ارگوتراپیست مهدی صابر

درمان اختلال حسی در کودکان

درمان اختلال حسی در کودکان| کاردرمانی حسی |یکپارچگی حسی| مرکز اختلالات حسی دکتر صابر

سر فصل مطالب

 بسیاری از فعالیت های روزمره که در یک کودک عادی به سادگی انجام می شود برای والدین کودکان با اختلال حسی دشوار و اضطراب آور است. اگرچه بعضی از کودکان حساس در فعالیت­هایی مثل مسواک زدن دندان­ها و لباس پوشیدن مستقل می­شوند، خیلی دیگر از کودکان با اختلال حسی این فعالیت­های زندگی را کاملا بیزار کننده می­دانند. شانه­ ی خارش آور، شامپوی بد بو، خمیر دندان­های فشاری و غیره ممکن است در صبح زود برای والدینی که تلاش می­کنند تا کودک را تمیز کنند و لباسش را بپوشانند و او را راهی مدرسه کنند دردسرساز می باشد. مرکز درمان اختلال پردازش حسی کودکان دکتر صابر در زمینه کاردرمانی حسی و گفتاردرمانی حسی کودکان به صورت کاملا تخصصی فعالیت می نماید. امکانات مرکز نظیر اتاق ماساژ، سنسنوری روم، اتاق تعدیل مهارت های شنیداری، اتاق تاریک بینایی به یکپارچگی حسی در کودکان و بهبود مشکات حسی آنان کمک می کند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

والدین ممکن است بدانند که بردن کودکشان به سوپر مارکت در ساعت 5 بعداز ظهر بعد از یک روز پر مشغله در مدرسه و فعالیت­های بعد از مدرسه مانند صادر کردن دستوری برای شروع مصیبت است و ممکن است برای جلوگیری از این اتفاق برنامه خود را تغییر دهند.

جلوی موقعیت­های محرک دیگر را سخت­تر می توان گرفت. جمع کردن وسایل تعطیلات، آماده شدن برای مدرسه، و رفتن به دکتر همگی موقعیت­هایی هستند که می­تواند برای والدین و همچنین کودکان شدیدا چالش زا باشند.

پیشنهاداتی در روند درمان اختلال حسی کودکان

پرورش کودکان دارای چالش­های حسی، معمولا نیازمند قواعد متفاوتی نسبت به قواعدی است که والدین با آن بزرگ شده اند و یا نسبت به قواعدی که در مجلات پرورش کودکان توصیه شده است. اهداف ممکن است یکی باشد، اما سفر بزرگ کردن کودکان خوشحال، سالم، و خوش رفتار ممکن است والدین را به راه­هایی بکشاند که از وجود آن­ها هم آگاهی نداشته­اند. سر کردن با کودکان دارای مشکلات حسی نیازمند مهربانی بیش­تر و نیازمند مقدار زیادی خلاقیت در حل مسائل است. در کتاب ما، بزرگ کردن کودک هوشمند از لحاظ حسی، نانسی پسکه و من، تقریبا 50 صفحه راهکار علمی برای مشکلات روزمره­ی والدین و معلمان فراهم نموده ایم که ممکن است بخواهید آن­ها را به اشتراک بگذارید. در ادامه­ی این فصل شما برای سناریوهایی که والدین به احتمال زیاد نیازمند کمک در آن­ها هستند، روش­هایی خواهید یافت.

مشابه همه­ ی چیزهای حسی، اصول کلی شامل ارزیابی مشکل زیربنایی، مشخص کردن این که چه تغییراتی باید و می­تواند انجام شود، و افزایش ظرفیت کودک برای مواجهه با تجارب گسترده تر. بیایید کودکی را در نظر بگیریم که زمان مسواک زدن خیلی آشفته می­شود. بپرسید:

  1. تقاضاهای حسی که کودک توان تحمل آن­ها را ندارد کدام­اند؟ ضروری است که تکالیف یا تجارب مشکل ساز را تجزیه و تحلیل کنید و آن­ها را به اجزای حسی شان بشکنید. آیا مسواک لثه­های کودک را آزار می­دهد؟ آیا مشکل، بود یا طعم خمیر دندان است؟ آیا کودک از حس تهوع به علت کف، می­ترسد؟

اگر توانستید مشخص کنید که کدام جنبه­ی حسی، مشکل ساز است، آیا آن، چیزی است که می توانید تغییرش دهید؟ یا اینکه کودک باید یاد بگیرد که با آن کنار بیاید؟

  1. در مورد زمینه­ی محیط چطور؟ آیا حمام، مساعد مسواک زدن این کودک هست؟ آیا نور فلوروسنت، بیش از اندازه پر نور یا بیش از اندازه چشمک زن است؟ آیا حمام کاشی شده، صدا را بیش از اندازه تکرار می­کند؟ آیا اضافه کردن مواد جذب کننده­ی صدا مفید است؟ مثل پرده­ی دوش که از جنس پارچه­ای تری هستند، حوله های پشمی، و یک قالیچه روی کف حمام. آیا کودک در یک اتاق دیگر بهتر مسواک می­زند؟ در مورد محیط، چه مواردی را می­توان تغییر داد؟ و یا اینکه این موقعیتی است که کودک باید یاد بگیرد با آن کنار بیاید؟
  2. آیا کودک احساس امنیت می­کند؟ آیا ایستادن روی یک چهارپایه حین مسواک زدن کنار سینک، باعث می شود کودک احساس معلق بودن یا نا امنی می­کند؟ آیا کودک در وضعیت نشسته بهتر مسواک می­زند؟

چه می­توان کرد تا کودک از لحاظ فیزیکی و عاطفی، احساس امنیت کند؟

  1. چطور می­توان کودک را برای انجام فعالیت، بهتر آماده کرد؟ آیا فعالیت حسی آماده کننده­ای وجود دارد که به کودک کمک کند؟ مثل یک ماساژ سریع و محکم، قبل از مسواک زدن. آیا این به کودک کمک می­کند که مراحل مسواک زدن به صورت کلامی یا نوشتاری یا تصویری جز به جز شرح داده شود؟ آیا او از آن دسته بچه هاست که اگر یک ویدیو یا کتاب در مورد مسواک زدن ببیند یا بخواند، بهتر مسواک می­زند؟

مهارت حل مساله در این موقعیت­ها، در روند اینکه والدین با مشکلات زیربنایی سازگار می­شود، آسان تر می­گردد و والدین روش­هایی که بهترین نتیجه را می­دهند تشخیص می­دهد.

کاردرمانی حسی در کودکان

شست و شوی صورت

برای کودکانی که حساسیت لمسی دارند، شستن صورت می­تواند وحشتناک باشد. می­توانید تکنیک­های زیر را امتحان کنید:

  • انواع مختلف شست و شو دهنده­های صورت را امتحان کنید تا یکی که بو و حس خوبی دارد را پیدا کنید. مثلا کودکی ممکن است به حس حباب صابون روی پوست اعتراض کند و یک شست و شو دهنده­ی بدون کف ترجیح دهد. بگذارید کودک شست و شو دهنده­های مختلف را بو کند و مورد علاقه­ی خود را انتخاب کند. به خاطر داشته باشید که صابون­های قالبی، فوم­ها، مایع های شست و شو، و شیرهای شست و شو همگی تجربه­ی لمسی و بوی متفاوتی دارند و ممکن است کمی آزمون و خطا نیاز باشد تا نوع مورد نظر انتخاب شود.
  • بیش تر انسان­های حساس، با لمس عمقی راحت ترند تا لمس سطحی، به علاوه می­خواهند روی اتفاقی که دارد روی بدنشان می­افتد احساس کنترل داشته باشند. به کودک بیاموزید که دست­هایش را خیس و صابونی کند و سپس از حرکات چرخشی محکم استفاده کند- بیش­تر شبیه ماساژ باشد تا چیزی که ما به عنوان شستن صورت می­شناسیم. کودک می­تواند ترتیب مورد علاقه­ی خود را انتخاب کند، مثلا شروع از چانه، سپس گونه­ی راست، و آن گاه پیشانی. اگر کودک خیلی کوچک است یا نمی­تواند خودش صورتش را بشوید، والدین می­توانند در حالی که مراحل کارشان را شرح می­دهند، صورت کودک را بشویند.
  • برخی آدم­ها شست و شو با لیف یا اسکاج را به شست و شو با انگشتانشان ترجیح می­دهند. برای یافتن بافت مطلوب بافت­های مختلف را امتحان کنید.
  • اغلب کودکان شستن صورت با پرتاب کردن آب به صورت در حالی که چشم­ها محکم بسته نگه داشته شده اند، را به سختی تحمل می­کنند. اولا، دماهای مختلف را امتحان کنید؛ کودک ممکن است آبی که کمی خنک تر یا گرم تر از دمایی که والدین فکر می­کنند دمای مناسب است را ترجیح دهند. ممکن است شمردن دفعات پاشیدن آب به صورت، قبل از کشیدن دست روی صورت مفید باشد. معمولا 6 تا 10 بار. کودک ممکن ترجیح دهد که در حالی که به آینه نگاه می­کند با یک لیف خیس به دقت باقی مانده­های ماده­ی شست و شو دهنده را پاک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.