ارگوتراپیست مهدی صابر

تست وروذ به مدرسه

درمان کودکان اوتیسم – دکتر مهدی صابر

سر فصل مطالب

بهترین کلینیک تشخیص و درمان کودکان اوتیسم دکتر صابر

کلینیک های جامع توانبخشی کودکان اوتیسم دکتر صابر از مراکز تخصصی اتیسم در تهران است که با دو شعبه در غرب تهران(مرکز غرب تهران) و شرق تهران( مرکز توانبخشی پایا) به ارائه خدمات کاردرمانی در کودکان اوتیسم  (occupational therapy) و گفتار درمانی در کودکان اوتیسم  و بازی درمانی برای کودکان اوتیسم و رفتار درمانی برای کودکان اوتیسم می پردازد.  جناب آقای دکتر صابر مدرس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به عنوان دکتر خوب برای تشخیص اوتیسم در ایران در زمینه توانبخشی کودکان اوتیسم از بهترین پزشکان متخصص اوتیسم در تهران محسوب می شود.مرکز تخصصی درمان کودکان اوتیسم جناب آقای دکتر صابر شامل بخش های تخصصی مختلف در زمینه درمان کودکان اتیسم می باشد. تشخیص علائم کودک اوتیسم توسط بهترین دکتر اوتیسم در تهران در بهترین مراکز تشخیص اوتیسم در تهران انجام شده و سطح بیماری اوتیسم در کودک به صورت انواع اوتیسم خفیف- اوتیسم متوسط و اوتیسم خفیف مشخص می گردد و سپس طرح ریزی برنامه درمان برای کودکان اوتیسم در بهترین مرکز درمان اوتیسم صورت می گیرد و با استفاده از امکانات مجهز بهترین کلینیک درمان اوتیسم تهران روند درمان کودک اوتیسم ادامه می یابد. بهترین مرکز تشخیص و درمان کودکان اوتیسم در حیطه بازی درمانی در اوتیسم، رفتار درمانی در اوتیسم و درمان مشکلات حسی در کودکان اوتیسم و مشکلات اوتیسم در بزرگسالی،در کنار کاردرمانی برای کودک اوتیسم و گفتار درمانی برای کودک اوتیسم مشغول به فعالیت می باشد. از دیگر خدمات مرکز اوتیسم تهران درمان اوتیسم در خانه می باشد که شامل کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم،کاردرمانی در منزل اوتیسم- گفتار درمانی در منزل اوتیسم- بازی درمانی در منزل اوتیسم و رفتار درمانی در منزل اوتیسم می باشد که توسط بهترین مرکز درمانی اوتیسم ارائه می شود.

هت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید. 

بازی درمانی اوتیسم

بخش های مرکز اوتیسم در تهران

مرکز توانبخشی اوتیسم دکتر صابر از مراکز جامع و با سابقه در حیطه توانبخشی، کاردرمانی ، گفتاردرمانی و روانشناسی کودکان اوتیسم می باشد. این مرکز با در اختیار داشتن فضای درمانی بالغ بر 300 متر مربع و امکانات پیشرفته و روز دنیا در زمینه توانبخشی شناختی ، بازی درمانی، رفتار درمانی، آموزش پیش دبستانی و دبستان ، بخش های تخصصی و برنامه های دیجیتالی طراحی شده تلاش دارد بهترین نتیجه درمانی را برای مراجعین به مراکز دکتر صابر رقم بزند. رضایت مراجعین ما بهترین پاداش درمانگران مرکز می باشد.

کاردرمانی اوتیسم در تهران

کاردرمانی از درمان های مفید و مهم در درمان کودکان اوتیسم می باشد که در مرکز کاردرمانی اوتیسم دکتر صابر در بخش های مختلف و تخصصی ارائه می گردد. این بخش ها شامل کاردرمانی ذهنی، کاردرمانی جسمی، کاردرمانی حسی حرکتی، کاردرمانی تعادلی، کاردرمانی در مهارت های دست، کاردرمانی تخصصی حسی می باشند که در زیر توضیح داده می شوند.

بخش کاردرمانی ذهنی در بهترین مرکز درمان اوتیسم:

کاردرمانی ذهنی در درمان کودکان اتیسم در حیطه افزایش سطح شناختی کودک، درک مفاهیم و روابط بین اشیاء و… همچنین در ایجاد تفکر انتزاعی در کودکان اوتیسم نقش دارد.

 

کاردرمانی جسمی و حرکتی در بهترین مرکز درمان اوتیسم:

کاردرمانی جسمی در تقویت مهارت های حرکتی کودک، مانند پریدن، لی لی کردن و…. همچنین ایجاد هماهنگی حرکتی در کودک نظیر هماهنگی چشم و دست، چشم و پا و هماهنگی های دو طرفه بدنی و اصلاح روی پنجه راه رفتن به درمان کودکان اوتیسم پرداخته می شود.

کاردرمانی جسمی

بهترین مرکز گفتار درمانی اوتیسم در تهران:

بهترین مرکز گفتاردرمانی در اوتیسم در جهت تولید گفتار در کودکان اوتیسم، درک گفتار دیگران، افزایش شناخت کودک، آموزش رفتار های اجتماعی ابتدایی نظیر سلام کردن و…. فعالیت می کنند . در بخش گفتار درمانی اوتیسم مرکز درمانی اوتیسم از روش های مختلف درمان کودکان اوتیسم مانند روش پکس، تیچ و… بسته به سطح کودک اوتیسم استفاده می شود. همچنین در اختلال بلع  کودکان مفید است.

 

سنسوری روم در بهترین مرکز توانبخشی کودکان اوتیسم در ایران

در بخش سنسوری روم  با کمک از ابزار های مختلف درمان دیجیتالی، به افزایش سطح هوشیاری، عملکرد کودک و کنترل رفتار های کلیشه ای در کودکان اوتیسم پرداخته می شود. به علت جذابیت محرک ها در این بخش دستور پذیری و تحمل کاری کودک افزایش یافته و آماده دریافت درمان های تخصصی تر می شود.

کاردرمانی در غرب تهران

 

تقویت ادراک بینایی در مرکز کاردرمانی اوتیسم

توجه بینایی، ارتباط چشمی مناسب و ادراک بینایی از مهارت های اساسی برای استفاده کاربردی از حس بینایی در جهت یادگیری هستند. کودکان اوتیسم به علت مشکلات فراوان در حیطه توجه بینایی و ادراک بینایی نمی توانند پاسخ های صحیح رفتاری از خود نشان دهند. اصلاح این مشکلات در افزایش سطح یادگیری این کودکان موثر است.

بهبود حساسیت شنیداری در بهترین مرکز گفتاردرمانی اوتیسم

بخش شنیداری با توجه به حساسیت های شنیداری که از علائم کودکان اوتیسم  می باشد و کاهش درک شنیداری این کودکان طراحی شده است و در این بخش تلاش می شود سطح توجه وتمرکز شنیداری در انواع اوتیسم از جمله اوتیسم خفیف- اوتیسم متوسط- اوتیسم شدید جهت افزایش مهارت های کلامی بالا ببرد.

 

درمان کودکان اوتیسم
درمان کودکان اوتیسم

یکپارچگی حسی در درمان اتیسم– درمان مشکلات حسی کودک اوتیسم

مشکلات حسی در کودکان اوتیسم یکی از بزرگترین شکایات والدین و عامل به هم ریختگی ها و قشقرق های آنان می باشد. مشکلات حسی لامسه، لباس پوشیدن، غذا خوردن، حساسیت به بو ها و صدا های مختلف از شکایات شایع والدین این کودکان می باشد. در بخش تعدیل حسی با روش های حساسیت زدایی تدریجی و استفاده از تکنیک های بازی درمانی اوتیسم و رفتار درمانی اوتیسم به حل این مشکلات حسی در کودکان اوتیسم کمک می شود.

 

آب درمانی در درمان کودک اتیسم در بهترین مرکز درمانی اوتیسم

آب یکی از مدالیته های مهم مرکز اوتیسم تهران برای ایجاد ریلکسیشن، کاهش مشکلات وستیبولار، افزایش آگاهی بدنی و ایجاد حس عمقی مناسب در کودکان اوتیسم می باشد. بخش آب درمانی مرکز اوتیسم با دارا بودن استخر تخصصی و کاملا بهداشتی این امکان را برای کودکان اوتیسم فراهم نموده است که خارج از هیاهو های استخر های عمومی با استفاده از تکنیک های بازی درمانی در اوتیسم و رفتار درمانی در اوتیسم به استفاده درمانی از آب بپردازند.

آب درمانی

ماساژ درمانی در درمان اوتیسم در کودکان و اوتیسم در بزرگسالی

ماساژ درمانی در کودکان اوتیسم روشی کاملا علمی و تخصصی در جهت کاهش تدافع لمسی، مشکلات حسی و بیقراری در کودکان اوتیسم می باشد.

ماساژ کودک

بازی درمانی در اوتیسم -رفتار درمانی در اوتیسم در بهترین مرکز رفتار درمانی اوتیسم

بازی درمانی در اوتیسم از روش های مفید در ایجاد مهارت های اجتماعی در کودکان اوتیسم می باشد. یک روانشناس بازی درمان  در حیطه اوتیسم می تواند با استفاده از روش های مختلف مانند روش فلور تایم، prt و…. به ایجاد رفتار های صحیح در کودک و کاهش رفتار های نامناسب و درمان مشکلات حسی در اوتیسم کمک کند. روش های رفتاردرمانی نظیر اقتصاد ژتونی، خاموشی، تشویق و …. در کنار مشاوره صحیح به والدین کودکان اوتیسم می تواند به والدین کمک کند تا نتایج بدست آمده در جلسات درمانی داخل مرکز را به منزل منتقل کرده و رفتار کودک اوتیسم خود را در محیط منزل نیز تغییر داده و بهترین نتیجه درمانی را حاصل کنند. اصلاح رفتار در کودک اوتیسم موجب می شود پذیرش کودک در محیط های آموزشی مانند مدرسه آسانتر شده و ارتباط بین فردی کودک را بهبود می بخشد.

بازی درمانی

 

کاردرمانی دست در بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در تهران

مهارت های ظریف انگشتی از مشکلات شایع کودکان اوتیسم می باشد که به علت مشکلات حسی کودکان اوتیسم ایجاد می شود.این امر خود موجب مشکلاتی در زمینه مهارت های خودیاری کودک نظیر غذا خوردن، لباس پوشیدن و… می شود همچنین مشکلات هندفانگشن موجب اختلال در مهارت های نوشتاری و گرفتن مداد میگردد که خود باعث مشکلات فراوانی در زمینه یادگیری و ورود به مدرسه ایجاد می نماید. کاردرمانی دست اوتیسم به اصلاح و درمان این مشکلات کمک می کند.

مهارت های دستی

 

تست های تخصصی هوش و آموزش ورود به مدرسه در تشخیص علائم اوتیسم در بهترین مرکز تشخیص اوتیسم

تست های تشخیصی و تست های هوش به تشخیص نکات ضعف و قوت کودکان اوتیسم کمک می کند، همچنین آموزش های پیش دبستانی در مرکز تشخیص خوب برای کودک اوتیسم به آماده سازی کودکان برای تست های ورود به مدرسه موثر می باشد و نقش مهمی در روند درمان کودکان اوتیسم دارد. همچنین در تشخیص عقب ماندگی ذهنی موثر است

 

 بیماری اوتیسم چیست؟

اگر به اوتیسم در کودک خود مشکوک هستید، اول از پزشک متخصص بیماری اوتیسم یک وقت بگیرید. با دکتر هماهنگ کنید تا در هنگام ویزیت وقت کافی داشته باشد. می توانید از تست غربالگری ام چت استفاده کنید. دقت داشته باشید که این تست فقط یک غربالگری است و تست غربالگری نمی تواند تشخیص را تایید کند.فقط احتمال اینکه کودکتان دارای اوتیسم( اتیسم) باشد را مشخص میکند.

ارزیابی رسمی کودک جهت تشخیص و درمان کودکان اوتیسم شامل دو قسمت است که اگر چه مجزا به نظر می رسند اما کاملا به هم مرتبط اند.

ارزیابی رشدی که توسط دکتر فوق تخصص اوتیسم به صورت توصیفی انجام می شود و متمرکز بر مهارت ها و تاخیرهای احتمالی رشد کودکتان است. برای مثال کودک در چه سطح هوشی قرار دارد؟ آیا کودک دچار مشکل حسی ، تاخیر حرکتی و… می باشد؟

ارزیابی پزشکی که به دنبال تشخیص علائم اوتیسم است. برای مثال چرا کودک دارای مشکلات رشدی است؟آیا یک مشکل ژنتیکی وجود دارد؟

در بهترین مراکز تشخیص اوتیسم در تهران (کلینیک کاردرمانی غرب تهران و کاردرمانی شرق تهران) به تشخیص دقیق مشکلات حسی در اوتیسم و درمان مشکلات حسی دیگر درمان های کودکان اوتیسم تحت نظر جناب آقای صابر بهترین دکتر اوتیسم در ایران پرداخته می شود.

بهترین دکتر برای تشخیص اوتیسم( اتیسم)، بهترین دکتر اوتیسم در تهران؟اتیسم

پزشکان: روانپزشک اطفال، نورولوژیست اطفال، متخصص اطفال

پیراپزشکان: کاردرمان، گفتاردرمان، روانشناس کودک

دکتر متخصص بیماری اوتیسم اغلب از طریق ترکیبی از مصاحبه با والدین، مشاهدات بالینی و به کارگیری معیارهای دی اس ام به تشخیص می رسند. بهترین دکتر برای تشخیص اوتیسم باید توانایی بررسی دقیق همه علایم اوتیسم را دارا باشد تا بتواند به عنوان بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در ایران شناخته شود. همچنین بهترین دکتر فوق تخصص اوتیسم باید به درمان های توانبخشی در زمینه کاردرمانی، گفتار درمانی و بازی درمانی اوتیسم و رفتار درمانی اوتیسم اشراف داشته باشد. برای یافتن یک دکتر خوب اوتیسم باید به سوابق کاری فرد در زمینه تشخیص کودکان اوتیسم و درمان کودکان اوتیسم توجه ویژه ای نمود.

علایم اوتیسم (اتیسم) در کودکان چیست- تشخیص اوتیسم در نسخه پنجم دی اس ام

یکی از علائم اوتیسم اختلال فراگیر می باشد.

*اختلال فراگیر در  ارتباط گرفتن و تعامل با دیگران که با علایم زیر در کودک اوتیسم بروز می کند:

  • نقص در رفتارهای غیر کلامی و ارتباط اجتماعی برای مثال غیر عادی بودن تماس چشمی و زبان بدنی در کودک،نقص در فهم و استفاده از تظاهرات چهره و ژست های بدنی و دست ها از مهم ترین موارد تشخیص اوتیسم در بهترین مراکز تشخیص اوتیسم می باشد.
  • نقص در درک روابط اجتماعی و هیجانی از علائم اوتیسم می باشد. برای مثال در گفتگو های عادی به علت عدم توانایی در بیان احساسات و هیجاناتش دچار شکست می شود و نمی تواند پاسخ مناسبی نشان دهد.
  • اختلال در گسترش و درک روابط انسانی معمول برای مثال ناتوانی در دوست یابی و شرکت در بازی های تخیلی و سازگاری با هم سن و سالانش از دیگر علائم اوتیسم در کودکان که در بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در تهران مورد بررسی قرار می گیرد می باشد.

رفتار های تکراری به عنوان یکی از علائم اوتیسم در کودکان

*رفتارهای تکراری و پردازش حسی و حرکتی غیر طبیعی که حداقل در دو زمینه از موارد زیر بروز کند از علائم اوتیسم که در مرکز تشخیص خوب برای کودک اوتیسم مورد بررسی قرار می گیرد می باشد.

  • انجام حرکات یا استفاده از کلام تکراری برای مثال چرخاندن اشیا یا تکرار عبارات خاص(علائم اوتیسم)
  • اصرار به انجام الگوهای رفتاری و آداب خاصی در انجام فعالیت ها برای مثال خوردن غذا های تکراری یا حفظ تشریفات خاصی برای فعالیت های روزمره( علائم اوتیسم در کودکان)
  • علایق محدود و ثابت برای مثال دلبستگی شدید به اشیاء غیر عادی( علایم اوتیسم در کودکان)
  • پاسخ نامناسب به محرک های حسی محیط برای مثال بو کردن یا لمس کردن بیش از حد اشیاء یا درک نکردن س درد یا گرما( علائم اوتیسم در مرکز تشخیص اوتیسم)

این علایم اوتیسم باید در حال حاضر یا در تاریخچه کودک خود را نشان دهند . هیچ کس هنوز نمی داند چرا این همه علائم اوتیسم به صورت متفاوت در کنار هم جمع می شوند. هنوز در مغز یک مرکز خاص برای تشخیص اوتیسم مطرح نشده است.  اما دسته بندی علائم اوتیسم آن قدر قابل توجه است که در اکثر موارد الگوی کلی قابل تشخیص است

انواع اوتیسم(اوتیسم خفیف- اوتیسم متوسط- اوتیسم شدید -علایم طیف اوتیسم چیست؟)

DSM5 در طبقه بندی جدید خود در تشخیص اوتیسم ،انواع  اختلال اوتیسم را در سه سطح دسته بندی کرده است. این طبقه بندی سایر اختلالات رشدی عصبی که علائم اختلال طیف اتیسم(اوتیسم) را دارند،مانند سندروم آسپرگر، رت و اتیسم NOS   را شامل می شود . انواع اوتیسم براساس توانایی های کودک و میزان نیاز او به پشتیبانی به سه سطح تقیسم می شود.

علائم اتیسم(اوتیسم) خفیف یا سطح یک

کودک اوتیسم خفیف در این سطح توانایی های تعاملی وارتباطی قابل توجهی را نشان می دهد. کودک اوتیسم خفیف توانایی صحبت کردن با دیگران را دارد اما در ادامه دادن گفتگو و استفاده از اصطلاحات و شوخی ها مشکل دارد. کودک اوتیسم خفیف توانایی دوست یابی را دارد اما نیاز به حمایت دیده می شود.

کودکان دارای اوتیسم خفیف  مشکلاتی در شروع گفتگو نشان می دهند و نسبت به فعالیت های جمعی و تعامل با دیگران علاقه نشان نمی دهند. ارتباط چشمی محدود است و تطابق با تغییرات محیط برای کودکان اوتیسم خفیف دشوار است. کودکان اتیسم خفیف در برنامه ریزی های رفتاری و پیشبینی رفتار دچار مشکل هستند.

 علایم اتیسم(اوتیسم) سطح 2 یا اوتیسم متوسط

  کودکان در اوتیسم متوسط مشکلات فراوانی در زمینه ارتباط کلامی و غیر کلامی دارند و در طول روز به پشتیبانی قابل توجهی نیازمند اند.  مشکلات فراوان با تغییرات محیطی و تطابق با آن همچنین علایق محدود و خاص باعث می شود مشکلات رفتاری به صورت روزمره در کودک اوتیسم سطح 2 یا اتیسم متوسط نمایان باشد. تاخیر رشد کلامی در اوتیسم متوسط موجب ایجاد واکنش های نامناسب به محرک های اجتماعی و تعاملات غیر معمول می شود.

علایم اتیسم(اوتیسم) سطح3 یا اتیسم شدید

در این سطح کودک مبتلا به اوتیسم سطح 3 یا اتیسم شدید به علت مشکلات ارتباطی فراوان و وجود رفتارهای کلیشه ای و محدود نیاز به شتیبانی ویژه و اساسی در طول روز و در تمام امور روزمره دارد. رفتارهای کلیشه ای شامل رفتارهای تکراری هستند که موجب محدود شدن کودک و عدم تطابق فرد می شود.
در کودکان اتیسم شدید ارتباط کلامی و غیر کلامی به صورت مشهود وجود ندارد و کودک از تک کلمه استفاده می کند. کودک اوتیسم شدید نسبت به تغییرات کوچک روزمره دچار مشکل فراوانی است و مشارکت اجتماعی کاملا محدود است.

روش های تشخیص اوتیسم (اتیسم)- علایم اوتیسم-علائم کودکان اوتیسم بر اساس جدیدترین متدهای روانپزشکی

 تماس چشمی از علایم شایع کودک اوتیسم

نوزادان طبیعی ترجیح می دهند بیش از هر چیز دیگری به چهره نگاه کنند اما کودکان دارای اوتیسم چنین ترجیحی ندارند.بعضی از آن ها  تمام تلاششان را برای فرار از تماس ها چشم می کنند. وقتی والدین در میدان بینایی کودک اوتیسم قرار می گیرند سرشان را یا نگاهشان را برمی‌گردانند برخی از آنها هم تماس چشمی مختصری برقرار می کنند اما به سبک خودشان یعنی خودشان ممکن است یک تماس چشمی مختصر برقرار کنند اما وقتی فرد دیگر سعی می کند با آنها تماس چشمی برقرار کند پاسخ نمی‌دهند این الگو را ( تماس چشمی یکطرفه) می نامیم.

بچه های دارای اوتیسم در پیوستن به توجه مشترک با مشکل مواجه اند یعنی نمی توانند همزمان با یک بزرگسال به یک شی نگاه کنند آنها نمی‌توانند به شی در مورد نظرشان اشاره کنند سپس نگاهی به مخاطبشان بیاندازند و ببینند که آیا منظور او را فهمیده است. تماس چشمی یکی از مهم ترین علائم اوتیسم می باشد که به صورت تخصصی توسط بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در تهران مورد بررسی قرار می گیرد.

از دیگز علائم اوتیسم ارتباط با دیگران است:

مادر یک کودک دارای اوتیسم: تمام دوران بارداری به امید آن بودم که ببینمش باهاش ارتباط بگیرم ! اما هنوز تا الان که ۴ سالش شده احساس می کنم ندیدمش . ناتوانی کودک در برقراری ارتباط با دیگران، والدین کودک را بیشتر از هر کدام از علائم اوتیسم اذیت میکند. معمولا والدین می‌گویند کودکشان در دنیای خودش است .

علایم اوتیسم در کودکان

کودکی که در بده- بستان در روابط  اجتماعی و عاطفی شرکت نمی‌کند.بده- بستان هایی که لازمه ارتباط با دیگران است. یکی از مادران می‌گفت کودکم بین ماست اما با ما نیست.

این عدم تقابل ارتباطی ممکن است بعد از تولد آشکار شود و از تماس چشمی ضعیف در نوزادی یا نوپایی شروع و تا مشکل در بازی های تعاملی در کودک اوتیسم پیش‌دبستانی یا ناتوانی در فهم پدیده ها از منظر دیگران در کودک دبستانی یا یک بزرگسال ادامه یابد. ارتباط گرفتن با یک کودک دارای اوتیسم مثل تلاش برای گرفتن موج رادیویی یک ایستگاه دور است که گاهی کاملاً شفاف موج را می گیرد و گاهی پر از نویز می شود، کودک دارای اوتیسم نیز ممکن است لحظاتی یک ارتباط چشمی خوبی داشته باشد و سپس به درون دنیای خودش برود.

مهارت های کاربرد شناختی از علائم مهم اوتیسم

اکثر والدین ها بدون اینکه آگاه باشند هنگام صحبت با کودک با صدای زیر و نوای موزون حرف میزنند. وقتی یک کودک سه ماهه به صدای آهنگین مادرش گوش می دهد، سپس با قان وقون  به او پاسخ می‌دهد شکلی از مکالمه رخ می دهد. یک بده بستان آوایی را کاربردشناختی می نامند.

متاسفانه مهارتهای کاربرد شناختی در کودکان اوتیسم یا وجود ندارد یا دچار نقص است.  مشکلات کاربرد شناختی در کودکان اوتیسم شکل‌های متفاوتی دارد. بعضی از کودکان دارای اوتیسم اصلا گفتار کسب نمی کنند. اگرچه برخی از کودکان نیز به تک کلمات دست می یابند اما از آنجایی که به ارزش کاربرد شناختی آن پی نمی برند و از آنها به عنوان ابزاری برای رسیدن به احتیاجات شان استفاده نمی کنند، کلمات شان به تدریج کاهش یافته و حذف می‌شود.

برخی از کودکان اوتیسم نیز گفتارشان را حفظ می‌کنند اما گفتارشان صرفاً مجموعه ای از محفوظات و گو واگویه هاست که فاقد ارزش کاربرد شناختی است. برخی از والدین این گفتار کودک شان را دال بر باهوش بودن آنها می‌دانند اما چنین زبانی ارزش کاربرد شناختی کلمات ساده‌ای مثل بابا و مامان را هم ندارد. والدین این کودکان معمولا می گویند کودکشان حرف میزند اما ارتباط برقرار نمی کند .

بعضی از کودکان اوتیسم کلمات و عبارات را تکرار می‌کنند. به این رفتار اکولالیا یا پژواک گوئی می گویند که شامل پژواک گوئی فوری و پژواک گوئی تاخیری و دیالوگ گوئی می باشد.

در پژواک گوئی فوری کودک گفته مخاطب را بلافاصله تکرار می‌کند. مثلاً مادری می گوید: (آب میخوری؟ کودک هم فورا می گوید آب میخوری؟) در پژواک گوئی تاخیر آنچه دیگران را در یک موقعیت به او گفته اند را تکرار می‌کند. مثلا کودک زمین می‌خورد. بعد از آن می‌گوید خوبی؟ ‌یا چیزیت نشد؟

از علائم مشهود اوتیسم رفتارهای تکراری است که در مرکز تشخیص اوتیسم بررسی می شود

تکرار کردن ذاتا امر نادرستی نیست. تکرار، مهارت فرد را زیاد می کند. اما آیا بین تکرار و تمرین فرق وجود دارد؟ تمرین یک کار، یک آهنگ یا یک بازی، انجام آن را آسانتر کرده و یک حس امنیت خلق می‌کند اما رفتارهای تکراری کودکان اوتیسم بیش از اندازه و گاهی مفرط است و حاکی از عدم انعطاف پذیری شناختی! کودکان اوتیسم به دلایل مختلفی در دام رفتارهای تکراری می افتند.

گاهی اوقات یک رفتار را بارها و بارها تکرار می کنند گویی که سوزنشان گیر کرده است! نمی توانند دست از تکرار آن بکشند. این علامت در جاماندگی نامیده می‌شود و یکی از علائم نقایص نورولوژیک است و مثل فلج اندام پس از یک سکته مغزی یا یک بیماری نورولوژیک ظاهر می شود.

در مورد کودکان اوتیسم در جاماندگی با رفتار متضادش یعنی تکانشگری جفت است. مثل تب و لرز در سرماخوردگی، کودک اوتیسم هم بین درجاماندگی و تکانشگری در حرکت است! یک لحظه درگیر در جاماندگی است و چند لحظه بعد یک رفتار تکانشی ظاهر می کند و این یک چالش واقعی است. گاهی اوقات نیز تکرار و تمایل به یکنواختی یک استراتژی جبرانی است.

تصور کنید نابینا شده اید. در این صورت شما ترجیح می‌دهید که چیدمان وسایل خانه تان تغییر نکند. این ترجیح ناشی از یک ضایعه نورولوژیک نیست بلکه یک راهکار جبرانی است. چرا که شما قادر به دیدن اشیا نیستید و انطباق با یک محیط جدید برای تان دشوار و هزینه بردار است.

گاهی کودکان اوتیسم هم چون نمی توانند معنی وقایع روز مره را درک کنند ترجیح می دهند بر عادات تکیه کنند. گاهی اوقات نیز کودکان اوتیسم برای آرام کردن شان به تکرار پناه می برند.

ما هم از این امر گاها استفاده می‌کنیم. برای خواباندن کودک او را تکان می دهیم یا برای تسکین اعصابمان به صندلی گهواره ای یا یک تاپ پناه می بریم. به همین ترتیب انجام رفتارهای تکراری به کودکان اوتیسم کمک می کند تا خود را آرام کند.

هر چند ممکن است افراطی جلوه کند. اما به خاطر داشته باشید که اگر صبرمان را در مقابل این رفتارها از دست بدهیم این رفتارها تشدید خواهد شد و ما را بیشتر آزار خواهد داد. چرا که آرامش را از کودک اوتیسم می گیریم و اوبرای رهایی از این تنیدگی دوباره به این رفتارهای تکراری پناه خواهد برد! کودک اوتیسم منشی متفاوت دارد

روند ارزیابی علائم و تشخیص کودکان اوتیسم در بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در تهران

معاینه توسط دکتر فوق تخصص اوتیسم باید آرام و بدور از عجله باشد. پدر و مادر کودک اوتیسم باید هر دو در جلسه ارزیابی حضور داشته باشند. در جلسه معاینه به موارد زیر پرداخته می شود.

  1. تاریخچه پزشکی برای تشخیص اوتیسم: مشکلات حامله شدن، مصرف دارو و الکل در دوران بارداری، تولد نارس، عوارض زایمان، تاریخچه کودک پس از تولد.
  2. تاریخچه خانوادگی: تاریخچه سلامتی و رشد، سلامت روانی و ذهنی اعضای خانواده( مشکلات خفیف زبان، اضطراب و افسردگی، مشکلات ارتباط اجتماعی در خانواده های کودکان اوتیسم شایع است)
  3. تاریخچه اجتماعی: سطح تحصیلات و شغل والدین، سیستم حمایتی خانواده
  4. معاینه فیزیکی: پارامترهای رشد جسمی( قد ، وزن، دور سر)، کج ریختکی های ژنتیکی و معاینه نورولوژیک کامل( تون و قدرت عضلات، تعادل)
  5. تست رشد عصبی: ارزیابی وضعیت ذهنی، گستره توجه، همکاری، میزان فعالیت، حالت هیجانی، تعامل، توانایی های شناختی( زبان، حل مسئله، مهارت های تحصیلی)
  6. ارزیابی های سایر متخصصین: گزارش های مدرسه، تست هوش رسمی، ارزیابی کاردرمانی کودکان و گفتار درمانی کودکان
  7. تست های آزمایشگاهی ژنتیک و متابولیک

وقتی ارزیابی تکمیل گردید. دکتر متخصص بیماری اوتیسم به کمک دیگر اعضای تیم برنامه درمانی برای کودک ارائه می شود.

در کلینیک توانبخشی غرب تهران( کاردرمانی غرب تهران- گفتار درمانی غرب تهران) و کلینیک توانبخشی پایا( کاردرمانی در شرق تهران- گفتار درمانی شرق تهران) به ارزیابی همه جانبه کودکان توسط بهترین دکتر اوتیسم در ایران پرداخته می شود.

شیوع اختلال اوتیسم(اتیسم)اتیسم

اوتیسم یک اختلال عصب تحولی است که تشخیص آن در چند سال اخیر افزایش یافته است با این افزایش در تشخیص اوتیسم ، توجه بیشتری به اوتیسم و چگونگی درمان و جلوگیری از آن به وسیله متخصصین اوتیسم در رشته های پزشکی ،روانشناسی و عصب شناسی صورت گرفته است.

اختلال طیف اوتیسم معمولا در پسران پنج برابر دختران (1 در هر 48 پسر ) در مقابل( 1 در هر189دختر) بروز می کند.در ایران نیز مطالعه ای که طی 3 سال بروی کودکان 5 ساله انجام گرفت ،شیوع اختلال طیف اوتیسم را 6/26 نفر در هر 10000 نفر اعلام کرد.

علت اصلی اوتیسم

در مورد علت اوتیسم باید ذکر شود که علایم اوتیسم معمولا بین 18 تا 36 ماهگی قابل مشاهده است. اما اگر علایم اوتیسم خفیف تر باشد،پس از دو سالگی و اگر تاخیرهای رشدی باشد، قبل از یک سالگی قابل تشخیص است.

سن والدین یکی از علت های اوتیسم

سن پدر و مادر هر یک از عوامل خطر برای داشتن یک کودک اوتیسم است. هر ده سال افزایش سن، خطر داشتن کودک اوتیسم را ۱/۳ برابر افزایش می دهند.

خطر داشتن کودک اوتیسم در والدینی که در دهه سی زندگی شان هستند ۱/۳ برابر بیشتر از والدینی است که در دهه ۲۰ زندگی شان هستند. خطر داشتن کودک اوتیسم در والدینی که در دهه چهل هستند ۱/۳ (۱/۳ضربدر۱/۳) برابر والدینی که در دهه ۲۰ عمرشان هستند.

علت شیوع اوتیسم  هنوز ناشناخته است. یکی از فرضیات موجود آن است که شاید علت اوتیسم تجمع پیوسته جهش ها در تخمک یا اسپرم والدین باشد. جهش هایی که به واسطه استرس اکسیداسیونی مزمن رخ می دهند.طبق این فرضیه سن بالای پدر در بروز اوتیسم در کودکان نقش بیشتری ایفا می کند.

از آنجایی که اسپرم بر خلاف تخمک در هر دوره توسط سلول‌های مولد اسپرم تولید می شود، در حالی که تخمک ها فقط رهاسازی می‌شوند. لذا در هر دوره تولید اسپرم، سلول‌های مولد دچار جهش های اکسیداسیونی شده و اینکه جهش ها انباشت می شود.

نازایی و تکنولوژی های لقاح مصنوعی از دیگر علل اصلی اوتیسم

نازایی خود اغلب نشانگر اختلالات پزشکی یا ژنتیکی است که می‌تواند موجب شیوع اوتیسم شود. برای مثال تخمدان نارس و نازایی در زنان دارای ایکس شکننده دیده می‌شود. اگر این افراد موفق به بارداری شوند خطر تولد کودک اوتیسم در آنها زیاد است.

همینطور خطر تولد کودک اوتیسم از زنان دارای سندروم تخمدان پلی کیستیک که معمولاً با نازایی همراه است، بیشتر است. یک احتمال دیگر آن است که شاید واکنش های التهابی و خود ایمنی زنان نابارور در شیوع اوتیسم دخیل باشد. بسیاری از زوج های نابارور برای داشتن فرزند به لقاح مصنوعی روی می‌آورند.

دستکاری تخمک و اسپرم با تکنیک تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسمی گاهی اوقات باعث اختلال در متیلاسیون می‌شود. متیلاسیون فرآیندی است که باعث خاموش یا روشن شدن ژنها در جنین می شود.

متیلاسیون مختل می‌تواند باعث رشد بیش از حد جنین و کج ریختگی های خاص در آن شود. گزارش‌های موردی حاکی از افزایش شیوع اوتیسم در میان کودکان حاصل از لقاح مصنوعی می باشد. این که چرا لقاح مصنوعی باعث افزایش خطر کودک اوتیسم می شود تاکنون مشخص نیست. اما مطمئناً با جمع آوری اطلاعات بیشتر روشن خواهد شد.

حوادث پیش از تولد یکی از علل اوتیسم است

عوامل ایجاد اوتیسم در کودکلان

نارس بودن و مشکلات پزشکی بدو تولد نیز با افزایش شیوع اوتیسم همراه است. برای مثال بر اساس یکی از مطالعات اخیر، خونریزی داخل مخچه علتی برای اوتیسم می باشد.

مطالعاتی که روی کودکان دارای سایر اختلالات انجام شده است نیز نشان می‌دهد، ناهنجاری های مخچه شیوع اوتیسم را افزایش می‌دهد. هرچند این داده ها بر اساس آزمون غربالگری ام – چت می باشد. این آزمون فقط نشانگر ناهنجاری هایی است که نشان از یک تاخیر کلی یا نقص نورولوژیک دارد تا اوتیسم. برای مطالعه در زمینه اندازه و ساختار مغز کودک اوتیسم و  تاریخچه اوتیسم بر روی لینک کلیمک کنید.

احتمال تکرار اوتیسم (اتیسم) چه قدر است؟

آیا این اتفاق برای ما دوباره تکرار خواهد شد؟ یکی از سوالاتی که اغلب والدین دارای کودک اوتیسم می پرسند این است که اگر یک بار این اتفاق برای ما افتاده است، چقدر احتمال دارد که دوباره هم تکرار شود ؟ یا برای فرزندان فرزندمان چطور؟ بررسی های ژنتیکی به دنبال یافتن علت دقیق اوتیسم می باشد.

اما متاسفانه با وجود همه تلاش‌ها، ما امروز فقط درباره آن ۱۰ تا ۲۰ درصد اوتیسم های سندرومی می توانیم پاسخگوی سوالات فوق باشیم. خطر بازگشت اوتیسم برای این دسته از خانواده‌ها معادل احتمال بازگشت اختلال پزشکی زیربنای اوتیسم می باشد.

احتمال تکرار در سندروم رت

برای سندروم رت خطر بازگشت ناچیز است. چرا که در اکثر موارد سندروم رت ناشی از بروز یک جهش در هنگام لقاح است تا یک جهش که از نسل های قبل به ارث رسیده باشد.

احتمال تکرار در سندروم ایکس

اما در مورد سندروم ایکس شکننده، اگر در خانواده این سندروم وجود باشید خطر تکرار آن بین ۲۵ تا ۵۰ درصد است.

احتمال تکرار در اوتیسم خالص

در مورد اوتیسم خالص خطر بازگشت آن به طور متوسط ۱۰ درصد است (مطالعات جمعیت شناختی این را نشان می‌دهد). این تخمین به دو دلیل ممکن است دست پایین باشد.

یکی اینکه والدینی که یک کودک اوتیستیک دارند معمولاً دیگر داشتن فرزند را متوقف می کنند و این امر می توانند تخمین های آماری از این جمعیت را مخدوش نماید، و از سوی دیگر اطلاعات مربوط به خطر بازگشت قدیمی است و مربوط به دورانی است که تعریف باریکی از اوتیسم مطرح می شد و بسیاری از کیس ها از این دامنه بیرون می ماندند اما امروز با توصیف فراگیرتری که از اوتیسم مطرح می شود، بدیهی است که اطلاعات جمعیت شناختی و در پی آن خطر بازگشت آن تغییر کرده است.

اگر با معیارهای تشخیصی اوتیسم امروز، مطالعات جمعیت شناختی انجام شود قطعا احتمال بازگشت افزایش یافته است. چرا که بسیاری از کودکانی که دارای اشکال خفیف اوتیسم هستند و بر اساس معیارهای قبلی از تشخیص اوتیسم بیرون می ماندند در مطالعات آماری به حساب نمی آمدند

روش های درمان کودکان اوتیسم( اتیسم)؟

بهترین روش های درمان کودکان اوتیسم

درمان اوتیسم در حوزه اجتماعی در بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران

در بهترین مرکز درمانی اوتیسم در حوزه اجتماعی، پایه ای ترین نیاز در درمان کودکان اوتیسم آن است که حضور افراد دیگر را بپذیرد و ابراز تمایل آن ها برای تعامل پاسخ مناسب بدهد.

وقتی کودک یاد گرفت که چگونه به ابراز تمایل دیگران برای تعامل پاسخ دهد و مشغول تعامل با آن ها بشود. هدف بعدی پرورش توانایی کودک اوتیسم در شروع تعامل اجتماعی با دیگران خواهد بود. مرحله سوم  در درمان کودک اوتیسم ایجاد توانایی حفظ یک ارتباط دوسویه و تشخیص اساسات دیگران است.

در مرکز گفتاردرمانی اوتیسم و کاردرمانی اوتیسم دکتر صابر شمال تهران( کاردرمانی غرب تهران- کاردرمانی شرق تهران|گفتار درمانی غرب تهران، گفتار درمانی شرق تهران) از روش های مختلف درمانی نظیر بازی درمانی اوتیسم و رفتار درمانی اوتیسم جهت ایجاد ارتباط اجتماعی با کودکان اوتیسم استفاده می شود.

درمان کودک اوتیسم در حوزه ارتباط در بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران

در مرکز اوتیسم تهران در حوزه ارتباط اولین هدف در درمان کودکان اوتیسم آن است که به کودک یاد بدهیم چیزی به نام زبان وجود دارد. یعنی ما می توانیم اشیا و فعالیت ها را با صداهای قراردادی(آواها)، اشارات یا نمادها(کارت های تصویری) نشان بدهیم.

برای این منظور ابتدا باید به کودک اوتیسم نشان داد که زبان چه منافعی برای او در پی دارد.( می تواند به اشیاء و چیزهای مورد علاقه اش برسد.) هدف بعدی آن خواهد بود که کودک اوتیسم یادبگیرد چگونه با استفاده از زبان با دیگران بده_بستان اطلاعات کند و نهایتا چگونه از خود زبان به عنوان ابزار تعامل اجتماعی برای اشتراک احساسات با دیگران استفاده کند.به طور مناسب شوخی کند، استنتاج کند، طعنه بزند و دیگر ظرایف زبانی که فراتر از یک انتقال اطلاعات ساده یا درخواست اشیاء است را به کار گیرد.

درمان کودکان اوتیسم در حوزه رفتار درمانی در بهترین مرکز رفتار درمانی در اوتیسم تهران

مرکز درمان کودکان اوتیسم در حوزه رفتاردرمانی کودکان اوتیسم، هدف کاهش عدم انعطاف پذیری ذهنی و رفتاری و جایگزینی آن با بازی های مناسب و افزایش تحمل کودک نسبت به تغییرات محیطی است.

تبدیل کلیشه ها به شکل های رفتاری قابل قبول تر نیز ممکن است یک هدف باشد. بیشتر رفتارهای ناسازگارانه کودکان اوتیسم منشا بیولوژیک دارد. لذا برای مدیریت رفتار برخی از کودکان علاوه بر مداخلات رفتاری دارو درمانی نیز موثر خواهد بود. برای مطالعه در زمینه روش ای بی ای در درمان اوتیسم روی لینک کلیک کنید.

کلینیک توانبخشی غرب تهران( کاردرمانی غرب تهران- گفتاردرمانی غرب تهران) همچنین کلینیک توانبخشی پایا( کاردرمانی شرق تهران- گفتار درمانی شرق تهران) در حیطه رفتار درمانی کودکان اوتیسم به صورت تخصصی فعالیت می نماید.

بازی درمانی در اوتیسم – رفتار درمانی در اوتیسم در بهترین مرکز اوتیسم تهران

یکی از روش های متداول در درمان اوتیسم ،رفتار درمانی اوتیسم می باشد. از تکنیک های رفتار درمانی در کودکان اتیسم می توان به  روش   ABA   و  PRT   و فلور تایم و… اشاره نمود. پایه این روش های  رفتار درمانی  در کودکان اوتیسم استفاده از مدالیته های انگیزشی و شرطی سازی است. از دیگر روش های رفتار درمانی در اوتیسم روش پکس و تیچ می باشد که در تولید گفتار و ایجاد ارتباط با کودکان اوتیسم مورد استفاده قرار می گیرند. این روش های رفتار درمانی در کودکان اوتیسم به صورت مفصل در مقالات اوتیسم در همین سایت توضیح داده شده است. روش فلورتایم که پایه آن استفاده از بازی درمانی برای ایجاد رفتار درمانی در کودکان است از روش های رفتار درمانی پایه بازی درمانی در کودکان اوتیسم است. درمانگر مجرب در حیطه بازی درمانی اتیسم می تواند توسط بازی درمانی به تولید رفتار مناسب در کودک، ایجاد ارتباط مناسب و کاهش رفتارهای کلیشه ای بپردازد. همچنین بازی درمانی در اوتیسم یکی از بهترین روش های تعدیل حسی و آرام سازی در درمان کودکان اوتیسم خفیف می باشد .

مشکلات حسی در اتیسم- درمان مشکلات حسی در اوتیسم در مرکز اوتیسم تهران

در حوزه درمان مشکلات حسی در کودکان اوتیسم هدف هنجارسازی واکنش های کودک اوتیسم به محرک های حسی، افزایش آگاهی و تصور از بدن، هماهنگی های حسی حرکتی، رشد مهارتهای حرکتی ظریف می باشد. درمان مشکلات حسی در اوتیسم توسط کاردرمانان مجرب اوتیسم مرکز کاردرمانی غرب تهران صورت میگیرد . در درمان مشکلات حسی در کودکان اوتیسم از ماساژ درمانی تخصصی و تعدیل سازی حسی همچنین کاردرمانی حسی حرکتی در رفع مشکلات حسی در اتیسم استفاده می شود.

بعضی از موضوعات خاص مثل کاهش غذا گزینی، افزایش تحمل سر و صدا و نویز ها از مشکلات حسی کودکان اوتیسم می باشد که ممکن است در اولویت باشند. به هر حال برای هر کودکی باید متناسب با فهرست حسی خود تصمیم گرفت و به درمان کودک اوتیسم به صورت تخصصی پرداخت.

در کلینیک گفتاردرمانی و کاردرمانی دکتر صابر شرق تهران از روش یکپارچگی حسی جهت درمان مشکلات حسی کودکان اوتیسم استفاده می شود.

پکس

روش پکس در درمان کودکان اتیسم(اوتیسم) در بهترین مرکز اوتیسم در تهران

پکس برای آموزش تعامل و ارتباط است و افزایش سطح توانایی ارتباطی افراد دارای اختلالات طیف اوتیسم از مهمترین اهداف آن است.

لازم به ذکر است که استفاده از تصویر در برقراری ارتباط و آموزش افراد دارای اختلال طیف اوتیسم رایج است، اما تدبیر در مورد استفاده در پکس ویژه هستند. همانطور که اشاره شد ، توان برقراری ارتباط خود انگیخته و آغازگری ارتباط از مهمترین اهداف این روش است.

مراحل روش پکس در درمان اوتیسم

برنامه با توجه به تقویت کننده های مورد علاقه فرد آغاز می‌شود. همکاری والدین در ارائه اطلاعات قابل اطمینان در مورد ترجیحات کودک ضروری است.

توصیه می شود که برای اجرای صحیح برنامه پیش از هر چیز ارزیابی ساده انجام شود تا با استفاده از اطلاعات کسب شده، برنامه مناسبی بر پایه توانمندی های فرد طراحی شود.

در ضمن ارزیابی باید سعی شود تا اطلاعاتی در زمینه تمایل برای برقراری ارتباط و ترجیحات  فرد از قببیل مواد خوراکی و فعالیت های مورد علاقه  به دست آورد در این برنامه در ابتدا سه نفر درگیر هستند کودک، شریک ارتباطی و فرد هدایت کننده.

مزیت روش پکس

برنامه پکس با توجه به طبیعی بودن کاربرد تصویر در تسهیل فرایند ارتباط ، به نظرمی‌ رسد که سوگیری فرهنگی کمتری داشته باشد و در مقایسه با سایر روشهای آموزشی مورد استفاده برای افراد دارای اوتیسم عمومیت بیشتری در فرهنگ های مختلف داشته باشد.

مشکلات روش پکس

لازم به ذکر است در درمان کودکان اوتیسم، تصاویر انتخاب شده می‌تواند تا حدودی جنبه فرهنگی داشته باشد، به عنوان نمونه کاربرد ابزارهای خاصی که تنها در یک جامعه مورد استفاده قرار می‌ گیرند و استفاده از تصویر آن می‌ توان دشواری هایی برای آموزش مفهوم ایجاد کند.

مثلا استفاده از تصویر توالت فرنگی در جایی که از این شیوه استفاده نمی شود برای فرد اوتیسم مشکل ایجاد می کند. استفاده از تصاویر حیوانات، میوه ها و ابزارهایی که مربوط به یک منطقه جغرافیای خاص هستند بایستی با احتیاط همراه باشد و تنها در موارد ضروری و با هدف مشخص مورد استفاده قرار گیرد. بررسی محیط زندگی فرد و توجه به خرده فرهنگی که فرد به آن تعلق دارد نیز توصیه می‌شود.

در کلینیک گفتاردرمانی و کاردرمانی دکتر صابر غرب تهران از روش پکس و دیگر روش های گفتاردرمانی در درمان کودکان اوتیسم استفاده می شود.

تئوری ذهن در درمان کودکان اوتیسم(اتیسم)

رفتارهایی اعم از نقص در تشخیص چهره، تقلید محدود و ناتوانی در رفتارهای اجتماعی را در علائم اختلال اوتیسم بیان کرد و فرض کرد که این نشانه ها ممکن است ریشه در نارسایی نظریه ذهن داشته باشد بسیاری از کودکان اختلال طیف اوتیسم در درک دیدگاه افراد دیگر مشکل دارند.

اینکه دیگران چه فکر و احساسی دارند، آنها را فریب می‌دهد و اغلب ، برای درک آنچه دیگران تجربه فکر و احساس می کنند. به اطلاعات عینی نیاز دارند.

بارون کوهن و تئوری ذهن در کودکان اوتیسم

بارون کوهن از تئوری ذهن برای توضیح کوری ذهن استفاده کرد که در آن فرد دارای اختلال اوتیسم نمی‌تواند حالت ذهنی فرد دیگر در یک موقعیت یا رویداد را درک کند.

یک فرد دارای اختلال اوتیسم ممکن است نتواند حالات صورت و احساس ناراحتی دیگران را درک کند و یا همدلی نشان دهد. او فاقد نظریه ذهن است، زیرا قادر به درک اینکه دیگران دارای افکار، هیجان ها، باورها ، خواسته ها، ایده ها و دانش های متفاوتی از وی هستند، نیست محققان معتقدند نقص در این مسئله مانع فهم، تعامل و برقراری ارتباط با دیگر به شیوه‌ ای هدفمند است بارون کوهن اولین بار نظریه ذهن را به عنوان یک نقص در توانایی ذهنی کردن دانست.

او بعد ها نظریه خود را با گفتن اینکه نارسایی نظریه ذهن در اختلال اوتیسم یک تاخیر است نه نقص، اصلاح کرد.

گروهی از پزشکان فوق تخصص اوتیسم که برخی از افراد دارای اختلال اوتیسم آزمون باورهای غلط که در ابتدا برای تشخیص نظریه ذهن مورد استفاده قرار گرفت را به خوبی پاسخ می‌ دهند، بر همین اساس آزمون های پیشرفته تری برای سنجش نظریه ذهن تدوین شدند.

نقایص تئوری ذهن در درمان کودکان اوتیسم

یکی از محدودیت های نظریه ذهن در مورد اختلال اوتیسم این است که مهارت های ذهن خوانی در فرایند تکامل طبیعی نیز خیلی دیر پدیدار می‌شوند و تشخیص اختلال اوتیسم مبتنی بر سایر علائم اوتیسم قبل از این سن امکان پذیر است.

مطالعات نشان داده اند که افراد مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا یعنی اوتیسم خفیف اغلب می توانند آزمون‌های تئوری ذهن را انجام دهند. علاوه بر این نقایص تئوری ذهن فقط در خصوص اختلال اوتیسم نیست و در افراد عقب مانده ذهنی نیز به اندازه مبتلایان اختلال اوتیسم گزارش شده است.

علاوه بر این کودکانی که دچار نارسایی در زبان هستند، مانند ناشنوایان نقایص تئوری ذهن را نشان می دهند. از طرفی تئوری ذهن نمی تواند دو ویژگی اختلال یعنی رفتارهای تکراری و کلیشه‌ای و برتری پردازش دیداری _ فضایی نسبت به همتایان با تحول طبیعی را توجیه کند.

نظریه ناکارآمدی کارکردهای اجرایی در درمان کودکان اوتیسم

برخی از پزشکان متخصص بیماری اوتیسم بر این باورند که علائم اختلال اوتیسم به طور کامل توسط نظریه ذهن تبیین نمی شود و این افراد علائمی شبیه به علائم افراد دارای آسیب قطعه پیشانی دارند. این علائم اوتیسم عبارتند از:

  • درجاماندگی
  • عدم کنترل تکانه
  • مشکل در تغییر توجه

نظریه نقص کارکردهای اجرایی در درمان کودکان اوتیسم

مشاهدات مربوط به نظریه کارکردهای اجرایی منجر به ایجاد نظریه نقص کارکردهای اجرایی در اوتیسم شد که نشان می‌ دهد فقدان مهارت‌های مقابله‌ای و همچنین دشواری در تکالیفی که نیاز به برنامه‌ ریزی و سازماندهی دارند در زندگی روزانه افراد دارای اختلال اوتیسم به وفور دیده می شود.

چرا نظریه عملکرد اجرایی در بهترین مرکز اوتیسم تهران مورد استفاده قرار می گیرد؟

عملکردهای اجرایی طیف وسیعی از فرایندهای کنترلی برای کارهای روزانه مانند برنامه ریزی، نظارت، تولید و دستکاری ایده ها و انعطاف‌ پذیری را شامل می‌شود.

اختلال در عملکرد های اجرایی جهت تبیین برخی از انعطاف پذیری ها در اختلال اوتیسم از جمله رفتارهای تکراری، علایق محدود و مشکلات اجتماعی – ارتباطی استفاده شده است.

به دلیل ماهیت چند بعدی عملکردهای اجرایی نمی توان با یک آزمون همه ابعاد آن را اندازه‌ گیری کرد همچنین فرآیند اجرایی با نظریه ذهن و زبان مرتبط است.

به عنوان مثال نقص در عملکردهای اجرایی زمانی مشاهده می‌ شود که فرد دارای اختلالات اوتیسم قادر به تغییر (جابجایی) از یک فکر به فکری دیگر نیست.

همچنین زمانی که فرد با توجه به بازخورد مستقیم در مورد نادرست بودن رفتارش آن را ادامه می‌دهد

در کلینیک توانبخشی غرب تهران( کاردرمانی غرب تهران-گفتار درمانی غرب تهران) و  کلینیک توانبخشی پایا( کاردرمانی شرق تهران- گفتار درمانی شرق تهران) تمام نظریه های ارائه شده در مرکز رفتار درمانی اوتیسم- مرکز بازی درمانی اوتیسم مورد بررسی قرار می گیرد.

مرکز کاردرمانی کودکان اتیسم- گفتار درمانی کودکان اوتیسم در غرب تهران و شرق تهران- درمان اوتیسم در خانه

نکته اساسی که باید در کاردرمانی و گفتار درمانی اوتیسم مد نظر قرار گیرد این است که اگر چه حوزه های مداخلات به صورت تفکیک شده مطرح شده است تجارب نشان می دهند نمی توان جلسات درمانی را به صورت مجزا برای کودک اوتیسم ارائه نمود. بهتر است اهداف درمانی به صورت یکپارچه و در قالب فعالیت ها ی خوشایند و هدفدار برای کودک دارای اختلال طیف اوتیسم پیگیری شود.در بهترین مرکز درمان اوتیسم در تهران به جهت دارا بودن فضای درمانی مناسب و تیم توانبخشی با تجربه در زمینه کاردرمانی برای اوتیسم ، گفتار درمانی برای اوتیسم، بازی درمانی اوتیسم و رفتار درمانی اوتیسم درمان کودکان اوتیسم به صورت یکپارچه و تیمی صورت میگیرد.  درمان کودکان اوتیسم از تلاقی دو جریان حاصل می شود، دارو درمانی و توانبخشی کودکان اوتیسم.

مطالعاتی که آثار بلند مدت یک روش درمانی خاص را بررسی کند بسیار محدود است و هیچ مطالعه ای نشان نداده است که چقدر درمان کافی است؟ به نظر می رسد یک درمان مداوم و همه جانبه در حیطه های کاردرمانی در منزل، گفتاردرمانی (گفتار درمانی در منزل ، گفتار درمانی کودکان) و روانشناسی می تواند تاثیر بسزایی در روند درمان کودکان اوتیسم داشته باشد.

بهترین مرکز توانبخشی کودکان اتیسم (اوتیسم) در تهران

بهترین مرکز درمان اوتیسم دکتر صابر با بیش از 16 سال سابقه در زمینه تشخیص اوتیسم و درمان کودکان اتیسم یکی از بهترین مراکز توانبخشی کودکان اوتیسم در حیطه تشخیص کودکان اتیسم و درمان تخصصی اوتیسم می باشد. روش ها و تکنیک های درمان توانبخشی در اوتیسم در مرکز توانبخشی اتیسم جناب آقای صابر کودکان اوتیسم را از خرد سالی تا بزرگسالی پوشش می دهد. کاردرمانی در اوتیسم و گفتار درمانی در اوتیسم و رفتار درمانی در اوتیسم و بازی درمانی در اوتیسم از بهترین درمان ها در حیطه اوتیسم است.

درمان اوتیسم در بزرگسالی در بهترین مراکز اوتیسم در تهران

یکی از مشکلات خانواده های کودکان اتیسم، اوتیسم در بزرگسالی می باشد، زیرا  در صورت عدم درمان و کنترل علایم اوتیسم ،با افزایش سن کودک و ورود کودک به سن بلوغ شکلات حسی و بی قراری اتیسم افزایش می یابد یکی دیگر از علائم اوتیسم در بزرگسالی مسئله بلوغ جنسی می باشد، که خانواده اطلاع دقیقی از نحوه برخورد و کنترل مسائل مرتبط با این موضوع نداشته و دچار سردرگمی و اضطراب می گردند. جناب آقای دکتر صابر به عنوان بهترین دکتر اوتیسم در تهران با دارا بودن سابقه بالای درمان کودکان اتیسم در بزرگسالی توانسته اند با ارائه خدمات توانبخشی اوتیسم در منزل نظیر ماساژ های آرام بخش، تحریکات حسی و یکپارچگی حسی، تمرینات کنترل خود توسط مربیان آموزش دیده مرکز ، مشکلات بی قراری و مشکلات جنسی اتیسم در بزرگسالی را تا حد زیادی درمان کنند. کاردرمانی در درمان کودکان اوتیسم و گفتاردرمانی اوتیسم در درمان علایم کودکان اوتیسم بسیار موثر است.

روی خط طیف

شما برای پیدا کردن مادرتان در یک گروه نیاز به انجام یک آزمایش در آزمایشگاه ندارید. شما او را با پاره ای از مشخصات میشناسید. چهره، نحوه راه رفتن، تعداد لباس و… . برخی از اختلالات پزشکی هم همین طور شناخته می شود، بدون هیچ تست آزمایشگاهی! پزشک برای رسیدن به تشخیص بر مجموعه ای از علائم متمرکز می‌شود.

سندروم واژه ای است که پزشکان برای مجموعه ای از ویژگیهای بالینی که با هم رخ می دهند استفاده می‌کنند( مجموعه ای از ویژگی‌های جسمی، رفتارهای خاص یا شکایات مشخص.) بعضی از این سندروم ها با تست های آزمایشگاهی تایید می‌شود ولی برای برخی چنین آزمایش‌هایی هنوز وجود ندارد. برای مثال سندروم ‌دان بر اساس مجموعه ای از ویژگی‌های جسمی (چشم های مورب، تیغه بینی پهن و انگشتان کوتاه) و یک تست آزمایشگاهی خاص تشخیص داده می شود (وجود یک نسخه اضافی از کروموزوم ۲۱ ) اما سندروم توره صرفا بر اساس سابقه رشدی و ارزیابی و مشاهده مستقیم تشخیص داده می‌شود ( مجموعه ای از تیک های مرکب که شامل تیک صوتی هم باشد و دست کم به مدت دوازده ماه تداوم داشته باشد.) اختلال طیف اوتیسم نیز همچون سندروم ‌توره صرفاً از طریق تاریخچه رشدی و مشاهده رفتار کودک امکانپذیر است و هنوز هیچ تست آزمایشگاهی برای تشخیص آن وجود ندارد. هرچند بعضی آزمایش ها برای اختلالات پزشکی که ممکن است علت اوتیسم باشند انجام می‌شود اما برای خود اوتیسم چنین تستی نداریم.

اوتیسم نه تنها یک سندروم است بلکه یک طیف هم هست این بدان معناست که علائم اوتیسم از نظر شدت از شدید به خفیف تغییر می‌کند. علی،  صدرا و ایلیا هر سه، در حوزه های مشابهی دچار مشکل هستند. زبان و تعاملات اجتماعی، رفتارها و علائم تکراری. اما شدت اختلال در آنها متفاوت است. به علاوه  برخی علائم در برخی وجود دارد و در برخی نه . (مثل شلختگی حرکتی، در حرکات ظریف، هوش، خروجی کلامی و غیرکلامی). در نسخه‌های قدیمی‌ تر دی اس ام پزشکان برای تشخیص بین اوتیسم اختلال نافذ رشد غیر اختصاصی (پی دی دی) و آسپرگر بر این تفاوت‌ها تمرکز می‌کردند. اما در پنجمین نسخه با توجه به همین تفاوت‌ها درجات مختلفی برای اوتیسم تعریف می‌شود. به این معنی که به هر حال علی صدرا و ایلیا هر سه در طیف اوتیسم هستند اما با درجات مختلف.

خروج از خط

اگر یک قطار ۳۰ دقیقه دیر برسد می‌گوییم تاخیر دارد. واژه تاخیر در روند رشد کودکان نیز همین معنای تاخیر قطار را دارد، پشت خط! قطاری که تاخیر دارد در مسیر عادی دارد حرکت می‌کند و با گذر از همه ایستگاه ها کل مسیر را طی خواهد کرد فقط دیرتر از آنچه انتظار می‌رفت می رود. به همین ترتیب کودکی که دچار تاخیر در رشد است، همه مراحل رشدی مورد انتظار را کسب خواهد کرد اما دیرتر از انتظار. اما حالا بگذارید به جای قطار دچار تاخیر قطاری را در نظر بگیریم که یکی از چرخ هایش از ریل خارج شده است. حتی اگر قطار به موقع به ایستگاه برسد باز هم مشکل خواهد داشت. حتی اگر طبق برنامه حرکت کند. ممکن است به خط کناری ختم شود ( امری که در جریان حرکت عادی هرگز دیده نمی شود.) رشد کودک هم ممکن است از ریل خارج شود و مثل قطار خارج از ریل ما، کودک خارج از خط نیز، رفتارهای ظاهر کند که هرگز در جریان رشد طبیعی دیده نمی‌شود. به این رشد خارج از ریل، رشد غیرعادی خواهیم گفت. یعنی در جریان این امر هرچند رشد دارد اتفاق می‌افتد، اما در یک مسیر انحرافی و با علائمی که در جریان رشد عادی دیده نمی شود. برای فهم تمایز بین تأخیر و رشد غیر عادی به مثال های متنوعی نیاز است. یک کودک دوساله که صداسازی می‌کند و صداسازی هایش به صورت قانون و قون های تکراری است. مثل / لالا لالا / ماماما / یا دَدَدَ / با شنیدن اسمش هم به طرف شما برمی گردد و بازی هایی مثل دالی موشه را، که موسوم به بازی‌های ژستی است، را انجام می‌دهد، یک تاخیر زمانی را نشان می‌دهد. رفتار زبانی او شبیه کودک ۹ ماهه طبیعی است سایر رفتارهای عادی است اما زبان او شبیه کودک ۹ ماهه طبیعی. در مقابل کودک دو ساله ای را در نظر بگیرید که بدون کلام است و چیزی نمی‌گوید. به جز وقتی که یک تبلیغ تلویزیونی تکرار می‌کند. این امر یک رشد زبانی غیر عادی را نشان می‌دهد. چنین الگویی از رشد زبان به هیچ یک از مراحل رشد عادی در هیچ سنی دیده نمی‌شود.

تشخیص اوتیسم

لذا با این الگوی رشد زبانی نمی‌توان گفت کودک عادی است و فقط کوچکتر از سن خود حرف می زند. او از خط خارج شده است. رشد غیرعادی در کودکان دارای اوتیسم ممکن است کلا خارج از خط باشد. یا ممکن است در یکی از راه‌های فرعی باشد مثل ایلیا که به تعامل با دیگران علاقه‌ مند بود اما نمی دانست چگونه با آنها تعامل کند. بعضی از بچه های دارای اوتیسم نیز خود مهارت ها را، عادی کسب می‌کنند یا حتی بهتر همسالانشان هستند اما توالی ظهور این مهارت ها غلط است . تشخیص حروف الفبا قبل از اینکه بگوید (ماما) یا (بابا) این الگوی رشد ای مثل آن است که فردی قبل از اینکه جوراب هایش را بپوشد کفش هایش را بپوشد. این الگوی رشد کودک اصطلاحاً خارج از نظم عادی است. تشخیص این الگوی رشد دشوار است، چراکه ظهور زودهنگام این مهارت ها ممکن است بیش از آنکه به عنوان نشانه ای از مشکلات رشدی کودک دیده شود به عنوان استعداد ویژه و باهوش بودن وی تعبیر گردد. مثل ایلیا که دارای حافظه خوبی بود، تاریخ را خوب به خاطر می‌سپارد، حافظ قرآن بود و پیش از ورود به مدرسه متون را می‌خواند. والدین او همه اینها را علامت هوش سرشار وی می دانستند.  بعضی از بچه هایی که دارای اوتیسم سطح یک هستند دارای مهارت های خاصی می باشند. اما در اکثر موارد مهارت های ویژه شان محدود به یک حوزه خاص می‌شود. بیشتر یک خرده مهارت است تا هوش عمومی بالا.

اوتیسم سطح ۳ ، سطح ۲ ، سطح ۱ که در نسخه های قدیمی تر دی اس ام اس ( قبل از نسخه ۵ ) با عنوان اختلال اوتیسم،  اختلال نافذ رشد غیر اختصاصی و سندروم آسپرگر موسوم بود، بر اساس علائم رفتاری تشخیص داده می‌شود. طی سالیان متمادی در تلاش برای فراهم کردن یک روش استاندارد برای تشخیص چک لیست ها و مقیاس های متعددی ساخته شده است. اما هنوز هیچ ملاک بیولوژیکی مطمئنی برای تشخیص این اختلال شناخته نشده است. حتی هنوز مشخص نیست که کدام یک از این مقیاس‌ها، بهترین راه برای تشخیص می باشد. تا وقتی هنوز متخصصین در تعریف ملاک های تشخیص اوتیسم متفق القول نیستند، انتظار یک تست بیولوژیک ساده برای تشخیص زود است. اما امیدواریم که با تغییر روش‌های تصویربرداری از مغز و تست‌های ژنتیک بتوانیم روزی، از تشخیص بر مبنای علائم و رفتارها بگذریم و به ملاک های بیولوژیک برسیم. اما تا آن وقت هنوز مقیاس‌های علامتی و اندازه گیری های رفتاری بهترین راه تشخیص خواهد بود. اغلب چک لیست های مورد استفاده متخصصین، بر اساس ملاک های موجود در نسخه چهارم دی اس ام میباشد. هرچند که نسخه پنجم این کتاب به بازار عرضه شده است اما هنوز چک لیست ها به این کتاب کوچ کرده‌اند. در نسخه چهارم بین اوتیسم، اختلالات نافذ رشد غیر اختصاصی و سندروم آسپرگر تفاوت قائل می‌شود، اما در نسخه پنجم این کتاب بین  سطوح یک ، دو ، سه اوتیسم تمایز قائل شده است. در نسخه چهارم برای هر معیار فقط (وجود) یا (عدم وجود) سنجیده می شود و به شدت علائم توجهی ندارد، در حالی که در نسخه پنجم شدت علائم هم مد نظر قرار گرفته است.

درمان کودکان اوتیسم

در این کتاب علاوه بر ملاکهای دی اس ام از مقیاس رتبه بندی اوتیسم کودکان (کارس) استفاده می کنیم. کارس اجازه درجه بندی هر رفتار از ۱ (هنجار) تا ۴ (شدیدا غیرعادی) را به ما می‌دهد. کارس ۱۵ حوزه رشدی را دربرمی‌گیرد. بهترین نمره ۱۵ و بدترین نمره ۶۰ است. نمره بحرانی برای تشخیص اوتیسم ۳۰ است.

گفتار درمانی و کاردرمانی دکتر مهدی صابر غرب تهران، شرق تهران برای درمان کودکان فلج مغزی و مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه ,دیستروفی عضلانی, اختلالات یادگیری و لکنت زبان در کودکان قدم بر می دارد. برای مشاوره و یا اطلاعات بیشتر تماس بگیرید.

اوتیسم را بهتر بشناسیم

مهارت های ارتباطی کودک اوتیسم

علایم اختلال اوتیسم
ارزیابی کودکان اوتیسم
تیچ در اوتیسم
رو پکس در درمان اوتیسم
روش های رفتار درمانی در درمان اوتیسم
مرکز تخصصی اوتیسم در تهران
تشخیص اوتیسم
تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم
درمان یکپارچگی حسی در اوتیسم
تئوری ذهن در درمان اوتیسم
درمان کودک اوتیسم
رفتار خود تحریکی
اتاق تعدیل حسی
اختلال پردازش حس لامسه
حس بینایی
هوش چندگانه
اختلال بینایی
حس عمقی
خود آگاهی و بادی ایمیج
حس تعادل یا وستیبولار
اختلالات مرتبط با یکپارچگی حسی
تدافع لمسی
درمان اختلال پردازش حسی
مهارت های تعادلی
اختلال تیک در کودکان
آب درمانی در اوتیسم
با کودک اوتیسم خود چه کنم
سنسوری روم
تعدیل شنیداری
کاردرمانی ذهنی
سنجش پیش دبستانی
بازی درمانی
درمان کودکان اوتیسم توسط داستان های اجتماعی
کاردرمانی جسمی
ماساژ درمانی
رشد مهارت های دستی
کاردرمانی دست کودکان
پیش نیاز های نوشتن
نقش بازی در رشد کودک
توانبخشی شناختی
مشکلات توجه در کودکان بیش فعال
اتاق تاریک
بهترین مرکز درمان بیش فعالی و نقص توجه
انواع توجه
توجه وهوشیاری
بازی درمانی در کودکان بیش فعال
مشکلات توجهی در کودکان بیش فعال
توانبخشی شناختی در درمان بیش فعالی
تقویت حافظه در کودکان با نقص توجه و بیش فعالی
درمان بیش فعالی
اختلال حافظه در بیش فعالی 
آب درمانی در کودکان
پیش نیاز های نوشتن
نقش بازی در رشد کودک
انواع حافظه 
اختلال یادگیری
اختلال رفتاری در کودکان اختلالات یادگیری
آموزش بالینی در درمان کودکان اختلال یادگیری
مهارت ادراک بینایی در اختلالات یادگیری
اختلال ریاضی
هوش چندگانه
ناتوانی یادگیری و سال های پیش دبستانی
پیش نیاز های نوشتن
مهارت های نوشتن
اختلال املا نویسی
علل اختلال ریاضی
رشد مهارت های ریز دست 
بازی درمانی در اختلال یادگیری
مقیاس هوش وکسلر
تست هوش کودکان
ناخن جویدن در کودکان
ارزیابی سیستم عصبی کودک
نقش بازی در رشد کودک
روانشناسی کودک
اختلال خواب در کودکان
ناروانی گفتار
آب ریزش دهان
آپراکسی چیست
دیزآرتری
زبان و گفتار
متد بازی درمانی در اختلالات یادگیری 
ارزیابی سیستم عصبی کودک      
ناخن جویدن در کودکان         
تست ورود به پیش دبستانی   
رژیم حسی چیست؟     
سکته مغزی
گفتاردرمانی در کم شنوایی      
گفتار درمانی در رشد مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم   
روانشناسی کودک        
اختلال تیک در کودکان   
آپراکسی چیست         
میکروسفالی- ماکروسفالی   
آسیب سیستم اجرایی مغز   
کاردرمانی در نابینایان             

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
لکنت زبان در کودکان
فلج مغزی در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان
یکپارچگی حسی چیست؟
دیستروفی عضلانی چیست؟
بیش فعالی در کودکان چیست؟
نقص توجه  در کودکان چیست؟
متخصص کاردرمانی در منزل
مرکز کاردرمانی کودکان
بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران
متخصص گفتار درمانی در منزل
کلینیک گفتاردرمانی کودکان
بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

 بهترین مرکز تشخیص اوتیسم

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم در تهرانپارس

مرکز تشخیص اوتیسم در نیاوران

مرکز تشخیص اوتیسم سعادت آباد

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در ستارخان

کلینیک تشخیص اوتیسم در پاسداران

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم در شمال تهران

مرکز تشخیص اوتیسم در شرق تهران

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم در پونک

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در ولنجک

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در فرمانیه

کلینیک تشخیص اوتیسم در شهرک غرب

مرکز تشخیص اوتیسم غرب تهران

کلینیک تشخیص اوتیسم در شریعتی

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در مرزداران

مراکز تشخیص اوتیسم در سیدخندان 

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم در جنت آباد

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم دهکده المپیک

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم اسلام شهر

مرکز تشخیص اوتیسم در تجریش

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم در قلهک

کلینیک تشخیص اوتیسم در تهرانسر

مرکز تشخیص اوتیسم در ونک

کلینیک تشخیص اوتیسم در نارمک

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم پیروزی

 گفتار درمانی سعادت آباد

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم ستارخان

گفتار درمانی ولنجک

گفتار درمانی پاسداران

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در شرق تهران

گفتار درمانی غرب تهران

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در تهران

مراکز تشخیص اوتیسم در مرزداران

مرکز تشخیص اوتیسم نیاوران

کلینیک تشخیص اوتیسم در جنوب تهران

گفتار درمانی در جنوب تهران

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم  در انقلاب

مرکز تشخیص اوتیسم در یوسف آباد

مرکز گفتار درمانی در قیطریه

کلینیک تشخیص اوتیسم در منظریه

بهترین کلینیک تشخیص اوتیسم در ظفر

مرکز تشخیص اوتیسم تهران نو

بهترین مرکز تشخیص اوتیسم در افسریه

مرکز تشخیص اوتیسم در قیطریه

کلینیک تشخیص اوتیسم در تهران نو

مراکز تحت نظر جناب آقای دکتر صابر

گفتار درمانی و کاردرمانی دکتر صابر غرب تهران

گفتار درمانی و کاردرمانی دکتر صابر شرق تهران

گفتار درمانی و کاردرمانی دکتر صابر شمال تهران

 

بهترین مراکز درمان اوتیسم در شرق تهران-بهترین مراکز اوتیسم در شمال تهران

 

بهترین دکتر اوتیسم درشرق تهرانبهترین دکتر اوتیسم در تهران-بهترین دکتر اوتیسم در تهرانپارس-بهترین دکتر اوتیسم  در نیاوران- بهترین دکتر اوتیسم در پاسداران-بهترین دکتر اوتیسم در شمال تهران-بهترین دکتر اوتیسم در شرق تهران-بهترین دکتر اوتیسم در پونک-بهتریندکتر اوتیسم در فرمانیه- بهترین دکتر اوتیسم در شریعتیبهترین دکتر اوتیسم در پاسدارانبهترین دکتر اوتیسم در تهرانپارسبهترین دکتر اوتیسم در شرق تهران– بهترین دکتر اوتیسم در شرق تهران -بهترین دکتر اوتیسم در هنگام- بهترین دکتر اوتیسم در رسالت- بهترین دکتر اوتیسم در میدان سپاه- بهترین دکتر اوتیسم شرق تهران-بهترین دکتر اوتیسم در طالقانی- بهترین دکتر اوتیسم در مشیریه- بهترین دکتر اوتیسم در مسعودیه-بهترین دکتر اوتیسم در نارمک- بهترین دکتر اوتیسم در مجیدیه- بهترین دکتر اوتیسم در سراج- بهترین دکتر اوتیسم شرق تهران -بهترین دکتر اوتیسم در فرجام- بهترین دکتر اوتیسم در افسریه- بهترین دکتر اوتیسم در پاسدار گمنام- بهترین دکتر اوتیسم در پیروزی-  بهترین دکتر اوتیسم در شرق تهران -بهترین دکتر اوتیسم در باقری-بهترین مرکز اوتیسم در  سیزده آبان- بهترین مرکز اوتیسم در آهنگ- بهترین مرکز اوتیسم در پرستار- بهترین مرکز اوتیسم در چهارصد دستگاه-  بهترین مرکز اوتیسم در خیابان کرمان- بهترین مرکز اوتیسم شرق تهران -بهترین مرکز اوتیسم در وحیدیه- بهترین مرکز اوتیسم در شرق تهران -بهترین مرکز اوتیسم در سرخه حصار-بهترین مرکز درمانی اوتیسم در امامت- بهترین مرکز درمانی اوتیسم در امام حسین- بهترین مرکز درمانی اوتیسم در سید خندان- بهترین مرکز درمانی اوتیسم شرق تهران بهترین مرکز درمانی اوتیسم در دردشت-بهترین مرکز درمانی اوتیسم در گلبرگ- بهترین مرکز درمانی اوتیسم در خیابان اشراقی- بهترین مرکز درمانی اوتیسم در زاهد گیلانی- بهترین مرکز درمانی اوتیسم در صفا- بهترین مرکز درمانی اوتیسم در مولوی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم درسبلان-مرکز رفتار درمانی اوتیسم شرق تهران -مرکز رفتار درمانی اوتیسم در هفت حوض- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در سعدی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در خیابان تختی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در سهره وردی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در بهشتی-مرکز رفتار درمانی اوتیسم در فردوسی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در بهارستان- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در مطهری- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در مفتح- مرکز رفتار درمانی اوتیسم خوب در شرق تهران – مرکز رفتار درمانی اوتیسم در دروازه شمیران- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در تختی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در کریمخان-بهترین بازی درمانی اوتیسم در هفت تیر- بهترین بازی درمانی اوتیسم در هرندی- بهترین بازی درمانی اوتیسم در قیام- بهترین بازی درمانی اوتیسم در بلوار پروین-بهترین بازی درمانی اوتیسم در اتحاد- بهترین بازی درمانی اوتیسم در خیابان ایران- بهترین بازی درمانی اوتیسم در هفده شهریور- بهترین بازی درمانی اوتیسم در نظام آباد -بهترین دکتر تشخیص اوتیسم  در شهدا-بهترین دکتر تشخیص اوتیسم  شرق تهران – بهترین دکتر تشخیص اوتیسم  در نیرو هوایی- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم  در بلوار ابوذر-  بهترین دکتر تشخیص اوتیسم  در میدان خراسان- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم  در مدائن- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم  درفدک- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم  در شمیران- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم  در تسلیحات-  بهترین دکتر تشخیص اوتیسم  در نبرد- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم  در محلاتی -بهترین دکتر تشخیص اوتیسم  در لواسان-دکتر خوب اوتیسم در فشم- دکتر خوب اوتیسم در حکیمیه – دکتر خوب اوتیسم در شرق تهران – دکتر خوب اوتیسم در شمیرانات- دکتر خوب اوتیسم در  بنی هاشم- دکتر خوب اوتیسم در علم و صنعت-دکتر خوب اوتیسم در  قنات کوثر- دکتر خوب اوتیسم در شهرک امید- دکتر خوب اوتیسم در شیان- دکتر خوب اوتیسم در لویزان- دکتر خوب اوتیسم در مهران- دکتر خوب اوتیسم در خاقانی- دکتر خوب اوتیسم در امجدیه- دکتر خوب اوتیسم در ارامنه- دکتر خوب اوتیسم در خیابان دبستان- دکتر فوق تخصص اوتیسم در عباس آباد- دکتر فوق تخصص اوتیسم در اندیشه- دکتر فوق تخصص اوتیسم در خیابان قصر- دکتر فوق تخصص اوتیسم شرق تهران -دکتر فوق تخصص اوتیسم در کاج-  دکتر فوق تخصص اوتیسم در نامجو- دکتر فوق تخصص اوتیسم در شهید قندی- دکتر فوق تخصص اوتیسم در شرق تهران – دکتر فوق تخصص اوتیسم در میدان فرخی یزدی- دکتر فوق تخصص اوتیسم در مسجد جامع- دکتر فوق تخصص اوتیسم در ساقدوش – دکتر فوق تخصص اوتیسم در شرق تهران -دکتر متخصص اوتیسم  شرق -دکتر متخصص اوتیسم  در شهید عراقی-دکتر متخصص اوتیسم  شرق تهران-دکتر متخصص اوتیسم  در هروی- دکتر متخصص اوتیسم  در قلهک-دکتر متخصص اوتیسم  در سه راه ضرابخانه-دکتر متخصص اوتیسم  در استاد حسن بنا-دکتر متخصص اوتیسم  در میدان نبوت- دکتر متخصص اوتیسم  در بلوار دلاوران-دکتر متخصص اوتیسم  در سمنگان-دکتر متخصص اوتیسم  در شهید ثانی-دکتر متخصص اوتیسم  در جانبازان شرقی-دکتر متخصص اوتیسم  در جانبازان غربی- دکتر متخصص اوتیسم  در مدائن- دکتر متخصص اوتیسم  در اتوبان رسالت- دکتر متخصص اوتیسم  در میدان هلال احمر-دکتر متخصص اوتیسم  در میدان الغدیر- دکتر متخصص اوتیسم  در نیروی دریایی-دکتر متخصص اوتیسم  در آیت الله مدنی- دکتر متخصص اوتیسم  در خیابان گرگان-دکتر متخصص اوتیسم  در سبلان جنوبی- دکتر متخصص اوتیسم  در سبلان شمالی- دکتر متخصص اوتیسم  در گلشن دوست-دکتر متخصص اوتیسم  در خیابان اردیبهشت-

بهترین مراکز درمان اوتیسم در شمال تهران-بهترین مراکز اوتیسم در شمال تهران

 

بهترین دکتر اوتیسم در پاسدارانبهترین دکتر اوتیسم در شرق تهرانبهترین دکتر اوتیسم در شمال تهرانبهترین دکتر اوتیسم در سعادت آبادبهترین دکتر اوتیسم در تهرانپارس  بهترین دکتر اوتیسم در غرب تهرانبهترین دکتر اوتیسم در شریعتیبهترین دکتر اوتیسم در شهرک غرببهترین دکتر اوتیسم در جنت آباد  بهترین دکتر اوتیسم در فرمانیهبهترین دکتر اوتیسم در نیاورانبهترین دکتر اوتیسم در شمال تهرانبهترین دکتر اوتیسم در شمال تهرانبهترین دکتر اوتیسم در نیاورانبهترین دکتر اوتیسم در فرمانیهبهترین مرکز اوتیسم در قیطریه- بهترین مرکز اوتیسم در منظریه-بهترین مرکز اوتیسم در آجودانیه- بهترین مرکز اوتیسم در میرداماد- بهترین مرکز اوتیسم در میدان محسنی- بهترین مرکز اوتیسم در ظفر- بهترین مرکز اوتیسم در خیابان نفت-بهترین مرکز اوتیسم در اختیاریه- بهترین مرکز اوتیسم در کامرانیه- بهترین مرکز اوتیسم در خیابان دولت-بهترین مرکز درمان اوتیسم در  دیباجی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در اقدسیه- بهترین مرکز درمان اوتیسم در کودکان در مینی سیتی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در نوبنیاد- بهترین مرکز درمان اوتیسم در بلوار ارتش- بهترین مرکز درمان اوتیسم شمس آباد- بهترین مرکز درمان اوتیسم در شمال تهران -مرکز رفتار درمانی اوتیسم در ازگل-مرکز رفتار درمانی اوتیسم در قلهک- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در خیابان یاسر- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در جماران- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در تجریش-مرکز رفتار درمانی اوتیسم در میدان قدس- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در خیابان الهیه- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در فرشته- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در جردن- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در دارآباد- مرکز بازی درمانی اوتیسم در سعدآباد- مرکز بازی درمانی اوتیسم در جمشیدیه- مرکز بازی درمانی اوتیسم در دربند- مرکز بازی درمانی اوتیسم در گلابدره- مرکز بازی درمانی اوتیسم در امام زاده قاسم- مرکز بازی درمانی اوتیسم در چیذر-مرکز بازی درمانی اوتیسم در دزاشیب- مرکز بازی درمانی اوتیسم در زعفرانیه- مرکز بازی درمانی اوتیسم در سوهانک- مرکز بازی درمانی اوتیسم در شهرک محلاتی-  مرکز بازی درمانی اوتیسم در شهرک نفت- بهترین دکتر اوتیسم در کاشانک- بهترین دکتر اوتیسم در محمودیه- بهترین دکتر اوتیسم در خیابان دروس- بهترین دکتر اوتیسم در ونک- بهترین دکتر اوتیسم در آرژانتین- بهترین دکتر اوتیسم در ساعی -بهترین دکتر اوتیسم در امیرآباد-بهترین دکتر اوتیسم در ایرانشهر- بهترین دکتر اوتیسم در بهجت آباد- بهترین دکتر تشخیص دکتر اوتیسم در اندرزگو – بهترین دکتر تشخیص دکتر اوتیسم در زرگنده- بهترین دکتر تشخیص دکتر اوتیسم در باغ فردوس- بهترین دکتر تشخیص دکتر اوتیسم در آفریقا- بهترین دکتر تشخیص دکتر اوتیسم در خیابان باهنر- بهترین دکتر تشخیص دکتر اوتیسم در بلوار کاوه- بهترین دکتر تشخیص دکتر اوتیسم در اوین-دکتر خوب اوتیسم در بام تهران-دکتر خوب اوتیسم در پارک وی-دکتر خوب اوتیسم در نمایشگاه-دکتر خوب اوتیسم در فرحزاد-دکتر خوب اوتیسم در امام زاده داوود-دکتر خوب اوتیسم در کوهسار-دکتر خوب اوتیسم در شهرک کلاهدوز-دکتر خوب اوتیسم در خیابان کلاهدوز-دکتر خوب اوتیسم در شهرک شهید چمران-دکتر خوب اوتیسم در صاحبقرانیه- دکتر خوب اوتیسم در گل نبی-دکتر خوب اوتیسم در میدان نیاوران-دکتر فوق تخصص اوتیسم  در چهار راه پاسداران- دکتر فوق تخصص اوتیسم  در چالهرز- دکتر فوق تخصص اوتیسم  در وفامنش-دکتر فوق تخصص اوتیسم  در پناهی نیا-دکتر فوق تخصص اوتیسم  در افشاری-دکتر فوق تخصص اوتیسم  در حقانی- دکتر فوق تخصص اوتیسم  در خیابان گیلان-دکتر فوق تخصص اوتیسم  در خیابان یاسر- دکتر فوق تخصص اوتیسم  در مقدس اردبیلی- دکتر فوق تخصص اوتیسم  در ولیعصر-دکتر متخصص اوتیسم در موحد دانش-دکتر متخصص اوتیسم در صادقی قمی- دکتر متخصص اوتیسم در خیابان دستگردی- دکتر متخصص اوتیسم در رستم آباد- دکتر متخصص اوتیسم در نارنجستان-دکتر متخصص اوتیسم در  نیستان- دکتر متخصص اوتیسم در نگارستان-دکتر متخصص اوتیسم در بوستان-دکتر متخصص اوتیسم در گلستان-دکتر متخصص اوتیسم در پورابتهاج-دکتر متخصص اوتیسم در دشتستان- دکتر متخصص اوتیسم در قبا-دکتر متخصص اوتیسم در گاندی -دکتر متخصص اوتیسم در نلسون ماندلا -دکتر متخصص اوتیسم در خیابان نفت -دکتر متخصص اوتیسم در میدان مادر -دکتر متخصص اوتیسم در شیخ بهایی- دکتر متخصص اوتیسم در ملاصدرا- دکتر متخصص اوتیسم در جهان کودک- دکتر متخصص اوتیسم در

بهترین مراکز درمان اوتیسم در غرب تهران-بهترین مراکز اوتیسم در غرب تهران

بهترین دکتر اوتیسم در سعادت آبادبهترین دکتر اوتیسم در شهرک غرببهترین دکتر اوتیسم در ستارخانبهترین دکتر اوتیسم در ولنجکبهترین دکتر اوتیسم در پونکبهترین دکتر اوتیسم در غرب تهرانبهترین دکتر اوتیسم در مرزدارانبهترین دکتر اتیسم در تهران-دکتر متخصص اوتیسم در باغ فیض- دکتر متخصص اوتیسم در شهرک اکباتان- دکتر متخصص اوتیسم در شهر زیبا- دکتر متخصص اوتیسم در گیشا- دکتر متخصص اوتیسم در طرشت- دکتر متخصص اوتیسم در حصارک- دکتر متخصص اوتیسم در آزادی- دکتر متخصص اوتیسم در شاهین شمالی – دکتر متخصص اوتیسم در شاهین جنوبی – دکتر متخصص اوتیسم در چهار باغ – دکتر متخصص اوتیسم در بهنام – دکتر متخصص اوتیسم در وحدت اسلامی – دکتر متخصص اوتیسم در سازمان آب – دکتر متخصص اوتیسم در کن- دکتر متخصص اوتیسم در ورداورد- دکتر متخصص اوتیسم در آریاشهر- دکتر متخصص اوتیسم در صادقیه- دکتر متخصص اوتیسم در شهرک آپادانا- دکتر متخصص اوتیسم در غرب تهران- دکتر متخصص اوتیسم در اشرفی اصفهانی- دکتر متخصص اوتیسم در تهران ویلا- دکتر متخصص اوتیسم در برق آلستوم- دکتر متخصص اوتیسم در همایونشهر- دکتر متخصص اوتیسم در ونک- دکتر متخصص اوتیسم در آیت الله کاشانی- دکتر متخصص اوتیسم در سازمان برنامه- دکتر متخصص اوتیسم در غرب تهران- دکتر متخصص اوتیسم در عدل- دکتر متخصص اوتیسم در شهرک اندیشه- دکتر متخصص اوتیسم در شهرک پرواز- دکتر متخصص اوتیسم در شهرک کوهسار- دکتر متخصص اوتیسم در شهرک نفت- دکتر متخصص اوتیسم در شهرک ولفجر- دکتر متخصص اوتیسم در غرب تهران- دکتر متخصص اوتیسم در بیمه- دکتر متخصص اوتیسم در غرب تهران- بهترین مرکز درمان اوتیسم در کنکوری- بهترین مرکز درمان اوتیسم در آرژانتین- بهترین مرکز درمان اوتیسم در ساعی- بهترین مرکز درمان اوتیسم غرب تهران- بهترین مرکز درمان اوتیسم در امیر آباد- بهترین مرکز درمان اوتیسم در ایرانشهر- بهترین مرکز درمان اوتیسم در یوسف آباد- بهترین مرکز درمان اوتیسم در بهجت آباد- بهترین مرکز درمان اوتیسم در جمالزاده- بهترین مرکز درمان اوتیسم خوب در غرب تهران- بهترین مرکز درمان اوتیسم در خیابان شیراز- بهترین مرکز درمان اوتیسم در عباس آباد- بهترین مرکز درمان اوتیسم در فاطمی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در قائم مقام- بهترین مرکز درمان اوتیسم در سنایی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در غرب تهران- بهترین مرکز درمان اوتیسم در قزل قلعه – بهترین مرکز درمان اوتیسم در بلوار کشاورز غربی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در بلوار کشاورز شرقی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در کریمخان- بهترین مرکز درمان اوتیسم در هفت تیر – بهترین مرکز درمان اوتیسم در گاندی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در میدان جهاد-بهترین مرکز درمان اوتیسم در غرب تهران- بهترین مرکز درمان اوتیسم در ولیعصر شمالی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در ولیعصر جنوبی- بهترین مرکز درمان اوتیسم در هفت تیر- بهترین مرکز درمان اوتیسم در استاد معین –  بهترین مرکز درمان اوتیسم در خیابان دکتر هوشیار- بهترین مرکز درمان اوتیسم در منزل غرب تهران- بهترین مرکز درمان اوتیسم در شمشیری- بهترین مرکز درمان اوتیسم در دستغیب- بهترین مرکز درمان اوتیسم در فتح- بهترین مرکز درمان اوتیسم در مهرآباد جنوبی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در مهر آباد شمالی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در بریانک- مرکز رفتار درمانی اوتیسم غرب تهران- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در سلسبیل- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در کارون- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در هاشمی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در خیابان زنجان- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در خیابان آذربایجان- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در خیابان امام خمینی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در جیحون- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در خوش- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در دامپزشکی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در رودکی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در قصرالدشت- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در مالک اشتر- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در نواب -مرکز رفتار درمانی اوتیسم در کمیل-  مرکز رفتار درمانی اوتیسم در انقلاب – مرکز رفتار درمانی اوتیسم در شیخ هادی- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در امیریه- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در منیریه- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در اسکندری- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در دخانیات- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در جمهوری- مرکز رفتار درمانی اوتیسم در میدان حر- مرکز بازی درمانی اوتیسم در میدان راه آهن- مرکز بازی درمانی اوتیسم در هلال احمر- مرکز بازی درمانی اوتیسم در پاستور- مرکز بازی درمانی اوتیسم در حسن آباد- مرکز بازی درمانی اوتیسم در گمرک- مرکز بازی درمانی اوتیسم در وحدت اسلامی- مرکز بازی درمانی اوتیسم در کارگر شمالی و مرکز بازی درمانی اوتیسم در کارگر جنوبی- مرکز بازی درمانی اوتیسم در بهارستان- مرکز بازی درمانی اوتیسم در فردوسی- مرکز بازی درمانی اوتیسم در پامنار-  مرکز بازی درمانی اوتیسم در دروازه شمیران- مرکز بازی درمانی اوتیسم در امین حضور- مرکز بازی درمانی اوتیسم در پانزده خرداد- مرکز بازی درمانی اوتیسم در سعدی- مرکز بازی درمانی اوتیسم در لاله زار- مرکز بازی درمانی اوتیسم در یاخچی آباد- مرکز بازی درمانی اوتیسم در جوادیه- مرکز بازی درمانی اوتیسم در نازی آباد- مرکز بازی درمانی اوتیسم در خزانه- مرکز بازی درمانی اوتیسم در شهرک راه آهن- مرکز بازی درمانی اوتیسم در شهرک گلستان- مرکز بازی درمانی اوتیسم در شهرک فرهنگیان- مرکز بازی درمانی اوتیسم در رجایی- بهترین دکتر اوتیسم در علی آباد- بهترین دکتر اوتیسم در سه راه آذری- بهترین دکتر اوتیسم در امام زاده حسن- بهترین دکتر اوتیسم در یافت آباد- بهترین دکتر اوتیسم در جلیلی- بهترین دکتر اوتیسم در زهتابی- بهترین دکتر اوتیسم در زمزم- بهترین دکتر اوتیسم در گلچین- بهترین دکتر اوتیسم در باغ خزانه- بهترین دکتر اوتیسم در میدان قزوین- بهترین دکتر اوتیسم در میدان بهاران- بهترین دکتر اوتیسم در صاحب الزمان- بهترین دکتر اوتیسم در تولیدارو- بهترین دکتر اوتیسم در شاد آباد- بهترین دکتر اوتیسم در ولیعصر- بهترین دکتر اوتیسم درخلیج فارس شمالی- بهترین دکتر اوتیسم در خلیج فارس جنوبی- بهترین دکتر اوتیسم در شهرک ولیعصر- بهترین دکتر اوتیسم در شهرک صاحب الزمان- بهترین دکتر اوتیسم در خانی آباد- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در اسفندیاری- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در بهمنیار- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در میدان بهمن- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در نعمت آباد- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در اسماعیل آباد- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در دولت خواه- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در شهید کاظمی- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در عبدل آباد- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در دولت آباد- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در جوانمرد- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در 13آبان- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در باشگاه نفت- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در تهرانسر مرکزی- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در شهرک دریا- بهترین دکتر تشخیص اوتیسم در شهرک آزادی- دکتر خوب اوتیسم در شهرک استقلال- دکتر خوب اوتیسم در شهرک دانشگاه- دکتر خوب اوتیسم در شهرک 22 بهمن- دکتر خوب اوتیسم در ویلاشهر- دکتر خوب اوتیسم در شهرک غزالی- دکتر خوب اوتیسم در شهرک شهرداری- دکتر خوب اوتیسم در شهرک دانشگاه شریف- دکتر خوب اوتیسم در زیبا دشت بالا- دکتر خوب اوتیسم در زیبا دشت پایین- دکتر خوب اوتیسم در گلستان شرقی- دکتر خوب اوتیسم در گلستان غربی- دکتر خوب اوتیسم در دژبان- دکتر خوب اوتیسم در شهید باقری- دکتر خوب اوتیسم در آزادشهر – دکتر خوب اوتیسم در پیکان شهر- دکتر خوب اوتیسم در دریاچه چیتگر- دکتر خوب اوتیسم در تهرانسر غربی- دکتر فوق تخصص اوتیسم در تهرانسر شرقی- دکتر فوق تخصص اوتیسم در اسلامشهر- دکتر فوق تخصص اوتیسم در اکباتان- دکتر فوق تخصص اوتیسم در شهران – دکتر فوق تخصص اوتیسم در بلوار فردوس شرق- دکتر فوق تخصص اوتیسم در بلوار فردوس غرب- دکتر فوق تخصص اوتیسم در دهکده المپیک – دکتر فوق تخصص اوتیسم در سیمون بولیوار – دکتر فوق تخصص اوتیسم در چیتگر شمالی- دکتر فوق تخصص اوتیسم در چیتگر جنوبی – دکتر فوق تخصص اوتیسم در اسلام شهر – دکتر فوق تخصص اوتیسم در شهر آرا-دکتر فوق تخصص اوتیسم در حقانی-  دکتر فوق تخصص اوتیسم در خیابان جی- دکتر فوق تخصص اوتیسم در بلوار سرو- دکتر متخصص اوتیسم در خیابان پاکنژاد- دکتر متخصص اوتیسم در میدان صنعت- دکتر متخصص اوتیسم در بلوار دریا- دکتر متخصص اوتیسم در بلوار شهرداری- دکتر متخصص اوتیسم در میدان کتاب- دکتر متخصص اوتیسم در ایران زمین- دکتر متخصص اوتیسم در میدان کاج- دکتر متخصص اوتیسم در بلوار 24 متری- دکتر متخصص اوتیسم در صرافها- دکتر متخصص اوتیسم در خیابان علامه- دکتر متخصص اوتیسم در بلوار فرهنگ- دکتر متخصص اوتیسم در بلوار فرحزادی- دکتر متخصص اوتیسم در فرحزاد- دکتر متخصص اوتیسم در بلوار مطهری- دکتر متخصص اوتیسم در بلوار درختی- دکتر متخصص اوتیسم در خیابان زرافشان- دکتر متخصص اوتیسم در هرمزان- دکتر متخصص اوتیسم در میدان توحید- دکتر متخصص اوتیسم در نصرت- دکتر متخصص اوتیسم در فرصت – دکتر متخصص اوتیسم در انقلاب – دکتر متخصص اوتیسم در ازادی -دکتر متخصص اوتیسم در شادمان – دکتر متخصص اوتیسم در بهبودی – دکتر متخصص اوتیسم در حبیب الهی – دکتر متخصص اوتیسم در دریان نو – دکتر متخصص اوتیسم در دادمان – دکتر متخصص اوتیسم در شهرک ژاندارمری – دکتر متخصص اوتیسم در خیابان حسن سیف – دکتر متخصص اوتیسم در شهرک بوعلی – دکتر متخصص اوتیسم در ایوانک – دکتر متخصص اوتیسم در بلوار حافظی – دکتر متخصص اوتیسم در بلوار پیام – دکتر متخصص اوتیسم در کوی فراز – دکتر متخصص اوتیسم در شهرک قدس – دکتر متخصص اوتیسم در قیصر امین پور – دکتر متخصص اوتیسم در سئول – دکتر متخصص اوتیسم در سیمای ایران –

ع

 

۸ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • آیا روش تیچ برای همه کودکان اوتیسم مناسبه یا باید بررسی بشه به درد چه کودکانی میخوره؟

    پاسخ
  • من اصلا توی این شرایط نمیخواستم بچمو کلینیکی ببرم اما کلینیک آقای دکتر صابر بهداشت رو رعایت کرده و کار رو برای ما راحت تر کردن از کادردرمانی ایشون ممنونم

    پاسخ
  • سلام ، واقعا خسته نباشید میگم به آقای صابر ، من یه پسر اوتیسم دارم که با وجود آقای صابر کلی بهتر شده و روند خوبی رو پیش رفته ، واقعا ممنونم .

    پاسخ
  • سلام آقای دکتر خیلی خوبه توی تشخیص اوتیسم بچه من ۴ سالشه و از ۲ سالگی داره کار درمانی میره اول گفتن تاخیر رشدی داره ولی بعد از اینکه تا ۳ سالگی حرف نزد من آوردمش پیش آقای دکتر و ایشون تشخیص اوتیسم دادن الان یک ساله میارمش این مرکز کلی تغییر کرده اصلا حرف نمیزد خدا رو شکر حرف زدنش خیلی بهتر شده

    پاسخ
  • ممنونم از دکتر صابر و کادر درمانی ایشون بابت تشخیص خوب و وجدان کاری بالاشون

    پاسخ
  • حمیده شاکری
    تیر ۲, ۱۳۹۹ ۲:۲۱ ب.ظ

    مامان آرین هستم ، خیلی مراکز درمانی بود که آرین رو بردم ولی متاسفانه نتیجه مطلوبیت نگرفتیم تا اینکه آوردمش کلینیک دکتر صابر و الان پیشرفت خیلی خوبی داشت پسرم تو این مدتی که باهاش کار میشه و تشکر میکنم از جناب دکتر صابر

    پاسخ
  • سلام من یه پسر سه ساله دارم که مشکوکم اوتیسم باشه، چجوری میتونم از آقای دکتر وقت بگیرم؟

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.