ارگوتراپیست مهدی صابر

تمرینات ذهنی اوتیسم

تمرین ذهنی اوتیسم | تمرینات کاردرمانی ذهنی اوتیسم| درمان اوتیسم| مرکز اوتیسم دکتر صابر

سر فصل مطالب

کودکان با اختلالات طیف اتیسم معمولاً در تصمیم این که در هر زمان به کدام یک از اطلاعات توجه نشان دهند، مشکل دارند. در زمانی که معلم و سایر دانش آموزان همراه با یکدیگر در حال خواندن سرود صبحگاهی هستند و یا می­خواهند نقاشی انگشتی بکشند و در کار تزئین کلاس کمک کنند، این کودکان ممکن است به آرام کردن خود برای داشتن احساس راحتی در کلاس مشغول باشند. تمرینات ذهنی اوتیسم در کاردرمانی ذهنی کودکان موجب بهبود مهارت های ذهنی کودکان اوتیسم و درمان اوتیسم و ایجاد ارتباط اجتماعی صحیح در کودک می گردد. مرکز اوتیسم دکتر صابر با در اختیار داشتن امکانات روز دنیا در حیطه توانبخشی اوتیسم فعالیت می نماید. سنسوری روم، اتاق شنیداری، اتاق تاریک، گفتاردرمانی اوتیسم، رفتاردرمانی اوتیسم و … از دیگر امکانات این مرکز می باشد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

تمرینات ذهنی اوتیسم

برنامه ریزی برای یک فعالیت مفرح

برنامه­ های پیش دبستانی فعالیت­های حرکتی ظریف زیادی را در بر دارند. این برنامه­ ها فرصتی برای کودکان جهت شرکت کردن در آهنگ­ها با حرکات انگشتان و دست­ها، ساختن بلوک­ها، نخ کردن مهره­ها و استفاده از جنس­های مختلف مانند شن، آب و یا کرم ریش ترشی را فراهم می­ آورند. در این برنامه­ ها ابزارهای مختلف ترسیم و نوشتن زیادی در دسترس کودک قرار می­گیرد مانند رنگ انگشتی، مداد، قلمو و ماژیک­های مختلف. او برای استفاه از ابزارهای دیگری مانند قیچی و انبر همراه با وسایل لازم برای خوردن غذا و آشپزی ترغیب می­شود. کودکان در پیش دبستان­ها حتی ممکن است یاد بگیرند چگونه از حیوانات مراقبت کنند مثلاً چگونه به ماهی­ ها غذا بدهند یا چگونه با میخ و چکش برای پرندگان لانه بسازند. در مواقعی آن­ها ممکن است صداهای ایجاد شده به واسطه­ ی لمس ابزارهای موسیقی مختلف با حرکات انگشتان­شان یا با نواختن گیتار را کشف کنند. کودکان با اختلالات طیف اتیسم ممکن است چنین فرصت­هایی نداشته باشند. آن­ها دستورات کلامی را درک نمی­کنند و همچنین ممکن است از بودن نزدیکی همکلاسی­های خود و یا دریافت یک باره­ی اطلاعات بیش از حد، احساس ناراحتی کنند.

کودکان با اختلالات طیف اتیسم معمولاً در تصمیم این که در هر زمان به کدام یک از اطلاعات توجه نشان دهند، مشکل دارند. در زمانی که معلم و سایر دانش آموزان همراه با یکدیگر در حال خواندن سرود صبحگاهی هستند و یا می­خواهند نقاشی انگشتی بکشند و در کار تزئین کلاس کمک کنند، این کودکان ممکن است به آرام کردن خود برای داشتن احساس راحتی در کلاس مشغول باشند. فعالیت­های زیر یک راه ساختار یافته برای ارائه­ی فعالیت­های مربوط به مهارت­های دستی جهت کودکان با اختلالات طیف اتیسم است. این فعالیت­ها حرکت­های پیچیده­ی دست را موجب می­شوند و راهی برای چگونگی ارائه­ی راهنماها نشان می­دهند. به طور کلی اگر فعالیت­ یک کار دستی باشد، داشتن یک نمونه­ی تکمیل شده از آن خوب است اما ضرورت زیادی هم ندارد.

کودکان با اختلالات طیف اتیسم به طور کلی زمانی که بتوانند فعالیت یا حرکتی را کپی کنند از پس کار به خوبی بر می­آیند. بنابراین لازم است که فضای شاد و مفرحی ایجاد کنید و به خاطر داشته باشید که این فعالیت­ها یک فرایند هستند و نه تولید یک محصول نهایی. لازم است که دیدگاه کودک مبتلا به اختلالات طیف اتیسم را درک کنید. ممکن است شما از نشان دادن محصول نهایی لذت ببرید اما این نشان دادن برای کودک معنای متفاوتی داشته باشد. برای کودک تنها ممکن است تجربه­ی تولید کردن و ساختن جذاب باشد در صورتی که محصول نهایی برای او هیچ جذابیتی نداشته باشد. زمانی که با کودکی که اختلال طیف اتیسم کار می­کنید به محیط کاملاً مسلط باشید. در این فعالیت­ها کار کردن بر روی مهارت­های دست کافی است. در بحث درباره­ی مهارت­دهی ارتباطی به جزئیات محیط پرداخته خواهد شد. در زما انجام فعالیت­ها، رادیو یا تلویزیون نباید روشن باشد و تکالیف چدگانه به کودک داده نشود. ده تا بیست دقیقه روی مهارت وقت صرف کنید و حواستان به کودک باشد و این که او چه چیزی را در آن لحظه می­خواهد انجام دهد.

تمرینات ذهنی کودکان اوتیسم

تمرینات گرفتن ظریف 

تاکنون به این فکر کرده ­اید که در طول روز چند مرتبه انگشت شست و اشاره­ ی خود را با هم حرکت می­دهید ؟ در زمان برداشتن خودکار، بستن دکمه لباس یا در زمان برداشتن یک شی از جعبه این کار را انجام می­دهید. این کار یکی از مهم­ترین و متداول­ترین حرکات دست است. کودکان برای گرفتن ظریف ابتدا از تمام انگشتان­شان استفاده می­کند و سپس با رشد و پیشرفت به دو انگشت می­رسند. برای کمک به کودکان در جهت رشد این مهارت، اشیایی از بزرگ تا کوچک را برای او تدارک ببینید. اشیای بزرگ می­توانند به بزرگی یک توپ تنیس یا بلوک­های یک اینچی ( 5 / 2 سانتی متری ) باشند و موارد ریز نیز به کوچکی یک نخود فرنگی یا حتی کوچکتر باشند. سعی کنید اشیای ریز خوراکی باشند تا اگر کودک به دهان خود برد مسئله­ای پیش نیاید و یا حداقل از مواد سمی تهیه نشده باشند.

فعالیت­هایی که در آن­ها اندکی مقاومت نهفته است برای رشد عضلات کوچک دست، بسیار مناسب هستند. این عضلات در رشد چالاکی انگشتان دست نقش مهمی دارد. یک فعالیت خوب برای رشد قدرت عضلات دست و گرفتن ظریف، ساخت تصاویر با باندهای کشی پلاستیکی است. بر روی یک صفحه که روی آن میخ کوبیده شده است، باندهی کشی پلاستیکی را بکشید و با گیر دادن به میخ­ها، تصاویر را بسازید. نتیجه­ی نهایی کار مهم نیست همین که باند را از یک میخ به دیگری بکشید کافی است. کودک ممکن است تصویری بسازد که برای خودش زیبا است اما برای شما بی­معی و نا آشنا باشد. به کودک فرصت بیان و ابراز احساساتش را بدهید. در اینجا مثال­های دیگری نیز آورده شده است که می­توانند سرگرم کننده باشد. این فعالیت­ها اغلب با وسایل معمولی خانه قابل انجام هستند.

تمرین تصویر برجسته

مواد لازم برای این فعالیت شامل موارد زیر است :

  • کاغذهای رنگی
  • کاغذ روغنی
  • چسب
  • رنگ نقاشی ( 2 یا 3 رنگ )
  • توپ­های کتانی ( یا تکه­ای از کتان )، فیبرهای طبیعی برای ترکیب مناسب­تر هستند مانند پلی ستر.
  1. یک کاغذ رنگی در ابعاد 5 / 8 در 11 اینچ ( برگه­ی آ چهار ) تهیه نمایید که زمینه­ی کار شما را تشکیل ؟ خواهد داد
  2. رنگ­های مختلف را روی کاغذ روغنی بگذارید
  3. یک توپ کتانی را بردارید و آن را بین انگشتان شست و اشاره هر دو دست خود بگیرید. توپ را از دو ؟ طرف بکشید. اگر کودک در مرحله­ایی است که از تعداد انگشتان بیشتری استفاده می­کند، مشکلی ؟ نیست. به مرور و با رشد، او خواهد توانست گرفت ظریف را انجام دهد.
  4. زمانی که توپ کتانی به خوبی کش آمد، آن را به چسب آغشته کرده و روی بخشی از کاغذ زمینه که به رنگ متضاد آن است، قرار دهید.این کار را برای ساختن اشکال متنوع با استفاده از توپ­های کتانی ادامه دهید.
  5. وقتی طرح شما کامل شد، توپ دیگری بردارید و دوباره میان دو انگشت شست و اشاره خود بگیرید. سپس آن را در رنگ دلخواه خود بر روی کاغذ روغنی، فرو برده و توپ کتانی را که قبلاً به کاغذ چسبیده شده است، رنگ آمیزی کنید. این رنگ آمیزی می­تواند با رنگ کردن با توپ کتانی و یا با یک تکه پارچه­ی معمولی انجام شود. توپ کتانی رنگی، می­تواند به عنوان قلمو برای افزودن رنگ بر روی کاغذ به کار رود. از توپ­های کتانی مختلف برای هر رنگ استفاده کنید. تعدادی از اشکال کرک­دار ممکن است بدون رنگ نیز رها شوند.
  6. صبر کنید تا کار خشک شود و سپس بالا بگیرید تا همه آن را ببینند. این فعالیت یک کار بسیار مناسب برای کودکان با اختلالات طیف اوتیسم و همچنین یک کار سرگرم کننده برای سایر کودکان است. این فعالیت توالی را به کودک آموزش می­دهد، تجربه­ی درک جنس­های مختلف را فراهم می­آورد و فرصتی به کودک می­دهد تا با نشان دان چیزی که ساخته است، به خود افتخار کند.

استفاده از رنگ­ها با تضاد بالا، کودکان با اختلالات طیف اتیسم را برای مدت طولانی­ تری علاقمند نگه می­دارد ( برای زمان طولانی ­تری توجه آن­ها را جلب می­کند ). از رنگ­های ملایم مانند نیلی گیاهی و یا رنگ­های کم رنگ مانند قرمز، آبی و زرد کم رنگ استفاده نکنید.

پیش به سوی تهیه­ ی شام

حتی کودکان بسیار کم سن نیز می­توانند در آماده کردن غذا برای خانه یا غذای خودشان مشارکت کنند.

در این قسمت مواردی پیشنهاد می­شود که هر فردی می­تواند از آن لذت ببرد.

مواردی که نیاز خواهید داشت :

  • خمیر پیتزا
  • ظرف شیرینی نچسب
  • چاشنی و ادویه جات : نمک، پودر سیر، پونه، فلفل، شکر و دارچین به اندازه­ی کافی. از این مواد به صورتی که برای کودک خوشایند باشد، استفاده نمایید.

دستورالعمل :

  1. مقدار کمی از خمیر را بین دو انگشت شست و اشاره بگیرد
  2. خمیر را درون مخلوطی از ادویه­ها فرو برید
  3. توپ­های خمیری را درون ظرف شیرینی با فاصله­ی یک اینچ ( 5 / 2 سانتی متر ) بگذارید
  4. طبق دستور العمل روی پاکت خمیر، آن را بپزید.

کودک به خاطر مشارکت در تهیه­ ی شام بسیار خوشحال خواهد بود. اگر شکل­های به دست آمده از خمیرها ناهمگون شد، هیچ اشکالی ندارد. چنانچه کودک خواست تا شکل­های خمیری گردی داشته باشد، از او بخواهید خمیر را به شکل توپ ورز دهد. برخی دیگر از کارهایی که به رشد گرفتن ظریف در آشپزخانه کمک می­کند شامل مواردی مانند پوست کندن لوبیا سبز، جدا کردن کاهو یا کندن پوست مرکبات است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.