ارگوتراپیست مهدی صابر

گفتاردرمانی در شهرک ژاندارمری

اختلال تکلم در کودکان| اختلال تکلمی کودکان| گفتار درمانی در منزل | مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر

سر فصل مطالب

اختلال تکلمی کودکان شامل اختلالات مختلفی نظیر اختلالات تاخیر کلام، لکنت زبان، مشکلات تولید گفتار، اختلالات بلع، اختلالات تلفظی، مشکلات صوت و تون صدا می باشد که در مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر توسط متخصصان آسیب شناس گفتار و زبان بررسی و مورد درمان قرار می گیرد. از جمله امکانات مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر می توان به بخش شنیداری، سنسوری روم مجهز به تکنولوژی های صوتی نظیر سوییچ صوتی و بخش بازی درمانی می باشد که در کنار گفتاردرمانی تخصصی می تواند بهبودی کودکان را تسریع بخشد.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

روند اختلالات تکلمی در کودکان چیست

گفتار نتیجه تعامل و همکاری چندین سیستم فیزیولوژیکی است که با هماهنگی و زمانبندی بی نظیر با هم کار می کنند. اختلال گفتاری به علت ایجاد مشکل در هر یک از این سیستم ها می تواند ایجاد شود. برای تولید یک آوای گفتاری، سیستم تنفسی (شامل ریه ها،دیافراگم و عضلات سینه) باید دم مناسب و کافی و بازدم کنترل شده ای را انجام دهد. هوای بازدم از ریه ها به سمت سیستم آواسازی حرکت می کند.

اختلال تکلمی کودکان

سیستم آواسازی: این سیستم متشکل از چین های صوتی و عضلاتی  است که در داخل و خارج حنجره جای گرفته اند. عضلاتی که در داخل حنجره قرار دارند،عمل باز کردن و بستن چین های صوتی را انجام میدهند،بنابراین باید قدرت لازم را برای به ارتعاش درآوردن چین های صوتی و تولید صوت داشته باشند. چین های صوتی باید در هر لحظه،تنش و انقباض مناسب را جهت ایجاد تغییرات ظریف و دقیق در بلندی،زیر و بمی و کیفیت صوت داشته باشند.

سیستم تشدید: گلو،بینی و دهان را شامل می شود،صوت تولید شده توسط حنجره را تغییر میدهد. به عنوان مثال،میزان انقباض ناحیه حلق تاثیر بسزایی بر صوت می گذارد،یا جایگاه نرم کام تعیین کننده مسیر خروج هوا است: در آوا های دهانی مانند  ( b ) نرم کام به سمت بالا حرکت می‌کند و در آواهای خیشومی مانند ( m ) نرمکام به سمت پایین حرکت کرده و مسیر بینی را باز میکند. اختلالات صوت در این ناحیه رخ می دهد.

سیستم تولیدی: شامل فک پایین،لب‌ها و زبان میشود. این سیستم صوت وارد شده به حفره دهان را به واج،هجا و کلمه تبدیل می‌کند. اگر حرکات بسیار سریع،دقیق و هماهنگ اندامهای تولید این بود،امکان تولید گفتار قابل فهم وجود نداشت.

پس به طور خلاصه،4 سیستم تنفس،آواسازی،تشدید و تولید مسئول تولید آواها،واژه ها و جملاتی هستند که از طریق آنها با دیگران ارتباط کلامی برقرار می کنیم. در صورت بروز اختلال در هر کدام از این سیستم‌ها فرآیند انتقال پیام مختل شده و زندگی اجتماعی فرد تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

گفتاردرمانی دکتر صابر در زمینه گفتاردرمانی در منزل در اختلالات کودکان و بزرگسالان مشغول به فعالیت می باشد. تمرینات گفتاردرمانی در منزل در حیطه اختلال گفتاری و تکلمی کودکان می تواند پیشرفت بسزایی را در گفتار روان و قابل فهم در کودکان ایفا نماید. گفتاردرمانان با تجربه مرکز گفتاردرمانی دکتر صابر با ایجاد رابطه درمانی مناسب به والدین و کودکان در حیطه بهبود گفتار آنان کمک می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.