ارگوتراپیست مهدی صابر

شیوع لکنت زبان در کودکان

شیوع لکنت زبان| علائم لکنت زبان| شروع لکنت زبان| مرکز گفتاردرمانی لکنت زبان دکتر صابر

سر فصل مطالب

خودتان را بایک سرماخوردگی آزاردهنده که دست ­ازسر شما برنمی ­دارد در مطب پزشکتان تصور کنید – آبریزش بینی ، گلودرد ، و سرفه . او از شما می­پرسد که زمان پیداشدن اولین نشانه­ های بیماری را بیان کنید و اینکه آن­ها در آغاز چگونه بوده­اند . به ­احتمال بسیار زیاد شما به­ طوردقیق به ­خاطر نخواهید آورد که نخستین نشانه­ های بیماری­تان چه ­زمان اتفاق افتاد و اینکه آن­ها دقیقا چطور بودند ، به­ خصوص اگر آن­ها دریک­دوره یک یا دو هفته ­ای قبل ­از ثابت ­شدنشان ، آمده و رفته باشند. این مشکلی می­باشد که برای مشخص­ کردن شروع لکنت زبان وجود دارد. از والدین درخواست می­شود تابه­ طوردقیق به ­یاد بیاورند که چه ­زمانی لکنت کودک آغاز شده و  زمانی­که آن­ها برای نخستین­ بار به­ آن توجه کردند به­چه ­صورت بود ، بنابراین برخی از اطلاعات ما درباره  شروع  به ­خصوص از مطالعات قدیمی­تر ممکن است دقیق نباشند.  لکنت که در این­جا داده شده نسبتا کم است.  مرکز گفتاردرمانی لکنت  در زمینه تشخیص شدت  لکنت و روش های اصلاح آن همچنین گفتاردرمانی لکنت زبان به صورت تخصصی توسط دکتر لکنت زبان فعالیت می نماید.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

لکنت زبان و سن شروع لکنت

بیایید ابتدا این سؤال را مورد ملاحظه قرار دهیم که کودکان هنگامی­که شروع به لکنت­ کردن می­کنند ، به­ طور میانگین چه­ سنی دارند . دراولین مطالعات (برای مثال ، میلیسن و جانسون ، 1936) محققین یک­سال یا بیشتر پس ­از اینکه شروع لکنت اتفاق افتاده بود از والدین می­خواستند تا سن شروع لکنت در کودکشان را به­یاد بیاورند. سن میانگین شروع ، برگرفته از 9مطالعه مربوط­ به قبل از سال 1990 بلاداستین و راتنر (2008) خلاصه شده است ، تقریبا 4سال است. پس ­ازسال 1990 ، با راهنمایی ایهود یایری و همکارانش در دانشگاه ایلینویز ، محققین مراقب بودند تا با والدین کودکانی­که درفاصله 12ماه از مصاحبه والدین شروع­ به لکنت کرده بودند ، مصاحبه کنند. بلاداستین و راتنر (2008) شش مطالعه انجام­شده پس از سال 1990 راکه در آن­ها با والدین در فاصله کمتری از شروع لکنت نسبت­ به مطالعات قبلی ، مصاحبه شده بود ، فهرست کردند. سن میانگین شروع دراین مطالعات جدیدتر حدود 8/2 سال است ، بنابراین ، یا مطالعات جدیدتر تصویر دقیق­تری از سن شروع  می­دهند یا سن شروع کمتر شده است یاهردو. اتفاق­ نظر کنونی براین ­است که شروع لکنت معمولا قبل از 3سالگی اتفاق می­افتد و بیشتر شروع­ها بین سن 2 و 5/3 سالگی اتفاق می­افتد. برخی از کودکان بزرگ­تر – تاحدود 12سالگی – ممکن است شروع به لکنت کنند اما این­ها موارد نادرتری هستند . شروع لکنت در نوجوان و بزرگسالان احتمالا شکلی متفاوت از ناروانی – سایکوژنیک یا نوروژنیک – می­باشد.

شروع علائم لکنت زبان

پس ، بیایید به نخستین نشانه ­های لکنت ، طبق گفته والدین ، نگاه کنیم. اغلب گزارش­های اولیه از شروع لکنت نشان می­دهد که تکرارهای ساده و آرام هجاها و کلمات معمولا نخستین نشانه ­های لکنت بودند. هرچند ، برخی مطالعات اولیه و مصاحبه­ های بادقت انجام­شده توسط یایری مشخص کردند که دربسیاری موارد والدین کشیده­ گویی­ها و قفل­ها همراه با نشانه­های تلاش و تقلا را به­ عنوان نخستین لکنت­های نشان داده شده توسط کودکشان ، توصیغ کرده ­اند. یایری و آبروز با خلاصه­ کردن تحقیقات خودشان و دیگران پیشنهاد دادند که حتی زمانی­که تنها تکرارها نخستین نشانه­ های لکنت هستند ، درصد هجاهای گفته ­شده که تکرار شده­اند و تعداد بازگوی­ها در هرتکرار به­ شکل قابل ­توجهی در کودکانی که لکنت می­کنند بیشتر از هم­ سن­ وسالان طبیعی آن­هاست.

درآخر ، این سؤال وجود دارد که آیا شروع به ­صورت ناگهانی ، میانی یا تدریجی اتفاق می­افتد . به ­بیان­ دیگر ، آیا والدین به­دلیل ناروانی­های مشخص دیده ­شده درطول یک یا دو روز نتیجه می­گیرند که کودکشان لکنتی می­ باشد ، آبا برای آن­ها این تشخیص یک ­هفته یا دو هفته ، یا بیشتر به­ طول می ­انجامد ، چند هفته ؟ مثلمان در مورد سرماخوردن و تلاش برای به ­یادآوردن شروع آن را به­ خاطر می­آورید ؟ شکی نیست برخی سرماخوردگی­ها ناگهانی ، همراه گلودرد و ظهور آبریزش بینی در شب و بدترشدن آن به­ سرعت، می­ آیند . سایر سرماخوردگی­ها پاورچین­پاورچین وارد زندگی شما می­شوند ، همراه با گلودردی که می­ آید و می­رود و بعدها تبدیل­ به آبریزش بینی و سرفه می­شود.

درتقابل با گزارش­های اولیه درمورد اینکه لکنت همیشه یک شروع تدریجی دارد ، یایری و آمبروز (2005) یافتند که در نمونه 163 کودکشان در بسیاری از موارد (41درصد) شروع به سومین گروه (27درصد) یه ­صورت تدریجی گزارش شده است. این تخمین­ها ممکن است تحت تأثیر میزان توجه این والدین به گفتار کودکشان بوده ، بدون شک ، والدینی که بستگان لکنتی داشته ­اند ، به ­احتمال بیشتری ، لکنت را زودتر تشخیص داده ­اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!