ارگوتراپیست مهدی صابر

تاریخچه کاردرمانی

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

کاردرمانی یکی از زیر شاخه های علم توانبخشی به حساب می آید که برای همه سنین کاربرد دارد، قدمت این رشته به اوایل قرن بیستم برمیگردد ، اما ایده استفاده از کار و فعالیت جهت درمان افراد از هزاران سال قبل مطرح بوده است. در واقع پیدایش علم کاردرمانی به درک و تجزیه و تحلیل فعالیت های هدفمند بر می گردد.

در سال ۱۷۹۳ فیلیپ پینل نظریه را جهت درمان بیماران روان مطرح کرد که به ساخت اولین بیمارستان روانی در پاریس منتج شد. او در نظریه ”    moral treatment and occupation” روش های درمانی خود را بر پایه تمرینات فیزیکی و کارهای دستی ارائه نمود و اعتقاد داشت این روش درمانی باید درتمام بیمارستان های روانی بکار گرفته شود. کار و فعالیت هدفمند باعث ایجاد انگیزه و روحیه شاد در فرد می شود و بیمار را برای بازگشت به زندگی عادی و شغل خود آماده می سازد. این درمان به نام درمان اختلال محور شناخته شد، موفقیت این نوع از درمان موجب گسترش بیمارستان های درمانی برای بیماران روان گردید.

در سال ۱۹۰۵ پرستاری به نام سوزان تریسی استفاده از کار را در درمان بیماران روان مطرح کرد، او شروع به آموزش پرستاران درمورد استفاده از فعالیت در درمان بیماران نمود و به مرور متوجه شد که استفاده از فعالیت و دارو درمانی یک پیوند اساسی دارند.

در سال۱۹۱۱ در ماساچوست یک دوره آموزش بر اساس درمان با کار  را مطرح کرد و 3 جنبه شخصیتی، جسمی و روحی-روانی را در درمان بیمار مورد توجه قرار داد.در اواخر قرن نوزدهم با گسترش علم پزشکی دیدگاه درمان توسط کار کمرنگ تر شد و با اینکه پیش بینی می شد این رویکرد درمانی فراموش شود اما کم کم موجب پیدایش تخصص جدیدی به نام کاردرمانی شد.

در اولیل پیدایش رشته کاردرمانی آن را به عنوان زیر شاخه ای از روان درمانی می شناختند، اما با پیشرفت علم پزشکی و کشف تاثیر جنبه های روانی بر اختلالات جسمی و برعکس، علم کاردرمانی نیز در هر دو حیطه ذهن و جسم مطرح گردید.

در سال ۱۹۱۷ انجمن ملی پیشرفت کاردرمانی که بعد ها به نام انجمن کاردرمانی آمریکا تغییر نام داد با هدف استفاده از کار برای ارتقاء سطح سلامت و بهداشت افراد تاسیس شد.و نام    occupational therapy   نیز توسط همین انجمن بر این رشته گذاشته شد.

کاردرمانی برای همه سنین

کاردرمانی در سال های اخیر

کاردرمانی در سال های اخیر پیشرفت بسزایی در زمینه استفاده از تکنولوژی های روز دنیا داشته است و در حیطه درمان کودکان، بیماران نورولوژیک و ارتوپدیک و بیماران روان فعالیت گسترده ای دارد.

از فعالیت های این رشته در حیطه کودکان می توان به کاردرمانی ذهنی، جسمی، درکی_حرکتی، آب درمانی، اتاق تاریک، اتاق شنیداری، سنسوری روم ، تعدیل حسی، ماساژ درمانی  و…… اشاره کرد.

در زمینه بیماران بزرگسال نیز در حیطه نورولوژی و ارتوپدی شامل خدمات حرکت درمانی، آب درمانی، ماساژ درمانی، درکی_حرکتی و ADL و….. می باشد.

کاردرمانی و گفتاردرمانی از رشته های مهم توانبخشی در جهت ایجاد استقلال فرد در جامعه و استفاده از حد اکثر توانمندی های فرد آسیب دیده و توانمند سازی و تقویتمهارتهای فرد می باشد.کودکان اتیسم، سندروم داوون، فلج مغزی، اختلالات یادگیری، اختلال نقص توجه و بیش فعالی، اختلال پردازش حسی، اختلالات اضطرابی، لکنت زبان، تاخیر رشدی و تاخیر گفتاری، اختلالات گفتار و زبان و…… بیماران نورولوژیک، آسیب مغزی، ضربه مغزی، سکته مغزی، پارکینگسون، بیماران ارتوپدیک و شکستگی های مزمن.

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی غرب تهران(گفتاردرمانی در پاسداران) ، واقع در سعادت آباد (کاردرمانی در سعادت آباد) و شعبه دوم واقع در پاسداران آماده خدمت در زمینه توانبخشی به شما عزیزان می باشد.

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
لکنت زبان در کودکان
فلج مغزی در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان
یکپارچگی حسی چیست؟
دیستروفی عضلانی چیست؟
بیش فعالی در کودکان چیست؟
نقص توجه  در کودکان چیست؟
متخصص کاردرمانی در منزل
مرکز کاردرمانی کودکان
بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران
متخصص گفتار درمانی در منزل
کلینیک گفتاردرمانی کودکان
بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

بهترین مراکز توانبخشی

بهترین کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی در تهرانپارس

مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی در نیاوران

مرکز کاردرمانی سعادت آباد

بهترین مرکز کاردرمانی در ستارخان

کلینیک کاردرمانی در پاسداران

بهترین کلینیک کاردرمانی در شمال تهران

مرکز کاردرمانی در شرق تهران

بهترین کلینیک  کاردرمانی در پونک

بهترین مرکز کاردرمانی در ولنجک

بهترین کاردرمانی در فرمانیه

کلینیک کاردرمانی در شهرک غرب

مرکز کاردرمانی غرب تهران

کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی در شریعتی

بهترین کاردرمانی در مرزداران

مراکز توانبخشی در سیدخندان 

کاردرمانی در جنت آباد

بهترین مرکز کاردرمانی دهکده المپیک

بهترین گفتار درمانی و کاردرمانی اسلام شهر

کاردرمانی  و گفتار درمانی در تجریش

بهترین کاردرمانی و گفتاردرمانی در قلهک

کاردرمانی و گفتار درمانی خوب در تهرانسر

مرکز کاردرمانی و گفتار درمانی در ونک

کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی در نارمک

بهترین گفتار درمانی و کاردرمانی پیروزی

 گفتار درمانی سعادت آباد

بهترین مرکز گفتار درمانی ستارخان

گفتار درمانی ولنجک

گفتار درمانی پاسداران

بهترین مرکز گفتار درمانی در شرق تهران

گفتار درمانی غرب تهران

بهترین مرکز گفتار درمانی اتیسم در تهران

مراکز گفتار درمانی در مرزداران

توانبخشی نیاوران

کاردرمانی در جنوب تهران

گفتار درمانی در جنوب تهران

کاردرمانی و گفتار درمانی در انقلاب

مرکز گفتار درمانی و کاردرمانی در یوسف آباد

کاردرمانی خوب در منظریه

بهترین کاردرمانی در ظفر

مرکز کاردرمانی تهران نو

کاردرمانی در افسریه

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.