ارگوتراپیست مهدی صابر

سنجش هوش کودکان

سنجش هوش کودکان | ارزیابی هوش کودکان| تست هوش کودکان در منزل| دکتر صابر

سر فصل مطالب

ارزیابی عملکرد اجرایی در کودکان اخیرا به صورت گستره مورد توجه درمانگران، مربیان و پژوهشگران قرار گرفته است. این موضوع نشان دهنده پیشرفت در پژوهش هاست و حاکی از آن است که عملکرد های اجرایی از همان اوایل کودکی نقش مهمی را در رشد  هوش ایفا می‌ کنند و حاوی مفاهیمی برای تنظیم عاطفی، رشد اجتماعی و دستاورد های آکادمیک و استدلال و سنجش هوش کودکان است. سیستم عملکرد های اجرایی مسئول اطمینان حاصل کردن از این موضوع است که دیگر سیستم‌ های شناختی به روشی مناسب،موثر و هماهنگ با هم عمل می‌ کنند. مجموعه‌ ای از اختلالات رفتاری، رشدی و ذهنی همچون اوتیسم و اختلال کم‌ توجهی / بیش‌ فعالی نقص در عملکرد های اجرایی را تجربه می‌ کنند. از این رو ارزیابی رشد نرمال و غیر نرمال عملکرد های اجرایی کودکان و سنجش هوش کودکان به مفاهیم بالینی و نظری بسیار مهمی منجر خواهد شد. دکتر صابر در بهترین مرکز تست هوش کودکان در تهران با انجام تست های سنجش هوش کودکان و ارزیابی هوش کودکان و آموزش انجام تست هوش کودکان در منزل به والدین، سن عقلی و درجه هوش کودکان را تعیین کرده و نقاط ضعف و قوت آن ها را پیدا می کند. خدمات متنوع کاردرمانی ذهنی، اتاق شنیداری، اتاق تقویت توجه بینایی، سنسوری روم و دیگر خدمات مرکز در بهبود مهارت های هوشی کودکان برنامه ریزی شده اند.

جهت تماس با کلینیک کاردرمانی و گفتاردرمانی جناب آقای دکتر صابر (کلینیک توانبخشی پایا در پاسداران ، کلینیک توانبخشی غرب تهران در سعادت آباد) باشماره 09029123536 تماس حاصل فرمایید.

عملکرد های اجرایی و سنجش هوش کودکان

اگرچه هم اکنون هیچ تعریف پذیرفته شده جهانی از عملکرد های اجرایی وجود ندارد، اما این اجماع نظر هست که عملکرد های اجرایی توانایی‌ های رده بالای شناختی هستند که وقتی ما برنامه ریزی با سازمان‌ دهی می‌ کنیم، ضربه‌ ها را کنترل می‌ کنیم، و با محیط جدید سازگار می‌ شویم، یا می خواهیم سنجش هوش کودکان را در نظر بگیریم از آن استفاده می‌ کنیم. عملکرد های اجرایی به صورت سلسله مراتبی سازمان‌ دهی شده است که عامل کلی و اصلی آن در نقطه‌ی بالایی و زیر مجموعه‌ های مجزا اما مرتبط آن در سطوح پایین‌ تری قرار گرفته‌ اند. این مولفه‌ ها عبارت اند از : برنامه‌ ریزی، مهار واکنش، انعطاف پذیری شناختی / تغییر موضع و حافظه کاری. تا حدود ۲۰ سال پیش پژوهش‌ های انگشت شماری درباره سنجش هوش کودکان و عملکرد های اجرایی در کودکان کوچک تر وجود داشت، زیرا باورها بر این بود که این توانایی‌ های شناختی بعد ها و در دوره جوانی رشد پیدا می‌ کنند. اما این ایده با جمع آوری مدارکی دال بر اینکه زیربنا های عصبی عملکرد های اجرایی، که به ویژه در قشر لب پیشانی مغز قرار گرفته‌ اند، از زمان تواند فعال و در حال رشد هستند، رد شد. علاوه بر این، توانایی توجه و تنظیم عواطف، حتی در نوزادان، بعد ها با رشد عملکرد های اجرایی قابل پیش بینی شد. از این رو به نظر می‌ رسد که عملکرد های اجرایی از اوایل دوران کودکی زیربنایی را برای اجرا پایه ریزی می‌ کند.

مدل‌ های مختلف عملکرد اجرایی

با توجه به این که رویه‌ های ارزیابی و تفسیر نتایج تست های هوش به مدل عملکرد های اجرایی که فرد در نظر گرفته، مرتبط است، می‌ بایست مدل مختلف رشد را مد نظر قرار داد. مفهوم سازی عملکرد های اجرایی به لحاظ تاریخی در دو رویکرد گسترده قرار می‌ گیرد: دیدگاه واحد که بر فرآیند های مشترک میان سنجش‌ های مختلف عملکرد های اجرایی تمرکز دارد و دیدگاه مدولار یا مولفه‌ ای که تمرکز خود را بر فرآیند های تفکیک پذیر عملکرد های اجرایی و الگو های رشدی مختلف برای هر کدام، گذاشته است. مدارک و شواهد قابل توجهی حمایت از دیدگاه واحد وجود دارد، برخی مطالعات تحلیلی عاملی از عملکرد های اجرایی در کودکان پیش دبستانی متوجه شده‌ اند که عملکرد های اجرایی به عنوان یک توانایی شناختی بهترین عملکرد را دارد. پیچیدگی شناختی و تئوری کنترل که توسط زلازو و همکارانش ارائه شد، نمونه خوبی از تئوری رشد کنونی عملکرد های اجرایی است. این تئوری اظهار می‌ دارد که تغییرات وابسته به سن عملکرد های اجرایی که از افزایش پیچیدگی سلسله مراتبی قوانینی که کودکان می‌ توانند فرمول بندی کنند، نشات می‌ گیرد، در عملکرد حافظه کاری نیز باقی می‌ ماند و سپس افراد از آن برای حل مسئله استفاده می‌ کنند. در مقابل، در حالی که شناسایی کردیم که همپوشانی‌ هایی در عملکرد میان تکالیف عملکرد های اجرایی وجود دارد، اما برخی محققین و نظریه پردازان در مهارت‌ های تفکیک پذیر عملکرد های اجرایی تمرکز دارند. این دیدگاه مدولار که عمدتا بر مینای مطالعات بر روی بزرگسالان و آن هایی که آسیب‌ های مغزی دارند می‌ باشد، فرض را بر این گذاشته است که عملکرد های اجرایی می‌ تواند به شیوه‌ ای قابل اطمینان به مدول‌ هایی نسبتا مستقل و به لحاظ عملکردی مجزا تقسیم شود. از این رو آزمایش‌ های عصبی روانی عمدتا شامل چندین آزمایش می‌ شود که برای اندازه‌ گیری جنبه‌ های خاص توانایی‌ های اجرایی طراحی شده‌ اند. اگرچه دیدگاه فرآیند واحد یا فرآیند مشترک عملکرد های اجرایی هر کدام مدارک پشتیبانی برای خود به عنوان مدلی برای کودکان هستند، اما همچنین مدارکی وجود دارد دال بر این که مولفه‌ های خاصی قابل تفکیک و جداسازی هستند. به عنوان مثال، نشان داده شده است که حافظه کاری بازداری و انعطاف‌ پذیر یشناختی، هر کدام از مسیر های رشدی مختلفی تبعیت می‌ کنند.

ارزیابی هوش و عملکرد های اجرایی

چارچوب‌ های یکپارچه، مانند همانی که در یک بررسی کلی توسط گارون، بریسون و اسمیت پیشنهاد شد، یک مفهوم سازی تجربی و عملی که ابزار بسیار کارآمد و واضحی برای ارزیابی بود، ارائه داد. این مدل بر اساس یک بررسی سیستماتیک از ادبیات مربوط به عملکرد های اجرایی در کودکان کوچک و با استفاده از مدل پیشنهادی میاکی و همکاران برای عملکرد های اجرایی در بزرگسالان می‌ باشد. در این مدل، عملکرد های اجرایی به عنوان یک ساخت واحد با مولفه‌ هایی نسبتا قابل تفکیک در نظر گرفته می‌ شود، مثل حافظه کاری مهار واکنش، و تغییر موضع. آن ها پیشنهاد دادند که تغییرات در رشد سیستم توجه (تمرکز) می‌ تواند زیربنای ظهور مولفه‌ های عملکرد های اجرایی و سنجش هوش کودکان در طی دوران پیش از مدرسه شود، و این‌ ها با هم ترکیب شده و منجر به پیچیده شدن تدریجی توانایی‌ های عملکرد های اجرایی در طی رشد می‌ شود. از این رو، در ارزیابی عملکرد های اجرایی می‌ بایست هر دو سنجش را مد نظر قرار داد تا به درک بهتری از این موضوع برسیم که مهارت‌ های زیربنایی عملکرد های اجرایی در هم تنیده و به هم وابسته هستند. علاوه بر این، باید در نظر داشت که مولفه‌ های عملکرد های اجرایی به صورت سلسله مراتبی رشد می‌ کنند و مهارت‌ های پایه‌ ای برای آن مولفه‌ های عملکرد های اجرایی در دوران پیش از مدرسه ظاهر می‌ شوند. در این بخش، ما درباره عملکرد های اجرایی به عنوان یک اصطلاح فراگیر و همه جانبه بحث خواهیم کرد و بر چهار مولفه‌ ای که برای درک بهتر عملکرد های اجرایی در کودکان بسیار مهم است، به ویژه در حوزه‌ی ارزیابی و تصمیم گیری درمان، تمرکز خواهیم داشت. این مولفه‌ ها شامل حافظه کاری، تغییر موضع، بازداری و برنامه ریزی می‌ باشد. حافظه کاری به توانایی نگهداری اطلاعات در ذهن و دست کاری کردن آن اطلاق می‌ شود. تغییر موضع یعنی توانایی تغییر منعطف بین تمرینات ذهنی و یا کارهایی که در واکنش به نیاز های محیطی انجام می‌ دهیم. مهار واکنش با بازداری به معنی توانایی سرکوب یک واکنشی که از قبل یاد گرفته‌ ایم در موقعیت‌ های جدید می‌ باشد. در نهایت، برنامه ریزی به توانایی برنامه ریزی حرکتی در فعالیت‌ های هدفمند، اشاره دارد.

ارزیابی هوش کودکان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

error: Content is protected !!