ارگوتراپیست مهدی صابر

ماساژ کودک در منزل

ماساژ کودک در منزل | کلینیک توانبخشی پایا| کلینیک توانبخشی غرب تهران|ماساژ درمانی دکتر صابر

سر فصل مطالب

در بسیاری از فرهنگ‌ها در آسیا به ویژه در هند ماساژ کودک بخش سنتی از مراقبت های روزانه کودک است. مادران این تکنیک ها را از مادر های خود یاد می گیرند. بسیاری از اوقات ماساژ کودک در منزل از همان روز تولد آغاز می شود. اما معمولاً ماساژ کودک در حدود روز پنجم بعد از تولد او شروع می شود، زمانی که بند ناف می افتد و تا زمانی که او راه می‌رود ادامه پیدا می‌کند. مرکز ماساژ درمانی دکتر صابر در حیطه ماساژ درمانی نوزاد، ماساژ برای بی قراری کودک، ماساژ درمانی اوتیسم و بیش فعالی ، ماساژ کودک برای خواب و ماساژ برای رفع دل درد فعالیت می نماید. آموزش ماساژ کودک در منزل و ماساژهای مختلف برای آرامسازی کودکان از خدمات دیگر این مرکز می باشد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

روش های ماساژ کودک در منزل

به طور سنتی روغن هایی که از دانه‌های روغنی درخت خردل به دست می آید به خاطر خاصیت گرم کنندگی در زمستان مورد استفاده قرار می گیرد. و روغن نارگیل که خاصیت خنک کنندگی دارد در تابستان مورد استفاده قرار می گیرد. اغلب هیچ مجموعه روتینی وجود ندارد. مادرها ماساژ بدن کودک را از نواحی شروع می کنند که کودک دوست دارد و منجر به احساس لذت در آنها می شود. در هند مادر یا مادربزرگ روی زمین می نشیند و در حالی که پاهای او کشیده و کودک را روی لباسش قرار داده او را ماساژ میدهد.

پوزیشن های ماساژ هندی کودک

اگر شما دوست دارید که کودک را در منزل ماساژ دهید در حالی که نشسته اید پشت خودتان را با استفاده از یک دیوار راست و مستقیم نگه دارید. یکی دیگر از وضعیت هایی که برای شما راحت است قرار دادن کودک روی لباس خود است. ابتدا با ماساژ های مورد علاقه کودک شروع کنید و سپس حرکات دیگر را انجام دهید.

وقتی که کودک خود را ماساژ می دهید لبخند بزنید و خوشحال باشید که او ماساژ و سرگرمی را در کنار یکدیگر یاد بگیرد. از تکنیک هایی که برای ماساژ کمر هستند استفاده کنید این تکنیک ها را روی کودک خود زمانی که بر روی پاهای شما دراز کشیده اجرا کنید. زمانی که او یاد می گیرد که غلت بزند ممکن است که نخواهد زمان زیادی روی پشتش باشد در نتیجه این پوزیشن مطلوب تر است.

ماساژ کودک در منزل

وقتی که کودک شما در این پوزیشن است شما به آسانی می توانید ساعد، دستها، قفسه سینه، شکم و ساق پای او را ماساژ دهید شما همچنین می‌توانید کشش را هم اجرا کنید. اما ممکن است نیاز داشته باشید که او به آرامی نزدیک کنید تا بتوانید سر و صورت او را نیز ماساژ دهید.

ماساژ کودک در منزل به روش آفریقایی

مراقبتهای روزانه در بسیاری از مناطق آفریقا شامل ماساژ کودک در منزل است. تکنیک ها از نظر روغن هایی که استفاده می شود از یک فرهنگ آفریقایی نسبت به فرهنگ دیگر در آفریقا متفاوت است. مادرهای نیجریه ای از روغن کرنال و پالم استفاده می‌کنند در حالی که در غنا از شی باتر استفاده می شود.

ماساژ کودک مربوط به بعد از حمام بچه از بعد تولد شروع میشود و تا سن 3 -4 ماهگی  که در ابتدا به صورت روزانه اجرا می شود اما وقتی که بچه بزرگ تر می شود 3-4 بار در هفته انجام میشود.این تکنیک ها مورد استفاده قرار می‌گیرند تا حرکات بچه قوی تر و انعطاف پذیر تر شوند.

در بسیاری از قسمت ها در آفریقا کودک در حالی که روی پای مادرش قرار می گیرد در یک حوله پیچیده می شود و بعد از حمام از یک پارچه پشمی گرم برای آرام کردن عضلات قبل از ماساژ استفاده می کنند. آنها هم چنین روی سر کودک فشار وارد می‌کنند به خاطر اینکه اعتقاد دارند با این کار موهای آنها به شکل جالبی پوش داده می‌شود.

توجه: به طور سنتی بچه با ساپورت از یک بازو آویزان می شود که به صورت یک تکنیک است که شیوه اجرای آن بی خطر است و از مادر به دختر به ارث میرسد. و بدون راهنمایی‌های یک اثبات کننده با تجربه این شیوه در آنجا اثبات شده است.

آویزان کردن: در حالی که روی یک صندلی نشسته اید کودک را بر روی دامن خود قرار دهید و یک دست خود را زیر کتف او خود مچ دست کودک را محکم بگیرید و به آرامی او را به حالت ایستاده در آورید. با یک دست خود وزن او را بالا ببرید و دست ساپورت کننده وزن را پایین بیاورید که با این کار بازو اندکی کشیده می شود این کار را چندین مرتبه تکرار کنید و سپس با دست مخالف هم انجام دهید.

ماساژ کودک برای خواب

ماساژ کودک نیجریه ای به بهتر خوابیدن، آرام شدن و رطوبت پوست کمک می کند. که مادر  روی صندلی می نشیند و کودک را روی دامن خود قرار می دهد و ضربه های محکم و ریتمیک را در طول بازو، شکم، ساق پا، پا و پشت کودک می زند. و با ضربه هایی سر و صورت کودک را روغنی و چرب میکند. بعد از این ضربه ها کشش انجام می شود به خاطر اینکه آنها معتقدند که این ماساژ باعث رشد و توسعه، قدرت، انعطاف پذیری، تون عضلانی، هوشیاری که با آویزان کردن قسمت های فعال انجام می شود.

کشش: کودک را به صورت روی دامن خود دراز کنید و بازوی او را در دورترین نقطه از پشت قرار دهید و به آرامی به سمت مرکز پشت بیاورید و در حالی که آرنج را محکم نگه داشته اید ضربه های محکمی از شانه تا مچ بزنید و تا انگشتان ادامه دهید.

ساق پا را از دورترین نقطه بگیرید و زانو را خم کنید و پاشنه پای کودک را به سمت کتف بیاورید و برای چند مرتبه تکرار کنید و سپس ضربه های محکمی در طول ساق به سمت پایین بزنید سپس موقعیت خوابیدن کودک را از شکم به طرف پشت تغییر دهید و ماساژ های ساق و بازو را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.