ارگوتراپیست مهدی صابر

تئوری ذهن چیست

تئوری ذهن چیست| کاردرمانی ذهنی| گفتاردرمانی کودکان | مرکز کاردرمانی اوتیسم

سر فصل مطالب

کاردرمانی ذهنی یکی از شاخه های اصلی در کاردرمانی می باشد که به درمان و یا کاهش اختلالات ذهنی در کودکان کمک می کند. کاردرمانی ذهنی به کودکانی که به دلیل اختلالات گوناگون در مراحل رشدی و نقاط عطف رشدی تاخیر داشته اند، کمک کرده تا حداکثر توانایی خود را کسب کرده و اختلاف سن رشدی و تقویمی خود را به کمترین مقدار ممکن برسانند. کاردرمانی ذهنی با در نظر گرفتن رابطه میان جسم و ذهن برنامه مشخصی را برای تقویت ارتباط میان این دو تعیین می کند. این حیطه از کاردرمانی به درمان کودکان مبتلا به اوتیسم، بیش فعال، نقص توجه، لکنت زبان و… کمک می کند. کلینیک کاردرمانی دکتر صابر، بهترین مرکز کاردرمانی اوتیسم در تهران، به انجام خدمات کاردرمانی ذهنی، گفتاردرمانی کودکان، کاردرمانی کودکان، می پردازد. از خدمات مفید در حیطه کاردرمانی ذهنی اوتیسم، تئوری ذهن می باشد که به کودکان اوتیسم در درک سخنان دیگران و تقویت قدرت استدلالشان کمک می نماید.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

تحول در تئوری ذهن

مهم‌ ترین تحوّل در شناخت اجتماعی در ابتدای کودکی، رشد تئوری ذهن است؛ یعنی هنگامی که کودک می‌ فهمد که دیگران می‌ توانند افکار و عواطفی متفاوت با او داشته باشند. در بررسی روند تحوّلی تئوری ذهن، برخی از محقّقان مدعی هستند که حتّی نوزادان از افکار و خواسته‌ های دیگران آگاهند؛ در حالی که برخی دیگر بر این باورند که این فهم تا دوران کودکی و سال‌ های پیش از دبستان، رشد نمی‌ کند. افزون بر این، توانایی‌ های زبانی در حال رشد کودکان، نقش مهمی در این گذار دارند. کاردرمانی ذهنی به نوزادان و کودکان در توسعه مهارت ها کمک می کند.

قدرت ذهن در سنین مختلف نوزادی

نوزادان، زندگی خود را با علاقه و ترجیح محرّک‌ های اجتماعی آغاز می‌ کنند. صورت و صدای انسان‌ ها، مؤثّرترین راه برای جلب توجّه یک نوزاد است. حدود 3-2 ماهگی، نوزادان قادر به مشارکت در تعاملات اجتماعی ساده با دیگران از طریق هماهنگ کردن ژست‌ ها، صوت‌ ها و تظاهرات چهره‌ ای خود با سایرین هستند. در دو سال اوّل زندگی، فهم نوزادان از اهداف، قصد ها، ادراکات و هیجان‌ ها، ترجیحات و گرایش‌ ها بیشتر می‌ شود. یک جنبه‌ی جدایی‌ ناپذیر شناخت اجتماعی، توانایی تفسیر عملکرد بر اساس اهداف و قصد ها است، در حدود 6 ماهگی، نوزادان فعالیت‌ های ساده‌ ای مثل رساندن دست به اشیاء و گرفتن آن‌ ها را نشان می‌دهند. اغلب کودکان هنگامی که بتوانند حالات ذهنی ابتدایی مانند آرزو را بفهمند، رشد تئوری ذهن را آغاز کرده‌ اند. این توانایی در حدود 9 ماهگی ظاهر می‌ شود و در مهارت‌ هایی مانند توجّه اشتراکی نمایان می‌شود. توجّه اشتراکی، از حدود 9 ماهگی آغاز می‌ شود. با کسب این توانایی، کودک می‌ فهمد دیگران تجارب ادراکی متفاوتی دارند و افراد می‌ توانند تجارب ادراکی‌ شان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در شش ماه دوّم سال اوّل زندگی، کودکان هدف فعالیت‌ های پیچیده و ترتیب فعالیت‌ ها را تشخیص می‌ دهند. در این سن، می‌ توانند بین فعالیت‌ های اتّفاقی و تعمّدی، تمایز قائل شوند و تشخیص دهند که فقط موجودات زنده دارای هدف و قصد هستند. اگر در سنین گفته نتوانند این کار ها را انجام دهند، کاردرمانی ذهنی ضروری است.

شناخت اجتماعی و کاردرمانی ذهنی

جنبه‌ مهم دیگری از شناخت اجتماعی، تشخیص معنای فعالیت‌ های ادراکی و تظاهرات هیجانی در تئوری ذهن است. به نظر می‌ رسد که نوزادان تجارب ادراکی ساده را از 12-9 ماهگی می‌ فهمند و ارزش تظاهرات هیجانی مختلف را درک می‌ کنند. افزون بر این، نوزادان می‌ توانند با استفاده از تظاهر هیجانی والد یا کاردرمانی ذهنی، در مورد نزدیک شدن به یک اسباب‌ بازی جدید یا درگیر شدن در فعالیتی جدید تصمیم بگیرند. در طول نیمه‌ی دوّم سال اوّل زندگی، نوزادان در فعالیت‌ های اشتراکی با اشیاء مثل اسباب‌ بازی‌ ها درگیر می‌ شوند. آن‌ ها می‌ توانند در بازی‌ های نوبتی ساده شرکت کنند، توجّه دیگران را دنبال کنند و به توجّه دیگران جهت دهند، جهت‌ یابی عاطفی به اشیاء بر پایه‌ی هیجانی که دیگران نشان می‌ دهند، داشته باشند و همچنین قادرند که راه‌ های جدید درگیر شدن با اشیاء را با تقلید از دیگران یاد بگیرند. این نوع رفتارها حاکی از این است که نوزادان، نسبت به حالات روان‌ شناختی دیگران حساس می‌ شوند. تقلید از دیگران در سال اوّل زندگی، توانایی بازنمایی ذهنی عملکرد دیگران و اهداف یا نیّات پشت آن‌ ها را آشکار می‌ سازد.

ذهن نوزادان در ماه های مختلف زندگی

توانایی فهم این مسأله که ویژگی‌ های فردی چگونه رفتار را متأثّر می‌ کند نیز یکی از جنبه‌ های مهم شناخت اجتماعی و تئوری ذهن است. بین 15-12 ماهگی، فهم گرایش‌ ها و ترجیحات ساده، آغاز می‌ شود. علاوه بر این، نوزادان درک می‌ کنند که ترجیحات و گرایش‌ ها، شخصی هستند و از فردی به فرد دیگر، می‌ تواند متفاوت باشد. مطالعات ملتزوف نشان داده است که نوزادان 18 ماهه، می‌ توانند استنباط کنند که فردی دیگر در حال تلاش برای انجام چه کاری است؛ حتّی اگر آن فرد، در تلاش خود ناموفّق باشد و عمل مورد نظر را آشکار نکند. این موضوع نشان می‌ دهد که نوزادان در این سن، حس می‌ کنند که رفتارهای دیگران، ارادی و مبتنی بر هدف است. در حدود 18 ماهگی، نوزادان می‌ فهمند که باید خوراکی‌ ای را به آزمایشگر بدهند که به آن واکنش خوشایند نشان داده است، نه خوراکی‌ ای که به آن نفرت نشان داده است. حتّی اگر خود او، خوراکی دوّمی را دوست داشته باشد. این مسأله، حاکی از توانایی محدودی در استدلال غیر خود محورانه درباره‌ی امیال دیگران است که به وسیله کاردرمانی ذهنی بهبود هم پیدا می کند.

ذهن کودکان در سال دوم زندگی

در طول سال دوّم، کودکان قادر به تشخیص این مسأله می‌ شوند که دیگران ممکن است حالات روان‌ شناختی‌ ای را تجربه کنند که از حالات آن‌ ها متفاوت است. در همین زمان، آن‌ ها شواهدی از خودآگاهی (مثل تشخیص خود در آینه) را نشان می‌ دهند. این دستاورد های رشدی منجر به تغییراتی عمیق در رفتار اجتماعی نوزادان می‌ شود. قابل توجّه‌ ترین نکته تئوری ذهن این است که آن‌ ها شروع به ابراز رفتارهای همدلانه و اجتماعی در مواجهه با دیگران می‌ کنند و توانمندی تعامل با دیگران و یادگیری مؤثّرتر از آن‌ ها را کسب می‌ کنند. در همین زمان، کودکان به طور فزاینده‌ ای خود مختار، قادر و مایل به ابراز و اعمال استقلال خود می‌ شوند. در همین سن، کودکان قادر به تمایز قائل شدن بین آرزو های خود و دیگران هستند. بر اساس مطالعات انجام شده در کاردرمانی ذهنی بر روی گفتار خود انگیخته کودکان آمریکایی، کودکان در حدود دو سالگی می‌ توانند به درستی از واژه‌ های خواستن و دوست داشتن استفاده کنند. در این سن، کودکان به طور آشکاری، آگاهی از تفاوت بین افکار موجود در ذهن و چیزهای موجود در دنیا را نشان می‌ دهند. بین یک تا دو سالگی، کودک اوّلین بازی‌ های وانمودی را نشان می‌ دهد. در این سن، او تفاوت بین وانمود و واقعیت را تشخیص می‌ دهد. در بازی وانمودی، کودکان نشان می‌ دهند که می‌ توانند بین یک شیء و افکار مربوط به آن تمایز قائل شوند.

ذهن کودکان در سال سوم زندگی

در حدود سه سالگی، کودکان نه‌ تنها از برخی از کلمات مربوط به آرزو ها به درستی استفاده می‌ کنند بلکه به روابط علّی ساده‌ ای بین آرزو ها، هیجان‌ ها و رفتارها پی می‌ برند. برای مثال، آن‌ ها می‌ فهمند که افراد اگر آن چه را که می‌ خواهند، به دست آورند، خوشحال می‌ شوند و اگر به دست نیاورند، ناراحت می‌ شوند. در این سن کودکان درک می‌ کنند که ممکن است بین آن چه آن‌ ها می‌ خواهند و آن چه دیگران می‌ خواهند، تفاوت وجود داشته باشد. این آگاهی رو به رشد، در زبان کودکان نیز دیده می‌ شود. دو ساله‌ ها درباره‌ی آن چه خود می‌ خواهند، دوست دارند و احساس می‌ کنند و سه ساله‌ ها درباره‌ آنچه دیگران فکر می‌ کنند و می‌ دانند، صحبت می‌ کنند.

ذهن کودکان در سال چهارم زندگی

بارش و ولمن دریافتند که تئوری ذهن کودکان، بین سه تا چهار سالگی، دستخوش تغییری کیفی می‌ شود. این تغییر، حرکت از تئوری ذهن مبتنی بر آرزو ها به سمت تئوری ذهن مبتنی بر باورهاست. در حدود 4 سالگی، کودکان پی می‌برند که افکار موجود در ذهن ممکن است صحیح نباشند. در سن 5-4 سالگی، کودکان می‌ فهمند که افراد بر اساس شیوه‌ ای که به دنیا می‌ اندیشند، صحبت و رفتار می‌ کنند؛ حتّی هنگامی که افکار آن‌ ها منعکس‌ کننده‌ شرایط واقعی نیست. بر اساس پژوهش‌ های انجام شده، کودکان در حدود 4 سالگی از اصطلاحات مربوط به حالات درونی متعدّد مانند باور داشتن، فکر کردن و احساس کردن که عملکرد افراد را توصیف می‌ کند، استفاده می‌ کنند. این بدین معناست که کودکان دارای حالات ذهنی پیچیده‌ ای می‌ شوند که به آن‌ ها امکان نسبت دادن بازنمایی‌ های درونی به دیگر افراد را می‌ دهد. سه ساله‌ ها به راحتی باور ها را نمی‌ فهمند یا درباره‌ی آن‌ ها صحبت نمی‌ کنند. درعوض، آن‌ ها بر آرزو ها و خواسته‌ ها تمرکز دارند. فهم آرزو ها، زودتر از فهم باور ها نمود می‌ یابد.

سال های پیش از دبستان و ذهن کودکان

در طول سال‌ های اوّلیه پیش از دبستان، کودکان می‌ فهمند که یک فرد، هنگامی یک شیء را می‌ بیند که فقط و فقط چشم‌ های او به طرف آن شیء باشد و یک مانع دیداری بین فرد و شیء حائل نشده باشد. آن‌ ها می‌ توانند استنباط کنند که ممکن است چیزی را ببینند که دیگر نبیند و برعکس. در سال‌ های بعد، کودکان تشخیص می‌ دهند که اگر از مکان‌ های متفاوتی به یک شیء نگریسته شود، آن شیء می‌ تواند ظاهر متفاوتی برای دو بیننده داشته باشد. بین سنین سه تا پنج سالگی، کودکان پیشرفت قابل ملاحظه‌ ای در تکالیف تئوری ذهن و کارکرد های اجرایی پیدا می‌ کنند. افزون بر این، مطالعات متعدّدی مؤیّد همبستگی مثبت در تحوّل این دو زمینه بوده‌ اند.

کاردرمانی ذهنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!