ارگوتراپیست مهدی صابر

ماساژ برای درمان دل درد و یبوست نوزاد

ماساژ برای رفع دل درد و درمان یبوست نوزاد|ماساژ درمانی کودکان|کلینیک توانبخشی پایا|دکتر صابر

سر فصل مطالب

یکی از راه های درمان دل درد، ماساژ برای رفع دل درد و ماساژ برای درمان یبوست نوزاد است. در مرکز ماساژ درمانی کودکان به آموزش ماساژ به والدین برای رفع یبوست و ماساژ برای دلپیچه کودکان پرداخته می شود. ماساژ درمانان با تجربه ما با تکنیک های ماساژ درمانی برای یبوست بسیاری از مشکلات دل درد شبانه را در کودکان برطرف نموده است . همچنین در زمینه بی قراری های نوزادان ماساژ درمانی بسیار موثر می باشد. همچنین ماساژ برای کودکان اوتیسم و بیش فعالی مورد استفاده قرار می گیرد.

 جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

ماساژ برای رفع دل درد نوزاد

  1. با دو انگشت دستتان یک دایره کوچک اطراف ناف بکشید،با ملایمت فشار دهید و یک حرکت دایره ای انجام دهید و رها کنید. کنار انگشتانتان را به آرامی اطراف ناف قرار دهید و این عمل را تکرار کنید. در جهت عقربه های ساعت تا زمانی که به هیپ راست برسید حرکت را به طور مارپیچی انجام دهید. این دستور را به صورت گردشی تا روده ی کوچک انجام دهید. حرکات را در تمام طول شکم انجام دهید.
  2. یک دایره بزرگ اطراف شکم فقط تا داخل هیپ راست شروع کنید،کف دستتان را تا کنار راست قفسه سینه حرکت دهید زیر و داخل هیپ چپ را ماساژ دهید، سپس در طول همه شکم تا هیپ راست چندین بار تکرار کنید. این جابجایی ها شامل روده بزرگ است.
  3. حرکات دایره ای با پاها: مچ پا های کودک تان را نگه دارید و یک زانو را خم کنید آن را بالا بیاورید و به داخل شکم جمع کنید. حالا پا را به آرامی تا زمانی که صاف می شود بکشید و زانوی دیگر او را خم کنید و به داخل شکم ببرید مثل قبلی. این حرکات دایره ای آرام و ریتمیک را چندین بار تکرار کنید. این فعالیت ممکن است حرکات شکم و روده را تحریک و تشویق کند.
  4. زانوها را همزمان خم کنید. مچ پا های کودک تان را نگه دارید و هر دوتا زانویش را به طور همزمان خم کنید. آن ها را بالا بیاورید و به داخل شکم ببرید، پاهای او را برای مدت چند ثانیه نگه دارید سپس تا زمانی که آنها صاف شوند،آنها را بکشید. این تکنیک‌ها می‌تواند به تحریک شکم کودک تان کمک کند.
  5. زانوها را به طور همزمان خم کنید و مچ پا های کودکتان را بگیرید و نگه دارید. هر دو تا پایش را خم کنید و به داخل شکمش ببرید. پاها را برای مدت چند ثانیه در این پوزیشن نگه دارید سپس به آرامی آنها را از هم باز کنید. چندین بار به آرامی تکرار کنید. این عمل ممکن است به کاهش درد شکم ناشی از باد کمک کند.
  6. در ماساژ پشت کودک، کودک درست در جلوی شما با کمترین فاصله به شما دراز کشیده است. پاشنه دستتان را در گودی بالای سرین او حرکت دهید. پاشنه دستتان را در جهت عقربه های ساعت به آرامی فشار دهید. این ماساژ را چندین بار تکرار کنید.

مثال:

دیوید کولیک داشت و زیاد گریه می‌کرد. بنابراین من او را به یک جلسه ماساژ نوزاد در کلینیک سلامت محله مان بردم به امید آن که کمک کننده باشد. زمانی که من او را برای ماساژ روی زمین قرار دادم او بلافاصله شروع به گریه کردن کرد. درمانگر به من یک راهی را برای نگه داشتن او روی ساعد خود به من نشان داد. با دستم به معده‌ او فشار وارد کردم و زمانی که من این کار را انجام دادم متوقف شد. همه از جمله خود من بسیار تحت تاثیر قرار گرفته بودیم. من از این درمان معجزه آسا اغلب زمانی که دیوید با قولنج گریه می کند استفاده می کنم.

ماساژ برای یبوست نوزاد

ماساژ برای درمان یبوست نوزاد

هر زمانی کودک شما ممکن است از یبوست رنج ببرد. ماساژ درمانی ناحیه ای از شکم او می تواند یک راه موثری برای تسکین و جلوگیری از یبوست باشد. ماساژ درمانی برای یبوست زمانی که او کاملا لباس پوشیده است می تواند انجام شود اما اگر او برهنه باشد موثر تر است.

حداقل یک ساعت بعد از صرف غذا نوازش را شروع کنید. برای ماساژ نوزاد،کودک خود را طوری به پشت دراز کنید که نزدیک ترین قسمت بدن او به شما، پاهایش باشد.

مقابله با یبوست

علائم و نشانه ها

  • فشار برای دفع مدفوع

یک کودک با یبوست اغلب فشار به دفع مدفوع دارد اما همیشه در انجام دادن آن ناموفق است.

  • مدفوع سخت

زمانی که مدفوع دفع میشود آن سخت است شبیه یک پلت جامد است.

  • گریه

یک مدفوع سخت ممکن است دردناک باشد بنابراین نوزادان اغلب قبل از آن و در حالی که مدفوع را خارج میکنند گریه می کنند.

  • زمان بین مدفوع ها

اگر نوزاد شما برای سه روز مدفوع اش را دفن نکرد ممکن است او یبوست داشته باشد. این برای نوزادان و کودکان برای ۳ بار در روز طبیعی است و اگر بالاتر از ۳ روز باشد نیز طبیعی است و حتی گاهی اگر آنها از پستان تغذیه کنند طولانی تر می شود.

  • زور زدن

علاوه بر ماساژ شکم گزینه‌های دیگری برای رفع یبوست یا جلوگیری از شکل گیری آن وجود دارد.

  • مقدار زیادی مایعات

مطمئن شوید که کودک شما به اندازه کافی مایعات می نوشد. آب پرتقال تازه می‌تواند به حرکت روده ها کمک کند.

  • رژیم غذایی سالم

آیا رژیم غذایی کودک شما شامل تمام نیازهای او برای جلوگیری از یبوست است؟ تا ۴ ماه او باید شیر مادر یا شیر خشک و آبمیوه داشته باشد. از ۴ ماهگی به او برنج،آرد ذرت،پودر میوه و سبزیجات و میوه جات بدهید. از ماه ۶ غلات،حبوبات و به تدریج دانه های دیگر بدهید. فیبر و مایعات به جلوگیری از یبوست کمک می کنند اما چربی از رژیم غذایی حذف نمی شود. در صورت لزوم از درمانگر خود برای دادن مشاوره سوال کنید.

ماساژ درمانی برای دلپیچه

تاریخچه موردی از ماساژ درمانی برای دل درد

( Rhian ) زمانی برای اولین بار یبوست گرفت که اون شروع به خوردن غذاهای جامد کرد. من سعی کردم به او آب پرتقال رقیق شده و همچنین تغذیه از پستان و آلو و زردآلو بدهم اما به نظر می رسید هیچ چیز به او کمک نمی‌کرد. گاهی اوقات او نمی توانست برای ۵ یا ۷ روز مدفوع خود را دفع کند. خواهرم بچه هایش را ماساژ میدهد و پیشنهاد کرد که ماساژ روی شکم را انجام دهم که کمک کننده است. به طور شگفت انگیزی آن جواب داد.من شکم او را ماساژ دادم و سپس زمانی که او شروع به فشار دادن کرد زانوهایش را تا شکمش خم کرد و دوباره آنها را به عقب برگرداندم. من الان هر زمانی که (Rhian)  یبوست دارد از ماساژ استفاده می‌کنم و به طور منظم برای جلوگیری از آن تلاش می‌کنم.

حرکات مدور برای درمان یبوست

  • یک دایره بزرگ اطراف شکم فقط تا داخل هیپ راست شروع کنید،انگشتان و کف دستتان را تا کنار راست قفسه سینه حرکت دهید زیر و داخل هیپ چپ را ماساژ دهید،سپس به طول همه شکم تا هیپ راست چندین بار تکرار کنید. این جابه‌جایی‌ها شامل روده بزرگ است.
  • با دو انگشت دستتان یک دایره کوچک اطراف ناف بکشید، با ملایمت فشار دهید و یک حرکت دایره ای انجام دهید و رها کنید. کنار انگشتانتان را به آرامی اطراف ناف قرار دهید و این عمل را تکرار کنید. در جهت عقربه های ساعت تا زمانیکه به هیپ راست برسید حرکت را به طور مارپیچی انجام دهید. این دستور را به صورت گردشی تا روده کوچک انجام دهید. حرکات را در تمام طول شکم انجام دهید.
  • زانوها را خم کنید. مچ پاهای کودک تان را نگه دارید و هر دو تا زانویش را به طور همزمان خم کنید. آنها را بالا بیاورید و به داخل شکم ببرید. پاهای او را برای چند ثانیه در این پوزیشن نگه دارید. سپس آنها را به آرامی تا زمانی که آن ها صاف می شوند بکشید. این تکنیک می‌تواند به تحریک شکم کودکتان کمک کند.
  • حرکات دایره ای با پاها: مچ پا های کودک تان را نگه دارید و یک زانو را خم کنید آن را بالا بیاورید و به داخل شکم بیاورید. حالا پا را به آرامی تا زمانی که صاف می‌شود بکشید و زانوی دیگرش را خم کنید و به داخل شکم ببرید مثل قبلی. این حرکات دایره ای آرام و ریتمیک را چندین بار تکرار کنید. این فعالیت ممکن است حرکات شکم و روده را تحریک و تشویق کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!