ارگوتراپیست مهدی صابر

بهترین دکتر برای تقویت هوش کودکان

بهترین دکتر برای تقویت هوش کودکان| افزایش هوش کودک| تست آی کیو کودکان

سر فصل مطالب

با این حال که تست‌ های تخصصی هوش ای کیو را اندازه‌ گیری می‌ کنند، باید توجه کرد که مغز انعطاف پذیری بالایی هم دارد. مغز دارای انعطاف پذیری عصبی است، به این معنا که به صورت دائم اطلاعات، تجربیات و تغییرات جدید را در طول زندگی ادغام می کند. هرچه بیشتر با کودک خود گفتگو کنید، باهوش تر می شود. حافظه کودک تان را به چالش بکشید. از کم خوابی کودک خود جلوگیری کنید. بازی کردن با کودکان را جدی بگیرید. اگر می‌ خواهید عزت نفس کودک تان را بهبود دهید و به تقویت هوش کودکان و افزایش هوش کمک کنید، آن ها را باور داشته باشید. دکتر مهدی صابر، بهترین دکتر برای تقویت هوش کودکان، با انجام تست آی کیو کودکان و بررسی آن به شما در تشخیص نقاط ضعف و قوت آنان و روش های افزایش هوش کودک کمک می کند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

توانبخشی شناختی برای تقویت هوش کودکان

عملکرد تحصیلی کودکان و سازگاری مدرسه مستلزم توانمندی‌ های شناختی همانند توجه، حافظه و هوش است. توجه و مهارت‌ های خود تنظیمی کلید آمادگی برای مدرسه و افزایش هوش و تقویت هوش کودکان تلقی می‌ شوند. این سازه‌ های شناختی قدرت پیش‌ بینی پیشرفت تحصیلی در مدرسه و سایر حوزه‌ های زندگی را دارند. سن، مرحله تحولی و آمادگی، خلق و ژن‌ها، منابع بین فردی مهمی هستند که در بهینه‌ سازی یادگیری و سازگاری در مدرسه باید مورد توجه قرار گیرند. شواهد پژوهشی قابل ملاحظه‌ ای توجه را به عنوان یک مؤلفه جدایی‌ ناپذیر در موفقیت تحصیلی کودکان در نظر می‌ گیرد. تغییرپذیری در میزان توجه و خود تنظیمی در کشف تفاوت‌ های فردی مشاهده شده در یادگیری و کفایت اجتماعی هیجانی مشاهده شده در کلاس درس نقش دارند. به علاوه ،شواهدی وجود دارند که نشان می‌ دهند نشان‌ گرهای عصبی توجه اجرایی در پیش‌ بینی نمرات کودکان در ریاضیات نقش دارند. این شواهد حاکی از اهمیت بهبود ظرفیت‌ های شناختی کودکان به عنوان بخشی از برنامه درسی آموزشی هستند.

توانبخشی جبرانی مدرسه محور برای تقویت هوش

میزان سودمندی ابزارهای تقویتی برای تحصیل، بسته به این که تحول آن ها تا چه اندازه‌ ای مبتنی بر شواهد باشد و با اصول علمی همخوانی داشته باشد، افزایش می‌ یابد. از این رو، طراحی برنامه‌ های آموزشی باید با فرایندهای شناخته شده تحول شناختی و یادگیری کودکان هماهنگ باشد. پیشینه مطالعاتی نشان می‌ دهد کودکان زمانی بهترین یادگیری را دارند که به لحاظ شناختی فعال و درگیر باشند، تجارب یادگیری معنادار باشد، به لحاظ اجتماعی تعاملی باشند و یادگیری هدف خاصی را دنبال کند. با دانستن این مسائل روان‌ شناسان و آموزگاران می‌ توانند رویکردی فعال نسبت به تحول و ارزیابی ابزارهای مداخلاتی با هدف افزایش هوش و تقویت هوش کودکان برای یادگیری و بازده هیجانی- اجتماعی موفق اتخاذ کنند. دانش‌ آموزانی که از برنامه توانبخشی شناختی جبرانی مدرسه محور استفاده می‌ کنند، نمرات انعطاف‌ پذیری شناختی بالاتر دارند، هدفمندتر هستند، پشتکار بیشتری دارند و بیشتر تلاش می‌ کنند. این دانش‌ آموزان انعطاف‌ پذیرتر همچنین از راهبردهای بیشتری در کار مدرسه استفاده می‌ کنند و مرتب‌ تر و منظم‌ تر هستند. توانبخشی شناختی جبرانی مدرسه محور به صورت برنامه کلاسی، فعالیت‌ های ترکیب شده با برنامه درسی مدرسه یا فعالیت‌ های فوق برنامه، در بافت مدرسه مورد بررسی قرار گرفته است.

مثالی از توانبخشی جبرانی برای افزایش هوش

مثالی از این مورد یک برنامه درسی مدرسه‌ ای است که تمرین‌ های مبتنی بر افزایش کارکرد های اجرایی را در برنامه‌ ای به نام ابزارهایی برای ذهن ارائه کرده است. این برنامه مبتنی بر بینش ویگوتسکی نسبت به تحول کارکرد های شناختی سطح بالا قرار دارد و بر تقویت هوش کودکان و افزایش هوش از طریق تعاملات اجتماعی کلاس درس تأکید می‌ کند. اثرات این برنامه در کارکرد های اجرایی کودکان در سال دوم ابتدایی در مقایسه با سایر برنامه‌ های درسی که همان محتوای درسی را بدون تأکید بر کارکردهای اجرایی ارائه می‌ کردند، مورد بررسی قرار گرفته است. داده‌ های این مطالعات نشان‌ دهنده عملکرد بهتر کودکان شرکت‌ کننده در گروه مداخله در تکالیف کنترل اجرایی بوده و این اثر زمانی که تکلیف نیازمند کار کرد اجرایی بالاتر است بیشتر است.

پیشرفت تحصیلی و تقویت هوش کودکان

هرمیدا و همکاران به معلمان آموزش دادند که تکلیف تقویت هوش کودکان و افزایش هوش، حافظه کاری، توجه، کنترل بازداری و برنامه‌ ریزی را در کلاس درس بگنجانند و اثرات انتقال دور و نزدیک این مداخله را به ترتیب در آزمون‌ های رفتاری، کارکرد اجرایی و پیشرفت تحصیلی مورد بررسی قرار دادند. هرچند نتایج این مطالعه‌ ها تفاوت معناداری در کار کرد اجرایی کودکان گروه آزمایش و کنترل نشان ندادند، اما تفاوت معناداری در چهار مورد از حوزه‌ های زبان و ریاضیات، زیست‌ شناسی، رفتار اجتماعی با همسالان و پیشرفت تحصیلی مشاهده شد. به همین ترتیب در پژوهش دیگری در یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده روی ۶۵ کودک پیش دبستانی، اثر بازی‌ های بهبود حافظه کاری توجه و کنترل بازداری در حیاط مدرسه مورد بررسی قرار گرفتند. این پژوهشگران نشان دادند شناسایی حروف – کلمه در گروه آزمایشی افزایش معناداری از خود نشان داد، اما بهبود مهارت‌ های تنظیم رفتار تنها در کودکانی مشاهده شد که نمرات اولیه پایینی در این مهارت‌ها داشتند.

نتیجه

فرایند توانبخشی شناختی ساز و کارهای ارزیابی و برنامه‌ های توانبخشی شناختی است. توانبخشی شناختی دو رویکرد راهبرد محور (جبرانی) و تکلیف محور (ترمیمی) دارد. در روش جبرانی راهبرد هایی به فرد آموزش داده می‌ شود که نقص شناختی موجود را مدیریت نماید و در روش ترمیمی نقایص شناختی با تکالیف متنوع و پیش رونده ترمیم می‌ شوند. هر دو رویکرد براساس ارزیابی شناختی و مبتنی بر کارکرد های شناختی نارسا است. این دو رویکرد می‌ توانند با یکدیگر و یا با برنامه‌ های آموزشی دیگر ترکیب شوند.

افزایش هوش کودک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!