ارگوتراپیست مهدی صابر

کاردرمانی ذهنی در کودکان اوتیسم

مرکز کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم- کاردرمانی در اوتیسم- درمان مشکلات ذهنی اتیسم| دکتر صابر

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

مرکز کاردرمانی ذهنی برای کودک اوتیسم- خصوصیات ذهنی کودکان اوتیسم

بهترین مرکز کاردرمانی کودکان اوتیسم زیر نظر جناب آقای دکتر صابر به درمان کودکان اوتیسم در زمینه مشکلات ذهنی اوتیسم مشغول به فعالیت می باشد. تشخیص اوتیسم در کودکان و تعیین سطح کودکان اوتیسم (اوتیسم خفیف– اوتیسم متوسط- اتیسم شدید) نقش مهمی را در روند درمان کودک اوتیسم ایفا می کند.کاردرمانی ذهنی در کودکان اوتیسم با بررسی هوش کودک اوتیسم و علائم اوتیسم و طرح برنامه درمانی در جهت رشد ذهنی کودکان اوتیسم و بهبود خصوصیات ذهنی کودکان اوتیسم فعالیت می کند.

رشد ذهنی کودکان اوتیسم-مشکلات ذهنی اوتیسم

اکثر پسر بچه های دارای اوتیسم به مرور زمان پیشرفت قابل توجهی نشان می دهند. هرچند که سرعت و میزان پیشرفت کودکان اوتیسم متغیر است. در برخی کودکان اوتیسم میزان پیشرفت آنقدر هست که پس از مدتی دیگر نمی توان تشخیص اوتیسم را برای آنان صادق دید. البته باید توجه کرد که برداشته شدن تشخیص اوتیسم از این گروه به معنای درمان اوتیسم نمی باشد، چرا که با این وجود، میراث برخی از جنبه های شناختی و علائم رفتاری اوتیسم همچنان در آنها باقی می‌ماند در برخی از کودکان اوتیسم نیز پیشرفت در همه حوزه‌ها به شدت کند است. اینکه چرا برخی از کودکان اوتیسم بهتر از دیگران پیشرفت می‌کنند، سوالی است که سعی داریم در این مقاله به آن پاسخ دهیم.

در پزشکی اصطلاح  پیشرفت در بهبودی به منحنی تغییرات یک بیماری در طول زمان اشاره دارد. در روند رشد ذهنی کودکان اوتیسم هرچند جزئیات آن برای هر کودک خاص خود اوست اما در گذر زمان از یک الگوی قابل پیش ‌بینی تبعیت می کند‌. با بیان یک مدل سه بعدی از بیماری اوتیسم که در برگیرنده میزان غیر عادی بودن کودک اوتیسم، میزان هوش عمومی و سن کودک اوتیسم می باشد. به تبیین رشد ذهنی اوتیسم خواهیم پرداخت. برای کمک به کودک اوتیسم و استفاده از حداکثر ظرفیت کودک باید این سه متغیر و نحوه تعامل آنها را بررسی کرد.

هرچند این مدل نمی‌تواند پاسخگوی همه سوالات در حوزه درمان اوتیسم باشد. اما نقطه شروع خوبی برای ارائه یک چارچوب و تجمیع اطلاعات کودکان اوتیسم می باشد.

غیر عادی بودن علائم اوتیسم

یک قطار را در نظر بگیرید وقتی یک یا چند چرخ آن از ریل خارج شود قطار هم از خط خارج خواهد شد برای تعیین میزان غیر عادی بودن کودک اوتیسم باید ببینیم چند تا از چرخها از ریل خارج شده و چقدر از خط فاصله گرفته است؟ برای مثال علایم اوتیسم نظیر تماس چشمی چقدر آسیب دیده است؟ کودک چقدر چسبیدن به عادات خاص خودش اصرار دارد؟ با چه میزان و شدت بال بال می زند؟(از دیگر علایم اوتیسم) چقدر رژیم غذایی کودک محدود است؟ اگر همه ی این ویژگی ها ی کودک اوتیسم را در قالب عددی دربیاوریم خواهیم توانست رشد کودک اوتیسم را روی یک محور با عنوان محور پیشرفت کودک توصیف کنیم. اگر کودک اوتیسم شما دارای صفات غیر عادی شدید باشد، تشخیص کودکان اوتیسم سطح سه یا همان اوتیسم شدید است ولی اگر میزان غیر عادی بودن کودک اوتیسم شما متوسط باشد، و دارای اوتیسم سطح ۲ یا اوتیسم متوسط می باشد. و چنانچه کودک دارای هوش عادی بوده و رفتار کلامی وی پرحرفی باشد و میزان غیر عادی بودن کودک اوتیسم خفیف باشد تشخیص اوتیسم سطح یک یا اوتیسم خفیف که قبلا آسپرگر نامیده می شد می باشد.

اگر کودک اوتیسم در حد خفیف غیر عادی باشد ولی دارای رفتارهای کلیشه‌ای و تکراری نباشد احتمالا دارای اختلال ارتباط اجتماعی می باشد. اگر در واقعیت هم مساله به همین سادگی این نمودار می بود خیلی خوب می شد. اما در واقعیت مرزبندی بین این اختلالات بسیار دشوار است. البته نسخه پنجم دی اس ام با ادغام آسپرگر پی دی دی – ان اُ اس در یک اصطلاح با عنوان اختلالات طیف اوتیسم و سطح بندی آن کار را قدری آسان‌تر کرده است. اما بازهم مرزبندی بین اختلالات هم‌ مرز با اوتیسم  اختلال یادگیری غیر کلامی یا اختلال کاربرد شناختی – معنای شناختی زبان اختلالات رشدی زبان، دیس فازی، اختلال ارتباط اجتماعی همچنان دشوار است حتی اختلالاتی مثل آپراکسی هم با اوتیسم اشتباه گرفته می‌شود.

هوش عمومی در رشد مهارت های ذهنی کودک اوتیسم

دوباره به مثال قطار برمیگردیم ممکن است هر تعداد از چرخ‌های قطار از ریل خارج شده باشد این یعنی همان درجه غیرعادی بودن. اما جدای از این قطار ممکن است تاخیر داشته باشد سر وقت طبق برنامه باشد یا حتی جلوتر از برنامه ! هوش کودک اوتیسم به مثابه قدر موتور قطار است و سرعت رشد کودک اوتیسم معادل سرعتی است که موتور واگن ها را می کشد در مسئله اوتیسم نیز باید علاوه بر میزان غیر عادی بودن مشخص نماییم که جریان رشد ذهنی کودک اوتیسم آیا با تاخیر مواجه است، به موقع است یا جلوتر از جدول رشد است؟ هوش یک مختصه همگن نیست بلکه مزائیکی مرکب از اجزاء مختلف است. به خاطر همین است که در کودک اوتیسم نقاط قوت و ضعف کنار هم قرار می گیرند. و روانشناسان متخصص مرکز اوتیسم ،هوش را به روشهای مختلف تقسیم می کنند که دو تا از آشنا ترین آنها عبارتند از : هوش کلامی در مقابل هوش غیر کلامی و هوش کریستالی در مقابل هوش سیال

بررسی هوش کلامی در مقابل هوش غیر کلامی در کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم

این شیوه تقسیم بندی رایج ترین شکل در تقسیم توانایی‌های ذهنی کودکان اوتیسم و دیگر کودکان است. بخش کلامی یک تست هوش بر توانایی هایی مثل ذخیره واژگان، استدلال کلامی و موارد مشابه متکی است در حالی که بخش غیر کلامی، ریاضی، هندسه و دیگر مهارت های غیر کلامی را می‌سنجند.

مقایسه هوش کریستالی در مقابل هوش سیال در کاردرمانی ذهنی اوتیسم

هوش کریستالی اشاره به محفوظات کلامی (پایتخت فرانسه کجاست؟) یا غیرکلامی (؟= ۲+۲ ) دارد هوش سیال اشاره به توانایی الگویی و تشخیص روابط اشکال به صورت کلامی (شباهت توپ و چرخ چیه؟) یا غیرکلامی (جای خالی را پر کن ۲،۴،۶ ) دارد. هوش سیال ارتباط  تنگاتنگی با جامعیت مرکزی دارد. وقتی از این منظر به هوش نگاه کنید آنگاه بسیاری از تعارضات بین رفتارهای مختلف کودک اوتیسم برایتان معنادار خواهد شد. شما ممکن است بین هوش کریستالی و هوش سیال کودک اوتیسم خود تفاوت ببینید. ممکن است حفظ کردن اعداد، حروف، مسیرها و مکالمات فیلم ها برای فرزندان تان مثل آب خوردن باشد، اما در دریافتن روابط بین آنها ناتوان باشد. برای همین ممکن است کودک اوتیسم در نام بردن اشیا بسیار ماهر باشد اما از یک مکالمه ساده عاجز باشد، این موارد از خصوصیات ذهنی کودکان اوتیسم می باشد. این مسئله ممکن است شما را گیج کند به خصوص اگر دارای یک مهارت فوق‌العاده هم باشد و طوری مطالب خاصی را به خاطر بسپارد که همگان را مبهوت خود کند. اما دریغ از یک کلمه صحیح کوتاه ! تئوری ذهن یعنی توانایی تشخیص احساسات و افکار دیگران و درک نیات آنها با توجه به احساسات و افکارشان من اگر بتوانم احساسات و افکار شما را تشخیص بدهم خواهم توانست بفهمم قصد شما چیست و رفتار بعدی شما راحت بزنم و علت رفتار شما را بفهمم. بدیهی است که این رفتارها که بیشتر مبتنی بر هوش سیال است. برای کودک دارای اوتیسم دشوار باشد.

تست های هوش جدید به جنبه های دیگری از توانمندی های ذهنی معطوف است مهارت هایی مثل سرعت پردازش دامنه توجه و حافظه کوتاه مدت که در قالب کارکردهای اجرایی میگنجد. کارکردهای اجرایی مثل جعبه دنده در ماشین عمل می‌کند. نیروی موتور را به چرخ ها منتقل میکند در صورتی که جعبه دنده درست کار نکند شما نخواهید توانست نیروی موتور را برای حرکت به چرخ ها منتقل کنید‌. به همین ترتیب ما نیز برای اعمال هوش خود به کارکردهای اجرایی متکی هستیم. افراد دارای بیش فعالی یا صدمات مغزی، نقایصی در کارکردهای اجرایی نشان می‌دهند که باعث علائمی چون بی‌توجهی، آستانه تحمل پایین، فراموشی، نقص در مهارتهای حرکتی ظریف و سرعت حرکت پایین و بهم ریختگی می شود.

سنجش هوش کودکان اوتیسم در کاردرمانی ذهنی برای اوتیسم

کاردرمانی ذهنی

تست های هوش طوری طراحی شده اند که میانگین نمره آنها ۱۰۰ است نمره بین ۸۵ تا ۱۱۵ هوش متوسط ۸۰ تا ۸۴ هوش متوسط پایین و ۷۰تا۷۹ هوش مرزی محسوب می‌شود. هوش زیر ۷۰ کم توان ذهنی به حساب می‌آید به ۵۵ تا ۶۹ کم توانی ذهنی خفیف ۴۰ تا ۵۴ کم توانی ذهنی متوسط و ۲۵ تا ۳۹ کم توانی ذهنی شدید و زیر ۲۵ کم توانی ذهنی عمیق می گویند. از آن سو نیز به امتیاز ۱۱۶ تا ۱۳۰ باهوش و امتیاز بالای ۱۳۰ تیزهوش گفته می‌شود.

 هوش در اوتیسم

اگر بخواهیم دقیق‌ بگوییم هیچ کودک اوتیسمی هوش عادی ندارد! چون اختلال اوتیسم توانایی استدلال تفسیر و دیدن الگوهای رفتار اجتماعی کودک را مخدوش می‌کند. با این حال بعضی از کودکان اوتیسم از همسالانشان باهوش ترند و متاسفانه برخی علاوه بر اوتیسم ناتوان ذهنی هم دارند. این یعنی قطار داستان ما علاوه بر اینکه چرخ هایش از ریل خارج شده است به واسطه نقص در موتور سرعتش هم پایین است. سنجش هوش کودکان اوتیسم نیازمند روانشناسانی  است که با ویژگی‌های رفتاری و علائم اوتیسم آشنا باشند.

اوتیسم به خودی خود باعث تأخیر در مهارت ها نمی‌شود و اگر کودک در کسب این مهارت ها با تأخیر مواجه باشد نشان از تاخیر شناختی و مشکلات ذهنی یا مشکل در هماهنگی حرکات ظریف دارد. در کودکان هنجار توانش زبانی بهترین نشانگر هوشی عمومی است. اما این امر در مورد کودکان اوتیسم صدق نمی‌کند. چون کودکان اوتیسم صرف نظر از سایر مشکلات ذهنی در تولید و ادراک زبان پیچیده با مشکل مواجه اند. اگر در تعیین هوش کودکان دارای اوتیسم بیش از حد بر مهارت‌های زبانی آنها تاکید کنیم در تخمین هوش کودک اوتیسم دچار اشتباه شده و هوش آنها را دست ‌کم خواهیم گرفت. در مقابل باید مراقب بود که ذخیره واژگان و عبارات (تک کلمه ای) شمارش، تشخیص اشکال یا سایر الگوهای زبانی فهرست وارد نیز ما را در تخمین هوش آنها منحرف کند. بهترین گزینه برای تخمین بهره هوشی کودکان اوتیسم تکیه بر مهارت‌های تطابقی و حل مسئله غیرکلامی است. وقتی قادر به انجام آزمون‌های رسمی برای کودکان دارای اوتیسمی نمی باشیم بهتر است توجه خود را معطوف به مراحل رشد رفتارهای تطابقی کرده و از آن برای تخمین هوش عمومی کودک اوتیسم استفاده کنیم. مراحل رشد بازی نیز سرنخ‌هایی از مهارت‌های شناختی و ذهنی کودک به دست می دهد. در مورد کودکان اوتیسم تکیه بر هوشبهر عددی امری مذموم به حساب می‌آید.

مهارت های تطابقی در رشد کودک اوتیسم

سن مهارت

 

7 ماهگی

 

با دست خوردن
10 ماهگی

 

با لیوان خوردن بدون کمک
12 ماهگی

 

استفاده از قاشق بدون کمک
24 ماهگی

 

در آوردن کلاه ٍ کفش و جوراب
30 ماهگی

 

آموزش توالت
33/36

 

باز کردن دکمه ها
36 ماهگی

 

بستن دکمه ها
48 ماهگی بریدن چاقو، بستن زیپ ، باز و بسته کردن دکمه های قابله ای
5 سالگی بستن بند کفش، بریدن با چاقو و چنگال

 

بررسی اجمالی رشد کودکان

۷ ماهگی :         بازی با دست یا اشیا در خط وسط بدن خود (آگاهی)

۱۰ ماهگی :       کوبیدن، تکان دادن و به دهان بردن اشیا (آگاهی از اشیا)

۱۲ ماهگی :        ریخت و پاش اشیا در دور و برش و جستجو آنها (بقایی شی)

۲۴ ماهگی :        روی هم چیدن و خراب کردن اشیا، خط کشی با مداد شمعی (استفاده از ابزار)

۳۰ ماهگی :       اسباب بازی های دکمه دار که با فشردن دکمه عمل انجام می‌دهد (علت – معلولی)

۳۳ – ۳۶  :         بازیهای تقلیدی ساده مثل کمک در کارهای خانه ، جارو کردن

( آگاهی اجتماعی در قالب   ایفای نقش)

۳۶ ماهگی        بازیهای ایفای نقش و ادای مشاغل را در آوردن، نقاشی های قابل تشخیص مثل صورتک                         و دست و پای خطی  (دستکاری مفاهیم ذهنی انتزاعی)

۴۸ ماهگی :       بازیهای قانون مدار مثل منچ ، کارت بازی

(رعایت نوبت، توالی، شمارش، تطابق، تناظر یک به یک)

ممکن است هوشبهر کلامی یک کودک اوتیسم ۷۰ (هوش مرزی) باشد و هوشبهر غیر کلامی وی۱۳۰( تیزهوش) باشد. میانگین این دو یعنی هوشبهر کلی کودک ۱۰۰ می باشد. اما هیچ یک از این سه عدد توصیف دقیقی از وضعیت شناختی کودک اوتیسم به دست نمی‌دهد کودکان اوتیسم سطح یک یا اوتیسم خفیف و اختلالات یادگیری و غیرکلامی معمولاً الگویی مخالف فوق نشان می‌دهند یعنی هوشبهر کلامی بالا و هوشبهر غیرکلامی پایین در هر حال اگر بین هوشبهر کلامی و هوشبهر غیرکلامی بیش از ۲۰ امتیاز تفاوت وجود داشته باشد نباید برای برنامه ‌ریزی آموزشی و پیش‌ بینی‌های بلند مدت بر هوشبهر کلی کودک اوتیسم تکیه کرد.

بررسی مشکلات ذهنی کودکان اوتیسم

تاکنون غیر عادی بودن و هوش کودک اوتیسم را جداگانه بررسی کردیم و می‌خواهیم هر دو را در کنار هم بررسی کنیم تا مشکلات ذهنی کودکان اوتیسم را بهتر بشناسیم. یک کودک اوتیسم هم می‌تواند درجاتی از غیر عادی بودن را داشته باشد و هم درجه ای از هوش. ما این امر را در یک قالب یک محور مختصات به تصویر می کشیم محور عمودی نشانگر هوش و محور افقی نشانگر غیر عادی بودن است و بدیهی است که بپرسیم هر یک از تشخیص های مختلف این حوزه در کجای این نمودارها میگنجد؟

کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم

اصطلاحاتی که در روزمره شایع است در دی اس ام جایی نداشته را هم اضافه کرده ایم. برای مثال غیرعادی بودن متوسط تا شدید با بهره هوش طبیعی تحت عنوان اوتیسم با عملکرد بالا نامگذاری شده است. در حالی که همان سطح از غیر عادی بودن با هوش بهر زیر ۷۰ اوتیسم با عملکرد پایین نامیده می‌شود. غیرعادی بودن متوسط تا خفیف با هوش بهر طبیعی یا کم توانی ذهنی نیز می‌تواند وجود داشته باشد. کودکان اوتیسم دارای غیر عادی بودن خفیف و هوش بهره هوشی عادی پر حرف هستند، علائق محدود و چسبنده ای دارند و شلختگی حرکتی نیز در آنها دیده می شود. این خصوصیات اوتیسم. این گروه از افراد سابقا برچسب سندروم آسپرگر می گرفتند ولی در حال حاضر برچسب اوتیسم سطح یک یا اوتیسم خفیف می‌گیرند.  در مدل بعدی اوتیسم ما فقط به سه اختلال آسپرگر ، اوتیسم پی دی دی – ان . اُ. اس  یا سطح ۱،۲،۳ اوتیسم محدود نیستیم‌. بسیاری از کودکان و بزرگسالان می‌توانند در حوزه‌های هم مرز با اوتیسم قرار بگیرند. کسانی که مهارت‌های زبانی و اجتماعی شان مشابه اوتیسم است اما غیر عادی بودن شان آنقدر خفیف است که در انتخاب برچسب برای آنها دچار تردید می شویم ولی واقعا نمی توان مرز مشخصی هم بین آنها ترسیم کرد.

چه موقع تاخیر رشد کم توانی ذهنی میشود؟

اینکه چه موقع یک تاخیر رشد جای خود را به تشخیص کم توانی ذهنی می‌دهد ، به سرعت رشد ذهنی کودک اوتیسم بستگی دارد. مثل یک ماشین که از پشت چراغ قرمز با سرعت ۵۰ کیلومتر حرکت می کند، در حالی که سایر ماشین ها با سرعت ۷۰ حرکت می‌کنند. کودکان کم توانی ذهنی هرچه زمان می‌گذرد بیشتر عقب می‌افتند هرچه سرعت رشد ذهنی کودک اوتیسم کمتر باشد فاصله وی با همسالان سریع تر افزایش می‌یابد و تشخیص کم توانی ذهنی زودتر شکل می گیرد. تا سن ۵ سالگی کودک کم توانی ذهنی خفیف در سطح یک کودک ۳ ساله خواهد بود. یک کودک کم توان ذهنی متوسط در سطح یک کودک دو و نیم ساله ۳۰ ماه خواهد بود و یک کودک کم توان ذهنی شدید در سطح یک کودک یک و نیم تا دو ساله( ۲۴ تا ۱۸ ) ماه خواهد بود در مقابل یک نوزاد نارس  که به جای نه ماهگی در شش ماهگی دوره جنینی متولد شده است، از نظر رشد ۳ ماه از همسالان خود عقب تر خواهد بود اما با افزایش فاصله بین او و همسالان زیاد خواهد شد چرا که سرعت رشد او نرمال است در پنج سالگی او هم چون قبل از سه ماه با همسالانش فاصله خواهد داشت اما چون این فاصله نسبت به سن کودک ناچیز است مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

والدین می‌خواهند بدانند که در ماه‌ها و سال‌های آینده چه اتفاقی برای فرزند اوتیسمشان اتفاق خواهد افتاد، لذا لازم است که بعد  دیگری به الگوی مان اضافه کنیم سومین بعد مدل ما زمان است نقشه ای از مسیری که کودک اوتیسم در طول زمان از آن گذر خواهد کرد در زیر مشخص می شود.

طی دهه‌های گذشته روش‌های درمانی آنقدر زیاد شده‌اند که اکثر مردم این حقیقت که اوتیسم در گذر زمان یک جریان رشد طبیعی دارد را فراموش کرده‌اند. کودک شما از هر نقطه ای که شروع کند چه شدت غیر عادی بودنش شدید باشد و چه خفیف شانس اینکه خود به خود از نقطه‌ای که آغاز کرده است به نقطه ای با شدت کمتر حرکت کند را دارد. حدود ۱۵ درصد از افراد شانس این را دارند که کلاً از تشخیص اوتیسم خارج شوند هرچند حذف برچسب به معنای درمان اوتیسم نمی باشد.

از همان زمان که اختلال اوتیسم شناخته و به عنوان یک سندروم خاص مطرح شد ، مشخص بود که همچون سایر اختلالات دارای یک روند رشد طبیعی است که کودکان اوتیسم به تدریج پیشرفت می‌کنند. اما چرا برخی از بچه‌ها آنقدر خوب رشد می کنند که بسیاری از خصوصیات اوتیسم از آنها ضایع می‌شوند در حالی که برخی دیگر رشد محدودی دارند یا اصلاً رشد نمی‌کنند. چه عواملی باعث نتایج بهتر رشد ذهنی در کودک اوتیسم می شود و آیا ما می‌توانیم در بهبود نتیجه موثر باشیم چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم که روند پیشرفت ذهنی کودک اوتیسم بهتر شود؟ مطالعات نشان می دهد که بعد از شدت خود اوتیسم مهمترین عاملی که در دراز مدت بر روند پیشرفت کودک اوتیسم اثر گذار است رشد غیر کلامی کودک است. هوش غیر کلامی تنها محدود به عملکرد کودک در تست های هوش نمی‌شود بلکه سایر نمود های غیرکلامی مثل استفاده از ابزار ( مثلاً سن به دست گرفتن قاشق و استفاده از آن) رفتار تطابقی (بستن دکمه ها، باز کردن دکمه‌ها) میزان و پیچیدگی تصور ذهنی و تخیل که در بازی‌های کودک اوتیسم منعکس می‌شود را نیز شامل می‌شود. کاردرمانی ذهنی در کودکان اوتیسم در جهت تقویت و مهارت های اجرایی مغز همچنین بهبود مهارت های تطابقی موثر می باشد.

ده ها پژوهش که هزاران کودک اوتیسم را در برمی گرفته اند، طی ۴۰ سال اخیر نشان داده‌اند که هوش غیرکلامی یکی از مهمترین عوامل اثر گذار در نتیجه پیشرفت ذهنی و درمان کودک اوتیسم است به طور خلاصه هر چه هوش غیر کلامی کودک اوتیسم بالاتر باشد علائم غیر عادی بودنش زود تر و کامل تر از بین خواهد رفت برای فهم بهتر از یک تمثیل ساده استفاده می کنم یک قطعه یخ را در نظر بگیرید که در آب شناور است. بزرگی قطعه یخ معادل شدت ویژگی غیر عادی بودن است یک قطعه یخ بزرگ نشانه غیرعادی بودن شدید است و یک قطعه کوچک نشان غیر عادی بودن خفیف است بهره هوشی را نیز به مثابه دمای آب در نظر می‌گیریم هرچه هوش کودک اوتیسم بالاتر باشد به معنی آن است که دمای آب بالاتر است بدیهی است که هرچه دمای آب گرم ترباشد یخ درون آن سریع تر و کامل تر ذوب خواهد شد و گاهی به کلی آب خواهد شد. به همین ترتیب هرچه هوش کودک اوتیسم بالاتر باشد ویژگی غیر عادی بودن سریعتر از بین خواهد رفت. لذا داشتن هوش بالا نه تنها به خود به خود مطلوب است بلکه به واسطه شتاب بخشیدن حذف علائم غیر عادی اوتیسم نیز مورد توجه است.

کاردرمانی ذهنی در کودکان اوتیسم

کاردرمانی در کودکان اوتیسم در حیطه های مختلفی نظیر کاردرمانی اوتیسم در زمینه حسی حرکتی، کاردرمانی اوتیسم در زمینه جسمی و کاردرمانی ذهنی اوتیسم و …. فعالیت می کند. در حیطه کاردرمانی ذهنی کاردرمان ذهنی برای اوتیسم تلاش دارد مهارت های ذهنی کودکان اوتیسم را مورد بررسی و درمان قرار دهد. مشکلات ذهنی کودکان اوتیسم شامل مشکلات توجهی، ضعف حافظه و اختلالات شناختی و درک بینایی و شنیداری پایین از محیط می باشد که کاردرمانی ذهنی اوتیسم در این موارد کمک بسزایی به این کودکان می کند. همچنین کاردرمانی ذهنی کودکان اوتیسم در زمینه ی سرعت پردازش ذهنی، دستور پذیری و افزایش تحمل کاری کاربرد دارد.

درباره اوتیسم بیشتر بدانید

مهارت های ارتباطی کودک اوتیسم
علایم اختلال اوتیسم
تست هوش در کودکان اوتیسم
روش تیچ در اوتیسم
رو پکس در درمان اوتیسم
رژیم حسی در اوتیسم
روش های رفتار درمانی در درمان اوتیسم
مرکز تخصصی اوتیسم در تهران
تشخیص اوتیسم
کلینیک تشخیص و درمان اوتیسم
تاخیر گفتار در کودکان اوتیسم
درمان یکپارچگی حسی در اوتیسم
تئوری ذهن در درمان اوتیسم
درمان کودک اوتیسم
آب درمانی در اوتیسم
با کودک اوتیسم خود چه کنم

۴ دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

  • سلام من وقتی دخترم ۲ سال و نیمش بود فهمیدم که اوتیسم هست وقتی شنیدم خیلی ناراحت شدم یکی از اقوام کلینیک دکتر صابر رو معرفی کرد. الان بعد از چند ماه خیلی درکش اومده بالا و بهتر شده واقعا متشکرم

    پاسخ
  • ممنون از دکتر صابر که در زمینه تشخیص اوتیسم و درمان اون بسیار عالی عمل میکنند و کاردرمانگران ماهری دارند

    پاسخ
  • مرکز توانبخشی دکتر صابر از نظر تمیزی و بهداشت مخصوصا در این شرایط کرونا کاملا پروتکل ها رو رعایت کردند مرسی از زحماتتون

    پاسخ
  • سلام من پسرم اوتیسم هست و برای درمان به کلینیک دکتر صابر اومدیم. هم از نظر درمان حرفه ای عمل میکنند و هم اینکه من و همسرم کارمند هستیم و مرکز دکتر صابر هر روزه از ۸ صبح تا ۹ شب باز هست و ما راحت می توانیم از خدمات استفاده کنیم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!