ارگوتراپیست مهدی صابر

اوتیسم و اختلال خواب

اوتیسم و اختلال خواب| درمان نخوابیدن کودکان اوتیسم| درمان اوتیسم در کودکان| مرکز اوتیسم تهران

سر فصل مطالب

اختلال خواب و نخوابیدن در بسیاری از کودکان با علل مختلف ایجاد می شود. کشف علت اختلال در کودکان می تواند کمک بسزایی در درمان مشکلات خواب کند. یکی از مشکلات شایع کودکان اوتیسم اختلال در خواب می باشد. مرکز اوتیسم تهران در زمینه تشخیص و درمان کودکان اوتیسم به صورت تخصصی فعالیت می نماید. همچنین خدمات ماساژ درمانی اوتیسم، رفتاردرمانی و بازی درمانی اوتیسم می تواند در درمان اختلالات خواب در کودکان موثر باشد.  کاردرمانی اوتیسم و گفتاردرمانی اوتیسم از درمان های توانبخشی کودکان اوتیسم است که توسط متخصصین مرکز اوتیسم تهران زیر نظر دکتر صابر ارائه می شود.

 جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

اختلال خواب در کودکان اوتیسم

ممکن است این مورد برای کودکان با اختلالات طیف اتیسم مشکل‌ساز باشد. چنانچه شما نسبت به فعالیتهایی که کودک از آن لذت می‌برد آگاه باشید می‌توانید به آرامش و خواب راحت کودک کمک کنید. به کودک تکنیک‌هایی را آموزش دهید که از طریق آن خودش را آرام کند تا بتواند بخوابد. البته اینکه کودک خودش همه موارد را مدیریت کند امکانپذیر نیست بنابراین روش‌های زیر پیشنهاد میشود:

  1. تلویزیون، کامپیوتر و… را ۳۰ دقیقه قبل از خواب خاموش کنید. نور تلویزیون یا کامپیوتر مزاحم آماده‌سازی طبیعی برای خواب می‌شود.
  2. گرما غالبا آرامبخش است. گرمای طبیعی و احساس آرامش از فاکتورهای موثر خواب هستند. شاید کودک از لحافی که سنگین هست نیز لذت ببرد. به کودک اجازه بدهید از آن استفاده کند حتی اگر هوا گرم باشد.
  3. رایحه وانیلی و ارغوانی می‌تواند کودک را آرام کند.
  4. روتین‌های زمان خواب را حفظ کنید. این مورد باعث می‌شود که کودک بداند که زمان خواب است. از این روتینها می‌توان به حمام، قصه‌گویی، خاموش کردن لامپ و… اشاره کرد.
  5. ممکن است کودک از شما بخواهد کنارش باشید تا بخوابد. شاید از نوازش سر یا پشتش لذت ببرد. این مورد می‌تواند خوب باشد اما حواستان باشد که کودک به این مسئله وابسته نشود.
  6. ریلکسیشن پیشرونده یک روش است که در بعضی افراد در هر رده سنی کمک‌کننده است. کودکان با اختلالات طیف اتیسم از طبیعت متوالی بودن این روش خوششان می‌آید. به کودک بگویید یک قسمت از بدن خود را سفت کند و سپس شل کند. این کار از نوک انگشتان تا سر و از سر تا نوک انگشتان انجام می‌شود. زمان سفت نگه داشتن ۵ ثانیه است این روش در کودک احساس خستگی و شل بودن ایجاد می‌کند. بعد از مدتی کودک باید توالی را خودش مدیریت کند و مستقل این روش را انجام دهد.
  7. زمان خواب و بیداری تغییر نکند حتی در پایان هفته. این مسئله به کودک در تقویت سیکل خواب و بیداری کمک خواهد کرد. کودک باید ۸ تا ۱۰ ساعت در شب بخوابد. روتینهای مربوط به قبل از خواب یک ساعت قبل از خواب شروع شود.

اختلال خواب در اوتیسم

مسئولیت داشتن و فعالیت روزانه

داشتن فعالیت های روزانه و روتین از روش هاییست که می تواند در ایجاد عادت خوابیدن به آن ها کمک کند. همانطور که کودک باید از وسایل خود مراقبت کند، می‌تواند فعالیتهای روزمره ساده‌ای هم داشته باشد. مشارکت در این فعالیتها باعث می‌شود که کودک احساس کند قسمتی از خانواده یا گروه یا کلاس یا جامعه است و در وی احساس تعلق ایجاد می‌شود.

این مورد از ۳ سالگی آغاز شود. کودک ۳ ساله شما ممکن است بتواند لباسها و اسباب‌بازیها را داخل سبد بگذارد. قاشق و چنگال را روی میز غذاخوری بگذارد. این کارها را روزانه برای کودک در نظر بگیرید و به مرور زمان فعالیتها و مسئولیتهای وی را افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!