ارگوتراپیست مهدی صابر

درک روابط فضایی

علل اختلال یادگیری ریاضی در کودکان- ارگوتراپیست مهدی صابر

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

عموما یادگیری کودکان خردسال از طریق بازی با اشیایی نظیر ظرف و ظروف، جعبه هایی که در داخل یکدیگر قرار می گیرند و لوازمی که می توان در داخل ظرف هایشان قرارداد، صورت می ‌گیرد. این بازی‌ها به رشد حسی فضا، توالی و ترتیب کمک می‌کند.

به هر حال والدین کودکان دچار ناتوانی‌های ریاضی اغلب گزارش می‌کنند که کودکان آنها مانند سایر کودکان پیش دبستانی با مکعب ها، جورچین ها، الگوها یا اسباب بازی های ساختمانی بازی نمی‌کنند یا از بازی با آنها لذت نمی‌برند.

دانش‌آموزان دچار اختلالات یادگیری ریاضی ممکن است تجربیات اولیه یادگیری عددها را کسب نکرده باشند. طبیعتا بسیاری از مفاهیم روابط فضایی در سنین پیش دبستانی کسب می شود.

اما اغلب کودکانی که دچار ناتوانی‌های ریاضی اند در برخورد با مفاهیمی نظیر بالا/پایین ، رو/زیر، سر/ته ، بلند/کوتاه ، نزدیک/دور، جلو/عقب ، شروع/پایان  و تقاطع دچار اشکال می شوند.

از درک فاصله بین اعداد ردیف شده روی خط یا خط کش ها ناتوان باشد و نداند که عدد ۳ به ۴ نزدیک است یا به ۶.

درک ناچیز از تصویر بدنی در کودک اختلال یادگیری

برخی از کودکانی اختلال ریاضی که در فهم عدد ضعیف اند تصویر نادرست و مبهمی از بدن خود دارند.

آنها ممکن است قادر به فهم ارتباط اساسی اعضای بدن نباشند. هنگامی که از آنها خواسته می شود تصویر فردی را بکشند ممکن است اعضای بدن را کاملاً جدا از هم و در جای نامناسب مثلاً با پاهای چسبیده به سر یا بدون تنه ترسیم کنند.

اختلال در توانایی دیداری – حرکتی و دیداری – ادراکی

دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ناتوانی های ریاضی ممکن است در فعالیت های مرتبط با توانایی های دیداری – حرکتی و دیداری – ادراکی دچار مشکل شوند.

برخی ممکن است نتوانند اشیا را با اشاره به آنها به ترتیب بشمارند و بگویند ( یک ، دو ، سه ، چهار ، پنج) کودکانی که در دچار چنین مشکلی هستند قبل از یادگیری شمارش اشیا باید آنها را با گرفتن دردست و بازی کردن با آن ها حس کنند.

در دست گرفتن و لمس فیزیکی اشیا مهارتی است که از نظر تحول عصبی حرکتی و ادراکی قبل از اشاره کردن و شمارش اشیا صورت می گیرد.

برخی از دانش آموزان اختلال یادگیری قادر به درک تعداد اشیا دسته ها یا مجموعه ها نیستند این توانایی نیاز به تعیین سریع تعداد اشیا مجموعه دارد.

حتی هنگامی که مجموعه سه تایی را به مجموعه ای چهارتایی اضافه کنیم برخی از دانش آموزان دچار اختلال یادگیری ناتوانی های ریاضی برای تعیین حاصل جمع دو گروه به جای جمع کردن اعضای دو مجموعه ناچارند تمام اشیا را یکی بشمارند کاری که در سنین بسیار پیش از این طبیعی در نظر گرفته می شود.

ناتوانی در ادراک دیداری شکل هندسی به صورت یک کل و واحد مشکل ادراک دیداری به شمار می رود. در این اختلال یک مربع ممکن است مربع به نظر نرسد بلکه به شکل چهار خط نامربوط به هم یا شش ضلعی یا حتی دایره به نظر برسند.

بعضی دیگر از خردسالان دچار اختلال در درک دیداری نمادهای عددی ممکن است ۱ و ۴ را به دلیل داشتن شباهت بخش‌های عمودی و ۲ و ۳ را به دلیل داشتن شباهت در نیمه فوقانی با هم اشتباه بگیرند.

برخی دیگر از دانش آموزانی که در ریاضی ضعیف اند در انجام تکالیف دیداری – حرکتی ضعیف عمل می کنند. چنین کودکانی به دلیل داشتن اختلال در درک شکل ها، تشخیص روابط فضایی و داوری فضایی قادر به الگوبرداری از شکل های هندسی، تصاویر، اعداد و حروف نیستند. دانش‌آموزان اختلال یادگیری احتمالاً علاوه بر دستخط در حساب نیز ضعیف اند.

اگر دانش‌آموزان نتوانند به راحتی اعداد را بنویسند مسلمان قادر به خواندن و مرتب کردن آنها نیز نخواهند بود. نتیجه اینکه این دانش آموزان در محاسبه دچار اشتباه می شوند.

آنها باید برای جمع و تفریق و ضرب و تقسیم در مسئله ها بتوانند اعداد را به طور صحیح در جایگاه ارزشی خود بنویسند.

مشکلات زبان و خواندن در ناتوانی یادگیریفضایی

مفاهیم اولیه کمیت با استفاده از زبان برای کودک مشهود می شود مثل همه رفتند همه‌اش همینه، بیشتر، بزرگ، کوچک برخی از دانش‌آموزان دچار ناتوانی های یادگیری ریاضی ممکن است در مهارت های زبانی کلامی بسیار ممتاز باشند و بتوانند خوب و عالی بخوانند. در عده‌ای دیگر از این کودکان اختلال ریاضی با نقایص و ضعف های زبان شفاهی و خواندن درهم آمیخته است.

اختلالات زبانی در کودکان اختلال یادگیری ممکن است هنگام برخورد با واژه‌های ریاضیات مثل جمع کردن، کنار هم گذاشتن، تفریق کردن، انتقال دادن، قرض دادن و ارزش مکانی باعث سردرگمی شان شود.

درک واژه‌های موجودی در صورت مسئله های ریاضی برای این دانش‌آموزان مشکل است.

وقتی کسی قادر به خواندن و فهم ساختارهای اساسی زبان مسائل ریاضی نیست قاعدتاً نمی‌تواند مراحلی را که برای حل مسئله مورد نیاز است طراحی و به انجام برساند.

درک ضعیف از جهت و زمان در ناتوانی ریاضی

مفاهیم اولیه زمان معمولاً طی دوره پیش دبستانی یاد گرفته می شود. اظهاراتی مانند ۱۰ دقیقه پیش، ظرف نیم ساعت،  بعداً، معمولاً بخشی از مفاهیمی پیش دبستانی و لغات محاوره‌ای است.

تا پایان کلاس اول از دانش آموزان انتظار می‌رود که زمان را به صورت ساعت و نیم ساعت بتوانند بگویند و تا پایان کلاس سوم ساعت را باید به صورت دقیقه بتوانند بیان کنند.

بسیاری از دانش‌آموزان دچار ناتوانی‌های ریاضی در که ضعیفی از جهت و زمان دارند. چنین کودکان سریع گم می‌شوند و نمی‌توانند راهشان را از مدرسه به سمت خانه دوستشان یا خانه خودشان پیدا کنند.

گاهی نیز فراموش می‌کنند که الان صبح است یا بعد از ظهر حتی ممکن است در زنگ تفریح فکر کنند که وقت مدرسه تمام شده است و باید به خانه برگردند.

آنها فاصله زمان زمانی یک ساعت، یک دقیقه، چند ساعت یا یک هفته را نیز نمی توانند درست برآورده کنند یا نمی توانند تخمین بزنند که کاری چقدر ممکن است طول بکشد.

آن‌ها ممکن است قادر نباشند زمان مورد نیاز برای انجام تکالیفشان را درست حدس بزنند.

 مشکلات به خاطر سپاری

در ریاضیات یادگیری عملیات محاسبه ای به اندازه فهم نظام زیر مبنای اعداد اهمیت دارد.

اگر یادگیری کافی صورت گرفته باشد مفاهیم محاسبه ای جمع ، تفریق ، ضرب و تقسیم به طور خودکار انجام می گیرد.

دانش‌آموزان دچار نقایص شدید حافظه‌ای اغلب نظام زیربنایی عدد را می‌فهمند اما نمی‌توانند عددها را به سرعت به خاطر بیاورند.

دانش آموز ناتوانی یادگیری که در کسب مفاهیم پایه ای محاسبه سطح خودکار نرسیده است، باید انرژی و وقت زیادی را صرف شمارش برای رسیدن جواب کند در دانش آموزان اختلال یادگیری  بزرگتر افزون بر این حافظه دیداری نیز در یادگیری هندسه اهمیت دارد، زیرا مستلزم به خاطر سپردن شکل های هندسی مختلف و تعداد زوایای یک شکل است.

نقص در راهبردهای یادگیری ریاضیات

برخی از اختلالات یادگیری مخصوصا ریاضی نوجوانان را می‌توان به نداشتن راهبردهای مناسب برای حل مسائل ریاضی نسبت داد.

دانش آموزان برای مجسم کردن و فهمیدن صوررت مسئله و نیز برای تصمیم‌گیری درباره چگونگی استفاده از روش های حل مسئله باید راهبردهایی را یاد بگیرند.

پژوهش ها نشان می‌دهد که دانش‌آموزان دچار ناتوانی‌های یادگیری غالبا یا از هیچ راهبردی استفاده نمی‌کنند و راهبردهای نامناسب را انتخاب می‌نمایند.

دانش آموزان ممکن است در یافتن و به کارگیری راهبرد های به خاطر سپاری و یادآوری اطلاعات کند باشند، اما اگر آموزش ببینند می‌توانند راهبردهای یادگیری ریاضیات را با موفقیت بیاموزند و از آنها استفاده کنند.

بیشتر بدانیم

مرکز تخصصی تشخیص و درمان اوتیسم
 اوتیسم در کودکان چیست ؟
لکنت زبان در کودکان
فلج مغزی در کودکان
اختلال یادگیری در کودکان
یکپارچگی حسی چیست؟
دیستروفی عضلانی چیست؟
بیش فعالی در کودکان چیست؟
نقص توجه  در کودکان چیست؟
متخصص کاردرمانی در منزل
مرکز کاردرمانی کودکان
بهترین کلینیک کاردرمانی در تهران
متخصص گفتار درمانی در منزل
کلینیک گفتاردرمانی کودکان
بهترین مرکز گفتاردرمانی در تهران

مرکز اختلالات یادگیری

بهترین کلینیک اختلالات یادگیری در تهرانپارس

مرکزاختلالات یادگیری در نیاوران

مرکزاختلالات یادگیری سعادت آباد

بهترین مرکز اختلالات یادگیری در ستارخان

کلینیک اختلالات یادگیری در پاسداران

بهترین کلینیک اختلالات یادگیری در شمال تهران

مرکز اختلالات یادگیری در شرق تهران

بهترین کلینیک  اختلالات یادگیری در پونک

بهترین مرکز اختلالات یادگیری در ولنجک

بهترین اختلالات یادگیری در فرمانیه

کلینیک اختلالات یادگیری در شهرک غرب

مرکز اختلالات یادگیری غرب تهران

کلینیک اختلالات یادگیری در شریعتی

بهترین مرکز اختلالات یادگیری در مرزداران

مراکزاختلالات یادگیری در سیدخندان 

کلینیک اختلالات یادگیری در جنت آباد

بهترین مرکز اختلالات یادگیری دهکده المپیک

بهترین کلینیک اختلالات یادگیری اسلام شهر

مرکز اختلالات یادگیری در تجریش

بهترین مرکز اختلالات یادگیری در قلهک

کلینیک اختلالات یادگیری در تهرانسر

مرکز اختلالات یادگیری در ونک

کلینیک اختلالات یادگیری در نارمک

بهترین مرکز اختلالات یادگیری پیروزی

کلینیک اختلالات یادگیری سعادت آباد

بهترین مرکز اختلالات یادگیری ستارخان

مراکز اختلالات یادگیری ولنجک

کلینیک اختلالات یادگیری در پاسداران

بهترین مرکز اختلالات یادگیری در شرق تهران

مرکز اختلالات یادگیری غرب تهران

بهترین مرکز اختلالات یادگیری در تهران

مراکز اختلالات یادگیری در مرزداران

اختلالات یادگیری نیاوران

بهترین کلینیک اختلالات یادگیری در جنوب تهران

کلینیک اختلالات یادگیری در جنوب تهران

مرکز اختلالات یادگیری در انقلاب

مرکز اختلالات یادگیری در یوسف آباد

بهترین کلینیک اختلالات یادگیری در منظریه

بهترین مرکز اختلالات یادگیری در ظفر

مرکز اختلالات یادگیری تهران نو

مراکز اختلالات یادگیری در افسریه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.