ارگوتراپیست مهدی صابر

لکنت زبان شدید

لکنت زبان شدید چیست| علائم علت و درمان لکنت زبان شدید| گفتاردرمانی لکنت زبان دکتر صابر

سر فصل مطالب

مرکز لکنت زبان دکتر صابر در زمینه تشخیص لکنت و روش های اصلاح آن فعالیت می نماید.   گفتاردرمانی لکنت یکی از روش های مهم در درمان لکنت زبان می باشد. گفتاردرمانی لکنت زبان با تشخیص دقیق علت لکنت و شدت آن به صورت تخصصی به درمان لکنت زبان می پردازد. استفاده از تکنیک های درمانی مختلف و تشخیص صحیح لکنت توسط دکتر لکنت زبان موجب تسریع در بهبودی فرد مبتلا حتی در موارد لکنت زبان شدید می شود. مرکز لکنت زبان دکتر صابر با تجربه بالا در این زمینه درمان لکنت و تجهیزات و امکانات پیشرفته شما را در جهت اصلاح اختلالات گفتاری یاری می رساند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

نمونه لکنت پیشرفته در بزرگسالان

سرجیو یک موسیقی­دان 44ساله است که از 3سالگی لکنت می­کرده است . هشت­ نفر از خاله ­ها و دایی­ هایش لکنت می­کرده ­اند که اشاره بریک منشأ ژنتیکی برای مشکل او دارد. لکنت او با تکرارهای چندگانه کلمات تک­ هجایی و بخش­ هایی از کلمات آغاز شد. بیشتر گفتار او روان بود اما هنگامی­که هیجان­زده بود یا عجله داشت ، لکنت سرجیو زبانه می­کشید که این موضوع زنگ خطری برای والدینش و نگرانی آن­ها برای آینده او بود. درابتدا ، راه ­حل پدرش برای لکنت سرجیو ، ضربه­ زدن با بندانگشتان به سر او درهنگام قفل­ کردن او بود. زمانی­که این موضوع شکست خورد و سرجیو کشیده ­گویی­هایی همراه با انقباض فیزیکی و گیرها را افزایش داد که معمولا در گفتارش اتفاق می­افتادند ، والدینش او را نزد درمانگران زیادی از­جمله یک متخصص هیپنوتیز و یک روانشناس که آرام­ بخش تجویز کرده بودند، بردند . به­ نظر نمی­رسید که هیچکدام از این­ها جز اثری موقت چیزی داشته باشند و لکنت سرجیو به ­شدت افزایش می­ یافت. در طول سال­های ابتدایی و راهنمایی او حتی توسط معلمانش مرتبا به ­خاطر لکنتش مسخره میشد و سرجیو خود را فردی طردشده دربین هم سن­ وسالانش یافت.

علایم لکنت زبان شدید

هرچند که این وضعیت خیلی سریع پس ­از عبور تور گروه Beatles از آمریکا عوض شد. سرجیو گیتاری خرید و به خودش آموخت تا آهنگ «می­خواهم دستت را بگیرم» و سایر آهنگ­های گروه Beatles را بخواند. درنتیجه ، شهرت او دربین هم­ مدرسه­ای­هایش افزایش یافت ، هرچندکه لکنتش به بدترشدن ادامه می­ داد. او برای صحبت ­کردن درکلاس مشکلات زیادی داشت ، و معلمانش بسیار غیرصمیمی بودند ، او درنهایت مدرسه را ترک کرد و سبک زندگی خانه­ دوشانه­ ای را به­ عنوان خواننده و ترانه­ سرا ادامه داد.

او همانطور که سفر می­کرد ، روزها کارهای مختلفی را انجام می­داد و شب­ها می­خواند . سرجیو لکنتش را به­ وضع شدیدی ادامه می­داد اما یک استثنا خوشبختانه وجود داشت ، زمانی­که او درحال اجرای برنامه با اعضای گروهش بود نه­ تنها با روانی می­خواند بلکه به­ راحتی با تماشاگران صحبت می­کرد. شماره ­ها را اعلام می­کرد و شوخی می­کرد ، بین ترانه­ ها حرف­های جالب می­زد . درنتیجه جنگ همیشگی­ اش با لکنت ، سرجیو اجتناب­های بسیار گوناگونی را کسب کرده بود. او از برقراری تماس تلفنی طفره می­رفت و هرگاه تماسی با او گرفته میشد از حالت­های چهره­ ای و صداهای آغازگر پیچیده­ای برای مبارزه با لکنتش استفاده می­کرد.

مثال

تلفن ­کردن موقعیتی دشوار برای اکثریت افرادی است که لکنت می­کنند و سرجیو ازاین قضیه مستثنی نیست . بخش اول سرجیو را درحال صحبت­کردن درمورد تجربیاتش با تلفن نشان می­دهد زمانی­که درگذشته قفل­های بدون­ صدا و طولانی­ مدت داشت و بخش 2تماس تلفنی است که سرجیو به ­تازگی داشته است. درهردو قطعه فیلم ، شما ترکیبی از رفتارهای اجتنابی و رهایی را خواهید دید که حالا پس­ از سال­ها لکنت در الگوی گفتاری سرجیو به­خوبی جاافتاده­اند. همچنین برخی لکنت­های ساده و بدون رفتارهای رهایی و اجتنابی وجود دارند که گواه­ بر تلاش سرجیو برای لکنت­ کردن به شیوه­ای ساده ­تر هستند. ببینید که آیا می­توانید انواع لکنت­ هایی که سرجیو در هر دوبخش داشته را تشخیص دهید ، همچنین رفتارهای رهایی و اجتنابی خاص ­اش را ، که بیشتر  آن­ها در طول صحبت دیده می­شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!