ارگوتراپیست مهدی صابر

ماساژ درمانی در بلوار شهرداری

ماساژ برای نوزادان تازه متولد شده- ماساژ برای نوزادان نارس

سر فصل مطالب

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتار درمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

مرکز ماساژ درمانی کودک و نوزاد در تهران

مرکز ماساژ نوزادان زیر نظر دکتر صابر در دو شعبه غرب و شرق تهران مجهز به ماساژدرمانان با تجربه در حیطه ماساژ نوزاد تازه متولد شده، ماساژ نوزاد نارس و ماساژ نوزاد برای خواب، دل درد و ماساژ درمانی برای کولیک نوزاد می باشد. همچنین بهترین مرکز ماساژ کودک در ماساژ نوزاد یک ماهه برای خواب و ماساژ نوزاد برای رفع یبوست و ماساژ درمانی نوزاد نارس فعالیت می نماید.

مرکز ماساژ نوزادان

نوزادان نارس

داشتن نوزادی که نارس متولد می شود بسیار ناراحت کننده است. خانواده‌های نوزادان نارس احساسات متفاوتی دارند که شامل شوک شدن قبول نکردن،گناه،ترس و نگرانی خشم و درماندگی می باشد. اگر نوزاد نارس شما در دستگاه انکوباتور می باشد آنها ممکن است فرصت خیلی کمی برای ارتباط پوستی و چشمی داشته باشند نوزادان نارس در بخش نوزادان به منظور گرفتن مراقبت های پزشکی و پرستاری بستری می شوند که تماس آنها در این بخش برای نوزادان ناراحت کننده و نگران کننده است که ماساژ های آرام راهی برای انتقال عشق و آرامش به این نوزاد نارس است خانواده هم او را بهتر می‌شناسد و با نیازهای این نوزادان آشنا می شود.

در تماس بودن با نوزاد نارس

نوزادان زودرس نباید از همان ابتدا ماساژ داده شوند. در عوض پدر و مادرها باید از تکنیک شناخته شده لمس آرامش استفاده کنند. این لمس ملایم با قرار دادن کل دست در منطقه‌ای از بدن کودک انجام می‌شود مانند پشت سر بازو یا پا فرصت مناسبی برای نزدیک شدن شما به کودک می باشد. از آن به عنوان یک فرصت برای انتقال عشق و احساسات خود به نوزاد نارس کمک کنید و بهترین زمان برای انجام این لمس آرام زمانی است که او هوشیار است.

مشاهده واکنش نوزاد در هنگام ماساژ درمانی

واکنش نوزاد خود را در مقابل لمس مشاهده کنید او با حرکات و حالت های مختلف چهره تمایل به ادامه دادن و یا قطع ماساژ را نشان میدهد. قبل از انجام ماساژ باید حتماً با پزشک و پرستار کودک مشورت کنید.

به زودی شما می توانید برای نوزاد نارس خود صحبت کنید یا آواز بخوانید. بچه ها اطمینان را با گوش کردن به صدای پدر و مادر خود به ویژه گوش کردن به صدای مادرشان پیدا می کنند. مشخص شده است که نوزادان صدای مادر خود را نسبت به صدای افراد غریبه در اولویت قرار می دهند. حتی اگر به نظر می رسد که او پاسخ نمی دهد اما نوزاد با صدای شما احساس آرامش می کند. اگر نوزاد نارس شما داخل دستگاه انکوباتور می باشد این امر به منظور ایجاد آرامش برای او کمک می کند.

مطالعه‌ای در سال ۱۹۹۵ در ایالت متحده آمریکا به منظور شناسایی تاثیر لمس آرامش نوزادان نارس در هفته اول بعد از تولد انجام شد در این مطالعه نوزادان به آرامی توسط بزرگسالان ماساژ داده شدند دست مادر روی قسمتی از سر و بدن او به مدت پنج دقیقه در طول روز قرار داده می‌شد. این این نوع از لمس یک اثر تسکین دهنده در نوزاد نارس داشت آنها خواب آرامی داشتند و یک کاهش سطح فعالیت های فیزیکی داشته و علائم پریشانی در آنها دیده نشد.

گزارش والدین نوزادان نارس

آلیس و اسپنسر پنج هفته زودتر به دنیا آمدند و این حالت برای دوقلوها غیر معمول نمی باشد. آنها در هفته های اول زندگی شان که در داخل دستگاه اینکوباتر هستند و لامپ هایی که در اطراف اجزای کوچک بدنشان قرار دارد بی رمق می باشند و این برای من و همسرم خیلی ناامید کننده بود که ارتباط فیزیکی خیلی کمی با آن ها داشتیم ما دوست داشتیم که آنها را در داخل خانه بغل کنیم در حالی که آنها را لخت بغل میکردیم. من می توانم دستم را از داخل دریچه دستگاه اینکوباتور داخل کنم و به آرامی آنها را لمس کنم و آنها نیز آرام می شوند و اگر من میزان لمس کردنم را آرام و آرام تر کنم او تکان هایش را کمتر خواهد کرد. و سپس من شروع می کنم به بلند کردن شکم و یا غلغلک زدن پشت گوش ها برای توجه بیشتر و هنگام غذا دادن به آنها برای توجه بیشتر شان به غذا زیر چانه آنها را غلغلک میدهم.

ارتباط اولیه هر دوی آنها زمانی که داخل دستگاه می باشند اجازه می دهد که من و همسرم با آن ها ارتباط برقرار کنیم. آنها هنوز هم که در هفته دهم می باشند از این ارتباط و لمس که جز عادات خوابیدنشان شده است لذت میبرند. آنها همچنین صدای ما را به عنوان یک منبع آرام کننده یافته اند و دوست دارند که روی سینه و قلب من قرار بگیرند و ضربان قلبم را به عنوان یک منبع آرام‌کننده پیدا کرده‌اند.

محدودیت محرک ها و اولویت ماساژ درمانی برای نوزادان نارس

اگر صحبت کردن و آواز خواندن برای نوزاد می تواند دوست داشتنی باشد اما بهتر است که در ابتدا تماس چشمی و لمس کردن را داشته باشیم زیرا او در یک زمان فقط می تواند به یک محرک واکنش نشان دهد. در روزها و هفته های اول بهتر است که ابتدا از میزان کمی محرک استفاده کنیم. چه در صحبت کردن و چه در برقراری تماس چشمی. و اگر نوزاد تازه متواد شده خوشحال به نظر رسید این محرک به سمت لمس کردن و ماساژ پیشرفت خواهد کرد. همیشه باید به عکس العملی که کودک نشان می دهد توجه کرد. و بسیار آرام به سمت ماساژ نوزاد تازه متولد شده پیشرفت خواهد کرد. همچنین ارزیابی محیط اطراف هم بسیار مهم می باشد. اینکه حواس کودک توسط محیط اطراف تحریک می شود یا نه؟آیا اتاق بیش از حد پر سر و صدا و روشن است؟

ماساژ درمانی کودکان تازه متولد شده

همچنین اگر نوزاد نارس داخل دستگاه انکوباتور قرار گیرد قرار دادن یک حوله برای محدود کردن نور و کاهش آن و به طور کلی کاهش نور و یا سر و صدا به کودک این توانایی را می دهد که ارتباط برقرار کردن با شما را بپذیرد.

ماساژ نوزاد را پیش از موعد شروع نکنید و به میزان فشار ناشی از لمس هم باید توجه کنید که بهترین راه توجه به علائم و احساسات نوزاد است. که بعضی از نوزادان تازه متولد شده هم ممکن است علائمی را نشان ندهند مثل:

  • خمیازه کشیدن
  • عطسه کردن
  • سکسکه کردن
  • اجتناب از تماس چشمی
  • بالا بردن دست‌ها و یا قرار دادن آنها در جلوی صورت
  • افزایش دادن یا کاهش دادن آغوش و بغل کردن
  • تند تند نفس کشیدن
  • نفس نکشیدن برای مدتی

توجه داشته باشید که نوزاد شما تمایل دارد که از علایم فشاری خاص یا هیچ علامتی بیشتر از دیگران استفاده کند.یاد گرفتن برداشتن این ارتباط از روی آن و واکنش نشان دادن نسبت به آن همچنین با انجام دادن آن شما می توانید رفاه هر دو حالت کودک را بهبود ببخشید (به وسیله فراهم کردن آن چیزی که کودک در آن لحظه به آن احتیاج دارد) و همچنین ارتباط شما با او . چنانچه او می‌خواهد آگاه باشد که شما عکس العمل سریع به او و نیاز هایش دارید.

ماساژ برای نوزاد نارس- ماساژ نوزاد 20 روزه

باید نوزاد آمادگی گرفتن ماساژ را داشته باشد این ممکن است شروع ماساژ درمانی برای نوزاد نارس باید به آرامی باشد برای انجام ماساژ درمانی ممکن است بخواهید روی صندلی بنشینید یا در دامان خود، نوزاد تازه متولد شده را ماساژ دهید. حرکات برای انجام ماساژ درمانی نوزاد باید آرام باشد مثلاً به جای استفاده از کل لمس از دو یا سه انگشت استفاده کنید. قبل از انجام ماساژ نوزاد دست خود را با روغن گرم چرب کنید. برای ماساژ نوزاد هر قسمت جدید دست را در آن منطقه قرار دهید و واکنش نوزاد تازه متولد شده یا نوزاد یک ماهه را نسبت به لمس ببینید که نشانه‌ای از استرس هست یا نه اگر او گریه کرد از دستانتان برای آرامش و اطمینان بخشیدن به کودک استفاده کنید. اگر به ماساژ درمانی واکنش مثبت نشان داد آن را ادامه دهید و طوری ماساژ نوزاد یک ماهه را سازماندهی کنید که در نهایت منجر به لذت بردن نوزاد شود.

زمانی که ماساژ درمانی نوزاد باید متوقف شود

ماساژ نوزاد تازه متولد شده و تکنیک های لمسی برای تسکین و آرامش نوزاد لازم است با این حال اگر هر کدام از علائم زیر هنگام ماساژ نوزاد 20 روزه یا یک ماهه نمایان شود سریعاً باید متوقف شود.

  • تغییر رنگ
  • استفراغ کردن
  • تنفس کودک سریع یا متوقف شود
  • عضلات کودک منقبض شود
  • سرعت ضربان قلب او کاهش یا افزایش یابد

اگر هر یک از این تغییرات رخ دهد باید به کارکنان پزشکی یا پرستاری اطلاع ‌رسانی شود و یا با پزشک خود او تماس گرفته شود.

اولین ماساژ نوزاد برای خواب و آرامش

ماساژ نوزاد تازه متولد شده یا نوزاد یک ماهه را روی یک حوله تا شده انجام دهید. از قسمتی از بدن ماساژ نوزاد را شروع کنید که کودک احساس آرامش می کند و به جای استفاده از کل دست از دو یا سه انگشت استفاده کنید و در حین انجام آن به واکنش و حالت چهره نوزاد توجه کنید.

شاید مهمترین مزیت لمس سبک و یا ماساژ برای کودکان نارس این است که کمک می کند بتوانید با نوزادتان ارتباط برقرار کنید به ویژه برای نوزادان که تازه متولد شده و داخل انکوباتور هستند شما می توانید با این کار به آنها مهر و آرامش و اطمینان بدهید. و از طریق لمس آرام یا ماساژ هم چنین می توانید:

  • تسکین دهنده و آرام کننده موثر، ماساژ نوزاد برای خواب
  • بهبود و کمک به وزن گرفتن کودک
  • افزایش رشد و پیشرفت کودک
  • تشویق و ترغیب به پاسخ دهی های قوی
  • ماساژ نوزاد برای دل درد و بهبود بخشیدن گوارش و سوخت و ساز
  • ماساژ درمانی برای کولیک نوزاد
  • کاهش درد به وسیله تولید اندورفین

تماس عاشقانه

اگر کودک شما عکس العمل مثبتی به ماساژ درمانی نشان نداد راه دیگری برای مهر ورزیدن و آرام کردن کودک وجود دارد و آن را در آغوش گرفتن و چسباندن آرام کودک به والد است. پس از مدتی با ماساژ های آرام روی ستون فقرات و ماساژ دور ناف نوزاد می توان به کاهش درد های شکمی و بهبود خواب کودک کمک کرد. تماس چشمی میان مادر و نوزاد بسیار باور نکردنی می باشد برخی مواقع احساس می کنید که کاملاً می‌دانید که چه چیزی در ذهن او می گذرد و این فقط از طریق نگاه کردن او به مادر اتفاق می افتد.

ماساژ برای نوزادان تازه متولد -ماساژ درمانی برای نوزادان نارس

ماساژ نوزادان تازه متولد شده یک راه دوست داشتنی برای پی‌بردن و شناختن واکنش ها و نوازش ها و حس کردن خطوط بدن او و احساس کردن انگشتان دست و پای او می باشد و یک فرصت برای احساس لذت با  ماساژ و لمس کودک برای شما ایجاد می‌شود.

ماساژ نوزاد برای خواب و ماساژ نوزاد برای دل درد به آرام کردن کودک کمک می‌کند. همچنین با وجود ارتباط چشمی که در هنگام لمس و ماساژ فراهم می‌شود بهبود و توسعه  ی تعامل اجتماعی کودک کمک می کند. اگر کودک به شما اجازه ماساژ سرش را می دهد مراقبت های ویژه زیادی لازم است.

ماساژ درمانی نوزادان نارس

معرفی ماساژ در نوزادان تازه متولد شده

کودک می‌تواند از همان روز تولد ماساژ داده شود و در بعضی از فرهنگ ها ماساژ نوزاد تازه متولد شده یک رسم است. اگر شما اطمینان دارید و آماده شروع ماساژ نوزاد نارس در چند روز اول بعد از تولد هستید می توانید آن را انجام دهید. از لمس کردن مناطق ناف یعنی جایی که بند ناف خاموش شده است اجتناب کنید این معمولاً 4 تا 7 روز پس از زایمان اتفاق می افتد.برخی از پدرها و مادرها در ابتدا ترجیح می‌دهند که نوزاد خود را لخت کنند و ماساژ دهند تا به این حالت عادت کنند. در این مورد نوزاد می‌تواند یک جلیقه بپوشد. نوزادان تازه متولد شده مانند نوزادان یک ماه بالغ می توانند در یک سطح ماساژ داده شوند. اما برای شروع ممکن است شما آسایش و امنیت نوزاد خود را در نظر داشته باشید. می‌توانید بر روی یک صندلی بنشینید و یک حوله بر روی ران و پای خود برای گرم و نرم و راحت بودن کودک قرار دهید. سعی کنید به دیوار تکیه دهید و صاف بنشینید. ماساژ نوزاد تازه متولد شده در دامان مادر به علت اینکه به او نزدیک است احساس آرامش می کند.

کاربردرد های دیگر ماساژ نوزادان به غیر از ماساژ نوزاد برای خواب و ماساژ نوزاد برای دل درد، شامل ماساژ درمانی کولیک نوزاد یا ماساژ نوزاد برای نفخ و همچنین ماساژ نوزاد برای رفع یبوست و ماساژ برای کودک بیقرار است. که در ماساژ درمانی نوزادان توضیح داده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.