ارگوتراپیست مهدی صابر

دکتر تغذیه برای یادگیری

دکتر تغذیه برای یادگیری|تاثیر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان|مرکز درمان اختلال یادگیری دکتر صابر

سر فصل مطالب

 پژوهش های زیست‌شیمی تغذیه ای مبین وجود ارتباط مهمی تاثیر تغذیه بر یادگیری دانش آموزان و عملکرد مغزی است. بیش بود یا کمبود برخی مواد و عناصر در رژیم غذایی روزانه بر عملکرد دستگاه عصبی مرکزی موثر است و بنابراین بر رفتار به طور مستقیم اثر می گذارد. مرکز درمان اختلال یادگیری دکتر صابر با همکاری دکتر تغذیه برای یادگیری به بررسی مسائل تغذیه ای کودکان می پردازد. رابطه تغذیه و یادگیری از مسائل مهم در روند رشد کودکان و پیشرفت یادگیری در آنان می باشد که در مرکز دکتر صابر ارائه می گردد. رژیم غذایی و یادگیری کودکان از مسائل قابل اهمیت در این مرکز است.

 جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

تاثیر تغذیه بر یادگیری کودک

مسلم شده که کمبود پروتئین و کالری در اوایل زندگی می تواند تغییرات کاربرد شناختی و زیست شیمیایی دائمی در مغز ایجاد کند. هوش در کودکان دچار سوء تغذیه کاهش می یابد،و شواهد روزافزونی وجود دارد دال بر اینکه سوء تغذیه به اختلال های یادگیری نیز منجر می شود. سوء تغذیه اولیه رشد بدن را در کل و رشد دستگاه عصبی مرکزی را به طور خاص مختل می‌کند. شدت آسیب باسن فرد دچار سوء تغذیه، درجه و مدت سوءتغذیه ارتباط دارد. شش ماه اول زندگی دوره حساسی از نظر تغذیه است، زیرا بیشترین تقسیم پس از تولد سلول های مغزی در این دوره رخ می دهد. آسیب های شش ماه اول زندگی احتمالاً دائمی است.

تنظیم رژیم غذایی توسط دکتر تغذیه برای یادگیری

چند نظریه در مورد رژیم غذایی و علت یا روش درمان فزون کنشی و اختلال های یادگیری وجود دارد. از میان آن ها می توان نظریه های مربوط به افزودنی های خوراکی، سطح پایین قند خون، مگا ویتامین ها و حساسیت ها را نام برد.

تاثیر تغذیه برای یادگیری

حذف افزودنی های خوراکی و تغذیه کودکان در یادگیری

یکی از نظریه های درمانی که بحث های گسترده ای را برانگیخته و بسیار مورد اختلاف است نظریه فاین گولد است که وجود افزودنی‌های خوراکی در رژیم غذای کودک را عامل بیش فعالی کودک دانست. فاین‌گولد وی خاطرنشان کرد که اسانس های مصنوعی، نگهدارنده ها و رنگ ها به رژیم غذایی آمریکایی‌ها افزوده شده است و امروزه خردسالان انواع بسیار متنوعی از افزودنی های خوراکی را مصرف می کنند. درمان شامل رژیم فاین گولد است که دکتر تغذیه برای یادگیری ،رژیم غذایی کودک را تنظیم و افزودنی‌های خوراکی را حذف میکند.

مطالعات متعددی در مورد رژیم فاین گولد انجام شده است، اما بیشتر یافته ها مبین آن است که این روش در مهار فزون کنشی موثر نیست. با وجود این، رژیم فاین گولد همچنان محبوبیت دارد و صاحب طرفداران زیادی در بین والدین کودکان بیش فعال است.

تنظیم سطح قند خون در رژیم غذایی دانش آموزان

نظریه دیگری مربوط به رژیم غذایی و علت بروز اختلال های یادگیری می گوید که بسیاری از کودکان دچار ناتوانی های یادگیری هیپوگلیسمی، سطح پایین قند خون،دارند. درمان شامل تنظیم الگوی غذا خوردن کودک است. طبق این نظریه، بدون تنظیم رژیم غذایی،سطح قند خون حدود یک ساعت بعد از خوردن کاهش می یابد انرژی کودک برای یادگیری تحلیل می‌رود. نتایج چند مطالعه پژوهشی نشان می‌دهد که وجود قند در رژیم غذایی بیش فعالی را افزایش نمی‌دهد.

استفاده از مگا ویتامین‌ها در تغذیه کودک

استفاده از مگا ویتامین‌ها برای درمان نیز توجه محققان را به خود جلب کرده است. برتر آلدر و کات ،با بررسی نتایج حاصل از درمان کودکان با قرص ها، کپسول ها یا شربت های سرشار از ویتامین ها، پی بردند که این درمان برای کودکان دچار اختلالات یادگیری موثر است. اما اکثر پزشکان تغذیه کودک معتقدند که لازمه ی تجویز عمومی این نوع رژیم غذایی برای یادگیری دستیابی به شواهد پژوهشی بیشتری است.

رابطه تغذیه و یادگیری

درمان حساسیت ها با رژیم غذایی

به عقیده بعضی از پژوهشگران، بسیاری از کودکان هم به رژیم غذایی و هم به محیط حساسیت دارند که بر یادگیری آنها اثر منفی دارد. روش درمان در این رویکرد حذف مواد و عوامل حساسیت زاست. کروک و راپ موفقیت با این روش درمان را گزارش داده‌اند. از میان مواد غذایی که تصور می‌شود یادگیری را مختل می‌کند و موجب بیش فعالی می‌شود، می‌توان به قند،شیر،ذرت،تخم مرغ،گندم،شکلات و مرکبات اشاره کرد. طبق نظر سیلور،پژوهش های جاری ارتباط بین حساسیت و اختلالات یادگیری را روشن نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.