ارگوتراپیست مهدی صابر

نشانگان اوتیسم در کودکان

نشانگان بیماری اوتیسم | نشانه اوتیسم در کودکان | مرکز تشخیص و درمان اوتیسم دکتر صابر

سر فصل مطالب

در مرور نوشته های آکادمیک و مقاله های چاپ شده قدیمی به مواردی بر می خوریم که ویژگی افراد دارای نشانگان بیماری اوتیسم نوشته شده، اما نامی برای آن در نظر گرفته نشده است. در سال 1933 دکتر هوارد پاتر در مورد تعدادی از کودکانی که به باور او نوعی از اسکیزوفرنی کودکی را دارند، مطالبی را به چاپ رساند. یک سال پس از او محققی دیگر در مقاله ای که به چاپ رسانده گروهی از نوجوانان را معرفی کرد، که دارای ناتوانی هوشی شدید بودند و رفتارهای کاتاتون نیز از خود نشان دادند. مدتها طول کشید تا نشانه های بیماری اوتیسم به صورت یک نشانگان مطرح گردد. با تشخیص علت اوتیسم و درمان به موقع نشان های اوتیسم در کودکان می توان توانایی های کودکان را به حداکثر رساند و امکان تحصیل مناسب را برای کودکان فراهم نمود. مرکز تشخیص و درمان اوتیسم دکتر صابر در حیطه شناخت علائم اوتیسم و درمان تخصصی آن فعالیت می نماید.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

نشانه های اوتیسم در کودکان

درست پیش از آغاز جنگ جهانی دوم محققان هلندی مقاله ای را به چاپ رساندند که در مورد افرادی بود که رفتارهای ناشی از نشانگان بیماری اوتیسم داشتند و در آن مقاله برای بار نخست از واژه نشانگان اوتیستیک به گونه ای که امروزه به کار می رود استفاده شده بود. اما چه کسی برای بار نخست از علائم نشانگان اوتیسم با شکل امروزی استفاده کرد کانر” و یا آسپرگر تا چند سال اخیر گفته می شد که کانر در سال ۱۹۴۳ با مقاله ای که در مورد تعدادی از بچه های دارای نشانه های اوتیسم منتشر کرد پیشگام اصلی بیماری اوتیسم در نظر گرفته می شود زیرا که مقاله آسپرگر یک سال بعد به طور مستقل به چاپ رسید و سال ها بعد به دنیای غیر آلمانی زبان معرفی شد. اما، فرزند آسپرگر این جریان را درست نمی داند و بر اساس شواهدی که در اختیار دارد پدرش را پیشگامی می داند که حداقل ده سال قبل از کانر،نشانگان اوتیسم را به عنوان اختلال معرفی کرده است. پروفسور مایکل راتره که از افراد مطرح در زمینه بیماری اوتیسم به شمار می رود، معتقد است که کانر پیشگام در نظر گرفته می شود، زیرا که توصیف کامل و جامعی همراه با تابلوی دقیق بالینی از تیم ارائه کرد. همین جریان در مورد نخستین فردی که با استفاده از تلسکوپ اقدام به بررسی ماه کرد نیز صادق است. تا پیش از این گالیله را به عنوان نخستین فردی معرفی می کردند که دست به چنین کاری زده است، اما بررسی ها نشان داد که یک ستاره شناس گمنام انگلیسی به اسم توماس هاریوت پیش از او این کار را کرده است. با این وجود به دشواری می توان گفت که هاریوت بیشتر از گالیله بر ادراک ما از ماه تأثیر گذاشته است، زیرا تبیین گالیله از آنچه که مشاهده کرده است و سازمان دهی مشاهداتش بسیار ارزشمند تر از آن بوده که جایگاه خود را تنها به دلیل تأخیر زمانی از دست بدهد. چنین همزمانی ای در ارائه نظریه تکامل نیز بین چارلز داروین و الفرد والاس فردی که به شکلی کاملا مستقل باورهای مشابه با نظریه داروین را طی نامه ای برای خود داروین فرستاده بود نیز وجود دارد. این کار باعث شد که داروین تردید و دودلی مربوط به ارائه نظریه اش را کنار گذاشته و آن را زودتر از زمانی که قرار بود انتشار دهد. با علم و اطلاع از این موضوع هنوز چالز داروین به دلیل تبیین روشن و مشخصی که از نظریه تکامل ارائه کرده است به عنوان پیشگام این نظریه شناخته می شود اما در کنار نام وی به آلفرد والاس نیز اشاره می شود.

مطالعات بعدی نشانگان اوتیسم را به صورت طیفی از علائم مطرح می کند که در افراد مختلف متفاوت است برای مثال افرادی با نشانه هایی نظیر مشکلات ارتباطی و اختلالات کلامی وجود دارند که علائمی از اختلالات شناختی دیگر را از خود نشان نمی دهند و در بیماری اوتیسم خفیف یا آسپرگر قرار می گیرند. این طبقه بندی باعث می شود که اوتیسم از مقوله ناتوانی های یادگیری خارج شده و به عنوان اختلالی متفاوت مورد توجه قرار گیرد. زیرا تا پیش از آن افراد دارای نشانگان اوتیسم را به عنوان کسانی که می توانند دارای عملکرد هوشی عادی باشد مورد بررسی قرار نمی دادند. امروز باور این امر برای ما آسان است که افرادی دارای نشانگان اوتیسم می توانند افرادی با هوش متوسط و یا حتی بالاتر از حد معمول باشند. مرکز توانبخشی اوتیسم دکتر صابر به بررسی و درمان کودکان اوتیسم توسط بهترین دکتر اوتیسم به صورت تخصصی می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!