ارگوتراپیست مهدی صابر

مشکل مدرسه رفتن کودکان

مشکل مدرسه رفتن کودکان | سنجش ورود به مدرسه| تست ورود به کلاس اول| تست هوش دکتر صابر

سر فصل مطالب

در ابتدای سال تحصیلی والدین با چالش های مختلفی روبه رو هستند. در این میان کودکان با نیاز های خاص مشکلات بیشتری را با مدرسه رفتن تجربه می کنند. محیط ناآشنای مدرسه، استفاده از سرویس بهداشتی یا تحمل صدای بلندگوی مدرسه برای کودکان با نیاز های خاص دشوار می باشد. کاردرمانان در این میان می توانند کمک بسزایی به کودک و والدین در بهبود شرایط و تطابق کودک ایفا نمایند. مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی دکتر صابر در حیطه کاردرمانی حرکتی، کاردرمانی دست، کاردرمانی حسی، جهت بهبود مهارت های حرکتی و تطابق حسی کودکان و رفتاردرمانی ، بازی درمانی گروهی جهت بهبود ارتباط اجتماعی و آموزش صحیح نحوه ارتباط با دیگران ، درمان پرخاشگری یا گوشه گیری کودکان فعالیت می نماید. تجهیزات پیشرفته مرکز در کنار تجربه بالای درمانگران و مشاوره اصولی به والدین بهترین نتیجه درمانی را در کوتاه ترین زمان ممکن برای کودکان رقم می زند.

 جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید. 

نمونه ای از مشکلات مدرسه رفتن کودکان

گابریل به مدرسه می‌رود

گابریل از این که صبح‌ها بیدار شود و به مدرسه برود بیزار است. مادرش تلاش می‌کند او را به آرامی‌ بیدار کند اما پس از مدتی کلنجار رفتن صبر خود را از دست می‌دهد. گابریل از این‌که صورتش خیس شود خوشش نمی‌آید، اما مادر او را مجبور می‌کند که صورتش را بشوید و دندان­های خود را با خمیردندان چندش ­آور نعنایی مسواک بزند. تنها بوی صبحانه حال او را بهم می‌زند، اما اندکی از کیک صبحانه می‌خورد. او به اتوبوس مدرسه می‌رود و گوش­های خود را می‌گیرد. او از خود می‌پرسد :چرا بچه‌ها هر صبح فریاد می‌زنند؟ چرا راه اتوبوس انقدر پر چاله و برآمدگی است و چرا اتوبوس بوی گازولین می‌دهد؟ در نهایت، او همراه چند صد دان­ش آموز دیگر به مدرسه می‌رسد.در راهروی مدرسه­ی هرج و مرج صبحگاهی است. او بالاخره به کلاس درس خود می‌رسد. کودکان اسباب­بازی و لگو‌ها را از قفسه‌ها بیرون می‌آورند. گابریل یک کتاب مصور پیدا می‌کند و در گوشه­ای می‌نشیند. او به بالا نگاه می‌کند و معلم را می‌بیند که فعالیت روزانه را آماده می‌کند که نقاشی است. او آهی می‌کشد. قرار است امروز یک روز طولانی دیگر در پیش دبستانی باشد.

کاردرمانی و مدرسه رفتن کودکان

زمان نهار جسی

جسی روز خیلی خوبی را در مدرسه می‌گذراند. او امتحان­های ریاضی و ادبیات خود را خیلی خوب داده است. او هنگام ظهر بسیار گرسنه است اما برای همکلاسی­ هایش صبر می‌کند تا اول غذایشان را بگیرند. خیلی سخت است که سینی کافه تریا را که پر از غذا است را متعادل نگه دارد. اما حداقل یاد گرفته است که کتابی روی صندلی نزدیک به صف غذا بگذارد تا مجبور نباشد با سینی مسافت طولانی را طی کند. او به سرعت غذای خود را قورت می‌دهد تا بتواند برای زنگ استراحت آماده باشد. در حالی که بچه‌های کلاس او به بیرون می‌روند، یکی از هم کلاسی­هایش دوباره او را جسی شلخته صدا می‌زند. او به دستشویی می‌دود و می‌بیند که صورتش پر از خرده نان است، او متوجه می‌شود که پیراهنش را دوباره برعکس پوشیده. او با خود می‌گوید: خدایا، اصلا چه کسی اهمیت می‌دهد؟ و از خود می‌پرسد که آیا پسرهای دیگر امروز او را در بازی بسکتبال راه می‌دهند یا نه.

کلاس تربیت بدنی پیت

پیت با خود فکر می‌کند: خدارا شکر، حداقل می‌توانم از این صندلی سخت بیرون بروم و در کلاس تربیت بدنی حرکت کنم. کی می‌دانست دبیرستان تا این قدر نشستن و نوشتن دارد؟ اما معلم تربیت بدنی امسال یک مشکل خواهد شد. او خیلی سخت­گیر است. همان لحظه که پیت وارد باشگاه می‌شود، باید بنشیند و ساکت باشد. واقعا که! سپس معلم شروع می‌کند به حرف­های بیهوده زدن و آن زمین چوبی برای نشستن خیلی سفت است و آنجا طناب­های خیلی جالبی برای بالا رفتن وجود دارد. او خیلی میل دارد بلند شود و خود را کشش دهد. خداوندا! توپ­های جدید آورده­اند. معلم تربیت بدنی به او می‌گوید که باز روی زمین بنشیند. و معلم به حرف زدن ادامه می‌دهد. پیت باز هم می‌ایستد. کمر او درد می‌کند و معلم او را به دفتر مدیر می‌فرستد. منصفانه نیست!

راه حل­های کاردرمانی برای مدرسه رفتن کودکان

اگر کودک یا نوجوان در مدرسه کاردرمانی دریافت می‌کنند، باید توسط کاردرمان مشاهده و برای پیشرفت در هر زمینه یاری شود. اگر کودکی در خارج مدرسه با یک کاردرمان کار می‌کند، باید در وظایف متفاوت مدرسه یاری شود. بقیه این بخش به متخصص کمک می‌کند بسیاری از مشکلات پروسه­ی حسی شایع در مدرسه و راه حل آن‌ها را درک کند.

راهکارهای مدرسه

بسیاری از مدارس زمان­های برنامه­ ریزی شده برای سرویس­های رفت و برگشت دارند تا از هرج و مرج ناشی از رسیدن کودکان به مدرسه و هنگام رفتن به خانه بکاهند. این می‌تواند لطف بزرگی برای دانش آموزی باشد که در بین حرکات شلوغ و پر سر و صدای گروه­های بزرگ ادم‌ها غرق می‌شود.

اگر ممکن باشد، مدرسه می‌تواند برای یک کودک حساس طوری برنامه ریزی کند که چند دقیقه قبل از بقیه به مدرسه برسد تا بتواند به راحتی به کلاسش برود و به درستی آماده شود. گزینه­ ی دیگر، این است که دانش ­آموز به یک مکان خاص مانند دفتر یا اتاق درمان­گر برده شود تا بقیه کودکان در کلاس‌ها قرار گیرند.

دیگر گزینه ­هایی که با والدین بحث می‌شوند شامل فراهم کردن رژیم حسی برای دانش آموز قبل از مدرسه و همین­طور محافظت گوش و یک برنامه­ ی عملکردی است.

  • فعالیت­های رژیم حسی قبل از مدرسه می‌تواند شامل یک ماساژ سفت یا بغل کردن­ های محکم در حالی که کودک هنوز در تخت است، پخش موسیقی مورد علاقه به عنوان نظم بیدار شدن، پریدن روی یک تخته­ی پرش کوچک، چرخیدن روی یک صفحه ، از پله‌ها رفتن بجای استفاده از آسانسور، با دیگر فعالیت­های حرکتی که به بیدار شدن بدن و ذهن کمک می‌کنند و شروع خوبی برای یک روز خوب در مدرسه ایجاد می‌کنند باشد.
  • کربوهیدرات برای صبحانه، مخصوصاً کربوهیدرات­های شکردار، از ارزش تغذیه­ای پایینی برخوردار هستند. حتی تبلیغات­های تلوزیونی نیز اعلام می‌کنند که غلات صبحانه­ای تنها بخشی از یک صبحانه­ی دارای ارزش غذایی هستند. یک کاسه از غلات صبحانه با شیر به کودک انرژی فوری می‌دهد، اما برای او ارزش غذایی کافی برای نگه داشتن کودک در طی صبح نمی‌دهد. نوعی پروتئین برای تغذیه­ی دستگاه عصبی قبل از مدرسه برای کودک مفید است. لازم نیست صبحانه­ی سنتی باشد. اگر کودک از ناگت مرغ با پنیر خوشش می‌آید ، خوب است. یک آبمیوه­ ی صاف شده ، شاید هم با کمی‌ پودر جو اضافه شده، یک نوشیدنی فوق العاده­ی صبحانه است.
  • هنگام سوار شدن در اتوبوس مدرسه، مترو یا وارد شدن به راه روی شلوغ مدرسه هنگام رسیدن همه، کودک می‌تواند از محافظ­های گوش کاهش­ دهنده­ ی صدا استفاده کند؛ مانند محافظ­ه ای شنوایی که شبیه هدفون هستند و از ورود صدا با پوشاندن خارج کانال گوش جلوگیری می‌کنند؛ یا گوش­گیرهای ساده­ی کاهش ­دهنده ­ی صدا که از داروخانه‌ها یا آنلاین تهیه می‌شوند. کودک می‌تواند در خانه یا در راه مدرسه یا خانه از طریق هدفون به موسیقی مورد علاقه­ ی خود گوش دهد. کودک می‌تواند با نگه داشتن عروسک دستی مورد علاقه یا وسیله­ ی دیگری مثل توپ فشاری قادر به خود-تنظیمی ‌باشد. همین­طور پوشیدن جلیقه­ ی وزن­دار می‌تواند در این زمان‌ها نظم دهنده و آرامش بخش بانشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.