور صداها یا حوادثی که معمولاً توسط دیگران نادیده گرفته می شد مختل می شد. عملکرد او در خواندن مطابق سطح اش بود اما در زمینه ریاضی پایین‌ تر از سطح کلاس بود. در برنامه تیچ تاون جی.ال در چهار حوزه از شش حوزه محتوایی پیشرفت نشان داد. سطح او از 1,0 در حوزه‌های هنر های زبانی به 2,0، از 1,0 در حوزه عاطفی و اجتماعی به 2,4، در حوزه رشد زبانی از 2,0 به 2,4 و از 3,0 به 3,8 در حوزه ریاضی افزایش یافت.
جی.ای به طور متوسط ۵ جلسه تقریباً ۱۵ دقیقه ای در هفته بین سپتامبر و آخر نوامبر و در کل ۱۵ ساعت از برنامه استفاده کرد، از این ۲۴ درس او بر ۱۵ درس مسلط شد. تمرینات متوسط برای پیشرفت و کسب درصد صحیح برای گزارش درسهای تسلط یافته نشان می‌دهد که او در درسهای تمام شش حوزه محتوای مسلط شده است و کارآیی وی در تسلط بر مطالب این دروس در سراسر حوزه‌ های متفاوت بود.

دانش آموزان دارای اوتیسم

او در این زمینه مهارت های شناختی کمترین تسلط داشت، که حدود 14 تمرین در تسلط و یک درس نسبت به 2-4 تمرین در سایر زمینه‌ها به طول انجامید. نمودار پیشرفت درس که مربوط به درس تسلط یافته در حوزه مهارتهای شناختی است نشان می‌دهد که شناسایی حیواناتی که میمون یا ببر نبودند برای وی دشوار بود. از بین 9 درس در حال پیشرفت، سه تا از آنها نیاز به پشتیبانی داشتند. نمودار پیشرفت درسی مربوط به این دروس نشان می‌دهد که مواردی که جی.ال در آنها مشکل دارد شامل شناسایی صداهای /ch/ و /d/، شناسایی ابزارهای اندازه گیری وزن و طول و شناسایی اینکه آیا تعداد اشیاء در یک گروه بیشتر یا کمتر از گروه دیگر است، می باشد. گزارش پیشرفت شخصی مباحث تعمیم دهی خارج از کامپیوتری را نشان می‌دهد که با هر یک از این زمینه های مهارتی هماهنگی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!