ارگوتراپیست مهدی صابر

فلج مغزی و تیم درمانی

فلج مغزی و تیم درمانی| کاردرمانی فلج مغزی| گفتاردرمانی فلج مغزی| مرکز توانبخشی دکتر صابر

سر فصل مطالب

افراد متخصص متعددی نظیر گفتاردرمانی فلج مغزی و کاردرمانی فلج مغزی در حیطه کودکان فلج مغزی و خانواده آن‌ها مشغول فعالیت بوده و به اصطلاح صاحب نظر هستن. بسته به نیاز، بعضی از این کودکان توسط همه این متخصصین می‌بایست ویزیت شوند و بعضی دیگر توسط یک یا دو نفر آن­ها. از طرفی، نکته بسیار مهمی‌ که درمان­گران باید با دقت و وسواس زیاد برای والدین توضیح بدهند آن است که افراد مختلفی در مراحل گوناگون رشد کودک تأثیرگذار هستند که هریک باید به نوبه خود نقش خویش را در فرآیند درمان این کودکان ایفا کنند. مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی دکتر صابر در زمینه توانبخشی کودکان فلج مغزی فعالیت می نماید. متخصیین کاردرمانی مرکز با استفاده از تکنیک های درمانی مختلف در تسریع روند درمان کودکان فلج مغزی کوشا می باشند.

 جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

بعضی از تیم درمان فلج مغزی عبارتند از:

تیم درمانی در فلج مغزی

  1. والدین. از میان افرادی که با کودک فلج مغزی سر و کار دارند، والدین از اهمیت بیشتری برخوردار هستند چراکه آن‌ها بیشتر از هرکسی از شرایط فرزند خود اطلاع داشته و نکات زیادی راجع به فرزند خود می‌دانند. همه کودکان نیازمند عشق و امنیتی هستند که والدین برایشان به ارمغان می‌آورند. از طرفی، والدین بهترین مجری‌ توصیه‌ها و دستورالعمل­های درمانی درمان­گران بوده و آن‌ها را به خوبی در زندگی روزمره کودک اجرا می‌کنند.
  2.  متخصص اطفال. متخصص پزشکی اطفال بوده که در حیطه سلامت و رشد کودکان تخصص دارد. این متخصص در صورت تشخیص اولیه هرگونه اختلال حرکتی و رشدی در کودک، او را تحت نظر گرفته و در موقع لزوم به پزشکان فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال یا اورتوپدی اطفال و یا متخصصین توان­بخشی (کاردرمانی فیزیوتراپی و گفتاردرمانی) ارجاع می‌دهد.
  3.  دیگر پزشکان متخصص. اغلب کودکان فلج مغزی می‌بایست تحت نظر یک فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال و یک فوق تخصص اورتوپدی اطفال باشند. فوق تخصص مغز و اعصاب اطفال درباره عوارض و بیماری­هایی که کودکان فلج مغزی را مبتلا ساخته (به عنوان مثال تشنج) اظهارنظر نموده و توصیه­های لازم را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، پزشک فوق تخصص ارتوپدی اطفال به صورت دوره­ای کودکان را معاینه کرد‌ه و به درمان و مدیریت عوارض عضلانی اسکلتی فلج مغزی می‌پردازد. او همچنین قادر است تا در صورت نیاز به منظور مدیریت اسپاستیسیتی عضلانی، به تزریق داروی بوتاکس به داخل عضلات درگیر اقدام ورزد هر دوی این متخصصین با تمام افرادی­که در حوزه توان­بخشی کودکان فلج مغزی فعالیت می‌کنند، از نزدیک کار کرده و در مواقع لزوم آن‌ها را به این متخصصین ارجاع می‌دهند. بعضی اوقات لازم است کودک بوسیله دیگر متخصصین از جمله فوق تخصص گوارش، غدد و تنفس اطفال نیز ویزیت شود.
  4. تیم توان­بخشی. درمان­گران تیم توان­بخشی در ارزیابی، مشاوره و درمان کودکان فلج مغزی از تخصص و تحصیلات دانشگاهی مرتبط و مهارت کافی برخوردار هستند. آن‌ها بسته به موقعیت و شرایط ممکن است با کودکان و والدین آن‌ها به صورت انفرادی یا در قالب گروه­های کوچک کار کنند. شایع­ترین درمان­گرانی که با کودکان فلج مغزی سر و کار دارند، کاردرمان­گران، فیزیوتراپیست‌ها و گفتار درمان­گران هستند. شاید نیاز نباشد که همه کودکان فلج مغزی به همه این درمان­گران مراجعه داشته باشند. به عنوان مثال، در کودکانی که مشکلات عدیده­ای دارند، هر سه گروه درمان­گر برای برنامه­ریزی و ارائه خدمات درمانی با یکدیگر مشارکت دارند. ولی در بعضی از این کودکان مراجعه به کاردرمان­گر، فیزیوتراپیست و یا گفتاردرمان­گر به تنهایی کفایت می‌کند. هدف درمان­گران آموزش به والدین است تا به بهترین شکل ممکن در یادگیری حرکت، کسب مهارت­های عملی مورد نیاز برای زندگی و رسیدن به عملکرد مطلوب به کودکان خویش کمک کنند. بازی در تمام کودکان کم سن و سال نقش مهمی ‌در یاددهی و یادگیری دارد. بنابراین زمانی که به والدین برای پیشبرد و تقویت هرچه بهتر مراحل رشدی کودک مشاوره داده می‌شود، این نکته نیز به آن‌ها گوش­زد می‌گردد. در ادامه راجع به هر یک از درمان­گران متخصص کار با کودک توضیح مختصری ارائه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.