ارگوتراپیست مهدی صابر

کاردرمانی ذهنی کارکرد های اجرایی

کاردرمانی ذهنی کارکرد های اجرایی| بهترین کاردرمانی برای کودکان| توانبخشی شناختی

سر فصل مطالب

کاردرمانی ذهنی یکی از شاخه های اصلی کاردرمانی است که به درمان و کمتر شدن مشکلات ذهنی کودکان کمک می کند. کاردرمانی ذهنی کارکرد های اجرایی در کودکان با بهره گیری از روش های تخصصی، به آموزش مفاهیم شناختی و تقویت مهارت ها و کارکرد های اجرایی مغز در حیطه های ذهنی و درکی می پردازد. کاردرمانی در حوزه ذهنی به بهبود کارکرد شناختی، رفتاری و ارتباطی کودکان و بزرگسالانی که به اختلالات ذهنی و روانی مبتلا هستند، می پردازد. کاردرمانی ذهنی به تقویت مهارت های ذهنی و درمان مشکلات ذهنی کمک می کند. کلینیک کاردرمانی دکتر صابر، بهترین کاردرمانی برای کودکان، با انجام متد های تخصصی به کاردرمانی ذهنی کارکرد های اجرایی کودکان و توانبخشی شناختی کودکان می پردازد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

کارکرد های اجرایی در کاردرمانی ذهنی

به طور کلی، اکثر پژوهشگران پذیرفته‌ اند که کاردرمانی ذهنی کارکرد های اجرایی توانایی کودک را در بازداری، خود تنظیمی، برنامه‌ ریزی، کنترل حرکتی، ادراک زمان، پیش‌ بینی آینده، سازماندهی، حافظه کاری، حل مسأله و هدف‌ گذاری برای انجام تکالیف و فعالیت‌ های درسی تعیین می‌ کنند. از لحاظ عصب‌ شناختی، کارکرد های اجرایی در واقع به ناحیه پیشانی قشر مغز ارتباط دارند و شامل توانایی‌ های مورد نیاز برای رفتار های هدف محور هستند. پیدایش کارکرد های اجرایی مثل برنامه‌ ریزی، انعطاف‌ پذیری، بازداری و خود بازبینی به این ناحیه نسبت داده می‌ شود. کارکرد های اجرایی بین نواحی آناتومیکی زیر تقسیم شده است: پیشانی خلفی، پیشانی جانبی و پیشانی حدقه‌ ای که تعامل عملکردی این سه ناحیه، رفتاری را که به عنوان کارکرد اجرایی شناخته می‌ شود، تولید می‌ کند. شواهد زیادی در ادبیات عصب‌ روانشناختی نشان می‌ دهد که مسیر موازی بین بلوغ قطعه پیشانی و تحول کارکرد اجرایی وجود دارد. توسعه این منطقه از مغز در اوایل زندگی آغاز و حداقل تا پایان بلوغ ادامه دارد و در این مدت در تکامل سایر توانایی‌ های فردی نقش ایفا می‌ کند. تحول کارکرد های اجرایی که در حافظه کاری، مهار و برنامه‌ ریزی انعکاس می‌ یابد، وابسته به سن است. نوزادان در ۸-۷ ماهگی شروع به نشان دادن توانایی نگه داری اطلاعات در ذهن، مهار پاسخ‌ های شدید و نامربوط، برنامه‌ ریزی و اجرای مجموعه‌ ای از اعمال می‌ کنند. این توانایی‌ ها در طول کودکی و نوجوانی به رشد سریع خود ادامه می‌ دهند. در دوره پیش از نوجوانی کودکان پیشرفت قابل توجهی در حافظه کاری نشان می‌ دهند. هرگونه ناهنجاری در تحول در این دوره رشدی می‌ تواند منجر به بروز اختلالات تحولی شود.

تحول کارکرد های اجرایی

تحول کارکرد های اجرایی، از طریق پیگیری تغییرات به وجود آمده در عملکرد کودک در کاردرمانی ذهنی در آزمون‌ هایی که مؤلفه‌ های مختلف اجرایی را می‌ سنجند قابل مشاهده است. به این منظور آزمون‌ های مختلفی طراحی شده است که از آن جمله می‌ توان به آزمون‌ های ویسکانسین، عملکرد مداوم، برج لندن، استروپ و سایر آزمون‌ های مطرح شده در فصل دهم اشاره کرد که انجام موفقیت‌ آمیز آن ها نیازمند فرایند کنترل مؤلفه‌ های متفاوتی چون برنامه‌ ریزی، استدلال، توجه انتخابی، کنترل تكانه، حل مسأله، حافظه کاری و توانایی تغییر انعطاف‌ پذیر پاسخ‌ ها است. درگیری مؤلفه‌ های متفاوت در انجام این آزمون‌ ها محققان را به بررسی این مسأله سوق داد که آیا کارکرد های اجرایی را باید یک مكانيزم واحد و یکپارچه دانست یا به عنوان مکانیزمی چند عاملی با زیر مجموعه‌ های مجزا و وابسته‌ های عصبی متفاوت در نظر گرفت. مطالعات تحلیل عاملی میاک و همکاران سه مؤلفه مهم کارکردها را مشخص نمود. حافظه کاری، تغییر توجه و مهار پاسخ. در واقع عملکرد اجرایی باید یک ساختار چند جزئی با اجزای مختلف در نظر گرفته شود که در سنین مختلف به حداکثر بلوغ می‌ رسند. این یک واقعیت است که همه کارکرد های اجرایی الگو های مشابهی از تحول ندارند. هر مؤلفه دارای الگوی خاص خود است، که می‌ تواند منعکس کننده دخالت نواحی خاصی از قطعه پیشانی در تحول آن باشد.

مطالعات تحول کارکرد های اجرایی

اکثر مطالعات مربوط به حوزه تحول عملکرد های اجرایی و کاردرمانی ذهنی با تمرکز بر ماهیت چند وجهی و با در نظر گرفتن مؤلفه‌ های متفاوت آن انجام گرفته‌ اند. هوزینگا و اسمیتس در مطالعه‌ ای تغییرات وابسته به سن را به وسیله نسخه هلندی مقیاس درجه‌ بندی رفتاری عملکرد اجرایی در یک گروه نمونه ۱۸-۵ ساله سنجیدند، نتایج، کاهش را در مشکلات مربوط به عملکرد اجرایی در زیر مقیاس‌ های مختلف با افزایش سن نشان داد. در این مقیاس‌ ها ۸-۵ ساله‌ ها به مراتب مشکلات بیشتری نسبت به ۱۱- ۹ ساله‌ ها و آن ها نیز مشکلات بیشتری نسبت به ۱۴-۱۲ ساله‌ ها و و ۱۸-۱۵ ساله‌ ها در عملکرد اجرایی نشان دادند. همچنین محققان دریافتند که ۱۱-۹ ساله‌ ها نسبت به ۵-۸ ساله‌ ها به شکل معناداری در حافظه کاری بهتر عمل می‌ کنند. توانایی مهار پاسخ‌ های شدید نیز وابسته به سن است و در 30-18 ماهگی، در دوران دبستان و در دوره بزرگسالی دوره‌ هایی از بهبود را نشان می‌ دهد.

 بهترین کاردرمانی برای کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!