ارگوتراپیست مهدی صابر

بهترین دکتر برای بدغذایی کودکان

بهترین دکتر برای بدغذایی کودکان| درمان بد غذایی کودک| نحوه غذا دادن به کودک بد غذا

سر فصل مطالب

بسیاری از والدین در غذا دادن به کودکان خود دچار مشکل هستند. غذا نخوردن کودک از جمله مشکلات شایع والدین مخصوصا مادران بتک فرزند می باشد. اختلالات مختلفی موجب بد غذایی کودک می شوند که می توان از آنها به  اختلال خوردن در کودکان و اختلالات یکپارچگی حسی ، مشکلات بلع و… در کودک اشاره نمود. تشخیص علت بدغذایی کودکان و درمان بد غذایی کودک توسط دکتر برای بدغذایی کودکان انجام می گیرد. دکتر صابر در مرکز کاردرمانی و گفتاردرمانی خود با بررسی مشکلات دهان و حنجره کودک همچنین بررسی اختلالات حسی و حساسیت های کودک به ارائه بهترین درمان برای بد غذایی کودکان می پردازد. امکانات دیگر مرکز نظیر بازی درمانی، رفتاردرمانی سنسوری روم ،ماساژدرمانی و … به والدین در جهت بهبود مشکلات کودکان و ارتقاع سطح رشدی انان کمک می کند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

آماده باشید: در اغلب موارد غذا دادن به کودک به آرامی انجام نمی‌گیرد. سو می‌گوید یک وعده غذا خوردن جاسپر یک ساعت و نظافت بعد از آن نیز یک ساعت طول می‌کشید. کودک ممکن است قاشق را از دست شما بقاپد – بنابر این قاشقی به دست خودش بدهید) کودکان من با هر لقمه ای که وارد دهانشان می‌شد قاشق را می‌قاپیدند بنابراین من به طور مرتب قاشق‌های دیگری در اختیارشان می‌گذاشتم. کودک ممکن است بخواهد پوره را با انگشتانش صاف و نرم کند. به او اجازه دهید احتمالاً مقداری از آن را از انگشتانش خواهد مکید کودک ممکن است از باز کردن دهانش خودداری کند. سعی کنید دهان خود را کاملاً باز کنید و لقمه ای بخورید. گاهی احساس می‌کردم پیش مرگ شاه هستم فرزند آخرم غذای جدید را تا زمانی که ابتدا مرا در حال خوردن لقمه بزرگی از آن نمی‌دید نمی‌خورد.

روش هایی برای درمان بد غذایی کودک

وسایل مورد نیاز هنگام آماده بودن کودکتان برای آزمایش غذای جامد:

  • قاشق مخصوص نوزاد یا قاشق مرباخوری
  • پیش بند بزرگ برای کودک و پیش بندی برای خود شما
  • صندلی پایه بلند با کمربند ایمنی مخصوص غذاخوری کودک یا صندلی کودک
  • فنجان‌های پلاستیکی بدون در، ترجیحاً دسته دار؛ فنجان‌هایی که مانع از ریختن مایعات درون آن می‌شود.
  • غذاساز با مخلوط کن چرخ گوشت
  • چند عدد حوله و دستمال آشپزخانه
  • زیر بشقابی خودچسب یکبار مصرف یا سینی مخصوص صندلی پایه بلند
  • یک تشکچه پلاستیکی و حوله

از ریخت و پاش ناراحت نشوید

کار غذا دادن به کودک باید مفرح و موجب سرگرمی باشد. اگر در هم ریختگی اعصاب شما را خرد می‌کند به سیم آخر بزنید، لباس کودک را تا حد پوشک از تن خارج کنید یک حوله بزرگ و یا پرده وان برای پوشش بیشتر زیر صندلی او قرار دهید.

زندگی بعد از برنج

یک یا دو بار در روز برای مدت دو هفته و حتی تا مدت یک ماه کودک را با پوره برنج تغذیه کنید هضم این غذا ساده و احتمال ایجاد آلرژی و حساسیت آن ناچیز است و به مرور همراه با عادت کردن و مهارت یافتن کودک به صرف غذاهای جامد می‌تواند با غلظت بیشتر تهیه شود. سایر غذاها را کم کم به رژیم غذایی کودکتان وارد کنید. در اینجا کلمه کلیدی «کم کم است. هر بار یک تک غذای جدید و به مقدار کم برای حداقل سه روز متوالی به کودک بخورانید و سپس به طرف غذای دیگر بروید و به علائم واکنش آلرژیک توجه داشته باشید. (غذای مخلوط شده را تا زمانی که هر یک از مواد تشکیل دهنده آن را جداگانه آزمایش نکرده اید به کودک نخورانید آزمایش حساسیت برانگیز بودن غذا در مراحل اولیه آشنایی کودک با آن بسیار آسان‌تر از تشخیص علت حساسیت در سالهای بعد است.

حساسیت به یک غذا و بدغذایی کودکان

هر یک از علائم زیر نشان دهنده یک واکنش نامطلوب نسبت به غذایی است که همین حالا به کودک خورانده اید:

  • واکنش‌های پوستی: کهیرهای روی صورت یا بالاتنه، کهیر شدیدی روی محوطه پوشک شده کهیر، اگزما مشکلات گوارشی: تهوع و استفراغ، اسهال و نفخ
  • لپ‌ها یا پلک‌های متورم
  • بدقلقی و کج خلقی
  • بینی گرفته و پر
  • اگرچه نادر ولی خس خس سینه دلیلی برای مراجعه فوری به پزشک است. از دکتر بپرسید که آیا علت این خس خس سینه مصرف غذای خاصی است و آیا این نوع غذا باید از برنامه حذف شود. وجود سایر علائم بدان معنی است که آن غذای معین را باید تا مدتی کنار بگذارید و چند ماه بعد دوباره امتحان کنید. احتمال می‌رود که این بار اشکالی پیش نیاید.

موز، سیب زمینی، کدو، سیب زمینی شیرین، هویج و نخود سبز همه به آسانی و بدون نیاز به عملیات خاصی نرم و پوره می‌شوند و غذاهای بسیار خوبی برای کودک هستند. اگر کودکتان پوره برنج را پس می‌زند بلغور جو را امتحان کنید. اگرچه مادران اغلب تغذیه کودکشان را با برنج آغاز می‌کنند ولی کودکان بلغور را ترجیح می‌دهند.

اگرچه اجماع بسیار خوبی نسبت به اولین غذای کودک وجود دارد و همه اتفاق نظر دارند که برنج بهترین است ولی نسبت به غذای دوم اتفاق نظر کمتری دیده می‌شود بر اساس یک نظریه تا زمانی که کودک به این نتیجه نرسد که همه غذاها شیرین هستند بهترین غذاهای بعدی سبزیجات هستند و نه میوه‌ها نظریه دیگر خلاف این است؛ یعنی میوه‌ها به علت شیرینی احتمالاً توجه کودک را بیشتر جلب می‌کنند و بنابراین باید پیش از سبزیجات به کودک داده شوند.

هر دو نظریه به نظر من درست می‌آمدند بنابراین متناوب عمل می‌کردم هر چند هفته یک بار نوع جدیدی ماده نشاسته ای به غذای کودک می‌افزودم غذاهای ثانوی مورد علاقه من موز و آووکادو (که هر دو به آسانی با چنگال نرم می‌شوند سپس کدو حلوایی (که فرزندانم به آن علاقه زیادی داشتند) و پوره سیب بخارپز بودند به طور کلی در ترتیب نوع غذا تفاوت چندانی وجود ندارد.

درمان بدغذایی کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!