ارگوتراپیست مهدی صابر

بیش فعالی از چه سنی قابل تشخیص است

بیش فعالی از چه سنی قابل تشخیص است|مرکز تشخیص و درمان بیش فعالی دکتر صابر

سر فصل مطالب

اختلال بیش فعالی نوعی اختلال پیچیده عصبی می باشد که بر توانایی های کودک در بسیاری از حیطه ها از جمله مهد، مدرسه،خانه و… تاثیر می گذارد. این اختلال هم چنین بر رفتار کودک هم تاثیر گذار می باشد. اختلال بیش فعالی جز شایع ترین اختلالات دوران کودکی بوده که بین 5 تا 11 درصد کودکان به این اختلال دچار می شوند و این که بیش فعالی از چه سنی قابل تشخیص است، سوالی برای عموم می باشد. علائم و نشانه های بیش فعالی در کودکان، نوزادان و بزرگ سالان متفاوت بوده و تشخیص این اختلال را بسیار دشوار می کند. تشخیص علائم بیش فعالی در کودکان زیر دو سال بسیار سخت بوده و گاهی اوقات غیر ممکن می شود. علائم کودکان بیش فعال هنگامی که شرایط کودک دچار تغییر می شود، به عنوان مثال هنگامی که کودک به مدرسه می رود، بیشتر بروز پیدا می کند و مشاهده می شود. بعضی وقت ها شیطنت ها و برخی رفتار های کودکان، پدر و مادر کودک را نگران می کند و همین مورد باعث می شود که والدین شک کنند که کودک شان به بیش فعالی مبتلا است یا نه. مرکز تشخیص و درمان بیش فعالی دکتر صابر تحت نظر دکتر متخصص بیش فعالی، با انجام خدمات تخصصی گفتاردرمانی بیش فعالی، کاردرمانی بیش فعالی و رفتار درمانی به درمان کودکان مبتلا به ببیش فعالی می پردازد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

بیش فعالی در کودکان از چه سنی قابل تشخیص است؟

واضح و مبرهن است که تشخیص علائم بیش فعالی در کودکان 7 سال به بالا راحت تر و ساده تر از تشخیص این علائم در کودکان 2 یا 3 ساله است. همان طور که پیش تر گفتیم، با تغییر موقعیت کودک بهتر می توان نشانه های بیش فعالی را تشخیص داد. طبق نظر متخصصان میانگین سنی برای تشخیص بیش فعالی به طور متوسط 7 سالگی می باشد. در برخی موارد علائم و نشانه های بیش فعالی با افزایش سن بهتر می شود اما خیلی از بزرگ سالانی که در سنین کودکی به این اختلال دچار شده اند، همچنان تا سنین بزرگ سالی، مشکلاتی را خواهند داشت. نشانه های اختلال بیش فعالی در کودک باید مدت زمان طولانی ای مشاهده شود تا بتوان تشخیص داد بیش فعالی از چه سنی قابل تشخیص است.

تشخیص علائم بیش فعالی در کودکان

تشخیص بیش فعالی در کودکان به وسیله یک متخصص بیش فعالی کودکان یا همان متخصص کاردرمانی و گفتاردرمانی با تجربه و مجرب در زمینه درمان بیش فعالی کودکان انجام می شود. متخصص بیش فعالی درباره علائم ونشانه های این اختلال در زندگی یک فرد مبتلا، با او گفت و گو کرده تا یک تصور دقیقی برای متخصص بیش فعالی ایجاد شود. آن ها هم چنین کودک مبتلا به بیش فعالی را از نظر بقیه مشکلات نیز بررسی می کنند. تشخیص یک متخصص بیش فعالی برای درمان بیش فعالی کودکان بر این اساس است که آیا کودک مبتلا همه علائم بیش فعالی را دارد یا خیر.

شایع ترین علائم بیش فعالی در کودکان

علائم بیش فعالی در کودکان بعضی اوقات ممکن است به وسیله والدین، معلم و… تشخیص داده شود. توجه نکردن به خصوصیات بچه های بیش فعال در دوران کودکی سبب می شود فرد در بزرگسالی با مشکلاتی همچون استرس، اختلالات خواب، افسردگی، پرخاشگری و… رو به رو شود. بنابراین عدم توجه به کودکان بیش فعال می تواند عملکرد روزمره آن ها را با مشکل رو به رو کند.

-جنب و جوش مدام

-ایجاد سر و صدای زیاد

-رفتار های پرخاشگرانه

ناتوانی در نشستن

-مشکل در آرام شدن

-مشکل در توجه و تمرکز

-صحبت کردن بیش از حد

-ناتوانی در انتظار

-مشکل در گوش دادن

درمان بیش فعالی در کودکان

هیچ روش تشخیصی واحدی برای تشخیص اختلال بیش فعالی وجود ندارد به جز این که این اختلال در کودکی تشخیص داده شود. این تشخیص به وسیله یک متخصص توانبخشی مجرب که در این حیطه تخصص دارد انجام می شود. آن ها هم چنین بررسی می کنند که آیا با مشکلات دیگری مواجه هستید که نیاز به مداخله و درمان داشته باشد. برای کم تر شدن علائم بیش فعالی در کودکان، آموزش پدر و مادر ها به عنوان اولین خط درمان پیش از دارو درمانی پیشنهاد می شود. دارو درمانی، روان درمانی، رفتار درمانی، بازی درمانی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، اتاق تاریک، کاردرمانی حسی و… از جمله روند های درمانی برای کودکان و نوزادان می باشد.

مرکز تشخیص و درمان بیش فعالی دکتر صابر

error: Content is protected !!