ارگوتراپیست مهدی صابر

علائم اختلال حسی

علائم اختلال حسی | علائم اختلال پردازش حسی در کودکان| مرکز کاردرمانی حسی دکتر صابر

سر فصل مطالب

خیلی از والدین برای اولین بار زمانی درمورد مشکلات پردازش حسی یاد می‌گیرند که دنبال کمک می‌گردند چون کودک آنها مراحل تکاملی مثل سینه‌خیز رفتن و صحبت کردن را طبق برنامه طی نکرده است. ممکن است مشکلات حسی برای دیگران تا زمانی که کودک مدرسه را شروع می‌کند، آشکار نباشد. علائم اختلال حسی باید توسط متخصص درمان اختلال پردازش حسی تشخیص و به درستی بررسی شود. علائم اختلال پردازش حسی در هر کودکی متفاوت است و از بیش حسی تا کم حسی می تواند متغییر باشد. تشخیص صحیح و طرح درمان مناسب در بهبود مشکلات این کودکان بسیار موثر می باشد. از خدمات توانبخشی مرکز دکتر صابر می توان به اتاق ماساژ درمانی، سنسوری روم، اتاق تاریک بینایی، اتاق مهارت های شنیداری و کاردرمانی یکپارچگی حسی اشاره نمود.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

علام اختلال حسی در کودکان

خیلی از والدین برای اولین بار زمانی درمورد مشکلات پردازش حسی یاد می‌گیرند که دنبال کمک می‌گردند چون کودک آنها مراحل تکاملی مثل سینه‌خیز رفتن و صحبت کردن را طبق برنامه طی نکرده است. ممکن است مشکلات حسی برای دیگران تا زمانی که کودک مدرسه را شروع می‌کند، آشکار نباشد. کودک آرامی که در منزل راحت و خوشحال بود ممکن است توسط نورها، صداها و فعالیت درکلاس درس همراه با افزایش انتظارات رفتاری و تحصیلی دچار مشکل شود. والدین ممکن است از ارزیابی تکاملی با ترس دوری کنند اما شاید پیش‌بینی تشخیص‌های حرکت ظریف، حرکت درشت یا تأخیر گفتاری و یا بعضی اوقات خیلی جدی‌تر مثل اوتیسم یا اختلال توجه به مبهم بودن تشخیص اختلالات پردازش حسی اضافه شود.

زمانی که والدین اولین بار می‌فهمند که کودکشان به صورت عادی رشد نمی‌کند، گفتن حتی مقداری از آن به طور وحشتناکی ناراحت‌کننده است. حتی زمانی که فقط مشکل پردازش حسی وجود دارد و هیچ تشخیص اضافی مطرح نیست، والدین ممکن است مضطرب و سردرگم شوند. این موضوع چه معنی برای آینده کودک دارد؟ آیا او در مدرسه احساس حقارت خواهد کرد؟ آیا او سرانجام با کسی دوست می‌شود؟ آیا زندگی روزانه همیشه یک کشمکش خواهد بود؟ آیا آنها کاری انجام داده‌‌اند که این شرایط ایجاد شده است؟ آیا می‌توانند مشکل او را حل کنند؟

بعضی اوقات خیلی از علائم مشخص و مشکل‌ساز هستند مثل بیش‌حسی به صداها و بافت‌های مشخص- ممکن است چیزی باشد که والدین نیز تجربه می‌کنند. بنابراین ممکن است کاملا عادی به نظر برسند. اغلب سیب وقتی از درخت می‌افتد، زیاد از آن دور نمی‌شود. دنیایی که ما به سادگی آن را درک می‌کنیم دنیای ماست.

تمام والدین از اطمینانی که دلسوزانه به آنها داده می‌شود نفع می‌برند. خوشبختانه امروزه مداخلات مؤثر و روش‌ها و ابزارهای کاربردی فراوانی وجود دارد که آنها را یاری خواهد کرد تا مشکل کودک را درک کنند و به فرزندانشان برای غلبه بر چالش‌ها کمک کنند.

کودک را برای موفقیت آماده کنید

فرزندپروری یک کودک با مشکلات حسی به معنای برنامه‌ریزی در وقت‌های اضافه، داشتن مقداری صبر و شکیبایی و خلاقیت و انعطاف‌پذیری می‌باشد. اگرچه هر کودکی متفاوت است، روش‌های زیر برای اکثر کودکان با مشکلات پردازش حسی کمک‌کننده خواهد بود.

افزایش پیش‌بینی پذیری و کنترل

کودکانی که با مشکلات حسی کشمکش دارند همیشه اطلاعات دقیق و قابل‌اطمینان درمورد بدنشان و مکانشان در محیط را دریافت نمی‌کنند و قابلیت پیش‌بینی و حس کنترل در زندگی خود را ندارند. اگرچه اکثر کودکان کارهای معمول مثل خواندن کتاب داستان تکراری هنگام خواب در هر شب را دوست دارند، اکثر کودکان با اختلالات پردازش حسی برای جلوگیری از بیش‌تحریکی و مضطرب شدن نیاز به این دارند که چه برنامه‌ای قرار است اتفاق بیفتد.

علائم اختلال پردازش حسی

این مسئله ممکن است به فراهم کردن جدول بینایی و کلامی کمک کند. بنابراین کودک اکنون می‌داند که چه انتظاری وجود دارد و انتقال بین فعالیت‌ها را بهتر می‌تواند تحمل کند. یک کودک ممکن است در انجام تمام کارهای قبل از مدرسه مشکل داشته باشد. برنامه‌ی صبحگاهی می‌تواند شبیه به این باشد.

*بیدار شدن در ساعت ۷ صبح

*شرکت در فعالیت‌های رژیم حسی صبحگاهی

*مسواک زدن دندان‌ها، شستن صورت، شانه زدن موها

*لباس پوشیدن

*گذاشتن کوله‌پشتی در جلو در

*خوردن صبحانه

*گذاشتن ظرف‌ها در سینک ظرف‌شویی

*سوار اتوبوس شدن در ساعت ۱۵/۸ صبح

اگر والدین بعد از اینکه کودک را از مدرسه آوردند کارهای زیادی دارند که انجام بدهند، می‌توانند به همراه کودک یک برنامه‌ی نوشته‌شده را مرور کنند. اگر کودک هنوز توانایی خواندن ندارد والدین می‌توانند تصاویری را بکشند و یا به آن عکس‌هایی را ضمیمه کنند. سپس باید به همراه هم این برنامه را مرور کنند و بر مراحل انجام آن قبل از اینکه کودک به مدرسه برود تأکید کنند. بعد از مدرسه ما به خشک‌شویی می‌رویم، سپس سوپرمارکت و پست‌خانه و در نهایت به مدت یک ساعت به پارک می‌رویم.

کودک نیز می‌تواند از یک فهرست نوشته‌شده یا مصور برای بعد از مدرسه نیز بهره ببرد:

*ساعت ۳ بعدازظهر برگشتن از مدرسه

*میان‌وعده

*خشکشویی

*سوپرمارکت

*پست‌خانه

*پارک

*ساعت ۳۰/۵ بعد از ظهر نوشتن تکالیف

*ساعت ۳۰/۶ بعد از ظهر خوردن شام

*ساعت ۳۰/۷ بعد از ظهر مطالعه تکالیف

*ساعت ۳۰/۸ بعد از ظهر دوش گرفتن

*ساعت ۹ شب خوابیدن

اجتناب از برنامه‌های زیاد

اگر کودک با تغییر زیاد از یک فعالیت به فعالیت دیگری دچار مشکل شود، والدین باید از برنامه‌ریزی فعالیت‌های زیاد پرهیز کنند و این را درنظر بگیرند که رفتن به زمین بازی در اول برنامه عملا کودک را قادر می‌سازد تا برنامه را بهتر تحمل کند و نهایتاً صرفه‌جویی در زمان، کاهش سختی و سردرد از لحاظ مدیریت کردن رفتارهای واکنشی ناخواسته را در پی دارد.

راهکارهایی در زمینه کنترل علائم اختلال پردازش حسی

کودکان با مشکلات حسی اغلب در تغییر از یک فعالیت به فعالیت دیگر مشکل دارند. چون آنها توسط تحریکات حسی خیلی زیاد حواسشان پرت می‌شود، این مسئله ممکن است باعث شود که کمی طول بکشد تا در فعالیت مستقر شوند. برای مثال فقط زمانی که نزدیک به تمام کردن ساختن برج و یا نقاشی اسب هستند، زمان متوقف شدن فعالیت است.

به والدین، معلمان و دیگران آموزش دهید که به کودکان اجازه دهند که بدانند ۳۰ دقیقه برای بازی و فعالیت وقت دارند، سپس بعد از ۱۵ دقیقه، ۱۰ دقیقه و ۵ دقیقه هشدار بدهید. چون کودکان به شدت آگاهی کمی از زمان دارند، یک زمان‌سنج ممکن است کمک‌کننده باشد. متوجه زمان‌سنج‌های با صدای خیلی آزاردهنده باشید یا کودک ممکن است وقت را از دست بدهد و فعالیت را تمام کند چون درمورد صدای قریب الوقوع مضطرب است. یک زمان‌سنج مصور مثل time timer بهترین کاربرد را برای خیلی از کودکان دارد.

این زمان‌سنج که حداکثر برای یک ساعت می‌تواند تنظیم شود، یک صفحه‌ی قرمز و گرد دارد که هنگامی که زمان سپری می‌شود به آرامی کوچک و جمع می‌شود.

تأمین انتخاب‌های قابل‌قبول

والدین می‌توانند با فراهم کردن برخی امتیازها حس کنترل را به کودکان بدهند. هنگام شام به جای اینکه به کودک بگویند او باید مقداری سبزی بخورد، والدین می‌توانند انتخاب بین بروکلی یا نخودفرنگی شیرین را پیشنهاد بدهند. مسواک زدن دندان‌ها یک انتخاب نیست اما والدین می‌توانند طعم‌های مختلف خمیر دندان را فراهم کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!