ارگوتراپیست مهدی صابر

مرکز تست توجه دیداری دکتر صابر-آزمون هوش بینایی فراستیگ-آزمون ادراک بینایی فراستیگ- تست جستجوی دیداری

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

آزمون هوش بینایی فراستیگ به ارزیابی هوش بینایی و ادراک بینایی می پردازد. این تست هوش بینایی برای تشخیص مشکلات توجه دیداری، ادراک دیداری و … در کودکان مورد استفاده قرار می گیرد.

بخش های تست هوش بینایی فراستیگ

این آزمون هوش بینایی درصدد است که پنچ مهارت ادراکی- عملیاتی را اندازه گیری کند که در زیر نقل می شود:

آزمون I

هماهنگی حرکتی چشم– یک آزمون هماهنگی چشم و دست، شامل کشیدن خطوط ممتد مستقیم، منحنی یا زاویه دار بین دو حد از پهناهای متفاوت، یا از نقطه ای به نقطه دیگر بدون خطوط راهنماست.

آزمون II

متن زمینهتشخیص شکل از زمینه آزمونی که تغییرات در ادراک متن، در مقابل زمینه های پیچیده افزایشی را شامل می شود. از اشکال متقاطع، مخفی شده و هندسی استفاده شده است.

آزمون III

ثبات شکل– آزمونی که شامل شناسایی اشکال هندسی به خصوصی است که در اندازه ها، سایه ها و بافت های متفاوت و نقطه هایی در فضا و تفاوتشان از اشکال هندسی مشابهی ارائه شده است. و از دایره ها، مربع ها، مستطیل ها، بیضی ها و متوازی الاضلاع ها استفاده می شود.

آزمون IV

وضعیت در فضا– آزمونی که شامل تمیز اشکال وارونه و چرخشی ارائه شده در چند ردیف است. از رسم کردن طرح هایی که معرف اشیاء مشترکی هستند استفاده می شود.

 

آزمون V

روابط فضایی– آزمونی که شامل تجزیه و تحلیل اشکال ساده و طرح ها است. این ها زاویه ها و خطوط مختلفی هستند که بچه ها می بایستی آنها را کپی کنند و می توانند از نقطه ها به عنوان راهنما استفاده کنند.

خرده آزمون های ویژه ای در مهد کودک ، آمادگی ( کودکستان ) و سال های ابتدایی انتخاب شده اند. زیرا که مشاهدات کلینکی ( بالینی) به ارتباط ظاهریشان اشاره می کند. مثلا ادراک درست فضایی و روابط فضایی تا حدی به توانایی تمیز دادن حروف مشابهی همچون d و b  وابسته است و همچنین شناسایی حروف متوالی در یک لغت و لغات در یک جمله.

تحقیق ملخص سال 1963 در رساله مربوط به استاندارد کردن آزمون هوش در مورد ارتباط بین نمرات آزمون فراستینگ و درجه بندی عملکرد سازگاری مدرسه بحث می کند و خلاصه ای از مطالعات تحقیقی جامع تر در سال 1966 ارائه گردیده است.

اگر چه تجربه نشان داده است که غالبا آسیب مغزی جدا بر توانایی ادراکی تاثیر می کند ولی این آزمون هوش با استنباط فعلی برای ارزیابی اختلالات ارگانیکی مورد استفاده قرار نمی گیرد. برای تشخیص الگوهای اختلال ادراک بینایی وابسته به آسیب مغزی از عقب ماندگی های شدید معلول سایر عوامل به تحقیق های بیشتری نیاز است. در هر صورت این امید وجود دارد که سرانجام این آزمون هوش دیداری( تست فراستیگ) ابزار مناسبی برای تشخیص آسیب مغزی نیز قلمداد شود.

تشخیص و آموزش بچه های ناتوان در ادراک دیداری در طی سالهای قبل از مدرسه یا در همان بدو ورود به دبستان از بسیاری از شکست های تحصیلی و ناسازگاری هایی که معلول مشکلات ادراکی دیداری هستند جلو گیری خواهد کرد. گرچه ممکن است که بسیاری از بچه ها در سنین بالاتر بر مشکلات ادراک بینایی غلبه یابند ولی هنوز روشی وجود ندارد که از قبل تعیین کند که آیا کودک بدون کمک قادر خواهد بود بر مشکلات فائق آید.

اجرای آزمون هوش فراستیگ به استفاده از حداقل زمان احتیاج دارد. آزمون ادراک بینایی فراستیگ را می توان به بچه های ناشنوا، کم شنوا( گوش سنگین) و غیر انگلیسی زبانان توسط حرکات اشاره ای و با استفاده از توضیحات اضافی داد. راهنمای اجرایی تطبیق داده شده برای بچه های ناشنوا و غیر انگلیسی زبان با قسمت های نمایشی اضافه توسط خانم مارگارت مارر تهیه شده و در اختیار ناشر قرار گرفته است.

 آزمون هوش فراستیگ ممکن است برای کودکان مبتلا به فلج مغزی استفاده شود. در این موارد حتما لازم است که آزمون کننده کاملا مجرب و آشنا به آزمون باشد. آزمون کننده می بایستی در خرده آزمون I  جهت تعیین اینکه کودک دچار فلج مغزی است یا نه، سعی کند به قضاوت بالینی اش متکی باشد. گرچه ممکن است اندازه گیری درجه معلولیت حرکتی بچه یا تغییر مقدار آموزش ویژه مفید باشد، باید توجه داشت که خرده آزمون های تست فراستیگ،هنگامی که تکالیف کودک را مضطرب، یا ناامید کرده، داده نشود. بقیه خرده آزمون های تست فراستیگ ممکن است به کودکانی که معلولیت شدید حرکتی دارند از طریق تاکید روی قسمت های لازم با استفاده از انگشتش یا با اشاره به آنها داده شود و یک آزمون کننده مجرب نیز معمولا مشکلات چندی در قضاوت بر روی عملکرد کودک خواهد داشت.

کلینیک توانبخشی دکتر صابر در زمینه اجرا تست های هوش و سنجش هوش،تست های توجه و روند رشد حرکتی کودکان و تست های توجه شنیداری، تست های روانشناسی کودک فعایت می نماید. متخصصین هوش آزمایی این مرکز با استفاده از تست های هوش استاندارد در مرکز کاردرمانی و گفتار درمانی دکتر صابر به سنجش هوش و تشخیص زود هنگام اختلالات کودکان مانند نقص توجه، اختلالات یادگیری و هوش کودکان ، مشکلات اضطرابی و پرخاشگری و… می پردازد.

مطالب مرتبط

تست هوش در کودکان اوتیسم

تست هوش ادراک بینایی 

سنجش پیش دبستانی

هوش چندگانه

مقیاس هوش وکسلر

تست هوش کودکان

آموزش مفاهیم پیش دبستانی

حس بینایی

اختلال بینایی

بهترین مراکز تست هوش کودکان

بهترین کلینیک تست هوش کودکان  در تهرانپارس

مرکز تست هوش در نیاوران

مرکز تست هوش کودک در سعادت آباد

بهترین مرکز تست هوش در ستارخان

کلینیک تست هوش کودکان در پاسداران

بهترین کلینیک تست هوش در شمال تهران

مرکز تست هوش کودکان در شرق تهران

بهترین کلینیک  سنجش تست هوش در پونک

بهترین مرکز آزمون هوش در ولنجک

بهترین کلینیک تست هوش در فرمانیه

کلینیک سنجش هوش کودکان در شهرک غرب

مرکز آزمون هوش کودک غرب تهران

کلینیک تست هوش کودکان در شریعتی

بهترین تست هوش در مرزداران

مراکز تسنجش هوش در سیدخندان 

کلینیک تست هوش در جنت آباد

بهترین مرکز سنجش هوش کودکان دهکده المپیک

بهترین سنجش هوش کودکان در اسلام شهر

مرکز تست هوش خوب در تجریش

بهترین مرکز ارزیابی هوش کودکان در قلهک

مرکز تست هوش خوب در تهرانسر

بهترین مرکز ارزیابی هوش کودکان در ونک

کلینیک سنجش هوش کودکان در نارمک

بهترین مراکز تست هوش  کودک در پیروزی

مرکز سنجش هوش کودک در سعادت آباد

بهترین مرکز آزمون هوش کودکان ستارخان

کلینیک تست هوش ولنجک

تست هوش کودک در پاسداران

بهترین مرکز تست هوش در شرق تهران

بهترین کلینیک سنجش هوش کودکان در غرب تهران

بهترین مرکز گفتار درمانی اتیسم در تهران

مراکز آزمون هوش کودکان در مرزداران

بهترین مرکز تست هوش نیاوران

مرکز تست هوش خوب برای کودکان در جنوب تهران

مرکز تست هوش خوب کودک در جنوب تهران

بهترین مرکز تست هوش کودکان در انقلاب

مرکز هوش کمبود توجه و تمرکز در یوسف آباد

مرکز سنجش هوش کودکان در قیطریه

کلینیک تست هوش خوب در منظریه

بهترین آزمون هوش کودکان در ظفر

مرکز تست کمبود توجه و تمرکز تهران نو

بهترین مرکز تست کمبود توجه و تمرکز در افسریه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.